Jump to content

Photo

National Treasure


  • Please log in to reply
29 replies to this topic

#1 Jazzdevil

Jazzdevil

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,298 posts
  • Location:Sverige
  • Interests:1. Lee Van Cleef<br />2. The Dude<br />3. John Constantine<br />4. Dale Cooper<br />5. Charles Mingus<br />6. Scott Walker<br />7. Frank Miller<br />8. Nancy Sinatra<br />9. Barry Adamson<br />10. Serge Gainsbourg <br />

Posted 18 January 2005 - 09:53

Jag såg den i förra veckan och vill gärna höra era synpunkter. Personligen tyckte jag sådär. Hela idéen känns ogenomtänkt...

Det hela är ett spektakel som påminner om en korsbefruktning av DaVinci koden och Indiana Jones. Till skillnad från just DaVinci koden är idéen inte speciellt genomtänkt och att korsriddare skulle föra en skatt till USA känns lite för mycket. Men det är ju i linje med den amerikanska världsuppfattningen. Den känns lite väl mycket som DaVinci koden och man undra ju hur mycket manusförfattarna har smygläst Dan Browns bok. Till skillnad från Indiana Jones har filmen inte tillräckligt med glimt i ögat som en sådan här otrolig film behöver för att lyckas. Visserligen är birollen en humoristisk figur som får en att fnissa stundtals men inte tillräckligt enligt min mening. Nicholas Cages motspelerska är en vacker tysk dam som man knappt kan slita ögonen från och förvånansvärt nog är hon faktiskt en helt ok skådespelerska till på köpet. När det gäller Nicholas Cage borde han gå i en längre dvala så att han kan återuppväckas om 15 år av framtidens Tarantinio för att spela en avdankad gangster för som det är nu så är jag ofantligt trött på mr Cage och hans skådespelartalang. Förutom Cage är det bra skådespelare och Sean Bean passar som vanligt bra som skurk. Visuellt har filmen inte mycket att erbjuda utan det är en medelmåttig äventyrsfilm som roar för stunden. Bättre än moderna motsvarigheter såsom Tombrider men absolut inte bättre än de klassiska Indiana Jones.

...nåja vad tycker ni?

#2 rehnvall

rehnvall

    Senior Commander

  • Members
  • 380 posts

Posted 21 January 2005 - 16:34

National Treasur skulle antingen heta "hur vi slösat bort en väldigt massa $$$$" eller Jagad II (vi är dioter som inte går till polisen)

Hur kan man få pengar till en sådan skitfilm allt följer standarmal 1A och tvingas bäras upp av osanolika tillfäligheter för att det hela ska bli något.

De enda som var bra i filmen var att vi fick se lite av USAs lite ovanligare berömda sevärdheter och förklaringen varför Wall street heter Wall street och lite sådant. + tillfälet med den brinnande oljan som lyste upp rumet.

Filmen flörtar enormt med USA och försöker framhålla USAs fina gammla kultur....USA är torts allt över 200 år gammalt ;) Skatten får inte falla i engelsmänens händer....

Manuset och kaktärerna är lövtunna. Bli jagade från den ena severdheten till den andra, ingen verkar bry sig att folk blir kidnappade eller en vild eldstrid utbryter mitt i stan.

Plotthålen är så stora att de kanppt är sant, ok jag är kidnappningsoffer och respekterad medborgare, ett samtal till Polisen kan få slut på allt jagande. Efter allt har lugnat ner sig kan vi fortsätta leta efter skatten.....

Edited by Wylie Times, 29 October 2006 - 12:42.


#3 Forever Xena

Forever Xena

    Warrior Princess

  • Moderator
  • 10,223 posts
  • Gender:Male

Posted 21 January 2005 - 17:20

Låter inte särskilt bra alls :lol:

Skal inte gå se den :)

Xena doesn't just have a warcry. She made war cry. Just ask Ares

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

If you're going through hell, keep going.Winston Churchill

Combat Information Center

Min avatar samling


#4 rehnvall

rehnvall

    Senior Commander

  • Members
  • 380 posts

Posted 21 January 2005 - 17:51

Bra du sparar både tid och pengar.... ;)

#5 Marie Morot

Marie Morot

    Deputy Admiral

  • Members
  • 10,069 posts
  • Gender:Female
  • Location:Lerum
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 21 January 2005 - 18:22

Två av mina killar ska se den ikväll ... :unsure:
Support your local search and rescue unit - get lost.

#6 Tiberius77

Tiberius77

    Ensign

  • Members
  • 40 posts
  • Interests:Träna, vara med vänner och familj, gå på trav, köra hästen min, Star Trek m.m

Posted 21 January 2005 - 20:00

Hmm, jag tyckte den var helt okej!
Värd både tid och pengar på bio, annars kan man ju hyra den efteråt..

Men visst flörtas det med USA´s historia och samhälle, men det är ju som vanligt, sitt ner och häng med i handlingen och fantisera! Nicholas Cage är bra..
Live Long And Prosper!

#7 rehnvall

rehnvall

    Senior Commander

  • Members
  • 380 posts

Posted 21 January 2005 - 20:44

Kanske man har för hårt stälda krav :unsure:

Hur som helst filmen är av typen amrekansk standar 1A på gott och ont.

#8 Mindphazer

Mindphazer

    Senior Captain

  • Members
  • 840 posts
  • Location:Gävle
  • Interests:HardCore Sience Fiction!

Posted 21 January 2005 - 21:23

Har inte orkat angagera mig speciellt i den filmen...Garanterat något jag inte kommer att se på bio...Möjligen en hyr-dvd....

#9 Groundsplitter

Groundsplitter

    Senior Captain

  • Members
  • 626 posts
  • Gender:Male
  • Location:Knivsta

Posted 22 January 2005 - 07:24

Även om det inte var något mästerverk så tycker jag den var värd att se på bio. Klart godkänd underhållning.
Samlingsplatsen för alla nordiska Transformersfans: NTFA

#10 Marie Morot

Marie Morot

    Deputy Admiral

  • Members
  • 10,069 posts
  • Gender:Female
  • Location:Lerum
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 22 January 2005 - 11:07

Nisse1 oxch Nisse2 tyckte att den var välgjord och underhållande och värd biljettpengarna.

Däremot säger de att man hellre ska hyra Ocean's 11 och se om den än att se Ocean's 12. :lol:
Support your local search and rescue unit - get lost.

#11 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 22 January 2005 - 13:35

Nu när Rehnvall säger filmen är en riktig skitfilm, vet jag att det är en sak jag måste se på bio. :P

Synd bara att jag är pank. Eftersom filmen blivit jämförd medDa Vinci-koden så är film intressant för mig - särskilt eftersom filmatiseringen av boken har fått en extremt dålig skådis (dålig = får mgi att somna så fort han dyker upp på skärmen) så är det här det närmaste jag kommer komma Da Vinci-koden, så ytterligare ett skäl att se den för mig.
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#12 rehnvall

rehnvall

    Senior Commander

  • Members
  • 380 posts

Posted 22 January 2005 - 13:51

Ni som sätt filmen och tykte eländet var bra/dåligt, skriv och berätta vad ni tyckte var bra/dåligt i den. (så folk har fler resecenter att gå efter)

#13 Jazzdevil

Jazzdevil

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,298 posts
  • Location:Sverige
  • Interests:1. Lee Van Cleef<br />2. The Dude<br />3. John Constantine<br />4. Dale Cooper<br />5. Charles Mingus<br />6. Scott Walker<br />7. Frank Miller<br />8. Nancy Sinatra<br />9. Barry Adamson<br />10. Serge Gainsbourg <br />

Posted 22 January 2005 - 18:28

Kopierat från en tråd jag skapade förra veckan:

Jag såg den i förra veckan och vill gärna höra era synpunkter. Personligen tyckte jag sådär. Hela idéen känns ogenomtänkt...

Det hela är ett spektakel som påminner om en korsbefruktning av DaVinci koden och Indiana Jones. Till skillnad från just DaVinci koden är idéen inte speciellt genomtänkt och att korsriddare skulle föra en skatt till USA känns lite för mycket. Men det är ju i linje med den amerikanska världsuppfattningen. Den känns lite väl mycket som DaVinci koden och man undra ju hur mycket manusförfattarna har smygläst Dan Browns bok. Till skillnad från Indiana Jones har filmen inte tillräckligt med glimt i ögat som en sådan här otrolig film behöver för att lyckas. Visserligen är birollen en humoristisk figur som får en att fnissa stundtals men inte tillräckligt enligt min mening. Nicholas Cages motspelerska är en vacker tysk dam som man knappt kan slita ögonen från och förvånansvärt nog är hon faktiskt en helt ok skådespelerska till på köpet. När det gäller Nicholas Cage borde han gå i en längre dvala så att han kan återuppväckas om 15 år av framtidens Tarantinio för att spela en avdankad gangster för som det är nu så är jag ofantligt trött på mr Cage och hans skådespelartalang. Förutom Cage är det bra skådespelare och Sean Bean passar som vanligt bra som skurk. Visuellt har filmen inte mycket att erbjuda utan det är en medelmåttig äventyrsfilm som roar för stunden. Bättre än moderna motsvarigheter såsom Tombrider men absolut inte bättre än de klassiska Indiana Jones.

...nåja vad tycker ni?

#14 Spidde

Spidde

    Rear Admiral

  • Members
  • 3,747 posts
  • Location:Norrköping &lt;-&gt; Uppsala
  • Interests:Serietidningar, musik, film och litteratur.

Posted 01 March 2005 - 22:56

Jag såg skiten i helgen, och det här är mina slutsatser:

1. Nic Cage har gjort bort sig igen!
2. Intrigen är plankad rakt från "Da Vinci Koden" (läs boken istället)
3. Filmen har tjänat en jävla massa $ på produktplacering och smygreklam. Nästan i varje scen finns det något känt märke som exponeras på så tydligt sätt som möjligt.
4. Spänningen är aldrig spännande. Det känns som att regissören vill härma Alias, som är tusentals gånger bättre.
5. Disney har misslyckats med att göra en riktig äventyrsfilm
6. Filmen suger hårt!
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#15 Forever Xena

Forever Xena

    Warrior Princess

  • Moderator
  • 10,223 posts
  • Gender:Male

Posted 02 March 2005 - 08:38

Jösses Posted Image

Skal nog inte ens hyrs denna filmen känner jag :lol: efter all denna dårliga kritik.

Xena doesn't just have a warcry. She made war cry. Just ask Ares

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

If you're going through hell, keep going.Winston Churchill

Combat Information Center

Min avatar samling


#16 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 02 March 2005 - 10:49

2. Intrigen är plankad rakt från "Da Vinci Koden" (läs boken istället)

<{POST_SNAPBACK}>


Som Dan Brown i sin tur också plankade :P
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#17 Spidde

Spidde

    Rear Admiral

  • Members
  • 3,747 posts
  • Location:Norrköping &lt;-&gt; Uppsala
  • Interests:Serietidningar, musik, film och litteratur.

Posted 08 March 2005 - 22:14

Jo, men man får planka om man gör det bra ;) Och Da Vinci Koden är ju faktiskt bra, jämfört med den här smörjan. Jag ser dock inte fram emot filmatiseringen av den. Jag tror att det blir en riktigt, riktigt dålig film. Boken passar inte som film, om de inte har en grymt bra regissör och jävligt tätt manus kommer det aldrig att funka.
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#18 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 15 July 2013 - 19:35

Ey! Moddisar, den här har en tvilling.
 

*

 
National Treasure (2004) [US]
I KORTHET: Tempelriddarna och frimurarna ansåg att det var en skatt för stor att ägas av en man... Ben Gates (vars familj sökt skatten i generationer) avser hitta den, hack i häl har han sin forne kompanjon: den girige Ian Howe.
DET BRA: Bra story som är ett klassiskt skattletar äventyr där man lagt en del jobb på att få hela intrigen och produktionen att vara godtagbar. Uppe på det finns alla de klassiska manéren där, allt från den besatta huvudkaraktären till den illa påläste sidekicken. En del roliga scener och lagom med action är infällt i intrigen. Väldigt tjusigt formgiven och genomgående trevliga karaktärer. Det märks på framför allt Nicholas Cage att man haft kul under inspelnigen: han är nämligen vaken och riktigt bra under hela filmen.
DET DÅLIGA: Jag har lite svårt att köpa att oavhängighetsförklaringen skulle må särkilt bra i vår miljö... Och bitvis blev jag lite smått illamående å dess vägnar faktiskt.
SOM HELHET: Ett trevligt matinéäventyr som jag tyckte var lika bra nu som när jag såg den en vända på TV4 för många år sedan. Speciellt uppskattade jag att man designat kryptan på slutet med slitage av tidens tand. Patinan kändes väldigt äkta och förhöjde upplevelsen.
PS: Diane Kruger (som spelar Abigail Chase) är Tyska på riktigt, kul när sådana saker får spilla över på karaktärerna.


Edited by XC, 15 July 2013 - 20:51.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#19 Polgara

Polgara

    Lieutenant

  • Members
  • 95 posts
  • Gender:Female

Posted 15 July 2013 - 19:48

Alla goda ting är 3? Filmen är 3 gånger så bra? Du såg filmen 3 gånger efter varandra? ;)

Jag gillar filmen. Jag har inte sett den andra däremot. Är den lika bra?

#20 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 15 July 2013 - 20:54

Vafan va' de' där? :blink: :fixar:

 

Hade problem med att klistra in texten de första två gångerna - det hände lixom ingeting och visades inte i editorn. Men uppenbarligen var de med ändå. :P

 

*

 

Jag har inte sett tvåan ännu men hoppas hinna med den under morgondagen.

 

Jag gillar den också - vet att jag var skeptisk när jag såg den första gången men blev positivt överraskad.


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#21 Polgara

Polgara

    Lieutenant

  • Members
  • 95 posts
  • Gender:Female

Posted 15 July 2013 - 21:34

:lol2: Det såg aningen roligt ut.

Jag ser att jag har båda filmerna i hyllan. Den andra är fortfarande inplastad. :blush: Så det vore nog en bra idé att ta tag i att se den, och se om den första, nästa gång som jag är ledig.

Finns det tråd till den andra filmen med?

Ser fram emot att läsa ditt omdöme kring den. :)

#22 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 15 July 2013 - 22:29

Nope, två om ettan och en om 3an... Så jag kan väl starta en tråd om tvåan för kontinuitetens skull. :)

 

Det där med filmer som är inplastade i flera år känner jag igen, har en själv. En av Michael Moores tidiga lär det väl knappast gå pengar i så kanske borde man sprätta den och se den... :)

 

Jag ser f.ö. ut att ha en positiv inverkan på ditt filmtittande. :D


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#23 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 15 July 2013 - 23:15

Jag har bara sett den första filmen en gång, jag spelade in den från tv och hade den liggandes nära ett år, men den som väntar på något gott. Jag tycker att den var riktigt vass och har väl, mer eller mindre, velat se om den sedan dess. Jag hade en gång en plan att köpa båda filmerna, men det var tydligen en lös sådan eftersom jag alltid glömmer bort det. Och jag har sedan dess missat båda filmerna när dom har gått på tv. Men en vacker dag så ska jag se om den första och se vad den andra går för.

 

Och den där tredje filmen lär väl inte bli av va?



#24 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 16 July 2013 - 08:37

Vad gäller den tredje så har man inte hört något på länge och IMDb uppger statusen som "script" så jag antar man letar rätt story än så länge.

 

En rätt färsk artikel på MTV nämner iaf filmen:

  • »Jerry Bruckheimer has more fingers in pies than just about anyone in Hollywood, and "the Lone Ranger" is barely a blip on the trajectory when looking at his upcoming slate of projects. He is set to produce at least one more "Pirates" film, if not two; "National Treasure 3," which would reunite him with star Nicolas Cage; "Bad Boys 3," which would bring him back together with director Michael Bay; "Top Gun 2" — that is, if it still happens in the wake of director Tony Scott's death; and the non-sequel "Beware the Night," which is being directed by "Sinister" helmer Scott Derrickson, and stars Eric Bana as a New York City cop who investigates a string of murders that may involve supernatural connections.« — [Källa]

Variety har en lite äldre artikel men nämner också NT3 vid namn:

  • »An example is National Treasure 3, for which a script is being developed. “(Disney Studios chairman) Alan Horn came in and said, ‘This is a good franchise, let’s keep it going,’” Bruckheimer says, noting that the series’ fate had been altered by regime change. “(Departed Disney chair) Rich Ross hadn’t been excited about it.”« — [Källa]

Där ligger kanske förklaringen om varför det fortfarande dröjer med NT3.


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#25 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 16 July 2013 - 18:02

Ay, XC! Abrakadabra - så var det bara en tråd! :D


Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.