Jump to content

Photo

Missbruk


  • Please log in to reply
29 replies to this topic

#1 T5 2.0

T5 2.0

    Commander

  • Members
  • 227 posts
  • Location:Märsta
  • Interests:Scifi böcker och scifi/fantasy/anime filmer.

Posted 05 May 2004 - 02:45

Vilken bok (eller serie av böcker) har du läst flest gånger?

#2 Lady Dragonheart

Lady Dragonheart

    Senior Captain

  • Members
  • 799 posts
  • Gender:Female
  • Location:Vännäs

Posted 05 May 2004 - 09:40

Det är nog serien Lejonninans sång

 


#3 Forever Xena

Forever Xena

    Warrior Princess

  • Moderator
  • 10,223 posts
  • Gender:Male

Posted 05 May 2004 - 11:46

Röda Orm :)

Xena doesn't just have a warcry. She made war cry. Just ask Ares

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

If you're going through hell, keep going.Winston Churchill

Combat Information Center

Min avatar samling


#4 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 07 May 2004 - 08:50

Belgariaden och Malloreaden :P
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#5 Mara Jade

Mara Jade

    Senior Commodore

  • Members
  • 2,171 posts

Posted 07 May 2004 - 12:15

Belgariaden och Malloreaden :P

Sällar mig till den gruppen... ^_^
Vad lyssnar och ser jag på?

Posted ImagePosted Image

Livet innebär naturligtvis många problem. Några av dom mest populära är. Varför föds vi? Varför dör vi? Varför använder vi så stor del av den mellanliggande tiden till att titta i skyltfönster? ~ Liftarens Guide till Galaxen

#6 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 07 May 2004 - 12:23

:lol

Tror jag läste Belgariaden sju gånger och den efterföljande sex. :P

Sanna mästerverk! (Mästerverk menar jag då inte någon slags elitistisk snobbkulturellt finlir - utan ett mästerverk som i att man skall vilja läsa dem fler gånger än en :P )
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#7 Mara Jade

Mara Jade

    Senior Commodore

  • Members
  • 2,171 posts

Posted 07 May 2004 - 12:26

Precis, av alla mina Fantasy böcker är de dem jag läst flest gånger, men så läste jag dem för första gången när jag var runt 13-14 så det har blivit ett antal gånger.....och de är fortfrande värda att läsa om och om igen... :thumbsup:

Sedan finns det alla "vanliga" böcker som jag kan läsa om och om igen...som forfarande efter flera år är lika bra :)
Vad lyssnar och ser jag på?

Posted ImagePosted Image

Livet innebär naturligtvis många problem. Några av dom mest populära är. Varför föds vi? Varför dör vi? Varför använder vi så stor del av den mellanliggande tiden till att titta i skyltfönster? ~ Liftarens Guide till Galaxen

#8 T5 2.0

T5 2.0

    Commander

  • Members
  • 227 posts
  • Location:Märsta
  • Interests:Scifi böcker och scifi/fantasy/anime filmer.

Posted 09 May 2004 - 10:21

Vi diskuterade det över lite hemlagad pizza och vin för länge sen.
Vad är en bra bok?
Är det böcker som Strindbergs verklighets bundna verk, som visar liver i vitögat, eller är det en bok du kan läsa mer än fyra gånger, om och om igen.
Efter lite hetlevrad diskussion, var alla överens till slut (de sista bitarna pizza var nu kalla) om att kan man läsa en bok flera gånger så har författaren lyckats.
Det gör detsamma om det är Bill & Ben bok eller en bok om Grekisk historia.

Edited by T5 2.0, 09 May 2004 - 10:22.


#9 Kidnero

Kidnero

    Commander

  • Members
  • 225 posts
  • Gender:Male
  • Location:Köping
  • Interests:Böcker (mest sci/fi och fantasy, men även annat som deckare m.m.), film, musik och min älskade yngsta dotter. Fiske och skogsliv är inte dumt heller.

Posted 14 May 2004 - 09:12

Bill & Ben-böcker läser jag, och läser om, gärna! Hade en gång i min ungdom en fantastisk samling, som en "kompis" lånade av mig. Tyvärr, vart han törstig en helg och sålde allihop till ett antikvariat. Eftersom jag fick reda på detta först efter två månader, när han skulle lämna tillbaks dem, var de flesta böckerna sålda. Jag fick pengarna av min "kompis", men det var ju inte riktigt samma sak. Detta var lite Off topic. :)

Jag har läst de flesta av Moorcocks böcker, speciellt Runestavs-serien, en massa gånger. Läser just nu om Amber-serien av Zelasny. En serie man gärna läser om. Asimovs böcker om Stiftelsen har jag också läst många gånger. En annan serie jag gillar är Silverbergs om Majipoor, där den första boken, Lord Valentine's Castle, bara är så bra. Förlorar ju lite av sitt överraskningsmoment när man läser om den, men det får man ta.

