Jump to content

Photo

Runaways


  • Please log in to reply
8 replies to this topic

#1 Spidde

Spidde

    Rear Admiral

  • Members
  • 3,747 posts
  • Location:Norrköping <-> Uppsala
  • Interests:Serietidningar, musik, film och litteratur.

Posted 02 August 2005 - 17:48

Jag tog saken i egna händer och fixade en Runaways-tråd, eftersom jag (och förmodligen ni) känner för att diskutera denna trevliga Marvel-serie :)

De senaste dagarna har jag haft ett litet Runaways-maraton och läst allt jag har fått tag i, totalt 24 nummer (18 nummer i första omgången, 6 i den andra). Jag tycker Runaways är en riktigt bra och underhållande serie. Jag tycker den fångar samtiden mycket bra och det är många roliga referenser och kommentarer om modern populärkultur. Serien är mycket bra rakt igenom, men till en början var den lite sämre; det handlar om överklassungar och karaktärerna är ganska stereotypa. Det finns en goth-tjej, en sportfåne, en lesbisk tjej (för om jag inte har missuppfattat saker och ting är Karolina helt klart lesbisk?) o.s.v. Men det hela är gjort på ett mycket bra sätt, så man stör sig inte så mycket på det i alla fall.

Det finns en möjlighet att andra omgången blir bättre än den första. Kidsen har mognat lite och det tillkommer en ny grupp. Den nya gruppen är typ en terapi-grupp för unga superhjältar som vill anpassa sig till ett normalt liv, typ A.A. En medlem i terapigruppen är en före detta medlem i min hat-grupp Power Pack, men här funkar hon faktiskt bra.

En hel del kända Marvel-karaktärer har roliga cameos, bl.a. Cloak & Dagger (länge sen de var med senast, så därför blev jag jätteglad), Captain America och Dr. Doom.

Runaways är en av de bättre helt nya serietidningar som Marvel har gett ut de senaste åren, så alla som gillar bra superhjälteserier bör inte missa detta.
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#2 Erika

Erika

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,783 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Trollhättan
  • Interests:Böcker, serier, film, TV-serier, TV-spel m.m.

Posted 02 August 2005 - 19:33

En hel del kända Marvel-karaktärer har roliga cameos, bl.a. Cloak & Dagger (länge sen de var med senast, så därför blev jag jätteglad), Captain America och Dr. Doom.


Jag vet att vi är i spoilers-avdelningen, men för säkerhets skull "spoilerskyddar" jag lite.

Var inte den Dr. Doom en doombot? Jag har ju inte ännu fått läst de sex senaste numren (jag läser dem samlade i pocketböcker) men ändå snokat lite och jag fattade som om det var en doombot.

#3 Spidde

Spidde

    Rear Admiral

  • Members
  • 3,747 posts
  • Location:Norrköping <-> Uppsala
  • Interests:Serietidningar, musik, film och litteratur.

Posted 02 August 2005 - 21:01

Du har så rätt så, Erika. Fel av mig ;) Jag läste det där numret tidigare idag och visst är det en Doombot. Fast nu får ju de andra som inte läst serierna en glad överraskning när de inser att det inte alls är Dr.Doom ;)

Edited by Spidde, 02 August 2005 - 21:02.

With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#4 Erika

Erika

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,783 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Trollhättan
  • Interests:Böcker, serier, film, TV-serier, TV-spel m.m.

Posted 02 August 2005 - 21:16

Vem gillar du bäst? Jag är ganska förtjust i Gert, tycker hon är så härlig. :)

#5 Spidde

Spidde

    Rear Admiral

  • Members
  • 3,747 posts
  • Location:Norrköping <-> Uppsala
  • Interests:Serietidningar, musik, film och litteratur.

Posted 03 August 2005 - 08:01

Jo, hon är bra. Hon är inte den vanligaste synen i serietidningar precis. Hon är en inte en trådsmal fotomodellstjej, och såna finns det ju för många av. Hon är lite politiskt medveten och lite punkig, så hon uppskattas av mig.

Egentligen finns det ingen dålig karaktär. Jag vill tycka illa om Nico, eftersom det finns en goth-unge i nästan varje serietidning, film och TV-serie nu för tiden, men hon är en ganska bra karaktär.

Chase är också helt OK, även om jag brukar ha problem med den här sortens sport-fåne karaktärer är han bra.

Och Karolina är ju förstås en bra karaktär hon också. Fast jag förstod att hon inte riktigt gillade killar ganska tidigt, när hon snackade med den där vampyren.

Mycket bra serie som sagt, som får mig att tänka på Buffy, det är samma typ av sköna kommentarer och den behandlar helt vanliga ungdomar, och inte några jobbiga värstingar eller bimbos. Mycket bra!

Joss Whedon (mannen bakom Buffy) hade ju själv skickat ett brev till tidningen i nåt nummer. Kul!
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#6 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 03 August 2005 - 18:33

Jo, hon är bra. Hon är inte den vanligaste synen i serietidningar precis. Hon är en inte en trådsmal fotomodellstjej, och såna finns det ju för många av. Hon är lite politiskt medveten och lite punkig, så hon uppskattas av mig.

Egentligen finns det ingen dålig karaktär. Jag vill tycka illa om Nico, eftersom det finns en goth-unge i nästan varje serietidning, film och TV-serie nu för tiden, men hon är en ganska bra karaktär.

Chase är också helt OK, även om jag brukar ha problem med den här sortens sport-fåne karaktärer är han bra.

Och Karolina är ju förstås en bra karaktär hon också. Fast jag förstod att hon inte riktigt gillade killar ganska tidigt, när hon snackade med den där vampyren.

Mycket bra serie som sagt, som får mig att tänka på Buffy, det är samma typ av sköna kommentarer och den behandlar helt vanliga ungdomar, och inte några jobbiga värstingar eller bimbos. Mycket bra!

Joss Whedon (mannen bakom Buffy) hade ju själv skickat ett brev till tidningen i nåt nummer. Kul!

<{POST_SNAPBACK}>



Bruiser!!! :thumbsup:
*Hockey och superhjältar*

#7 Spidde

Spidde

    Rear Admiral

  • Members
  • 3,747 posts
  • Location:Norrköping &lt;-&gt; Uppsala
  • Interests:Serietidningar, musik, film och litteratur.

Posted 04 August 2005 - 11:30

Bruiser är lite väl mycket Power Pack, men hon funkar ;)
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#8 Agentum

Agentum

    Captain

  • Members
  • 572 posts

Posted 04 November 2005 - 12:31

Är det de som är barn till superhjältar och supervillians?
Tror jag läst nån sådan serie.

#9 Spidde

Spidde

    Rear Admiral

  • Members
  • 3,747 posts
  • Location:Norrköping &lt;-&gt; Uppsala
  • Interests:Serietidningar, musik, film och litteratur.

Posted 05 November 2005 - 13:18

Är det de som är barn till superhjältar och supervillians?
Tror jag läst nån sådan serie.


Ja det stämmer...Första omgången av serien handlade om hur de fick reda på hur deras föräldrar var med i en ond "skurk-grupp" och hur de stoppade dom...Nu är serien inne på sin andra omgång, och nu är det lite kortare storys och nya karaktärer m.m...Men det är en grym serie, som jag varmt kan rekommendera till alla!
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset