Jump to content

Agentum's Content

There have been 567 items by Agentum (Search limited from 28-April 23)


By content type

See this member's


Sort by                Order  

#82159 Superhjältar som irriterar dig?

Posted by Agentum on 27 June 2006 - 07:15 in Serietidningar

Äh kom igen ser bra ut? 4 jäkla sockerkaksburkar på bröstet.Jag har ibland svårt för Kirbys väl överdrivna kreationer och Ditkos Spider-man käns bättre för mig, hade Kirby gjort honom kan du ge dig på att han varit lika pompös med nån underlig hjälm med utväxter på hehe.

Ennis Punisher är intressant tycker jag(dck är det en MAX serie för vuxna), som käns som en actionfilm, håller med om att en hel del äldre Punisher är mest slakt utan koncept alls.
Har du bara läst de svenska Punisher så ska du veta att de i Sverige valde ut de snällaste materialet av rädsla för skador på barnen. :D



#82110 Felet med dagens Spider-man ?

Posted by Agentum on 26 June 2006 - 15:57 in Serietidningar: Spoilers

Jo de dagar det snackas här är bra och det här med Spider-man har som jag sa de flesta som läser superserier en åsikt om så stor är den karaktären.



#82107 Felet med dagens Spider-man ?

Posted by Agentum on 26 June 2006 - 14:57 in Serietidningar: Spoilers

JMS är bra men som Bendis så bör han nog köra sina egna serier utanför de största titlarna, det är inte vettigt att ta en kille som vill exprimentera med superhjältar o sätta honom på sin högprofilserie.
Han skiter säkert i gamla SM tidningar och historier och liksom Bendis så ignorerar han säkert saker som hänt förr och som läsare kan tycka är viktiga, de vill exprimentera med en figur bara och känner ingen vördnad för det som varit alls.

Sånt kan vara skitbra.....................på en ny serie eller ett eget project.



#82103 Felet med dagens Spider-man ?

Posted by Agentum on 26 June 2006 - 14:48 in Serietidningar: Spoilers

Kan vara sant att looken(Batman) fanns i serierna först, men den oseriösa framtoningen togs från tv-serien för att öka försäljningen.

Nätskjutandet föresten, PP kändes mer uppfinningsrik då med sina egentillerkade skjutare, alltså teoretiskt sett kan man ju göra så, men var tusan har han all nätvätska i kroppen i baken som riktiga spindlar kanske? :D

För att citaten ska funka måste var del ha en [/quote] på slutet iaf.

Och jag håller med om att även DC har svårt att bara vrida om strömbrytaren på sina stora kanoner, ett dumt felsteg kan bli rejält jobbigt att ta väck, men det vet de säkerligen.



#82099 Felet med dagens Spider-man ?

Posted by Agentum on 26 June 2006 - 14:30 in Serietidningar: Spoilers

Jag tycker själv att man tyckte att man liksom delade hemligheten med SM och andra med hemlig identitet, vi som läsare visste att han var SM men inte många andra.

Nu ska man väl kalla sig "vuxen" visserligen så sånt borde inte spela så stor roll kanske men det käns som om det är viktigt för karraktären på nåt vis.

Tänk på att MU dessutom inte är som DC, dvs folk bejublar visserligen sina hjältar men lika fort så kastar de gatstenar på dem och skyller allt på dem, klar fördel att kunna dra sig undan i det läget.
Läs Marvels för att få en uppfattning hur vanligt folk kan se på superfolket om du inte funderat över saken, trots att de inte är vidriga mutanter så får de skulden för det mesta av det folk de skyddar.

Dock lär vi inte kunna övertyga Crusader om nåt här utan han tycker som han tycker, och det är lugnt jag delar inte så mycket heller med andra på det här forumet.

Man får väl se det som att det är bra att nån blir glad av den moderna spindeln iaf.



#82097 Superhjältar som irriterar dig?

Posted by Agentum on 26 June 2006 - 14:17 in Serietidningar

Känner inte igen namnet Thor-girl. Har aldrig hört det faktiskt...tänker du på Valkyrie? Annars ska Walt Simonsons serier med Thor tydligen vara väldigt bra. Har själv inte läst dem, men jag kan ändå komma på flera superhjältar som är rakt mycket fånigare.

Några exempel: Venom som hjälte störde jag mig på. Cable. Shatterstar.

