Jump to content

Firiel's Content

There have been 35 items by Firiel (Search limited from 19-May 23)


By content type

See this member's


Sort by                Order  

#159254 Sviktande upplagor

Posted by Firiel on 30 March 2008 - 19:56 in Serietidningar: Övrigt

Det där med korta kjolar ja, det är ju som PredaBot säger, lite kulturkrock. Att flickor har korta kjolar betyder inte nödvändigtvis att de ska ses som sexobjekt (för att låta drastisk). Det finns många mangor med unga tjejer med rent orimligt korta kjolar men inte någonting i varken personlighet eller beteende som kan tydas som utmanade på det sättet. Jag antar att japaner ritar flickor så helt enkelt. :unsure:
Men i grabbserier ÄR fanservice av typen "trosorna syns" oerhört vanlig. Vilket jag tycker är väldigt tröttsamt.

På de bibliotek jag besöker kan jag inte påstå att det verkar finnas mer manga än andra serier, men i bokhandlar stämmer det ju. Men det beror väl på hur mycket som säljs? Köper folk verkligen svindyra serieböcker i butik? En mangapocket kostar kanske sextio kronor. Klart ungarna väljer mangan.



#159252 Skal OS i Kina bojkottas ?

Posted by Firiel on 30 March 2008 - 19:22 in Off Topic

Jag tycker inte att OS ska bojkottas, av det gamla argumentet att sport och politik inte ska blandas ihop. Det stör mig när folk går på enskilda idrottare i den här frågan. Om man tänker på hur många som lagt ned åratal på att träna inför detta så tycker jag det är rätt orimligt att kräva att de ska bojkotta OS. Gnäll på de som (jag=oinsatt) från början bestämde att OS ska vara i Kina istället.
Och jag är också tveksam över om det skulle ha någon effekt...



#158645 Fem-gänget får enorma problem

Posted by Firiel on 20 March 2008 - 21:08 in TV: Övrigt

Serien verkar hemsk, men ärligt talat var böckerna inget vidare heller. Minns att jag gillade de första två, men sen var det bara samma sak i varenda bok.



#154044 Bara Bröst!

Posted by Firiel on 07 February 2008 - 17:08 in Off Topic

Jag var gammaldags och svarade nej. Velade lite mellan alternativen men valde tillslut "omoraliskt och opassande", med betoning på opassande. Egentligen tycker jag att det ska vara upp till var och en, men äh... jag blir så trött. Varför vill folk vara topless på badhuset? Jag kan inte ens tänka mig att ha bikini där (av praktiska skäl). Enda anledningen måste ju vara en vilja att visa upp sig, och det är inte någon bra anledning att vistas på ett badhus (enligt mig). Hur vi än ser på saken så har kvinnobröst en betydligt större sexuell laddning än mansbröst, och ett badhus är en offentlig plats. Då får man helt ekelt finna sig i sådana sociala regler. Men jag håller med om att det inte är någon speciellt viktig fråga...



#154042 Xena: Warrior Princess ~ Säsong 1

Posted by Firiel on 07 February 2008 - 16:53 in TV-Program

Jag har faktiskt aldrig sett ett enda avsnitt av serien, men oj, jag tror jag har hittat min nya frukostserie! Spela in varje natt och se varje morgon till gröten, har gjort det till en vana med flera serier jag missat och som sedan sänts i repris på obekväm tid. :) Ser fram emot det.



#148234 Kenny Begins - Kenny Starfighter

Posted by Firiel on 07 December 2007 - 16:05 in Filmer

Ah, jag läste nyheten i tidningen idag, blev grymt glad! Gillade serien så mycket när den kom att jag spelade in alla avsnitten första reprisomgången. Det är skamligt att den inte givits ut på dvd. Mer chokladzingo åt folket! (eller inte)
Är handlingen i filmen något som varit tänkt som Kennys bakgrund från början? Jag menar, är det en berättelse som skrevs i samband med serien, eller är det helt nyskrivet? Hur som helst är titeln klockren. :thumbsup:



#146602 TV-kompassen - TV Frågor

Posted by Firiel on 20 November 2007 - 22:27 in TV-Program

Nu har jag detektivat lite till och på ett annat forum hittat att den hette Sallys hemlighet (yay för mitt minne!) och visades 1994. Men det är allt, svenska titlar på sådana serier har ju sällan något med originaltieln att göra, så...



