Jump to content

Agentum's Content

There have been 567 items by Agentum (Search limited from 15-May 23)


By content type

See this member's


Sort by                Order  

#74156 DC hos Marvel

Posted by Agentum on 17 March 2006 - 15:06 in Serietidningar

Reklam för Batman serier?
Jag kan inte se den sidan så jag vet inte vad det var, jag avskyr sånt där flash o jox som ska jäklas.



#70949 Jämförelse; Sagan om ringen och Narnia

Posted by Agentum on 09 February 2006 - 08:31 in Filmer

Det är nog bätytre att jämföra böckerna isf.
LOTR är ju en betydligt mer påkostad historia än Narnia filmen.



#62923 Nytt forum

Posted by Agentum on 18 November 2005 - 09:03 in Program, Teknik och Internet

Det är dålig fart nog här och på serieforum.se för att det ska kunna driva ett forum till.
Det där blir nog svårt rent allmänt.

Sätt fart här i stället och på serieforum.se.



#72194 Darkman

Posted by Agentum on 22 February 2006 - 08:21 in Serietidningar: Spoilers

Är det här nån annan Darkman än den gamla seriefiguren som Valiant gav ut, inget vidare var den figuren iaf i mitt tycke.



#73755 Prins Valiant på bokrean

Posted by Agentum on 13 March 2006 - 12:13 in Serietidningar

Tyvärr inte, annars hade jag köpt några, jag har bara ett par stycken.



#77391 Vad gör en historia bra?

Posted by Agentum on 26 April 2006 - 09:30 in Serietidningar

Jag gillar när det finns en tanke mer än att hjältarna ska ut och slå skurkarna på käften, alltså att det finns en djupare mening som man kanske inte måste begripa för att kunna läsa serien.

Jag faller lätt för annorlunda vinklar på saker, tex skurken som huvudperson eller en värld där det är normalt att ha superkrafter osv, nåt som inte är det vanliga standard.

Men även humor är viktigt, när jag tänker efter så är det ofta de serierna jag läst om igen och igen.

När det gäller rent grundligt så föredrar jag karraktärsdrivna serier mer än handlingsdrivna, ska jag följa en serie en längre tid måste det vara lite såpopera med andra ord.

Jag klarar inte läsa DC från 60-talet mer än i korta stunder sen är jag urless(de är plotdrivna enbart).

Serier är ju ord och bilder och båda är viktiga, men jag anser att författaren är en liten aning viktigare för mig, en medelförfattare med en topp tecknare får mig kanske att tycka att det är snyggt men jag minns inet den tidningen sen, men en toppförfattare med en medeltecknare kan ge mig mer.
Tidigt 90-tal är med andra ord oftast inte min melodi :)
Klart är något av dem absolut botten så faller hela konceptet med serier.

Jag följer gärna författare genom åren oavsett för vilket bolag han skrivit för.

Och nej det behöver inte vara superhjältar för att jag ska läsa, men eftersom jag inte begriper mig på tex magna så har det blivit mucket superhjälteserier för min del.

Alltså man känner direkt när det funkar, man bara måste ta upp nästa tidning för att få veta hur det går :D



#68082 namn på en serie?

Posted by Agentum on 10 January 2006 - 08:41 in Serietidningar

Det handlar inte om någon översättning denna, den är gjord för Fantomen bla.
Några album finns inte men det går säkert ganska lätt att söka rätt på de nummer serien gick i, tidningarna är ju inte dyra begagnade direkt.



#66031 Karaktärer från Superman sökes

Posted by Agentum on 21 December 2005 - 09:16 in Serietidningar

Den lättklädde typen i svart väst heter Vartox och Terramannens engelska orginal namn är rätt och slätt Terraman (tror jag..)

Eftersom Superman är rebootad sen crisis så såg jag att Superman inte känner igen den där Vartox längre fast han i sin tur kände igen Superman, blir komplicerat sånt där hehe.



