Hoppa till innehåll

Foto

Hobbit: En Oväntad Resa / The Hobbit - An Unexpected Journey


  • Please log in to reply
652 svar på detta inlägg

#601 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2 983 Inlägg:
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Postad 16 december 2012 - 13:28

Såg den i 48fps 3D jag, och jag måste säga att det KÄNNS som att 48fpsen förbättrar 3Dn avsevärt. Det känns helt enkelt betydligt mindre jobbigt att titta på. =)

Själva frameraten är lite underlig i början, saker och ting ser mer verkliga ut, och folk rör sig annorlunda på nåt vis, men efter första halvtimmen eller så, så har man vant sig.

#602 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4 025 Inlägg:
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Postad 16 december 2012 - 21:01

Ett tips till er som inte sett filmen än: håll utkik efter en antagligen bekant dvärg i prologen :). Mindre spoiler i länken, så läs inte om ni inte vill veta något om hur filmen börjar. Jag ska själv erkänna att jag missade det helt.

Detta inlägg har redigerats av Fiskrens: 17 december 2012 - 09:52

"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#603 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7 770 Inlägg:
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Postad 16 december 2012 - 22:16

Aha, nej det missade även jag! :D

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#604 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19 025 Inlägg:
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Postad 17 december 2012 - 19:03

Hobbit: En Oväntad Resa / An Unexpected Journey (2012) [3D] [US/NZ]
VAD? Tolkiens klassiska barnbok från 1937. Här undviker man en osnygg blandning av engelska och svenska genom att helt sonika droppa engelskans ”The” i den svenska titeln. Me approve!
VEM? Efter ett regelrätt produktionskrig så slutade det med att Peter Jackson åter fick äran att skeppa oss igenom Tolkiens Midgård.
VAR? Filmens störa stjärna är och förblir givetvis mamma natur. Och Peter Jackson vet hur man gör för att visa henne från hennes bästa sida.
HUR? Jag har alltid skattat Bilbo/Hobbiten lite högre än Härskarringen och Peter Jackson har gjort ett bra jobb med att inte bara föra över boken till filmformatet utan även expandera och ge oss mer. Det är med skicklighet som Team Jackson klämmer in karaktär efter karaktär från Härskarringen-trilogin. (Även om jag var en aning paranoid och tycktes mig var och varannan scen fråga mig själv: gick det verkligen till så där i boken?) Bra skådespelare - med en sylvass Richard Armitage i rollen som Thorin. Martin Freeman är bra i rollen som Bilbo - om än en aningen blekare karaktär än den som jag minns från boken. Mycket övertygande visuellt och det märks att man inte velat lämna något åt slumpen, det här är midgård som vi lärt oss älska det. Visst finns det scener som kanske skulle kunna ha trimmats lite mer - men jag betvivlar att det skulle ha någon större inverkan på slutresultatet. Filmen röjer på i nästan 3 timmar, utan att action-scenerna tar över eller att filmen blir pladdrig. På många sätt lika bra - om inte bättre än "storebror" Härskarringen.
3D? Jag tror vi fick se den ordinära 24fps-versionen men jag skall inte säga säkert. 3Dn är snyggare här än i Harry Potter (eller ja - jag hade lättare att ta del av den) men vet inte om jag tycker upplevelsen är något utöver vad jag upplevde när jag såg trilogin på bio. (Tvärt om, jag önskade nu som då att jag haft öronpluggar med mig). Sedan är jag inte helt säker på om mina ögon är kompatibla med 3D, strax efter loggorna så upplevde jag de flesta scenerna väldigt mycket som vanlig film.
NÄR? Scenerna med Radergast och Mordor-kniven känns som ett subtilt sätt att bygga upp lite mot den 3e Hobbit-filmen som skall brygga över till Härskarringen.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#605 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4 025 Inlägg:
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Postad 18 december 2012 - 09:56

3D? Jag tror vi fick se den ordinära 24fps-versionen men jag skall inte säga säkert. 3Dn är snyggare här än i Harry Potter (eller ja - jag hade lättare att ta del av den) men vet inte om jag tycker upplevelsen är något utöver vad jag upplevde när jag såg trilogin på bio. (Tvärt om, jag önskade nu som då att jag haft öronpluggar med mig). Sedan är jag inte helt säker på om mina ögon är kompatibla med 3D, strax efter loggorna så upplevde jag de flesta scenerna väldigt mycket som vanlig film.


Tror inte det "får" finnas någon 3D-version i 24fps - det är antingen 2D/24fps eller 3D/48fps. Så jag misstänker att du såg 48fps och, liksom jag, helt enkelt tycket 3D:n var bra.

Annars håller jag med dig om att det inte är helt enkelt att se var det skulle kapas så att det gjort någon riktig skillnad; att korta ned många scener "lite grand" skulle ha riskerat göra filmen mer stressad/actionorienterad och det ville de nog undvika. Det enda jag på rak arm själv ser är väl stenjättarna , som dessutom är rejält förlängt gentemot boken. Dessutom är det en del som rimmar rätt illa när man vill koppla samman med trilogin (nämns inte någonstans sedan vad jag vet).
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#606 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19 025 Inlägg:
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Postad 18 december 2012 - 19:12

Ahh. Det stod inte någonstans vid bion vad det var för version, bara 3D (och lilla XC-land har knappast råd att köpa in fler versioner).

Jag kan uppskatta att man hellre gjorde en längre film än en enda lång actionscen, Jackson var ju rätt noga redan under LotR att göra en film som skulle uppskattas av fansen.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#607 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15 336 Inlägg:
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Postad 30 december 2012 - 01:34

Hemkommen från bio och en oväntad resa i 3D (High Frame Rate) som det står på biljetten och vad jag läste i SFs tidning så ska alla biografer klara av 48fps .

3 timmar gick fort. Helt plötsligt så var filmen slut. Och det kommer från en rökare som det kan börja krypa i kroppen efter en och halv timmes film ibland ^_^

Filmen var riktigt bra. Mycket fart i den och inte någon speciell dötid som fick den att tappa tempot.
Hade mina funderingar hur PJ klarat av att göra tre filmer av en bok, men efter att ha sett filmen förstår jag, men lägger till sånt som inte finns med i boken och/eller så förlänger man sånt som bara nämndes i förbifarten. Funkar för mig ialla fall :)
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#608 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4 025 Inlägg:
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Postad 02 januari 2013 - 12:49

"Drop the Bass" :D

 

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=Hs4Ma7J0cyg


"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#609 Polgara

Polgara

    Lieutenant

  • Members
  • 95 Inlägg:
  • Gender:Female

Postad 03 januari 2013 - 02:28

Jag har också sett filmen och blev mer än nöjd. Filmen blandar och ger av både ett lyckat återberättande av bokens handling, och helt egna ideér. Jag vill se filmen en gång till innan jag ger mig på att analysera filmen i sig, så det får jag återkomma till. Men jag är mycket nöjd av det som jag fick se och det finns inte mycket som jag kan anmärka på.

 

Jag valde att se filmen i 3D och High Frame Rate, vilket visade sig vara ett klokt beslut. För det är precis så här som man vill att en film i 3D ska se ut. Jag tycker att en knivskarp bildkvalité med fylliga färger förhöjde upplevelsen och filmen i sig, tillsammans med ett smart utnyttjande av 3D:ns djup. Jag har hunnit med att se en del filmer i 3D och har alltid tyckt att färgerna och bilden har varit suddiga (vilket i och för sig även kan tillskrivas en dåligt utförd kalibrering av utrusningen som biograferna använder sig av) och ofta har man valt att uteslutande fokusera på flashiga scener i 3D snarare än att låta det vara en del av filmen. Men här visar man med all önskvärd tydlighet att man kan göra en film bättre med nyttjandet av 3D tillsammans med High Frame Rate. Det enda negativa som jag kan säga är att i vissa scener så rör sig allt så pass snabbt att det ser konstgjort ut. Men sådant kanske blir bättre ju mer tekniken utnyttjas och utvecklas. Om inte så kan jag nog lära mig att leva med att den aspekten.


Detta inlägg har redigerats av Polgara: 03 januari 2013 - 02:28


#610 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11 181 Inlägg:
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Postad 03 januari 2013 - 06:50

Gillar faktiskt den här filmen bättre än LOTR-filmerna. Antagligen för att jag inte gillar när man stökar om och klipper alltför mycket i filmatiseringar. Att lägga till grejer är helt okej. Det enda jag inte gillade speciellt mycket var Gandalfs ingripande när de var vid trollen...

 

Förstår inte riktigt all kritik som 48fps fått heller, tycker det såg väldigt bra ut... :)


//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#611 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4 025 Inlägg:
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Postad 03 januari 2013 - 10:23

Det enda jag inte gillade speciellt mycket var Gandalfs ingripande när de var vid trollen...


Jaså? Jag tyckte själv att det var en rätt smart lösning filmiskt sett. Dels påbörjas Bilbos förvandling till hjälte lite tidigare (i boken är han ju mest bara ett bihang fram till Mörkveden) och dessutom är det en vettig förklaring till hur gryningen kan drabba trollen så snabbt. Att som i boken låta Gandalf härma trollens röster hade varit svårt att få till bra på film.

Samma sak gäller ju slutscenen i filmen, där Bilbo är betydligt mer aktiv i filmen jämfört med boken. Tror det var nödvändigt att ändra så i filmen - framför allt när man förlängt historien så mycket.


"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#612 Polgara

Polgara

    Lieutenant

  • Members
  • 95 Inlägg:
  • Gender:Female

Postad 05 januari 2013 - 03:53

Man har lyckats väldigt bra med att blanda nästintill perfekt återberättande av scener från boken med egna påhitt som bidrar till filmens helhet. Jag tycker nästan att man lyckas bättre med den här filmatiseringen än vad man gjorde med The Lord of the Rings-filmerna. Även om jag uppskattar dom med.

 

Någon undrade tidigare i tråden vad och var Peter Jackson hade sin cameo. Här nedan kan man beskåda honom som dvärg i början av filmen under scenerna i Erebor.

 
sPdZY.gif

Detta inlägg har redigerats av Polgara: 05 januari 2013 - 04:04


#613 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4 025 Inlägg:
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Postad 05 januari 2013 - 11:18

Kul att du hittade det klippet, Polgara. Nu måste jag inte se om filmen av det skälet iaf ;) (men är bra sugen på det ändå).


Detta inlägg har redigerats av Fiskrens: 05 januari 2013 - 21:12

"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#614 Magnus

Magnus

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1 097 Inlägg:
  • Gender:Male
  • Location:Onsala

Postad 05 januari 2013 - 20:42

Gillade din youtube video där Fiskrens :)



#615 Polgara

Polgara

    Lieutenant

  • Members
  • 95 Inlägg:
  • Gender:Female

Postad 06 januari 2013 - 04:32

Kul att du hittade det klippet, Polgara. Nu måste jag inte se om filmen av det skälet iaf ;) (men är bra sugen på det ändå).

 

Jag såg honom faktiskt i filmen, men sedan var det ett jädrans letande på nätet innan jag hittade någon som hade bildbevis. ;)

Jag skulle inte heller direkt se om filmen bara för att få vila ögonen på Peter ett par sekunder, men jag håller med om att filmen är så bra att man rätt snart börjar överväga att se om den.



#616 Mjolnir

Mjolnir

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2 000 Inlägg:
  • Gender:Male

Postad 06 januari 2013 - 12:32

Manuset lider av för många narrativa nödlösningar. Förutom att Gandalf nu är en levande deus ex magica-karaktär (Gandalf hittar en tunnel i marken just när de behöver en! Gandalf kallar på örnarna som kommer efter typ en minut!) så surfar dvärgarna konstant till säkerhet på klätterställningar och dylikt. Då är det svårt att få intryck av allvarlig fara och efter femtonde gången tittar man på nåt slags Midgård-Tivoli, i kontrast mot LOTR där varje seger kändes dyrköpt.

 

Det verkar som en effekt av att man gör stora actionspektakel av händelser som var rätt lågmälda i boken (den klimaktiska actionsekvensen i Goblintown är ju ett totalt virrvarr) och man undrar om det verkligen var nödvändigt. Nåja, det upprepas förhoppningsvis inte i de följande delarna där actionbitarna kommer mer organiskt.



#617 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4 025 Inlägg:
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Postad 06 januari 2013 - 22:00

Håller med dig Mjolnir - i princip - men eftersom jag njöt av filmen tänkte jag inte på det när jag såg den. Att Gandalf t ex är den som kallar på örnarna (och inte som i boken) är iofs nog mest ett enklare sätt att förklara för publiken: Gandalf som fångar in en fjäril och viskar något till den ger en naturlig koppling till LOTR och en förklaring för publiken om vad som komma skall (jämfört med om man skulle haft nån scen som rätt plötsligt introducerar örnarna innan).

 

Att segrarna inte är lika dyrköpta som i LOTR är säkert medvetet för att få till en lättare ton. Sedan är det uppenbart att PJ istället för att som i boken gå rätt snabbt fram till Riftedal valt att gå den storvulna vägen och därför måste bygga ut de bitarna rätt saftigt.

 

Som du säger, nästa del är nog den man minst behöver oroa sig för att det byggs ut mycket; snarare är det väl sista delen jag blir osäker på hur de ska lyckas fylla ut så mycket. Men jag tycker ju som sagt att det gjordes bra i den här första delen.


"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#618 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4 025 Inlägg:
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Postad 28 januari 2013 - 15:22

Då jag nu kan sälla mig till De Sanna Nördarnas Skara :P genom att ha sett filmen två gånger (första gången var gratis, och den här gången tog jag med mig min mamma som velat se den ett tag) var det två saker som utmärkte sig: filmen kändes bitvis rätt seg den här gången när man redan kunde handlingen vilket väl antyder att den inte kommer att hålla speciellt väl med tiden. Sen kunde jag jämföra 3D HFR med "vanlig" 3D då det var en trailer till Hansel & Gretchel i 3D 24 fps innan filmen, och det var en klar skillnad på flytet i actionscenerna. Så på den punkten får jag ge PJ rätt: HFR känns som rätt väg att gå, i alla fall när det gäller 3D.

 

Hansel & Gretchel verkar för övrigt kunna vara så dålig att den blir bra :).


"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#619 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19 025 Inlägg:
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Postad 11 maj 2013 - 19:23

Hobbit: En Oväntad Resa / An Unexpected Journey (2012) [2D] [US/NZ]
#Genre: One-Size-Fits-All-Fantasy.
#Koncept: Hobbiten Bilbo följer 12 dvärgar och en trollkarl ut på äventyr; målet är att återta dvärgarnas hem Erebor.
#Förväntningar: Med spänning satte jag mig ned i fåtöljen för att se om Jacksons Hobbit hållet måttet även utan 3D och biosalong.
#Ögon&Öron-godis: Jag vill minnas att det bästa med 3D i den här filmen var just att man inte märkte av den. Och det är med visst nöje som jag noterar att filmens visuella språk håller utmärkt även utan 3D, man har tänkt på att de scener som läggs in för den snygga effektens skull även måste bjuda på något för den tvådimensionella dvd-releasen sedan. Sålunda så får Nya Zeeland visa upp sig, igen och gång på gång och man tröttnat aldrig. Upplevelsen är givetvis inte lika intensiv som sist, men mycket förtas mer av det faktum att man redan sett filmen än ögongodis som gått förlorat.
#Bäst: Gåtgissningsleken mellan Bilbo och Gollum är kanske den med minnesvärda i boken och känns autentisk här.
#Sämst: Det är officiellt: Jag är insnöad på Pirates of the Caribbean ... eller iaf dess soundtracks. Jag svär att soundtracket här andas mer av PotC än de tidigare LotR-filmerna. :P
#XC Konstaterar: Mer äventyr än sina föregångare, och precis som med böckerna kanske den bättre berättelsen av Hobbiten och Härskarringen.
#PS: Det är med smidighet man klämmer in alla kändisar från LotR, men värt att nämna är kanske också att Spartacus-hunken Manu Bennett spelar Azog Smutsaren.


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#620 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3 785 Inlägg:
  • Gender:Not Telling

Postad 25 juni 2013 - 23:34

Sedan tidigare är det klart att det kommer en förlängd version av den här filmen och PJ har sagt att det blir runt 25 minuter extra material samt att den släpps mot slutet av året och innan film 2 går upp på bio. Nu har PJ, Fran Walsh och Philippa Boyens sagt lite vad vi kan förvänta oss.

 

Spoiler



#621 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19 025 Inlägg:
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Postad 26 juni 2013 - 08:49

Hmm. Jag har inte bestämt mig för om jag skall köpa den förlängda versionen ännu. Lutar emot att jag hoppar över den.


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#622 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3 785 Inlägg:
  • Gender:Not Telling

Postad 26 juni 2013 - 14:16

Jag överdrev som bekant inköpen av LotR-filmerna, där jag ägde tre olika versioner av samtliga tre filmer på DVD och sedan ytterliggare två olika versioner av samtliga tre filmer på VHS. Nu har jag redan köpt den första av Hobbit-filmerna på DVD och har bestämt mig för att det får räcka. Det känns inte motiverat med fler inköp enbart baserat på nya och förlängda scener. Och även om man vet om att PJ lär täcka in det mesta av det bästa när det gäller extramaterial, så räcker inte det heller som motivation till att dubbeldippa.



#623 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19 025 Inlägg:
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Postad 26 juni 2013 - 15:22

Ärligt så får jag kramp av att bara fantisera om att planera in ett litet LotR-race.


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#624 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3 785 Inlägg:
  • Gender:Not Telling

Postad 26 juni 2013 - 15:41

Jag med. Jag har lyckats att vid ett tillfälle se samtliga tre filmer (förlängd version) i någon form av sammanhängande följd. Det var när jag ansvarade för filmsalen vid ett konvent och eftersom jag hade kalibrerat bild och ljud så tyckte jag att det kunde vara kul att även se filmerna sedan. Det blev FotR och TTT lördag eftermiddag-kväll och sedan RotK på söndag eftermiddag.

 

Jag har sedan gjort åtskilliga försök att se samtliga tre filmer efter varandra, fast en per dag, men antingen rinner det helt ut i sanden innan jag hinner att börja eller så ser man typ 1-1½ film innan man börjar gräva i filmhögen efter något annat att se. Inte för att filmerna är dåliga på något sätt, men den långa speltiden (oavsett om det är bioversion eller den förlängda) gör ju sitt till. För mig kvittar det nog vad det är för film, är jag inte 99.9% intresserad och fokuserad på att se en viss film, så tappar jag snart intresset.

 

Och tanken på att efter den tredje Hobbit-filmen, se samtliga dom tre och efter det sedan LotR-filmerna i någon form av sammahängande följd (typ en per dag) ger mig smått huvudvärk redan på idéstadiet. Så det lär nog aldrig hända.



#625 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4 025 Inlägg:
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Postad 27 juni 2013 - 17:05

Tvekar när det gäller den här förlängda versionen. Äger ännu inte den som redan släppts, men den kändes aningen seg redan andra gången jag såg den. Och jag har aldrig varit mycket för extramaterial, tror inte jag har sett allt på LoTR-filmerna än ens fast de är några av få filmer där jag jag var tillräckligt intresserad för att börja kolla.
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin