Jump to content

Photo

Audioböcker


  • Please log in to reply
44 replies to this topic

#1 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 13 February 2007 - 14:11

Har de senaste åren mest inriktat mig på audioböcker istället för vanliga böcker, främst av två orsaker:

1) Jag läser för snabbt och tappar därmed mycket information. Måste verkligen koncentrera mig för att kunna läsa långsamt och det är jobbigt.. :P Audioböcker är bra eftersom böcker som jag läser ut på nån timme tar en sisådär 10 timmar att lyssna på.

2) man kan lyssna på audioböcker när man är ute och går eller cyklar.

Dock...

Det är tacksamt att svenska förlag har börjat ge ut audioböcker. En gång i tiden fanns det ju knappt (jo, för synskadade och sånt på bibblan och för barn naturligtvis). Men jag förstår inte riktigt deras utval. Det mesta verkar vara thrillers och deckare. Mycket litet SF och Fantasy. Harry Potter kommer givetvis ut, och ett fåtal andra grejer. Av Stephen King är det enda som kommit ut hittills "Det mörka tornet". Jag tror nog att fler än jag skulle vara tacksam för lite fler böcker i "vår" genre. Av den sammanlagda utgivningen så verkar det bara vara nån promille som kommer ut som audiobok. Piratförlaget skall iaf ha en eloge. De ger ut mycket av sin katalog på CD.

Undrar om det skulle vara möjligt att överföra de där talböckerna från bibblan till en mer kommersiell nytta, eller är de låsta i lagstiftning och sånt. Uppläsarna där är ju inte världens bästa, men bättre än ingenting. Där finns ju en hel del böcker inlästa som inte finns att få tag på i affärer.

Måste dock påpeka att jag tror att "AudioCD"-audioboken snart är död. Det finns ingen anledning till att slösa bort 15-20 CD-skivor när en hel bok får plats på en CD som mp3:or. Det har börjat komma det också, men vi är fortfarande långt efter England och USA är det gäller detta (där verkar det mesta komma ut även som audio).

En sak jag inte kommer att syssla med är iaf (laglig) nerladdning av mp3:or, som bland annat eLib säljer. Köper jag en bok på audio vill jag ha ett snyggt fodral och sånt med. Detta gäller givetvis inte eböcker, dessa klarar sig utan fodral. Mestadels för att jag inte ser poängen, med tanke på hur små dessa är.

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#2 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 13 February 2007 - 14:22

Jag har lyssnat en del på ljud böcker, bla Harry Potter. Största problemet jag har är att jag antingen behöver [A] gräva fram den bärbara CD-spelaren [B] rippa skivorna och föra över dem till telefon.

Alternativ a känns faktiskt inte så aktuellt - även om jag vet ungefär vart CD-spelaren har gömt sig. :P Och alternativ b känns jobbigt - för då behöver jag leta upp en bättre media spelare till telefonen. :lol:

Dessutom finns ju numera tjästen BOKiLUR som har som affärsidé med streamade böcker till telefoner. (Har aldrig använt mig av tjänsten dock, men för telenor och tele2 kunder är datatrafiken gratis).

Edited by XC, 13 February 2007 - 14:23.
Det dök upp en smiley där det inte skulle vara en smiley... :p

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#3 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 13 February 2007 - 14:31

Telefon? Låter jobbigt. Det finns billiga bärbara mp3-spelare som tar SD-kort. Bara att rippa och kopiera över på SD-kort och stoppa i spelaren.

Streamade grejer är jag inte så förtjust i. Visserligen, så länge man kan komma ut på nätet med en telefon och kan spela upp realmedia så skulle det kanske vara en idé att streama lite grejer från BBC 7...

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#4 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 13 February 2007 - 14:36

Går i tankarna på att köpa en mp3-spelare me jag är ju så förplåtat kräsen. Hårddisk skall det vara - jag vill ha rejält med utrymme och inte springa runt och växla minneskort. (För då kan jag lika gärna behålla telefon och köpa en hög nya minneskort bara). :P Jag tror att Bokilurs största belackare ligger just i datakostnaden. Tror inte att folk kommer att vara särskilt intresserade av först betala för ett bokavsnitt och sedan datakostnad uppe på det.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#5 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 13 February 2007 - 14:47

Själv föredrar jag absolut kort framför hårddisk. Pajar kortet är det bara att köpa ett nytt, och eftersom jag använder ett plugin till Total Commander som tillåter mig att browsa (och kopiera till/från) kortet direkt i TC så är det simpelt att kopiera in det man vill ha.

Skall dock köpa ett större kort. 1 gig räcker inte riktigt.

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#6 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 13 February 2007 - 15:01

Kanske... Men jag vill ha mycket plats. Avskyr och behöva sitta och transferera filer titt som tätt. Även om jag har inbyggd kortläsare i laptopen och det är hur enkelt som helst. ;)

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#7 Forever Xena

Forever Xena

    Warrior Princess

  • Moderator
  • 10,223 posts
  • Gender:Male

Posted 13 February 2007 - 16:04

Okayyyyy hmm , what are you talking about :lol:

jag har nys köpt 2 audioböcker på play.com , vill detta ni pratat om betyde att jag inte kan lägga ind dessa audioböcker på min mp3 spelera ? en creative zen

Xena doesn't just have a warcry. She made war cry. Just ask Ares

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

If you're going through hell, keep going.Winston Churchill

Combat Information Center

Min avatar samling


#8 GaterGirl

GaterGirl

    never bore your audience

  • Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Gender:Female
  • Location:In your computerscreen
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 13 February 2007 - 16:09

Okayyyyy hmm , what are you talking about :lol:

jag har nys köpt 2 audioböcker på play.com , vill detta ni pratat om betyde att jag inte kan lägga ind dessa audioböcker på min mp3 spelera ? en creative zen

det går väl. bara att rippa cdn (till mp3 eller nått) i datorn och föra över till din spelare.
Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#9 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 13 February 2007 - 16:25

Nejdå, det skall inte vara några större problem att rippa audioböcker.

Freerip är ett rätt bra gratisprogram för det...

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#10 Forever Xena

Forever Xena

    Warrior Princess

  • Moderator
  • 10,223 posts
  • Gender:Male

Posted 13 February 2007 - 16:29

Tack för det Peak :D

Xena doesn't just have a warcry. She made war cry. Just ask Ares

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

If you're going through hell, keep going.Winston Churchill

Combat Information Center

Min avatar samling


#11 Walker

Walker

    Rear Admiral

  • Aktiv member
  • 3,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:Dodge City

Posted 13 February 2007 - 21:39

Har också börjat fastna för ljudböcker. Lite grann som de gamla musiksagorna fast mer vuxen handling :D .

Än så länge har jag bara lyssnat på svenska böcker, där är det många kända skådespelare som läser. Oftast väldigt bra förövrigt, där olika karaktärer ges olika röster.

Hur funkar de engelska/amerikanska ljudböckerna? Är det kända skådespelare där också eller är det enbart en lyx vi har i Sverige pga ont om skådespelarjobb?

#12 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 13 February 2007 - 21:52

Jag tror att de som läser i USA (om det inte är nån speciellt profilisk bok) är "professionella" läsare. De är bra mycket bättre än de flesta svenska motsvarigheter, imho.

En del är bra (som Bolme när han läser Guillous Hamilton, förutom första boken) andra mindre bra.

Favoriten är helt klart när King läser sina egna böcker.. :D ... Han har ingen bra röst egentligen, men det blir bra ändå.

Förresten: FX, vad köpte du för audioböcker?

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#13 Forever Xena

Forever Xena

    Warrior Princess

  • Moderator
  • 10,223 posts
  • Gender:Male

Posted 13 February 2007 - 22:00

Jag köpte

30/01/2007
Dark Shadows - The House of Despair - Stuart Manning (Audiobooks)

EUR 11.99


30/01/2007
Dark Shadows - The Book of Temptation - Scott Handcock (Audiobooks)


har ingen aning om böckarne , hoppas de er bra :)

Xena doesn't just have a warcry. She made war cry. Just ask Ares

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

If you're going through hell, keep going.Winston Churchill

Combat Information Center

Min avatar samling


#14 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 13 February 2007 - 23:26

Aha, de där.

De kan nog kvalificeras mer som audiopjäser, faktiskt.

En stor kvalitetsstämpel är att det är Big Finish som har gjort dem.. :) De har ju gjort en stor bunt audios tidigare (mest Doctor Who, givetvis).

Har inte hört dem själv, så jag kan inte ge någon åsikt, dock.