Tyvärr tar jag inte fel i det jag påstår.
Jo Simonsons run är det jag tänkte på, men inte heller jag har kommit över denna för utvärdering, allt annat jag läst har varit av ganska halvdann och trist karraktär.
De andra du nämner betyder nada för mig, dåliga ja men mer allmänt 90-talsaktiga.

Spawn håller jag med om, det var väl en intressant idé men hur länge håller exakt samma idé?
MCFarlane käns ganska trist som berättare rent allmänt.

Fast ni klagar ju bara på de här figurerna som tecknarna designade och där storyn helt saknades allt satsades på tecknandet, en hemsk period egentligen, men det handlade om att sälja till folk som investerade i serier och inte till läsare.



#82086 Superhjältar som irriterar dig?

Posted by Agentum on 26 June 2006 - 12:04 in Serietidningar

haha jag gillar Plastic Man (som är orginalet, de andra är kopior av honom) och Ambush Bug som enbart är till för att vara korkad och löjlig, det är hans enda funktion :D

Äsch klart att ni måste tycka nåt är underligt, eller sväljer ni allt helt enkelt utan en tanke? :)



#82078 Fantastic Four 2 (spoilervarning)

Posted by Agentum on 26 June 2006 - 07:30 in Filmer

Doom sabbade förra filmen tycker jag varför ha med samma sura grej en gång till?



#82077 Felet med dagens Spider-man ?

Posted by Agentum on 26 June 2006 - 07:25 in Serietidningar: Spoilers

Nja 1986 kom Millers Batman, redan runt 1970 så återstälde Adams och O'neil Batman som en mörkare hämnare igen, även om serierna sen tyvärr gick bakåt efter detta igen så var han inte TV seriens Batman ända till 1986.
Och ha honom som ren mördare så som han startade var det ju hans egna skapare som var med och ändrade på, genom att introducera Robin bla.
Just 60-talsvarianten baserad på tv-serien är förskräcklig imho men den var inte i 40 år.

Dock svårt att jämföra en goldenage figur som i princip fanns i en egen värld med en silverage, du får komma ihåg att superserier i princip dog ut under slutet av 40-talet fram till slutet av 50-tal och då kom den nya vågen med bla Marvel som uppfann ett universum att ha alla sina figurer i och där de är ännu, en stor skillnad imho.



#82069 Superhjältar som irriterar dig?

Posted by Agentum on 26 June 2006 - 00:14 in Serietidningar

Jag menar inte att du måste vara flyförbannad eller aktivt bekämpa figuren, bara tat du tycker den är korkad eller felaktig så att du inte tycker om den.

Man ska givetvis inte ta superhjältar och deras historier på så mycket allvar, oftast ä'r det ganska ogenomtänkta figurer som skapats och som andra sedan bygger på med tiden.

Jag tycker inte om Thor alls, jag förstår fullt att Marvel aldrig hade en tanke att ens slå upp en bok om vikingar innan asagudarna i MU skapades och att man inte ska bry sig ett spår i hur korkat det hela blev.

Konceptet med att prata som en Shakespear föreställning kan man fundera över, fanns inte från början men är en källa till förtvivlan för mig, har noll och ingenting med vikingar att göra, används ofta med rent bedrövligt resultat.

Kostym med 4 stycken navkapslar eller nåt liknade på bröstet, ser utomordentligt fånigt ut imho.
Inget skägg hallå jag kan överse med det blonda håret men ansikte som en barnrumpa på en åskgud :huh:
Gillar inte hammaren heller som inte liknar en Torshammare alls men det är en mindre grej.

Amerikanares ovilja att fatta att Thor (Tor) är ett MANSNAMN (som folk tom heter än idag), de har kvinnliga Thor och även en Thorgirl har förekommit, jag har debatterat saken och försökt få folk att haja med att nämna att det är som att kalla figuen Kevin-girl eller David-girl eller vad som helst i den stilen, inget resultat till förståelse utan tydligen tror de att det är en titel eller något.
En Thor som liksom är med för att skydda USA och sånt trams ger inte direkt pluspoäng även om jag förstår att det var ett tvång för att ens kunna ha figuren då amerikanare verkar ha varit väldigt anti mot allt som inte är baserat i USA.

Även andra figurer med horn på hjälmarna och kostymer hämtade från nåt helt annat än vikingar, Oden med 2 ögon och felaktiga beskrivningar med Loke som en slags motsvarighet till Satan vilket är käpprätt fel.

Avsaknaden av riktigt bra storylines tycks ha plågat figuren måste jag säga, jag har hört att en run anses bättre än allt annat men den har jag inte kommit över att läsa ännu tyvärr.

Ja jag vet! det handlar inte om våra gammla gudar utan MU egna, jag antar att de fuckat upp alla andra gudar med givetvis men att man då inte bryr sig lika mycket och att de skapades på 60talet när skygglapparna för hur saker verkligen var verkade ha täckt hela skallen på jänkarna ibland :D .
Det hela irriterar mig bara litegrand.
Egentligen kan man ju tänka att lite grävande i äkta historik om vikingar och dess gudar kunde givit riktigt bra storys, men tyvärr nej det önskades inte.

Har ni några superhjälte koncept ni tycker är fåniga eller mot er vilja irriteras av?

Föresten tycker jag WildC.A.T.S. är det fånigaste superteamet jag kan komma på, namnet med sin fjantiga förkortning och själva namnet bara ekar tidigt 90-tal COOOOOOOOOOOOL!! :lol:
Sen figurerna i teamet herregud HJÄLP, NÖDSLAKT!!! alla kewla namn som shotdeath, thunderslam osv blarg krääääääääääääk. :skull:



#82068 Felet med dagens Spider-man ?

Posted by Agentum on 25 June 2006 - 23:50 in Serietidningar: Spoilers

Vic Stone är inte okänd för mig och jag har för mig att han skapades just för New Teen Titans ihop med Raven mfl som var helt nya figurer, men jag kan ha fel.

Det förekommer förstås figuer som först skapats men sen blivit liggande Nightcrawler är ett bra exempel, skapades för en Outsider tidningsidé för DC men det blev inte verklightet och figuren användes sen i X-men i stället.



#82042 Felet med dagens Spider-man ?

Posted by Agentum on 25 June 2006 - 16:43 in Serietidningar: Spoilers

super85, beskrev vad jag menade med "Death of Superman", en marketing grej för att locka läsare och få gratis reklam, alltså det stod i svenska tidningar att Stålmannen var död tom.
Fullt så långt komer inte en vanlig avmaskning av Spider-man, men faktum är att det uppmärksammades av amerikansk media.

Vad jag anser om death of Superman, world without S osv, tja inte värdelöst på något sätt men en del var riktigt eländigt som den tidningen när det är en splash per sida:)
Jag har vissa problem med de kewla varianterna av stand-in Supermans i reign of Superman tex, jag ogillade DC sätt att ge karaktärerna en övercool image, som med den långhårige Superman tex.
Men nej det är inte skräp det tycker jag inte jag har de tre tpb som samlar hela rasket iaf.

Angående seriesmak, det är ju bra att vi inte tycker exakt lika, det skulle bara bli idel trådar med ryggdunkningar här då :)

Ofta ser man ju sin barndoms serier genom ett rosa skimmer på nåt sätt, jag kan vara analyserande av de 80-tals serier jag läste som barn och inse att en del av det är ju bara "skräp", men ändå det är åt speciellt med dem för just mig.

Angående Steel, är det inte nån yngre kvinnlig figur som är Steel nu föresten?`
Visste helle inte tat en annna Cyborg fanns förutom New Teen Titans varianten alltså, får man fråga varför samma namn användes? var Cyborg 1 avskriven just då?



#82041 X-Men: Klassiska serier av Chris Claremont

Posted by Agentum on 25 June 2006 - 16:27 in Serietidningar

Kul med en svensk X-Men samling med glimtar från storhets tiden med Byrne-Claremont. Lite märklig samling bara. Bra serier men inte Claremonts allra bästa och alldeles för stora hopp i X-Men historien.

Personligen rekommenderar jag att istället köpa nya samlingen "X-Men Omnibus" från 2006, en tjock bok med hela 40 serier av Chris Claremont (X-Men #94-131 + Giant-Size X-Men #1). Mer omfattande X-Men samling finns inte. Kanske Marvel Masterworks serien men då måste man köpa en hel del böcker med 10 serier/bok. Det enda tråkiga med Omnibus är att Dark Phoenix sagan är utesluten men den TPBn är lätt att få tag på och annars kommer den förmodligen i X-Men Omnibus Vol. 2.


