Hoppa till innehåll

Foto

The Punisher


  • Please log in to reply
56 svar på detta inlägg

#26 Robban

Robban

    Commodore

  • Members
  • 1 473 Inlägg:
  • Location:Karlstad
  • Interests:Läsa serier och böcker. Se på en massa film. Vara med kompisar, teckna serier, skriva en jäkla massa saker (helst fan-fics men ibland kan jag kläcka ur mig någon orginal story). Lyssna på musik osv.

Postad 22 februari 2005 - 21:45

Jag gillade The Punisher. Men den var för kort och man fick ingen direkt insyn i alla karaktärer som jag tyckte man borde fått. Joan, Mr Bumpo, Spacker Dave (han borde ha sagt "Spacker Dave!" lite grann när Punisher kallar honom för Dave :P ) och Howard Saint. Jag blev chockade hur våldsam den var för att vara Marvel film. Visste inte att Stan Lee producerade såna här våldsfilmer. Regin var inte bra för fem öre tycker jag. Nån som skulle ha gjort The Punisher tycker jag är John Woo eller Tarantino eller kanske till och med Oliver Stone. John Travolta var bra som Saint men man fick ingen insyn i karaktären. Han borde ha haft lite mer att göra i filmen. Och att Punisher var så himla känslolös när han såg sin mamma blivit nermejad. Han borde ha visat lite mer känslor. Annars var Thomas Jane grymt bra som den ultimata hämnaren. Scenen när han sitter och skriker på bryggan med sin fru och sin son i armarna är en utav ljuspunkterna. Fajt scenen med "The Russian" var enormt bra och killen med gitarren var också helt klockren (även om han påminde mig lite FÖR mycket om El Mariachi). Musiken var enormt dålig. Musiken i trailern som spelas i början när terroristerna tar sig igenom vass var ju helt klockren. De borde ha hyrt in nån annan som gjort musiken. Typ som Hans Zimmer eller kanske Basil Poledouris. Men jag gillade filmen starkt men den var för kort helt enkelt.
En serietidning i handen, en glass i munnen och Depeche Mode i stereon = en skön sommarkväll

Chris Claremont, Scott Lobdell, Fabian Nicieza, Grant Morrison och Joss Whedon skriver X-Men BÄST!

"I caught a glimpse now it haunts me"

#27 Jazzdevil

Jazzdevil

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2 298 Inlägg:
  • Location:Sverige
  • Interests:1. Lee Van Cleef<br />2. The Dude<br />3. John Constantine<br />4. Dale Cooper<br />5. Charles Mingus<br />6. Scott Walker<br />7. Frank Miller<br />8. Nancy Sinatra<br />9. Barry Adamson<br />10. Serge Gainsbourg <br />

Postad 22 februari 2005 - 21:50

ska man försöka fånga blandningen av humor och våld ska man ju inte göra en fånig spelfilm á la van damns filmatisering av det där fighting spelet, snarare borde man titta på guy ritches snatch...där är filmer som är coola, råa men ändå humoristiska...the russian och gitarr väske killen och grannarna är så fåniga så jag vill spy på dem!

#28 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11 890 Inlägg:
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Postad 22 februari 2005 - 22:04

ska man försöka fånga blandningen av humor och våld ska man ju inte göra en fånig spelfilm á la van damns filmatisering av det där fighting spelet, snarare borde man titta på guy ritches snatch...där är filmer som är coola, råa men ändå humoristiska...the russian och gitarr väske killen och grannarna är så fåniga så jag vill spy på dem!

<{POST_SNAPBACK}>



Precis, Jazzdevil. Visst går det att kombinera humor och våld, men då ska man vara begåvad; det verkar inte Hensleigh vara.
*Hockey och superhjältar*

#29 zaphod

zaphod

    Fleet Captain

  • Members
  • 1 034 Inlägg:
  • Location:Stockholm

Postad 22 februari 2005 - 23:22

Jag gillade The Punisher. Men den var för kort och man fick ingen direkt insyn i alla karaktärer som jag tyckte man borde fått. Joan, Mr Bumpo, Spacker Dave (han borde ha sagt "Spacker Dave!" lite grann när Punisher kallar honom för Dave :P ) och Howard Saint. Jag blev chockade hur våldsam den var för att vara Marvel film. Visste inte att Stan Lee producerade såna här våldsfilmer. Regin var inte bra för fem öre tycker jag. Nån som skulle ha gjort The Punisher tycker jag är John Woo eller Tarantino eller kanske till och med Oliver Stone. John Travolta var bra som Saint men man fick ingen insyn i karaktären. Han borde ha haft lite mer att göra i filmen. Och att Punisher var så himla känslolös när han såg sin mamma blivit nermejad. Han borde ha visat lite mer känslor. Annars var Thomas Jane grymt bra som den ultimata hämnaren. Scenen när han sitter och skriker på bryggan med sin fru och sin son i armarna är en utav ljuspunkterna. Fajt scenen med "The Russian" var enormt bra och killen med gitarren var också helt klockren (även om han påminde mig lite FÖR mycket om El Mariachi). Musiken var enormt dålig. Musiken i trailern som spelas i början när terroristerna tar sig igenom vass var ju helt klockren. De borde ha hyrt in nån annan som gjort musiken. Typ som Hans Zimmer eller kanske Basil Poledouris. Men jag gillade filmen starkt men den var för kort helt enkelt.

<{POST_SNAPBACK}>


Måste bara påpeka att Stan Lee inte har något att göra med den här filmen. Punisher är inte ens hans karaktär.

#30 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11 890 Inlägg:
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Postad 23 februari 2005 - 10:06

Det stämmer. Det var väl Gerry Conway som skapade Punisher? Har för mig att han debuterade i Amazing Spider-Man runt den första klonsagan, men om t. ex Spidercrazy har bättre koll får han gärna rätta mig här. :)

Avi Arad ligger dock bakom den här filmen, och jag kan tänka mig att Stan Lee åtminstone hade ett litet vakande öga. Han skulle faktiskt göra en cameo i den här filmen också, men det blev i Spider-Man 2 istället.
*Hockey och superhjältar*

#31 Petey

Petey

    Lieutenant Junior Grade

  • Members
  • 50 Inlägg:
  • Interests:Serier - mestadels Marvel...

Postad 23 februari 2005 - 12:39

Det är grejer hämtade rakt från serierna, även när han använder glasspinnen och blåslampan. Men gör det filmen bra? Daredevil hämtade väldigt mycket från Frank Millers serier, som är bland det bästa man kan läsa i den här genren, inte blev filmen något mästerverk för det heller. Det räcker liksom inte att "hämta saker" ur serierna, det är snarare *hur* man gör det.

<{POST_SNAPBACK}>


Jag har som sagt inte läst Punisher-serien på väldigt länge och visste inte exakt vad som var taget direkt därifrån, men jag uppskattade bland annat glasspinne-scenen ur mina (ovetande om serien)-ögon...

Angående att kunna borsta av sig när man har blivit slagen/skjuten och att det skulle vara serietidning...tja, om man har en förenklad syn på det. Det behöver inte vara löjligt och komiskt på fel sätt bara för att det är en serie. Punisher är en "vanlig" människa, och om de vill visa det så får de göra det rätt.

<{POST_SNAPBACK}>


Nu tycker inte jag att jag har en "förenklad syn på det" utan ville bara påpeka att det kan vara bra att komma ihåg att filmen bygger på en serietidning och inte på en "sann historia" typ...

Även fast Punisher ska vara en vanlig människa utan superkrafter så går väl ändå serietidningen utanför verklighetens ramar...

#32 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11 890 Inlägg:
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Postad 23 februari 2005 - 12:54

Det var inte menat som ett personligt angrepp, jag var mer ute efter att serietidningar inte *behöver* vara så överdrivna.Det är ett lite tjatigt argument, som verkar användas för ofta. Serier behöver inte vara klyschiga eller "B", som så många faktiskt verkar tro. Visst, det är inte riktigt verkligheten, men Punishers popularitet förutom att han är mer våldsam än andra hjältar bygger mycket på att han är "mänsklig". Det kunde de ha visat lite bättre.

Och poängen är inte heller att man ska behöva känna till serien för att se filmen, det var du som påpekade att en del saker kommer från serien...jag menade bara att det var en riktigt dålig film IMO. Det är coolt för oss som känner till serien när de hämtar saker därifrån, men gör det alltid filmen bra? Njae.


Marvel ligger rätt illa till med sina filmatiseringar nu. Punisher och Elektra har båda fått dåliga recensioner och X-Men 3 ligger rätt pyrt till angående kvalitet. Fantastic Four är lite "hit and miss", så just nu känns det som att det bara är Spider-Man 3 som kan borga för lite kvalitet.
*Hockey och superhjältar*

#33 Petey

Petey

    Lieutenant Junior Grade

  • Members
  • 50 Inlägg:
  • Interests:Serier - mestadels Marvel...

Postad 23 februari 2005 - 13:07

Tog det inte som personliga påhopp heller, det är lugnt. Ville bara klargöra vad jag menade.

FF tror jag på... Tror att Chicklis som Thing kommer att bli filmens stora behållning.

Elektra kanske inte blir mycket mer än ögongodis för Jennifer Garner-fans, men kan väl knappast bli ett lika lågt botten-napp som Catwoman??

X-Men 3 är ju lite i farozonen ja, när Singer inte är med längre, men jag tror/hoppas att Marvel inser hur viktig filmen är för deras Hollywood-franchise så de inte tillåter något annat än en kanon-rulle.

Sam Raimi har övertygat även mig till den grad att så länge han är med i bilden så kommer Spidey ha en lysande framtid på bioduken! (Om inte Tobey klantar till det, det senaste jag hörde var att han tappat formen rejält och lagt på sig lite för många kilon... och det är väl ändå det värsta - när skådisar byts ut mitt i en serie filmer...)

#34 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11 890 Inlägg:
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Postad 23 februari 2005 - 13:16

Har en liten bra känsla om FF också, men det finns också en del man kan ställa sig lite frågande om...men jag ser helt klart fram emot den.

En recension av Elektra lydde "the latest film to give comic book movies a bad name". Har ju inte sett den, så jag kan inte säga så mycket, men lovande verkar den tyvärr inte.

Grejen är att de inte verkar ha något tålamod på FOX. Filmen ska ut sommaren 2006 trots att de verkar ha enorma problem att få en bra regissör. De ska t. om ha ut en trailer i samband med FF, trots att de inte har någon regissör. Vill det sig illa så anlitar de någon billig och arbetsvillig typ Paul WS Anderson. Det vore en katastrof för filmen. Och vem vill egentligen regissera del tre i en filmserie där i stort sett alla som var inblandade i de två första har hoppat av?

Tror knappast Tobey klantar till det...mellan Spidey 1 och 2 var han först rätt "mullig", för att sedan bli pinnsmal till "Seabiscuit". Sen kom han i form trots problem med ryggen till tvåan. Folk pratar om hur fantastiskt det är när Christian Bale har varit pinnsmal i filmen före Batman Begins och nu är i form för rollen, men det är precis samma sak med Tobey Maguire. Har inga som helst farhågor om varken Maguire eller Raimi. Det enda som skulle ge lite smolk i bägaren vore om Venom blev skurken i den tredje filmen.
*Hockey och superhjältar*

#35 Petey

Petey

    Lieutenant Junior Grade

  • Members
  • 50 Inlägg:
  • Interests:Serier - mestadels Marvel...

Postad 23 februari 2005 - 13:26

Det vore ju guld om det som fansen förespråkar skulle bli sanning - att Joss Whedon skulle regissera X3... Han vet ju vad han sysslar med i Astonishing i a f som sagt!

Komma i form-grejen har du ju rätt i. Håller med om farhågorna kring tredje Spidey-filmens skurk. Om Raimi har tillräckligt med inflytande så kör han vidare på inkört spår, men om filmbolaget, Marvel och alla execs får ha med ett finger i spelet och tänker $$$$ så kanske risken är att det blir typ Venom och pannkaka...

#36 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11 890 Inlägg:
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Postad 23 februari 2005 - 13:34

Joss Whedon verkar ju tyvärr mycket närmare att göra Wonder Woman. :(
FOX verkar ha en lista på regissörer de vill ha till filmen, men inget verkar ju gå bra där. Nu senast sa Alex Proyas "I woulnd´t do it for all the tea in China".

Raimi har ju lyckats bra med sin "linje", och han gillar de klassiska skurkarna mest har jag hört. Tror inte riktigt på Venom, men man vet tyvärr aldrig. :/
*Hockey och superhjältar*

#37 Petey

Petey

    Lieutenant Junior Grade

  • Members
  • 50 Inlägg:
  • Interests:Serier - mestadels Marvel...

Postad 23 februari 2005 - 14:36

Vad tycker du då? Kanske Harry som Green Goblin II (alt. Hobgoblin som i USM), vore coolt att även slänga in (redan etablerade) Curt Connors som Lizard på ngt sätt...

#38 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11 890 Inlägg:
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Postad 23 februari 2005 - 14:49

Skulle gärna vilja se Lizard (även om det där med en forskare som är snäll innerst inne har gjorts med Doc Ock) eller kanske Sandman eller Electro. Ser gärna Harry som Green Goblin II, fast med lite bättre dräkt (även om jag inte tycker den var fullt så illa som andra verkar tycka i ettan).
*Hockey och superhjältar*

#39 Petey

Petey

    Lieutenant Junior Grade

  • Members
  • 50 Inlägg:
  • Interests:Serier - mestadels Marvel...

Postad 23 februari 2005 - 15:29

Tycker att goblin-dräkten var klart godkänd. Hade nog inte fungerat med en gummi-mask och lila toppluva i en film liksom...

Jag tror också på de gamla klassiska skurkarna. Kanske är dags för ett ordentligt triangel-drama nu också... med en tjej som Gwen, Betty eller Felicia för att få saker att bli lite intressant. Det var ju i o f s en triangel med Peter-MJ-John Jameson i 2:an. Men jag säger -Mer babes till Peter!!!

#40 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11 890 Inlägg:
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Postad 23 februari 2005 - 15:35

Gwen vore inte fel att ha med i så fall, tycker de ska vara så "klassiska" som möjligt. Om Spider-Man fortsätter med en annan regissör och andra skådisar sen så kan det tänkas att nittiotalet får mer genomslag i de filmerna.
Men det vore svårt med ett triangeldrama här eftersom MJ i stort sett är tjejen Peter har suktat efter i flera år, och så var det ju inte i serierna. MJ är mer Gwen än MJ, faktiskt, och det kanske vore en idé att sluta trean med att Harry dödar Mary Jane vid den där bron precis som i serien? Fast det vore kanske ett lite väl svårsmält slut för publiken...
*Hockey och superhjältar*

#41 Petey

Petey

    Lieutenant Junior Grade

  • Members
  • 50 Inlägg:
  • Interests:Serier - mestadels Marvel...

Postad 23 februari 2005 - 16:38

Tycker att hon på ngt sätt är en kombination av MJ & Gwen med många drag av den sistnämnda... Vet inte om det kanske är så att NÄR man började läsa Spider-Man avgör vilken favorit man har, men för mig har det alltid varit Mary Jane - förmodligen eftersom jag läste det gamla materialet med Gwen först senare.

Slänga MJ av bron... intressant tanke! Men extremt radikal. Skulle nog bli ett ramaskri som fick folk att helt glömma allt vad organiska nätskjutare heter :rolleyes:

Att köra en "ny" vända med nya skådisar och fokusera mer på 90-talseran låter mycket intressant. För man kan ju inte lyckas behålla samma team i evighet.

#42 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11 890 Inlägg:
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Postad 23 februari 2005 - 16:40

Visst finns det en del av Mary Jane där också, men mindre än Gwen-inslagen nästan. MJ är inte så vän i serierna som i filmen. :)

Nej, det tror jag inte sker heller, men har också lite svårt att se t. ex Black Cat dyka upp.
Angående nittiotals-influenserna så slipper jag gärna dem. Det mesta i serieväg då hade rätt låg kvalitet. Bara yta...
*Hockey och superhjältar*

#43 Petey

Petey

    Lieutenant Junior Grade

  • Members
  • 50 Inlägg:
  • Interests:Serier - mestadels Marvel...

Postad 23 februari 2005 - 17:04

Förresten... var inte detta en diskussion om Punisher en gång i tiden ;) hehe

#44 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11 890 Inlägg:
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Postad 23 februari 2005 - 17:11

Tänkte samma sak. Fast det gled väl in på Marvels numera mindre framgångsrika filmer.
*Hockey och superhjältar*

#45 Jazzdevil

Jazzdevil

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2 298 Inlägg:
  • Location:Sverige
  • Interests:1. Lee Van Cleef<br />2. The Dude<br />3. John Constantine<br />4. Dale Cooper<br />5. Charles Mingus<br />6. Scott Walker<br />7. Frank Miller<br />8. Nancy Sinatra<br />9. Barry Adamson<br />10. Serge Gainsbourg <br />

Postad 23 februari 2005 - 22:35

även om det är kul med kvantitet bör man först och främst tänka kvalitet och inte bara spy en massa dynga för att tjäna pengar det kommer slå tillbaka på dem i slutändan....

De måste låta begåvade regissörer och filmarbetare göra filmerna och inte en massa oprövade idioter..

I faller Hulk hjälpte det visserligen inte att det var en välrenomerade regissör men jag vill ändå påpeka att den är bra mycket bättre än både punisher och daredevil.

Spiderman
X-men
Blade
Hulk
Daredevil
Punisher

ungefär så skulle jag rangordna filmerna och inte oväntat är bryan singer och sam raimis filmer överst på listan...

...marvel får akta sig nu när DC släpper stålmannen, batman, constantine och wonderwoman...visserligen verkar DC också bara tänka på kortsiktig profit med tanke på halle berrys catwoman...men med stålmannen och batman finns det ändå hopp om högkvalitativ film adaptioner av våra gamla barndomsfavoriter...

#46 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11 890 Inlägg:
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Postad 23 februari 2005 - 23:08

För att fortsätta off topic-diskussionen (innan jag eventuellt delar på ämnet) så skulle jag rangordna filmerna;

Spider-Man 2
X-Men 2
Spider-Man
X-Men
Hulk
Daredevil
Punisher
Blade (*avskyr* verkligen den filmen)


DC har sina "storkanoner" med Superman och Batman, som kanske t. om kan slå Spider-Mans publiksiffror (om man bryr sig om sådant), men annars? Constantine? Njae. Tror knappast den kommer att slå. Sen har de haft "Catwoman" ute...Wonder Woman? Beror lite på vem det är som gör den. Sen ska vi inte glömma bort Flash, men den ska tydligen göras av David Goyer, mannen som regisserade Blade 3. Han verkar ha ynglat ifrån sig ett bra manus till Batman, men som regissör verkar han inte så lovande om man ska gå efter vad folk har sagt om Blade 3...

Men i alla fall så är det inte ens någon idé att försöka konkurrera med DC/WB:s stora superhjältefilmer här. Det enda Marvel har där är Spider-Man 3, en etablerad succéfranchise.

Sen tror jag faktiskt på Fantastic Four, Tim Story verkar inte vara något dumhuvud, och X-Men 3 får vi ju se vem som regisserar. Finns ett litet rykte om att Story ska ta sig an den filmen också. Varför inte? Hellre det än Paul "Weak Script" Anderson...
*Hockey och superhjältar*

#47 zaphod

zaphod

    Fleet Captain

  • Members
  • 1 034 Inlägg:
  • Location:Stockholm

Postad 24 februari 2005 - 16:14

Spider-Man 2
X-Men 2
Spider-Man
X-Men
Hulk
Daredevil
Punisher
Blade (*avskyr* verkligen den filmen)


Precis så skulle jag också ranka filmerna. :) Sen finns det ju två Blade filmer till på senare år som jag inte velat se. :P Och Elektra har jag inte heller sett.

FF tror jag kan bli riktigt bra faktiskt. Har relativt höga förväntningar på den. Om man relaterar till listan så tror jag att den kan ta sig in mellan Hulk och X-men. Kanske högre...

Om man kollar framåt på marvels filmplaner så har dom ett par till filmer på G redan i år. Tänker på Punisher 2, Deathlok och Iron Fist... Men dom ligger kanske mer på planeringsstadiet än så länge..

Detta inlägg har redigerats av zaphod: 24 februari 2005 - 16:16


#48 Snälle Hulken

Snälle Hulken

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 3 861 Inlägg:
  • Location:Trånkan City (den exklusiva stadsdelen)
  • Interests:Mest Science Fiction och skräck/splatter/gore

Postad 24 februari 2005 - 17:16

tycker nog ni ska dela på ämnet :P
The sky's the limit.

Jon var namnet:

#49 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11 890 Inlägg:
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Postad 24 februari 2005 - 19:17

Om jag bara kunde lista ut hur... :huh:
*Hockey och superhjältar*

#50 Petey

Petey

    Lieutenant Junior Grade

  • Members
  • 50 Inlägg:
  • Interests:Serier - mestadels Marvel...

Postad 25 februari 2005 - 11:00

Man kanske kan byta namnet på ämnet istället, till typ "The Punisher & andra Marvel-filmer??"

Skulle vilja tipsa om Daredevil Director's Cut som är Mark Steven Johnsons "ursprungliga vision"... Jag vet, det låter alltid så, men faktum är att den innehåller en bihandling som var helt bortklippt i bioversionen, så den kan vara värd att kolla in om man har möjlighet.

Tyckte man tok-illa om filmen från början kanske man inte ska göra sig besväret dock. Men jag tyckte filmen var helt okej och gillade även director's cut-versionen...