Jump to content

Photo

Audioböcker


  • Please log in to reply
44 replies to this topic

#26 King Cobra

King Cobra

    Ensign

  • Members
  • 39 posts

Posted 14 April 2007 - 22:21

Mobilen funkar ju utmärkt som ljudbokspelare :) köpte ett 4 gigs memorystick pro till min telefon och har inga problem med utrymme. Det finns 8 gigare med....iaf är dom på g.

Ljudböcker är guld värda, man hamnar aldrig i "skumläsningsfällan" när man börjar bli trött, och man har med sig "boken" hela tiden och kan pausa, starta igen precis när man vill.
Jag har plöjt igenom ett 10tal böcker sen oktober på jobbet, helt perfekt för mig då tiden går grymt mycket snabbare än vanligt.
Jag har barn o hund så att kunna lägga sig på sängen med ett glas vin och njuta av en bok, kan jag glömma.

Tyvärr skall ju skatten på ljudböcker kanske höjas (CD skatten) så utbudet kan bli mycket sämre an vad det är just nu :( Det är EU som lagt tryck på Sverige att höja skatten på ljudböcker, men Sverige har vägrat än så länge på grund av att det skulle diskriminera blinda, handikappade i samhället. Vi får hoppas att Regeringen kan stå imot detta tryck.

#27 Forever Xena

Forever Xena

    Warrior Princess

  • Moderator
  • 10,223 posts
  • Gender:Male

Posted 15 April 2007 - 09:12

Varför skal se höja skatten ? jätte dumt tyckar jag :(

Xena doesn't just have a warcry. She made war cry. Just ask Ares

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

If you're going through hell, keep going.Winston Churchill

Combat Information Center

Min avatar samling


#28 Marie Morot

Marie Morot

    Deputy Admiral

  • Members
  • 10,069 posts
  • Gender:Female
  • Location:Lerum
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 15 April 2007 - 09:35

Ja, det är ett utomordentligt dåligt förslag från EU. Audioböcker är så dyra ändå och med en momshöjning till samma nivå som för övriga varor skulle bromsa den snabbt ökande försäljningen, vilket är synd. Och argumentet att ljudböcker inte är samma sak som tryckta böcker är ju bara nonsens. Jag utmanar någon (vem som helst) att övertyga mig om att det finns en avgörande skillnad där som kan motivera en skattehöjning! Dessutom låter argumentet att ljudmedier är annorlunda misstänkt likt ett försök att blanda ihop fildelningsdiskussionen och böcker i nytt format.

För sakens skull vill jag tillägga att jag inte läst EU-förslaget, utan har bara de ytliga kunskaper jag fått från tv-nyheterna.
Support your local search and rescue unit - get lost.

#29 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 15 April 2007 - 10:56

Jag tror du befinner dig på fel forum för att få mothugg på den punkten, Marie ;)
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#30 Marie Morot

Marie Morot

    Deputy Admiral

  • Members
  • 10,069 posts
  • Gender:Female
  • Location:Lerum
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 15 April 2007 - 11:59

Utmaningen var allmänt riktad och inte nödvändigtvis en uppmaning till andra medlemmar att försöka övertyga mig. Retorik du vet? ;)

Är det någon annan som läst förslaget mera ingående och som kan förklara vad det är de egentligen försöker säga med förslaget till skattehöjning (eller är det t o m så illa att det är ett färdigt beslut vi presenterats inför?)
Support your local search and rescue unit - get lost.

#31 King Cobra

King Cobra

    Ensign

  • Members
  • 39 posts

Posted 15 April 2007 - 12:22

Det jag vet är den infon jag fått i tidningen Metropol. Läste en nyhet i veckan om att EU domstolen gått vidare med kravet på full moms på ljudböcker. Sverige har vägrat som sagt, men nu kommer det nog dras inför EU domstolen.

Anledningen tycks vara fildelningar på nätet....vi skall alltså betala straffavgift för andras brott i butiken, när vi köper varan lagligt. Det betyder att fildelningen kommer bli ett mer attraktivt alternativ för många enligt mig.
Varför skall man betala "böter" för något andra gör olagligt?
Varför skall inte jag ladda ner mina böcker helt gratis, jag är ju redan stämplad som brottsling när jag köper böckerna och får betala "böter"?

Nu hamnade vi "lite" offtopic här och jag ber om ursäkt :)

#32 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 15 April 2007 - 12:36

Utmaningen var allmänt riktad och inte nödvändigtvis en uppmaning till andra medlemmar att försöka övertyga mig. Retorik du vet? ;)


Ja, jag förstod det - och därför skrev jag att du skrev det på fel forum. ;)
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#33 Marie Morot

Marie Morot

    Deputy Admiral

  • Members
  • 10,069 posts
  • Gender:Female
  • Location:Lerum
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 15 April 2007 - 13:20

Som jag misstänkte då att det handlade om branschens otillbörliga påverkan på politikerna att lagstifta om storföretagens förmåner. :rolleyes:

Och som du säger KC, den laglige användaren får betala straffavgift för något som andra gör. Way to go EU-kommissionen! [/ironi]

SoD: Klart att det delvis är fel forum, men vem har sagt att jag inte för fram samma åsikter i ett mera politiskt inriktat forum? ;)
Support your local search and rescue unit - get lost.

