Jump to content

Photo

No Retreat, No Surrender (Kampsportsmarathon)


  • Please log in to reply
63 replies to this topic

#1 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 09 November 2014 - 16:14

@Cruz: Snackade inte du och Garm om en annan filmserie ni ville se? Den som jag skulle kollla upp...

Just det. No Retreat, No Surrender! :) Kanske skönt med en annan typ av film efter vår Fiskfest? :P Annars är Lake Placid ett förslag då jag bara har sett första. ;) :D


--
Följande datum gäller för de virtuella filmkvällarna:
[15.11.2014] No Retreat, No Surrender
[17.11.2014] No Retreat, No Surrender 2
[19.11.2014] No Retreat, No Surrender 3
[21.11.2014] King of the Kickboxers, the (aka No Retreat, No Surrender 4) (frivillig)
[23.11.2014] American Shaolin (aka The King of the Kickboxers 2; aka No Retreat, No Surrender 5) (frivillig)


Edited by XC, 15 November 2014 - 10:12.
Lagt till en quote samt filmlista efter utmejsling från Piranha-tråden

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#2 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 10 November 2014 - 10:42

Mmm. Lite variation är kanske att föredra, men jag är inte helt avig mot Lake Placid heller, vintern är lång. :)

 

Skall kolla upp NR-NS och se hur pass tillgängliga de är.


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#3 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 13 November 2014 - 18:11

Jag har fångat in dom tre NR,NS-filmerna så jag kan se dom när som helst. När passar det er? Jag hade även tänkt att försöka att beta av lite andra osedda filmer med, så att se en ny film varannan dag kanske kan vara något trots att dom bara är tre till antalet? Jag tänkte, att vi halkar ju ofta in på ett bananskal ändå när vi ser på film tillsammans så jag skulle inte bli förvånad om vi ser fler kampsportsfilmer än dom här. ;)


Edited by Garm, 13 November 2014 - 18:15.


#4 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 13 November 2014 - 21:01

Skall försöka fixa fram dem under morgondagen, sedan borde vi kunna köra när som helst.

 

Varannan dag har ju varit lite av ett framgångsrecept, synd att förstöra det. :P


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#5 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 13 November 2014 - 21:37

Jag håller med. Varannan dag låter bra. :) Jag kan också när som helst. Ska bara skaffa första filmen. :) Var bara försiktiga så ni inte får de klippta versionerna. Första filmen t ex ska vara 94 min (jag har en länk om någon är intreserad), inte 85 (fast det är iallafall orginalklippningen) eller 79, och 2:an ska vara 104 min, inte 85. 3:an vet jag inte om och hur den klippts men den ska inte vara kortare än 101 min. iallafall (en sällsynt film, verkar det som).

 

Sedan så ska jag på bio och se Mockingjay på Torsdag så jag hade tänkt försöka klämma in de första 2 filmerna innan dess. Om det är något ni är intreserade av att se så kan vi se dem också.


Edited by Crusader, 13 November 2014 - 21:56.

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#6 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 14 November 2014 - 12:50

IMdb listar f.ö. under "Connections" även filmerna:

 
Men det är bara de tre första vi skall köra på?

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#7 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 14 November 2014 - 16:45

Hade missat (eller glömt) att där fanns fler filmer i serien. Jag tycker vi tar hela när vi ändå är på G. :D

The King of the Kickboxers: No Retreat, No Surrender 4 och American Shaolin: The King of the Kickboxers II: No Retreat, No Surrender 5. De vet verkligen hur man rör till titlarna. :P Lite som de gammla Star Wars spelen (som Star Wars: Jedi Knight II: Dark Forces III). :P
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#8 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 14 November 2014 - 17:35

Jag tycker att vi börjar med att se dom tre NR,NS-filmerna som vi pratat om och efter det känner efter om man vill se flera filmer. Låter det bra?

#9 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 14 November 2014 - 17:45

Låter som en bra idé... Jag har för avsikt att se alla 5, men det kan ju ändra sig.

 

Jag förutspår rent spontant att det slutar med att jag och Cruz ser alla och slänger in 2-3 random filmer efteråt. :D


Dåså, jag har mejslat ut posterna från Piranha-tråden.

När startar vi? I morgon?

