Jump to content

Photo

Harry potter 6 diskussion


  • Please log in to reply
37 replies to this topic

#26 Spidde

Spidde

    Rear Admiral

  • Members
  • 3,747 posts
  • Location:Norrköping <-> Uppsala
  • Interests:Serietidningar, musik, film och litteratur.

Posted 05 August 2005 - 12:05

Ingen aning...Men Books of Magic var först va? Rowling har ju blivit anklagad för plagiat tidigare. Det var ju nån som anklagade henne för att ha snott storyn från dennes bok "Larry Potter" (! ;) ). Men det blev inget av det...

Själv tycker jag att det finns lite väl många likheter med Rowlings böcker och Eva Ibbotsons barnböcker (som kom flera år innan) om häxor, spöken och magi Storbrittanien. Där återfinns bland annat ett speciellt magiskt tåg på King's Cross-stationen.
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#27 FabianPK

FabianPK

    Cadet First Year

  • Members
  • 2 posts

Posted 15 August 2005 - 10:49

Snape er han ond nu eller har han varet det hela tiden ? ja det får vi jo vänta 2 år på att få veta  :angry:   jag tror han hela tiden varet ond och harry haft rätt . Dumbledore var för naiv helt enkelt.

<{POST_SNAPBACK}>


Det jag tycker blir svårt att förklara är varför Snape är så taskig mot Harry om Snape nu är god. Om han är god, så betyder ju det att han är medveten om att Harry är den enda som kan döda Voldemort, så VARFÖR kan han då inte glömma bort något som hände när han var liten? Det är ganska patetiskt, och idiotiskt. Jag tycker inte det räcker som förklaring att Harrys pappa var lite taskig mot Snape när han var liten.

En annan sak jag tänkt på är hur extremt konstigt de flesta betéer sig med Dursley familjen. De sätter ju t ex galler för hans fönster i bok 2, ändå har folk mage att fråga om allt är bra med Harry när han bor där på somrarna! Ska man vara riktigt petig så borde nog grannarna märka att det är galler för ett fönster, vilket torde resultera i att Vernon och Petunia blev inburade. men det är ju bara en barnbok, så....

/FPK

#28 Spidde

Spidde

    Rear Admiral

  • Members
  • 3,747 posts
  • Location:Norrköping &lt;-&gt; Uppsala
  • Interests:Serietidningar, musik, film och litteratur.

Posted 15 August 2005 - 12:27

Jag håller verkligen med dig...välkommen till forumet förresten! :D
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#29 The wiz of dark magic

The wiz of dark magic

    Ensign

  • Members
  • 36 posts
  • Location:hemstad norrköping

Posted 15 August 2005 - 17:44

Snape er han ond nu eller har han varet det hela tiden ? ja det får vi jo vänta 2 år på att få veta  :angry:   jag tror han hela tiden varet ond och harry haft rätt . Dumbledore var för naiv helt enkelt.

<{POST_SNAPBACK}>


Det jag tycker blir svårt att förklara är varför Snape är så taskig mot Harry om Snape nu är god. Om han är god, så betyder ju det att han är medveten om att Harry är den enda som kan döda Voldemort, så VARFÖR kan han då inte glömma bort något som hände när han var liten? Det är ganska patetiskt, och idiotiskt. Jag tycker inte det räcker som förklaring att Harrys pappa var lite taskig mot Snape när han var liten.

En annan sak jag tänkt på är hur extremt konstigt de flesta betéer sig med Dursley familjen. De sätter ju t ex galler för hans fönster i bok 2, ändå har folk mage att fråga om allt är bra med Harry när han bor där på somrarna! Ska man vara riktigt petig så borde nog grannarna märka att det är galler för ett fönster, vilket torde resultera i att Vernon och Petunia blev inburade. men det är ju bara en barnbok, så....

/FPK

<{POST_SNAPBACK}>


sårad stolthet är svårt att förlåta dessutom så har vi inte läst hela serien än det kanske visar sig varför snape har varit så taskig mot harry

och dursley familjen har gu berättat att harry går på sankt brutus för hopplösa fall.
så folk kanske tror att det är därför som dom satt upp gallren
ett visdoms ord: morgonstund har guld i mun

#30 Erika

Erika

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,783 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Trollhättan
  • Interests:Böcker, serier, film, TV-serier, TV-spel m.m.

Posted 16 August 2005 - 08:41

Ingen aning...Men Books of Magic var först va?

<{POST_SNAPBACK}>


Timothy Hunter (killen från Books of Magic) gjorde sin debut omkring 1990 medan Harry Potter dök upp först omkring sju år senare. Jag är ändå lite osäker ... Någon som vet mer exakt?

