Och så kan det ju nämnas att jag inte har sett alla deras filmer, så det kan ju tänkas att deras bästa ännu återstår att beglo.
Vilka har du kvar att se?
Av långfilmerna är det
The Incredibles,
Ratatouille,
Up,
Toy Story 3 och
Cars 2 som jag inte har sett.
När det gäller böckerna så har jag aldrig läst den tidigare men det var lite det jag menade med att jag ville utforska Peter Pan mer framöver. Läsa boken och ta redan på mer om hur J.M. Barrie kom på själva idén, vem han var och så.
Det finns ju en film om Barrie, men det tror jag visst att någon nyss nämnde i en annan tråd.
Jag antar att du kan rekommendera boken eftersom du har läst den?
Ja, det kan jag. Jag har även läst
Peter Pan och Mamie som är en kortare historia som påminner väldigt mycket om ett avsnitt ur
Peter Pan och Wendy. Lite efterforskningar (som försvåras något av att Mamie bara heter Mamie i den svenska översättningen, medan hon på originalspråket heter Maimie) ger ledtrådar om att texten i
Peter Pan och Mamie är plockad från
Peter Pan i Kensington Gardens, som i sin tur har hämtat det mesta av sin text från
The little white bird (Jag vet inte om den finns på svenska.)
Pongo och de 101 dalmatinerna
Det jag tyckte om Lady och Lufsen tycker jag om även denna film. Den har sin tjusning men den är lite långtråkig. Handlingen är i grunden bra och söt, men det vill liksom inte riktigt räcka till hela vägen i mål. Animeringen är ojämn. Vissa delar har den där klassiska stilen som man är van vid om man växte upp med Disneys äldre filmer. Men på sina ställen så ser det inte bra ut. Det gäller främst bakgrunder och scener där bilden inte är i rörelse. Det känns lite billigt gjort. Omdubben är inte heller den speciellt bra och det verkar som att fler har reagerat på just detta. En del röster är perfekta, men nästan lika många känns direkt usla. Exakt vad det beror på vet jag inte men jag tror att det rör sig om en kombination av fel röstskådespelare till dessa roller samt att man kanske inte har kunnat göra den bästa tänkbara produktionen av olika orsaker. Musiken är bra men inget man minns efter att filmen är slut. Så för stunden är filmen sevärd, men den saknar det där lilla extra för att bli en riktig klassiker. Vilket är synd för kombinationen Disney och djur är ju nästan alltid bra.
Den här var inte särskilt engagerande, tyckte jag när jag såg den, så den ställs inte bland favoriterna. Hur som helst är kanske den fråga som oundvikligen ställer sig i samband med den här filmen: Vem bestämde hur titeln skulle översättas, och vad hade vederbörande varit med om som kunde få ett sådant beslut att verka vettigt??
Dock har jag inte läst Rudyard Kiplings bok än och det skäms jag lite över måste jag säga. En bok jag borde köpa och läsa.
Men jag har läst båda böckerna. (Fast jag är inte säker på att jag läste alla delar av tvåan. Vart annat kapitel handlar om Mowgli och vart annat handlar om helt andra personer (Med personer menar jag djur.) som vanligtvis bara står och babblar med varandra, vilket jag inte tyckte var så spännande när jag läste den (i min ungdom) så det kan ha varit så att jag så småningom kom att hoppa över de kapitlen och höll mig till Mowgli-historien. Ettan är jag i alla fall rätt säker på att jag har läst hela. Den innehåller också både Mowgli och annat. Kommer ihåg att jag tyckte om
Den vita sälen och
Rikki-Tikki-Tavi (av vilken ett av tidigare nämnda videoband innehåller en adaptation (som inte är gjord av Disney)).)
Skillnaderna mellan boken och Disney-filmen är väldigt stora, vilket är lite störande, men så vitt jag kan minnas är filmen bra ändå. Det finns en datoranimerad tv-serie-version av Djungelboken som går på Barnkanalen nu eller nyss. Jag har bara sett fragment av den, så jag ska inte ge mig på att hävda att den är bra eller dålig. Men av det jag skymtat, verkar den vara mer trogen originalet än vad Disney-versionen är. Att Baloo har glasögon i den, misstänker jag beror på att vem som nu har gjort den vill tydliggöra att det inte är samma upplaga av Baloo som i Disneys film.
På tal om olika upplagor av Baloo förresten... Är det någon som förstår sig på hur det kunde komma sig att han fick en egen tv-serie där han flyger flygplan??