Jump to content

Photo

Film med cgi före cgin lades på...


  • Please log in to reply
53 replies to this topic

#26 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 24 January 2014 - 16:37

Pacific Rim (en helt OK film som avgjort kunde ha varit bättre) bjuder på en liten bakom-scenerna featurette om hur slaget i Hong Kong gjordes:

  • »ILM goes behind the scenes to describe how the film's signature sequence — an epic battle that lays waste to Hong Kong — came to be. It's a combination of modern-day computer wizardry and old-fashioned practical effects work, albeit with a 3D-printed twist.« — [Källa]


Jag blev genuint överraskad när det avslöjades att scenen med robotnäven inne på kontoret inte var helt i cgi utan grundades med en modellscen. Väldigt trevligt att de gamla beprövade metoderna hänger med än, äntligen en nyttig användning för 3D-printers. :)



Är klippet spoilrigt, eller kan man se det rakt av?

Edited by Garm, 25 January 2014 - 00:15.


#27 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 24 January 2014 - 17:08

HongKong-scenen är ju på slutet visserligen. Men av vad jag minns av feauretten är den inte särskilt spoilrig, inte mer än en trailer i vanliga fall.


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#28 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 25 January 2014 - 00:25

Jag gav det en chans och jag upplevde det inte speciellt spoilrigt. Och jag lär väl inte komma ihåg det om jag nu ser filmen. ILM och Weta är ju dom som tveklöst gör mycket av den CGI som känns bäst när man sedan ser en färdig film. Inte alltid, men många gånger. Och på tal om det så kommer jag ofta på mig själv med att uppskatta sådana här klipp för det känns som en lagom dos CGI och man får en inblick i hur den förväntas vara i filmen. Jag gillade att man hade återskapat hela kontorsscenen med hjälp av en 3D-printer. Det är ju alltid något positivt i skaparprocessen att man inte helt förlitar sig på att göra scener helt i CGI. Om jag någonsin ser filmen så ska det i varje fall bli intressant att se om all CGI hjälper eller stjälper filmen.

#29 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 01 March 2014 - 02:05

Det här känns relevant så jag lånar tråden.
 

LIFE AFTER PI is a short documentary about Rhythm & Hues Studios, the L.A. based Visual Effects company that won an Academy Award for its groundbreaking work on "Life of Pi" -- just two weeks after declaring bankruptcy. The film explores rapidly changing forces impacting the global VFX community and the Film Industry as a whole.

 



#30 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 01 March 2014 - 09:44

En klart intressant dokumentär som avgjort borde ses oavsett om man har för avsikt att se Life of Pi eller inte.

Förhoppningsvis leder det till något positivt att problemet uppmärksammas mer. Och visst var det lite smaklöst hur man på Oscarsgalan försökte skyffla hela saken under mattan? (Spelar ingen roll om ni gick bankrutt på den här filmen: le och var glad :drar på Hajen-temat på högsta volym:).

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#31 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 02 March 2014 - 01:31

Trevligt att du tog dig tid att se den. :)

Jag kommer ihåg när jag läste om det där ett litet tag innan det årets Oscarsgala och hur illa jag tyckte kring hur det hela hade hanterats. Och jag minns hur dom demonstrerade bara något kvarter ifrån där man höll det årets Oscarsgala men att det knappt uppmärksammades alls eller hur man mest hanterade det med en axelryckning av media. Bra att det uppmärksammas lite extra på det här sättet och passande att man väljer att göra det när Oscarsgalan ligger runt hörnet igen. Jag tror att en sådan här sak skulle kunna hända igen, men med lite tur så öppnar man upp ögonen på en del och med det medvetandet om hur det kan gå tillväga och det kanske i sin tur leder till att man i längden kan förhindra det att hända igen.

#32 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 02 March 2014 - 09:09

Jag hade tänkt se den redan när den dök upp i mina flöden men då hade jag inte ork att se den. Tackar för påminnelsen.

 

Jupp, jag minns också att det var en liten diskussion förra året om det hela (inget som tog fyr då tyvärr) att ett bolag fick en Oscar för bästa special effekt samtidigt som de konkursat bara dagarna innan. Jag har också ett halvt minne om det där mötet i/vid DreamWorks som också nämndes någonstans i mina flöden.

 

Problemet är kanske att Oscars Galan är bolagens/industrins sätt att klappa sig själv på axeln. Och det blir ju lite svårt att hylla sig själv hur bra man är om man samtidigt erkänner att någon/några far illa pga sitt eget beteende.


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#33 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 02 March 2014 - 15:23

Oscarsgalan har ju alltid egentligen varit en klubb för inbördes beundran och visst kan man dra det ännu längre och säga att man inte ska, eller kan, tävla kring sådant. Själv så tar jag hela tävlingsprocessen för vad det är och med en stor nypa salt. Det viktigaste för mig är filmerna i sig och upplevelsen. Och då kan jag tycka att det är synd när det blir som för Rhythm & Hues Studios.



#34 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 06 April 2014 - 10:25

Klipp med jämförelse mellan trailern och Blu Ray-utgåvan av Hobbit: the Desolation of Smaug. Intressant här eftersom det visar hur mycket en film kan ändras som en del av efterproduktionen.


Edited by Fiskrens, 06 April 2014 - 10:25.

"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#35 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 01 May 2014 - 08:28

Bob Hoskins till ära så dök det här före/efter-klippet från Roger Rabbit upp i mitt flöde idag:


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#36 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 01 May 2014 - 09:10

Väcker underbara minnen. Måste ses om snart!
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#37 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 01 May 2014 - 10:24

Jag kände likadant. :)


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#38 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 03 May 2014 - 02:01

Underbart före/efter-klipp. Det visar ju på vilken utmaning som det var för alla, inte minst Bob Hoskins, att spela in den här filmen. Dessutom så märker man tydligt hur begåvad som Bob Hoskins är. Det är nog inte alla skådespelare som skulle ha klarat av att göra den rollen.



#39 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 16 May 2014 - 13:05

Seglivad tråd det här :)

Aningens OT, men den här filmen förtjänar att postas nånstans så varför inte här?


Enda felet är väl att den för mig gärna kunde få varit 10 gånger längre (minst).

Edited by Fiskrens, 16 May 2014 - 13:05.

"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#40 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 16 May 2014 - 15:34

Jag har själv börjat sett den här som en allmän/officiell hyllningstråd till special effekter så helt OT är det inte.
Jag behöver kanske fila lite på rubriken bara... :P

Verkligen en trevlig video, och visst kändes den nästan för kort.
Jag hade gärna uppskattat en infolist med filmnamnen ... ingen som vet varifrån klippet med jättefoten kommer?

Sedan är det kul att se att man inkluderat animerade filmer - med tanke på hur tätt sammanvävda spelfilmer är med dem idag med cgi och mocap.


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#41 Garm (M)

Garm (M)

    Commander

  • Members
  • 250 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 17 May 2014 - 04:02

Känner tyvärr inte igen det klippet. Skummade igenom samtliga kommentarer men där nämndes det inget om just det. Däremot flera andra klipp, som frågeställare fick svar på. Kanske att du borde fråga där och se om du får svar?

#42 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 19 May 2014 - 09:41

Jag har nog aldrig kommenterat en YT-video tdigare. Men någon gång skall väl vara den första. :)

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#43 Erika

Erika

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,783 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Trollhättan
  • Interests:Böcker, serier, film, TV-serier, TV-spel m.m.

Posted 19 May 2014 - 11:53

Klippet med jättefoten kommer ifrån filmen Tjuven i Bagdad (filmversionen från 1940).  



#44 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 19 May 2014 - 12:13

Tack Erika; skall se om den går att hitta. Blev nyfiken på den.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#45 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 19 May 2014 - 19:12

Fyller på med ännu en film, den här gången från Spider-Man 2:

"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#46 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 21 May 2014 - 09:06

Gillade detaljen om att man testade poster med stuntdubbeln.


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#47 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 10 June 2014 - 09:02

En liten 10-minutare om en av special effekterna giganter, filmen som väckte dinosaurierna till liv: Jurassic Park och om hur stop-motion byttes till cgi.

 

(via The Visual Effects of 'Jurassic Park' & How They Changed the Movies | FirstShowing.net)

 

Speciellt intressant var det att se stop-motionscenerna och hur lika (men kanske inte så fulländade) cgi-scenerna de är.


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#48 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 17 June 2014 - 16:19

Några av de mer ikoniska scenerna från Jurassic Park om före/efter cgin:

 


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#49 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 19 June 2014 - 16:10

Nu har jag tagit mig tid att se dom. Väldigt intressant och fascinerande att ta del av av sådana klipp som dom två ovanstående. Vet mig inte om att jag har sett dessa tidigare, men så har jag nog inte fördjupat mig så himla mycket i bakomarbetet med Jurassic Park-filmerna. Nu har jag inte sett dom filmerna på många år, så det skulle vara kul om man kunde göra det någon gång framöver för att se hur den visuella biten känns idag. Att filmerna är sevärda ur andra perspektiv även idag är jag rätt säker på. Och jag skulle tro att det visuella är imponerande även idag, speciellt eftersom jag ofta gillar gårdagens teknik. Gärna i en mix av dagens, där det en del gånger tenderar att fortfarande imponera mig. Även om det mesta givetvis var bättre förr. ;)



#50 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 09 July 2014 - 20:11

Klipp från Game of Thrones, säsong 4:


Säger mest en del om hur påkostad serien är, inte en enda scen verkar opåverkad.
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin