Jump to content

Photo

Spider-man 4/05


  • Please log in to reply
54 replies to this topic

#26 C-Diddy

C-Diddy

    Lieutenant Junior Grade

  • Members
  • 64 posts
  • Location:Stockholm
  • Interests:Serietidningar <br />(Warren Ellis, Grant Morrison, Alan Moore, Frank Miller) <br />Tack: A Comics Heaven, Gamla Stan<br /><br />Film <br />(60p Filmvetenskap vid Sthlms Universitet)<br /><br />TV <br />(BitMeTV.org is the shit!)<br /><br />Saker som innehåller ordet star:<br />Stargate SG-1<br />Star Wars<br />Star Trek<br />Starzinger<br />osv.

Posted 05 April 2005 - 23:14

Tycker inte Humberto Ramos är så dålig.. Förstår dock lite av kritiken. Tycker Chris Bachalo som ibland tecknar X-Men (Nu gör Age of Apocalypse) är värre. Tycker hans stil liknar Ramos fast med ännu mer detaljer som bara rör till bilden. Han tycks ha en förkärlek för smuts och prylar som flyger runt i bakgrunden.

Förresten är det någon som vet om det är Talent Caldwell som tecknar nästa nummer? Läste någonstans för länge sedan att han skulle teckna i Spectacular Spider-Man. Gillade hans teckningar i Superman:Godfall
Din guide till ökat populärkulturellt medvetande.
www.fraktastic.blogspot.com

#27 Spidde

Spidde

    Rear Admiral

  • Members
  • 3,747 posts
  • Location:Norrköping &lt;-&gt; Uppsala
  • Interests:Serietidningar, musik, film och litteratur.

Posted 06 April 2005 - 06:17

Jag har ingen aning, men jag håller med dig på dina punkter... ;)
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#28 almostfamous

almostfamous

    Ensign

  • Members
  • 37 posts

Posted 06 April 2005 - 07:54

Talent Caldwell börjar teckna i Spectacular spider-man i nr 21, men hela "spidde blir spindel-serien" slutar iom nr 20. Istället är det Paul Medina som hållit i pennan, och han stil är väl faktiskt inte så olik Ramos på gott och ont.

Men är det nån som kan förklara varför den här storyn ingår i hela disassembled-grejen, för jag ser då inte nån koppling?

#29 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 06 April 2005 - 07:58

Talent Caldwell börjar teckna i Spectacular spider-man i nr 21, men hela "spidde blir spindel-serien" slutar iom nr 20. Istället är det Paul Medina som hållit i pennan, och han stil är väl faktiskt inte så olik Ramos på gott och ont.

Men är det nån som kan förklara varför den här storyn ingår i hela disassembled-grejen, för jag ser då inte nån koppling?

<{POST_SNAPBACK}>



Näe,det var nog inte många som gjorde det. Det var en del titlar som ingick i Disassembled utan att folk riktigt förstod varför. Men...eh...Captain America är ju med... som om att han inte har träffat Spidde förut... :lol:
*Hockey och superhjältar*

#30 Spidde

Spidde

    Rear Admiral

  • Members
  • 3,747 posts
  • Location:Norrköping &lt;-&gt; Uppsala
  • Interests:Serietidningar, musik, film och litteratur.

Posted 06 April 2005 - 16:03

Jag förstår inte varför de måste envisas med att fortfarande ha med Cap i serier? Han är en tråkig, dryg, jobbig, överlägsen patriot. Han är ju i och för sig den kanske mest klassiska Marvel-figuren, men här i Sverige tycker jag inte att han fyller någon funktion. Precis som med alla hjältar finns det ju en del serier som är bra där Cap medverkar, men han är enligt mig en väldigt föråldrad hjälte som lika gärna kunde skrotas. Tyvärr fick ju Cap en ganska stark "comeback" i och med alla terrordåd och Irak-kriget, med en del obehagliga serier. Själva idén med en hjälte med namnet Captain America iklädd den amerikanska flaggan är rent vansinnig och passar inte in år 2005. Marvel har ju så många andra lysande hjältar att man kunde ta ut Cap på bakgården och ge honom en kula i huvudet. Jag skulle i alla fall inte sakna honom!
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#31 Krian

Krian

    Commander

  • Members
  • 188 posts
  • Location:Kalmar
  • Interests:Spider-Man serier, superhjältefilmer, musik, träning och äta gott :)

Posted 06 April 2005 - 17:01

Håller tillfullo med Spidde. Ett nackskott skulle fräscha upp gamlingen ;)

Men sedan får man tänka vem huvudmålgruppen är, amerikanare, vilka som i sin tur generellt sett är ganska patriotiska. Särskilt nu efter 11 sep. Och säljer Cap America i USA kommer de garanterat att fortsätta med honom, men som tur är har han ingen tidning i Sverige och kommer nog aldrig att få det... möjligen ur ett satiriskt perspektiv ;)

#32 Spidde

Spidde

    Rear Admiral

  • Members
  • 3,747 posts
  • Location:Norrköping &lt;-&gt; Uppsala
  • Interests:Serietidningar, musik, film och litteratur.

Posted 06 April 2005 - 17:34

Fast tyvärr får han ju gästa Spidde ibland, även om det inte är så ofta...Jag tycker dom kunde ha med lite coola gästspel i svenska Spidde, t.ex. skulle det vara kul att läsa om Spidde tillsammans med Wolvie, Nightcrawler, Daredevil, Hulk eller någon annan cool hjälte. Förr i tiden var det ju en hel del gästspel, men det känns mer och mer som att Marvel-tidningarna utspelar sig i sina egna små universum.
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#33 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 06 April 2005 - 17:37

Tydligen görs det bra serier med Captain America nu, Ed Brubaker som gjorde riktigt bra grejer med Catwoman har tagit över titeln. Och jag tror inte att han är någon överlägsen, dryg patriot som ser ner på andra länder, men jag har också väldigt svårt att tycka om honom och läser väldigt sällan serier med Cap i.
Men han fungerar ju lite i Marvels universum som Superman gör i DC; helyllekillen som alla ser upp till.
Sen finns det väldigt många som tycker Cap är cool i Ultimates.
*Hockey och superhjältar*

#34 Spidde

Spidde

    Rear Admiral

  • Members
  • 3,747 posts
  • Location:Norrköping &lt;-&gt; Uppsala
  • Interests:Serietidningar, musik, film och litteratur.

Posted 06 April 2005 - 21:09

Ultimates? Det är ingen serie för mig...Av alla superhjälte-grupper tycker jag det är X-Men som funkar bäst, och så har det alltid varit! :)
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#35 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 07 April 2005 - 11:17

Är inte heller så överdrivet förtjust i Ultimates, och väljer mycket hellre X-Men. Även om det har publicerats mycket skit med dem, så har det varit flera roliga år att gilla X-Men nu på sistone. Grant Morrison gjorde en klassiker med sin New X-Men, Chris Claremont glimtar till ibland i Uncanny X-Men, Joss Whedon gör en fantastiskt bra Astonishing X-Men, och Ultimate X-Men är bitvis väldigt bra under Brian K. Vaughans penna. :)
*Hockey och superhjältar*

#36 C-Diddy

C-Diddy

    Lieutenant Junior Grade

  • Members
  • 64 posts
  • Location:Stockholm
  • Interests:Serietidningar <br />(Warren Ellis, Grant Morrison, Alan Moore, Frank Miller) <br />Tack: A Comics Heaven, Gamla Stan<br /><br />Film <br />(60p Filmvetenskap vid Sthlms Universitet)<br /><br />TV <br />(BitMeTV.org is the shit!)<br /><br />Saker som innehåller ordet star:<br />Stargate SG-1<br />Star Wars<br />Star Trek<br />Starzinger<br />osv.

Posted 07 April 2005 - 20:15

Håller med om att en superhjälte med amerikanska flaggan på bröstet inte är det man helst vill läsa om i dagsläget.

Däremot tycker jag Ultimates är ganska bra. Cap är inte fullt lika jobbig i Ultimates och de påpekar gärna hur "out of touch" han är med resten av samhället. Det finns också mycket kritik mot hur amerikanska regeringen använder honom och andra "persons of massdestruction" för att kriga i andra länder. Även om jag inte heller tycker att den är lika bra som New X-Men så är det ändå kul med en serie som försöker vara aktuell och skildra dagsläget.

Som norrman i exil tyckte jag också att det var kul med Thor - Thorleif grejen i senaste numret...
Din guide till ökat populärkulturellt medvetande.
www.fraktastic.blogspot.com

#37 Spidde

Spidde

    Rear Admiral

  • Members
  • 3,747 posts
  • Location:Norrköping &lt;-&gt; Uppsala
  • Interests:Serietidningar, musik, film och litteratur.

Posted 08 April 2005 - 10:37

Jag kanske skulle plocka upp ett par nummer av Ultimates i alla fall?
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#38 The Lord Stryfe

The Lord Stryfe

    Ensign

  • Members
  • 41 posts

Posted 08 April 2005 - 18:15

Personligen så tycker jag att Captain America är riktigt bra numera, Ed Brubaker vet vad han gör. Men jag tycker även om den äldre serien (särskilt Mark Gruenwald eran). Volym tre och fyra var dock inga höjdare förutom när Robert Kirkman tog över i slutet av volym fyra, det var en av dom få sakerna som var bra med Avengers Dissassembled.

#39 almostfamous

almostfamous

    Ensign

  • Members
  • 37 posts

Posted 10 April 2005 - 21:19

Ultimates är faktiskt ganska bra, eftersom den precis som C-diddy säger faktiskt försöker vara verklighetstrogen (nåja, så nära man kan vara när det gäller superhjälteserier, men i alla fall...). Tycker att den egentligen har mer likheter med Supreme Power än med den vanliga Avengersserien på det sättet.

#40 Tom

Tom

    Lieutenant

  • Members
  • 111 posts

Posted 16 April 2005 - 11:29

Tycker inte den här storyn var mycket att hänga i julgranen. Spindelmannen förvandlas till riktig spindel. Känns fånigt.
Förressten så fattar jag inte storyn riktigt. Varför skulle människor i NY ha vilande spindelgener i sig?

#41 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 16 April 2005 - 11:42

Nej, det är en rätt kass story. Och allt är bara en ursäkt för att...*se spoilerstråden*.
*Hockey och superhjältar*

#42 Spidde

Spidde

    Rear Admiral

  • Members
  • 3,747 posts
  • Location:Norrköping &lt;-&gt; Uppsala
  • Interests:Serietidningar, musik, film och litteratur.

Posted 16 April 2005 - 17:53

Nej, det är en rätt kass story. Och allt är bara en ursäkt för att...*se spoilerstråden*.

<{POST_SNAPBACK}>


...nej jag tänker inte ta och kolla spoilerstråden, våga bara sabba för mig ;)
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#43 Tom

Tom

    Lieutenant

  • Members
  • 111 posts

Posted 17 April 2005 - 13:45

Jag gillar inte Humberto Ramos stil särskilt. Men en sak som är OK är hans sätt att rita dräkterna. Många Marvelteckare ritar dräkter som sitter som om de var ett andra skinn. Men på bilderna på Captain America syns det att han har nån sorts skyddsdräkt och inte bara en ballettkostym av spandex.

#44 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 17 April 2005 - 13:48

Captain Americas dräkt har reviderats, och det är inte Ramos som ligger bakom det. Har för mig att det var John Cassaday, när han tecknade Cap´s tidning.
Har inget emot att det är spandex, det är en så "basic" grej när det gäller superhjältar, ska man läsa om dem får man acceptera vissa saker IMO. Men jag tycker det är bra när man ändå ser att det är kläder, lite små veck osv. Så att det inte bara ser ut som en andra hud.
*Hockey och superhjältar*

#45 Tom

Tom

    Lieutenant

  • Members
  • 111 posts

Posted 17 April 2005 - 14:17

Captain Americas dräkt har reviderats, och det är inte Ramos som ligger bakom det. Har för mig att det var John Cassaday, när han tecknade Cap´s tidning.
Har inget emot att det är spandex, det är en så "basic" grej när det gäller superhjältar, ska man läsa om dem får man acceptera vissa saker IMO. Men jag tycker det är bra när man ändå ser att det är kläder, lite små veck osv. Så att det inte bara ser ut som en andra hud.

<{POST_SNAPBACK}>

Var ska man acceptera de spandexliknande dräkterna om det ser uppenbart fel ut. Tex så beskrivs Captain Americas dräkt oftast som en skyddsdräkt med en ringbrynja av metall. Varför är det då acceptabelt att rita den som "spandex". Eller Punishers dräkt som i text beskrivs som en skottsäker kevlardräkt men som återigen oftast ritas som "spandex".

#46 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 17 April 2005 - 14:28

När beskrivs detta? Om du tittar på figurerna nu så ser du att både Punisher och Captain America har dräkter såsom du beskriver dem.
Annars finns det småfinurliga förklaringar som "ostabila molekyler" till varför andra hjältar har spandexliknande dräkter. Och jag vidhåller att det är en del av superhjältegenren. Vore vansinnigt tråkigt om alla hade rustningar/läderkläder på sig.
*Hockey och superhjältar*

#47 Tom

Tom

    Lieutenant

  • Members
  • 111 posts

Posted 17 April 2005 - 14:41

Jag kan tyvärr inte nämna nummer av tidningar där detta nämns eftersom jag inte kan detta i huvudet. Men jag har läst mängder av Punisher avsnitt och flertalet gånger nämns hans kevlardräkt och fleralet gånger överlever han beskjutning tack vare denna.
Att Captain America bär ringbrynja är väl allmänt känt.

Jag har aldrig påstått att Caps och punisher aldrig tecknas med mer realistika dräkter. Jag ville bara uttrycka mitt gillande för att de tecknas på detta sätt istället för den klassiska spandexstilen.
Förklaringen med instabila molekyler tycker jag knappast är finurlig. Mer fånig.
Själv tycker jag det är vansinnigt tråkigt med spandex dräkter. Men om du föredrar spandex före läder så är väl det ok. Själv har jag hellre på mig en schysst skinnjacka än en spandextröja.

#48 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 17 April 2005 - 14:55

Nu är väl varken du eller jag superhjältar i och för sig. Det är seriefigurer vi pratar om här.
Skulle du kunna tänka dig Stålmannen eller Spindelmannen i läderkläder t. ex? Njae, inte direkt va? Det är ett så vedertaget begrepp i superhjältegenren, om man stör sig på saker som tajta dräkter, krafter och hemliga identiteter så är det väl snarare så att man bör söka sig till en annan genre än att gnälla och kräva förändring.
*Hockey och superhjältar*

#49 Tom

Tom

    Lieutenant

  • Members
  • 111 posts

Posted 17 April 2005 - 15:09

Du säger ju själv att Captain Americas och Punishers dräkter numera ofta ritas annorlunda än förut så en förändring är på gång. Är du emot det? Det är inte jag.

Själv kräver jag inga förandringar som du påstår. Jag bara uttrycker vad jag tycker är bra eller mindre bra med serier på ett lättsamt sätt. Det tycker jag är helt acceptabelt och jag uppmanar andra att göra det samma.

#50 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 17 April 2005 - 15:43

Jag är inte helt emot det. Det känns motiverat i framförallt Punishers fall att ha annat än spandex. Samma med Captain America. Däremot stämmer det inte helt. X-Men gick ett tag över till dräkter liknande de som de hade i filmerna, de har dem i serierna som publiceras i Sverige nu. Men nu har de återigen återgått till spandex. Så nej, jag tror faktiskt inte att det helt är på väg åt det hållet.

Självklart är det helt okej att uttrycka sin åsikt och inte heller menade jag att just du kräver något. Jag menar bara att om man inte gillar något så kanske det är bättre att söka sig till något annat. Stör man sig på att Spindelmannen har spandex och en hemlig identitet, varför inte läsa en annan serie som faller i smaken bättre?
*Hockey och superhjältar*