Jump to content

Photo

Senaste sedda film 2


  • This topic is locked This topic is locked
540 replies to this topic

#526 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 23 December 2009 - 20:30

Avatar (2009) 2D

Bra film
http://www.scifinytt...ndpost&p=210622



Betyg 5/5

Edited by Georgia, 23 December 2009 - 20:30.

Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#527 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 23 December 2009 - 21:00

Avatar (2009) 2D
Betyg 5/5

Wow, en fullpoängare! :popcorn:

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#528 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 25 December 2009 - 19:27

Slumdog Millionaire [via FilmHome]
Det är väl inte ofta som jag får direkta order och se en film... men jag fick minsann det av Carty tidigare i veckan... Och eftersom jag hade en gratisfilm att fyra av på Film2Home så tyckte jag det inte var någon idé att vänta.
Storyn - om pojken från slummen som kvalar in "Vem vill bli miljonär" är välbalanserad och välskriven. Den höll mig - trots att det är ett renodlat drama - intresserad alla två timmarna. Miljöerna gör sitt till, halva filmens behållning ligger i miljöerna. Och den känns välarbetad, såväl visuellt som prestationerna framför och bakom kameran - jag förstår varför den håvande in priser. Diggar verkligen musiken [@Spotify]. En sak jag reagerade på är att programledaren för Vem vill bli miljonär i scenen på toaletten påminde mig väldigt starkt om en 80-tals George Michael. Jag är kräsen på drama, är inte mycket för genren iöht, men den här rekommenderar jag varmt. -- BRA.

Kan f.ö. hålla med Carty när han säger att jag antagligen inte skulle gillat filmen om den utspelat sig i tex Usa i den amerikanska slummen. :)

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#529 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 25 December 2009 - 23:39

Mickey's Christmas Carol (Musse Pigg's Julsaga)
Så underbar. En av de bästa Julfilmer som gjorts. Ända dåliga är att den är aldeles för kort.
10/10


Nikita (1990)

Knarkaren Nikita skjuter en polis och blir dömd till döden samt avrättad. Men sedan vaknar hon upp i en hemlig regeringsavdelning där hon får erbjudandet att bli deras nyaste Agent/Mördare.

Luc Besson's Franska klassiker. Bra för det mästa även om tidshoppen är lite förvirrande till en början. Slutet känns rätt oavklarat och hastigt.
Filmen fick en Amerikansk remake kallad Point of No Return/The Assassin samt en kultförklarad Amerikansk/Kanadensisk TV-serie vid namn "La Femme Nikita", gjort av skaparna till "24".

7/10

Edited by Crusader, 25 December 2009 - 23:40.

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#530 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 26 December 2009 - 01:53

XC: härligt att du la din aversion, eller vad man nu ska kalla det :P, för genren åt sidan och såg Slumdog vilket är en helt fantastisk film som jag själv blev totalt såld på när jag såg den i början på året.
Tycker verkligen de fick ihop hela paketet där allt passade så bra ihop och flöt på i ett härligt tempo. Manus, regi, foto, musiken, skådisarna, miljöerna.. Fullpoängare :thumbsup:

Crusader: har du sett den amerikanska remaken och/eller tv-serien, och i så fall: vad tyckte du om dem?
Jag har sett dem alla: originalet tyckte jag var riktigt bra, remaken ok och tv-serien måste jag ju säga fastnade efter ett tag. Då jag väl vant mig vid Peta Wilson så tyckte jag hon var bra och var ju bara tvungen att se hur det gick för henne :)

Edited by Synon, 26 December 2009 - 02:03.

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#531 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 26 December 2009 - 09:28

Jag litade på Cartys omdömme i frågan, han har sällan fel. :) Jag ser en del drama - men det måste finnas något i själva storyn som drar mig in.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#532 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 27 December 2009 - 01:36

Crusader: har du sett den amerikanska remaken och/eller tv-serien, och i så fall: vad tyckte du om dem?
Jag har sett dem alla: originalet tyckte jag var riktigt bra, remaken ok och tv-serien måste jag ju säga fastnade efter ett tag. Då jag väl vant mig vid Peta Wilson så tyckte jag hon var bra och var ju bara tvungen att se hur det gick för henne :)

Jag tror att jag har sett remaken men jag är inte säker. Men TV-serien har jag tyvärr missat.




Lara Croft - Tomb Raider: The Cradle of Life

Lara Croft är tillbaka. Den här gången letar hon efter Livets Vagga. En box som senast öppnades av Pandora och släppte helvetet lös på gjorden. Och hon är inte den ända som söker den.

Bra film för det mästa även om de tonat ned på Croftigheten från första filmen. Men slutet suger.

6,5/10


Home Alone 3

Alex får en radiostyrd bil av den sura granntanten oventandes om att bilen innehåller ett tophemligt chip som ett gäng spioner är ute efter.

Inte lika bra som de första men rätt OK. Fånigare och barnsligare bara men den har sina roliga stunder.

5/10


High Plains Drifter/Mannen med Oxpiskan (1973)

En främling kommer till staden och målar den röd... bokstavligt talat.
Den mystiska främlingen blir anställ av staden för att hjälpa dem att beskydda sig från ettt gäng banditer som är påväg för att hämnas att de hamnade i fängelse efter att ha mördat stadens sheriff.
Men hjälper han verkligen dem eller driver han bara med dem? Och vad är det för mörk hemlighet som döljer sig i staden.

Bra och intresant med en hel del twister. Stadsbefolkningen anställde det banditer för att de skulle mörda deras sheriff eftersom han hade kommit på dem med en olaglig gruvverksamhet. Sedan föråder de banditerna och ser till att de fängslas.
När de kommer ut ur fängelset så återvänder de för att hämnas. En främling blir erbjuden att beskydda dem men främlingen är igentligen sheriffens bror och är där för att hämnas sheriffens död och driver med folket i staden i väntan på banditerna.
Lite mer kompliserad än vad western filmer brukar vara. Dessutom får man aldrig riktigt veta vem främlingen är och han kan lika väl ha varit ett övcernaturligt väsen där för att hämnas.

7/10

Edited by Crusader, 27 December 2009 - 01:37.

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#533 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 27 December 2009 - 18:26

Erin Brockovich
(Två icke SF/F på raken, det sker inte ofta). Den här filmen tillhör en av de få som jag äger på både VHS och DVD - inte för att jag har någon form av nytta av VHSerna. Jag gillar att man vågade göra en komedi av en story som skett i verkligheten[1] och jag tror att det i mångt och mycket är det som gör filmen så bra. Filmen är bra rakt igenom: rapp dialog, minnesvärda karaktärer och verkligheten som tränger sig på. Landar på ca 2 timmar, utan att snubbla över scenerna och tappa takten. -- BRA

[1] »People ask me all the time, is the movie true and accurate? YES, the movie was true and probably 98% accurate. They took very few creative licenses.«[f. Erin Brockovich hemsida]


The Curious Case of Benjamin Button
Minns när dn spanska trailern till den här filmen dök upp. Tror ingen hade hört ett ord, plötsligt fanns filmen bara där - och den spanska dialogen till trots, så verkade den lovande. Konceptet är bra, storyn håller måttet och det finns en bitterljuv känsla filmen rakt igenom. Levande karaktärer, bra skådespel och jag förstår filmens 3 Oscars. Gediget hantverk rakt igenom. Det enda smolket i bägaren är att den är aningen seg, inte tråkig men ibland känns det som om storyn står och stampar och väntar på nästa drag. Gillar dock slutet - med en spädbarns Benjamin som dör i armarna på sin älskade Daisy . -- BRA.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#534 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 27 December 2009 - 18:41

The Curious Case of Benjamin Button

Håller med dig om det du skriver om denna film. Även jag tyckte minuset var att den emellanåt var en aning seg.

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#535 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 27 December 2009 - 19:06

Skönt att höra att jag inte var ensam om den bedömningen. En sak som jag gömde nämna var att filmen har rikligt med fina svepande scener, dessa ligger bakom flera tempotapp.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#536 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 28 December 2009 - 17:34

@XC: det är alltid kul när tips går hem. Kul att läsa vad du tycker om Drag me to hell, Slumdog Millionaire samt Benjamin Button. Extra kul att Film2Home hjälpte till så du fick se dom. :)

Själv har jag sett ett gäng filmer den senaste tiden, men jag buntar ihop länkar till mina recensioner på min blogg istället för att posta dom i sin helhet här, så får den som är intresserad av att läsa dom, göra det där.

Dom fyra förstnämnda såg jag när jag var uppe på äventyr hos min bästa vän i sthlm tidigare i december.

Imse Vimse Spindel - OKEJ
Star Trek - BRA *1
Drag Me To Hell - VÄLDIGT BRA
Sunshine - BRA
Frozen River - VÄLDIGT BRA
Revolutionary Road - VÄLDIGT BRA *2
Slumdog Millionaire - VÄLDIGT BRA

Samt ett gäng till som jag får lov att återkomma till efter att jag har skrivit mina recensioner.

*1 Betyget känns passande i skrivande stund, men samtidigt får jag känslan av att det kan vara en film som växer med tiden, trots dom brister den faktiskt har.

*2 Ju mer jag tänker efter så är den här filmen ett litet mästerverk så betyget kanske skulle upp ett snäpp.

Edited by Cartman, 28 December 2009 - 17:54.


#537 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 28 December 2009 - 17:45

Film2Home har faktiskt funkat riktigt bra, jag har ingeting och gnälla över med nya Silverlight-tekniken faktiskt. Om det inte vore för att det är lite dyrt så skulle jag kunna tänka mig att faktiskt använda Film2Home på mer regelbunden basis. Men 39:- spänn tycker jag är lite i överkant när det kostar 29:- på min lokala ICA-butik.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#538 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 28 December 2009 - 18:03

*1 Betyget känns passande i skrivande stund, men samtidigt får jag känslan av att det kan vara en film som växer med tiden, trots dom brister den faktiskt har.

*2 Ju mer jag tänker efter så är den här filmen ett litet mästerverk så betyget kanske skulle upp ett snäpp.

1. Precis min upplevelse: första gången blev jag en aning besviken, andra gången tänkte jag att "den är ju ganska OK om jag ser den som en vanlig film, bortser från mina egna förväntningar av en Star Trek film". Tredje gången gillt så uppskattade jag den än mer och tyckte den var riktigt underhållande.

2. Kanske? :huh: IMO ett mästerverk :thumbsup:

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#539 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 28 December 2009 - 18:15

Film2Home har faktiskt funkat riktigt bra, jag har ingeting och gnälla över med nya Silverlight-tekniken faktiskt. Om det inte vore för att det är lite dyrt så skulle jag kunna tänka mig att faktiskt använda Film2Home på mer regelbunden basis. Men 39:- spänn tycker jag är lite i överkant när det kostar 29:- på min lokala ICA-butik.


Det låter ju riktigt lovande. Det skulle vara kul att testa själv en dag. :thumbsup:


*1 Betyget känns passande i skrivande stund, men samtidigt får jag känslan av att det kan vara en film som växer med tiden, trots dom brister den faktiskt har.

*2 Ju mer jag tänker efter så är den här filmen ett litet mästerverk så betyget kanske skulle upp ett snäpp.

1. Precis min upplevelse: första gången blev jag en aning besviken, andra gången tänkte jag att "den är ju ganska OK om jag ser den som en vanlig film, bortser från mina egna förväntningar av en Star Trek film". Tredje gången gillt så uppskattade jag den än mer och tyckte den var riktigt underhållande.

2. Kanske? :huh: IMO ett mästerverk :thumbsup:


1) Jag hoppas faktiskt på en liknande effekt. Främst för att jag som trekker verkligen vill tycka om den här filmen mer än vad jag gör i dagsläget. Själv hade jag till en början höga förväntningar på filmen, men när jag väl såg filmen så var dom som bortblåsta. Då var jag snarare väldigt anti kring filmen och den blev mer en positiv överraskning istället. Jag tror att det som spökar nu är att jag sätter karaktärerna så starkt i samband med TOS och då skär det sig mycket i en del fall. Så det ska bli spännande att se om man kommer att ändra uppfattning om filmens mer svaga delar framöver och faktiskt ta filmen för vad den är, istället för att som mig dra lite för stora och starka paralleller mellan filmen och TOS.

2) Givetvis har du helt rätt. Det är bara det att jag inte har insett det riktigt fullt ut än. ;)

Edited by Cartman, 28 December 2009 - 18:19.


#540 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 28 December 2009 - 19:12

Värt och hålla ögonen öppna, ibland får medlemmar se gratis film. Just nu kör de tydligen en kampanj där man ger bort en gratis film till alla som blir blodgivare. :D

Outlander (2008/9)
Jag gillar när man blandar gener... och en korsning av Sci-fi och vikinga-fantasy lät som en riktigt tilltalande idé faktiskt. Konceptet är riktigt bra faktiskt. Lite sci-fi med en utomjordisk människa som krashlandar på jorden. Lite fantasy med jorden mitt under vikingatiden. Att man sedan i sneglat en del på ett berömt klassiskt verk med en annan utomsocknes krigare som dödar monster och räddar en stad i nöd (som Robert Zemeckis uppdaterade 2007) kan man bortse ifrån. Storyn är bra och känns välskriven, och konceptet i stort känns ganska fräscht. Visuellt är det en film som känns gedigen, utan den där extra-polerade hollywood-finishen. Jag gillar det. Karaktärerna är bra, man får lära känns byn lite närmare in på livet utan att man snubblar över Romeo och Julia och tappar takten. Förutsägbart, men passande, slut. -- BRA.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#541 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 28 December 2009 - 23:30

Det kommer bli lite ändringar i den här tråden från och med nu!

Jag vet att ni älskar det här tråden och att den ger en många tips om vad man kanske kan tänka sig att se men vi har märkt att fler och fler inlägg om filmer som även utmynnar i diskussion faktiskt har egna trådar, och många av dessa filmer är inte speciellt gamla.
Vi säger inte att ni ska sluta posta om de filmer ni har sett ;) men är det en relativ ny film med egen tråd så kan ni skriva om era upplevelser i den filmens tråd och här t.ex. skriva filmtitel och betyg med en länk till ert inlägg i den filmens tråd (mycket upprepningar här ^_^ ) om ni vill att fler ska uppmärksamma att ni har sett just den filmen.

Många klagade ju om att det var för lite diskussioner om filmer här på forumet, och en del av det kan faktiskt vara att de hamnar här, och alla är faktiskt inte inne i den här tråden utan förväntar sig att diskussionen faktiskt ska ske i respektive film tråd. Plus att flera undrade om det var OK att dra upp en tråd som är lika gammal som jag vet inte vad ;) och det är helt OK, finns det en tråd om en film från 2004 och ni precis har sett den filmen, använd gärna den tråden då :)

Är filmen relativ ny (ska vi säga 2006 och framåt) och är i genren Sci-Fi/Fantasy/Skräck och inte har en egen tråd men ni kan tänka er att flera kanske har sett den eller tror att det kan bli diskussion om den, skapa gärna en egen tråd då i huvudforumet. Det gäller även äldre filmer förstås :) men nya filmer har prioritet.


Vi skulle kunna tänka oss att flytta på era inlägg om nyare filmer till respektive filmtråd, men tyvärr så går inte det, eftersom många postar om flera filmer samtidigt och/eller så svaras det om flera filmer i samma inlägg.
Men vill ni och har lust så får ni gärna kopiera era inlägg om filmer ni sett till respektive films tråd.

Jag kommer snart att stänga den här tråden och starta upp en ny tråd så att vi börjar från noll igen.
Hoppas ni samtycker med det här och tycker att det är bra :)

Edited by Georgia, 29 December 2009 - 00:16.

Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.