Jump to content

Photo

Alias


  • This topic is locked This topic is locked
603 replies to this topic

#51 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 04 February 2005 - 19:22

Edit Kermit: rättade stavfel.  ^_^

<{POST_SNAPBACK}>



Eeeh?! Vadå rätta stavfel?? Vem fan har gett dig jobbet som ordfascist?? :skull:
Du kan ju inte gå in och rätta stavfel sådär bara, det är ett angrepp på yttrandefriheten, var kommer härnäst...ska du ändra i inläggen när de inte passar dina åsikter?!

MAKTMISSBRUK, Buuuuuuuuuuuuu!!!

<{POST_SNAPBACK}>


Nej, skulle aldrig ändra ett inlägg. Självklart inte. Men ett stavfel eller grammatiskt fel spelar ju ingen roll. I ditt fall skrev du "sässong", och eftersom ditt inlägg förutom några 's' färre är intakt, så spelar det väl ingen roll... :P
*Hockey och superhjältar*

#52 Spidde

Spidde

    Rear Admiral

  • Members
  • 3,747 posts
  • Location:Norrköping &lt;-&gt; Uppsala
  • Interests:Serietidningar, musik, film och litteratur.

Posted 04 February 2005 - 20:11

Kul... :)
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#53 Jazzdevil

Jazzdevil

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,298 posts
  • Location:Sverige
  • Interests:1. Lee Van Cleef<br />2. The Dude<br />3. John Constantine<br />4. Dale Cooper<br />5. Charles Mingus<br />6. Scott Walker<br />7. Frank Miller<br />8. Nancy Sinatra<br />9. Barry Adamson<br />10. Serge Gainsbourg <br />

Posted 04 February 2005 - 22:15

det är ju rätt intressant med språk och andra sociala fenomen...vem är det som bestämmer hur något skall vara egentligen? Varför måste man föra sig på ett speciellt sätt egentligen? Visst andra människor kanske inte förstår en om man inte följer de regler som styr vårt vardagliga handlande men man kanske inte alltid vill bli förstådd eller vara en i mängden. Det finns ju många som medvetet försöker falla utanför normerna men de flesta försöker nog ändå vara "normala" vad än nu det är. Walker kanske är en liten anarkist som inte köper samhällets normer gällande språk och skrift precis som en punkare efterapar en tupp eller en hip-hopare vänder bak och fram på sina byxor. Han kanske vill förmedla ett budskap...eller var han helt enkelt en oseriös skolelev som hellre spenderade svenska lektionen med att fylla anteckningsblocket med små teckningar av dödskallar och feta pistoler...

vem som helst får rätta meningsbyggnadsfel, skrivfel och stavfel i mina inlägg...men Walker har faktiskt en poäng på så sätt att det kan vara svårt att veta var man ska dra gränsen...det kanske förändrar hela innebörden. Dessutom är det ju faktiskt lite av ett påhopp att skriva att någon gör ett stavfel eftersom det lika gärna kan vara ett skrivfel...och ett skrivfel är ju ett misstag medan ett stavfel kan vara bristande grammatisk kunskap, vilket mycket väl skulle kunna vara en brist som Walker skämms över och han kanske blir ledsen om folk ständigt påpekar hans bristande kunskap. Nu vet jag ju inte hur det ligger till men som synes finns det flera argument till att vara försiktig när det gäller dylika situationer

nu ska jag inte göra en tupp av en fjäder eftersom fallet i fråga inte verkar så allvarligt och dessutom var det säkert endast ett skrivfel...mitt förslag är att folk är snälla mot varandra och inte tar till svordomar!

#54 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 04 February 2005 - 22:17

Det var liksom inte meningen att trampa på några tår. Jag trodde bara inte att någon skulle ta illa upp. Och mig veterligen har ingen klagat förut.
*Hockey och superhjältar*

#55 Spidde

Spidde

    Rear Admiral

  • Members
  • 3,747 posts
  • Location:Norrköping &lt;-&gt; Uppsala
  • Interests:Serietidningar, musik, film och litteratur.

Posted 05 February 2005 - 09:24

Kermit, jag tror Jazzdevil mest skojar med dig. För min del är det bara bra om någon går in och rättar stavfel, det blir rätt många såna när man sitter framför datorn och srkiver snabbt. Som när jag skrev "skriver" fel i föregående mening ;)
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#56 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 05 February 2005 - 10:24

Men vet ju aldrig. Walker överreagerade liksom...
*Hockey och superhjältar*

#57 Walker

Walker

    Rear Admiral

  • Aktiv member
  • 3,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:Dodge City

Posted 05 February 2005 - 14:18

Men vet ju aldrig. Walker överreagerade liksom...

<{POST_SNAPBACK}>


Jag överagerade till viss del...hade en dålig dag. Däremot så står jag fast vid att jag ogillar att "myndigheter" går in och ändrar i inläggen oavsett om det är stavfel eller ej, känns lite "storebror ser dig-tendenser".

Jag stavar emellanåt rätt dåligt, är medveten om det men jag brukar läsa om mina gamla inlägg och rätt i efterhand - en slag självsanering.
Men det viktigaste är väl inte hur pass rätt man stavar utan att man har åsikter som man vill framföra om film,tv, serier osv...för om inte det är det primära så kan vi ju lika gärna starta ett gramatikforum istället och diskutera pluskvamperfekt och supinum.

#58 Jazzdevil

Jazzdevil

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,298 posts
  • Location:Sverige
  • Interests:1. Lee Van Cleef<br />2. The Dude<br />3. John Constantine<br />4. Dale Cooper<br />5. Charles Mingus<br />6. Scott Walker<br />7. Frank Miller<br />8. Nancy Sinatra<br />9. Barry Adamson<br />10. Serge Gainsbourg <br />

Posted 05 February 2005 - 15:13

jag är allvarlig på ett lättsamt sätt, fast det kanske kan tolkas olika...jag ville bara hitta den gyllene mitten vägen och hålla med båda liksom, kanske förklara vad jag trodde walker menade utan att ta till svordomar...

#59 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 05 February 2005 - 17:25

Det där med ändrade inlägg får ni ibland finna er i. T. ex ska man tydligen ta bort omotiverade svordomar. Jag ser inte ändringar av stavfel som censur direkt, och jag tror ingen annan som tänker efter lite gör det heller. Mer som korrektursläsning. Vem skulle ta en författare som gnäller om rättade stavfel och pratar om yttrandefrihet och censur till en korrektursläsare???


Vi får tänka på att det här är en offentlig sak, det här forumet. Precis som att tidningar och böcker ska vara rättstavade så är det inte fel att det är det här heller. Självklart ska ingen ändra i någons inlägg så att det tolkas på annat sätt, men ett mellanslag eller en bokstav mer eller mindre gör faktiskt ingen skillnad på den aspekten.

Edited by Kermit, 05 February 2005 - 17:27.

*Hockey och superhjältar*

#60 Snälle Hulken

Snälle Hulken

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 3,861 posts
  • Location:Trånkan City (den exklusiva stadsdelen)
  • Interests:Mest Science Fiction och skräck/splatter/gore

Posted 06 February 2005 - 12:37

ok, tillbaka till alias då...

ang. den svenska scenen, så är kyrkan faktiskt intet mindre än statshuset! man ser de tre kronorna i början, och sen slåss sydney mot hon-den-kvinliga-mörkhyade-agenten-som-var-me-en-del-i-säsong-1 inuti nån kyrka (som jag dock inte tror är statshuset).
är det någon som har den scenen när hon pratar svenska? skulle gärna se den igen :)

ang. senaste avsnittet kan jag ju bara säga: väldigt dramatiskt!
The sky's the limit.

Jon var namnet:

#61 GaterGirl

GaterGirl

    never bore your audience

  • Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Gender:Female
  • Location:In your computerscreen
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 06 February 2005 - 13:26

ang. den svenska scenen, så är kyrkan faktiskt intet mindre än statshuset! man ser de tre kronorna i början, och sen slåss sydney mot hon-den-kvinliga-mörkhyade-agenten-som-var-me-en-del-i-säsong-1 inuti nån kyrka (som jag dock inte tror är statshuset).

<{POST_SNAPBACK}>

det kommer jag ihåg, man fick se stadshuset men det stod att dom var i spanien nånstans, bra koll amerikanarna har. :unsure:

ang scenen där sydney pratar svenska, så kan man lyssna på ljudklippet... här, haha, sydney lät ju mer svensk än den personen som skulle föreställa svensk.
Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#62 Snälle Hulken

Snälle Hulken

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 3,861 posts
  • Location:Trånkan City (den exklusiva stadsdelen)
  • Interests:Mest Science Fiction och skräck/splatter/gore

Posted 06 February 2005 - 13:40

vad kul :lol:
The sky's the limit.

Jon var namnet:

#63 Jazzdevil

Jazzdevil

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,298 posts
  • Location:Sverige
  • Interests:1. Lee Van Cleef<br />2. The Dude<br />3. John Constantine<br />4. Dale Cooper<br />5. Charles Mingus<br />6. Scott Walker<br />7. Frank Miller<br />8. Nancy Sinatra<br />9. Barry Adamson<br />10. Serge Gainsbourg <br />

Posted 06 February 2005 - 21:45

såg reprisen igår...och visst hände det mycket som verkar lovande inför framtida episoder, men avsnittet isig var väl inte så överdrivet bättre än andra avsnitt...eller, tja...rutger är ju alltid cool och att jennifer garner såg så bra ut hade jag inte en aning om...

#64 Snälle Hulken

Snälle Hulken

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 3,861 posts
  • Location:Trånkan City (den exklusiva stadsdelen)
  • Interests:Mest Science Fiction och skräck/splatter/gore

Posted 06 February 2005 - 21:46

rutger?
The sky's the limit.

Jon var namnet:

#65 Jazzdevil

Jazzdevil

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,298 posts
  • Location:Sverige
  • Interests:1. Lee Van Cleef<br />2. The Dude<br />3. John Constantine<br />4. Dale Cooper<br />5. Charles Mingus<br />6. Scott Walker<br />7. Frank Miller<br />8. Nancy Sinatra<br />9. Barry Adamson<br />10. Serge Gainsbourg <br />

Posted 06 February 2005 - 22:00

japp rutger är en cool kille...bladerunner, liftaren, lexx, merlin, ladyhawk, osterman weekend, buffy filmen (inte serien!!!) och kommande sin city och batman begins med mera....

känns lite som han är den ultimata skådespelaren för oss scifi nerdar eftersom han typ bara gör science fiction, fantasy, serie och skräckfilm...lite av en genre skådis..hans talang är kanske i viss mån diskutabel men cool är han ju ändå...

Edited by Jazzdevil, 06 February 2005 - 22:05.


#66 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 06 February 2005 - 22:03

För att förtydliga lite så är det Rutger Hauer som Jazzdevil pratar om. Spelade Roy Batty i Blade runner, t. ex.
*Hockey och superhjältar*

#67 Jazzdevil

Jazzdevil

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,298 posts
  • Location:Sverige
  • Interests:1. Lee Van Cleef<br />2. The Dude<br />3. John Constantine<br />4. Dale Cooper<br />5. Charles Mingus<br />6. Scott Walker<br />7. Frank Miller<br />8. Nancy Sinatra<br />9. Barry Adamson<br />10. Serge Gainsbourg <br />

Posted 06 February 2005 - 22:21

ladyhawk var för övrigt länge en av mina favorit filmer inom fantasy genren, när jag ser den idag förstår jag verkligen inte alls det för den är ju skitdålig....

Edited by Jazzdevil, 08 February 2005 - 13:32.


#68 Robban

Robban

    Commodore

  • Members
  • 1,473 posts
  • Location:Karlstad
  • Interests:Läsa serier och böcker. Se på en massa film. Vara med kompisar, teckna serier, skriva en jäkla massa saker (helst fan-fics men ibland kan jag kläcka ur mig någon orginal story). Lyssna på musik osv.

