Jump to content

Photo

Dexter - Säsong 1


  • Please log in to reply
134 replies to this topic

#126 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 12 December 2007 - 14:42

Fredagens repris kan inte kännas längre bort än vad den gör nu. Vill så gärna se slutet samt få börja läsa boken så att jag också får ta del av originalet samt skillnaderna från bok --> serie.

#127 Restless

Restless

    Captain

  • Members
  • 554 posts
  • Gender:Female
  • Location:Tv-land
  • Interests:TV-serier
    Böcker
    Naturvetenskap

Posted 12 December 2007 - 14:48

Du kan väl börja läsa på första halvan av boken? Riktigt, riktigt långsamt? Så har du något att göra tills på fredag. :)
"So... This is engineering, huh? Engineering. Where the noble semi-skilled laborers execute the visions of those who think and dream... hello, oompa-loompas of science!"
Sheldon, The Big Bang Theory

Heisenberg blev stannad av polisen för att han körde för fort.
"Vet du hur fort du körde?!" frågade polisen som stoppat honom
"Nej, men jag vet exakt var jag är," svarade Heisenberg.

#128 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 12 December 2007 - 14:59

:blush:

Det är ju sant, att jag inte kom på det själv. Om jag medvetet läser långsammare än vad jag brukar så ska det nog gå bra. Skönt att någon annan tänker åt mig ibland, då min tankeverksamhet verkar få kortslutning då och då. ;)

#129 blodeuedd

blodeuedd

    Captain

  • Members
  • 419 posts
  • Location:Finland - på Pampas slätten
  • Interests:Böcker, tv-film, musik etc

Posted 12 December 2007 - 16:07

Lite dåliga nyheter. CBS ska antagligen visa Dexter. Och varför är det dåliga nyheter? Jo, för en seriemördare som jobbar hos polisen är för moraliskt fel så de ska klippa och klistra i serien en massa. :rolleyes:
[url="http://%5burl="http://www.mediaweek.com/mw/news/recent_display.jsp?vnu_content_id=1003680889"]Källa[/url]"]Källa[/url]


Det är ju helt löjligt! Vet inte hur de skall fixa det. Suck, CBS grrr. Idioter hela bunten.

Wow, ni skriver alltid så långt. Vad skall man nu säga (kan ju inte säga nåt om slutet ännu ;)
Anyway, så bra serie. När man väl fick reda på att Rudy var the ice-truck killer så var först jakten på gång. Att man inte fattade det första gången man såg honom lol.

Och gällande slutet, wicked :thumbsup:

eftersom jag sett detta på finsk tv hoppas jag de skaffar resten oxå då jag tyvärr inte har tv6.
"You're like a drug to me. Like my own personal brand of heroine."

#130 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 15 December 2007 - 01:56

cartman:ja, säsong två och bok 2 är helt olika.
Angående bok1 och säsong 1 så tycker jag att bokens slut var bättre men mer säger jag inte.

Jag tyckte seriens slut var bättre, på alla punkter utom en. :)

Oh oh, do tell. Jag som har absolut ingen tanke på att läsa böckerna vill gärna veta skillnaden mellan första boken och säsong 1, speciellt slutet. (Fast innom spoilermarkeringar för att inte sabba för Cartman&co.)



Vet inte riktig vad jag ska säga om säsongsfinalen. Jäkla tufft för Dexter att behöva döda sin bror (jag hade visst rätt om att det var hans bror) men hela beslutet visar att han är mer än en känslokall robot som bara följer en kod utan han har nån form känslor. Mycket tydligt när han dödade sin bror och när han kramade om Deb. Han dödade sin bror för att rädda sin syster. Jäkla tufft.
Och scenen när Brian visar för Deb att han bara låtsades bry sig om henne för att bevisa att han bara spelat, den var så hemsk när Deb verkligen fattade att exakt allt var fake och att hon verkligen inte kände Ruiby alls.
Och nu vet Rita att Dexter gömmer något... vad händer sen? Förstår hon att han gjorde det för att skydda henne eller?
Slutscenen var kul. Dexters sjuka fantasi om att bli axepterad och hyllad som en hjälte. :P
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#131 Magnus

Magnus

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,097 posts
  • Gender:Male
  • Location:Onsala

Posted 15 December 2007 - 11:31

Jag kan säga att skillnaderna mellan bok 1 och säsongs 1 slut är:
I boken så dödar dexter inte sin bror utan han hjäper honom att fly, deborah är vaken under tiden han pratar om att han inte kan döda deb så hon får reda på att han är en seriemördare och Maria Laguerta dör, och Dexter lägger till en droppe från hennes blod i sin samling(jag tror ioförsig att det var hans bror som dödade henne

#132 Supertreck

Supertreck

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,113 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrtälje

Posted 15 December 2007 - 16:30

Vad är syftet då att göra nåt efter en bok om man ändå ändrar på handlingen?
Var regissören missnöjd över boken i sig?

#133 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 15 December 2007 - 20:41

Jag kan säga att skillnaderna mellan bok 1 och säsongs 1 slut är:
I boken så dödar dexter inte sin bror utan han hjäper honom att fly, deborah är vaken under tiden han pratar om att han inte kan döda deb så hon får reda på att han är en seriemördare och Maria Laguerta dör, och Dexter lägger till en droppe från hennes blod i sin samling(jag tror ioförsig att det var hans bror som dödade henne

OK. Måste säga att det lät bättre än seriens slut, i vissa delar.
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#134 Restless

Restless

    Captain

  • Members
  • 554 posts
  • Gender:Female
  • Location:Tv-land
  • Interests:TV-serier
    Böcker
    Naturvetenskap

Posted 16 December 2007 - 12:33

Stora spoilers för första boken:
Jag gillar verkligen grejen att Deb är vaken, när hon ligger fastbunden på bordet och Dexter står över henne med en kniv i handen och Brian uppmanar honom att döda henne. It's awesome.
Men hela grejen med att Brian får fly är jag inte så förtjust i. Och hela grejen med Dexters "syner" är lite mysko. OK, det finns ju en hel del mystik kring enäggstvillingar så det funkar väl, egentligen, men jag gillar det inte.
...Fast scenen där Dex och Deb hittar övervakningskamerafilmen där ITK dumpar kropparna, och ITK ser ut exakt som Dexter, är grymt bra... fast det var ju inte direkt slutet av boken. Men jag tror faktiskt att jag föredrog seriens version där med - att Deb dejtar ITK är en intressant storyline. Att vi då missar hela enäggstvillingsgrejen och alla fabulösa scener det leder till är ok, för Deb blir en så pass mycket mer intressant karaktär.
Jag tror mitt största problem med boken är att LaGuerta och Doakes är ännu mer irriterande i boken än i serien. Vilken kan bero på att boken är från Dexters perspektiv, han kanske verkligen uppfattar dem som så irriterande, men det är fortfarande jobbigt. Jag gillar dem inte ens i serien.

Men Dexter-dödar-nästan-Deb-scenen är bättre i boken än i serien. Men serien har ju förutom den scenen även en Dexter-dödar-Brudy-scen, vilket gör att serien vinner ändå.

Edited by Restless, 16 December 2007 - 12:34.

"So... This is engineering, huh? Engineering. Where the noble semi-skilled laborers execute the visions of those who think and dream... hello, oompa-loompas of science!"
Sheldon, The Big Bang Theory

Heisenberg blev stannad av polisen för att han körde för fort.
"Vet du hur fort du körde?!" frågade polisen som stoppat honom
"Nej, men jag vet exakt var jag är," svarade Heisenberg.

#135 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 17 December 2007 - 15:05

Är liiiite lockad att läsa det spoilermarkerade men jag är snart färdig med boken i vilket fall som helst. ;)


Vilket slut!!!!

Jag vet dock inte vad jag ska säga om dom allra sista bilderna man får se i slutet, då det känns som att Dexter är ute på någon parad och blir hyllad av allt och alla. Den är ju gjord med glimten i ögat men det blev en jäkla kontrast till hur resterande av avsnittet var. :lol:

Jag hade på känn att det var fanns en koppling mellan Dexter och "mannen-med-många-namn" ;) och det var som Crusader skrev, jäkligt tufft för Dexter att behöva döda sin bror. När man nu ser tillbaka på serien som fick man ju trots allt reda på en hel del om Dexter och hans förflutna vilket gör honom till en väldigt intressant karaktär i en TV-Serie. Det ska bli väldigt kul att få se mer i avsnittet från säsong 2 när dom väl börjar sändas på svensk TV.

Paul sådde ett frö av misstanke hos Rita och jag undrar om hon kommer att ta detta på allvar och konfrontera Dexter eller om hon kommer avvakta och se. Där kan man iaf bygga upp en väldigt bra och spännande del i kommande hadling om man vill.

Jag är fortfarande i extas så jag vet egentligen inte riktigt vad jag ska skriva mer än att hela första säsongen är grymt bra och något av det bästa jag sett på länge. Ser verkligen fram emot att få läsa klart böckerna samt få se dom nya avsnitten framöver. Jag ska klart se om serien när jag får tillbaka min DVD box samt ta del av extramaterialet.

Wohoooo!!!! :thumbsup: