Jump to content

Photo

Senast sedda film v.4


  • This topic is locked This topic is locked
1001 replies to this topic

#51 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 15 September 2010 - 07:53

Skåningar (1944)

Det är dags för skånske bonden Mårten Esbjörnsson's 3 söner att gifta sig. De åker runt till de närliggande gårdarna för att uppvakta de andra böndernas döttrar. Det blir bröllop med Ålagille, Äggakaga och Spedekaga.

Mer intresant än bra. Att titta tillbaka 100 år är att se en främande värld. Flickorna gör sig fina för bondpojkarna ska komma och välja vem de vill ha till hustru och bönderna gör allt för att de ska välja just deras dotter. Ingen tid för kärlek utan de ska gifta sig för det hör till livet och det hela blir som en ritual.
Givetvis en hel del humor. En av mina absoluta favoritscener är när Mårten träffar en man och säger "Goda", "Hur är det" och sedan "Ajjö me daj" var på han sedan förklarar för en annan att det var hans bror som han inte hade träffat på 25 år så han var tvungen att prata lite med honom. :lol:
Gillar man gammla svenska långfilmer utan större handling eller är intreserad på hur skåne var i början på 1900-talet så ska man se den här.

4,5/10
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#52 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 15 September 2010 - 08:27

Titanic (1997) [MZ]
Låt oss vara ärliga - det är fonden som gör filmen. Lovestoryn mellan Kate Winslets "Rose" och Leo DiCaprios "Jack" är inte på något sätt episk eller extra ordinär på egen hand. Inte mer än den är i "Tjejen som förr överbord". Det som gör filmen är leken med tanken på hur livet ombord innan den där fatala natten. På sina håll är det nästan kusligt hur livet lunkar på för passagerarna, till synes omedvetna om katastrofen som nalkas. Jag gillar faktiskt konceptet om den "okända" överlevande som berättar sin syn på katastrofen - filmen åt sido så måste det vara en mäktig upplevelse att få uppleva det i verkligheten. (Minns att det var rätt mäktigt att höra överlevande från Auswitch berätta). Jag gillar verkligen musiken, hade förmånen och fynda den billigt på second hand; stackars James Horner som fick i uppdrag att komponera ett soundtrack som skulle låta som om Enya gjort det. Fler bra scener - men mitt steampunk-hjärta klappar lite extra för scenerna nere vid motorn. Helt underbara. Filmen är med sina 194 minuter gediget hantverk aningens för lång, men utan att vara tråkig. Lagom senimentalt slut faktiskt.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#53 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 15 September 2010 - 15:31

Tusen och en natt / Arabian Nights (2000) [RHI]


Bra omdöme som jag håller med om. Jag tycker att den kanske blir lite väl lång, vilket inte är ofta som jag upplever under en Hallmark-produktion. Alltid trevligt att se lite kända ansikten, men jag ska erkänna att det tog ett tag innan jag kunde placera vart jag hade sett Jason Scott Lee innan.

Evil Aliens (2005)


Jag trodde att jag hade sågat den här redan, antingen här eller på bloggen då den levde och frodades. Men jag misstog mig tydligen. Jag ska göra det enkelt för mig och säga att jag håller med dig exakt i vad du skriver om filmen. Dessutom är det riktigt bra skrivet som alltid. :) Sedan skulle jag kunna fylla på med fler negativa aspekter, men det blir bara tradigt att läsa sådant i längden. Dock är det värt att ge regissören en spark i ändan för att han iaf försöker göra sådan film som han själv vill se och sedan slår jag gärna ett slag för en av hans tidigare filmer "Razor Blade Smile" som är en skön & udda vampyrfilm.

Changeling (2008) #MovieZine #Wylie Times #Spotify #GrooveShark


Trevligt att du tycker om filmen. Det gör jag också. Men den här filmen satt långt inne då den mest har legat och samlat damm i mitt filmotek. Angelina Jolie var den främsta orsaken till att jag inte ville se den. Motargumenten var att JMS står för filmens manus och att den både är baserad på verkliga händelser och att dessa verkade intressanta. Mycket riktigt så är filmen välspelad och Angelina står för det bästa som jag har sett henne som, och då har jag envisats med att ha sett rätt mycket av henne genom åren, trots att jag inte tycker att hon är speciellt bra. Just att man knappt känner igen henne var en fräsch och fin vinkling på det hela. För jag är övertygad om att man medvetet såg till att få filmen i den riktningen. Handlingen är riktigt bra och jag gillar slutet som är en form av avslut men att det sedan lämnas öppet för egna tolkningar och spekulationer.