Inga Miller Dardevil böcker på gång eller nåt?


På svenska vet jag inte. Men kolla upp Daredevil Visionaries Vol. 1-3. Den samlar Millers allra tidigaste och bästa Daredevil serier, bland annat Elektra sagan.

Jo angående Miller Visionaries, klart jag har dem redan, men på svenska asså, hårdinbundna fina böcker.
Jag har den Omnibus du snackar om med, lite ohanterbar med nästan 900 sidor men väldigt snygg, den är lite oversized i format med så den är inte dum alls, den täcker de 40 första numerna tror jag.
Jag har även x-men vol5 masterworks(den som följer på omnibusens volym) men de är mindre i formatet och jag skulle helst se att en omnibus X-men Vol 2 släpptes i framtiden.

Den svenska boken är ju ett bra urval för den som inte riktigt känner att han vet vad Claremonts x-men är och ifall det är något att läsa (jo, lustigt nog finns foilk som aldrig läst de serierna).

Tror ni jag kan få försörjningsstöd för serieinköp jag med på nåt sätt? :D



#81916 X-Men: Klassiska serier av Chris Claremont

Posted by Agentum on 23 June 2006 - 16:37 in Serietidningar

Batman vol 2 är given, jag köpte ettan och det ångrarqa jag inte ett dugg, kanonbok.

Claremonts X-men har jag så mycket av redan så det struntar jag i.



#81913 Felet med dagens Spider-man ?

Posted by Agentum on 23 June 2006 - 16:30 in Serietidningar: Spoilers

Crusader: du har verkligen en annorlunda seriesmak iaf, de du nämner som det bästa är sånt jag helst vill glömma sånt som verkligen gått över styr.
Marvel från tidigt 90-tal är bland det sämsta jag vet, de lät tecknarna styra tidningarna och en massa hemska ogenomtänkta figurer dök upp.

Inget fel med att tycka olika givetvis.

Jag tror jag struntar i det här ämnet nu och hoppas på att de retconnar eländet inom ett år.

SM är inte min favoritserie så jag lider inte, men alltså efter de där extremt dåliga åren i slutet av 90-talet tex när tidningen var oläslig så kan man undra vad de håller på med?
Alltså sånt här ger kanske kortsiktiga ökningar i försäljning bara, fast på en betydligt mindre skala än när Superman var död som var ungefär samma sak.



#81912 New Avengers #20

Posted by Agentum on 23 June 2006 - 16:23 in Serietidningar: Spoilers

Bendis funkar bäst på soloserier, team verkar han inte kunna alls utan allt blir en enda smörja.
Eller hans egna project som Powers eller Alias som jag tycker är väldigt bra.

Quesada måste tro att Bendis är gud eller nåt, låt annat folk ta över några titlar NU, och skicka Bendis på vilohem för at sedan ge honom lite egna project att skriva.



#81911 Vad läser du just nu?

Posted by Agentum on 23 June 2006 - 16:17 in Serietidningar: Spoilers

Nä, jag skojade bara, klart jag inte bestämmer om man är en fan eller inte :)

Jag har också lite svårt för den mörka och suddiga tecknarstilen men storyn är väldigt bra, plötsligt förstår man hur saker åtminstonde borde hänga ihop, fast för att få ut max av det här bör man ju känna till en del om MU och jag har vissa luckor som gör att jag inte riktigt begriper en del (inte mycket koll på sånna som Cap. America och Cap. Marvel tex).

Men i jämfört med sånt trams som de här "The end" historierna som de hypat så är det här literatur.

Började läsa den första Byrnes FF visionaries också, serier var annorlunda förr men bra, och det här är ett bra exempel på det, Byrne var verkligen stor då på 80-talet.

Fasen just nu läser jag enbart serier och inget annat, man blir nästan lat så man orkar inte läsa nåt med bara text hehe :lol:



#81910 X-Men: Klassiska serier av Chris Claremont

Posted by Agentum on 23 June 2006 - 16:04 in Serietidningar

Inga Miller Dardevil böcker på gång eller nåt?



#81735 Felet med senaste Katten Gustaf

Posted by Agentum on 21 June 2006 - 15:40 in Filmer: Övrigt

Allt beror förmodligen på att Gustaf som serie är väldigt seg egentligen, samma samma samma om och om igen, ingen vill väl se det på film?

DEt är iaf en av de figurer jag inte kan förstå hur de kan sälja ännu eftersom ingen fönyelse verkar existera.



#81720 Superman

Posted by Agentum on 21 June 2006 - 12:48 in Filmer

Den som lever får se.
Med dagens avancerade data animeringar kan de nog göra många supervilains verkliga, käns inet som om filmmakarna tar serier på riktigt allvar utan promt ska sätta sin egna prägel på det hela vilket i slutändan alltid blir sämre för seriefans (för den vanliga människan kvittar det säkert), tänk bara på dravvlet om en mesias Superman angående denna filmen(som jag hoppas mest var liknelser som inte märks alls), jag menar så ja allt måste inte ha ett kristet budskap, USA har förflyttat sig bakåt i tiden.
Men för min del så spelar det väl inte direkt nån roll hur filmen är eftersom Superman inte käns så viktig för mig, jag föredrar de animerade serierna eller filmerna som finns i vilket fall.



#81714 Vad läser du just nu?

Posted by Agentum on 21 June 2006 - 11:35 in Serietidningar: Spoilers

Läser nu Earth X som är en skildring av Marvels universum helt enkelt och figurerna i det, lite skumma teckningar men annars är det bra, käns som en av Marvels få klassiska verk faktiskt.

Kallar man sig Marvel fan men inte läst detta så vet i fasen om man verkligen är ett sånt fan.

Det är visserligen en alternativ Marvel värld och inte 616 men de gör det hela mycket trovärdigt, fast det är ganska mycket förklarande text mellan kapitlen så det är inte alltid så lätt att förstå allt.
Smart skrivet är det iaf.

Finns 2 uppföljare Universe X som ska vara si så där och Paradise X som ska var nästan katastrof i jämförelse.

Har även läst första Sleeper tpbn(Wildstorm) som handlar om en dubbelagent som arbetar för men försöker avslöja en manipulativ kriminell organisation.
Hans chef och den enda som vet(de övriga i hans oranisation tror att han har har gått över till den kriminella sidan) att han spionerar på dessa har hamnat i koma så han är riktigt illa ute.

Väldigt löst kopplat till superhjältar och är mer en spionhistoria även om superkrafter förekommer.



#81713 Fantomens jubileumsnummer

Posted by Agentum on 21 June 2006 - 11:30 in Serietidningar: Övrigt

Man är så van med blå så allt annat ser konstigt ut, såg att den var brunorange nånstans i världen med tex.
Den lila är faktiskt riktigt ful och opraktisk till presis allt nästan, å andra sidan vad tänker man på när man gör den röd?

Är folk arga på att Fantomen är i färg ännu föresten?



#81712 Superman

Posted by Agentum on 21 June 2006 - 11:25 in Filmer

Alltså jämför med Batman Begins är det en hel del mer snack nu, men det kanske har med somaren att göra, jag vill fasen inte hypa nåt på det där sättet man blir bara besviken.
Nästan ingen har sett filmen men har redan bestämt sig för hur den är.

Det enda jag är skraj för är att de kör så gamla varianter på figurerna, faktiskt var 70tals Superman ganska flummig och jag tycker figurerna förbättrats avsevärt sen dess, men men.
Alltså en Lex som tex. är komiskt ond är inget man jublar över direkt, undrara varför de inte kunde slänga in nån mer fuling i alltihop bara för att förnya konceptet en aning?



#81706 Superman

Posted by Agentum on 21 June 2006 - 07:16 in Filmer

Jag märker ett problem runt filmen, redan innan de riktiga fansen sett den så hypar de den nåt enormt troligen för att de nästan spricker av otålighet av att ha väntat över 20 år på en Superman film, denna får mao inte ens tänkas vara mindre bra för då faller himlen ner.



#81705 Fantomens jubileumsnummer

Posted by Agentum on 21 June 2006 - 07:13 in Serietidningar: Övrigt

Jag tror det har att göra med att den svenska avdelningen har varit väldigt inblandad i serien ända sen 60-talet, det har satsats på Fantomen helt enkelt.

Att han inte blev så populär i USA kan vara för att han inte är placerad i en amerikansk stad för att jaga bovar utan långt bort i Afrika.