Jump to content

Photo

Tecknade filmer vi minns från vår barndom...


  • Please log in to reply
96 replies to this topic

#26 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 08 October 2007 - 15:19

Jag har sett en cell-sam historia men visste inte att det var en "Det var en gång" serie.

Har du sett någon av dom andra serierna och är det någon man borde ta sig en närmare titt på?


Jag undrar om det inte var på The Children's Channel som jag såg "Det var en gång - rymden". Det var väl en kabeltvkanal och om minnet inte sviker mig så ringer det en liten klocka när den kanalen kommer på tal. Rörde det sig om svenskt tal där med eller var serien dubbad till engelska?

#27 Erika

Erika

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,783 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Trollhättan
  • Interests:Böcker, serier, film, TV-serier, TV-spel m.m.

Posted 08 October 2007 - 15:22

Har du sett någon av dom andra serierna och är det någon man borde ta sig en närmare titt på?


Jag har tyvärr inte sett någon av de tre sista tv-serierna. :(

Jag undrar om det inte var på The Children's Channel som jag såg "Det var en gång - rymden". Det var väl en kabeltvkanal och om minnet inte sviker mig så ringer det en liten klocka när den kanalen kommer på tal. Rörde det sig om svenskt tal där med eller var serien dubbad till engelska?


Den var dubbad till engelska.

Edited by Erika, 08 October 2007 - 15:23.


#28 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 08 October 2007 - 16:18

Jag har faktiskt aldrig läst boken men jag blir lite sugen på att läsa den efter starten av denna tråd. :)

Det ska du absolut! Har själv läst den två gånger - och så slipper du Art Garfunkel's falsett :P

Annars håller jag nog Fritz the Cat rätt högt när det gäller "barndoms"- (kanske snarare ungdoms-)upplevelser. Och jag tycker inte heller att tecknade Sagan om Ringen var så dålig då det begav sig (såg den på video några år efter att den gått på bio). Går ju inte att jämföra med PJ:s fantastiska bygge, men den är rätt snyggt och annorlunda gjord.

Och visst, Djungelboken är i en klass för sig. "Undervisar" den för min 5-åring hemma, så mycket skönare och mer njutningsfullt att titta på än allt vad Pixar ger ut nuförtiden. Jag är väl gammaldags, men jag älskar det lägre tempot i äldre tecknade filmer - och kan också se på min sons reaktioner att de är lättare att ta in.
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#29 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 08 October 2007 - 16:28

Jag har faktiskt aldrig läst boken men jag blir lite sugen på att läsa den efter starten av denna tråd. :)

Det ska du absolut! Har själv läst den två gånger - och så slipper du Art Garfunkel's falsett :P


Får helt enkelt ta och läsa boken nu när tillfälle ges. Den är väl fristående eller ingår den i någon serie?

Annars håller jag nog Fritz the Cat rätt högt när det gäller "barndoms"- (kanske snarare ungdoms-)upplevelser. Och jag tycker inte heller att tecknade Sagan om Ringen var så dålig då det begav sig (såg den på video några år efter att den gått på bio). Går ju inte att jämföra med PJ:s fantastiska bygge, men den är rätt snyggt och annorlunda gjord.


Filmen av Ralph Bakshi var väl rätt kontroversiell när den kom. Har sett den ett par gånger men aldrig fastnat för varken animtionerna eller handlingen. Dock var Fritz en rätt annorlunda och stundtals rätt skön karaktär.

Och visst, Djungelboken är i en klass för sig. "Undervisar" den för min 5-åring hemma, så mycket skönare och mer njutningsfullt att titta på än allt vad Pixar ger ut nuförtiden. Jag är väl gammaldags, men jag älskar det lägre tempot i äldre tecknade filmer - och kan också se på min sons reaktioner att de är lättare att ta in.


Jag förstår inte varför man nuförtiden envist måste göra alla teckande filmer med Pixar-liknande animationer. Går det inte att göra en tecknad film på det gamla hederliga viset som med t.ex. Djungelboken eller annan varfri Disney film från tidigt 1990- tal eller tidigare. Det var väl i och med Lejonkungen som Disney upptäckte möjligheterna med ny teknik, men jag måste säga att många av deras filmer har blivit sämre med åren då dom fokuserat lite för mycket på teckniken och missat en hel del när det kommer till karaktärer, handling och budskap.

Visst, jag kan uppskatta en datoranimerad tecknad film från Pixar, Disney eller annat filmbolag men jag måste säga att det överlag var bättre förr. :)

Edited by Cartman, 08 October 2007 - 16:36.


#30 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 08 October 2007 - 16:37

Den är väl fristående eller ingår den i någon serie?

Den är fristående. Du borde passa på att läsa hans bok om hundarna också (även den finns som film)
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#31 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 08 October 2007 - 17:35

Den är väl fristående eller ingår den i någon serie?

Den är fristående. Du borde passa på att läsa hans bok om hundarna också (även den finns som film)


Fint. Då passar jag på att ta den i samma veva. Det ska bli riktigt trevligt att få läsa dessa böcker. Om The plague dogs är bra så tar jag mig nog en närmare titt på filmen.

#32 Walker

Walker

    Rear Admiral

  • Aktiv member
  • 3,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:Dodge City

Posted 08 October 2007 - 23:55

Finns en film som jag för alltid förknippar med min barndom...

Trolltyg i tomteskogen

Vilket förövrigt kan diskuteras i ovannämnda tråd ;)

Annars var det tyvärr rätt tunnsått med bra tecknad film på tv under min uppväxt på 80-talet, mest tjeckisk dockfilm och dåligt tecknat från östblocket. Endast vid jul fick vi lite amerikansk tecknat på morgonen och det traditionsenliga julaftonsprogrammet. :upset:

#33 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 09 October 2007 - 00:00

Trolltyg i tomteskogen! En av de absolut första tecknade filmerna jag minns. Brukade gå varje år tills filmens skapare dog och orginalet blev förstört. Sedan dess har det varit förbjudet att visa den. (Tur man har en TV-rippad kopia) ;)
På min tid hette den Tomtarnas Bröllop när den visades fast vi kallade alltid den Krig i Tomteskogen. :D
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#34 Walker

Walker

    Rear Admiral

  • Aktiv member
  • 3,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:Dodge City

Posted 09 October 2007 - 00:24

Trolltyg i tomteskogen! En av de absolut första tecknade filmerna jag minns. Brukade gå varje år tills filmens skapare dog och orginalet blev förstört. Sedan dess har det varit förbjudet att visa den.


Nä så är det inte. Filmen kan inte visas på Svt pga att det i dagsläget är oklart vem eller vilket bolag som har rättigheten till filmen. Själklart har de en kopia av filmen men präktiga svt vågar inte chansa eftersom man inte vet vem som ska ha betalt förv visningen. Tur att filmen finns att ladda ner :thumbsup:

#35 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 09 October 2007 - 00:50

Trolltyg i tomteskogen! En av de absolut första tecknade filmerna jag minns. Brukade gå varje år tills filmens skapare dog och orginalet blev förstört. Sedan dess har det varit förbjudet att visa den.


Nä så är det inte. Filmen kan inte visas på Svt pga att det i dagsläget är oklart vem eller vilket bolag som har rättigheten till filmen. Själklart har de en kopia av filmen men präktiga svt vågar inte chansa eftersom man inte vet vem som ska ha betalt förv visningen. Tur att filmen finns att ladda ner :thumbsup:

SVTs kopia blev förstörd (Kommer inte ihåg hur det gick till). Eftersom det är oklart vilka som är ägarna så får de ingen ny.
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#36 Erika

Erika

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,783 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Trollhättan
  • Interests:Böcker, serier, film, TV-serier, TV-spel m.m.

Posted 09 October 2007 - 11:33

"Trolltyg i Tomteskogen" kommer jag också väl ihåg! :thumbsup: Jag minns även tv-serien "David el gnomo" (gjord av BRB Internacional) som var baserad på samma bok. :)

#37 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 09 October 2007 - 12:09

Finns en film som jag för alltid förknippar med min barndom...

Trolltyg i tomteskogen


Den kommer jag så väl ihåg, väldigt fint animerad och framförallt en underbar handling och mysiga karaktärer. :thumbsup:

#38 Walker

Walker

    Rear Admiral

  • Aktiv member
  • 3,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:Dodge City

Posted 09 October 2007 - 13:16

SVTs kopia blev förstörd (Kommer inte ihåg hur det gick till). Eftersom det är oklart vilka som är ägarna så får de ingen ny.


Vad har du fått dom uppgifterna ifrån? Har du någon länk eller möjligen inscannad tidningssida att referera till?

Så här skriver Wikipedia om "Trolltygs" uteblivna reprisering

Trolltyg i Tomteskogen är en av de mest efterfrågade repriserna och Sveriges Television har i många år försökt att få visa filmen på nytt, men efter en konkurs är det ingen som riktigt vet vem som äger rättigheterna. Så länge det inte är klargjort, kan SVT inte visa filmen förrän upphovsrätten har upphört.


http://sv.wikipedia....g_i_tomteskogen

Så skriver svt på hemsidan angående repriseringen på sidan för frågor & svar

2004-11-24
Trolltyg i Tomteskogen

Kommer Trolltyg i Tomteskogen att visas i repris?

Det ser dystert ut för alla er som vill se Trolltyg i Tomteskogen (Gnomes) igen. Det går inte att förnya visningsrättigheterna. SVT kan bara beklaga att vi inte kommer att kunna visa filmen igen.


http://svt.se/svt/js...=67143&a=704627

#39 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 09 October 2007 - 13:33

Det där med rättigheter kan vara nog så knepigt. Jag vet hur flera olika filmbolag här i landet har letat efter rättigheter till vissa filmer som är populära men inte hittat någonting trots att många duktiga personer varit inblandade i sökandet. Tror det tyävrr är kört för visning av Trolltyg i TV framöver. Lite synd faktiskt då det var en väldigt fin och mysig tradition man såg fram emot.

#40 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 10 October 2007 - 07:58

Har för mig att jag läste att det börjat ljusna i trolltygs-skogen... :unsure: Minns väl fel...

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#41 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 10 October 2007 - 12:57

Om du hittar det du läste får du gärna dela med dig... :D


Jag kom på två till filmer som jag gillade när jag var yngre.

Sagan om Karl-Bertil Jonssons julafton är ju även den given även om den inte är så lång och att jag inte fattade budskapet när jag var riktigt ung. Men den är riktigt härligt animerad i skön stil med bra röstskådespelare samt handling.


Samt Resan till Melonia som också den är svensk och regisserad av samma regisör, Per Åhlin, till Sagan om Karl-Bertil Jonssons julafton. Det är något visst med stilen på dessa två.

#42 Darth Wiggy

Darth Wiggy

    Captain

  • Members
  • 458 posts
  • Location:Helsingborg
  • Interests:Film, musik, star wars replicas, damer

Posted 15 October 2007 - 17:56

Jag har trolltyg i tomteskogen på DVD. Visserligen är det inspelat först på VHS och sen till DVD, men jag har den i alla fall. Helt okej bildkvalitet.
Posted Image

I'm a stormtrooper, yes I am! And I'm proud of it! In a SCOTTISH way! Posted Image

#43 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 15 October 2007 - 18:09

Wind in the Willows/Paddan på Paddeborg (Gjordes 1985 men släpptes 1987) Finns ej på DVD!

Är det "Det susar i säven"?

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#44 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 15 October 2007 - 18:18

Wind in the Willows är ju Det susar i säven på svenska. Dock vet jag inte riktigt vad det är Crusader menar, han kanske kan ge oss en länk? :)

Kanske är det den här han menar?

#45 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 15 October 2007 - 18:36

Vad som gjorde mig förvånad är att jag aldrig hört något annat namn än Det susar i säven som boken heter på svenska (har den någonstans i garderoben). Men det är ju möjligt att filmen från 85/87 hette Paddan från Paddeborg...

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#46 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 15 October 2007 - 18:42

Jo, det kanske är en undertiteln på filmen. Det susar i säven: Paddan från Paddeborg. Eller så är det den första svenska titeln på Wind in the Willows. Minns, Hompen eller En resa dit och tillbaks igen som första svenska översättningen av The Hobbit... :lol:

#47 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 15 October 2007 - 18:47

Hompen? :lol: Blir lika fnissig varje gång jag hör det... Men "En resa dit och tillbaks igen" är ju inte helt ute och snedseglar, för hela titeln är ju egentligen i original "The Hobbit, or There and Back Again". (Men det sistnämnda står inte på omslaget - bara på titelsidan.) Men du har rätt - underligare snedseglingar har man ju sett med titelöversättningar...

Edited by XC, 15 October 2007 - 18:48.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#48 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 15 October 2007 - 18:56

Den nya heter Hobbiten - eller bort och hem igen. Hompen är ju en minst sagt annorlunda översättning/tolkning. Dessutom heter Bilbo, Bimbo i boken. :rolleyes:

Du hittar några av illustrationerna från den första översättningen av boken här. Dom är gjorda av Torbjörn Zetterholm som var översättaren Tore Zetterholm's yngre bror.

Läs den här texten.

:lol:

Edited by Cartman, 15 October 2007 - 18:59.


#49 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 15 October 2007 - 19:07

Får jag tag på den så köper jag den - om så bara för kultvärdet. :lol: Dags och börja lusläsa titlarna på ungdomsböckerna igen.

Hompen Bimbo... :lol2:

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#50 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 15 October 2007 - 19:24

Kanske är det den här han menar?

Jepp, det är det. :)

Vad som gjorde mig förvånad är att jag aldrig hört något annat namn än Det susar i säven som boken heter på svenska (har den någonstans i garderoben). Men det är ju möjligt att filmen från 85/87 hette Paddan från Paddeborg...

"På", inte "från". ;) Det var inte jag som spelade in den eller skrev på bandet så jag vet inte. På bandet stod det iallafall "Paddan på Paddeborg". Kan ju vara så att det var pga att dock-serien var så populär då och hette "Det susar i säven" så de ville inte att folk skulle bli förvirrade eller nåt.

Minns, Hompen eller En resa dit och tillbaks igen som första svenska översättningen av The Hobbit... :lol:

Den boken har haft många namn. "Hompen", "Bilbo", "Hobben". :P
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif