Jump to content

Photo

Schibstedt tar över Marvelutgivningen


  • Please log in to reply
105 replies to this topic

#26 Kenny Starfighter

Kenny Starfighter

    Lieutenant

  • Members
  • 102 posts
  • Location:Cork, Irland
  • Interests:Serier, Film, Musik, Tv-Serier, Tv-Spel (men *inte* TV) samt läsa böcker. Bland annat.

Posted 15 December 2006 - 09:05

Jag älskar Pat Lees stil emellanåt, det beror lite på om han blir tuschad/vem han blir tuschad av.

Han gjorde ett nummer av Superman/Batman som är underbart snyggt, imo. Men av hans prestationer i The Other är det bara en enda panel/sida jag tycker om, den där Morlun blickar ut över staden från ett hustak precis innan han ger sig ut efter Peter. Skulle betala rätt goda pengar för en litografi/poster/original art där...
Posted Image Posted Image

I do not always think I'm right, I do not have a problem admitting I'm wrong, and I don't consider my opinion to be "fact". If I don't write IMO in front of everything I say or I don't tuck my tail between my legs everytime someone disagrees with me it's simply cause...I mean what I say. I don't say something unless I believe it to be true. So if someone tries to police my opinion or pick an arguement over something trivial all I'll simply say is "read the fine print" I also don't care If I make a grammatical or spelling error. Thank you, have a nice day, Hakuna Matata, Live long and Prosper.

#27 Hofling

Hofling

    The Hoff

  • Moderator
  • 3,277 posts
  • Gender:Male
  • Location:Borås

Posted 19 December 2006 - 15:38

Tråkigt nog verkar det inte bli något mer Spider-Man här i Sverige :(
Väldigt synd, specieltl med cliffhamngern i novembers nummer.

De som prenumererar bör i dagarna få ett brev hem på posten angående just detta, de säger att det int lblir något mer nummer, och att det avslutatdes med det som kom nu i November.
Man erbjuds en prenumerering på Fantomen och Herman Hedning istället, som plåster på såren, antar jag.

Nåja, de har ju inte lagt ner X-Men.

Än.

Min bildtråd - Min dA-sida - Min facebook-sida

>>Årets manlige medlem 2006<<


#28 Erika

Erika

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,783 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Trollhättan
  • Interests:Böcker, serier, film, TV-serier, TV-spel m.m.

Posted 19 December 2006 - 15:46

Hofling: Har du inte läst den här tråden? Där står det att är ett annat förlag som kommer att tag hand om den svenska Marvelutgivningen i fortsättningen, men jag vet inte om de kommer att fortsätta med att ge ut Spider-Man.

#29 Hofling

Hofling

    The Hoff

  • Moderator
  • 3,277 posts
  • Gender:Male
  • Location:Borås

Posted 19 December 2006 - 16:47

Nope, har missat den tråden.
Men det brevet jag fick var inte från Egmont iaf. De ggr man har fått brev om prenumeration har det juy stått Egmont i ett av hörnena, men det gjorde det inte på dethär iaf.
Så man kan ju anta att det var från det nya förlaget och att de inte fortsätter med Spider-Man.

Ska ta och kolla upp igenoch se om jag hittar lappen. La det nånstans och som vanligt har jag glömt var :P

Edited by Hofling, 19 December 2006 - 16:52.

Min bildtråd - Min dA-sida - Min facebook-sida

>>Årets manlige medlem 2006<<


#30 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 19 December 2006 - 17:17

Har väldigt svårt att tänka mig att man skulle ge ut Marvel i Sverige utan att Spider-Man ges ut. Det är "flaggskeppet", och en ny film är ju aktuell. Att serien däremot är sämre än på länge med t. ex "Sins Past" och "the Other" är en annan femma. :P
*Hockey och superhjältar*

#31 SwedishSuperhero

SwedishSuperhero

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,175 posts
  • Gender:Male
  • Location:Sandviken
  • Interests:Serier, tv, film, spel. Gillar även att skriva och ämnar att bli författare. Gör mina egna videor: http://youtube.com/user/dakostro http://dakostro.blogspot.com

Posted 19 December 2006 - 17:24

Herman har jag prenumererat på redan och sa upp den ganska nyligen. Kan inte påstå att jag är nåt stort Fantomen-fan, så den har jag aldrig tänkt prenumerera på. Så det blev pengarna tillbaka för min del. Nåja, så länge man får pengar, så... Men ändå... ATTANS #@§=\{!! :angry:

Vi får väl se hur den svenska Marvel-utgivningen kommer te sig under Schibsteds regi. Har inte sån stor koll på vad de annars ger ut, men det är väl bara att hoppas på det bästa. Personligen har jag börjat få smak för Fantastic Four, skulle vara kul om de fick en egen tidning.
"Nu blir jag upprörd! Min sambo och jag brukar ibland äta fil och flingor till frukost. Vi samsas då om ett paket fil. Nu måste vi köpa två paket fil och ha varsin. Varför då undrar ni kanske? Jo för jag har hört att Antipiratbyrån har polisanmält folk för fildelning så nu törs vi inte göra det längre."
Insändare ur Gefle Dagblad 17/10 2005.



"Tyvärr förvandlas han ideligen till en löjligt brinnande dödskalle"
Filmrecensenten Kristian Ekenberg om Nicholas Cage som Ghost Rider, ur Gefle Dagblad 17/3 2007

#32 Spidde

Spidde

    Rear Admiral

  • Members
  • 3,747 posts
  • Location:Norrköping &lt;-&gt; Uppsala
  • Interests:Serietidningar, musik, film och litteratur.

Posted 19 December 2006 - 19:18

Vi får se vad som händer...det skulle var otroligt tråkigt om utgivningen av Spider-man bara slutade så där...det är ju trots allt en tidning som funnit i ett antal olika skepnader de senaste decennierna...förmodligen kommer ju utgivningen fortsätta på ett eller annat sätt, men det är ju inte samma sak :( Hoppas Janne kan få jobba kvar som redaktör, hans taffliga/mysiga ledare har ju varit en månatlig höjdpunkt de senaste tio åren :)
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#33 Sahrimnir

Sahrimnir

    Cadet First Year

  • Members
  • 6 posts
  • Location:Malmö
  • Interests:TV-spel, serier, mytologi, mjölk.

Posted 19 December 2006 - 19:30

Nope, har missat den tråden.
Men det brevet jag fick var inte från Egmont iaf. De ggr man har fått brev om prenumeration har det juy stått Egmont i ett av hörnena, men det gjorde det inte på dethär iaf.
Så man kan ju anta att det var från det nya förlaget och att de inte fortsätter med Spider-Man.

Ska ta och kolla upp igenoch se om jag hittar lappen. La det nånstans och som vanligt har jag glömt var :P

Jo, brevet var från Egmont. Det står i slutet av brevet "Hälsningar Egmont Kärnan AB". Eller breven, kanske jag skulle säga eftersom jag har fått brev om både Spider-Man och X-Men.

#34 Hofling

Hofling

    The Hoff

  • Moderator
  • 3,277 posts
  • Gender:Male
  • Location:Borås

Posted 19 December 2006 - 19:37

X-Men med? :(
gogo Sverige :upset:
Så allt vi har nu är Spider-man kidz(hata z) och fantomen då? I princip

Min bildtråd - Min dA-sida - Min facebook-sida

>>Årets manlige medlem 2006<<


#35 Sahrimnir

Sahrimnir

    Cadet First Year

  • Members
  • 6 posts
  • Location:Malmö
  • Interests:TV-spel, serier, mytologi, mjölk.

Posted 19 December 2006 - 19:43

X-Men med? :(
gogo Sverige :upset:
Så allt vi har nu är Spider-man kidz(hata z) och fantomen då? I princip

Nej, eftersom det där norska förlaget ska ge ut Spider-Man och X-Men i Sverige. :)

Edited by Sahrimnir, 19 December 2006 - 19:44.


#36 Hofling

Hofling

    The Hoff

  • Moderator
  • 3,277 posts
  • Gender:Male
  • Location:Borås

Posted 19 December 2006 - 20:37

ja just det ja, det var egmont. se, jag kan inte tänka med alkohol i blodet :P

Min bildtråd - Min dA-sida - Min facebook-sida

>>Årets manlige medlem 2006<<


#37 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 20 December 2006 - 01:13

Jag fattar inte, vad hände med allt snack om hur bra det går för Spider-Man tidningen i Sverige? Så bra att de startade Mega Marvel igen och startade Spider-Man Kidz... och plötsligt lägger de ner allt???
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#38 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 20 December 2006 - 01:15

Det var lång tid mellan nystarten av Mega Marvel och Spider-Man kidz. Det är ingen som har sagt att det har gått bra för tidningen, tvärtom har Janne sagt att de knappt klara sig i otaliga ledare. Och utgivningen av Marvel ska inte läggas ner, den ska tas över av ett annat förlag, Schibstedt.
*Hockey och superhjältar*

#39 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 20 December 2006 - 09:16

Skall bli intressant vad de gör med licensen. Om de fortsätter i samma spår som Egmont eller om de kommer att testa att utvigda antalet titlar lite. Nån som känner till om Schibstedt har nån svensk nyhetssida eller något på nätet?

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#40 Spidde

Spidde

    Rear Admiral

  • Members
  • 3,747 posts
  • Location:Norrköping &lt;-&gt; Uppsala
  • Interests:Serietidningar, musik, film och litteratur.

Posted 20 December 2006 - 09:59

Jag tror det kan bli både bra och dåligt...Egmonts tidningar hade ett ganska bra urval av serier tycker jag. Man vet ju inte riktigt vad man får i Schibstedts regi, men jag antar att de fortsätter publicera de "stora" amerikanska serierna.
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#41 DarkBeast

DarkBeast

    Commander

  • Members
  • 255 posts
  • Location:Risliden

Posted 20 December 2006 - 10:54

Det har varit en del spekulationer i den här tråden på sistone ser jag. Såvitt jag vet gäller följande:

Egmont har inte lagt ner sina Marveltidningar. Man hade tänkt fortsätta med utgivningen 2007, men det blev istället så att förlaget Schibsted köpte licensen för att få publicera Marvelserier och därmed tar över utgivningen. Kanske bjöd man helt enkelt mer för licensen än Egmont var beredda att betala. Schibsted har tänkt fortsätta utgivningen av Spider-Man, Spider-Man Kidz och X-Men till att börja med.

De som prenumererat på Spider-Man, Spider-Man Kidz och/eller X-Men har fått hem ett erbjudande från Egmont att flytta över sin kvarvarande prenumeration till Fantomen eller Herman Hedning. Men man kan faktiskt flytta över sin prenumeration till vilken Egmont-tidning som helst, genom att ringa till kundtjänst (numret står i brevet). Det gjorde jag, eftersom jag redan prenumererar på F & HH. Däremot får man ett extra nummer om man väljer Fantomen eller HH. Och väljer man inget alls får man pengarna tillbaka.

Schibsteds svenska hemsida finns här:
http://www.schibstedforlagen.se/
(ingen info om Marvelutgivningen ännu)

Edited by DarkBeast, 20 December 2006 - 11:01.

Jag tycker inte om att prata om tvångstankar men jag kan inte låta bli.

#42 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 20 December 2006 - 11:23

Jag var inte särskilt gammal på den tiden, men har förstått hur det var i efterhand - jag får lite vibbar av när Atlantic hade hand om Marvel i Sverige. Jag är lite rädd för att kunnandet om Marvel och kanske DC om vi har tur, är ganska liten om vi t. ex jämför med hur engagerad Janne verkade vara. Risken finns att det kan bli sämre också.

Förresten slår jag ihop den här tråden med nyheten om att Schibstedt tar över utgivningen.
*Hockey och superhjältar*

#43 Jazzdevil

Jazzdevil

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,298 posts
  • Location:Sverige
  • Interests:1. Lee Van Cleef<br />2. The Dude<br />3. John Constantine<br />4. Dale Cooper<br />5. Charles Mingus<br />6. Scott Walker<br />7. Frank Miller<br />8. Nancy Sinatra<br />9. Barry Adamson<br />10. Serge Gainsbourg <br />

Posted 20 December 2006 - 13:20

Jo lite otäckt är det allt. Men jag har stora förhoppningar på Schibsted. Det är ju ändå ett mediekonglomerat i nordiska mått mätt. Egmont sysslar ju med allt från Pussel till damtidningar främst i de lägre divisionerna medan Schibsted spelar premier league bla i form av Aftonbladet, SVD, TV4, Blocket och Sandrew.

#44 MARVEL COMICS

MARVEL COMICS

    Lieutenant Commander

  • Members
  • 133 posts
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm

Posted 23 December 2006 - 15:00

Hur tror ni att Schibsted gör med The Other nu då ?
´´ Leve Stan Lee´´

#45 Hofling

Hofling

    The Hoff

  • Moderator
  • 3,277 posts
  • Gender:Male
  • Location:Borås

Posted 23 December 2006 - 15:31

Jag hoppas de tar vid där Egmont slutade.
Jag bryr mig inte om vad folk säger om hur dålig The Others var och hur det var början till slutet för Spider-man osv.
Jag vill läsa det själv innan jag säger något om det :)

Min bildtråd - Min dA-sida - Min facebook-sida

>>Årets manlige medlem 2006<<


#46 MARVEL COMICS

MARVEL COMICS

    Lieutenant Commander

  • Members
  • 133 posts
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm

Posted 23 December 2006 - 17:53

Jag tycker också att The Other var en hygglig story.
En av de bästa till och med.
´´ Leve Stan Lee´´

#47 Kizmiaz

Kizmiaz

    Wanderer of the Wastes

  • Aktiv member
  • 1,880 posts
  • Gender:Male
  • Location:Badsville, Ostrogothia

Posted 23 December 2006 - 18:27

Jag vill läsa det själv innan jag säger något om det :)

Word! (Även om jag själv har noll koll på läget... :blush:
../l、 Getting old is when a narrow waist and a broad mind change places!
(゚、 。 7
 l、 ~ヽ You can be on the right track and still get hit by a train!
 じしf_,)ノ

#48 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 26 December 2006 - 23:43

Ja, det är ju inte fel att bilda sig en egen uppfattning och läsa the Other. Har själv gjort det och tyckte det var en usel serie.
*Hockey och superhjältar*

#49 Jazzdevil

Jazzdevil

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,298 posts
  • Location:Sverige
  • Interests:1. Lee Van Cleef<br />2. The Dude<br />3. John Constantine<br />4. Dale Cooper<br />5. Charles Mingus<br />6. Scott Walker<br />7. Frank Miller<br />8. Nancy Sinatra<br />9. Barry Adamson<br />10. Serge Gainsbourg <br />

Posted 17 January 2007 - 16:20

SCHIBSTED OVERTAR MARVELBLADENE (27.11.06 )
Spider-Man og X-Men får nytt forlag i Norge i 2007. Schibsted Forlagene overtar Marvel-heftene etter nyttår.

Av: Kristian Hellesund

En ny aktør går inn og gir ut superhelttegneseriehefter her i Norge. I 2007 er det Schibsted Forlagene som tar seg av en rekke superhelttegneserier fra forlaget Marvel. Det er forlagssjef Dag Lønsjø i Schibsted Forlagene som opplyser dette til Serienett.
-Vi overtar Marvel-utgivelsene både i Norge og Sverige de neste årene, fra og med januar 2007, forteller forlagssjefen.

Det endelige utgivelsesprogrammet er så langt ikke i boks, men noe er helt klart.
-At det skal satses på både Spider-Man, Spider-Man Kids, X-Men og flere filmspesialer i 2007 er helt sikkert! slår Dag Lønsjø fast overfor Serienett.

Men det blir flere norskspråklige superheltutgivelser neste år. Også Seriehuset er på banen med slike tegneserier.
-Seriehuset fortsetter sine Marvel-utgivelser i 2007, men vi vil konsentere oss om album-utgivelser. Tynnere hefter i løssalg vil i all hovedsak bli faset ut. Vi har hatt forespørsel om vi ønsket å gjøre noe med de titlene Egmont nå har faset ut, men har ikke sett oss i stand til det ut i fra distribusjonsmessige årsaker, forteller redaktør Jon Løvstad i Seriehuset til Serienett.


hittade denna infon på en norsk sida

#50 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 17 January 2007 - 16:44

Hmm! Intressant... alltså ska utgivningen fortsätta, men ingen info om HUR eller NÄR.

Va fan vad det ska vara hemlighetsmakeri då...

Börjar faktiskt bli djävligt förbannad, på ren svenska! :(