Jump to content

Photo

Läs tidskrifter!


  • Please log in to reply
5 replies to this topic

#1 Julle

Julle

    Lieutenant Junior Grade

  • Members
  • 57 posts

Posted 19 March 2009 - 10:47

Apropå diverse trådar på forumet om att hitta nya författare att läsa och inte fastna i gamla hjulspår et cetera, så vill jag slå ett slag för tidskriften som format för läsning. Det finns en rad anledningar till att tidskrifter är trevliga. För det första så är det kul att få post! Helt plötsligt, när man inte riktigt anat det, så dyker det upp ett tjockt brev med oväntad läsning i brevlådan. Det är hur trevligt som helst. För det andra är det ett litterärt smörgåsbord: noveller, recensioner, kanske några intressanta artiklar eller essäer om sådant som man tycker om. Man kan välja och vraka, bläddra mellan vad man känner för nu, läsa det som är intressant och lägga undan den ett tag och sedan återvända. För det tredje läser man sådant som man annars inte hade läst: jag har upptäckt flera av mina favoritförfattare inom sf-genren genom att läsa någon novell i en tidskrift och sedan gå vidare och läsa mer. För det fjärde är novellerna faktiskt fortfarande ganska centrala åtminstone inom science fiction-genren. Det var ett antal årtionden sedan var och varannan läsare var bekant med dem, men även om färre läser noveller idag, så är sf ett undantag sett så att många redaktörer, författare och så vidare fortfarande läser och skriver noveller och på så sätt testar idéer och koncept.

Nova science fiction är den stora svenska science fiction-tidskriften. Mycket översättningar, vilket är lite trist om man föredrar att läsa på originalspråk, men det innebär också att novellerna håller en mycket hög kvalitet: fördelen blir att de kan plocka och välja och översätta det bästa som har publicerats och uppmärksammats i (framför allt) USA och Storbritannien. Svenska noveller förekommer förstås också.

Mitrania har i några år nog spelat den viktigaste rollen för svenska fantastikförfattare som vill testa sina vingar; tonvikten ligger framför allt på fantasy, med många svensk författare (vilket är hemskt kul). Anordnar vad jag skulle gissa är Sveriges största årliga fantastiknovelltävling. Innehållet håller inte samma kvalitet som hos Nova science fiction; å andra sidan finns det ett egenvärde i att se svenska författare testa sina vingar och få läsa genrerna författat på sitt modersmål. Är man intresserad av svensk fantasy bör man prenumerera på Mitrania.

Enhörningen är en finlandssvensk tidskrift med oregelbunden utgivning: då och då dyker det upp ett matigt nummer i brevlådan. Din främsta chans att läsa fantasy och science fiction översatt från finska; brukar finnas en sådan novell i varje nummer. Vilket är hemskt kul. Överlag bra saker. Enhörningen är kul att läsa.

Eskapix handlar framför allt om skräck. Pulpnostalgi; författare som Howard och Lovecraft hålls gärna fram. En hel del svenskt material. Bildmaterialet brukar dra åt erotik. Har haft en del barnsjukdomar, men blir säkrare (och får in mer material, mer att välja på et cetera).

(Här skrev jag en presentation av de svenska science fiction- och fantasytidskrifter jag tyckte var läsvärda då. Minotauren är sedan dess nedlagd.)

På engelska finns ett stort urval, men Asimovs och Fantasy & Science Fiction är kanske framför allt värda att nämna. På nätet läser jag gärna Strange Horizons.

(Vad det gäller artikar och essäer på svenska så inbillar jag mig gärna att Vetsaga är värd att besöka, men där är jag subjektiv.)

#2 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 19 March 2009 - 12:19

Eskapix tycker jag är bra. Dras med lite barnsjukdomar som du säger men är fortfarande ett bra, intressant och säkert kort om man gillar skräck.

Nova Science Fiction är också bra. Läser inte den lika ofta längre (prenumerade själv tidigare, men delar nu en prenumeration med en arbetskamrat).

Hur är det med Jules Verne-Magasinet? Lever den än och är den läsvärd?

#3 Julle

Julle

    Lieutenant Junior Grade

  • Members
  • 57 posts

Posted 19 March 2009 - 18:22

JVM lever, men verkar mest köra gamla återtryck av sådant som Lundwall köpte in en gång i tiden och alltså sitter på. Jag har gjort ett medvetet val att inte läsa den. Dessutom är den väldigt dyr i förhållande till antal sidor och vad man får för pengarna jämfört med andra tidskrifter.

#4 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 19 March 2009 - 18:32

Japp, skall man köpa en svensk tidskrift så bör det nog bli Nova. Väldigt mycket läsa för pengarna. Det är bra ifall man är intresserad av bra noveller.

Ärligt talat så prenumererar jag inte (skäms på mig), men jag köpte ett gäng på en kongress förra året iaf. Jag räknar väl med att köpa ihop mig allihop så småningom.

JVM läste jag mest när biblioteket här hade dem, men när de slutade köpa in tidningen så var jag aldrig intresserad nog att köpa mer än några baknummer från SF-bokis.

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#5 Julle

Julle

    Lieutenant Junior Grade

  • Members
  • 57 posts

Posted 27 March 2009 - 21:57

Apropå JVM:
http://vetsaga.se/a/?p=291

Edited by Julle, 27 March 2009 - 21:57.


#6 slice

slice

    Ensign

  • Members
  • 45 posts
  • Interests:Böcker, tidningar, serier, tv, film, historia, layout, musik.

Posted 04 July 2009 - 18:04

Tack för en kul tråd med bra tips. Jag gav ut fem nummer av Lucy Lawless/Xena-tidskriften LUCY IN THE SKY mellan 2000-2003 och senare lite annat (ganska blandat). Nu finns 22 tidningar, inklusive LUCY IN THE SKY att beskådas uppslag för uppslag på min hemsida KULTPORTALEN. Bilderna är inte alltid knivskarpa men folk kan definitivt få ett hum om vad det var som gick ut då det begav sig (och det är det som är meningen). Kommentarer om innehållet finns också.

http://hem.bredband.net/b149976/

Ett axplock av artiklar finns att läsa också, inklusive ett par Xenagrejer.

Då jag lade upp LUCY IN THE SKY tidningarna så insåg jag hur mycket jag saknar den där tiden. Det var en fantastisk period och jag rankar nog det fjärde numret som bland det roligaste jag gjort. Den där reseskildringen av Deb och Wendy var så rolig. En annan sak som slog mig när jag såg artiklarna om alla hemsidesmakare som satt och gjorde Xenahemsidor på den tiden är att just hemsidorna verkar ha fallit bort lite i kulturbruset nu. Jag antar att folk bloggar och twittrar och Gud vet vad. Annars borde det väl ha funnits flera hemsidor om t ex Ghost Whisperer vid det här laget på svenska. Eller har jag missat dem?

Väl mött,

Micke Eriksson