Princess Mononoke (1997) #MovieZine.se


Ahh så trevligt att du har sett den här nu. Jag håller med dig i det du skriver och det är på tiden att du fick se en av Miyazakis mer vuxna sidor. Visst kan du se paralellerna mellan den här filmen och en del i det som vi får ta del av i Camerons Avatar? :)

Cloverfield (2008) #Crusader #Crusader 2 #Cartman #Brisingr #Georgia #Synon #Wylie Times #DukeOfNewYork #MovieZine.se


Hoppades att du skulle gilla filmen. :)

Vad var det som du gillade, respektive ogillade med slutet om jag får fråga?

Jag tycker att filmen är en frisk fläkt och en välkommen återkomst av monsterfilmer. Jag gillar att den är upplagd á la "skakig handkamera". Början av filmen när dom är på partyt stör jag mig faktiskt inte så mycket på, det är istället nästan välbehövligt för att det ska bli en så bra brytning mellan att allt är som det ska och sedan slår kaoset till. Däremot tycker jag fortfarande att scenerna när dom är nere och går i tunnebanan (har jag för mig att det är) är extremt seg och smått onödig. Annars gillar jag filmen rakt av och skulle gärna se en till elelr något liknande. Ang det sista du skrev om att man kanske kan känna sig sjösjuk av att se filmen. Det var faktiskt många som upplevde det på biograferna. Främst i USA har jag för mig.

Det regnar köttbullar / Cloudy with a Chance of Meatballs (2010) | #Voddler


Bra film och det här är nog första(?) gången som jag hör Bruce Campbell i en roll som röstskådespelare. Jag hade hört talas om den här och att den skulle vara ganska "vuxen" i tonen, men det tycker jag inte riktigt stämmer. Det kanske ligger i åskådarens intresse att avgöra sådant själv, men gav mig även en välbehövlig spark i baken att sluta upp med att läsa recensioner innan jag ser filmen samt att inte läsa in för mycket av det som skrivs när jag väl läser. ;) En film jag kan tänka mig att se om tillsammans med systerbarnen någon gång.

Million Dollar Baby (2004) #dukeofnewyork #MoveZine


Som flera andra redan har påpekat så är Girlfight med Michelle Rodriguez en bättre film på temat, men den här är bra den med. Det som är bäst med hela filmen, bortsett från handlingen är att Hilary Swank är riktigt bra i sin roll som Maggie och att Clint Eastwood är väldigt bra som regissör. Inte för att jag någonsin har tvekat om det. Tyvärr räcker det inte hela vägen, eller så är det en film som jag behöver se om för att den verkligen ska "sitta".

Titanic (1997) [MZ]


Yay! :thumbsup:

Ä-N-T-L-I-G-E-N-! får jag så veta vad du skulle tycka om den här filmen om du någon gång såg den. Återigen levererar du ett riktigt bra skrivet omdöme som är en fröjd att läsa. :D Det har varit värt väntan då det viktiga var att iaf se den eftersom man skulle kunna misstänka (iaf dom som inte har full koll på din smak) att den ligger en bra bit utanför din intressesfär. Att du sedan tycker om filmen är en riktigt trevlig och fin bonus. :) Jag håller med dig i allt, bortsett från att den skulle vara aningens för lång. Det här är en sådan där fängslande film som skulle kunna få mig att sitta still i ytterligare 2 timmar om filmen bara var så lång. Till skillnad från Bollywood ;) så lyckas man fylla ut varje scen till max och det finns inte en död sekund i filmen. Allt är dessutom på topp och det går inte att hitta fel, inte ens om jag letar. Det är, kort och gott, en sådan där speciell film som man fastnar för direkt och som man troligtvis aldrig kommer att sluta tycka om. En av få dramafilmer som jag känner så för, skall sägas.

Nu blir det kul att se hur det kommer att kännas att se The Asylums Titanic 2 efter det här. :lol: ;)

#54 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 15 September 2010 - 19:01

Tack för de berömmande orden - jag känner att jag börjar hitta formen att ge ett omdömme med betyg utan att skriva betyg.


[Tusen och en natt / Arabian Nights (2000]
Jag minns honom från Djungelboken och Rapa-nui. :) Jo den känns som aningen för låg - det kan jag hålla med om - och kanske är det så att det är just det att den slackar lite under Alladin-akten som gör att det känns så. För de andra delarna är ju intressanta. :)


Changeling (2008)
Det talas ju lite om att Eastwood är väldigt lyhörd mot skådespelarna så kanske fick hon lite utrymme och flexa sin talang på riktigt i den här filmen? Och visst underlättare det med en engagerande story med verklighetsbakgrund. :)


Princess Mononoke (1997)
Visst finns det likheter med Avatar - har Miyazaki stämt Cameron ännu? :P Måste säga att Muyazaki har en väldig bredd, kul att se att en och samma kan knåpa ihop animerade filmer för både de allra minsta och de vuxna.