Ja, sedan utom "tävlan", några böcker av en viss herr J.R.R. Tolkien. B)
Oh... and at six o'clock every day, without fail, with no excuses, he must go home and read Where's My Cow?, with all the right farmyard noises, to his little boy.

There are som things you have to do. (Terry Pratchett - Thud!)

#10 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 14 May 2004 - 11:42

He.. Bill & Ben. Jag har en jädrans bunt sådana. Fick dock nåt ryck i min ungdom och blev kioskdeckarfrälst, så jag har tusentals med kioskdeckare (allt från början av 1900-talet fram till 90-talet). Undrar om man skulle sätta sig och scanna dem nån dag. Finns ju knappast nån chans att de där kommer ut i nytryck...

Ehum.. Fast det där var väl off topic. Hm. Böcker jag läst mest gånger... Undrar om inte det är... hmm... Antingen Robot/Imperie/Stiftelse-böckerna av Asimov, Lord of the Rings eller Chronicles of Thomas Covenant. Vet inte riktigt..

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#11 Kidnero

Kidnero

    Commander

  • Members
  • 225 posts
  • Gender:Male
  • Location:Köping
  • Interests:Böcker (mest sci/fi och fantasy, men även annat som deckare m.m.), film, musik och min älskade yngsta dotter. Fiske och skogsliv är inte dumt heller.

Posted 15 May 2004 - 18:45

Har också läst Covenant-böckerna några gånger, även om jag ibland blir irriterad på hans defaitism. :cool2:
Oh... and at six o'clock every day, without fail, with no excuses, he must go home and read Where's My Cow?, with all the right farmyard noises, to his little boy.

There are som things you have to do. (Terry Pratchett - Thud!)

#12 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 17 May 2004 - 08:08

att kan man läsa en bok flera gånger så har författaren lyckats.

Amen till det!
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#13 Mindphazer

Mindphazer

    Senior Captain

  • Members
  • 840 posts
  • Location:Gävle
  • Interests:HardCore Sience Fiction!

Posted 22 May 2004 - 21:55

Eller så har man inte fattat ett dugg...Jag brukar envist läsa om Kafkas böcker...Och Gene Wolfes...Kanske borde jag läsa om dom böcker jag har av Moorcock också?... ;)

#14 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 24 May 2004 - 07:58

Jo, men uppenbarligen är de så bra att du vill läsa ddem igen. Du läser inte igenom en bok igen om den var rysligt dålig om det enda du ska göra är att förstå den ;)
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#15 Kidnero

Kidnero

    Commander

  • Members
  • 225 posts
  • Gender:Male
  • Location:Köping
  • Interests:Böcker (mest sci/fi och fantasy, men även annat som deckare m.m.), film, musik och min älskade yngsta dotter. Fiske och skogsliv är inte dumt heller.

Posted 01 June 2004 - 13:29

Riktigt Capshaw. Det finns böcker som jag aldrig förstått vid första genomläsningen, som jag aldrig skulle ge en andra chans. Sen finns det böcker som lämnar mig helt diffus (kanske inte så svårt), men som jag ändå har gett fler chanser. Just för att jag gillade dem, även utan att fatta dem.

Sedan vid 4:e omläsningen börjar även jag begripa dem, kanske. Kafkas böcker är t.ex. värda många genomläsningar. Förvandlingen är väl då den enklaste, den tror jag faktiskt, att jag begrep redan vid första genomläsningen.
Oh... and at six o'clock every day, without fail, with no excuses, he must go home and read Where's My Cow?, with all the right farmyard noises, to his little boy.

There are som things you have to do. (Terry Pratchett - Thud!)

#16 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 01 June 2004 - 13:37

Jo, att Kafkas böcker behövs läsas flera omgångar är ju något som jag redan förstått :lol:
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#17 Mara Jade

Mara Jade

    Senior Commodore

  • Members
  • 2,171 posts

Posted 19 June 2004 - 20:41

Robin Hobbs böcker har jag börjat missbruka, speciellt efter att den sista delen av The Tawny Man trilogin kom ut och jag sitter med vetskapen av att det troligtvis inte blir mera böcker om The Fool & Fitz :(

Så jag får läsa de 3 trilogierna om och om igen..
Vad lyssnar och ser jag på?

Posted ImagePosted Image

Livet innebär naturligtvis många problem. Några av dom mest populära är. Varför föds vi? Varför dör vi? Varför använder vi så stor del av den mellanliggande tiden till att titta i skyltfönster? ~ Liftarens Guide till Galaxen

#18 T5 2.0

T5 2.0

    Commander

  • Members
  • 227 posts
  • Location:Märsta
  • Interests:Scifi böcker och scifi/fantasy/anime filmer.