#34 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 15 April 2007 - 15:30

SoD: Klart att det delvis är fel forum, men vem har sagt att jag inte för fram samma åsikter i ett mera politiskt inriktat forum? ;)


Latmasken. ;)
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#35 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 16 April 2007 - 13:22

Jag tycker att ljudböcker är en utomordentlig bra idé. Precis som många påpekar så kan man lyssna på boken när man inte har möjlighet/lust att sitta med en vanlig bok.

Har lånat väldigt många på biblioteket den senaste tiden och är överlag nöjd. Det senaste jag lyssnade på var Låt den rätte komma in samt Pappersväggar med författaruppläsning av John Ajvide Lindqvist själv.

Oftast tycker jag att just författaruppläsningar är bättre än dom som läses upp av andra. Författaren har oftast ett helt annat flyt i sitt läsande har ju upptäckt. Dock finns det flera bra undantag. Ett tips jag har är att lyssna på dom tre delarna som finns utgivna här i sverige i serien Det mörka tornet av Stephen King. Uppläsare är Torsten Wahlund och han är IMO som klippt och skuren för att läsa dessa böcker.

Gillar man Stephen King så kan jag tipsa om att lyssna på när han själv läser LT's theory of pets, In the deathroom samt Lunch at the Gotham Café. Oslagbara enligt mig.

Har sådan tur att vi har ett stort bibliotek här i Linköping och att det finns så många ljudböcker att låna. För jag tycker att en del är överdrivet dyra att köpa och det gör jag enbart om det är någonting alldeles speciellt.

#36 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 16 April 2007 - 14:46

Jag är ju samlare, så jag är ju tvungen att köpa... :P Synd bara att vi i Sverige är så efterblivna när det gäller ljudböcker. I USA och England kommer ju det mesta ut.

Är man fattig finns ju iaf http://librivox.org/newcatalog/

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#37 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 18 April 2007 - 12:41

I know what you mean... ;) Kanske inte just med ljudböcker men med andra saker.

Har du något tips på en bra ljudbok som man bara måste ha i sin samling?

Jag har ett bra tips, köpte Terry Pratchett's Thud! som ljudbok för några veckor sedan (med Stephen Briggs som uppläsare) och just Discworld uppläst av Stephen Briggs blev 110% roligare att ta del av än att läsa själva boken. Rekommenderas varmt!

#38 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 18 April 2007 - 12:43

Japp. Briggs är mycket bra, men Nigel Planer är faktiskt ännu bättre (han gjorde nästan samtliga oavkortade engelska audiona av Pratchett-böckerna fram till för några år sedan).

Briggs har en mer melodisk röst, men Planer gör alla röster extremt bra (hans Patrician rockar)...

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#39 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 18 April 2007 - 15:02

Har faktiskt inte hört någonting av Nigel Planer. (ställer mig i skamvrån och skäms) :blush:
Får helt enkelt ta mig i kragen och ta mig en närmare titt, eller lyssning kanske jag ska säga.

Något bra tips på vilken bok jag ska pröva först?

#40 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 18 April 2007 - 15:20

Har du läst tidigare Pratchett-böcker? Annars är Colour of Magic alltid en bra början.. :P

Mina favoriter är ju annars Watchböckerna (första boken: Guards! Guards!) och häxorna (första "riktiga": Wyrd Sisters).

De som gör de engelska böckerna är iaf: http://www.isis-publishing.co.uk

ifall de är svåra att hitta nån annanstans, menar jag.. :P

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#41 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 18 April 2007 - 16:03

tsk tsk :P

Jag har läst till och med bok Thud! vilket är den senast utgivna boken. Jag tar och testar Guards! Guards! på inrådan av dig. :)

#42 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 18 April 2007 - 17:44

Vill man ta en ur högen bara så kan Lord & Ladies rekommenderas storligen, förresten. En av mina absoluta favoritböcker.. :D

Förresten har det kommit ut en Discworld-bok efter Thud.. ;) Wintersmith...

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#43 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 19 April 2007 - 15:50

Vill man ta en ur högen bara så kan Lord & Ladies rekommenderas storligen, förresten. En av mina absoluta favoritböcker.. :D

Förresten har det kommit ut en Discworld-bok efter Thud.. ;) Wintersmith...


Men Wintersmith, har den kommit som ljdbok än? Har faktiskt inte läst boken men jag har den på min långa inköpslista. Antecknar tipset om Lords and Ladies. :)

#44 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 19 April 2007 - 16:18

Inte i England, av nån anledning. Men i USA skall den finnas (recenserades iaf i Discworld-nyhetsbrevet jag är med i). Även den läst av Briggs.

http://www.amazon.co...r...5844&sr=8-1

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#45 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 21 April 2007 - 12:18

Okej, får helt enkelt lägga till den till den ständigt växande inköpslistan.

Tar gärna emot ett bra tips på en bra Sci-Fi ljudbok som man bara måste ha i sin samling. :D