#146543 TV-kompassen - TV Frågor

Posted by Firiel on 20 November 2007 - 14:23 in TV-Program

Okej, haha. Hoppas det var till någon nytta och inte bara är helt missvisande info. :)



#146541 TV-kompassen - TV Frågor

Posted by Firiel on 20 November 2007 - 14:15 in TV-Program

Är det serien som gick på sommarlovsmorgon (eller jullov?) där tjejen är utomjording? Hon har typ dubbel uppsättning organ eller hur det var. Det fick de reda på när hon var med om en rullskridskoolycka. I så fall var den äldre personen en kvinna vad jag minns. Är det samma eller är jag helt ute och cyklar? Av någon anledning tänker jag på Australien eller Nya Zeeland, men det är kanske helt taget ur luften. Tror den hette "X:s hemlighet" (X=något namn) på svenska.



#137380 Stargate SG-1: Säsong 7

Posted by Firiel on 30 August 2007 - 16:04 in TV-Program

Nedräkning till dagens avsnitt. 3 timmar kvar.

Nej! :upset: Dumma dumma jag som läser spoilers...



#136995 Torchwood | Säsong 1

Posted by Firiel on 26 August 2007 - 09:54 in TV-Program

Youtube! :P

...släpper i princip aldrig hela avsnitt av serier, nej.
De få avsnitt som läggs upp tas snabbt ner av "personalen" där. På Youtube hittar du mest fan-videos och liknande...

Jag såg i och för sig hela säsong 1 av Torchwood på youtube i våras, jag har sett flera kompletta serier där. Men det är sant att man får skynda sig igenom dem, annars är det risk att de försvinner...



#133904 StarGate SG-1 - säsong 6

Posted by Firiel on 23 July 2007 - 11:51 in TV-Program

Tack tack, nu klarnade det åtminstone lite. ;)



#133890 StarGate SG-1 - säsong 6

Posted by Firiel on 22 July 2007 - 23:15 in TV-Program

Men hur kommer det sig att replikatorerna är en sån farsot i asgardarnas galax, men inte i vår, om Reese nu skapade dem här? Det är väl egentligen bara på hennes planet de ställt till någon skada i den här galaxen, vad vi sett i varje fall? Vet vi anledningen, eller har jag missuppfattat något? :)



#133363 Det var det snålaste vi har hört...

Posted by Firiel on 16 July 2007 - 22:11 in Off Topic

2. Killen som brukar återanvända plastbestick och plastmuggar, och diskar dem för hand.

Det brukar jag göra. Varför slänga dem? De är bra att ta med sig om man ska någonstans, och man slipper ta nya hela tiden, jag förstår inte varför man ska slösa på plast i onödan. Det är inte bra för miljön!

En del av berättelserna tycker jag inte är så farliga faktiskt. Jag tror jag har rykte om mig att vara lite snål, men jag vet inte om jag håller med om det. Jag avskyr snålhet som handlar om att snika på andra människor, det skulle jag aldrig kunna göra. Men snålhet som går ut på att vara sparsam med resurser eller om man måste klara sig på dålig ekonomi, det tycker jag bara är lovvärt. Finns det något jag föraktar är det folk som lever över sina tillgångar.

Ett snålexempel från min gammelmoster... Hon skickar återanvända julkort där gamla adressen är överklistrad med papper. Hennes julklappar är hopplockade från hemmet, ett år fick min farfar en påse ljusstumpar. Det är det dåliga formen av snålhet. :rolleyes:



#133214 The Seeker: The Dark is Rising

Posted by Firiel on 14 July 2007 - 21:33 in Filmer

Kanske det. Men som Peak sa, det verkar som om det bara är karaktärernas namn som är gemensamma mellan bok och film.



#133135 The Seeker: The Dark is Rising

Posted by Firiel on 13 July 2007 - 16:01 in Filmer

Haha. Alltså, filmen kan mycket väl bra i sig, men att det anges att den är baserad på boken är bara skrattretande. Inspirerad av, möjligen.



#132830 Doctor Who | Säsong 1/27

Posted by Firiel on 09 July 2007 - 21:58 in TV-Program

Jag har köpt boxen och den har inget extramaterial. Usch, jag hoppades på det bästa och tog fel. Vem gör de en sån här skräputgåva för egentligen?



#132566 Dr Who - Spoilers säsong 3/29

Posted by Firiel on 06 July 2007 - 16:03 in TV: Spoilers

Bra saker:

Säsongsavslutningen!
Martha räddar världen, yay! Jag har inte fastnat för henne innan egentligen, men nu känns hon verkligen etablerad. Kul att hela grejen hon drog om vapnet var påhittat, och att The Master gick på det! Så genomskinligt när man tänker på det i efterhand.
Jag gillade John Simms Master rätt mycket, men jag har inte sett karaktären innan, så jag känner ju inte till hans historia med doktorn (och vill inte spoila de gamla serierna genom att läsa på). Han är ju helt galen, scenen när han hoppar omkring och kör runt med Doktorn till Scissor Sisters-låten var bara... ja, galen. Och urkul. :) Jag förstod inte scenen med ringen, gissade också att det var hans fru som som plockade upp den. Eller att han regenererat med fördröjning. De förändrar ju hela utseendet, kanske kan timelords förändra kön också, vad vet jag? :)
Framtidsmänniskorna var läskiga, när Martha kände igen den lille pojken...
Jag kan inte smälta att Jack är the Face of Boe! Tuffaste avslöjandet någonsin, jag kommer att bli grymt besviken om det visar sig att det inte stämmer. Hur kunde han vara det sista av sitt slag i så fall? Betyder det att Jack inte är mänsklig? Eller att det funnits fler odödliga som utvecklats till stora ansikten? :rolleyes: Jag fattar inte.

Martha i Torchwood! Av någon anledning tycker jag att det låter som en väldigt bra idé!

Dåliga saker:

Svenska utgåvan av säsong 27. Alla avsnitten är ju trevligt att ha, men INGET extramaterial. Inte på de två första skivorna i alla fall, men det är väl lika tomt på de andra antar jag... Inte ens någon engelsk textning. :( Och naturligtvis kunde snåljåpen (jag) inte låta bli megastores lockpris. Naturligtvis borde man inse att det här var lågbudgetversionen, men man hoppas ju ändå. Nu kommer jag antagligen beställa utländska versionen också, bli ännu fattigare och inte veta vad jag ska göra av det här skräpet. :huh: Är det någon skillnad på engelska och amerikanska utgåvorna?

youtube. Håller långsamt på att ta mig igenom säsong 1, och sista delen av the Aztecs försvann innan jag hann se den. De rensar alltid bort saker jag följer. :( Och mina nedladdningsförsök har bara slutat med slag mot datorn, så det är inte riktigt något alternativ... :whistle:



#132265 Barbara Streisand

Posted by Firiel on 03 July 2007 - 22:17 in Musik

Och jag sitter här och gnuggar händerna av skadeglädje. Uppblåsta personer som tas ned på jorden, underbart. Hånet mot fansen ligger ju inte i att hon ställer in, utan i att enda anledningen till att hon skulle spela för dem var ren pengakåthet. Usch. Hoppas halsen tar tid på sig att läkas. :evil:



#132084 Stardust / Stjärnstoft

Posted by Firiel on 02 July 2007 - 15:06 in Filmer

Åh, författaren gillar filmen, då måste det ju bli bra. Har känt mig lite tveksam sen jag såg trailern, men jag litar på Gaiman och ser numera otåligt fram emot filmen. :)



#131937 Turnering: Tidernas Vinjett

Posted by Firiel on 30 June 2007 - 14:44 in TV-Program

Space: 1999



#131586 Är du eller är du inte en intergalatisk hjälte/hjältinna?

Posted by Firiel on 26 June 2007 - 20:18 in Ten Forward

25-49 p - Du kanske drömmer om att vara en intergalaktisk hjälte/hjältinna, men du är inte riktigt där. Med lite träning kan du lyckas. Men du är en god världsmedborgare som kommer att vara till god hjälp när våra hjältar/hjältinnor räddar världen.

Jag pratar tåg med Christer och smular rymdkex.



#131437 Torchwood | Säsong 1

Posted by Firiel on 25 June 2007 - 01:04 in TV-Program

Trodde inte att jag skulle ha tv4+ under sommaren då jag bor hos mina föräldrar då, men min far fick någon gratis prova på-grej med tv genom bredband lite påpassligt för tre dagar sedan, med massa kanaler! Hoppas det blir en regnig sommar. :)

Såg egentligen serien ganska nyligen på youtube, men såg om avsnitten idag. Mest för att jag sett alla Doctor Who-avsnitten som utspelar sig innan nu, så att det blir bättre sammanhang. En hel del som klarnade faktiskt. Skönt med textning också. Jag gillar fortfarande första avsnittet rätt mycket, medan det andra är sådär. Åh, jag gillar verkligen när Gwen kommer till Torchwoood med pizzorna, hon är så lost och de andra är så stygga. :) Kommer nog skippa de flesta avsnitten nu när serien krockar med Life On Mars dock.

Och sparka översättaren! Rätt sorts läkare? :angry:



#131431 Turnering: Tidernas Vinjett

Posted by Firiel on 24 June 2007 - 23:40 in TV-Program

Twin Peaks



#131100 Turnering: Tidernas Vinjett

Posted by Firiel on 21 June 2007 - 14:39 in TV-Program

Buffy