Jump to content

Photo

Kvinnliga superhjältar


  • Please log in to reply
30 replies to this topic

#1 Jazzdevil

Jazzdevil

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,298 posts
  • Location:Sverige
  • Interests:1. Lee Van Cleef<br />2. The Dude<br />3. John Constantine<br />4. Dale Cooper<br />5. Charles Mingus<br />6. Scott Walker<br />7. Frank Miller<br />8. Nancy Sinatra<br />9. Barry Adamson<br />10. Serge Gainsbourg <br />

Posted 03 May 2006 - 12:09

Med tanke på det patriarkala samhället är det kanske inte så konstigt att förstå att kvinnorna ligger en bit efter i serievärlden. Så vitt jag vet var Wonder Woman en av de första superhjältinnorna som skapades och dessutom var hon väl i stort sett ensam kvinna på täppan enda från 40-talet fram till 60-talet då Marvel fick för sig att det behövdes några biroller som kunde fylla funktionen av flickvänner till superhjältarna i marveluniversum. Idag ser det väl bättre ut men ändå verkar de kvinnor som figurerar i serier till största del vara resultatet av finniga serietecknares fantasier snarare än självständiga individer. Bröst och kurvor tar mer plats än personlighet och hjärna.

Ni som läser amerikanska serier kanske har en annan uppfattning?

Detta beror ju till stor del på att det mest är män som läser och skriver serier. Finns det överhuvudtaget några kvinnliga författare eller tecknare? (Då menar jag alltså inte typ Malin Biller etc.)

Och hur gör man för att bryta denna trend?

#2 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 03 May 2006 - 12:18

Kvinnliga författare och tecknare finns det en del. Gail Simone (som jobbar för DC), Leah Moore (Alan Moores dotter), Ann Nocenti (känd bl. a för riktigt bra serier med Daredevil) och Pia Guerra (som tecknar Y: the last man) kommer jag att tänka på på rak arm i alla fall.

Andra kvinnliga hjältar är väl Catwoman (som i och för sig är lite i gråzonen), Invisible Woman, Storm och Jean Grey. De kanske inte har haft egna titlar (förutom Catwoman), men det är exempel på starka kvinnoroller i superhjältegenren. Tycker nog det är mycket bättre med att visa kvinnorna som individer nuförtiden och att det även var helt okej på sjuttio- och åttiotalet. Nittiotalet däremot var det ont om annat än bröst och getingmidjor.
*Hockey och superhjältar*

#3 super85

super85

    Forward Admiral

  • Moderator
  • 4,705 posts
  • Gender:Male

Posted 03 May 2006 - 12:32

Devin Grayson,som var populärast på slutet av 90-talet har ju även skrivit de flesta av DCs Batman titlar.

Supergirl hade ju sin egen tittel också nån gång på slutet av 50-talet eller början av 60-talet om jag minns rätt, kan vara att jag minns fel,men hon introducerades då i allafall. Lois Lane hade ju även sin egna serietidning,"Superman's Girlfriend Lois Lane" ,visst löjligt och enkla storys kan folk säga,men på den tiden så publicerade DC alltså en tidning riktat enbart för småtjejer. Vilket är ett exempel på att industrin var något friskare än den är i dag. Även Batgirl introducerades i Batman serierna (Batwoman hade ju introducerades tidigare) efter att hon blev så poppis i Adam West och Burt Ward TV-serien.

Har ofta kommenterat det där med kvinnliga superhjältars utseende med att när man kollar på männen, så är de inte precis fula heller. Batman,Superman, Wolverine etc är alla väldigt snygga karaktärer,även "Wolvie" som var rätt ful på 80-talet ser ofta idag ut som en "snygg badboy", mycket tack vare (eller på grund av) att Hugh Jackman blev så poppis i rollen i X-men filmerna. Så visst när någon klagar över att Jim Lee, Michael Turner eller Ed Benes tecknar översnygga fotomodelsbrudar så ser männen de tecknar även överdrivet snygga och starka. Det är oftast så med superhjältar,även den "vanliga killen" Peter Parker brukar ha en jävligt vältränad mage med rutor när man ser det i serierna. Själv har jag ingen större ångest över det,kan dock förstå att det avskräcker vissa kvinnliga läsare. Karaktärerna behöver inte se överdrivet porriga ut,men att hjältarna är snygga är ju en del av grejen,anser jag.

Edited by super85, 03 May 2006 - 12:40.

Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#4 Agentum

Agentum

    Captain

  • Members
  • 572 posts

Posted 03 May 2006 - 13:30

Att tecknarna målar det de gillar är väl inget problem tycker jag, det finns ju många olika stilar idag.

Det är män som läser superserier och män som gör dem och förmodligen komer det alltid förbli så, det är för män helt enkelt som att kärleksromaner har en 90 procentig läsekrets och kommer alltid ha.

Det fins ju som tur är andra typer av serier som nog uppskatas mer av tjejer.

Sen är väl superserie looken om vi säger så med vältränade folk bättre än vad modet irl vill ha, även om det förstås kan bli väldigt överdrivet när en del tecknar.

Även kvinnliga superhjältar är populärast hos männen, och WW skapare hade faktiskt inte någon tanke på att tjer skulle läsa hans serie.

Dock är många kvinnliga superhjältar bara en kvinnlig variant av en redan populär manlig hjälte (se Batgirl, Supergirl, Spider-girl osv), det är lite tråkigt jag tycker de kunde ge dem personliga namn så de käns som något eget, men självklart skulle det sälja sämre.

Man kan se att modet har växlat i serier med, gamla 40-tals Superman ser ut som den tidens starke man på en cirkus i uppbyggnad och inte som 90-talets bodybuilder.
på 50-talet kan han se rätt tjock ut med våra ögon, men det såg antagligen starkt och bra ut just då.

Jag tror aldrig trenden med 90% män kommer brytas just i superserier, de är väldigt nichade mot pojkar, och pojkar växer upp och gör dessa serier för andra pojkar osv.

Jag håller med super85 när det gäller att figurerna förskönas med åren som hans exempel med Wolverine eller som med nuvarande Huntress som inte var meningen skulle vara nån skönhet, med åren så ritas de ändå så.
Och Spider-man var ju en liten kille från början och inte särskilt vacker.
Sen har många tecknare bara några typer av ansikten de väljer från så folk kan se rätt lika ut förutom hårets frisyr och färg.

Det är ju lite som amerikanska såpoperor där alla ser bra ut, det liksom blir en del av det hela och man funderar inte så över det efter ett tag.

Alltså hur många fula superhjältekvinnor finns det, alltså som är gjorda för att vara fula? skurkar?

På männens sida finns en hel del fulingar får man erkänna så det är allt lite ojämt där med.

Edited by Agentum, 03 May 2006 - 13:36.


#5 super85

super85

    Forward Admiral

  • Moderator
  • 4,705 posts
  • Gender:Male

Posted 03 May 2006 - 13:38

Vet inte vilken typ av läsarkrets den gode William Moulton Marston ville ha med Wonderwoman,men den tidningen blev ju snabbt en sådan som mest lästes av tjejer (och säkert amerikanska soldater),många serieskapare som växte upp på 50 och 60-talet har sagt att Wonderwoman var "Strictly for girls" och att man själv aldrig "vågade" läsa en sådan för att man skulle typ få stryk av sina vänner :D .
Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#6 Agentum

Agentum

    Captain

  • Members
  • 572 posts

Posted 03 May 2006 - 13:42

Han var en skum prick, han hade alltså en fru med barn och en före detta elev (psykologi) som bodde hos sig och deras gemensamma barn, och hon hade alltid breda metallarmband på sig :D

Serien var ju väldigt utflippad när det gäller bondagetendenser.

När han hittade på serien var det förstås opassande att flickor läste äventyrsberättelser och tanken var helt enkelt bara att skapa en kvinnlig Superman.

Edited by Agentum, 03 May 2006 - 13:47.


#7 Ned Flandiddelianders

Ned Flandiddelianders

    Fleet Captain

  • Members
  • 1,027 posts
  • Location:Karlstad
  • Interests:Film Serier Tv-spel Vänner Party

Posted 03 May 2006 - 13:46

Visst ser våra kvinnliga & manliga superhjältar ut som Barbie och He-Man, men det ligger väl i linje med att vara supervältränad och alltid redo för att försvara jorden mot hot?

Läste någonstans, tror det var på detta forum, att serier med kvinnliga superhjältar generellt sett säljer sämre än tidningar med manliga huvudroller!? Om det nu är så, beror det på att författaren inte kan skapa intressanta kvinnoporträtt, eller vill inte den manliga publiken (som jag antar att serievärlden domineras av) läsa om kvinnorna?

Tidningen She-Hulk är väl inne på sin tredje (eller fler?) nystart, för att tidningen sålt för dåligt tidigare.

Hur många kvinnliga superhjältar har egna tidningar i USA nu? She-Hulk, Mystique, WonderWoman, Emma Frost (hade åtminstonde nyss) tja, är det fler? Jag har ingen större koll själv!

Edited by Ned Flandiddelianders, 03 May 2006 - 13:47.

I love the smell of napalm in the morning

#8 SwedishSuperhero

SwedishSuperhero

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,175 posts
  • Gender:Male
  • Location:Sandviken
  • Interests:Serier, tv, film, spel. Gillar även att skriva och ämnar att bli författare. Gör mina egna videor: http://youtube.com/user/dakostro http://dakostro.blogspot.com

Posted 03 May 2006 - 13:51

Förstår att det där med kvinnliga superhjältar kan vara ett laddat ämne. I min bok är endast en av fem superhjältar en tjej, något som några i min skrivarkurs ofta klagade på. Inte för att jag är nån slags kvinnohatare, men det var bara så det blev när jag utvecklade mina karaktärer.

Men visst skulle jag gärna se mer kvinnliga superhjältar, vilket är skälet till att jag ser fram emot Wonder Woman-filmen. Det skulle vara kul också om typ Marvel gav ut en mini-serie där hjältinnor som Invisible Woman, She-Hulk, Elektra, Storm, Wasp etc. teamade upp med varandra. Jag vet att det finns en Elseworlds-serie som heter JLA: Created Equal där Superman är den ende manlige överlevanden efter en naturkatastrof och alla övriga jordbor är kvinnor. Skulle gärna läsa den, men har dessvärre inte hittat den än.
"Nu blir jag upprörd! Min sambo och jag brukar ibland äta fil och flingor till frukost. Vi samsas då om ett paket fil. Nu måste vi köpa två paket fil och ha varsin. Varför då undrar ni kanske? Jo för jag har hört att Antipiratbyrån har polisanmält folk för fildelning så nu törs vi inte göra det längre."
Insändare ur Gefle Dagblad 17/10 2005.



"Tyvärr förvandlas han ideligen till en löjligt brinnande dödskalle"
Filmrecensenten Kristian Ekenberg om Nicholas Cage som Ghost Rider, ur Gefle Dagblad 17/3 2007

#9 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 03 May 2006 - 13:51

Vet inte om Mystique eller Emma Frost har kvar sina tidningar. Men vi har ju Spider-girl, Supergirl, Catwoman, Alias (eller den är väl också nedlagd iofs, men den handlade om Jessica Jones), Spider-Woman...

I vilket fall som helst borde Squirrel girl få sin egen tidning omgående! Skulle lätt köpa vartenda nummer. Bara Dan Slott fick ta hand om manusen. :thumbsup:
*Hockey och superhjältar*

#10 super85

super85

    Forward Admiral

  • Moderator
  • 4,705 posts
  • Gender:Male

Posted 03 May 2006 - 13:54

Wonderwoman (nerlaggd men startar med en ny #1 i sommar), Supergirl och Catwoman från DC. Birds of Prey är kanske en "team bok" men det är ju 3 tjejer i huvudrollerna. Likaså nya "Checkmate" har kvinnor i huvudrollerna.


Läste någonstans, tror det var på detta forum, att serier med kvinnliga superhjältar generellt sett säljer sämre än tidningar med manliga huvudroller!? Om det nu är så, beror det på att författaren inte kan skapa intressanta kvinnoporträtt, eller vill inte den manliga publiken (som jag antar att serievärlden domineras av) läsa om kvinnorna?



Lite av båda. Catwoman, t ex när den skrevs i 3 år av Ed Brubaker vann en J*vla massa priser och kallades den bästa serietidningen som publiceras av kritikerna etc, den sålde ändå kasst, den sålde sämre än den sämst säljande Batman-titteln t ex.

Mystique är nerlaggd vad jag vet(kan ha fel), Spider-Girl ska läggas ner,och kanske nystartas, She-Hulk har rätt dåliga försäljningsiffror också,även om den som Catwoman får bra recensioner.
Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#11 Agentum

Agentum

    Captain

  • Members
  • 572 posts

Posted 03 May 2006 - 13:54

Catwoman har väl en med, msMarvel och kanske nån spider-girl/woman?

Att de säljer sämre beror imho inte på att de är sämre, jag har läst många serier med kvinnor i huvudrollerna och de försöker även med kvinnor som författare och tecknare (inte för att jag tror att inte en man kan skapa bra berättelser med kvinnor i och tvärtom), men de säljer som sagt sämre än motsvarande tidning med en manlig huvudroll.
Jag tror det beror rätt o slätt på att en hel del omedvetet eller medvetet väljer bort dessa tidningar, de kanske känner sig löjliga för att de läser en tidning med en kvinna som huvudperson, eller så beror det på att pojkar har mestadels män som förebilder för sig själv och väljer då en sån tidning?

Bara gissar.

Men sen får vi ju tillägga att alla tidningar med manliga huvudroller inte säljer bättre än alla med kvinnliga huvudroller, det är ju en populärhetsskala inbyggd med så WW säljer ju bättre än många av hennes mindre kända manliga kollegor.

She-Hulk säljer bättre än the The Thing tex trots sama författare, ingen av dem är toppnoterde men The Thing ligger risigt till just nu försäljningsmässigt.

Men sen har vi ju teamböcker med blandad besättning, det funkar ju bra ändå, så det kan ju inet vara en allmän motvilja mot kvinnor i serierna.

Edited by Agentum, 03 May 2006 - 13:58.


#12 Ned Flandiddelianders

Ned Flandiddelianders

    Fleet Captain

  • Members
  • 1,027 posts
  • Location:Karlstad
  • Interests:Film Serier Tv-spel Vänner Party

Posted 03 May 2006 - 13:59

Mystique är nerlaggd vad jag vet(kan ha fel), Spider-Girl ska läggas ner,och kanske nystartas, She-Hulk har rätt dåliga försäljningsiffror också,även om den som Catwoman får bra recensioner.

Finns det nån serietidningsmotsvarighet till IMDB? Alltså en faktaruta för varje aktuell och utgiven serietidning där folket ger sina egna betyg på seriern? Eller vart läser man om hur serierna mottages?
Är mycket intresserad av ny kvalitativa serier från DC och Marvel, även andra intressanta bolag.

Edit: Apropå kvinnliga serieskapare, så tyckte jag att Ann Nocentis jobb med Daredevil (gick i MU i börjarn av 90-talet) var ruskigt bra!

Edited by Ned Flandiddelianders, 03 May 2006 - 14:01.

I love the smell of napalm in the morning

#13 Nicce Lemonsson

Nicce Lemonsson

    Ensign

  • Members
  • 47 posts

Posted 03 May 2006 - 20:31

Finns det nån serietidningsmotsvarighet till IMDB? Alltså en faktaruta för varje aktuell och utgiven serietidning där folket ger sina egna betyg på seriern? Eller vart läser man om hur serierna mottages?
Är mycket intresserad av ny kvalitativa serier från DC och Marvel, även andra intressanta bolag.


http://www.comics-db.com/

Inte helt genomtäckande dock...


För övrigt så är Mystique mycket riktigt nerlagd, lades ner efter #24.

#14 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 03 May 2006 - 22:04

Apropå kvinnliga serieskapare, så tyckte jag att Ann Nocentis jobb med Daredevil (gick i MU i börjarn av 90-talet) var ruskigt bra!

Jajjemen! :) Är en av mina personliga Daredevil-favoriter också. Nocenti fattade Daredevil rätt ordentligt, och fortsatte i Millers anda, men gjorde nånting som få andra gjort med honom, drog verkligen nytta av det faktum att han egentligen lever i en värld långt bortom vår. :)

Dr DOOM! Mephisto! Blackheart! Ultron! Pyro & Blob! Silver Surfer! Daredevil tar dom alla!! :D Och hon tar samtidigt tillfället i akt att ge en ordentlig boloklubba i skrevet på korruptionen i det amerikanska samhället, kvinnosynen i media, oansvarig medicinsk forskning och djurplågeri. :) Vissa anser att hon var lite för uppenbar och hårdhänt, men jag gillade det skarpt.

Synd att hon verkar ha pensionerat sig från seriernas värld nuförtiden, hade gärna sett henne på tex Ms Marvel. Carol Danvers har ju tex varit journalist och feminist, så det hade kunnat bli rätt intressant, att koppla ihop sånt med rymdäventyr.

#15 Wylie Times

Wylie Times

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,204 posts
  • Gender:Male
  • Location:Location Location

Posted 04 May 2006 - 00:16

Jill Thompson är en av mina favorittecknare som gjort bl a Sandman och Invisibles och har på senare tid börjat skriva också. T ex den mycket roliga mangainspirerade Death spin offen på Sandman arcet A Season of Mists.

När det gäller icke bystiga och mindre konvetionella superhjältinnor så kommer jag först och främst att tänka på Jenny Sparks som är grov i mun, dricker som en borstbindare och vägrar ha på sig spandex som indikeras i citatet nedan. Hon var dessutom ledare för Authority där även Swift och The Engineer huserar som inte heller är "typiska" superhjältinnor

Att Warren Ellis är bra på att skriva tuffa superhjältinnor märks även i Planetary (Jakita Wagner) och i nya Nextwave där 3/5 av gruppen är kvinnor.

Edited by Wylie Times, 04 May 2006 - 00:18.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter


#16 DarkBeast

DarkBeast

    Commander

  • Members
  • 255 posts
  • Location:Risliden

Posted 04 May 2006 - 07:39


Finns det nån serietidningsmotsvarighet till IMDB? Alltså en faktaruta för varje aktuell och utgiven serietidning där folket ger sina egna betyg på seriern? Eller vart läser man om hur serierna mottages?
Är mycket intresserad av ny kvalitativa serier från DC och Marvel, även andra intressanta bolag.


http://www.comics-db.com/

Inte helt genomtäckande dock...

Tror den här är lite mer omfattande:
Grand Comic Book Database
(dock inga betyg eller sånt, men väldigt innehållsrik databas)

Edited by DarkBeast, 04 May 2006 - 07:42.

Jag tycker inte om att prata om tvångstankar men jag kan inte låta bli.

#17 Spidde

Spidde

    Rear Admiral

  • Members
  • 3,747 posts
  • Location:Norrköping &lt;-&gt; Uppsala
  • Interests:Serietidningar, musik, film och litteratur.

Posted 04 May 2006 - 07:59

De traditionella superhjälteserierna är, och har alltid varit, ganska sexistiska, men självklart finns det undantag...Det är ju nästan alltid så att hjältinnorna ska vara attraktiva och det är ganska sjuka ideal som gäller. Och när man tecknar tjejer så kan man ju göra dom exakt som man vill, vilket tecknarna utnyttjar till det maximala ;) Man om man går bortom ytan och deras utseende så är det flesta kvinnliga superhjältar ganska starka och sjävständiga personer...jag läste någon gammal intervju från 70-talet angående Dark Phoenix sagan, där det skrevs en del om "Claremont-kvinnorna". Claremont gick väl emot trenden, och lät kvinnorna bli de starkaste hjältarna...Fortfarande så är det så att kvinnorna i serier mest tjänar som ögongodis, men man kan ju inte säga att det ger en dålig kvinnobild då det är starka kvinnor som porträtteras...eller nåt...sen finns det ju andra serier utöver superhjälteserier också...
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#18 Ned Flandiddelianders

Ned Flandiddelianders

    Fleet Captain

  • Members
  • 1,027 posts
  • Location:Karlstad
  • Interests:Film Serier Tv-spel Vänner Party

Posted 04 May 2006 - 08:24

Tror den här är lite mer omfattande:
Grand Comic Book Database
(dock inga betyg eller sånt, men väldigt innehållsrik databas)

Nämen, den siten innehöll även svenska superserietidningar...komplett med med inscannade omslag, det va inte illa! Tackar för hjälpen!
I love the smell of napalm in the morning

#19 Jazzdevil

Jazzdevil

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,298 posts
  • Location:Sverige
  • Interests:1. Lee Van Cleef<br />2. The Dude<br />3. John Constantine<br />4. Dale Cooper<br />5. Charles Mingus<br />6. Scott Walker<br />7. Frank Miller<br />8. Nancy Sinatra<br />9. Barry Adamson<br />10. Serge Gainsbourg <br />

Posted 04 May 2006 - 14:49

Har ofta kommenterat det där med kvinnliga superhjältars utseende med att när man kollar på männen, så är de inte precis fula heller. Batman,Superman, Wolverine etc är alla väldigt snygga karaktärer,även "Wolvie" som var rätt ful på 80-talet ser ofta idag ut som en "snygg badboy", mycket tack vare (eller på grund av) att Hugh Jackman blev så poppis i rollen i X-men filmerna. Så visst när någon klagar över att Jim Lee, Michael Turner eller Ed Benes tecknar översnygga fotomodelsbrudar så ser männen de tecknar även överdrivet snygga och starka. Det är oftast så med superhjältar,även den "vanliga killen" Peter Parker brukar ha en jävligt vältränad mage med rutor när man ser det i serierna. Själv har jag ingen större ångest över det,kan dock förstå att det avskräcker vissa kvinnliga läsare. Karaktärerna behöver inte se överdrivet porriga ut,men att hjältarna är snygga är ju en del av grejen,anser jag.


Männen är absolut inte fula. Snarare är de istället precis som du sägar överdrivet dimensionerade. Jag lider väl inte heller av något Ingmar Bergman syndrom men som du också påpekar så kan det vara en del av det som avskräcker de kvinnliga läsarna. Det är väl inget jag stör mig på heller men jag läser hellre en serie där hjältarna påminner om normalt folk än när Barbie och He-Man (för att låna någon annas uttryck) bekämpar skurkar tillsammans. Detta är säkerligen ett av skälen till att Vertigo serierna gick hem i min seriehylla liksom ett av skälen till att Image seriena som publicerades i Sverige inte fann sin väg till samma hylla i lika stor utsträckning.


Det fins ju som tur är andra typer av serier som nog uppskatas mer av tjejer.

Dock är många kvinnliga superhjältar bara en kvinnlig variant av en redan populär manlig hjälte (se Batgirl, Supergirl, Spider-girl osv), det är lite tråkigt jag tycker de kunde ge dem personliga namn så de käns som något eget, men självklart skulle det sälja sämre.


Vilka typer tänker du på?

Det är lite intressant faktiskt. Lite som en avbild av mannen fast sämre (nästan lite bibliskt). Tvärtom vore kul att se. Men jag undrar hur länge vi måste vänta på serier såsom Phoenixboy, Wonderman, Catman, Stormboy osv...

#20 super85

super85

    Forward Admiral

  • Moderator
  • 4,705 posts
  • Gender:Male

Posted 04 May 2006 - 14:55

Synd att hon verkar ha pensionerat sig från seriernas värld nuförtiden, hade gärna sett henne på tex Ms Marvel. Carol Danvers har ju tex varit journalist och feminist, så det hade kunnat bli rätt intressant, att koppla ihop sånt med rymdäventyr.




Ann Nocenti har på senare år gjort några Batman serier för DC, bland annat en 2 delars prestige-format grej tecknad av Ethan Van Sciver som hette typ Batman:The Way of The Gun eller Batman/Catwoman:Way of the Gun eller något liknande.


Phoenixboy, Wonderman, Catman, Stormboy



DC har en skurk som heter Catman, som när han introduceras var ett riktigt skämt till superskurk som Batman som pucklade på då och då i rätt roliga serier. Sen har väl Marvel en karaktär som heter Wonderman, tror jag i allfall, som dock inte är någon form av "Wonderwoman fast kille"
Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#21 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 04 May 2006 - 15:00

Det kom ut en "What if?" för ett tag sen där bl. a ett av skämten var "What if Power man was a girl, wonderwoman was a man..."...och en till. Figurerna stod med ett brev från DC i handen "Dear Marvel editors...better not!" :lol:
*Hockey och superhjältar*

#22 Agentum

Agentum

    Captain

  • Members
  • 572 posts

Posted 04 May 2006 - 15:09

Det sägs dock att Marvel inte gillade att DC hittade på en Power Girl när de hade en Power Man redan, så de återuppväkte Wonder Man från glömskan för att dyka upp i serierna igen.
Kanske bara lögn, men man vet ju aldrig.

I What The.. tidningarna är det gott om både DC och Marvel figurer som det skämtas med, helt uppenbara plagiat av DC karaktärer, men jag antar att allt är på gränsen till vad som är tillåtet.

Edited by Agentum, 04 May 2006 - 15:10.


#23 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 04 May 2006 - 15:20

Ah, Marvel har ju Squadron Supreme som är ganska uppenbara kopior av JLA. Och DC har väl haft sina kopior på kända Marvel-figurer också.
*Hockey och superhjältar*

#24 super85

super85

    Forward Admiral

  • Moderator
  • 4,705 posts
  • Gender:Male

Posted 04 May 2006 - 15:37

Jo. och de känns som skämt mellan förlagen som ingen borde ta så seriöst.
Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#25 Agentum

Agentum

    Captain

  • Members
  • 572 posts

Posted 04 May 2006 - 15:48

Fast det har varit riktiga krig mellan dem och Marvel vägrade ju JLA vs Avengers en lång tid.
Det har förekommit hot om stämningar hit och dit, höjdarna är högst troligt bittra konkurrenter.

Men det vanliga folket som författare och tecknare gör ju ofta jobb åt båda lägren så de bryr sig nog inte alls så mycket.

Men det är lätt att se att vissa är väldigt nitiska för just det ena bolaget.

Personligen har jag ingen vendetta alls, jag läser från båda sidorna, så ev. krig rör mig inte egentligen.