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#15 Walker

Walker

    Rear Admiral

  • Aktiv member
  • 3,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:Dodge City

Posted 13 February 2007 - 23:46

Jag tror att de som läser i USA (om det inte är nån speciellt profilisk bok) är "professionella" läsare. De är bra mycket bättre än de flesta svenska motsvarigheter, imho.

En del är bra (som Bolme när han läser Guillous Hamilton, förutom första boken) andra mindre bra.

Favoriten är helt klart när King läser sina egna böcker.. :D ... Han har ingen bra röst egentligen, men det blir bra ändå.

Förresten: FX, vad köpte du för audioböcker?


Har i för sig inte hört något av de "professionella" läsarna du pratar om..men den svenska motsvarigheten dvs uppläsare av böcker som ursprungligen var tänkt för blinda är riktigt usla. Det är en enorm klasskillnad på en riktig skådespelares insats och en byråkrat på AV-centralen.

Ja Bolme är riktigt bra som uppläsare av Guillou, dessutom så är det lite nostalgiskt att höra Tintins röst som uppläsare om någon minns de gamla kassetbanden med Tintin. Krister Henriksson gör även han ett bra jobb som uppläsare av Harry Potter. Men förutom Potter och Tolkien finns det väldigt få fantazy/scifi-audioböcker på svenska.

#16 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 14 February 2007 - 00:05

men den svenska motsvarigheten dvs uppläsare av böcker som ursprungligen var tänkt för blinda är riktigt usla.

Håller med fullständigt... Men här kanske man får inflika "bättre än ingenting"... Eller inte.. Vete tusan.. :P

Men förutom Potter och Tolkien finns det väldigt få fantazy/scifi-audioböcker på svenska.


Japp, det ondgjorde jag mig över i första posten också... Vi får hoppas det kommer mer.

Skall man ta en riktigt, riktigt bra uppläsare: Nigel Planer när han läser Terry Prachett.

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#17 Walker

Walker

    Rear Admiral

  • Aktiv member
  • 3,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:Dodge City

Posted 14 February 2007 - 00:14

Det enda engelska scifi jag hört var Antony Daniels (C3-P0) läsa någon StarWars-bok, tror det var Heir to the empire. Fast jag vet inte om det kan räknas som ljudbok när det är så mycket ljudeffekter och musik, mer audiodrama.

#18 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 14 February 2007 - 00:17

Jo, Star Wars är en riktig djungel. Några få oavkortade böcker och en jäklans massa dramatiseringar och förkortade ( :( ) böcker.

Förkortat är av ondo, imho. Det kanske hade en poäng när de försökte få ner en bok på två kassetter eller nåt, men knappast nu för tiden.

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#19 Walker

Walker

    Rear Admiral

  • Aktiv member
  • 3,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:Dodge City

Posted 14 February 2007 - 00:28

Jo, Star Wars är en riktig djungel. Några få oavkortade böcker och en jäklans massa dramatiseringar och förkortade ( :( ) böcker.

Förkortat är av ondo, imho. Det kanske hade en poäng när de försökte få ner en bok på två kassetter eller nåt, men knappast nu för tiden.


Gissar att dom tidiga dramatiseringarna var riktade till en mer yngre publik, därav förkortningen och spejsiga ljudeffekter. Hur är det med dom nyare böckerna t ex Revenge of the sith. Läste den på engelska och tycker knappast den behöver ljudeffekter och liknande. Är texten spännande och intressant så behövs inga förstärkningar.

#20 Insikt

Insikt

    Lieutenant

  • Members
  • 98 posts
  • Location:Klippan - skåne

Posted 14 February 2007 - 19:31

Men förutom Potter och Tolkien finns det väldigt få fantazy/scifi-audioböcker på svenska.



Håller med om det men jag har lyckats hitta ganska många fantasy böcker på diverse torrentsidor, vet ej var man kan köpa dom dock.
Verkar ju som om dom håller på att bättra sig när det gäller iaf fantasy, har ingen direkt koll på scifi.


I stort sett samtliga David Eddings böcker
All Robert Jordan - Sagan om drakens återkomsst (möjligt att dom senaste böckerna saknas)
David Gemmel - Legender från Drenai, finns vad jag vet 8 böcker.
Raymond E Feist-Tronföljaren, Första Delen i krondors Söner. Har för mig att det finns många fler av honnom på nätet någonstans.
RögleBK i elitserien!

