Jump to content

Photo

Sveriges filmcensur avskaffas


  • Please log in to reply
38 replies to this topic

#26 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 25 July 2013 - 13:29

Vad som kan bli en intressant utveckling. Egentligen kvittar det vem eller vad för instans som granskar filmerna, men det kanske är lättare om filmindustrin för göra det själv.

Filmindustrin får större ansvar. Regeringen tillsätter en särskild utredning för att se över åldersgränserna för film.
 
Enligt regeringen ska man se över möjligheterna att låta branschen ta ett större ansvar för åldersgränserna för filmer som visas offentligt. Man jämför med andra branscher där självreglering används, till exempel åldersmärkningen av datorspel.
 
– Utgångspunkten är att skyddet för barn och unga mot skadlig mediepåverkan ska vara minst lika effektivt som i dag, säger kulturminister Lena Adelsohn Liljeroth i ett pressmeddelande.
 
2011 avskaffades den obilgatoriska förhandsgranskningen av film som visas offentligt, den så kallade vuxencensuren. Sedan dess granskas bara filmer som ska visas på bio för barn under 15 år för att fastställa en åldersgräns.
 
Statens medieråd fastställer följande åldersgränser: barntillåten, tillåten från 7 år, från 11 år eller från 15 år. En film som ska visas offentligt och som inte lämnas in för granskning får automatiskt 15-årsgräns. Åldersgränserna är tvingande och den som ansvarar för visningen av en film är skyldig att se till att alla som ser filmen uppfyller den fastställda åldersgränsen.
 
Resultaten av utredningen väntas komma nästa sommar.



#27 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 30 July 2013 - 20:54

Efter att ha läst följande på SFIs hemsida blir jag positiv till att tillåta självcensur i/av filmer:
 
»Sedan avskaffandet av den obligatoriska förhandsgranskningen 2011 avstår vissa små distributörer, sannolikt av ekonomiska skäl, från att låta granska sina filmer. Filmerna får då automatiskt en 15-årsgräns och blir därmed inte tillgängliga för barn, även om innehållet i sig inte är skadligt för barns välbefinnande. Detta begränsar ungas möjlighet att se vissa filmer. Ett exempel är den prisbelönta dokumentärfilmen Searching for Sugar Man som inte granskades och ursprungligen gick upp på bio med en 15-årsgräns. Efter sitt genomslag granskades filmen och blev barntillåten. /*/  Uppdraget ska redovisas senast den 31 augusti 2014.« — [Källa]
 
Eller ja, det räcker kanske med att se "This film has not yet been rated" för att vara positiv till en mer flexibel granskning. :P

Edited by XC, 30 July 2013 - 20:56.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#28 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 30 July 2013 - 23:57

Mmm, det är ungefär vad min artikel nämnde med. Och jag tycker att det känns bättre om filmbolagen själva får uppdraget. Jag tror att dom flesta skulle ta det på lika mycket allvar som den nuvarande instansen gör.

 

Den där dokumentären verka vara något utöver det vanliga. Jag har fortfarande inte kommit mig för att se den än, men hoppas kunna göra det någon gång i alla fall. För det här med censur är intressant.



#29 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 31 July 2013 - 09:27

Jag hade ingen koll på att filmer som inte lämnas in för granskning automatiskt får 15 års åldersgräns. Men det känns ju lite logiskt faktiskt.

 

Annars så var jag faktiskt aningen skeptisk till att låta branschen sätta åldersgränserna; men samtidigt så funkar det ju inom andra grenar.


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#30 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 31 July 2013 - 10:45

Jag visste om det sedan en bekant till min far, som jobbar som biografmaskinist, berättade det för några år sedan. Sedan har jag upptäckt det själv när biljettförsäljningen till populära filmer startar hos SF innan filmen är granskad. Då brukar den få 15 år tillsvidare. Hobbit-filmen fick t.ex. det. Vilket uppmärksammades av folk som automatiskt trodde att filmen bara var tillåten från den åldern. Då fick SF upprepade gånger få ut och säga att det inte alls var säkert, utan att den mycket väl kunde få t.ex. en 11-års gräns. Så det skulle nog underlätta på mer än ett sätt om filmbolagen styrde upp detta själva i framtiden. Sedan är ju frågan om man går med på det, vilket inte känns helt klockrent.



#31 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 31 July 2013 - 11:11

Mmm. När det gäller spel finns det väl ett antal olika certifieringar att söka när det gäller åldersgränser? Det är ju inget som säger att Statens Medieråd inte kommer fortsätta sätta åldersgränser, bara att de vill undvika att filmer får 15års gräns i onödan.


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#32 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 31 July 2013 - 13:00

Jag tror att det är så, men jag är egentligen för dåligt insatt i spelbranschen för att helt veta. Du kan läsa mer på PEGI om du är intresserad.

 

Statens Medieråd har ju varit i hetluften den senaste tiden när flera filmer har fått en 15-års gräns satt av dom och sedan har filmbolagen/distributören överklagat detta i hopp om att få en lägre åldersgräns, oftast då från 11 år. Den senaste filmen att råka ut för det var väl "Känn ingen sorg". Och ett par av Twilight-filmerna har råkat ut för samma sak. Den första tror jag blev från 15 år och sedan sänkt till 11 år. Fast där slogs det senare också fast att den sista filmen som fick en 15-års gräns fortsatt skulle ha det. Så uppenbarligen är det något som inte är helt bra eftersom Statens Medieråd sätter en rekommenderad ålder som sedan visar sig vara grundlös eftersom kammarrätten vid flera tillfällen har sänkt den efter en överklagan av filmbolagen/distributören. Så man kanske kan undvika sådant här helt, samt att filmer automatiskt får 15-års gräns för att man av ekonomiska skäl inte haft råd att lämna in den för granskning, om man låter filmbolagen själva sköta det hela.



#33 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 31 July 2013 - 17:14

Jag minns det där med twillightfilmerna lite vagt, har för ig att det är typ en scen i sista filmen som gerererar 15 och inte 11?

 

det är givetvis med viss spänning som man följer det här, jag har väldigt svårt att tro att det blir sämre. :)


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#34 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 31 July 2013 - 22:13

Det visade sig vara så att båda delarna av "Breaking Dawn" fick en 15-års gräns från början. Man öveklagade beslutet till den första filmen i kammarrätten och fick rätt. Åldersgränsen sänktes således till att vara tillåten från 11 år. Statens Medieråd har följande notering.

 

Spoiler

 

Och till den andra delen blev man tilldelad en 15-års gräns och Statens Medieråd skrev följande.

 

Spoiler

 

Detta överklagades sedan varpå kammarrätten beslutade att 15-års gränsen ska kvarstå. Följande skrev man.

 

Spoiler

 

Så det är svårt att peka ut en enskild scen som skulle ha genererat en 15-års gräns framför en 11-års gräns. Men dom hade tydligen mycket att gå på om man ser till deras utlåtande. Jag såg för övrigt att inte bara den första Twilight-filmen fick en 15-års gräns (som dock kvarstod utan överklagan, kanske för att ingen riktigt visste vilken inverkan som dessa filmer skulle ha sett till popularitet). Även New Moon fick samma åldersgräns, detta överklagades och den sänktes sedan till 11 år. Och av vad jag kan se så klipptes inget bort, så som dom gjorde förr för att kunna få en lägre åldersgräns, utan filmerna verkar vara helt intakta.

 

Den senaste filmen som det klipptes i torde vara Subconscious Cruelty inför en visning på filmfestivalen i Stockholm 2003. 3 klipp för att den ens skulle kunna visas. Men den filmen är rätt extrem måste jag säga. Men jag är trots det emot att det klipps på det sättet i filmer.


Edited by Garm, 31 July 2013 - 22:17.


#35 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 01 August 2013 - 08:32

Det är det där kring B&E ofödda barn jag minns diskussionerna till. :) Tack för informationen, intressant läsning.

 

Är det från Medierådets hemsida du hittat texterna?


Edited by XC, 01 August 2013 - 08:34.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#36 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 01 August 2013 - 13:52

Intressat att veta vad det var för scen som du hade läst om. Så det var alltså den som avgjorde att det blev från 15 år istället för 11 år?

 

Jupp, informationen kommer direkt från deras hemsida. Kammarrättens beslut fångade jag in från deras hemsida. Se följande länk.



#37 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 01 August 2013 - 15:47

Eftersom Twillight inte intresserar mig egentligen så har jag rätt dålig koll, jag minns att det var ett hallå kring 11/15-års gränserna och att diskussionen handlade till största delen om graviditeten. Men som det verkar så var det lite mer inblandat än så.


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#38 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 01 August 2013 - 22:36

Okej. Jag har väl inget direkt intresse för Twilight-filmerna heller, men dom är intressanta ur det här perspektivet. Jag blev dessutom lite förvånad över beskrivningarna från Statens Medieråd där dom framstår som rätt blodiga och våldsamma, något som överraskar mig. I och för sig så har jag bara sett den första filmen (ja, jag vet) och den var mer som ett tonårsdrama med inslag av vampyrism än något annat. Vilket den kanske ska vara, vad vet jag.

 

Sprang på följande idag som väl får anses som lite relevant i varje fall, även om det mer rör UK och deras BBFC. Intressant läsning om inte annat, även några av dom efterföljande kommentarerna.

 

Måste verkligen få tummen ur och se This Film is Not Yet Rated då det här ämnet har intresserat mig så länge som jag har tyckt om att se på film.



#39 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 02 August 2013 - 08:55

Intressant inblick i hur de tänker på BBFC och de verkar ju riktigt mänskliga. :)


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)