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#10 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 14 November 2014 - 17:47

Det tror jag säkert. :D

Jag har inget emot att se flera filmer, men känner att jag även har andra filmer som jag vill hinna med att se. Dessutom gillar jag variation och faller dessa tre filmer inte i smaken så lär det ju ta emot att se 3-5 till. Och man vill ju inte se film "bara för att" utan för att man vill. Men mest av allt garderar jag mig för att jag inte vill lova att se vissa filmer för att sedan dra mig ur.

#11 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 14 November 2014 - 18:05

Jag kan starta redan ikväll men imorgon går också bra. :)

 

@XC: Lär nog bli så, ja. ;) :P


Edited by Crusader, 14 November 2014 - 18:05.

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#12 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 14 November 2014 - 18:52

Jag har redan hunnit se en film idag och börjar gärna i morgon.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#13 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 15 November 2014 - 03:16

Först!


No Retreat, No Surrender (1986)

Det var ett intressant återseende det här. Näsan direkt när filmen startade och bara hade pågått, kanske en kvart, så kom jag på mig själv med att kunna återge hela eller delar av scener från filmen, inklusive dialog. :blink: Jag vet att jag såg den här ett antal gånger när jag var yngre, men visste inte att jag skulle minnas den så bra. Men det ska sägas att jag såg många kampsportfilmer i mina yngre år då jag själv utövade diverse sådana. Karate (Ditokan samt Kyokushinkai), Taekwondo, Judo och så mitt livs kärlek; Kendo samt Iaido. Så det liksom föll sig naturligt att se och se om filmer på temat. Jag antar att den här såg mer än en gång och/eller att den satte sig (till skillnad från mycket annat ;)) i minnet.

Filmen är dock rätt fjantig idag. Det är inte mycket till skådespel får jag lov att tillstå. En del känns som rena kampsportsutövare, vilket skulle kunna förklara en del. Det drar ner filmen en hel del. Regin känns också rätt slapphänt och utan någon där att styra upp "skådespelarna" så bidrar det till fjantigheten. Att handlingen inte är mycket att hänga i granen för oss som redan hade sett Karate Kid (1984) innan vi såg den här, kan jag köpa. Det här temat har man sett så många gånger att man formligen borde spy över det hela, men oftast så kan man köpa det om det görs bra. Här görs det väl lite si och så, men jag har sett det göras betydligt värre och här infinner sig även en känsla av nostalgi när filmen sågs, vilket väl gör sitt till.

Lite synd att JCVD inte är med så mycket i filmen. Det var en sak som jag blev påmind om när jag började att titta. Han är en bra fighter, kanske lite för bra under inspelningen skulle det visa sig då han hade svårt att leverera slag och sparkar på ett säkert sätt, utan istället nästan gick "all in". :fniss: Som skådespelare var väl JCVD inte riktigt i sitt esse här. Men det skulle komma med senare filmer.

Bäst: All fighting som både känns taffligt gjord (sparkar/slag i luften varpå motståndaren kastar sig heljvilt åt endera eller andra hållet) men stundtals även vass (typ allt JCVD tar sig för känns allt annat än fejk).

Bruce Lee:s ande. :fniss:

Den sköna känslan av småstad i USA på 1980-talet är påtaglig och bra.

Musiken i filmen är smått fantastisk och är ett sådant soundtrack som man skulle kunna lyssna på när som helst bara för att få lite pepp.


Sämst: Avsaknaden av bra regi och skådespel.

En del luckor i handlingen (t.ex. hur träffade Jason den där tjejen på festen där hon eller någon annan fyllde år? Han var ju nyinflyttad och jag minns inga scener innan där han hade bekantat sig med någon mer än den färgade killen samt alla småbusar).

Att den där knubbiga killen var typ arketypen för antagonister som är så klyschig att man nästan baxnar. Bra spelat av skådespelaren dock.


Bonus:

Spoiler


Edited by Garm, 15 November 2014 - 03:18.