#21 Forever Xena

Forever Xena

    Warrior Princess

  • Moderator
  • 10,223 posts
  • Gender:Male

Posted 14 February 2007 - 19:40

Mina audioböcker kom i dag , så nu skal jag testa Peaks program :)

Xena doesn't just have a warcry. She made war cry. Just ask Ares

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

If you're going through hell, keep going.Winston Churchill

Combat Information Center

Min avatar samling


#22 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 14 February 2007 - 19:53

I stort sett samtliga David Eddings böcker
All Robert Jordan - Sagan om drakens återkomsst (möjligt att dom senaste böckerna saknas)
David Gemmel - Legender från Drenai, finns vad jag vet 8 böcker.
Raymond E Feist-Tronföljaren, Första Delen i krondors Söner. Har för mig att det finns många fler av honnom på nätet någonstans.


Det där är biblioteksaudios. DVS rätt så dåligt lästa. Bättre än inget, som sagt. Men jag vill ha lite mer proffsiga uppläsningar med fint omslag och sånt.

Edit: kan ju vara "riktiga" audioböcker också, har sett att det verkar finnas en del kassettböcker som inte släppt som CD av nån anledning än.

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#23 Marie Morot

Marie Morot

    Deputy Admiral

  • Members
  • 10,069 posts
  • Gender:Female
  • Location:Lerum
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 28 March 2007 - 23:13

Priset på cd/audio-böcker kan tydligen variera väldigt mycket. Man kan tjäna mycket pengar på att prisjämföra innan man handlar.

Läs mer här: http://www.gp.se/gp/...?d=763&a=335921
Support your local search and rescue unit - get lost.

#24 rino

rino

    First Engineer

  • Moderator
  • 2,122 posts
  • Gender:Male
  • Location:Härnösand
  • Interests:Science Fiction, Fantasy, Depeche Mode

Posted 28 March 2007 - 23:33

Det där är biblioteksaudios. DVS rätt så dåligt lästa. Bättre än inget, som sagt. Men jag vill ha lite mer proffsiga uppläsningar med fint omslag och sånt.

Hela serien om Sanningens svärd är inläst av Öve Ström på talboks- och punktskriftsbiblioteket. Jag kan inte påstå att han är någon klippa på detta, men man vänjer sig och han blir faktiskt bättre eftersom. Första boken var lite av ett eldprov då herr Ström svalde ljudligt med jämna mellanrum, något irriterande att lyssna på... <_<
Att bli gammal är obligatoriskt, att bli vuxen är valfritt... :P

Okänd?

#25 Lilja

Lilja

    Commander

  • Members
  • 199 posts
  • Location:Örebro

Posted 29 March 2007 - 07:46

Jag hittade just den här tråden och jag kände att jag bara var tvungen att skriva lite. När det gäller audioböcker har jag i stort sätt bara lyssnat på engelsktaliga. Mycket för att de böcker jag vill lyssan på inte finns på svenska...i alla fall inte som audio.

Några saker som jag märkt är dessa...

1) Var noga med att kontrollera om boken är abridged eller unabridged. Det första betyder att den kortats och alltså inte innehåller hela boken. Detta kan vara gjort antingen av författaren själv eller någon på förlaget. Kan dock vara bra att vara medveten om. Jag vet inte om detta även förekommer i Sverige.

2) I USA finns det som jag ser det 3 typer av uppläsare.
- Professionella uppläsare som inte gör annat än läster in ljudböcker. Dessa är naturligtvis de som gör jobbet bäst.
- Författaren själv kan ibland läsa in sin bok. Bla. har Stephen King gjort det med en del och även om han som Peak säger inte har världens bästa röst så känner han historien så väl att resultatet blir oslagbart.
- Andra kändisar. Precis som i Sverige läser ibland kändisar in böcker...med varierande resultat.

När det sedan gäller hur man lyssnar på ljudböcker brukar jag faktiskt släpa fram min gamla bärbara CD spelare och det funkar rätt bra. Smidigast är det förståss att göra om till MP3or och det är ju inte så jobbigt. Det går rätt snabbt med rätt program. Problemet med ljudböcker, som jag ser det, är att de är så mycket dyrare än vanliga böcker. Förlagen skulle behöva sänka priset i en inledningsfas så att folk har råd att testa. När de sedan blivit mer accepterade kan man höja priset igen.

OK, det var bara några kommentarer från mig...