Posted 06 February 2005 - 22:31

tydligen så kommer Sydney åka till Sverige i sista episoden i Alias Säsong 2

Edited by Forever Xena, 07 February 2005 - 13:44.

En serietidning i handen, en glass i munnen och Depeche Mode i stereon = en skön sommarkväll

Chris Claremont, Scott Lobdell, Fabian Nicieza, Grant Morrison och Joss Whedon skriver X-Men BÄST!

"I caught a glimpse now it haunts me"

#69 muuujossan

muuujossan

    Cadet Second Year

  • Members
  • 10 posts

Posted 08 February 2005 - 13:26

tyckte föra avsnitten var skitbra..ÄNTLIGEN fick man se Sydney och "agent Vaughn" kyssas lite....ÄNTLIGEN...........

:D
:wub:

#70 Angelina

Angelina

    Commander

  • Members
  • 170 posts
  • Location:Nyköping
  • Interests:Angel, Alias, Star Trek, Starwars , Sagan om Ringen, böcker i massor m. m.

Posted 08 February 2005 - 13:35

tyckte föra avsnitten var skitbra..ÄNTLIGEN fick man se Sydney och "agent Vaughn" kyssas lite....ÄNTLIGEN...........

:D
:wub:

<{POST_SNAPBACK}>




jaaaa finally......det hånglet hette duga.....you can kiss me anytime.....ikväll gäller det nyfiken som fan. :rolleyes:
"I'm sneakier than I give myself credit for."

#71 Spidde

Spidde

    Rear Admiral

  • Members
  • 3,747 posts
  • Location:Norrköping &lt;-&gt; Uppsala
  • Interests:Serietidningar, musik, film och litteratur.

Posted 08 February 2005 - 18:05

Håller med om att det ska bli riktigt spännande :)
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#72 Snälle Hulken

Snälle Hulken

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 3,861 posts
  • Location:Trånkan City (den exklusiva stadsdelen)
  • Interests:Mest Science Fiction och skräck/splatter/gore

Posted 08 February 2005 - 19:17

men asså. vad gjorde att de inte fick hångla när sydney var med i sd-6 och vad gör att de får det nu? blir bossen (känd som "apelsinmannen" från lost :P ) glad då?
The sky's the limit.

Jon var namnet:

#73 GaterGirl

GaterGirl

    never bore your audience

  • Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Gender:Female
  • Location:In your computerscreen
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 08 February 2005 - 22:06

de tror att när sd-6 (aliansen) är borta och de inte kommer att arbeta tillsammans längre, så därför kunde de kyssas. de sa ju själva att de jobbar så bra ihop och därför inte kunde förstöra relationen (jobbet) med att vara tillsammans.
Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#74 Spidde

Spidde

    Rear Admiral

  • Members
  • 3,747 posts
  • Location:Norrköping &lt;-&gt; Uppsala
  • Interests:Serietidningar, musik, film och litteratur.

Posted 09 February 2005 - 12:05

Så vad tycker ni om gårdagens avsnitt? Jag tyckte det var riktigt bra, det är alltid trevligt med doppelganger tema! Speciellt spännande blir det ju eftersom Francie är inblandad, jag undrar hur lång tid det kommer ta för Syd att upptäcka att Francie är en bluff. Spännande, spännande!
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#75 Angelina

Angelina

    Commander

  • Members
  • 170 posts
  • Location:Nyköping
  • Interests:Angel, Alias, Star Trek, Starwars , Sagan om Ringen, böcker i massor m. m.

Posted 09 February 2005 - 15:40

men asså. vad gjorde att de inte fick hångla när sydney var med i sd-6 och vad gör att de får det nu? blir bossen (känd som "apelsinmannen" från lost :P ) glad då?

<{POST_SNAPBACK}>


saken var väl den att han var hennes..,,eh kontakt person eller nåt...och dem fick inte ha kontakt..men som vanlig kollega /agent så funkar det.....

men gårdagens avsnitt.....yes..mycket spänning och lite kärlek.....perfa! kan inte vänta till nästa vecka... :P
"I'm sneakier than I give myself credit for."