Posted 21 June 2004 - 22:17

Läs Brian Aldiss boken, A Tupolev Too Far...så får ni se hans tankar om Kafka :lol:

#19 HugoStrange

HugoStrange

    Captain

  • Members
  • 462 posts

Posted 21 June 2004 - 22:35

Den enda bok jag har läst mer än en gång (seriealbum borträknade) är Roald Dahls "Danny bäst i världen". Men det var typ när jag var tio år, och är definitivt inte Sci-fi eller Fantasy, så den räknas nog inte. :)
Jag funderar dock på att läsa Ringen-trilogin igen samt Myrorna av Bernard Werber
Golf is a good walk spoiled - Mark Twain

Utan musik så dör jag - Jag själv

#20 Spawn

Spawn

    Cadet First Year

  • Members
  • 6 posts
  • Location:Göteborg

Posted 23 June 2004 - 19:05

Själv har jag läst igenom Stiftelse trilogin ca 10 ggr och Sagan om ringen är jag uppe i nio nu. Men min stora favorit är Projekt Nyaga som jag läser en gång per år i Juli så snart är det dags igen är uppe i åtta gånger än så länge. Har tyvärr läst sönder den första boken en gång så jag fick köpa den på nytt, sand och sol i frankrike kan värkligen döda böcker.

/Spawn
How much wood would a woodchuck chuck if a woodchuck could chuck wood?

#21 SavedByZero

SavedByZero

    Fleet Captain

  • Members
  • 1,173 posts
  • Location:Linköping
  • Interests:musik, film TV böcker, fotboll. ishockey, fri idrott<br />Allt som har med SF att göra.....<br />Arthur.C.Clarke<br />Isaac Asimov<br />Greg Bear<br />Peter Nilsson<br />Clifford D Simak<br />Poul Anderson<br />mm<br />-----<br />Babylon 5<br />Star Trek- alla<br />Firefly<br />Lost<br />The 4400<br />Arkiv X<br />MilleniuM<br />Surface

Posted 16 January 2006 - 23:33

Väcker liv i denna tråd :)
Läser Peter Nilssons "Rymdväktaren" och "Nyaga" för fjärde gången, den är svindlande och lite svårbegriplig emellanåt med sitt resonemang om alternativa universa och olika rumstider och dimensioner...
Annars är A.C.C's "Natten faller på" och "Mot nya världar" pålitliga omläsningar liksom hela Stiftelseserien.
"It's a whole new world."
"Laura Daughtery" -Surface
My name is John Loengard. I'm recording this because we may not live through the night. They're here, they're hostile, and powerful people don't want you to know about it. History as we know it is a lie ......
"John Loengard"-Dark Skies
I'm federal agent Jack Bauer, and today is the longest day of my life.
"Jack Bauer"-24

#22 Aztecface

Aztecface

    Commodore

  • Members
  • 1,336 posts

Posted 17 January 2006 - 00:22

Dom 3 första böckerna i Stiftelse serien av Asimov. Jag har läst dom 3 ggr. Jag skulle säkert kunna läsa dom fler gånger. Jag hittar nytt i dom varje gång.
"There once was a man from Nantucket..."

#23 Chefen

Chefen

    Cadet Second Year

  • Members
  • 10 posts

Posted 17 January 2006 - 04:51

Santiago av M.Resnick. En av mina första sci-fi böcker som jag köpte när jag var omkring 12 för att den hade ett häftigt omslag.
Så kan det gå, fortfarande en av de bästa böcker jag har.

#24 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 17 January 2006 - 09:23

Lite svårt och säga... "Sagan om Belgarion" och "Sagan om Mallora" av D. Eddings har jag läst fler gånger än jag orkat räkna... Det gäller även "Sagan om Drakens Återkomst" av R. Jordan.

Sanna mästerverk! (Mästerverk menar jag då inte någon slags elitistisk snobbkulturellt finlir - utan ett mästerverk som i att man skall vilja läsa dem fler gånger än en )

om att kan man läsa en bok flera gånger så har författaren lyckats.

Håller med helt och hållet. :)

Edited by XC-SE, 17 January 2006 - 09:24.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#25 Spidde

Spidde

    Rear Admiral

  • Members
  • 3,747 posts
  • Location:Norrköping &lt;-&gt; Uppsala
  • Interests:Serietidningar, musik, film och litteratur.

Posted 17 January 2006 - 16:45

Jag läser bara om sånt som jag verkligen gillar, t.ex. Mästaren och Margarita, Liftarens guide-serien, His dark materials o.s.v...
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset