Jump to content

Photo

Film med cgi före cgin lades på...


  • Please log in to reply
53 replies to this topic

#1 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 28 June 2013 - 21:44

Så OK, The Great Gatsby är kanske inte en film som jag längtar efter att se -- men den här videon som jämför lite scener och visar dem både med och utan cgi är avgjort intressant. Extra intressant blir det ju givetvis då det handlar om en film som man kanske inte tänker på som hårdsminkad.

 

[Finns även i HD]

  • »Could The Great Gatsby be one of the year's most special effects-heavy films? This VFX sizzle reel certainly makes it look that way. Check out the incredible lengths the professionals went to, to create the pier, a period version of New York City and the Buchanans' lavish mansion. This is a window into how much movie-making has changed. [THR]« — [Källa]

Zeppelinarna var en trevlig touch, trevlig låt man valt dessutom.


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#2 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 28 June 2013 - 23:16

Jag såg klippet flimmra förbi i Google Reader men brydde mig inte om att titta på det eftersom filmen i sig inte intresserar mig. Men när det så dök upp här med, så kände jag att jag kunde ge det en chans.

 

Filmen på förhand var sådan att jag var övertygad om att den skulle vara effekttyngd. Så det kom inte som någon överraskning, men det var imponerande att se jämförelserna och det var en hel del arbete som man har lagt ner för att få liv i scenerna.



#3 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 29 June 2013 - 08:06

Filmens utspelar sig under en väldigt intressant epok, jag skulle kunna tänka mig ge den en chans bara för det. Men jag längtar inte efter den om man säger så. Jag har f.ö. igen erfarenhet av förlagan heller, (mer än att ha sett trailern till den första stumfilms-adaptionen). Eftersom special effekter alltid är av intresse så jag jag klippet en chans.

 

Visst krävs det polish på en sådan här film för att eran skall framstå som godtagbar. Inget snack om saken. Dock vet jag inte om jag automatiskt utgår från att det är så här hårdsminkat när det handlar om icke-genrefilm.


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#4 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 29 June 2013 - 10:01

Hm, vet inte vad jag ska tycka. Snyggt absolut, men samtidigt kan jag inte låta bli att fundera över vars filmhantverket är på väg: rätt in på  kontoret där cgi-folket sitter vid sina datorer och jobbar och sedan digital lansering på biograferna alternativ hemmet? 


Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#5 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 29 June 2013 - 11:10

Det är ju inte samma hantverkskänsla i cgi som klassiska metoder, det håller jag med om. Förhoppningsvis kommer det alltid finnas ett behov från publiken med äkta/genuina miljöer och skådespelare.


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#6 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 30 June 2013 - 00:16

Jag tycker att fler filmskapare borde satsa mer på praktiska effekter istället. Det är därför jag gillar att projekt som Harbinger Down ser dagens ljus och på så sätt ser till att det alltid finns ett alternativ till datoriserad framfart.

 

Och om det är miljöer/interiör/exteriör som man behöver göra finns alltid kulisser och matte painting att ta till. Visst, betydligt dyrare och mer tidskrävande, men slutresultatet blir ofta ack så ljuvligt.

 

@Synon: Det är ju precis på det sättet som filmindustrin har utvecklats dom senaste åren. Allt blir mer och mer digitaliserat. Så din spekulation lär ju inte vara helt ett helt omöjlig framtidsscenario tyvärr.



#7 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 01 July 2013 - 13:50

Hm, vet inte vad jag ska tycka. Snyggt absolut, men samtidigt kan jag inte låta bli att fundera över vars filmhantverket är på väg: rätt in på  kontoret där cgi-folket sitter vid sina datorer och jobbar och sedan digital lansering på biograferna alternativ hemmet?

 

Jag tycker att fler filmskapare borde satsa mer på praktiska effekter istället. Det är därför jag gillar att projekt som Harbinger Down ser dagens ljus och på så sätt ser till att det alltid finns ett alternativ till datoriserad framfart.
 
Och om det är miljöer/interiör/exteriör som man behöver göra finns alltid kulisser och matte painting att ta till. Visst, betydligt dyrare och mer tidskrävande, men slutresultatet blir ofta ack så ljuvligt.
 
@Synon: Det är ju precis på det sättet som filmindustrin har utvecklats dom senaste åren. Allt blir mer och mer digitaliserat. Så din spekulation lär ju inte vara helt ett helt omöjlig framtidsscenario tyvärr.


Jag håller inte riktigt med: för mig är det illusionen som räknas, och hur den sen skapas är egentligen ointressant så länge den är övertygande. Och det tycker jag den verkar vara i den här filmen. Klart jag blev överraskad över hur mycket som var datorgenererat - en hel del till synes "onödigt" - men tror inte jag hade blivit bättre lurad om det faktiskt varit riktiga buskar i trädgården, t ex.
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#8 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 03 July 2013 - 11:45

Som svar på mig själv:


Svårt för mig att säga om det gått att göra lika bra med CGI, men det är hur som helst väldigt snyggt och jag kommer garanterat se till att se den om den kommer till Cosmonova.
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#9 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 03 July 2013 - 12:23

Herrejäklar vad snyggt! :thumbsup: Bodde jag närmare hufvudstaden så skulle jag nog lockas till cosmonova för den där. :)

 

Illusionen är ju som du säger viktig och cgi behöver ju inte alltid vara i vägen heller. Men nog är det rätt mycket häftigare de gånger filmmakarna får till det utan den?

 

Kanske skall vi inte skälla så mycket över MoCap, för annars vore vi kanske helt utelämnade till vad datorerna kan ge oss. :P


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#10 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 05 July 2013 - 17:05

Skulle ABSOLUT se In Saturns Rings jag med! =) Förresten, är det inte dags för en Harbinger Down-tråd? Eller finns det redan??



#11 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 18 July 2013 - 01:01

Jag hoppas att det inte gör något om jag lånar den här tråden, men det här måste upplevas. Kan säga att jag är rätt imponerad över vilka färdigheter som karln besitter. Speciellt när man betänker att han gör allt jobb själv, på sig själv!
 

A few days ago, special effects make-up maestro Rick Baker posted a video on YouTube, in which he shows what he can do to himself in just one hour. Timelapsed to just under nine minutes, this is a rare behind-the-scenes peek at cinema magic being created on the spot.

Rick Baker is a legend in his profession, responsible for the practical make-up effects in films as An American Werewolf in London, Videodrome, The Frighteners, Men In Black, and the Michael Jackson video for Thriller. He also designed the astonishing "black" make-up for Robert Downey Jr. in Tropic Thunder. And it is mesmerizing to watch this master at work.

Enjoy!

 


Edited by Garm, 18 July 2013 - 13:38.


#12 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 18 July 2013 - 06:12

Mästaren! Roligt att se hans trolleri med smink - tack, Garm!


Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#13 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 18 July 2013 - 13:29

Det var så lite. Bara trevligt att någon mer tog sig tid att titta på hur magi skapas i händerna på en mästare. :)



#14 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 18 July 2013 - 16:00

Wow. Vilken talang. Makeup har nog aldrig varit så coolt. :D


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#15 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 18 July 2013 - 23:19

Hoppades att du skulle kika in här och även lite närmare på klippet. Riktigt fint att du också fick en känsla av  "wow" när du såg det. :D



#16 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 27 August 2013 - 11:42

Ännu en film som visar vad pålagda effekter effekter kan göra för en film. Denna gång är det Eternal Sunshine of the Spotless Mind:


PS. har ni inte sett den så gör det - NU! Det är i mitt tycke en av de bästa kärlekshistorierna som någonsin filmats.


"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#17 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 27 August 2013 - 13:56

Extra intressant att man så detaljerat förklarat närmare vad och hur man korrigerat scenerna. :)


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#18 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 30 August 2013 - 14:29

Intressant genomgång. Jag skulle vilja se mer sådant till en del andra filmer med. Filmen i sig brukar jag dock ha lite svårt för. Inte direkt dålig, men inte heller speciellt engagerande. En av Gondrys svagare faktiskt.



#19 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 01 September 2013 - 19:26

Som av en händelse gick ju filmen på SVT igår, så efter din "sänkning" Garm så var jag ju tvungen att se om den ;). Jag har ju sett den flera gånger förut, men det var ett tag sedan. Jag tycker fortfarande filmen är lika bra nu som då, om än mer vemodig än jag minns den. Faktiskt enda av Gondry jag sett där hans visuella geni kommer till nytta fullt ut i historien. Hans sätt att skildra irrgångar i minnen är superbt, och sen är det ju till bra hjälp att varenda roll är välspelad. I efterhand har jag tänkt att jag tog till mig filmen extra mycket eftersom mitt eget dåvarande förhållande var på nedgång, men samtidigt tänker jag nu att filmens tema egentligen borde vara väldigt allmängiltigt: det handlar ju om att bearbeta sorg. Hur som helst är det fortfarande en fantastisk film.


"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#20 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 01 September 2013 - 22:32

Det bjuder jag på. ;)

 

Skämt åsido, jag såg också att filmen skulle visas i SVT så ett tag tänkte jag lägga in en blänkare här för att tipsa andra, men det föll bort. Jag håller definitivt med dig om den visuella biten och Gondrys sätt att plocka isär filmen och sedan sätta ihop den igen, i ett icke linjärt tillvägagångssätt. Den enda av hans andra filmer som på allvar utmanar Eternal Sunshine lite i den aspekten är en del scener i The Science of Sleep, men Eternal Sunshine är bättre i längden och sett till helheten. Jag gillar filmen, bara att dess handling och karaktärer är ett svagt kort. Det vill liksom aldrig (förutom första gången som jag såg filmen) gripa tag i mig och engagera. Jag vet inte om det är en sådan där film som bara är riktigt bra första gången man ser den, eller om jag helt enkelt inte tycker att den är lika bra som andra, t.ex. dig?

 

Filmen hade en tråd på forumet. Jag påpekar inte det för att du skulle ha placerat ditt omdöme där, jag tycker att det går lika bra här. Utan jag gör dig mer uppmärksam på det hela utifall att du vill läsa lite andra kommentarer kring filmen. :)



#21 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 12 November 2013 - 10:29

En liten videosnutt som berättar om 3D-konvertering. Visserligen lite av en reklamfilm för View-Ds programvara men intressant ändå och se lite hur det går till.

 

  • »In this Artist Breakdown we analyse a scene from 'Gravity' starring Sandra Bullock and George Clooney. Prime Focus World's Richard Baker (Creative Director, View-D™) and Matthew Bristowe (SVP, Production) take you on a step by step journey through the stereo conversion of the shot, describing how PFW's View-D conversion process allows for the full integration of the VFX and conversion processes.« — [Vimeo via /Film]

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#22 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 12 November 2013 - 16:19

Jag blev mer imponerad av hur vardaglig och sårbar som Sandra Bullock och hennes karaktär framstod i det klippet. Det påminner inte om någonting som jag har sett med henne tidigare.

 

Med det sagt så var det intressant att se klippet och hur man skapade delar av den visuella biten till den specifika scenen. Det passar in riktigt bra i denna tråd och trevligt att du fyller på när du gör ett fynd.



#23 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 12 November 2013 - 16:23

Minns avlägset att hon inte fick ha smink under inspelningen, om det är sant så bidrar det säkert till upplevelsen. Och visst ser hon sårbar ut, och trevligt mycket mycket "Svensson".


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#24 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 12 November 2013 - 16:44

Sådant uppskattar jag.



#25 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 17 January 2014 - 10:59

Pacific Rim (en helt OK film som avgjort kunde ha varit bättre) bjuder på en liten bakom-scenerna featurette om hur slaget i Hong Kong gjordes:

  • »ILM goes behind the scenes to describe how the film's signature sequence — an epic battle that lays waste to Hong Kong — came to be. It's a combination of modern-day computer wizardry and old-fashioned practical effects work, albeit with a 3D-printed twist.« — [Källa]

 

Jag blev genuint överraskad när det avslöjades att scenen med robotnäven inne på kontoret inte var helt i cgi utan grundades med en modellscen. Väldigt trevligt att de gamla beprövade metoderna hänger med än, äntligen en nyttig användning för 3D-printers. :)


Edited by XC, 17 January 2014 - 11:02.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)