#81912 New Avengers #20

Posted by Agentum on 23 June 2006 - 16:23 in Serietidningar: Spoilers

Bendis funkar bäst på soloserier, team verkar han inte kunna alls utan allt blir en enda smörja.
Eller hans egna project som Powers eller Alias som jag tycker är väldigt bra.

Quesada måste tro att Bendis är gud eller nåt, låt annat folk ta över några titlar NU, och skicka Bendis på vilohem för at sedan ge honom lite egna project att skriva.



#78016 Valhall

Posted by Agentum on 03 May 2006 - 07:16 in Serietidningar: Övrigt

Fast som sagt de släpptes inbundna för några år sen i 3 böcker som täcker typ de 12-13 första albumen, de skaffade jag, fast det finns 3 album till som jag aldrig sett.
Det första albumet är kul, mer humor i det än många av de andra.



#80795 Superseriernas Bäst av de Bästa?

Posted by Agentum on 08 June 2006 - 19:41 in Serietidningar

Thor - Älskar den här serien besinningslöst på nåt vis, jag tycks vara en av karaktärens få riktigt stora fans. Många har så klart svårt med han pågrund av hans Asaguds språk-syntax, men han kommer ju från ett land bortom regnbågen för guds skull! :)

Alltså det är ju Shakespear han pratar som ungefär vad det nu har med vikingar att göra.
För att vara diplomatisk så är han verkligen Thor och inte Tor om alla fattar :D

I övrigt håller jag med on Batman year one, kanon serie men tyvärr inte lika nyskapande som DKR.

Sen finns ju en hel del runner ups som Cerebus, åtminstonde de första 100 nummerna är både kul och intelligenta, finns i stora trades på 4-500 sidor styck, billiga så prova läs.
Senare blev författaren mer eller mindre tokig så då blir det för svårt och förvirat för mig att gilla.
Men 300 nummer var denna serie på 77-04 otroligt egentligen, snubben sa redan i början att det skulle bli 300 nummer men alla garvade bara.



#80771 Superseriernas Bäst av de Bästa?

Posted by Agentum on 08 June 2006 - 07:54 in Serietidningar

Jag undrar vilka superserier som berört er mest, alltså som ni tyckt varit mer än bra och häpnat "WOW" över?
Jag menar inte svar som "Wålverine ä ball såm fann" eller liknade utan vilken en miniserie, eller en "run" av en viss författare på på en serie, eller en enstaka tidning kanske.
Följdfrågan är: varför då?

De absoluta topp superserierna för just dig helt enkelt, behöver inte vara nån kronologisk lista eller så.
En lista så man kan se vad folk gillar och man själv kanske borde prova, fast folk kanske inet läser så mycket serier här egentligen?

För mig har jag ingen 10 i topp eller så och det är både för mig nostalgiska serier och sånna jag läst i modern tid med, och att det inte råkar stå med anat på listan kan vara för att jag just nu glömt den serien eller att de är jättebra men inte absolut topp(eller inte ens läst ännu).

DC:
Watchmen: ingen DCU men en bra och för mig speciell serie, Moore visar vad skåpet ska stå.

Dark Knight Returns: Millers storverk för DC, jag är inte så förtjust i teckningarna men storyn är bra speciellt när man förstås vad mycket den inspirerat.

Longbow Hunters: Grells Green Arrow inleds och visar en ny och för mig mer intressant karraktär, även så i den efterföljande månadstidningen.

GL/GA: Av O'neil och Adams, käns lite gammal idag men tanken med sånna här DC samhällskritiska serier var helt ny på sin tid, så ny att tidningen gick under snart, bara 13 nummer har jag för mig.

Kingdom Come: Waid's story om en mörk framtid där hjältar åter måste bli hjältar, tyckte den var för kort första gången jag läste den, gillade den bättre andra gången, och underbara Ross teckningar.

The Spectre V3: Ostranders 62 nummer långa 90-tals serie om The Spectre, helt fantastisk på sinna ställen, otroligt att den aldrig fått det rykte den förtjänar, dramatiska teckningar av Mandrake helt perfekt för serien, en av de serier som har ett definitivt slut som det käns som om ingen nånsin ska peta i, allt som görs med det här blir sämre.

Starman: Robinson's Starman från 90-tal trots att det är runt 80 nummer så är det en stor historia med början, mitten och slut och inget evighetstrams, handlar om allt möjligt förutom superhjältar mycket rörande på sina ställen, är en annan av de serier som jag inte vill ses ändras i eller petas på av ofrälse.

Sandman: Gaiman's serie, mycket mycket bra och som blir bättre när man läser den igen, i den finns nåt för alla.


Marvel:
Squadron Supreme: Gruenwalds 80-tals miniserie i 12 delar om nämnda superteams öden, föregår Watchmen bla, jag läste den nyligen tyvärr men den hamnade på topplistan direkt.

Daredevil Miller: Främst första omgången när han är författare och tecknare, mer klassisk tecknarstil än senare och bra historier som gjorde denna figur väldigt populär.

Marvels: Busiek visar vad han kan göra genom att i princip uppfinna den här typen av serier där den lilla människan står i centrum och upplever marvels historia, och teckningarna av Ross gillar jag mycket, väldigt snygg och lagom historia.


Andra utgivare:
Stormwatch v2: Ellis nummer, de här uppfann den här typen av cinematiska storbildssuperserier, bättre imho än The Authority.

Astro City: Busiek igen här, Confessions är en längre bra historia som introducerar figurer som lever och dör i denna enda serie men som ändå käns mer intressanta är figurer som funnits i tjogtals med år.
Även en hel del korta berättelser som i Local Heroes där han verkligen får till det.

Supreme: Moore's tagning på Superman kopian, han lyckas göra en figur där det mesta som käns barnsligt och tramsigt från silverage faktiskt får sin förklaring och käns kul att läsa, tyvärr är den oavslutad som en del annat Moore varit inblandad i.

The League of extraordinary Gentlemen: Moore igen som använder figurer från den viktorianska perioden att skapa serier med, mycket bra.



#75949 Checkmate

Posted by Agentum on 07 April 2006 - 16:09 in Serietidningar: Spoilers

Lite suicide squad egentligen, vilket var en bra 80tals serie.



#78333 Westernserier?

Posted by Agentum on 06 May 2006 - 21:33 in Serietidningar: Övrigt

Vad tycker ni om Västernserier?
Som bekant är detta något som även europeiska serieskapare är väldigt duktiga på enl. en del bättre än de från USA.
Personligen har jag aldrig fattat tycke för den här serietypen, jag orkade aldrig läsa de här tjocka Western som fanns med europeiska serier.

Men det finns ett undantag Jonah Hex från DC comics, korta äventyr om en prisjägare, väldigt Clintan liknade grejor.
DEt är skitigt, folk är skitstövlar och få är äkta hjältar.
Den tycker jag är riktigt bra och jag har köpt alla svenska tidningar med honom jag hittat (Först Tomhawk och senare Jonah Hex).

Läser ni sånna här serier?



#75218 Beyond

Posted by Agentum on 30 March 2006 - 09:13 in Serietidningar: Spoilers

Alltså det första försöket med Secret Wars är väl ok, men inget speciellt egentligen, det är ju ingen story direkt.
De andra är ju rena skämt, det är löjligt hur de försöker få fram något som motsvarar DCs crisis, sluta upp för fasen.



#78827 Westernserier?

Posted by Agentum on 14 May 2006 - 10:58 in Serietidningar: Övrigt

Vi var få som läste sånt här och det förvånar mig inte, jag tyckte också västen var bäst med Clintan i filmer.
Men Jonah Hex är så pass bar så de ska jag försöka sammla ihop i färg.



