Jump to content

Photo

Senast sedda film #7


  • Please log in to reply
1026 replies to this topic

#76 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 21 October 2013 - 22:45

Sleepstalker (1995)

 

+ Suggestiv musik som är atmosfärisk och riktigt bra, jag hade gärna tagit ännu mer av den varan.

+ Intressant val att låta sand få utgöra en viktig faktor i filmens handling

 

+ - Några hyfsade skådespelare; Michael Harris, Ken Foree, Michael D. Morris och till viss del även Kathryn Morris för att nämna några. Resten var långt ifrån bra. Mest störande var Jay Underwood i huvudrollen och Peter Mark Vasquez i rollen som en streetsmart latino gangster. Trovärdighet noll.

 

+ - En del bitar av handlingen är faktiskt intressanta och bra, man borde ha utvecklat dessa istället för att blanda in mumbo jumbo som voodoo, wicca och satanism.

 

+ - En del specialeffekter känns rätt häftigt gjorda, medans en del andra var under all kritik.

 

! En film som jag har haft liggandes många år, men som jag återupptäckte när jag nu katalogiserar min filmsamling. Det är en film som man ser en gång, men inte mer.



#77 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 23 October 2013 - 23:50

Stoker (2013)

 

+ Skådespelarna är bra, speciellt Mia Wasikowska och Matthew Goode, som verkligen glänser i sina roller.

+ Filmens manus är mycket välgjort. Vem kunde tro att skådespelaren Wentworth Miller var så skicklig inom det området.

+ Regin av Chan-wook Park är lika bra som vanligt. Och det gläder mig att han lyckades med sin engelskspråkiga regidebut.

+ Det visuella är väldigt mycket Chan-wook Park, vilket med andra ord är smått fantastiskt.

+ Fotot är utsökt.

+ Handlingen är klurig, spännande och väldigt bra. Jag vet inte om det bara är jag, men den kändes väldigt Hitchcock-aktig.

+ Den instrumentella musiken av Clint Mansell är superb. Likaså övrig musik. Jag gillar till och med låten mot slutet av filmen.

+ Fin nordisk utgåva med relativt lite extramaterial men som i sin tur var informativt och intressant.

 

- Nicole Kidman är ovanligt svag i sin roll. Men hon blandar tyvärr perfekta insatser med mer mediokra sådana.

- En del konstiga klipp.

- En och annan oklarhet i handlingen, men sådant kanske får sitt svar när man ser om filmen, vilket jag definitivt lär göra.

 

! Tack till bibblan för inköp och utlån. Nu vet jag att filmen är väldigt bra och värd att köpa själv.



#78 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 25 October 2013 - 18:07

@Garm: Du verkar sett en del intressant film på sistone. Inget fel med at det finns film man inte ser mer än en gång - dock är det lite trist att man inte inser det förrän halvägs in i runda 2 som jag gör ibland. :P Kul att du tagit i tu med katalogiseringen av filmer; ett jobb som är väl värt sin tid när det väl är klart. :D

 

*

 

Island of Dr. Moreau, the (1996) [US]

?: Skeppsbruten, räddad och inlåst i ett rum. Edward Douglas fattar misstankar om varför han övertalades till att ön var säkrare än segelbåten han drogs ombord på.

Trevlig story om en vetenskapsman som skyr sina fränder för att få arbeta ifred; fri från moral och etik ...MEN... berättandet känns oinspirerat som om man jobbar med en klassiker man inte vet hur man skall förhålla sig till.

Första halvan är riktigt bra när man får följa med Douglas i hans upptäckter och framför allt lära känna situationen på ön ...MEN... i och med Dr. Moreaus frånfälle blir hela intrigen spritt språngande galen och det är svårt att se vad man vill med vissa karaktärer och twister.

Skådespelarna gör bra ifrån sig och David Thewlis är en skådespelare som jag långsamt bygger upp ett visst förtroende för ...MEN... det är synd att kalla vad Marlon Brando sysslar med för skådespeleri; han känns frånvarande och levererar sina repliker med för det mesta helt avsaknad av övertygelse. Han tar betalt och inte så mycket mer.

!: Bitvis (som under middagen) så fann jag vissa likheter mellan Marlon Brando och Ernst Hugo Järegård, och den sistnämnda har troligtvis gjort rollen bättre än Brando. Special effekterna är godkända men det finns viss cgi som skär sig lite i kanterna och även om manskerna kanske inte alltid är perfekta är de snygga. Det tragiska med filmen är att det känns som det är när den slutar som det intressanta har börjat. Kanske är jag lite för förtjust i post-apokalyptiska filmer för den här typen av slut.


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#79 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 25 October 2013 - 20:39

Gravity

Betyg: Väldigt, väldigt bra


"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#80 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 26 October 2013 - 00:18

The Biggest Bundle of Them All / Kom, så rånar vi (1968)
 
Harry och hans grupp inkompetenta brottslingar kidnappar den föredetta gangstern Don Cesare Celli för att råna honom men inser snart att han är pank och betydelselös. Det hela blir ett uppvaknande för Don Celli som är trött på att vara en föredetta. Tillsammans med Harry's gäng och det kriminella geniet Professor Samuels planerar han nu tidernas största kupp.

Härlig gammal klassisk komedi om ett gäng ovana (och nya) bovar som med en föredetta maffia boss ska göra en stor kupp. Bra skådespelare i denna rånar komedi i bästa Jönssonligan stil.
Med bla. Vittorio De Sica, Robert Wagner och en lättklädd Raquel Welch i huvudrollerna.

Betyg: Bra


Edited by Crusader, 26 October 2013 - 01:13.

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#81 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 26 October 2013 - 00:20

@XC: Det är mycket spännande som kommer fram ur gömmorna när man börjar att gräva i sin filmsamling. Framförallt så gillar jag det faktum att det dyker upp filmer som man inte ens visste om att man äger. :lol: Och jag är tacksam för att jag i några fall har blivit så pass sugen att jag dessutom har sett filmerna i anslutning till att jag hittade dom. Det där med att man upptäcker först en bit in i omtitten av en film, att man skulle ha nöjt sig med den första gången som man såg den, har även jag varit med om. Och jag är ju så att om jag börjar se en film så måste jag se färdigt den. Oavsett om jag egentligen vill det eller ej. ;) Jupp, det är både trevligt och kämpigt att katalogisera sina filmer men på det hela taget så är det positivt och tillfredsställande. Och jag har ju lite olika format att gräva i, så ombyte förnöjer.

 

Intressant omdöme till The Island of Dr. Moreau. Jag har faktiskt den filmen, men jag har inget minne av att jag har sett den. Jag minns dock den något udda konstellationen Val Kilmer och Marlon Brando. Den sistnämnda har gjort en del bra, men jag måste säga att jag upplever (fortfarande) honom som aningen överskattad. Val Kilmer har ju fördelen med att ingen tar någon större notis (annat än hardcore fansen) om att han är ojämn i sina prestationer. Filmen utgår ju från en klassiker (som jag förvisso inte har läst) så den är ju intressant att se bara ur den aspekten. Synd bara att filmen gav en sådan tudelad upplevelse för dig. Det verkar nästan som att du har sett två olika filmer i en. En mer seriös och en där man inte vet i vilken riktning man ska ta.



#82 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 26 October 2013 - 01:13

Dial M for Murder (1954)
 
Tony Wendice planerar att mörda sin rika hustru Margot Mary Wendice för att ärva hennes pengar.
 
Klassisk thriller av kungen själv, Alfred Hitchcock. En film om det faktum att alla tror sig kunna planera det perfekta mordet men att det i lättare sagt än gjort då saker alltid kan gå fel.
Spännande, välskrivet och mycket bra regisserat. Bäst är när Mark Halliday räknar ut exakt hur det hela gick till utan att veta om det.
 
Betyg: Mycket Bra+


Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#83 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 26 October 2013 - 10:02

@XC: Det är mycket spännande som kommer fram ur gömmorna när man börjar att gräva i sin filmsamling. Framförallt så gillar jag det faktum att det dyker upp filmer som man inte ens visste om att man äger. :lol: // Jupp, det är både trevligt och kämpigt att katalogisera sina filmer men på det hela taget så är det positivt och tillfredsställande. Och jag har ju lite olika format att gräva i, så ombyte förnöjer.

:fniss: Jag vet inte om jag hittade någon film jag inte visste att jag ägde, men helt klart en del filmer som jag omedelbart kände att jag ville se om.


Det där med att man upptäcker först en bit in i omtitten av en film, att man skulle ha nöjt sig med den första gången som man såg den, har även jag varit med om. Och jag är ju så att om jag börjar se en film så måste jag se färdigt den.

Jag brukar också se klart filmerna, jag skall bli på rejält ohumör som jag skall stänga av. Och det har bara hänt 2 ggr de senaste åren.


Intressant omdöme till The Island of Dr. Moreau. Jag har faktiskt den filmen, men jag har inget minne av att jag har sett den. Jag minns dock den något udda konstellationen Val Kilmer och Marlon Brando. Den sistnämnda har gjort en del bra, men jag måste säga att jag upplever (fortfarande) honom som aningen överskattad. Val Kilmer har ju fördelen med att ingen tar någon större notis (annat än hardcore fansen) om att han är ojämn i sina prestationer. Filmen utgår ju från en klassiker (som jag förvisso inte har läst) så den är ju intressant att se bara ur den aspekten. Synd bara att filmen gav en sådan tudelad upplevelse för dig. Det verkar nästan som att du har sett två olika filmer i en. En mer seriös och en där man inte vet i vilken riktning man ska ta.

Jag vet inte om jag sett Brando i så mycket annat om jag skall vara ärlig. Här imponerade han dock inte och jag funderade lite vad den stora grejen med honom var.

Val Kilmer är bra i filmen, även om jag velat ha en förklaring till varför karaktären flippar ut på slutet.

Det är som om den byter tema en bit in i filmen, Moreau är en karaktär som blir bara mer och mer bisarr igenom filmen och det är som om det uppstår ett vakuum när han försvinner. Jag skulle gärna läsa boken faktiskt.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#84 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 26 October 2013 - 18:42

Råttornas Hämnd / Food of the Gods, the (1976) [US]
?: De skulle slappna av från det teknikfyllda Manhattan med grabbkvällar och jaktdagar. Men en lada full med jättehönor och en attack från jättegetingar ställer livet på ända.
Väldigt bra story som berättas i ett lugnt sansat tempo, mixen mellan action och skräck är i det närmsta perfekt ...MEN... En del saker utlämnas, tex varför på hela tiden en bonde skulle ge hönor något som han inte har den minsta aning om vad det är.
Trevliga karaktärer som känns genuina och med bra skådespelare ...MEN... "gravid kvinna mitt i helvetet"-intrigen kunde ha skippats. Den bidrar inte till något i den övergripande storyn.
Special effekterna är grymt bra, visst ser man bitvis att det är modeller och framför-vitaduken-filmning dock utan att det förtar stämningen ...MEN... filmen har kanske en av de mest bisarra och odramatiska födsloscener. Det är bara Belinda Balaski som räddar den undan totalt haveri.
!: Den här var den film som påminde mig igår om att jag ville lära känna Dr Moreau. Eftersom bägge är H.G. Wells-adaptioner så blev det till att se bägge. Jag skulle vilja säga att den här är den bättre av dem, så länge man inte har galopperande råttfobi och inte ens tål att se dem på stillbild.

Edited by XC, 26 October 2013 - 18:43.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#85 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 26 October 2013 - 22:02

Jag har också en hög H.G. Wells filmer jag skulle se någon gång. Var lite sugen på att följa ditt exempel men jag är inte riktigt sugen på någon av de filmerna ikväll.

Ska du ta dig ann The Time Machine, War of the Worlds, Sleeper, The First Men in the Moon, The Man Who Could

Work Miracles och Things to Come också? Eller kanske rent ut av uppföljaren Gnaw?


Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#86 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 26 October 2013 - 23:25

@XC: Nog har du väl sett Marlon Brando i något mer? Han spelar t.ex. Jor-El som är Stålis biologiska pappa i Superman från 1978. Och den första Gudfadern-filmen har du väl sett någon gång? :)

 

Produktionen av filmen verkar ju ha varit smått kaotisk om man ska tro en del av det som man kan läsa. Wikipedia och IMDb. Kanske att sådant återspeglar sig i slutresultatet?

 

Råttornas Hämnd verkar också vara en film värd att se. Ditt omdöme är intresseväckande så jag får göra en liten notis även om den och så kanske man kommer sig för att se den och Dr. Moreau någon gång.

 

@Crusader: Jag såg War of the Worlds (1958) för ett tag sedan och var allt annat än imponerad. Men det är rätt kul att kolla på H.G. Wells filmatiseringar ibland.

 

 

*** *** *** *** ***

 

 

Sushi Girl (2012)

 

+ Mark Hamill var en riktigt rolig överraskning. Inte att han var med i filmen, för det visste jag ju redan, utan mer att han faktiskt gjorde sin karaktär cool och kul. Mark Hamill är ju inte direkt känd för att ha gjort speciellt många bra filmer utöver sin medverkan i Star Wars originaltrilogin. Jag ryser fortfarande när jag tänker på hans medverkan i Hamilton från 1998. Även Tony Todd var riktigt bra i sin roll. Kanske inte lika överraskande som i fallet med Mark Hamill, men ändå.

 

+ Handlingen är mycket bra och visst påminner den en hel del om vad Quentin Tarantino brukar koka ihop. Det är dock en viss klasskillnad om man säger så.

 

+ Filmen har mycket dialog, men den är väldigt cool, smart och också rolig på sina ställen.

 

+ Filmen växlar mellan att vara intensiv och lugn. Jag gillar det och tycker att den tjänar på att blanda mellan dessa fram och tillbaka. Och jag tycker att tillbakablickarna i handlingen är utförda på ett passande sätt.

 

+ - Resten av filmen är fylld med en massa kända skådespelare, men det är inte många av dom som direkt gör något väsen av sig.

 

- Mot slutet så får handlingen sin upplösning och allt var inte riktigt som det verkade. Vändningen var väl inte direkt oväntad, men valet av hur dom avslutade filmen kunde man nog ha gjort bättre. Det blev aningen tamt måste jag säga. Lite av ett antiklimax.



#87 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 26 October 2013 - 23:31

Monica Z

En "fritt tolkad" biografi över en av Sveriges största sångerskor. Filmen har fått kritik för just de friheter den tar sig, och det kan jag förstå. För även om jag inte hade vetat om debatten om Monicas pappa hade jag irriterat mig på det porträtt som ges (iofs så hyfsat fnikänsligt det går av Kjell Bergqvist). Men bortsett från sånt är det ett skickligt manus som fokuserar på tiden från genombrott och genom hennes storhetstid. Det blundas inte för problem som hon hade: med dottern, spriten och män.

 

Men det är fint flyt genom hela filmen och väldigt bra, odödlig musik rakt genom - ofta bra synkade låtval med tanke på handlingen. Edda Magnason både spelar och sjunger fantastiskt. Det är ett gripande människoliv som man får lite mer inblick i. Med en massa bra musik till: sämre sätt kan man tillbringa en kväll på.

 

Betyg: Bra+


"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#88 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 27 October 2013 - 00:10

The Barrens (2012)
 
Richard Vineyard och hans familj åker för att kampa i New Jersey Pine Barrens, en plats känd för sin vackra natur men också bär på mörka legender om en häxa och framförallt, hennes mytomspunna barn, The Jersey Devil.
 
Psyckologisk thriller skapad av Darren Lynn Bousman, mäst känd för SAW II-IV. Lite roligt hur de alla förväntade sig en lugn ensam kamping men det sedan visar sig vara dussintals personer som kampar på samma ställe. :D
Vad är det med Stephen Moyer och bita tjejer? :P
En hel del twister som gjorde att man aldrig riktigt visste hur det låg till (men jag förutsåg slutet). Slutet var inte bra. Kanske hade det varit bättre utan poliserna. Och monstret var aldeles för overkligt då de verkar ha designat den för trogen legenden.
Det hela är en rätt bra film men i slutändan önskar jag att de hade gjort saker annorlunda och tagit en väg istället för att försöka köra 2 samtidigt.
 
Betyg: Bra-


Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#89 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 27 October 2013 - 09:49

Jag har också en hög H.G. Wells filmer jag skulle se någon gång. Var lite sugen på att följa ditt exempel men jag är inte riktigt sugen på någon av de filmerna ikväll.
Ska du ta dig ann The Time Machine, War of the Worlds, Sleeper, The First Men in the Moon, The Man Who Could
Work Miracles och Things to Come också? Eller kanske rent ut av uppföljaren Gnaw?

Du är helt underbar Cruz. :hug: Man kan inte se två filmer på ett tema innan du vill göra en filmfest av det. :D Jag kan avgjort tänka mig att se mer baserat på Wells. :)

First men in the Moon har jag sett, fick den filmen på dvd av en generös själ. War of the Worlds har jag sett men "bara" den nya. Bägge rätt nyligen faktiskt.

Time Machine verkar intressant, hittade remaken från 2002 som jag överväger att ta itu med här näst. Sleeper, The Man Who Could Work Miracles och Things to Come verkar också intressanta och skall föröska hålla de i bakhuvudet. Skall f.ö. kika in närmare på både Village of the Giants (1965) och Gnaw: Food of the Gods II (1989). Lovar inget dock.

 

*



@XC: Nog har du väl sett Marlon Brando i något mer? Han spelar t.ex. Jor-El som är Stålis biologiska pappa i Superman från 1978. Och den första Gudfadern-filmen har du väl sett någon gång? :)

Jag har sett Superman (och några av uppföljarna) ett par gånger men jag skulle ljuga om jag sade att jag mindes särskilt mycket från upplevelsen. Det är många år sedan nu. Kanske skulle man se om dem? Och Gudfadern har jag inte sett mer än en dokumentär om hotellet där den ena spelades in för några år sedan.

 

Produktionen av filmen verkar ju ha varit smått kaotisk om man ska tro en del av det som man kan läsa. Wikipedia och IMDb. Kanske att sådant återspeglar sig i slutresultatet?

Det där förklarar en del. Sådant där kaos gör ju givetvis sitt intryck på slutresultatet.


 

Råttornas Hämnd verkar också vara en film värd att se. Ditt omdöme är intresseväckande så jag får göra en liten notis även om den och så kanske man kommer sig för att se den och Dr. Moreau någon gång.

Råttornas Hämnd ingår tydligen i någon av "Djävla djur"-boxarna från Studio S.


Edited by XC, 27 October 2013 - 09:51.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#90 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 27 October 2013 - 20:32

Time Machine (2002) [US] ¤ Dedicerad till allas vår favorit Crusader.
?: Det var sött, det var nördigt, levererat från hjärtat och varade blott några sekunder. [konstpaus] Alexander ser sin flickvän dödas under ett rån blotta ögonblicken efter att han sagt ja. Förtvivlad kastar han sig in i arbetet med en enda avsikt: att finna en väg tillbaka i tiden och rädda hennes liv. Men som vanligt så låter tiden inte vänta på sig...
Gedigen historia som verkligen klarar av en tidsresa utan att det blir en härva av paradoxer, den känns (även för någon som inte läst förlagan) trogen och genuin originalet ...MEN... För min del så känns 800 000år kanske lite löjligt långt fram.
Bra skådespelare, Samanta Mumba är ett okänt kort för mig (minns bara den där jobbiga hitsingeln hon hade i slutet på nittiotalet) ...MEN... Sienna Guillory ser så vindögd ut i ett par scener så jag får ont i ögonen.
Det här är verkligen en film med allt, special effekterna är klart godkända och det är verkligen snyggt när tiden rusar förbi. Sedan är det snudd på genialt att gestalta jorden år 800 000+ som postapokalyptisk. Jag ville verkligen ha mer av det här ...MEN... sådan tur lär man inte ha. TV-Bolagen har aldeles för kul med att boota om gamla klassiker.
!: Skall man klanka ned på något så är det slutet, jag kan inte sätta fingret på exakt vad men det är något (med själva sprängningen av tidsmaskingen) som stör mig. Dock så är det en film som jag ändå ser fram emot att få se igen. :) Och jag ser fortfarande Guy Pierce för mitt inre öga sugandes på ett par vampyrtänder. Jag tror jag får leva med den bilden. :)


Edited by XC, 27 October 2013 - 20:32.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#91 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 27 October 2013 - 22:50

 

Jag har också en hög H.G. Wells filmer jag skulle se någon gång. Var lite sugen på att följa ditt exempel men jag är inte riktigt sugen på någon av de filmerna ikväll.
Ska du ta dig ann The Time Machine, War of the Worlds, Sleeper, The First Men in the Moon, The Man Who Could
Work Miracles och Things to Come också? Eller kanske rent ut av uppföljaren Gnaw?

Du är helt underbar Cruz. :hug: Man kan inte se två filmer på ett tema innan du vill göra en filmfest av det. :D Jag kan avgjort tänka mig att se mer baserat på Wells. :)

 

Det är jag det. :P Älskar att se filmer och diskutera med andra. Är så sällan jag gör det irl.
 

First men in the Moon har jag sett, fick den filmen på dvd av en generös själ. War of the Worlds har jag sett men "bara" den nya. Bägge rätt nyligen faktiskt.

Var det den från 1964 eller från 2010 av "First Men in the Moon" som du har sett?
 

War of the Worlds har jag sett men "bara" den nya.

Jag har sett den från 2005 samt den klassiska. Nästa gång hade jag tänkt se den andra filmen från 2005 som är mest trogen boken och utspelar sig på 1800-talet. Den blev omklippt flera gånger och trotts försök att få fatt i alla så har jag bara orginalklippningen på 3 timmar.
Utöver den klippningen så finns det "H.G. Wells' The War of the Worlds: Director's Cut" (45 minuter kortare), "The Classic War of the Worlds" från 2006 (55 minuter kortare men med nya specialeffekter och nyfilmade scener) och den falska dokumentären "War of the Worlds – The True Story" från 2012 där matrialet hare gjorts om för att se gammalt ut och används som klipp i en dokumentärfilm om kriger under 1800-talet.
Jag har också försökt att få tag på Asylums 2 filmer som jag hört faktiskt ska vara rätt bra. :P
 

Skall f.ö. kika in närmare på både Village of the Giants (1965)

Den hoppade jag medvetet över då den verkar bara vara inspirerad av boken. :P

Glömde förestren bort att nämna "The Invisible Man", men den lär du ha sett. ;)


 
 

Time Machine (2002) [US] ¤ Dedicerad till allas vår favorit Crusader.

Awww. :hug:  Det värmde verkligen. :)
 

?: Det var sött, det var nördigt, levererat från hjärtat och varade blott några sekunder. [konstpaus] Alexander ser sin flickvän dödas under ett rån blotta ögonblicken efter att han sagt ja. Förtvivlad kastar han sig in i arbetet med en enda avsikt: att finna en väg tillbaka i tiden och rädda hennes liv. Men som vanligt så låter tiden inte vänta på sig...
Gedigen historia som verkligen klarar av en tidsresa utan att det blir en härva av paradoxer, den känns (även för någon som inte läst förlagan) trogen och genuin originalet ...MEN... För min del så känns 800 000år kanske lite löjligt långt fram.
Bra skådespelare, Samanta Mumba är ett okänt kort för mig (minns bara den där jobbiga hitsingeln hon hade i slutet på nittiotalet) ...MEN... Sienna Guillory ser så vindögd ut i ett par scener så jag får ont i ögonen.
Det här är verkligen en film med allt, special effekterna är klart godkända och det är verkligen snyggt när tiden rusar förbi. Sedan är det snudd på genialt att gestalta jorden år 800 000+ som postapokalyptisk. Jag ville verkligen ha mer av det här ...MEN... sådan tur lär man inte ha. TV-Bolagen har aldeles för kul med att boota om gamla klassiker.
!: Skall man klanka ned på något så är det slutet, jag kan inte sätta fingret på exakt vad men det är något (med själva sprängningen av tidsmaskingen) som stör mig. Dock så är det en film som jag ändå ser fram emot att få se igen. :) Och jag ser fortfarande Guy Pierce för mitt inre öga sugandes på ett par vampyrtänder. Jag tror jag får leva med den bilden. :)

Var ett tag sedan jag såg den, men inte så längesedan. Är lite förvånad att jag inte hittar mitt omdömme. Jag minns att jag verkligen gillade filmen skarpt. :)
Btw, det är H.G. Wells barnbarns barn, Simon Wells, som regiserar (och i grunden skapat) filmen. :)


Edited by Crusader, 27 October 2013 - 23:49.

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#92 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 28 October 2013 - 01:34

The Time Machine (2002) är en film som jag har sett en gång tidigare. Tyvärr så minns jag inte mycket av den, annat än att den var fylld av CGI och att handlingen bitvis var något oklar för mig. Det är väl en sådan där film som man borde ta och se om någon gång, men hittills har jag inte varit sugen på det.



#93 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 28 October 2013 - 02:36

Jag vill tacka världens bästa XC för att hon gjorde mig sugen att faktiskt ta och se den här filmen! :hug:

 

 

The Food of the Gods (1976)

Football spelaren Morgan och ett par av hans vänner åker till en ö för att komma undan människans förstörelse och slappna av i naturen. Men något är väldigt fel på ön. På en gård har tamdjuren har växt till en enorm storlek pga ett special foder kallat "The Food of the Gods", om den skygga ortsbefolkningen säger sig ha fått från Gud. Men vad händer när skadedjur som steklar och råttor äter av gudarnas mat?

Monsterfilm löst baserad på H.G. Wells roman The Food of the Gods and How It Came to Earth.

Blandat mellan bra och dåliga specialeffekter. Bra när de använder riktiga råttor mot modeller som får dem att se stora ut. Eftersom de fokuserar på råttorna så ser man inte bristerna i detaljerna på miniatyrerna lika klart. De har varit mycket nogranna. Även jättemodellerna var bra gjorda.
Men dåligt blir det när de t ex ska visa förstorade steklar flyga. Fast jag tvivlar att de med den budgeten kunde ha gjort det på något annat sätt.
Sedan tycker jag att scenen med larverna var lite... larvig. Och jag gillade inte när saker hände mellan scenerna. Och när de skjuter råttor, så ser det ut som att de skjuter råttor på riktigt vilket jag tycker känns obehagligt. Likadant när de dränks. Gillar inte tanken på att de kan ha torterat djur för våran nöjes skull.
Intresant att filmens hjälte, Morgan, också är den som ställer till det då han envist ska ta hand om allt vilket orsakar bla. att han vän Brian dör, och orsakade att de alla blev fast där i stugan.
När det gäller hela gravida kvinnan grejen så väntade jag mig att hon skulle föda ett monster eller liknande. I slutändan kändes den lite meningslös. Jag förstår tanken med att det skulle höja risken och problemen för dem men de använde det dåligt. De skulle ha använt det som ursäkt för att de inte kunde köra iväg.

Filmen skiljer sig en del från boken. I boken, som är en satir, så är Bensington en forskare och har tillsammans med sina kollegor hittat hemligheten i blodet som gör att levande varelser växer. Han anställer paret Skinner för att ha hand om en gård där de ska testa medlet men de klantar sig och det komme ut i naturen. Då Bensington inte gör något sammlar en man vid namn Cossar en grupp på 8 personer som ger sig av för att döda de stora djuren och bränna ner gården. I slutändan har medlet kommit ut i vattnet, korna dricker det, barnen dricker deras möjlk och blir jättar. Blandannat Skinner's barnbarn och Cossar's 3 barn. Samhället börjar vänta sig mot jättarna och behandla dem som 2:a klassens invånare med speciella regler för dem.

En mycket bättre film än jag hade väntat mig.

 

Betyg: Bra+

 

 

Den här filmen påminner mig om en film jag har letat länge efter. I början på 90-talet så hade vi vår första parabol-box med Filmnet, Sky One osv. Där var också en kanal som brukade visa gammla skräckfilmer (kanske även annat) och jag minns en trailer på en film om stora råttor som anfaller en stad. Jag fick inte se filmen för mina föräldrar och har alltid funderat vad det kan ha varit för film. Har för mig att den var svart/vit men jag kan ha fel. Minns en scen när råttorna springer på gatorna bredvid bilarna. Jag minns inte namnet på filmen (men jag tror det hade med anfallande råttor att göra fast på Engelska). Minns inte heller vad kanalen hette. Trodde länge det var TCM men den kom först 1999.


Edited by Crusader, 28 October 2013 - 02:40.

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#94 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 28 October 2013 - 08:51

Kul att kunna inspirera :hug:, personligen tycker jag det är synd att man inte behöll labb-intrigen eftersom den är lite lättare att köpa än att något helt plötsligt bubblar upp ur marken. (Frågesport: En vit vätska med en grönaktig ton bubblar upp ur en sten bakom huset, vad gör du? A) Kontaktar myndigheterna. B) Kontrollerar så det inte är olja. C) Blandar ned det i hönsfodret).
 

*

Den här filmen påminner mig om en film jag har letat länge efter.

 
Det första som slår mig när du nämner en film med råttor är Rats - Notte Di Terrore (1984)...
 

*

 

First men in the Moon har jag sett, fick den filmen på dvd av en generös själ. War of the Worlds har jag sett men "bara" den nya. Bägge rätt nyligen faktiskt.

Var det den från 1964 eller från 2010 av "First Men in the Moon" som du har sett?

Åhå... fanns det två... Jag har sett den gamla, med special effekter av Harryhausen.
 
 

Glömde förestren bort att nämna "The Invisible Man", men den lär du ha sett. ;)

Räknas "Invisible Kid"? :whistle:

 

Var ett tag sedan jag såg den, men inte så längesedan. Är lite förvånad att jag inte hittar mitt omdömme. Jag minns att jag verkligen gillade filmen skarpt. :)
Btw, det är H.G. Wells barnbarns barn, Simon Wells, som regiserar (och i grunden skapat) filmen. :)

Jupp, en riktigt bra film måste jag säga, tack för att du nämnde den. :)
Att Simon Wells var barn barn till H.G. Himself hade jag inte en aning om. Skoj och kanske är det därför filmen är så pass bra. :) Det är ju synd att han gjort mest animerat, hade gärna sett hon gå lös på mer gamla sf-klassiker.
 
@Garm: Får hoppas att du får inspiration och se om den.


Edited by XC, 28 October 2013 - 08:51.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#95 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 28 October 2013 - 14:13

Kul att kunna inspirera :hug:, personligen tycker jag det är synd att man inte behöll labb-intrigen eftersom den är lite lättare att köpa än att något helt plötsligt bubblar upp ur marken. (Frågesport: En vit vätska med en grönaktig ton bubblar upp ur en sten bakom huset, vad gör du? A) Kontaktar myndigheterna. B) Kontrollerar så det inte är olja. C) Blandar ned det i hönsfodret).

Blanda det i Hönsfodret, så klart. Allt annat verkar ologiskt. :P
 

*

Den här filmen påminner mig om en film jag har letat länge efter.

 
Det första som slår mig när du nämner en film med råttor är Rats - Notte Di Terrore (1984)...

Har också funderat på den men jag hoppas på en äldre. :P
 

*

 

First men in the Moon har jag sett, fick den filmen på dvd av en generös själ. War of the Worlds har jag sett men "bara" den nya. Bägge rätt nyligen faktiskt.

Var det den från 1964 eller från 2010 av "First Men in the Moon" som du har sett?

Åhå... fanns det två... Jag har sett den gamla, med special effekter av Harryhausen.

Jag har båda. Men den nya ska vara den som är mest trogen boken.
 
 

Glömde förestren bort att nämna "The Invisible Man", men den lär du ha sett. ;)

Räknas "Invisible Kid"? :whistle:

Tror inte det. :lol2: Jag rekomenderar den klassiska från 1933. :)

 

Var ett tag sedan jag såg den, men inte så längesedan. Är lite förvånad att jag inte hittar mitt omdömme. Jag minns att jag verkligen gillade filmen skarpt. :)
Btw, det är H.G. Wells barnbarns barn, Simon Wells, som regiserar (och i grunden skapat) filmen. :)

Jupp, en riktigt bra film måste jag säga, tack för att du nämnde den. :)
Att Simon Wells var barn barn till H.G. Himself hade jag inte en aning om. Skoj och kanske är det därför filmen är så pass bra. :) Det är ju synd att han gjort mest animerat, hade gärna sett hon gå lös på mer gamla sf-klassiker.

Jag håller med. Hade varit intresant att se honom göra fler H.G. Wells tolkningar. Är ju trotts allt hans barnbarns barn.
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#96 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 28 October 2013 - 18:02

Legend of Billie Jean (1985) [US]
?: »80-talsrulle som förtjänar långt högre kultstatus än den uppnått. Innehåller allt man kan önska sig: tonåringar, cynism, identitetsbyten, bjärt smink och brudar som är bra på att knäa.« - SubDVD!
En bra story med en trevlig mix av road-movie, unga rebeller, vänskap och det där med att bli vuxen och ta ansvar för sina handlingar ...MEN... den är inte helt utan sina problem, här och där blir det uppenbart at somliga beslut tas av karaktärerna just för att ställa till det ännu mera.
Billie Jean är en stark karaktär att få följa med henne under den här resan är på det hela taget både intressant och underhållande ...MEN... nog är Helen Slater betydligt snyggare mer påklädd än baddräktsmodellen hon är utklädd till i början av filmen.
Väldigt mycket i filmen funkade nog på 80-talet men i dagens samhälle med larmade butiker och rödpluggade leksaksvapen så skulle delar av filmen aldrig funka ...MEN... ironiskt nog så var det för att en polis misstog en leksakspistol för riktig som gör att alla leksaksvapen idag har en röd plugg i mynningen.
!: Ett fynd från SubDVSs aprilutgåva av nyhetsbrevet. På det hela taget så är det en bra film, en roadmovie som inte känns så tillrätta lagd för sin yngre publik. Den är underhållande rakt igenom och überskickliga Yeardley Smith är den som oftast får en att le. När "folket" ställer sig mer eller mindre på Billies sida fick det mig att tänka på lekshowen "Rymmarna" som gick i TV4 för några år sedan; det hade faktiskt varit trevligt om det framkommit mer tydligt vad som övertygar dem att stå på just Billies sida. Det enda som jag tyckte var väldigt konstigt var hur enkelt slemproppen Pyatt kunde/fick slå mynt på Billie Jean, men 1985 fanns kanske inte något som det personliga varumärket. Ytterligare en sak som aldrig skulle funka idag. Hur som haver, en film som är att rekommendera, en film som är barn av sin tid men på det där bra sättet.

 


*


Glömde förestren bort att nämna "The Invisible Man", men den lär du ha sett. ;)

Räknas "Invisible Kid"? :whistle:
Tror inte det. :lol2: Jag rekomenderar den klassiska från 1933. :)

Hade på känn att du skulle säga så... jag får väl se till att göra hemläxan någon dag mao. :P


Edited by XC, 28 October 2013 - 18:03.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#97 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 28 October 2013 - 21:37

Across the Wide Missouri (1951)
 
1830-talets Amerika. Pälsjägaren Flint Mitchell måste gifta sig med Indianflickan Kamiah för att han och hans män ska få jaga på deras område, en plats som den vita mannen tidigare inte har visstast på. Men Indianen Ironshirt tänker inte låta dem stanna.
 
Baserad på 2:a boken i Bernard DeVoto's historiska trilogi som han vann "Pulitzer Prize for History" för i 1948.
Med bla. Clark Gable och Ricardo Montalban (givetvis som Indian) i huvudrollerna.
Mycket bra berättelse om lite väl kort. Kunde gärna ha varit mycket längre.
 
Betyg: Bra+


Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#98 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 30 October 2013 - 17:45

Rubinrot / "Rubinröd" (2013) [DE]
?: Gwendolyn ("Gwen") är släktens svarta får, den småklumpiga kusinen till släktens kronjuvel: kusinen Charlotte. En genetisk defekt/gåva gör somliga av släktens medlemmar till tidsresenärer, och Charlotte tros vara den omtalade (och av Isaac Newton förutspådda) "Rubinen". Men tror gör man i kyrkan.
Väldigt häftig story som hanterar tidsresor på ett bra sätt. Trots att vi sett ”tjejen/killen som inser att hon/han är världens frälsare efter alla andra”-temat sedan tidigare så funkar det riktigt bra. Faktum är att det skrivits in i storyn så det känns nästan som ett förutspått karaktärsdrag för "Rubinen". ...MEN... Hela kärleksintrigen med Gideon hade kunnat hoppas över. Visst, visst, filmen/böckernas målgrupp kräfva säkert dessa ingredienser; men kemin finns inte där mellan Maria Ehrich och Jannis Niewöhner.
Gwen är kanske inte den mest originella av karaktärer och träffar in på nästan alla karaktärsdrag som den här typen av karaktär skall ha: outsider i plugget, på kant med familjen och alla känner apan men apan känner ingen. ...MEN... För en gång skull så är det en tjej som står i centrum och det går faktiskt att leva med, för som med så mycket annat i filmen så ligger det väldigt bra i storyn.
Trots sina två timmar och en mindre engagerande kärleksintrig så är den intressant hela vägen, man blir mer och mer nyfiken på "vem" Gwen är och givetvis vad orden/greven har för ondsinta planer ...MEN... eftersom det är en trilogi böcker så känns det också som om den slutar när vi kommer till det intressanta. Men det är kanske bara positivt att eftertexterna rullar med en suck efter mer?
!: Jag bara chansade, europeisk genrefilm är inget vi är bortskämda med och när jag snubblade över den här så kunde jag inte låta bli. Den har sina sidor och problem givetvis många som jag misstänker förstärks i konverteringen till film. (T.ex. hur enkelt Gideon glömmer Charlotte och framför allt ställer sig på Gwens sida). Men det gör inte filmen mindre sevärd. Värt att nämna är dessutom att den är väldigt trevlig rent visuellt, special effekterna har väldigt lite att klaga på och man fångar ”erorna” riktigt övertygande. Uppföljaren Saphirblau (”Safirblå”) är planerad till nästa år; helt klart något jag skall försöka se.
 



*


Mission: Impossible (1996) [US] ¤ Tack TV4 Film.
?: 1996 var året då Kung Carl Gustaf firade 50 år, Andreas Lundstedt spöas i Mello av One More Time och Paramount bootar om slagkämpen Mission: Impossible.
Lyckligtvis har jag förträngt det mesta av TV-Serien tills dess att jag nu ser rebooten för första gången och jag måste erkänna att filmens story faktiskt är bättre än jag väntat mig ...MEN... hela "Jim förråder sin grupp och sitt land"-intrigen känns väl sisådär. Det där med interna stridigheter och mullvadar som suktar efter det kalla kriget känn som något man är mätt på. (Ironiskt nog så ser jag filmen efter skandalen med Amerikanska NSA som tjuvkikat på lite för många av världens ledare, så helt utdaterad är kanske inte koncepet).
Tom Cruise gör tillsammans med resten av gänget en riktigt bra roll, trots att Cruise aldrig rankats särkillt högt på min intresselista ...MEN... det där pojkaktiga, "Barbies Ken"-leende förtar lite av filmens känsla då det får Ethan Hunt att kännas lite plastig.
Visuellt är den riktigt snygg (fortfarande) med tjusiga special-effekter. Till och med greenscreen-arbetet uppe på tåget mot slutet av filmen håller än ...MEN... nog är det charmigt att Ethan söker på nätet efter "job" och inte får en enda träff? :P
!: Inte så pjåkig, väckte mitt intresse att se något avsnitt av TV-serien och ställer mig något mer positiv till uppföljarna.


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#99 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 31 October 2013 - 23:28

Både Rubinrot och Legend of Billie Jean verkar intressanta och något som jag skulle kunna tänka mig att se. I frågan om att filmer slutar när dom är som bäst så gillar jag det. Det finns nästan inget bättre än en film som är så bra att man genast vill se mer och/eller se om filmen som man precis såg färdigt.

 

Mitt förra omdöme kom visst bort i flytten, men jag hade lyckligtvis det kvar i mina gömmor. Klistrar in det om någon vill läsa.

 

 

Toolbox Murders (2004)

 

Inte att förväxla med 1978 års film. Dom har förvisso samma titel och den senare av filmerna lånar några saker från den äldre filmen, men att säga att det är en remake eller att filmerna hänger ihop på något sätt är fel. Både regissör, manusförfattare och producenterna har understrukit detta.

 

För regi står Tobe Hooper, mer känd för The Texas Chainsaw Massacre, Poltergeist, Salem's Lot, Lifeforce, osv. En i min mening ganska så ojämn och tämligen överskattade regissör. Men visst har han gjort en del bra filmer. Det här är dock inte en av dom, men samtidigt så framstår den som ett mästerverk jämfört med filmen som han gjorde efter den här, Mortuary. Jag jobbar på att förtränga att jag ens har sett den.

 

Problemet med Toolbox Murders är väl handlingen kort och gott. Det börjar bra och rätt spännande, men någonstans halvvägs in i filmen så börjar man sakta men säkert att släppa på tyglarna och snart så skenar hela filmen iväg åt alla möjliga håll. Man kan inte skylla på några andra än manusförfattarna, som verkar ha haft uppenbara problem att hålla sig till den röda tråden, utan det verkar som att man kom på en massa idéer under skrivandets gång som man prompt var tvungna att ta med här.

 

Regin känns anonym, men klart godkänd. Skådespelarna är faktiskt rätt bra, speciellt Angela Bettis som jag alltid har varit svag för. Men även andra gör ett bra jobb, som t.ex. Juliet Landau, dotter till legendaren Martin Landau. Enklare är väl att säga att man genomgående gör ett bra jobb och att filmens karaktärer representerar vad skådespelarna gör med dom. Det blandas alltså friskt mellan riktigt bra och mycket tveksamt.

 

Filmen stötte på patrull hos MPAA där man först gav den en NC-17 rating, men som sedan ändrades till en Rated R efter att man trimmade ner våldet. Om man som mig har UK-utgåvan av filmen så finns dessa bortklippta scener att beskåda i sin helhet. Dom är ganska så slafsiga och blodiga, så man kan förstå att det blev som det blev. Det ska dock sägas att filmen inte blir ett dugg bättre av dessa scener, men det är alltid intressant att ta del av sådant här om man som mig är intresserad av filmcensur.



#100 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 01 November 2013 - 07:46

Hmm Toolbox Murders är kanske inget jag någonsin kommer att se, men där dök motorsågsmassakern upp igen.

 

Är det ngt man borde se?


Edited by XC, 01 November 2013 - 07:47.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)