Har jag sett allt nu då? Kanske. Alltså om man inte räknar med Filmations tecknade respektive otecknade tv-program. Kanske ska göra nya försök att leta rätt på vad jag inte sett av dem.
Och vid senaste försöket konstaterades att alla avsnitt av det ursprungliga tv-programmet från 1975 numera finns på YouTube, Och vid det här laget har jag hunnit se på allihop. En egendomlig upplevelse.
Jämför man detta verk med det mer kända med liknande namn, så kan man ju säga att båda fokuserar på humor, men medan det andra i någon mån är seriöst på samma gång, så struntar detta helt och hållet i sådana ambitioner. Och det lämnas liksom inga tveksamheter om att det är fråga om ett barnprogram. Och som sådant kanske det är bra. För även om jag nu mest tycker att det är fånigt, misstänker jag att jag hade kunnat uppskatta det ordentligt om jag sett det medan jag tillhörde målgruppen. Och även nu ser jag ju att det har sina stunder. Skrattar gör jag flera gånger per avsnitt, även om det kanske inte alltid är åt de saker upphovspersonerna hade avsett.
Handlingen följer samma mall i de flesta eller kanske rentav alla avsnitt: Ett eller flera spöken tar sig in i de levandes värld, presenterar sin mer eller mindre illasinnade plan, och bosätter sig i det gamla slottet vid kyrkogården. Zero ger våra hjältar i uppdrag att stoppa spökena. Mottagandet av uppdraget varierar på sätt och vis, men ändå inte. Det slutar alltid med att meddelandet självförstörs med... ehm... dråpliga följder. Att våra hjältar är "clever, courageous and strong" som det sjungs i vinjetten är väl inte en perfekt beskrivning (vilket möjligen är en del av det roliga). Det blir ofta mycket springande från spöken innan de till slut får fram sin ghost dematerializer och tvingar antagonisterna att återvända till... Ja, var det nu är de dödas själar hör hemma.
Alla spöken är inte onda. En del kommer till vår värld med planer som inte alls verkar vara till skada för någon. Men det tycks inte intressera våra hjältar. Deras uppdrag är att busta ghosts, så då gör de det, utan att fundera på om det kanske bara är synd om spöket, och att det, i och med att det nu misslyckades med sina planer, kommer att fortsätta vara synd om det i all evighet. Eller åtminstone tills det får en ny chans att återvända och ställa saker till rätta.
I likhet med The Real Ghostbusters så förekommer här en förtjusning för att dra in klassiska skräckfigurer i handlingen. Varulvar, mumier, häxor, vampyrer, snömän och så vidare... Men medan RGB gärna påpekar att vampyrer kanske inte ingår i deras expertis (De är ju trots allt inte vampire busters.) men sedan gör så gott de kan ändå, så uppkommer inte den problematiken här. För oavsett vilken sorts skräckfigur vi har att göra med, så har de alla hunnit dö och blivit spöken innan de dyker upp i det här programmet. Det handlar alltså inte om att besegra en vampyr. Det handlar om att besegra ett spöke av en vampyr. Dracula har dött och blivit ett spöke! Frankensteins monster har dött och blivit ett spöke!! Doktor Jekyll har dött och blivit två spöken!!! Känns det inte lite redundant med ett spöke av en person som var död redan när han levde?? Det är någonstans i närheten av muteratmarsvinshjärnairobotkropp-nivå på det där.
Nu när jag har sett alla avsnitt av originalprogrammet, kanske jag ska återuppta tittandet av den animerade versionen också. Men det får nog vänta lite. Har lite annat som står på kö. Och just vad ghostbustersrelaterade saker gäller, så har jag just upptäckt några nya fanfilmer som jag inte sett. Så det får jag också se till att gärda åt...