#71562 Nya DC titlar som kan vara intressanta #2

Posted by Agentum on 16 February 2006 - 08:33 in Serietidningar: Spoilers

The Spectre får man hoppas blir vettigt, senaste upplagan med Jordan som Spectre var det värdelösaste jag läst med den figuren.
De har verkligen göra om de ens ska komma över knähöjd på Ostrander/Mandrakes The Spectre som imho är den ultimata varianten.



#71196 Första omstarten

Posted by Agentum on 13 February 2006 - 01:22 in Serietidningar: Övrigt

Fantomen ska ju ha rebootas nån gång under 60-talet.
Men det gäller ju även Flash som nämndes och Green Lantern
Men de gamla varianterna hos DC överlevde, de gjorde allt för att kväva dem ett tag men idag är de populara.



#66029 Achilles Wiggen - transportören mfl

Posted by Agentum on 21 December 2005 - 08:56 in Serietidningar: Övrigt

Det verkar som om de gjorde ett försök med kontinuitet på 90-talet, de lät nån skurk ta över presidentposten i Fantomenlandet och denna ställde till massa oreda som höll i sig i några år, men vad jag förstår klagade folk på att Fantomen inte var som förr så de skrotade hela idén och vipps var allt som vanligt igen återgånget till ursprungsläget, värdelöst imho.



#65931 Achilles Wiggen - transportören mfl

Posted by Agentum on 20 December 2005 - 16:11 in Serietidningar: Övrigt

Jo de var faktiskt riktigt bra.
Jag har samlat på mig hundratals Fantomen de senaste åren eftersom man får dem för småpengar.

Och jag hoppar över en hel del när jag läser dem, men dessa serier läser jag och tycker är helt ok.

En del andraserier är dåliga som fasen eller så är de repriser.

Fantomen själv är lite för statisk för min smak, ingen personlighetsbyggnad och ingen kontinuitet, men får man dem för 1 eller 2 spänn styck så kan iaf jag stå ut med även honom :D



#68196 Chuck Austens Sverige relaterade comeback!

Posted by Agentum on 11 January 2006 - 08:25 in Serietidningar: Spoilers

Det är mycket klagomål på den där författaren har man märkt, kanske är han en sån där man antingen gillar eller hatar.



#63297 Stålmannens röntgensyn smälter

Posted by Agentum on 21 November 2005 - 16:04 in Serietidningar

Löjlig superförmåga egentligen tycker jag.
Men bättre än supervävning och allt vad han hade under 60-talet.
Superbuktalning med tror jag.

Allt de inte orkade eller kunde lösa genom att behöva tänka ihop nåt vettigt så uppfann de en SUPER förmåga
Allt gjordes med tanken att det var ändå barn som skulle läsa och de begrep väl ändå inget.



#63420 The Portent

Posted by Agentum on 22 November 2005 - 19:02 in Serietidningar: Spoilers

Jag har sett en del av hans verk i rollspelsböcker ibland.
Kan man se hur denna serie ser ut på nätet nånstans så man får lite pejl?



#64127 Claremonts framtid...

Posted by Agentum on 01 December 2005 - 08:30 in Serietidningar: Spoilers

Vet de inte vad de ska göra av honom? :)
Vad än det blir kommer han att uppgradera den serien kvinnors förmågor med minst 500% :D

Nä, han har gjort mycket bra förr, men idag vet jag inte alls hur han fungerar.



#64166 Identity Crisis

Posted by Agentum on 01 December 2005 - 17:31 in Serietidningar: Spoilers

Surt att alla JLI/JLE figurer dör hela tiden, man får hoppas några kommer tillbaka på ett eller annat sätt.
Tyckte inte mordgåtan var så där fantastisk läsning faktiskt, mer nån form av chockvärde än genomtänkt.
Men man ska inte gnälla, det är väl tur tat de försöker med nåt nytt iaf, det kanske blir bra i slutändan.