Cloverfield (2008)
:Försöker dra mig till minnes hur filmen slutade: Ahh. Jag störde mig lite på att man gömmer sig under en bro det gillade jag ite riktigt eftersom de kommer i ett utsatt läge direkt om monstret kliver på det. Annars gillade jag slutet som det är. Och jag håller med om tunnelbanescenerna storyn tappar lite där. Upplägget med en skakig handkamera är iofs en intressant idé och ger liv åt filmen på ett helt annat sätt än vanlig kamera. Däremot så känner jag att det stundtals blev lite för mycket och på sina håll direkt distraherande.


Det regnar Köttbullar / Cloudy with a Chance of Meatballs (2010)
Sade ju att det var något att avnjuta tillsammans med systerbarnen. :P


Million Dollar Baby (2004)[/url]
Jaja, skall försöka se Girlfight. :P Men nu var det ju Hillary Swank som var den stora ursäkten här. :)


Titanic (1997)
Vad snackar du? Bollywood har ju den där smidiga lösningen att reboota manuset halvvägs in. :P :lol: Jag sade inte att den inte höll hela vägen - det gör den. Men jag tycker den kändes aningen lång.

Edited by XC, 15 September 2010 - 19:03.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#55 Wylie Times

Wylie Times

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,204 posts
  • Gender:Male
  • Location:Location Location

Posted 16 September 2010 - 02:41

Gake no ue no Ponyo (Ponyo på klippan vid havet)

Little fish, big fish, swimming in the water
Come back here, man, give me my daughter


3,5/5

Edited by Wylie Times, 16 September 2010 - 02:44.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter


#56 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 16 September 2010 - 17:00

Tack för de berömmande orden - jag känner att jag börjar hitta formen att ge ett omdömme med betyg utan att skriva betyg.


Det tycker jag utan tvekan att du gör. Sedan ett tag tillbaka faktiskt. Du får ju fram det du tycker och tänker kring filmerna och då är ju ett extra betyg i sig helt onödigt. Jag ska försöka komma ihåg att ge lite mer ordentlig feedback framöver så allt inte bara blir "instämmer, håller med, bra skrivet" osv. ;) Jag ska försöka att precisera mig lite mer. :)

Re: [Tusen och en natt / Arabian Nights (2000]

Djungelboken med honom vet jag att jag har sett, men inte mycket mer än så. Rapa-nui är en film med honom som jag har velat se länge nu, men den faller hela tiden i glömska och när jag blir påmind så har jag inte hittat den. Är den bra? :)

Re: [Changeling (2008)]

Det tror jag utan tvekan att Eastwood är. Den här filmen känns ju som en av dom absolut mest seriösa som Jolie har gjort. Det skulle väl vara hennes roll i "Stulna År" (Girl, Interrupted) som kan räknas in där med. Även om det är klasskillnad. Så om hon ägnade mer tid åt den här typen av filmer så tror jag att hennes talang kommer mer till sin rätt.

Re: [Princess Mononoke (1997)]

Det är Cameron som är den girige av dom så om någon stämmer den andre retroaktivt så är det väl han. ;)

Jag kan inte annat än att nicka instämmande i att Miyazaki har en otrolig bredd på det han gör. Han lyckas ju nästan alltid med att göra en film för alla, utan att det vare sig blir för tillrättalagt eller för inriktat på en viss målgrupp. Det skulle vara intressant att veta varför han gjorde just den här filmen, då den är en av få som har en vuxen ton. Eller man kanske snarare skulle vilja veta vad det är som gör att han inte har gjort något liknande efter det.

Re: [Cloverfield (2008)]

Det har du ju rätt i angående att dom sökte skydd under bron. Så långt tänkte nog aldrig jag när jag såg och har sett om filmen.

Nu blir jag nyfiken så jag måste fråga en sak angående det här med att en del filmer har upplägget att använda sig av skakig handkamera som ett extra sätt i att skapa realism. Hade du samma "problem" med det i [REC] också? Om inte, vad är det då som gör den biten bättre i den filmen och inte i den här? :)

Re: [Det regnar Köttbullar / Cloudy with a Chance of Meatballs (2010)]

That you did say. Nu gäller det bara att ninja ungarna också. ;)

Re: [Million Dollar Baby (2004)]

Ja, se gärna Girlfight någon gång. :) Fröken Swank är den som lyfter Million Dollar Baby, utan tvekan. En av dom som däremot hjälper till att sänka den är Morgan Freeman som jag praktiskt taget alltid har svårt för. Vet inte varför, men han känns så osympatisk i allt han gör.

Re: [Titanic (1997)]

På tal om Bollywood, har dom verkligen inte gjort sin egen tolkning av det här? :lol2: Sedan skulle det ha varit intressant att se en sådan reboot av Cameron i sin egen film. Eller kanske inte. ;)

Och nej du sa inte att den inte höll hela vägen. Det var nog bara jag som missuppfattade det hela. Var det någon speciell typ av scener som du tycker hjälpte till att dra ut filmen mer än nödvändigt? Alltså vad hade du velat se mindre av för att kanske få en tightare film? :)

Edited by Cartman, 16 September 2010 - 17:02.


#57 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 16 September 2010 - 17:54

Jag ska försöka komma ihåg att ge lite mer ordentlig feedback framöver så allt inte bara blir "instämmer, håller med, bra skrivet" osv. ;) Jag ska försöka att precisera mig lite mer. :)

Skall försöka göra detsamma. :)


Re: [Tusen och en natt / Arabian Nights (2000]
Minns Rapa-nui som bra iaf. Men har inte sett den på väldigt länge.


Re: [Cloverfield (2008)]
Jag hade inga problem alls med handhållen-kamera-konceptet i [REC] (eller Diary of the Dead för den delen). Hitintills är det bara här som jag upplevt det som distraherande.


Re: [Million Dollar Baby (2004)]
Jag hade viserligen inget emot Freeman - men tror inte jag sett honom i så överdrivet många filmer f.ö.


Re: [Titanic (1997)]
Kunde inte låta bli att googla "bollywood titanic" och tyvärr så tror jag inte det. :( Hmm, om Cameron skulle köra en remake på den här så tror jag det blir första gången i världshistorien som spy-påse ingår i biobiljetten... :P Så skulle vi kunna snacka om sjösjuka. :lol:
Vet inte om jag kan peka ut enskilda scener som onödiga faktiskt, iofs så känns plotten där Jack sätts dit för stöld lite som en overkill - men å andra sidan får vi ju se Kate Winslet beväpnad med en yxa...

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#58 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 16 September 2010 - 18:21

Jag ska försöka komma ihåg att ge lite mer ordentlig feedback framöver så allt inte bara blir "instämmer, håller med, bra skrivet" osv. ;) Jag ska försöka att precisera mig lite mer. :)


Skall försöka göra detsamma. :)


Tycker du att jag lyckas eller misslyckas med att få fram min åsikt utan ett betyg? :)

Re: [Titanic (1997)]

Synd där att Bollywood inte hade gjort en egen tolkning. Den hade varit spännande att se. Undrar om det hade varit den första filmen att spränga 5 timmarsgränsen. ;) Spypåse har redan ingått i biljettpriset till tidigare filmer. :P Jag minns när jag såg antingen Braindead eller Bad Taste på på nattbio och dom delade ut sådana påsar när man fick biljetten. Cameron gör iofs ingen remake, men han verkar redan ha tänkt ut ett sätt att göra besökarna sjösjuka då han envisas med att konvertera filmen till 3D. :rolleyes:

Edited by Cartman, 16 September 2010 - 18:21.


#59 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 16 September 2010 - 18:43

Titanic II (2010)
Nej, det är inte frågan om en sequel till James Camerons moderna klassiker. Men det visste vi ju redan. Det här är en film som faktiskt faller in under den lilla kategorin: filmer-som-lider-av-sin-logotyp. För den är faktiskt inte så pjåkig, visst; det är ingen Oscars-film. Men utöver det? Konceptet är bättre än man väntar sig, och en gamla Titanic-olyckan får faktiskt en riktigt bra modern tolkning. Och manuset är riktigt bra för att vara en film från the Asylum. Riktigt bra regi också, i några scener så lyckas man till och med bygga upp lite spänning; en för mig välkommen överraskning. Skådespelarna är snäppen över medelmåttor och CGIn får godkänt. Det är logotypen som gör det; den där viskande lilla rösten som säger att ingen faktiskt på allvar skulle döpa en båt till Titanic II. Men att bygga en modern take på en Atlantångare och en tribute resa längs den gamla rutten? Jag kan faktiskt köpa det. Annars har jag bara en sak att säga: Jeans? :P


--

Jag ska försöka komma ihåg att ge lite mer ordentlig feedback framöver så allt inte bara blir "instämmer, håller med, bra skrivet" osv. ;) Jag ska försöka att precisera mig lite mer. :)

Skall försöka göra detsamma. :)

Tycker du att jag lyckas eller misslyckas med att få fram min åsikt utan ett betyg? :)

Det tycker jag du lyckas med. :)


Re: [Titanic (1997)]
En bollywood-take på Titanic skulle faktiskt kunna vara en riktigt intressant idé. Men det sae jag iofs om LoveStory 2050 också. ;)

OK, korrigering: första dramafilmen med inkluderad spypåse. :P Visst är det lite skenheligt av honom? Först stå och se ned på konverteringshysterin i Hollywood och sedan haka på den.

Edited by XC, 16 September 2010 - 18:44.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#60 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 16 September 2010 - 19:13

Jag ska försöka komma ihåg att ge lite mer ordentlig feedback framöver så allt inte bara blir "instämmer, håller med, bra skrivet" osv. ;) Jag ska försöka att precisera mig lite mer. :)

Skall försöka göra detsamma. :)

Tycker du att jag lyckas eller misslyckas med att få fram min åsikt utan ett betyg? :)

Det tycker jag du lyckas med. :)


Tack, det var snällt sagt. Det var lite ovant i början men nu känns det bara skönt att slippa betyg då jag alltid har ogillat det egentligen. Men det är ju enkelt att ta till och svårt att vänja sig av med. Men övning ger färdighet sägs det och det känns bra att veta att jag är på rätt väg iaf. :)

Re: [Titanic (1997)]

Ja, den var ju såg bra att du till och med köpte LoveStory 2050 på dvd sedan, eller hur var det nu igen? :P Måste för övrigt se den där filmen om så bara för att få ta fram min gamla rostiga fogsvans och såga lite. :lol:

Och vi två vore väl dom längst fram i kön om det någon gång blir aktuellt med en dramafilm som utlovar att en spypåse behövs. ;)

Ja, vad ska man säga om Cameron egentligen? Visst, Avatar är ju riktigt bra och han vet hur man ska göra en film i 3D. Men det säger han säkert bara för att han var med och tog fram tekniken, hade någon annan varit föra honom så hade det säkert låtit annrlunda. Sedan har man ju hört mycket om Cameron och man ska väl egentligen ta allt med en nypa salt, men han verkar inte vara den lättaste regissören att ha att göra med direkt.

Jag återkommer om Titanic II när jag har sett klart den. :)

#61 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 17 September 2010 - 04:09

Impact (2008)
Under ett enormt Meteorit regn slår en stor Meteor in i månen. Lite spliter från krachen faller ned på Jorden utan större förstörelse och allt verkar ha slutat väl. Men när mystiska översvämningar och elektriska stormar börjar drabba Jorden, och ingen vet orsaken, så börjar det misstänkas att allt inte är över än.

Igentligen en miniserie. Spännande och bra med några oväntade twister. Första halvan är riktigt spännande men andra halvan blir segare och koncentrerar sig mer på drama och dramatik (fast riktigt tårdrypande). Dessutom blir det mer Sci-Fi med exprimentell gravitationsmaskin och en resa till månen för att fixa problemet och det förstör lite IMO även om delen på månen är väldigt spännande.
Sedan var såklart slutet lite väl med alla konflikter avslutade och fred på jorden. Men de gottgjorde det med att Jorden fick en cool klyven måne istället. :P

7/10



Meteor (2009)

En gigantisk Meteor blir träffad av en mindre och ändrar riktning mot Jorden med en massa små Meteoriter som åker före och skapar förödelse i sin väg.
Samtidigt utspelar sig en massa olika kriser för olika personer var av de flesta beror på Meteoritern.

Också igentligen en miniserie. Väldigt rörig och påminner mycket om 24 i upplägget. Alla problem och kriser som inträffar personerna här är helt galet. Jag menar ta t ex en tjej, hon får moterstopp, hennes boss blir påkörd, hon kommer in på en Polisstation där poliserna visar sig vara fångar som tagit över, hon tar en polisbil men blir aressterad av riktiga Poliser och sedan fortsätter det med ett våldsamt möte med giriga kapitalister och en massa annat.
Men den är spännande och överaskande med over the top storylines och udda, lite som en kort säsong av 24.
Fast castingen förstår jag inte riktigt. Huvudrollskaraktären är en Polis som har en katt och råtta lek med sin föredetta partner som i sin tur är en psykopatisk mördare som mördade sin fru och alla han möter (nej seriöst, ALLA) eftersom hans partner kom på att han var korrupt och ville att han skulle överlämna sig själv. Därför jagar galningen sin föredetta partners dotter för att mörda henne (vilket han aldrig gör utan bara tar henne gisslan helatiden) och de har inget alls med Meteoriterna att göra mer än att de ser dem kracha. Och 3:e huvudrollen dör 20 min in i första avsnittet.
Spännande och mycket underhållande men inte nödvändigtvis jättebra. Det känns som att de som gjorde den ville göra en så häftig action som de bara kunde och var starkt inspirerade av 24. Med sin händelserika berättelse och livliga udda musik så var det kul att se och det var inga tråkiga 3 timmar.

6,5/10



Predators (2010)

En grupp främlingar, alla experter på att döda, vaknar upp medans de faller med fallskärm över en okänd jungel. Snart visar det sig att något jagar dem och de måste sammarbeta för att ha någon chans att överleva samtidigt som defööker komma på var de är och hur de ska ta sig hem.

Mycket värdig uppföljare till Predator (Rovdjuret) filmerna.
Klart värd sina 16 års väntan och jag ser mycket fram emot uppföljaren.

9,5/10

Edited by Crusader, 17 September 2010 - 16:21.

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#62 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 17 September 2010 - 18:36

Ice Planet (2001)
En härlig tysk sci-fi film. (Som jag längtat att få skriva den raden). En riktig liten överraskning till film. Det känns som en klassisk rymd film á star trek (med ett uns stargate) faktiskt. Välskriven story, enkel och effektiv. Överlag så sköter skådespelarna sig bra, lite plastigt agerande här och var men klart godkänt. Bonus för att alla pratar förståelig engelska, inget fonetiskt sludder som i tex Sukiaki Western Django. Visuellt är filmen riktigt bra, både special effekter och övrig cgi är bra. Visuellt så ger filmen också lite retrovibbar, allt från instrumentpaneler och uniformer viskar 80tal och det gillar jag skarpt. Tydligen så är det en "osåld tv-pilot", jag hade nog givit serien en chans om det blivit av. De oroliga frukta icke: den har ett riktigt slut.

Edited by XC, 17 September 2010 - 18:38.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#63 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 17 September 2010 - 20:17

Tysk film, men de pratar engelska? Hm... Me do not like that. Eller var det du som valde engelska istället för tyska, XC?

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#64 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 17 September 2010 - 20:52

Så vitt jag kan avgöra så är filmen heltysk, men med helengelsk dialog - såg ingen antydan till dubb iaf. Jag misstänker att de valde att göra så för att sälja in idén lite bättre.

Edited by XC, 17 September 2010 - 20:52.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#65 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 17 September 2010 - 21:17

Kunde ha varit värre. De kunde ha pratat Tyska. :D
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#66 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 17 September 2010 - 23:30

Salt
Angelina Jolie spelar CIA agenten Evelyn Salt som en får i uppdrag att förhöra en avhoppare från Ryssland. Han påstår att hon är rysk agent som kommer att mörda Rysslands president inom kort. Salt beordras att stanna kvar tills det hela är utrett men hon måste se till sin make och rymmer från CIA anläggningen. Sen börjar en adrenalinstinn jakt där tempot bara skruvas upp hela tiden. Rätt spännande blir det om än lite väl upprepande. En och en annan tvist blir det även ju längre filmen går. Tankarna går definitivt till Bournefilmerna. Hyggligt skådespeleri och okej regi. Klart godkänt :)
7/10

The Joneses
Möt familjen Jones... eller nån riktig familj är de då inte utan de är nå sorts skådespelare som flyttar runt i landet och gör reklam för allt möjligt för sina grannar. De har alla sorters prylar, kläder, elektronik, frysvaror, golfutrustning, you name it, som de talar varmt om för sina grannar. Inom familjen/gruppen kommer de inte särskilt bra överrens och har alla sina problem. David Duchovny spelar "pappan" som är nykomlingen i gruppen som får lära sig den hårda vägen vad köphysteri kan leda till. Hade nog hoppats lite mer på den här filmen efter att ha sett traliern. Men den levererar inte hela vägen. Hyffsat men både Duchovny och Demi Moore som spelar mamman i gruppen kan bättre. Inget jag lär se igen direkt.
5/10

Winter is Coming


#67 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 17 September 2010 - 23:43

Mutant Chronicles

"Have faith". Budskap till oss som ska se filmen?

2/5

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#68 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 18 September 2010 - 03:01

Shark Swarm (2008)

En rik affärsman låter dumpa fosfor i havet runt en liten hamnby för att döda fiskarna och få de i staden att sälja honom sin mark. Men fosforn har en oväntade effekt på hajar som blir väldigt aggresiva och börjar simma tillsammans i stim och äter allt som kommer i deras väg.

OK hajfilm som kunde ha gjorts bättre. Regisören verkar ha trott att antalet döda bedömmer hur bra en hajfilm är för i den här filmen dör fler än jag kan räkna upp (jag tappade räkningen vid 30 och då var där en massa kvar). Rena masakern. Många gånger helt meningslösa 10-sekunders scener på okända dykare som plötsligt blir anfallna av stimet. Det finns givetvis en massa större scener med karaktärer man har sett tidigare i filmen men ett stort problem är att attackscenerna är så korta och i grunden går ut på att en massa hajar simmar fram till någon som råkat trilla i vattnet, blod kommer upp till ytan och sedan ser man inte mer. Ibland ser man bara dem ramla i vattnet och hajarna simma mot dem. Man får inte se deras kamp på liv och död vilket gör att vissa mycket spännande scener får ett snöpligt hastigt slut just som de är som bäst. Dessutom har de ingen uppföljning på attackerna för hela byn fortsätter som ingenting och ingen verkar märka att ca 30 pers har försvunnit de senaste par nätterna. Hajattackerna verkar bara vara med för skojs skull utan att tillföra handlingen något liknande slasherfilmer där de aldrig hittar liken och de överlevande aldrig får veta vilka som har dött.
Ett bra exempel är de sadistiska scener de har med en liten flicka (runt 6 år skulle jag gissa) som först får se sin barnvakt bli neddragen i vattnet utan att komma upp igen (men ingen annan ser det och hennes föräldrar lyssnar inte på henne), sedan blir en badvakt som, mot hennes vilja och på föräldrarnas begärna, tar ut henne i en uppblåsbar madtrass brutalt uppäten framför henne medans hon ser det hela genom en genomskinlig botten på madrassen (återigen så lyssnar hennes föräldrar inte) och sist får hon se sina föräldrar bli anfallna. Jag säger då det, den flickan kommer aldrig mer bada och hon lär få spendera sitt liv på en psykavdelening.
Sedan finns där ett par oavklarade scener med t ex där 2 är ute i en båt, en blir dödad men man får aldrig veta vad som hände den andra och han nämns inte igen.
Men några bra och intresanta scener finns det bla den första, vad jag vet, hajattacken på land av en död haj.
Mycket spännande och rätt underhållande iallafall. Om de bara hade gjort den bättre och gjort bättre attackscener. Scenerna var ofta rätt uppfinningsrika men de var aldeles för korta och slutar när de blir spänande. Hellre några bra attackscener än en massa småscener. Ärligt talat, runt 40 dödade av hajar i en hajfilm är att överdriva.
Gillar man hajfilmer och inte är kräsen så ska man klart se den här. Det finns ont om bra hajfilmer utöver Jaws (Hajen) och den här tillhör iallafall inte de sämsta. Bra skådespelare och intresant handling räddar också en del av filmen.

6/10
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#69 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 18 September 2010 - 08:22

Kunde ha varit värre. De kunde ha pratat Tyska. :D

Sant. :lol:


Shark Swarm (2008)

Väldigt bra skrivet. Gillar den här raden:

»Regisören verkar ha trott att antalet döda bedömmer hur bra en hajfilm är för i den här filmen dör fler än jag kan räkna upp (jag tappade räkningen vid 30 och då var där en massa kvar). Rena masakern.«

I övrigt så låter det som en film man kan hoppa över med lätt hjärta. :)

Edited by XC, 18 September 2010 - 08:22.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#70 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 18 September 2010 - 17:25

Starcrash (1979) #filmstar.se #sfbok.se #trailer
Jag bara måste få börja med SF bokhandelns beskrivning av filmen:

»Italiensk läderbikini-i-rymden-film från 1978, också känd under titeln 'The Adventures of Stella Star'. Extremt hög campfaktor. Star Wars-rip off om hur Stella Star (Caroline Munroe) måste hitta prins Simon (David Hasselhoff) och rädda galaxen undan den onda Greven.«[Källa]

Jag kände iom att Carty mejlade den synopsisen att det här är en film som måste ses. Storyn är enkel och rakt på sak och bortsett från ett par val man gjorde på planeringsstadiet så funkar den och håller intresset uppe hela tiden. (Jag tycker peronligen att det känns som en overkill att ge Akon förmågan att se framtiden, speciellt som den skapar mer huvudbry än något annat). Jag ogillar också - fast det är ju inte ovanligt i produktioner från den här tidsperioden - att oavsett hur starka de kvinnliga karaktärerna är i sina ensam-scener så tenderar de att förvandlas till damsels-in-destress så fort en karl dyker upp med en laserpistol. Överlag så tycker jag man gör bra försök till skådespel, men dialogen är lite stel ibland. (Iofs så har vi också en snygg kvinna i bikini i flera scener mot män, så kanske är det inte dialogen som är stel. :P) Trevlig musik, inget som överväldigar utan känns mer som hämtat från ett standardbibliotek. Helt underbart sunkiga special effekter, men de känns ändå genomarbetade (som om man gjort det bästa av de resurser man hade). Visuellt så skriker den 70-tal, och det gillar vi rakt av; uppe på det så serveras vi en stjärnfond i flera färger. Har funnits på DVD här i landet (Scanbox; vi vill ha en nyutgåva) och gillar man gammal science fiction så är detta väl värt ett inköp.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#71 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 18 September 2010 - 22:24

Dante 01

På en rymdstation i omlopp kring den hotfulla planeten Dante hålls några av universums farligaste fångar inlåsta. En dag anländer en vetenskapskvinna för att testa en ny, obeprövad behandlingsmetod. Med sig har hon även en mystisk man som stängs in bland fångarna. Mannen verkar plågad och förvirrad, och ingen vet var han har varit eller vad han har sett. Vad man däremot snart blir medveten om är att han besitter krafter bortom våra vildaste fantasier. Är han besatt av demoner, eller är han kanske rentav självaste Frälsaren?

Inget fel på foto, scenografi och skådespeleri, men något fattas. Filmen lyckas aldrig engagera mig, den känns mer halvfärdig. Grunden finns där, men utvecklas aldrig. Karaktärerna med sina rakade huvuden och identiska overaller smälter ihop i intensiva scener och blir svåra att hålla isär. Filmen får dock en 2:a av mig i betyg pga det förstnämnda.

2/5

Edited by Synon, 18 September 2010 - 22:25.

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#72 Wylie Times

Wylie Times

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,204 posts
  • Gender:Male
  • Location:Location Location

Posted 18 September 2010 - 22:51

Dante 01

Efter att Marc Caro regisserat Delicatessen och De förlorade barnens stad tillsammns med Jean-Pierre Jenuet har det varit ganska tyst om honom. Tills han för två år sen dök upp med den här sci-fi filmen och visst märks det tydligt att han har kvar samma stil. Eller viktigare, att man faktiskt ser precis var Caro och Jenuet går isär. Caro är mer quirky och tycker om det lite mer extrema i sitt visuella språk. Snabb kamera, ryckigt. fish eye lins. Allt för att skpa en instängd och klaustrofobisk känsla Det mörka och dystopiska är också tydligen Caro då det inte direkt är nåt som återfinns i Jenuet senare filmer. Med handen i facit borde antagligen Caro ha gjort Alien Resurrection istället för Jenuet. Jenuet jobbar mer med värmen i karaktärerna och finurliga detaljer i klippningen som skapar en mer humoristisk stämning. I den här filmen finns inte en tillstymmelse till humor. Caros sätt att behandla karaktärer är väldigt avskalat och distanserat. Dessutom använder han mycket skarpa ljudbilder och tvära överkast som jag tycks minnas från Delicatessen. Här blir det en aning påfrestande.

Dominique Pinion som varit med i alla Jenuets (och Caros) filmer dyker förstås upp här också.

Dante 01 börjar väldigt lovande. Caro sätter stämningen på ett bra sätt med en rymdstation över lavaplaneten Dante och som berättarrösten kallr för helvetets port. Den kristna symboliken är verkligen all over the place i filmen. Stationen är formad som ett kors, huvudkaraktären Sankt Gerorge (döpt efter sin tatuering) är en Jesus gestalt utan dess like som helar dom sjuka, återuppstår från de döda och offrar sig på slutet (för deras synder ) Det finns garanterat mycket mer också. Och det blir ärligt talat lite tröttsamt. Som sagt början är väldigt bra. Det är en intressant premiss men den slarvas bort och blir oengagerade mot slutet. Slutet i sig är en 2001 influerad WTF scen som jag definitivt klarat mig utan. Visuellt är dock filmen klart intressant. Caro har ett egensinnigt och snyggt filmspråk. Synd bara på storyn och en del andra irriterande saker.

3/5

Edited by Wylie Times, 18 September 2010 - 22:53.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter


#73 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 18 September 2010 - 22:54

Bra skrivet, Wylie. Tack, du sätter orden på det som även jag kände. Som den kristna symboliken som verkligen blev over the top. Och slutet... well.

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#74 Wylie Times

Wylie Times

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,204 posts
  • Gender:Male
  • Location:Location Location

Posted 19 September 2010 - 00:26

Tack. :)

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter


#75 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 19 September 2010 - 00:43

[REC]2

Inte så pjåkigt för en uppföljare må jag säga.

3/5

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.