Jump to content

Photo

Dr Who - Spoilers säsong 5/31


  • Please log in to reply
84 replies to this topic

#51 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 18 May 2010 - 21:38

Det är sjätte doktorn, och består av hela säsong 23.

Tyvärr generellt en rätt kass säsong. Doktor 6 behandlades inte bra i TV-serien. Han har dock fått sin upprättelse i Big Finish audioäventyr.

Jag och kompisen körde igenom Doctor Who från början (dvs säsong 1 från 1963 och framåt) och vi tyckte det funkade.

Bästa doktorerna förblir (imho) Doktor 2, 4 och 7.

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#52 Sparks

Sparks

    Commander

  • Members
  • 238 posts
  • Gender:Female

Posted 18 May 2010 - 22:07

Nummer 4 vet jag att många har som favorit. Jag har ju bara sett de nya säsongerna, men jag gillar både Doktor 9 och 10 väldigt mycket. (11 verkar lovande också)

Blev inte han som spelade 6:e doktorn sparkad eller något sånt? Det var väl någon konflikt.

Jag ska nog också försöka se det från början till slut. Får se hur jag gör. Jag vill ju gärna ha text till, tycker det är lättare att hänga med då. De nya boxarna har ju engelsk text, men det verkar inte som de äldre avsnitten har det (hittar inget på Amazon om text).

Hokey religions and ancient weapons are no match for a good blaster at your side, kid.


#53 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 18 May 2010 - 22:13

Jo, sexan "sparkades". (det vill säga, han regenererades till sjuan mot sin vilja).

Inte Colin Bakers fel dock, problemet var inte doktorn, utan politik bakom kameran.

Colin Baker var generellt inte lysande i serien, men han fick sin hämnd i Big Finish-äventyren, som sagt.

Sedan så blev serien bättre i och med doktor 7:s andra säsong (mest för att de testade en hel del nya grejer som funkade förvånansvärt bra), men så lades serien ner.

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#54 Sparks

Sparks

    Commander

  • Members
  • 238 posts
  • Gender:Female

Posted 24 May 2010 - 20:49

Gillade The Hungry earth även om det inte hände jättemycket.
11:e doktorn kan mycket väl bli min favorit tror jag.
Gillar Rory mer och mer också! Trevligt att han följer med Amy och Doktorn.

Hokey religions and ancient weapons are no match for a good blaster at your side, kid.


#55 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 26 May 2010 - 08:02

Tycker han verkligen så illa om sig själv?


Se "Trial of a Timelord" så har du svaret.. ;)

Ja, alltså.. :P


Kan du inte sammanfatta lite för oss som inte har dunderkoll på den gamla serien? Blir nyfiken! ;)
*Hockey och superhjältar*

#56 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 26 May 2010 - 15:35

Wikipedia gör det mycket bättre än jag någonsin skulle kunna göra.. :)

http://en.wikipedia...._Of_A_Time_Lord

http://en.wikipedia.org/wiki/Valeyard

Läs också "notes" här: http://tardis.wikia....ki/The_Valeyard

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#57 Sparks

Sparks

    Commander

  • Members
  • 238 posts
  • Gender:Female

Posted 27 May 2010 - 12:40

Jag håller på att kolla "Spearhead from Space" nu, med 3:e doktorn. Han verkar bra tycker jag.
Är det ok att snacka lite gammalt Who här förresten? Eller ska man helst bara hålla sig till säsong 5?

Hokey religions and ancient weapons are no match for a good blaster at your side, kid.


#58 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 27 May 2010 - 13:35

Finns det inte en tråd om gammal Who häromkring? Om inte så kan vi ju alltid skapa en.

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#59 Magnus

Magnus

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,097 posts
  • Gender:Male
  • Location:Onsala

Posted 28 May 2010 - 13:58

Finns det inte en tråd om gammal Who häromkring? Om inte så kan vi ju alltid skapa en.

http://www.scifinytt...topic=7413&st=0

#60 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 28 May 2010 - 15:01

Tackar, jag visste att vi hade en, men min sök-fu svek mig när jag tidigare.. :P

Använd gärna andra tråden för den "klassiska" serien.

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#61 Wylie Times

Wylie Times

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,204 posts
  • Gender:Male
  • Location:Location Location

Posted 28 May 2010 - 15:15

Jag tror inte det är din sök-fu det är fel på. ;)

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter


#62 Magnus

Magnus

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,097 posts
  • Gender:Male
  • Location:Onsala

Posted 28 May 2010 - 16:09

Tackar, jag visste att vi hade en, men min sök-fu svek mig när jag tidigare.. :P

Använd gärna andra tråden för den "klassiska" serien.

Ahh tricket, är att inte söka, jag bläddra bara igenom sidorna på spoilerforumet tills jag hittade tråden(jag hade en aning om var den fanns på ett ungefär)

#63 Sparks

Sparks

    Commander

  • Members
  • 238 posts
  • Gender:Female

Posted 28 May 2010 - 21:04

Okej, jo jag såg faktiskt lite olika Who-trådar sen när jag sökte. Men det var ett tag sedan någon skrev i dem, lite synd tycker jag. Men då får jag väl kolla lite gammalt who och skriva i dem sedan!

Hokey religions and ancient weapons are no match for a good blaster at your side, kid.


#64 Sparks

Sparks

    Commander

  • Members
  • 238 posts
  • Gender:Female

Posted 30 May 2010 - 09:26

The Hungry earth/Cold Blood
Okej avsnitt. Tyckte att den var lite förutsägbar, men det fanns några intressanta stunder. Som när Doktorn sträckte in sin hand i den där revan (Eller vad vi nu kallar "The crack") och drog ut en bit av sin Tardis (om det nu var vad det såg ut som).

Måste också säga att jag var helt oförberedd på att Rory dog. VARFÖR? Han som började bli så bra. Och så glömmer Amy honom också. Det var ju hemskt att se. :(

Edited by Sparks, 30 May 2010 - 09:26.

Hokey religions and ancient weapons are no match for a good blaster at your side, kid.


#65 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 08 June 2010 - 00:21

31x08: The Hungry Earth

Mycket bra avsnitt. Så kul att se Silurians igen. :)
Jag gillar att Rory fortfarande är med i TARDISen och att han får en större roll. Tyvärr tror jag att han bara är tillfällig. Men jag hoppas att det helt enkelt är så att de inte hade planerat att karaktären skulle hänga med så mycket men att de helt enkelt gillade honom så mycket att de bestämde sig för att behålla honom. Jag har inget mot om han blir en av huvudrollerna i nästa säsong.

Heh, jag tyckte det var så roligt när Doktorn kallade morfar för "Lad" (pojke). :P

Hur ska Doktorn lösa det här? Innan så har Silurians bara varit en liten grupp men den här gången är det ett helt folk. Kommer han äntligen att lyckas medla fred mellan Silurians och människorna?

Jag tror det är morfar som kommer att döda Silurianen av den enkla anledningen att han har blivit smittad av något och Silurianen visste vem det var som skulle göra det.



31x09: Cold Blood

Neeeeej! Inte Rory! :upset:
Jag hoppas Doktorn lyckas rädda honom på något sätt och att förlovningsringen fanns kvar tyder lite på att han kanske inte är borta för evigt. Men att han dog... :o
På TV-Land diskuterade de att hans död var onödig för Doktorn är odödlig. Doktorn är inte odödlig. Han har själv berättat att om det är tillräkligt dödlig skada så kan han inte regenerera och att ray-beems kan vara totalt dödliga för honom. T ex så överlever inte Doktorn att bli skjuten av en Dalek.
Sedan så tar det av hans liv varje gång han regenererar. En Time Lord ska igentligen leva typ 300 år innan de regererar och de kan bara regenerera 12 gånger. Om Doktorn hade regenererat nu så hade han förlorat 300 år av sitt liv.
Visst, att han är över 900 år gammal låter kanske mycket men om man tänker på att han igentligen skulle ha varit ca 3000 år gammal nu så är det väldigt sorgligt hur mycket liv han har förlorat i sina äventyr. :(

Jag tycker det var ett hemskt sorgligt slut. Och värre är att det finns Rory-hatare som hurrar. Jag har aldrig fattat hur man kan hurra när en god karaktär dör än hur mycket man inte gillar den. Jag tycker det är lite vidrigt IMO. Likadant har jag alltid haft svårt för när folk har önskat livet av goda karaktärer i TV-serier pga att de tycker de är tråkiga.

Bra avsnitt iallafall. Inte lika actionfyllt som förra men en bra uppföljning på de gammla. Jag hoppas att de visar en uppföljning på de här avsnitten i nästa säsong som utspelar sig om 1000 år.
Så det är TARDIS som kommer att explodera? Hmm, intresant. Nu lär Doktorn känna oro att det hela kan vara hans fel.


31x10: Vincent and the Doctor

Varför kallade de inte avsnittet för "The Van Gogh Code"? :P Jag vet, "Vincent and the Doctor" är titlen på en av hans tavlor men jag tycker min titel var coolare. :D
Helt OK avsnit6t. Man blev helt klart rörd i slutet.
Men samtidigt så var avsnittet lite ojämnt och jag tyckte att Doktorn var lite off. Lite för skojig och lite så. Som när han lekte actionhjälte eller när han skrämde Amy och var macho.
Men dödsscenen när monstret dog var bra. Visst stämde det lite dåligt med hela grejen om att det var en ond varelse som tillhörde en varelse ras av ren ondska.

Jag blev lite besviken ang. Van Gogh öra. De hade tidigare sagt att avsnittet skulle handla om varför han skar av sig sitt öra men det gjorde det ju inte.

Efter vad jag har förstått så var det här avsnittet gjort för att ge förståelse ang. de som lider av depritioner och psykiska besvär. De sa något om det i slut-texterna iallafall.
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#66 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 14 June 2010 - 02:06

31x11 "The Lodger"

Vilket underbart roligt avsnitt. Ett bra tillfälle för Matt Smith att verkligen leva ut sin bild av Doktorn. Jag gillar det att man känner att man får lära känna The Doctor lite mer privat. Och det märks att det var längesedan han var tvungen att bo på jorden. Jag menar, kysshälsningen, när han skulle förklara var han lärt sig laga mat och när de skulle spela fotboll.
Jag tycker nog att varje ny Doktor borde få ett sådant avsnitt. :P
Och Matt Smith spelar verkligen Doktorn galant. Jag förstår vad Moffat menade med att Matt Smith var bra på att spela en gammal själ för han får verkligen Doktorn att kännas gammal vilket är en härlig kontrast till hur ung han själv är. Dessutom spelar han Doktorn på liknande sätt som de tidiga Doktorerna vilket jag uppskattar.

Nästa avsnitt ser episkt ut. Längtar. :)
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#67 Sparks

Sparks

    Commander

  • Members
  • 238 posts
  • Gender:Female

Posted 18 June 2010 - 19:03

Nästa avsnitt sänds i morgon :)
The Lodger var ett bra avsnitt och Matt Smit var superbra. Doktorn är verkligen speciell ibland.

Men jag saknar Rory. Gillade han och Amy tillsammans. Tyckte det var roligt med tre stycken tidsresande istället för 2.

Hokey religions and ancient weapons are no match for a good blaster at your side, kid.


#68 Sparks

Sparks

    Commander

  • Members
  • 238 posts
  • Gender:Female

Posted 20 June 2010 - 18:47

The Pandorica Opens
Oj oj! Det här avsnittet var jag inte beredd på.
Rory är alltså tillbaka? För en minut eller så så var jag jätteglad, men sen (som ni kanske förstår) så var jag inte glad alls! Känns som om det kan sluta på lite olika sätt där, men jag hoppas på att både Rory och Amy på något sätt kan komma tillbaka och att de båda kan resa med Doktorn.
Ja just det, Doktorn! Han såg så olycklig ut när de stängde in honom.
Jag gillar 11:e doktorn och River Song ihopa, önskar nästan att hon vore hans fru. Jag tycker hon funkar bättre med honom än med 10 faktiskt. Hoppas att få se mer av River i nästa säsong.

Nu är det bara ett avsnitt kvar, och det är väldigt spännande tycker jag!

Hokey religions and ancient weapons are no match for a good blaster at your side, kid.


#69 Magnus

Magnus

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,097 posts
  • Gender:Male
  • Location:Onsala

Posted 20 June 2010 - 19:06

Rory är inte tillbaka, det där var väl helt enkelt bara en Auton med Rorys minnen.
Men jag måste säga att jag gillade avsnitt och snygg twist med att de stängde in honom för att förhindra universums förstörelse.
Och att det var anledningen till att de alla samarbeteade.
Gillade också hans tal till alla fiender.

#70 Sparks

Sparks

    Commander

  • Members
  • 238 posts
  • Gender:Female

Posted 20 June 2010 - 20:12

Rory är inte tillbaka, det där var väl helt enkelt bara en Auton med Rorys minnen.


Jojo, men det fick man ju inte veta från början.
Jag tänker mig också att eftersom han ville vara Rory och själv trodde det så skulle det kunna fungera på något sätt.

Hokey religions and ancient weapons are no match for a good blaster at your side, kid.


#71 Magnus

Magnus

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,097 posts
  • Gender:Male
  • Location:Onsala

Posted 20 June 2010 - 20:25

Jo, det kan man ju hoppas på, men själv kan jag ändå inte låta bli att tänka att det är en kopia.

Annars kan jag tillägga att jag gillade hur verkligthestrogna Autons var här, till skillnad från i första avsnittet av serien.

#72 Sparks

Sparks

    Commander

  • Members
  • 238 posts
  • Gender:Female

Posted 20 June 2010 - 20:34

Ja, det har du rätt i, jag skulle nog också tänka så.

Jag har inte fattat att det var samma föränn nu. Men jag borde kanske ha gjort kopplingen när jag såg deras händer delas...

Har ni sett de nya affischerna förresten?
Denna vill jag ha på min vägg

Hokey religions and ancient weapons are no match for a good blaster at your side, kid.


#73 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 27 June 2010 - 03:28

Autons har alltid varit bra på att se livlika ut. I första avsnittet av den nya serien så var det meningen att se ut som skyltdockor. I gammla serien hände det flera gånger att de såg ut som människor.


31x12 - The Pandorica Opens

OJ! Det var något nytt. Alla Doktorns största fiender sammarbetade för att rädda universum från honom. Det hela var bara en fälla. Myten han hade hört handlade om han själv. (hade de inte visat att Vincent hade målat den så hade jag trott att Daleks fick WW2 Robo-Doc att göra det) Men vem var det som tog över TARDISen och sprängde den? Och hur ska Doctorn klara det här? Min gissning: Han fängelse skyddar honom medans resten förgörs och han kan då stoppa det.

Rory-delen var sorglig. Han var en Auton. Men när de skanade av Amy's hus så fick de på något vis med Rory som var en verklig person så även då han hade dött så fanns hans minnen kvar. Men hur han än kämpade så sköt han Amy.

River Song är cool. Och mindre irriterande än vanligt. :)

Början var cool med alla platser och karaktärer från säsongen. Nu blir det ju dessutom klart varför Vincent begick självmord. Han målade av vad som bara kunde betyda hans vän's, The Doctor's, död samt de sprickor det skulle orsaka och kunde inte leva med den vetskapen. :sniff

Cybermen. Hur kan de vara tillbaka? Och de nya Cybermen har inte rymdskepp så det måstre betyda att det här ska föreställa kvarlevor av orginal-Cybermenen som antogs ha blivit utrotade under Time War.
En del plotholes i det här men det får man blunda för. Lite överdrivet att alla Doktorns fiender hade gått sammans men samtidigt coolt. Och att rädda sina egna skin är väl ända sättet de skulle sammarbeta.



31x13 - The Big Bang

Slutet ger mig verkligen hopp för att Rory kommer vara en av huvudrollerna nästa säsong. :) Auton-Rory med handkanonerna var cool. Lite synd att han blev sig själv igen.
Och det verkar som att vi snart kommer få veta sanningen om River Song. Spännande. Redan i Jul eller nästa säsong, tro?

Noga planerat inför finalen. Alla de tillfällen som Doktorn försökte få kontakt med Amy var tillfällen som jag minns. När Amy tyckte sig se något medans hon klappade katten, när Doktorn gav henne det konstiga medelandet när hon var tvungen att blunda.

Mycket av avsnittet kunde lika väl ha varit serieavslutninge. Doktorn offrar sig själv för att rädda universum. Men slutet med hur han kommer tillbaka kändes som en nödlösning där de inte kunde komma på något bättre. Men bröllopet var kul ändå.
Nu vet vi allafall varför Amy och alla andra inte hade minnen av Daleks och Cybermen. Pga att Doktorn hade/skulle raderas från universum.

Hmm, första gången i nya serien som de lämnar en story ouppklarad. Vem eller vad var det som kontrollerade TARDIS och fick den att explodera? Vem vill tysta Universum? Jag funderar på Omega. Black Guardian slog mig också men han brukar inte lägga sig i direkt utan lura andra att göra smutsgöran åt honom. Kanske är det den onda Doktorn från framtiden? Det kändes som att det kunde ha en koppling till när Doktorn skapade de där drömvärldarna.

Det blir en låååång väntan till nästa säsong. :( Kan inte de göra säsongerna längre någon gång? 13 avanitt + 1 Jul-avsnitt är alldeles förlite. :skull:

Edited by Crusader, 27 June 2010 - 03:32.

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#74 Sparks

Sparks

    Commander

  • Members
  • 238 posts
  • Gender:Female

Posted 28 June 2010 - 01:01

The Big Bang
Aha! Jag förutspådde rätt för en gångs skull. Rory är tillbaka!
Spännande avsnitt och chockad blev jag när doktorn "dog" helt utan förvarning.

Jag gillade slutet, att de gifte sig och åkte iväg med doktorn. Jag älskar lyckliga slut.
Men synd att säsongen redan är slut. Känns ju verkligen som att Doktorn, Amy, Rory och River är ett team nu!

Hokey religions and ancient weapons are no match for a good blaster at your side, kid.


#75 Wylie Times

Wylie Times

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,204 posts
  • Gender:Male
  • Location:Location Location

Posted 28 June 2010 - 02:29

31.13

Jag gillade det här avsnittet väldigt mycket. Främst för att det var väldigt low key jämfört med RTD:s überavslutningar där allt händer. Visst. Doktorn räddar universum här och på så vis följer det ändå det här större och större konceptet som gått från säsong till säsong men här görs det på ett förhållandevis lågmält sätt och det uppskattas.

Visst finns många logiska luckor som t.ex varför inte jorden blivit invaderad ett par dussin gånger om inte Doktorn existerat? Men det är sånt som man helt enkelt får köpa i Doctor Who. Dessutom knyts mycket i säsongen ihop på ett bra sätt och det är väl det man får uppskatta.

Och snälla säg att Doktorn köper en ny fez. Fezes are cool! :D

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter