Jump to content

Photo

Sweden Rock Festival


  • Please log in to reply
8 replies to this topic

#1 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 26 November 2008 - 22:31

De är klara för Sweden Rock Festival - Nöje - Expressen.se
Sweden Rock Festival brukar kunna bjuda på några av rockens tyngsta namn - så även i sommar. Nu avslöjas de första klara banden inför 2009 år festival.
Sveriges största rockfestival gör sitt 18:e år nästa sommar, den här gången i Sölvesborg. På lördagskvällen avslöjades de 22 första namnen på listan över bokade och klara band. Listan bjuder bland annat på amerikansk-brittiska Motörhead som beskrivs som festivalens "husband", svenska In Flames, Hammerfall och åttiotalsrockarna Europe som har en ny platta på gång.

Hittills klara av cirka 75 band:


In Flames (Sverige)
Heaven & Hell (Storbritannien/USA)
Dream Theater (USA)
Europe (Sverige)
Foreigner (USA)
Hammerfall (Sverige)
Motörhead (Storbritannien/Sverige)
Lita Ford (USA)
Uriah Heep (Storbritannien)
Marillion (Storbritannien)
Amon Amarth (Sverige)
Riot (USA)
Blackfoot (USA)
Soilwork (Sverige)
Forbidden (USA)
The Outlaws (USA)
The Tubes (USA)
Bullet (Sverige)
Seventh Wonder (Sverige)
Stormzone (Irl)
Torch (Sverige)
Enforcer (Sverige)


Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#2 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 10 February 2009 - 16:35

Twisted Sister till Sverige och Sweden Rock | Musik | Nöjesbladet | Aftonbladet
Spelar på Sweden Rock

Dee Snider återvänder till Blekinge.

Hans Twisted Sister är klara för en spelning på Sweden Rock.

Twisted Sister kommer till Sverige. Sångaren Dee Snider och hans mannar är bokade för en spelning på Sweden Rock Festival. Konserten uppges vara sista gången som Twisted Sister uppträder i full scenmundering. Efter årets spelning kommer bandet bara uppträda som ett ”ordinärt rockband”.

Spelningen på Sweden Rock blir gruppens enda i Sverige.

Sweden Rock arrangeras mellan den 3 och 6 juni.


Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#3 Kizmiaz

Kizmiaz

    Wanderer of the Wastes

  • Aktiv member
  • 1,880 posts
  • Gender:Male
  • Location:Badsville, Ostrogothia

Posted 12 June 2012 - 20:04

Så har jag då äntligen tagit mig i kragen och faktiskt masat mig iväg till Blekinge för att med egna öron uppleva denna musikhappening jag tidigare bara begapat.
Eftersom jag aldrig varit där tidigare så satsade jag på Festivalcampingen. Det var en upplevelse i sig.
Posted Image
Här bodde jag.

Posted Image
Så här såg jag de flesta koserterna. :rant: ;)

Posted Image
Bonafide's avslutningsnummer. Rockrökare!

Posted Image
Girlschool gick ut i 180 och bara ökade. Vilket drag!

Posted Image
En lätt vilsen SFN-älg?
../l、 Getting old is when a narrow waist and a broad mind change places!
(゚、 。 7
 l、 ~ヽ You can be on the right track and still get hit by a train!
 じしf_,)ノ

#4 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 13 June 2012 - 20:36

Jag missade det i år, men var där förra och förrförra året. På arbetstid alltså. Att betala pengar för en biljett unnade jag mig inte. Men visst var det trevligt att få se Joan Jett och Aerosmith och en massa andra...

#5 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 14 June 2012 - 14:12

Jag har bara besokt festivalen en gang och det var 1998 medan den fortfarande kallades for Karlshamn Rock Festival. Men det var bra drag redan pa den tiden med gamla godingar som Twisted Sister (snarare Dee Snider med gastartister) och Alice Cooper, sa jag skulle inte ha nagot emot att gora ett nytt besok framover.

#6 Kizmiaz

Kizmiaz

    Wanderer of the Wastes

  • Aktiv member
  • 1,880 posts
  • Gender:Male
  • Location:Badsville, Ostrogothia

Posted 14 June 2012 - 16:50

Twisted Sister var där i år med. Otroligt bra konsert. :thumbsup: Det trodde jag inte, men det är kul att ens förväntningar kommer på skam ibland. :)
Dee Snider var även gästartist på Night Rangers och Sebbe Bachs konserter.
../l、 Getting old is when a narrow waist and a broad mind change places!
(゚、 。 7
 l、 ~ヽ You can be on the right track and still get hit by a train!
 じしf_,)ノ

#7 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 15 June 2012 - 12:37

Twisted Sister live ar guld vart. Trevligt att du gillade deras konsert och aven overlag verkar vara nojd med festivalupplevelsen. :)

Sebbe Bach skulle vara kul att fa se live och pa egen hand. Har bara sett honom nar han var sangare i Skid Row. Jag var pa deras konsert pa hovet 1991, dar spelade aven L.A. Guns som forband. En mycket bra konsert och en av mina forsta nar det galler storre internationella artister. Skid Row har alltid legat mig varmt om hjartat och gor sa fortfarande. Jag har hort av flera vanner och bekanta att han fortfarande ar bra och star sig val pa egna ben.

Laste att han sjong "sma grodorna" aven i ar pa Sweden Rock. Det verkar vara nagot som foljer med genom aren. Minns att man korde den redan 1991. :D

Sag du nagra andra bra upptradanden?

#8 Kizmiaz

Kizmiaz

    Wanderer of the Wastes

  • Aktiv member
  • 1,880 posts
  • Gender:Male
  • Location:Badsville, Ostrogothia

Posted 15 June 2012 - 19:08

Jodå, det gjorde jag. :)

Steel Panther var en nyhet för mig. Bra och kul konsert som dock blev lite tröttsam i längden. Dock tror jag inte jag tillhör rätt åldersgrupp. :P
Imperial State Electric körde röjrock så det stod härliga till.
Rival Sons var jag nyfiken på och blev inte besviken. Jag fick lite Zeppelin-vibbar av deras uppträdande.
Bourbon Boys var en kul grupp som oblygt flirtade med country.

10 CC var en höjdare och likaså Slade. Även Nationalteaterns Rockorkester. 3 uppträden som man sjöng med i alla låtarna. :blush: Well, stora delar av den äldre publiken likaså märkte jag.
Lynyrd Skynyrd var också en positiv upplevelse som jag inte väntat mig. Festivalens högsta medelålder bland åhörarna?

Blue Öyster Cult gjorde en OK spelning. Kanske att jag hade lite för höga förväntningar där. Även festivalens störtskur lyckades komma när de spelade.
Tygers of Pan Tang var också bra, likaså Motörhead.
Gotthard var suveräna. Ganska nya för mig, så jag saknade inte deras förre sångare. Säkra källor uppgav dock att den nuvarande gjorde bra ifrån sig men saknde den förres krisma.

Michael Schenker var ett juste gig, mest för att han körde en massa gamla UFO- och Scorpions-låtar. Detsamma gäller väl Night Ranger som bl.a. spelade Damn Yankees-låtar.

Det enda som grämer mig är att jag missade Axe, men det var helt enkelt för många bra band som spelade just då. Tsk, tsk. :rolleyes:

Men visst fick man mersmak...
../l、 Getting old is when a narrow waist and a broad mind change places!
(゚、 。 7
 l、 ~ヽ You can be on the right track and still get hit by a train!
 じしf_,)ノ

#9 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 18 June 2012 - 12:22

Kul att du hann med att se och lyssna pa sa manga band. :D

Dem flesta har jag hort tidigare, men det fanns aven en del nya band (Rival Sons, Bourbon Boys, Tygers of Pan Tang samt Gotthard) som jag blev nyfiken pa att utforska. Trevligt att fa ta del av vad du tyckte. Plus att det blev som ett tips pa vad man borde kolla upp.

Blue Oyster Cult sag jag live da jag var pa festivalen 1998. Minns att det mest var OK redan pa den tiden. Hade nog lite for hoga forvantningar jag med.

Kul att Lynyrd Skynyrd var bra. Det hade varit en konsert som jag inte hade missat om jag hade besokt arets festival. Har alltid gillat dem.