Jump to content

Photo

The da Vinci Code...


  • Please log in to reply
59 replies to this topic

#26 Jazzdevil

Jazzdevil

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,298 posts
  • Location:Sverige
  • Interests:1. Lee Van Cleef<br />2. The Dude<br />3. John Constantine<br />4. Dale Cooper<br />5. Charles Mingus<br />6. Scott Walker<br />7. Frank Miller<br />8. Nancy Sinatra<br />9. Barry Adamson<br />10. Serge Gainsbourg <br />

Posted 19 May 2006 - 22:24

Alla gillar väl Tom Hanks?



Nä! :blink: Världens i särklass mest överskattade skådespelare.

Angående Kaufman så är det väl inte likt honom att skriva manus baserat på existerande böcker. Men visst Kaufman är troligen världens bästa manusförfattare just nu...

#27 Wylie Times

Wylie Times

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,204 posts
  • Gender:Male
  • Location:Location Location

Posted 20 May 2006 - 00:39



Alla gillar väl Tom Hanks?



Nä! :blink: Världens i särklass mest överskattade skådespelare.

Angående Kaufman så är det väl inte likt honom att skriva manus baserat på existerande böcker. Men visst Kaufman är troligen världens bästa manusförfattare just nu...

Äh, Hanks är bra. Men han passar inte alltid. I The Terminal tyckte jag t ex att han var väldigt fel. Jag kunde inte för en sekund köpa honom som östeuropé (eller vart det där låtsaslandet nu låg)

Vad jag vet är det bara i Adaptation som Kaufman försökt sig på att skriva manus baserat på en bok och det är förmodligen den mest bizarra filmatisering jag har sett.. Inte för att jag har läst boken.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter


#28 Jazzdevil

Jazzdevil

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,298 posts
  • Location:Sverige
  • Interests:1. Lee Van Cleef<br />2. The Dude<br />3. John Constantine<br />4. Dale Cooper<br />5. Charles Mingus<br />6. Scott Walker<br />7. Frank Miller<br />8. Nancy Sinatra<br />9. Barry Adamson<br />10. Serge Gainsbourg <br />

Posted 20 May 2006 - 14:50

Vad jag vet är det bara i Adaptation som Kaufman försökt sig på att skriva manus baserat på en bok och det är förmodligen den mest bizarra filmatisering jag har sett..



Men filmen är jävligt bra!

#29 Wylie Times

Wylie Times

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,204 posts
  • Gender:Male
  • Location:Location Location

Posted 20 May 2006 - 15:27

Vad jag vet är det bara i Adaptation som Kaufman försökt sig på att skriva manus baserat på en bok och det är förmodligen den mest bizarra filmatisering jag har sett..



Men filmen är jävligt bra!

O ja.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter


#30 Agentum

Agentum

    Captain

  • Members
  • 572 posts

Posted 20 May 2006 - 21:28

Boken är ju inget att hänga i julgranen, det är nog mest folk som inte läser böcker som är impade av den skulle jag tro, ingen personlighet i figurerna bla.
Jag har inet sett filmen, men jag tror den funkar bra som film faktiskt.

Edited by Agentum, 20 May 2006 - 21:29.


#31 Ned Flandiddelianders

Ned Flandiddelianders

    Fleet Captain

  • Members
  • 1,027 posts
  • Location:Karlstad
  • Interests:Film Serier Tv-spel Vänner Party

Posted 21 May 2006 - 09:04

Inför nya DaVinci-koden, så rullades en massa trailers som vanligt, bl.a. en med Superman. Men även en till nya Bondfilmen, med Daniel Craig som nye Bond. Och av de få sekunder han medverkade, så fick jag intrycken av han kommer att bli en mkt hårdare Bond än de tidigare, och mindre pajaskomik. Det bådar gott för denna trötta agentserie.
I love the smell of napalm in the morning

#32 Marie Morot

Marie Morot

    Deputy Admiral

  • Members
  • 10,069 posts
  • Gender:Female
  • Location:Lerum
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 21 May 2006 - 11:07

Två lokalpolitiker brände "Da Vinci-koden"-och skapade kaos i italienska Ceccano på lördagen.

-Talibaner, fascister, skrek motståndare och kastade ruttna tomater. -Vi måste försvara Jesus, svarade politikerna.

De lokala högerpolitikerna Massimo Ruspandini och Stefano Gizzi ställde sig på torget i den lilla staden Ceccano och tände eld på Dan Browns storsäljare.

Men *suck*
Support your local search and rescue unit - get lost.

#33 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 21 May 2006 - 11:09

Är dom inte lite sent ute med att bränna boken? Den har ju funnits i ett par år nu.
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#34 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 22 May 2006 - 00:09

En intressant sak (nu har jag inte läst boken eller sett filmen dock, så jag kan ha fel) är väl att det som boken/filmen "påstår" knappast är nåt nytt.

Såg en dokumentär om just detta på Discovery en gång i tiden, och även Preacher gjorde väl en storyarc på detta (även om det var rätt roligt att ättlingen som kyrkan skyddade var en ren idiot pga all incest för att hålla "blodet" rent.. :P

Så, varför hoppar kyrkan på just den här boken och inga av de andra källorna?.. :P

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#35 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 22 May 2006 - 00:55

För att den här gick ut hos mainstreammassan och därmed blev känd för dem :P
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#36 Walker

Walker

    Rear Admiral

  • Aktiv member
  • 3,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:Dodge City

Posted 22 May 2006 - 09:17

Nej Dan Brown var verkligen inte först att presentera dessa teorier, dock har han gjort det med tveklöst störst framgång.

Lite off-topic...men så tidigt som 1996 gjorde svenska Fantomen-tidningen en slags seriedokumentär på flera delar som delvis bygger på "Holy Blood, Holy Grail". "Skatten i Rennes Le Château", tecknad av Kari Leppänen. Kanske dags att ge ut en samlingsutgåva med alla delar, det mesta som rör Da Vinci koden säljer rätt bra...eller gjorde kanske, den värsta hypen har väl lagt sig.

#37 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 22 May 2006 - 09:38

Vi får inte heller glömma dataspelet, Gabriel Knight 3 som hade undertiteln Blood of the Sacred, Blood of the Damned.

Vi får inte heller glömma dataspelet, Gabriel Knight 3 som hade undertiteln Blood of the Sacred, Blood of the Damned.
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#38 Walker

Walker

    Rear Admiral

  • Aktiv member
  • 3,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:Dodge City

Posted 22 May 2006 - 09:54

Kevin Smith´s Dogma bygger bygger väl en del på de teorierna.

#39 Wylie Times

Wylie Times

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,204 posts
  • Gender:Male
  • Location:Location Location

Posted 22 May 2006 - 18:27

Usla recensioner hindrar inte Da Vinci-koden från att slå rekord.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter


#40 Walker

Walker

    Rear Admiral

  • Aktiv member
  • 3,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:Dodge City

Posted 23 May 2006 - 14:50

Inte allt för förvånande blir även Robert Langdons första äventyr "Änglar och demoner" film. Kan blir rätt ok som matinéfilm även i kritikernas ögon, för boken är mindre pratig med mer actionbetonad.

Expressen

#41 Marie Morot

Marie Morot

    Deputy Admiral

  • Members
  • 10,069 posts
  • Gender:Female
  • Location:Lerum
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 23 May 2006 - 16:10

Den funkar säkert bättre som film med sitt actionbetonade upplägg, men som bok var den sämre än DVC. Vi kan nog förvänta oss även Deception Point och vad den fjärde nu hette som film efter det. :unsure:
Support your local search and rescue unit - get lost.

#42 Malle

Malle

    Cadet Third Year

  • Members
  • 20 posts
  • Location:Lerums kommun

Posted 30 July 2006 - 14:28

Jag ÄLSKADE boken.. det bästa med den var att jag nu kan skapa livliga debatter med minüberkristna faster :D haha, hon blir lika förbannad varje gång jag drar "bevisen" för jesus barn osv.. haha
filmen var helt okej!

#43 Walker

Walker

    Rear Admiral

  • Aktiv member
  • 3,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:Dodge City

Posted 14 November 2006 - 14:39

Årets filmparodi från MTV-Movie Awards. Slår inte Jack Blacks piercande med härskarringen men lite småkul om man sett Da Vinci Koden.




#44 Tom_Hell

Tom_Hell

    Senior Commander

  • Members
  • 300 posts
  • Location:Vintergatan, Jorden, Europa, Sverige, Örebro
  • Interests:Kiss, Star Trek, Spel, Film, Sci-Fi, Fantasy

Posted 14 November 2006 - 23:00

Är dom inte lite sent ute med att bränna boken? Den har ju funnits i ett par år nu.


Jag trodde ärligt talat att det inte var sant när religiösa började skrika högt om den här boken. Herregud, Dan Brown säger ju själv i förordet att det enda som är helt sant är arkitekturen (och inte ens den stämde...).
Varför kan inte folk (på båda sidor f ö) se boken för vad den är - en hyfsad spänningsroman!
Usch, så sent som för några månader sedan stod det någon predikant i lokal-kanalen här i Örebro och gick igenom boken nästan kapitel för kapitel för att "motbevisa". Det blir ju bara löjligt, och värre är det med folk som faktiskt tror på boken...
"Var får US Gold alla galna namn till spel ifrån? Jo, varje gång ett obetitlat spel dyker upp håller de en företagstävling med ett lämpligt pris. Det var så Psycho Pigs UXB fick sitt namn, och priset var ett kilo prima bacon."
/Nyhetstext i den engelska tidningen Crash, nr 57 1988

--> Retroguiden - ger dig mervärde på dina gamla spel

#45 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 15 November 2006 - 00:14

Tvärtom, det är rätt kul att se det gå igenom kapitel för kapitel.

Och Dan Brown har själv i intervjuer hävdat att allt bygger på fakta, så det är inte konstigt att det då bildats folk som vill motbevisa det.
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#46 Tom_Hell

Tom_Hell

    Senior Commander

  • Members
  • 300 posts
  • Location:Vintergatan, Jorden, Europa, Sverige, Örebro
  • Interests:Kiss, Star Trek, Spel, Film, Sci-Fi, Fantasy

Posted 15 November 2006 - 00:43

Och Dan Brown har själv i intervjuer hävdat att allt bygger på fakta, så det är inte konstigt att det då bildats folk som vill motbevisa det.


Undrar varför han inte skrivit det i förordet då..?
Kan du hänvisa till någon intervju med honom, jag har svårt att tro att han tror stenhårt på teorierna i boken själv?
"Var får US Gold alla galna namn till spel ifrån? Jo, varje gång ett obetitlat spel dyker upp håller de en företagstävling med ett lämpligt pris. Det var så Psycho Pigs UXB fick sitt namn, och priset var ett kilo prima bacon."
/Nyhetstext i den engelska tidningen Crash, nr 57 1988

--> Retroguiden - ger dig mervärde på dina gamla spel

#47 Marie Morot

Marie Morot

    Deputy Admiral

  • Members
  • 10,069 posts
  • Gender:Female
  • Location:Lerum
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 15 November 2006 - 07:07

Det gick ett program på SVT förra året (19 februari 2005, kl. 22.15 på SVT 1) som var en blandning av grävande reportage och intervjuer med olika personer angående vad som var fakta och vad som var myt och där förekom åtskilliga klipp från intervjuer med Dan Brown där han hävdade att många saker i boken var sanna och som genast motbevisades i programmet. :P
Support your local search and rescue unit - get lost.

#48 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 15 November 2006 - 08:58

Kan du hänvisa till någon intervju med honom, jag har svårt att tro att han tror stenhårt på teorierna i boken själv?


Marie gav hänvisning :)

Observera att jag aldrig sagt att Brown tror på teorierna - det har väldigt lite med saken att göra. Snarare skulle jag tro att det har mer att göra med en gimmick till att öka försäljningen än något annat.
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#49 Marie Morot

Marie Morot

    Deputy Admiral

  • Members
  • 10,069 posts
  • Gender:Female
  • Location:Lerum
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 15 November 2006 - 09:16

Tom Hell: Du hänvisar hela tiden till förordet och jag tog fram min bok och där finns inget förord öht. Det finns dock en sida först i min bok som lyder så här:

Fact:

The Priory of Sion - a European secret society founded in 1099 - is a real organisation. In 1975 Paris's Bibliothèque Nationale discovered parchments known as Les Dossiers Secrets, identifying numerous members of the Priory of Sion, including Sir Isaac Newton, Sandro Botticelli, Victor Hugo and Leonardo da Vinci.

The Vatican prelature known as Opus Dei is a deeply devout Catholic sect that has been the topic of recent controversy due to reports of brainwashing, coercion and a dangerous practice known as 'corporal modification'. Opus Dei has just completed construction of a $47 million National Headquarters at 243 Lexington Avenue in New York City.

All descriptions of artwork, architecture, documents and secret rituals in this novel are accurate.


1. The Priory of Sion är en påhittad sammanslutning. Idén skapades och en bok skrevs of sällskapet på 70-talet för att roa ett antal unga män (studenter eller lite äldre). Detta påstådda "fakta" togs upp och vederlades fullständigt i det tv-program jag hänvisar till.

2. Opus Dei existerar och är en kraftfull maktfaktor inom katolska kyrkan, vars influenser sträcker sig mycket långt i vissa samhällen. Mina rudimentära kunskaper inom sådana här sammanslutningar av män gör att jag drar paralleller mellan OD och Frimurarorden t ex. Men den senare behöver vi inte diskutera här - det finns en egen tråd för den gruppen.

3. Felaktiga beskrivningar av arkitekturen i boken har bevisats, så vad är det som säger att allt annat är korrekt återgivet.

Jag har alls inget emot artistic licence i romaner och filmer, men då ska man heller inte hävda att det man för fram är fakta. Dan Brown hävdade med en åsnas envishet länge att hans bok var byggd på fakta och när det motbevisades såg han ju bra dum ut. :P

Du får gärna citera ur förordet och närifrån boken är. Mitt ex är en engelsk pocketupplaga tryckt 2004 av Corgi Books.
Support your local search and rescue unit - get lost.

#50 Tom_Hell

Tom_Hell

    Senior Commander

  • Members
  • 300 posts
  • Location:Vintergatan, Jorden, Europa, Sverige, Örebro
  • Interests:Kiss, Star Trek, Spel, Film, Sci-Fi, Fantasy

Posted 15 November 2006 - 13:55

Det gick ett program på SVT förra året (19 februari 2005, kl. 22.15 på SVT 1) som var en blandning av grävande reportage och intervjuer med olika personer angående vad som var fakta och vad som var myt och där förekom åtskilliga klipp från intervjuer med Dan Brown där han hävdade att många saker i boken var sanna och som genast motbevisades i programmet. :P


Hmm kan ha varit den dokumentären jag sett. Osäker. Hur som helst skulle jag vilja se/läsa någon intervju med Brown i sin helhet. Sådana där dokumentärer/"faktaprogram" brukar kunna ha en tendens att vara mer eller mindre vinklade.

Tom Hell: Du hänvisar hela tiden till förordet och jag tog fram min bok och där finns inget förord öht. Det finns dock en sida först i min bok som lyder så här:


Sorry, det var inte per definition ett förord, men det var den texten jag åsyftade!

1. The Priory of Sion är en påhittad sammanslutning. Idén skapades och en bok skrevs of sällskapet på 70-talet för att roa ett antal unga män (studenter eller lite äldre). Detta påstådda "fakta" togs upp och vederlades fullständigt i det tv-program jag hänvisar till.


Som jag har förstått det är inte heller det sanningen, men den diskussionen kan vi ta någon annan gång.

2. Opus Dei existerar och är en kraftfull maktfaktor inom katolska kyrkan, vars influenser sträcker sig mycket långt i vissa samhällen.


Nja, jag nöjer mig med att konstatera att Brown hade en massa faktafel även här...

3. Felaktiga beskrivningar av arkitekturen i boken har bevisats, så vad är det som säger att allt annat är korrekt återgivet.


Jag har inte sagt att något i boken är korrekt återgivet - Tvärtom!

Jag har alls inget emot artistic licence i romaner och filmer, men då ska man heller inte hävda att det man för fram är fakta. Dan Brown hävdade med en åsnas envishet länge att hans bok var byggd på fakta och när det motbevisades såg han ju bra dum ut. :P


Som sagt, jag blir förvånad om han verkligen stenhårt trodde på allt. Uppenbarligen verkan han ju iaf blivit lika förd bakom ljuset som många andra vad det gäller Priory of Sion. Mer troligt (fast dumt) är att det är som Cappy säger - ett sätt att öka försäljningen.
"Var får US Gold alla galna namn till spel ifrån? Jo, varje gång ett obetitlat spel dyker upp håller de en företagstävling med ett lämpligt pris. Det var så Psycho Pigs UXB fick sitt namn, och priset var ett kilo prima bacon."
/Nyhetstext i den engelska tidningen Crash, nr 57 1988

--> Retroguiden - ger dig mervärde på dina gamla spel