Det rekommenderas att läsa om originaltrilogin ifall man inte minns den, eftersom de nya böckerna är en ren fortsättning (även om dessa mest handlar om bipersonerna i den första trilogin, Paks är inte med speciellt mycket).
Då får jag försöka att köa in att läsa om dom böckerna, för jag är sugen på att ta mig an fortsättningen och dessutom är det ett bra tag sedan jag läste om originalböckerna, så det passar ju bara bra att göra det först.
Uppläsaren (Harald Leander) till "Kampen om Järntronen" är... okej. Inte jättebra, men inte dålig heller. Jag har allitd haft svårt för svenska uppläsningar, men det är nåt jag försöker överkomma. Hittills så har jag lyssnat på de 20 första böckerna av Isfoket och nu Martin genom Storytel...
Får se om jag kan ge första GoT med uppläsning av HHarald Leander en chans, bara för att se hur den är.
Hur är uppläsningen av Isfolket då? Var sugen på den när jag först läste nyheten om att dom skulle komma som ljudböcker, men sedan glömde jag bort det hela. Kanske borde ge det med en chans, nu när det är så lättillgängligt och behagligt att lyssna på böcker.
Håller på med Vredesverk, Erik Granströms tredje del i sviten om konfluxen. Som vanligt härligt språk, sköna - men många! - karaktärer och en komplicerad handling, som den här gången verkar spreta än mer. Bra läsning som kräver koncentration, om det är någon författare som jag skulle önska bifogade ett enkelt uppslagsverk till sina böcker (á la Stephen Donaldson) så är det den gode Erik.
Har länge velat läsa dessa böcker. Till en början drog jag på det eftersom den första bara fanns tillgänglig inbunden och dessutom aldrig verkade sjunka i pris. Sedan hamnade ju böckerna hos ett annat förlag och den första kom ut i pocket, så jag slog till och kom ungefär halvvägs innan jag tappade lusten. Tror det främst beror på att den var så svårläst, kom aldrig riktigt in i boken på grund av sättet som Erik skriver på samt att det var så många karaktärer och invecklad handling att ta till sig. Har köpt den andra boken i pocket och lär väl fortsätta att göra det, för även om jag tappade lusten och blev lite avskräckt senast så hoppas jag kunna repa mod och ge det hela en ny chans när det känns rätt.