#14 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 15 November 2014 - 17:50

Uppgörelsen / No Retreat, No Surrender (1986) [NRNS#01] [US/HK]
≈ Efter en våg av brutala övertaganden av Karate dojos i Los Angeles sadlar Sensei Tom Stillwell om till bartender och migrerar med familjen till Seattle och ett förhoppningsvis stillsammare liv. Men vågen når till slut även Seattle och sonen Jason är fast besluten att besegra den.
+ Trevlig intrig, påminner kanske en hel del om en annan mer välkänd film som kom ut 2 år tidigare. Men får stilpoäng för att iaf försöka göra något eget.
- Det där med att tränas av Bruce Lees spöke var aningen för magstark för mig.
҉ Produktionsmässigt märks det att man inte haft några blanko-checkar till förfogande. Produktionen är lite blekare än vad filmen förtjänar och ett burkigt ljud som bitvis gör det svårt att höra dialogen.
♪ Ett bra klassiskt 80-tals soundtrack med lite rockigare övertoner. Klart en av höjdpunkterna med filmen.
∴ Det här är kanske en film med en del negativa sidor. Som likheterna med Karate Kid, den billiga produktionen och obalans i manus. Det blir lite kladdigt med Scotts oförklarliga vendetta med RJ (samt hur en uppenbar rövslickande översittare som Scott inte genomskådas av tränare på dojon), Kellys cameo i storyn, drama hit och action dit. Men det hindrar den inte från att försöka köra sin grej eller att vara underhållande. Michael Jackson-wannaben RJ är ju rätt kulig och man vågar låta uppgörelsen på slutet vara något annat än en uppgörelse mellan mobboffer och belackarna. Tyvärr får filmen slagsida, hän-ger sig mot det överdramatiska när den går all in på comming-of-age-spåret. Att låta Jason tränas av Bruce Lees spöke kan inte ens sett bra ut på pappret. Visst försökte man att inte vara allt för lika Karate Kid, men någon bättre idé måtte man kunnat använda? Överlag funkar actiondelen bra med en del kuliga fighter, men är kanske mer underhållande än rakt igenom bra.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#15 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 16 November 2014 - 04:08

@Garm: Kände inte till din kampsports bakgrund. Minst sagt en imponerande lista. :)


No Retreat, No Surrender / Karate Tiger (1986)

När Karate-läraren Tom Stillwell vägrar låta sin Dojo bli uppköpt av en kriminell orginisation från New York så blir han svårt misshandlad av Ivan Kraschinsky the Russian mitt framför sin son Jason som är en stor Bruce Lee fanatiker och genast vill hämnas. Men Tom som inte tror på att slåss mer än i självförsvar och nu har ett skadat ben flyttar familjen från Los Angeles till Seattle för att starta ett nytt liv. Men Jason är inte villig att ge upp sina drömma och fortsätter sin tränning själv med hjälp av Bruce Lee böcker. Han blir snart vän med den kvicka R.J. Madison och återförenas med sin gammla flamma Kelly Reilly men hinner också få nya ovänner i den stora lata mobbaren Scott och den "coola" ego-trippade Dean Ramsay som snart gör hans liv till ett helvete. Desperat, krossad och arg beger han sig Bruce Lee's grav och ber förtvivlat honom om hjälp, och som ett mirakel så svarar mästarens ande. Med nytt självförtroende och guidad av Bruce Lee's ande börjar han träna för att gå i mästarens fortspår. Men ovetandes för Jason så har medlemmarna från den orginiserade brottsligheten anlänt till Seattle för att tvinga Kelly's bror, Karate-mästaren Ian Reilly, att överlåta sin Dojo till dem och där de är så är Ivan Kraschinsky the Russian inte långt borta.

Hong Kong Kampsport klassiker med bla. Jean-Claude Van Damme, ett par år innan hans genombrott. Från tiden då han var ökänd för att vara kaxig och oförsiktig (han sparkade t ex. professionella Kickboxern Peter “Sugarfoot” Cunningham (spelade Frank Peters) så att han svimmade av) och han fick förbud att umgås med de andra skådespelarna utanför scenerna. Van Damme hade kontrakt på att även vara med i uppföljaren men bröt mot kontraktet.
Första filmen som Keith W. Strandberg skrivit manus till. Faktum är att han aldrig ens hade sett ett manus innan. När han bode i Taiwan och tränade kampsport så blev han intreserad av att spela i en kampsport-film och sökte sedan jobb i Hong Kong där han träffade kampsport regisören/producenten See-Yuen Ng som ville göra en Amerikansk film och bad honom skriva ett manus till den. Det blev början till No Retreat, No Surrender serien.

Karate Tiger var den engelska titlen för Europa releasen som användes bla. i Tyskland. Som vanligt så slängde Tyskland in andra filmer i serien med resultatet att Kickboxer (1989) blev Karate Tiger III, Best of the Best (1989) blev Karate Tiger IV, No Retreat, No Surrender 4 blev Karate Tiger V, Kickboxer 3 (1992) blev Karate Tiger VI (Kickboxer 2 lämnade de utanför som var den första filmen i Kickboxer serien där Sasha Mitchell spelar huvudrollen (visste inte ens att han hade gjort sådana roller)), To Be the Best (1993) blev Karate Tiger VII, Fist of Iron (1995) blev Karate Tiger VIII, Superfights (1995) (som iallafall är skriven av samma manusförfattare som de 5 NR,NS-filmerna) blev Karate Tiger IX och Champions (1998) blev Karate Tiger X och den sista i serien.
Men var blev No Retreat, No Surrender 3 av? Jo, den fick namnet Kick-boxer 2, ett minst sagt underligt val då det inte fanns någon film i Tyskland som hette Kick-Boxer 1, vad jag kan se. :P För att förvirra folk ännu mer så hette Kickboxer 2 i Tyskland Kickboxer II där det inte fanns någon som hetter Kickboxer 1. Och det mäst förvirrande är att Van Damme spelar olika personer i iallafall ett par av filmerna så det måste ha förvirrat Tyskarna rätt ordentligt. :P

En rätt opassande titel för filmen. Låter mer som en krigsfilm (så där passar 2:an bättre). Van Damme som först hade mer ett heders status i filmens credits (när de skriver "And **** as *****) fick sitt status uppgraderat till huvudroll efter att han blev kändis och framsidan på fodralen pryddes om med honom istället för orginalet där man såg både honom och killen som spelade Jason. Rätt fult gjort men tyvärr inte ovanligt. En vanlig kritik nu är "Var fan är Van Damme?" då han bara är med i början och slutet av filmen, ca 15 min sammanlagt.
Sedan får vi inte glömma den klassiska missen där Van Damme står som Karl Brezdin i sluttexterna. :P

Väldigt klichéig film. De har de flesta sterotyperna. Och givetvis har de en fet svinig mobbare också. Filmen fick en hel del kritik för att låna från filmer som Karate Kid, Rocky IV och The Last Dragon och ansågs vara hysteriskt dålig så den var rolig. Dock hyllades den av de som själva sysslade med kampsport som tyckte att striderna var autentiska, välgjorda och trovärdiga (ironiskt nog så kritiserade kritiker den för motsatsen).

Jag undrar varför de inte har en scen där Jason möter Kelly (jag misstänker att de har klippt bort en sådan) för det känns underligt hur de redan känner varandra (framförallt innan man får veta att de kände varandra från Los Angeles) och att de på något vis återförenades och blev ihop i en djuraffär (hur nu det går ihop). Likaså får vi aldrig veta varför Scott hatar R.J.
Sedan var hela "hans pappa inser att han hade fel om att man inte ska slåss och de blev vänner igen" scenen riktigt dålig. Likaså hela Kelly-bråket och upplösningen. För att inte säga avsaknaden på upplösning med Jason's konflikt medScott och Dean. Jag väntade på att han skulle få ge dem stryk eller iallafall lexa upp dem men det fick vi aldrig se eller få ett avslut på. Resultatet bli att man tillochmed hejar på Ivan när han slåss mot Dean (snacka om Knock-out :P ).

Filmen är väl lite tänkt som minne till Bruce Lee som tagiskt dog 1973 av att hans hjärna svälde, bara 32 år gammal. Det diskuteras fortfarande vad han dog av då hans fans och vänne inte vill acceptera att han kan ha dött pga för många slag mot huvudet under sin sport, trotts att det är en rätt vanlig sjukdom för kamsportare. Det pratas om allergier mot huvudverksmedicinen han fick innan han dog (trotts att han fick dem pga intesiv smärta och att han redan mådde dåligt), mord av Triaden (han slogs med sonen till en medlem i Kina och tvingades fly landet när han var tonåring), Cannabis-rökning (trotts att inga spår hittades) och en massa annat. Det som motsäger alla dessa teorier är att han kollapsade av samma orsak tidigare samma år och då inte hade tagit någon huvudverkstablett, Cannabis eller annat. Den officiella dödsorsaken är fortfarande att han har fått skador pga olycksfall.
Minst lika tragiskt så dog även hans son, Brandon Lee, aldeles för ung efter att en hemmagjord film-kula (de tog en vanlig pistolkula och tog bort krutet men missade en komponent) fastnade i pistolen och sköts iväg där de skulle skjuta med lösa skott mot honom under filmningen av The Crow 1993, 28 år gammal. Jag gillade Brandon Lee som skådespelare och hade precis upptäkt honom så jag minns hur tragiskt det kändes.

Bruce Lee var känd för sin egen påhittade stridsteknik Jeet Kune Do (Way of the Intercepting Fist) där han tog det bästa av de tekniker han had elärt sig och skapade något nytt som var utanför parametrarna då han ansåg att de andra stilarna hade förmånga fel och hinder. Om jag har förstått det rätt så handlar det mäst om att låta den andra slå och själv avbärja slagen.
Han hade också en otrolig förmåga till teknik av det slag som få trodde var möjligt. Bla. hade han ett känt slag kallat One Inch Punch där han stod i beredskap och höll sin knutna näve ca 2-3 centimeter från motståndarens bröst och sedan slog utan att dra tillbaka armen först. Slaget var så kraftfullt att motståndaren flög bakåt och välte över en stol som skulle hindra honom från att slå sig. Personen han demonstrerade mot fick otroliga smärtor på bröstet och fick stanna hemma från jobbet dagen efter.
Den kraft som riktiga mästares slag kan nå är minst sagt imnponerande. De kan slå genom tegelstenar utan att skada sig och kan stanna en människas hjärta genom att slå dem i bröstet.
En annan berömd teknik är hans 2-finger push-ups.

Iallafall, filmen blir klart mer underhållande när han dyker upp (även om det hela känns en aning löjligt) och gör den mer intresant... eller tragisk om man tänker på att Jason troligtvis har blivit skitsofren. :P
Bitvis så dålig så den blir bra (framförallt scenerna mellan Jason och hans uppenbart gay killkompis R.J.) och bitvis bra. Mot slutet blev den som bäst och tävlingen i slutet var faktiskt riktigt bra. Jag gillade hur de visade Ian som den Amerikanska mästaren han ska vara istället för att ha honom bli enkelt besegrad av Ivan. Fast sedan när Jason kommer in så är han aldeles för överlägsen. Nu var det meningen att vara efter att Bruce Lee alltid var så överlägsen i sina filmer men det hela blir lite anti-klimax utan en svår slutstrid.
Sedan har vi alla de vanliga sakerna som dåliga och oftast överdrivna skådespelare, fjantiga scener

En helt OK film som är mycket 80-tal med ett bra typiskt 80-tals soundtrack, typiska 80-tals karaktärer, en typisk 80-tals förorts stämning och en typiskt 80-tals handling som påminner starkt om Karate Kid.

Betyg: Knock-out i sista ronden

 

 

 

Ang. Kelly och Jason så träffades de sommaren innan I Los Angeles. Hur fick man aldrig veta. De hade återförenats i en djuraffär någon dag innan där hon nämde att hon ville ha en kaninpojke. Hur det sedan ledde till att de började kywssas vet jag därimot inte. ;) :P

Dåligt genomfört och lätt att missa. Hade varit så mycket bättre att visa hur de återförenades på djuraffären där Kelly säger "Hi Jason, what are you doing here?" där han svarar "I just moved here." där de sedan kommer in på hur kul de hade tillsammans förra sommaren och den relation de hade, hon bjuder hem honom till sin födelsedags fest och säger att de kanske kunde "continue were we left off." och saken hade varit klar. :D


Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#16 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 17 November 2014 - 03:51

Först-försteliförst-först!

 

 

No Retreat, No Surrender 2: Raging Thunder (1987)
 
En rätt röjig actionstänkare som lider lite av att den dels är för lång för sitt eget bästa men även för att, eller kanske på grund av, större delen av filmen och dess handlingen inte direkt engagerar.
 
Mig veterligen så har jag nog inte sett den här filmen speciellt många gånger tidigare. Det var ett par scener som jag minns, men det mesta kändes nytt.
 
Det började lite lustigt med att jag kunde konstatera att jag hade fått tag i ett exemplar av filmen utan undertext vilket gjorde att varje gång som någon pratade ett annat språk än engelska så förstod man ingenting. Nu gjorde det nog varken till eller från, för man kunde gissa sig till vad som skulle hända efteråt. Sedan var det en scen som kändes klippt, men nu i efterhand så undrar jag om det inte alltid har varit så för det finns inga som helst uppgifter om att en sådan scen skulle existera i sin helhet eftersom varken US/UK/Sverige nämner att dom har klippt bort delar av den. Så antingen rykte den när MPAA granskade filmen innan den släpptes eller så valde man helt enkelt att inte ta med hela den scenen i filmen.
 
Jag tänker på scenen när Scott och Mac är på någon form av matställe och man kan se hur en kock fiskar upp en orm och sedan blir hela scenen liksom avklippt på ett dåligt sätt, för att i nästa sekund visa hur Mac sitter och dricker ormblod i två shotsglas. Jag lekte med tanken att man hade klippt bort själva dödandet och tillredningen av ormen. Men i sådant fall har det gjorts på ett tidigt skede innan filmen släpptes, för något sådant klipp verkar inte ha gjorts i efterhand. Inte för att det har någon betydelse, jag är glad att jag slapp att se mer. Men nog fan kunde man ha klippt det hela lite bättre.
 
I övrigt så klockade speltiden både på den här och den första filmen in på vad som anses vara original.
 
Det var mycket fighting i den här filmen och en del sådana scener var snyggt koreograferade. Det var rätt trevligt att mixa allt med lite pang-pang och ett kidnappningsdrama. Kanske att allt håller på lite för länge som sagt och att man blir lite mätt på alla slagsmål, skjutande och explosioner efter ett tag.
 
Karaktärerna är rätt bleka. Lite synd att det blev så. Skådespelarna är helt OK och favoriten Cynthia Rothrock visar att hon både kan agera framför en kamera, sparka rumpa och utstråla en skönhet som smittade mig redan i tonåren och fortfarande håller mig fast. ;) Synd att hon inte var mera aktiv inom branschen under en längre tid. Även om jag gjorde en glädjevolt när hon dök upp i Asylums "Mercenaries". Vilket verkar ha banat vägen för fortsatt skådespelande enligt hennes sida på IMDb.

 

Trist att den här filmen inte hänger ihop bättre med den första. Det hade nog varit lite av ett lyft. Man får väl hoppas på att den här filmen hänger ihop bättre med den tredje.

 

 

--- -- ----- I ----- -- ---

 

 

@Crusader: Jag håller med om att man kunde ha löst förhållandet mellan Jason och Kelly på ett bättre sätt än vad dom gjorde. Ungefär som du föreslog. Kanske att man hade klippt bort en sådan scen, men något borde ha nämnts eftersom det blev helt oförklarligt hur dom två helt plötsligt fick ihop det på det där sättet.

 

 

Mmm. Jag tränade mycket kampsport förr. Nu är det länge sedan sist. Jag hade tänkt att göra comback inom Kendo och Iaido men sedan blev jag sjuk. Kanske att jag återupptar den drömmen i framtiden om jag får tillbaka hälsan. Både Kendo och Iaido var det jag som tränade längst. Runt 7 år. Jag tävlade till och med, vilket var kul! Karate höll jag väl på med ungefär 5 år. 3 inom Ditokan och 2 inom Kyokushinkai. Taekwondo och Judo testade jag mest och tränade under kanske 1 år vardera.


Edited by Garm, 17 November 2014 - 04:05.


#17 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 17 November 2014 - 07:10

Låter som att de borde göra en film om dig istället för du vekar ha sysslat med det längre än någon av karaktärerna i filmen. ;) Seriöst, imponerande! :thumbsup: Hoppas du snart kan förverkliga din dröm och göra din comeback. :)

Betyder det att vi får kalla dig Master Garm? :D


Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#18 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 17 November 2014 - 18:35

No Retreat, No Surrender 2: Raging Thunder (1987) [HK/US]
≈ Stackars Scott, här har han precis anlänt till Bangkok för att fria till flickvännen när hon blir kidnappad och bortförd. Tillsammans med den gamla vapendragaren Mac beger han sig ut fast besluten att frita henne...
+ Cynthia Rothrock är filmens ljuspunkt då hon gör ett bra jobb i en roll som inte är/var helt vanlig för tjejer. Att rollen sedan är skriven som en uppstudsig tonårstjej rår kanske inte hon för.
- Aptrist intrig. Plötsligt dyker det upp ryssar och jag har inte energi nog att förstå varför...
҉ Överlag trevliga miljöer men en del av mig undrar om den där krokodilgropen skulle passera idag utan höjda ögonbryn och anmälan till naturvårdsveket.
♪ Trevligt soundtrack, påminner starkt om Bill Contis musik till Karate Kid. Så helt vågar man uppenbarligen inte släppa sargen trots att den här filmen är mer Rambo än Karate Kid.
∴ Jag finner det svårt att gilla det här. Intrigen engagerar mig inte, dialogen (helt otextad btw ) känns platt och nyanslös och filmen har väldigt lite med sin föregångare att göra. Det här är i första hand en krigsfilm där kampsport mer är något som distanserar den några millimeter från Rambo. Sedan har vi den ryska storskurken (fräscht koncept f.ö.), Matthias Hues gör säkert sitt bästa i rollen men slutresultatet är en aning fjolligt. Mycket action, fullmatad slutstrid men på tok för lång för sitt eget bästa. Den första filmen var långt i från perfekt, men var iaf underhållande.


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#19 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 18 November 2014 - 00:41

@XC: Vi verkar tycka lika om den filmen. Även den första. Jag håller med om krokodilgropen, djurhållningen var ytterst tveksam förr inom filmbranschen. Nu har dom ju American Humane Association som överser dom produktioner som är seriösa. Och det där med ryssarna hängde jag inte heller med på vad det gällde. Kanske att det var dom som stod bakom allt? En annan sak som jag reagerade över var att man först fick känslan av att dom befann sig i Vietnam bara för att senare inse att allt verkar utspela sig i Thailand. Antingen fattade jag fel, eller så var dom väldigt vaga på den punkten. Och det där med Rothrock's roll kan nog tillskrivas manusförfattaren. Det känns inte helt klockrent att hon beter sig som en tonåring men framstår som betydligt mer mogen än så.


@Crusader: Tack vännen. :)

Mäster Garm låter som något hämtat från ett gammalt coolt soloäventyr. :D

Så jag antar att det går bra att kalla mig för det eller för Fröken Härskarinnan Nancy. ;)

Edited by Garm, 18 November 2014 - 00:49.


#20 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 18 November 2014 - 02:28

:P

 

 

Om ni undrar var jag är så ser jag filmen imorgon istället. Jag var aldeles för trött ikväll och tog en tupplur som blev långvarigare än planerat. ;)

 

 

Edit: To hell with it..., jag ser den nu ändå. :D


Edited by Crusader, 18 November 2014 - 03:04.

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#21 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 18 November 2014 - 05:10

Det är nog bara du och jag som är nattsuddare här, Cruz. :) Jag gissar på att XC har sin skönhetssömn just nu . Eller så har hon ett graveyard shift. Oavsett skulle jag bli rätt förvånad om hon dök upp här mitt i natten likt den ninja hon är. Hon kanske lurar i faggorna. :D

Ser fram emot ditt omdöme. Om jag inte somnar innan. ;)

Edited by Garm, 18 November 2014 - 05:13.


#22 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 18 November 2014 - 06:01

No Retreat, No Surrender 2: Raging Thunder (1987)

Amerikanska Taekwondo-tävlaren Scott Wylde åker till Bangkok, Thailand, för att hälsa på sin flickvän Sulin Nguyen samt sin gammla lärare Mac Jarvis. Men när den onda General Ty har sina män kidnappa Sulin så måste Scott bege sig till Cambodia's djungel för att rädda henne. Till sin hjälp har han Mac och Mac's föredetta flickvän Terry. Men resan dit är lång och farlig och General Ty har många soldater samt ett nära sammarbete med den Rysska armén's ledare, den starka psykopaten Yuri. När man bara är 3 personer mot en hel armé så gäller det att vara uppfinningsrik.
 
Kampsport/Krigsfilm i One-Man-Army kategorin alá Rambo, som också är lite av en favorit genre för mig, och helt fristående uppföljare. Var tänkt att vara en direkt uppföljare men Jean-Claude Van Damme bröt mot sitt 2-films kontrakt då han ansåg att det här inte skulle lyfta hans karriär och övertalade Kurt McKinney att göra samma sak. Så på första inspelningsdagen så kom inga av dem och plötsligt stod de där utan Ivan eller Jason och fick snabbt ändra i manuset och anställa nya skådespelare. I efterhand så har en som gjorde filmen påstått att Van Damme och McKinney aldrig var tänkta att spela huvudrollerna utan bara ha 2 cameos så det är lite osäkert hur det stod till.
 
Många år sedan jag såg den här sist. Måste ha varit minst 15 år sedan jag såg den med min systerson! Älskade den här filmen som barn. Såg den först med min bror när den nyss hade kommit ut på VHS. Kan inte ha varit mer än runt 8 år gammal. Såg den flera gånger under min uppväxt. Mycket nostalgi när jag ser den här och hör mysiken som ger mig rysningar.