#31 Spidde

Spidde

    Rear Admiral

  • Members
  • 3,747 posts
  • Location:Norrköping &lt;-&gt; Uppsala
  • Interests:Serietidningar, musik, film och litteratur.

Posted 16 August 2005 - 15:20

Jag vet inte exakt...men de är misstänkt lika och det är ju aningen skumt att Books of Magic var flera år före.
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#32 FabianPK

FabianPK

    Cadet First Year

  • Members
  • 2 posts

Posted 16 August 2005 - 21:03

En sak jag funderat på, när tror ni magikerna lär sig läsa? Det nämns aldrig, men om de går i vanliga skola så blir hela snacket om att t ex Ron inte vet ngt om fotboll och telefoner helt i stöpet, eftersom det borde man ju lyckats snappa upp före 4:e klass. Det skulle också göra hela grejen med att de inte kan klä sig som mugglare väldigt underlig. Dessutom finns det ju klädkataloger, så så svårt borde det ju inte vara. Men böckerna blir roligare då, även om de blir mindre 'rimliga'.

/Fabian

#33 rehnvall

rehnvall

    Senior Commander

  • Members
  • 380 posts

Posted 16 August 2005 - 22:28

De handlar nog om kultur, Muglare och magiker lever normalt inte tillsamans. De vanliga människorna i den riktiga värden och magikerna i den "magiska" värden.

De handlar nog om intresen, att intreserar sig för de andra kulturerna. Vad vet du om kinesiska lekar/kläder (men skilnaden mellan Sverige/Kina är troligtvis mindre än Muglare/Magiker) Framförallt hur skulle du klä dig för att smälta in på ett trovärdigt sätt. Vist du kan säkert utan problem skaffa dig kunskap om det om du är intreserad.

Den normala magikern är troligtvis endast måtligt intresrad av hur muglare lever/klär sig. De har till och med kurser i skolan hur Muglare och dess teknik, men de kanske inte är vanligt att man läser den.

#34 Spidde

Spidde

    Rear Admiral

  • Members
  • 3,747 posts
  • Location:Norrköping &lt;-&gt; Uppsala
  • Interests:Serietidningar, musik, film och litteratur.

Posted 17 August 2005 - 06:54

Jag håller nog med Fabian här...det är ju otroligt skumt att magikerna som lever så tätt inpå mugglarna inte vet ett skit om dom. Men som sagt, det är ju bara en bok...
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#35 rehnvall

rehnvall

    Senior Commander

  • Members
  • 380 posts

Posted 19 August 2005 - 08:32

Spidde är det? det kallas segration. Om du kommer från en storstad så bor du "granne" med en större mängd svenskar med arabisk bakgrund. Säg mig vet du hur du skulle klä dig traditionelt arabiskt, vilka färger som skulle vara passande eller opasande, skulle du kunna citera mer än 2 citat från Koranen, hur hälsar man korekt etc? Kort sakt du vet inte mycket om kulturen förutom de traditonela fördomarna, trots att du bor så nära dem, och handlar från dem dagligen från den lokala pitzerian/affärn, och förhoppningsvis inte har värdens rasistiska syn på dem, medan många Magiker är mer eller mindre rasister mot vanliga människor.

Sedan har vi den massiva teknologi vs magi problemet. Varflör skulle du vara intreserad av el, när du har något mycket bättre som magi.

#36 Spidde

Spidde

    Rear Admiral

  • Members
  • 3,747 posts
  • Location:Norrköping &lt;-&gt; Uppsala
  • Interests:Serietidningar, musik, film och litteratur.

Posted 19 August 2005 - 16:59

Spidde är det? det kallas segration. Om du kommer från en storstad så bor du "granne" med en större mängd svenskar med arabisk bakgrund. Säg mig vet du hur du skulle klä dig traditionelt arabiskt, vilka färger som skulle vara passande eller opasande, skulle du kunna citera mer än 2 citat från Koranen, hur hälsar man korekt etc?

<{POST_SNAPBACK}>


Jag vet ALLT det där :P
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#37 rehnvall

rehnvall

    Senior Commander

  • Members
  • 380 posts

Posted 20 August 2005 - 11:14

Om du vet allt det där, varför är du förvånad att hel eller halv rasistiska Magiker inte vet mycket om Muglare. Särskilt när skilnaden i kultur är mycket större än i mitt exempel.

#38 The wiz of dark magic

The wiz of dark magic

    Ensign

  • Members
  • 36 posts
  • Location:hemstad norrköping

Posted 20 August 2005 - 14:42

du är förståndig du rehnvall :P
ett visdoms ord: morgonstund har guld i mun