Jump to content

Photo

Spartacus: Gods of the Arena - Prequel till Blood and Sand (Säsong 1)


  • Please log in to reply
28 replies to this topic

#26 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 28 June 2011 - 12:22

The Bitter End

Ett riktigt bra avsnitt och det bästa tänkbara slutet på denna prequel. Jag gillar det mesta rakt av, men det fanns en del scener som var mer intressant än andra.

En är ordväxlingen mellan Oenomaus och Gannicus om hur Melitta älskade honom. Som bror. Blickarna som utbyts där sade mer än tusen ord. Det sägs aldrig rakt ut, men jag får känslan av att Oenonaus mycket väl visste om att Gannicus och Melitta tyckte om varandra. Dessutom så var dessa scener bra utförda av skådespelarna som inte bara levererar replikerna perfekt, utan som även hade ett passande minspel under tiden.

Även Solonius del av avsnittet är bra utfört och riktigt intressant. Det har ju varit på gång under en längre tid, men det var först i det här avsnittet som han visade var han verkligen stod. Visst kan man hjälpa en frände som Batiatus, men det var väl främst för att han såg att han kunde tjäna på det själv också. Att han lade beslag på Tullius slavar själv istället för att dela lika med Batiatus var således inte så förvånande. Sedan så passar Solonius del i denna prequel väldigt bra med hur han är i Blood and Sand. Man förstår hans motiv där ännu mer nu.

Hämnden på Tullius och Vettius var bra genomförd. Riktigt passande att den förstnämnde fick en "hedersplats" på sin egen arena. Sedan så var det lite vågat att låta Vettius löpa efter att han hade utfört sin del i planen. Men det är väl som Solonius sa till honom, vem skulle tro på en sådan anklagelse om att han och Batiatus hade något med Tullius försvinnande att göra, det finns ju inga som helst bevis.

Lucy har också bra scener i avsnittet. Jag gillar den mer avslappnade stil som hon har. Annorlunda kläder och frisyr hade hon med, men det var väl för att dom sörjde Titus.

Och slutet med att Gannicus fick sin frihet var fin och passande. Lite undrar man ju om han kanske återkommer till Vengeance eftersom han är fri och sa åt Crixus att söka upp honom om han någonsin blev fri? Kanske att Crixus och Spartacus söker upp honom?

Striderna i arenan var rätt våldsamma, på gränsen till det överdrivna. Men samtidigt så gillar jag att man tog i ordentligt för att liksom understryka hur pass stora som både Gannicus och Crixus är.

Och avrättningen av Diona innan spelen var verkligen grym. Där visar man ju på hur lite ett liv var värt på den tiden. Fullt av förnedring och sedan så har man bara döden att se fram emot som en form av befrielse. Scenerna med Cossutius på arenan där han sitter och njuter av hur hon dör är vidrig. Samtidigt gillar jag den här typen av sliskiga karaktärer och som jag har sagt tidigare så är Jason Hood grymt bra på att spela den typen av karaktär.

Och jag gillar hur denna prequel både började och slutade med den sista scenen från det sista avsnittet av Blood and Sand. Väldigt passande måste jag säga.

#27 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 28 June 2011 - 16:00

Du talar vissa ord Piranaconda. :)

Håller med om det mesta. Själv (efter sjabbel med timer inspelningen) såg jag avsnittet på TV6 Play. Gick riktigt bra det med - även om jg har en känsla av att avsnittet var klippt. Men som jag sade under B&S så ser jag det inte som någon brist.

Håller med om hur slutscenen fasades in i Spartacus sluttal på B&S var snyggt genomföd och passande.

Jag håller f.ö. med om Onemeaus - tror också han visste vad som grydde mellan Gannicus och Melitta men att han litade förbehållslöst på dem båda.

Avrättningen av Diona kom som en överraskning, när hon lyckades smita så blev jag mer eller mindre övertygad om att det var där som Naevia skulle komma att gömma sig... Håller med om att den scenen är bra och Cossutius en karaktär som är lika äcklig som förhöjande för serien. Skall bli intressant om Gannicus dyker upp senare i Vengence.

Man knyter ihop säcken bra med att avsluta Tullius/Vettius-intrigen och fläta in fiendskapen mellan Batiatus och Solonius på samma gång. En snygg lösning som verkligen smälter in helt och hållet.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#28 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 29 June 2011 - 12:35

Tack, detsamma. :)

Och jag är så glad att du också fastnade för Spartacus lika mycket som jag gjorde och var med och diskuterarde avsnitten i denna prequel. :D

Jag kan misstänka att avsnitten skulle vara klippta på TV6 Play, vilket både är synd men samtidigt fullt förståeligt. Tur i oturen trots allt att du kunde ta till den lösningen och inte missade upplösningen på alla intriger. Och jag håller med om att man både kan ha och mista avsnittens mer vågade innehåll.

Jag instämmer i det du skriver. Och Dionas avrättning kom verkligen som en överraskning. Jag tänkte precis som dig att hon med största sannolikhet hade klarat sig. Samtidigt kanske det som hände var bra för utveckligen av Naevia som karaktär. Om man ser till hur hon är under Blood and Sand så skulle man ju kunna tänka sig att detta är en del som har format henne. Även om Diona aldrig omnämns under Blood and Sand.

Jag ser fram emot att få se om några av karaktärerna som dök upp i denna prequel kommer tillbaka till Vengeance. I praktiken kan ju flera göra det och en del skulle vara intressant att se mer av. Som t ex Gannicus, Vettius och Cossutius bara för att nämna några.

#29 Allycat

Allycat

    Cadet Fourth Year

  • Members
  • 29 posts
  • Gender:Female
  • Location:Västerhaninge
  • Interests:hej på er
    jag är jätte intresserad av allt som har med superhältar att göra ... tycker om att diskutera mycket :D

Posted 10 July 2011 - 21:04

TV6 inleder med att sända dom 2 första avsnitten direk efter varandra. Det återstår att se om dom gör så tills alla avsnitt är visade eller enbart den första veckan. Härligt att det snart är den 20:e maj. :hurrah:

Fredag 20/5

22.00-23.05

Repris: Söndag 22/5 (23.00-00.05)

Avsnitt: 1

Den unge Batiatus försöker ta kontroll över sin fars gladiatorskola och han planerar att tjäna stora pengar på sin lömska plan. För att lyckas använder han sin mest skickliga krigare. Han måste försöka vinna förmåner hos den rike adelsman som kan hjälpa honom att bekosta en ny arena.




23.05-00.15

Repris: Måndag 23/5 (00.05-01.10)

Avsnitt: 2

Batiatus har en lömsk plan och värvar Lucretia, Gaia och några av de nya gladiatorerna för att lyckas genomföra den. Samtidigt kämpar den förre mästaren Oenomaus för att få tillbaka sin höga status som gladiator.


---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
grym serie .... förutom de äkliga blod senerna fy va fake de käns Posted Imagemen annars helt otroligt bra


-----Jag är inte dum jag har bara otur när jag tänker-----