Lite svårt att fatta att det är samma manusförfattare och samma regisör som i första filmen. 2 totalt olika filmer med helt olika sätt att göra saker. Corey Yuen visar den här gången mer av den talang som gjorde honom berömd för filmer som The Legend, The Transporter och Fist of Fury II. Striderna är väldigt underhållande och bra. Bra skådespelare för det mästa. Loren Avedon är lite ringrosting i vissa scener men sedan så fick han heller ingen chans att förbereda sig för rollen. En dålig sak var att den versionen jag fick saknade text för de Thailänska delarna.
Ryssen var en härlig over-the-top skurk som jag verkligen uppskattade. :D

Snacka om Thaimat. :P

Den här jag såg var faktiskt lite klippt. I orginalet så får man se hur de skär upp ormen och dess blod rinner ner i glaset och sedan bärs till Mac som sveper det (han drack det alltså på riktigt) men de har klippt bort när de skär upp ormen, antagligen för att det räknas som djurplågeri att skära upp en levande orm.
 
Lite trivia: Cynthia Rothrock's karaktär Terry var inspirationen bakom Mortal Kombat karaktären Sonya Blade. En annan är att Matthias Hues kunde inte slåss när han fick rollen och fick tränas innan med ett imponerande resultat. Och ännu en sak är att de hade inte tillgång till falska vapen som man brukar använda i film (antagligen var det svårt att få in dem i Thailand där de filmade) så de var tvugna att använda riktiga vapen med riktiga skott och riktiga sprängmedel.

En underbar film som visseligen har sina fel men för mig fortfarande är ett rent nöje att se. Faktum är att jag skulle nästa kunna se om den nu direkt igen. Mycket underhållande, spännande, full med cool action och en härlig slutstrid.

Betyg: Awesome!
 
 
@Garm: Ormscenen fanns i sin helhet på den VHS-version jag har. Man fick se dem skära upp den, blodet rinna ner i glaset och sedan serveras och Mac dricka det, allt utan klipp.
Filmen börjar i Thailand men flyttar sedan över till Cambodia. Under den här tiden så var Cambodia okuperat av Vietnam vilket är orsaken där var Vietcong och en motståndsrörelse som Mac hjälpte med vapen. Det var när de tog över som Sulin's pappa flydde till Thailand. På den här tiden så styrde Ryssland över Vietnam och därmed Cambodia så därför var Ryssarna där.


Verkligen synd att ni inte uppskattade filmen lika mycket som jag. :( Ni lär nog inte uppskatta 3:an heller då för den är också totalt fristående och Loren Avedon som spela huvudrollen som en helt annan karaktär. Varför vet jag inte. Troligen så var filmen först tänkt att inte gå under No Retreat, No Surrender men fick namnet ändå pga hur populära de första 2 blev.
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#23 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 18 November 2014 - 16:40

Jag har nu dragit ner The King of the Kickboxers I och The King of the Kickboxers II, så jag hänger med och ser dom två med.

Tack för förklaringen kring det där med ormen. Intressant att det filmades i sin helhet men att det sedan klipptes bort i vissa versioner. Rätt skönt att slippa se sådana scener om jag ska vara ärlig, djurvän som jag är.

Och bra att du berättade hur det låg till med var filmen är tänkt att utspela sig. Det blev minst sagt lite rörigt där ett tag när man såg filmen, men med din förklaring så klarnade det hela och nu hänger jag med.



#24 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 18 November 2014 - 17:02

Tack för förklaringen Cruz, då blir det lättare att förstå de tvära kasten mellan Thailand, Kambodja och Ryssland. Jag hade på känn att det hade lite att göra med den gamla ryska missionen där de försökte få världen att konvertera till den enda sanna läran (dvs slopa demokrati och införa kommunism).


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#25 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 18 November 2014 - 22:35

Så lite så. :) Inte för jag vet hur ni kunde missa det. :P Men om man tyckte filmen var tråkig och hade svårt att hänga med så antar jag att det är lätt att missa. ;)
 

Jag har nu dragit ner The King of the Kickboxers I och The King of the Kickboxers II, så jag hänger med och ser dom två med.

Verkar som att ni har bättre tur är jag har för jag har destu svårare att hitta dem mer än på YouTube.

Edited by Crusader, 18 November 2014 - 22:37.

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif