Jump to content

Photo

Forumets tråd tillägnat livets nektar, kaffe!


  • Please log in to reply
103 replies to this topic

Poll: Den stora Kaffe Pollen!

Vilken typ av kaffe föredrar du?

You cannot see the results of the poll until you have voted. Please login and cast your vote to see the results of this poll.

Vilken typ av kaffe dricker du vanligast?

You cannot see the results of the poll until you have voted. Please login and cast your vote to see the results of this poll.

Vilket kaffe tackar du nej till?

You cannot see the results of the poll until you have voted. Please login and cast your vote to see the results of this poll.
Vote Guests cannot vote

#51 Marie Morot

Marie Morot

    Deputy Admiral

  • Members
  • 10,069 posts
  • Gender:Female
  • Location:Lerum
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 15 August 2007 - 10:42

Vilken tur att jag just hällt upp en stor mugg med kaffe innan jag klickade på VNI. ^_^
Support your local search and rescue unit - get lost.

#52 Snälle Hulken

Snälle Hulken

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 3,861 posts
  • Location:Trånkan City (den exklusiva stadsdelen)
  • Interests:Mest Science Fiction och skräck/splatter/gore

Posted 15 August 2007 - 11:38

Haha stackarn. Jag minns när jag var på klassresa i London och en av tjejerna drack kaffe. Hon blev uppe hela natten och repeterade "we're gonna have a party" var femte minut :P
The sky's the limit.

Jon var namnet:

#53 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 15 August 2007 - 14:18

Vilken typ av kaffe föredrar du? Bryggkaffe

Vilken typ av kaffe dricker du vanligast? Bryggkaffe

Vilket kaffe tackar du nej till? Kokkaffe

Dricker även te, fast bara på morgonen till frukost. Sedan är det kaffe, osötade drycker samt vatten som gäller resterande av dagen.

Edited by Cartman, 15 August 2007 - 14:18.


#54 Mjolnir

Mjolnir

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,000 posts
  • Gender:Male

Posted 15 August 2007 - 14:38

Föredrar bryggkaffe. Dricker både det och snabbkaffe; svårt att säga vilket det blir mest av.

Kaffe är gott men te är nog ännu bättre. Att få delta i nåt te-evenemang där man får pröva på många olika tesorter är ett av mina mål i livet. Posted Image

#55 Supertreck

Supertreck

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,113 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrtälje

Posted 15 August 2007 - 14:58

Rino: Jag har hittils inte träffat någon som faktiskt lyckats brygga kaffe i sina perkulatorer. :) Det är därför som jag skyr det för pesten.


Men nu har du träffat en enligt mig :) Jag brukar få bra kaffesmak i min perkulator.
Många kanske går misstaget att brygga för få koppar.

Om det minsta är 2 koppar så stämmer inte det. Kaffet blir bara blaskigt. Välj 3 koppar eller för säkerhets skull 4 koppar.

Testa kaffet innan du dricker. Ta en linjal och stick i och syns nästa 0.3 mm från första så är kaffet inte drickbart.

Edited by Supertreck, 15 August 2007 - 14:59.


#56 Marie Morot

Marie Morot

    Deputy Admiral

  • Members
  • 10,069 posts
  • Gender:Female
  • Location:Lerum
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 15 August 2007 - 15:45

Pekulatorkaffe är godast av alla sätt att tillaga kaffe. Lite meckigt att göra, men väl värt ansträngningen. Jag har dock bara vanlig bryggare.

Det minst goda är snabbkaffe, men fungerar till nöds.

Jag har bytt kaffesort också, från att i många år kört med Gevalia (för att min man gillar det bäst) så har jag gått över till Zoega Blue Java. Skulle väl egentligen vilja ha en mörkare sort, men vad gör man inte för att kompromissa... -_-
Support your local search and rescue unit - get lost.

#57 Hofling

Hofling

    The Hoff

  • Moderator
  • 3,277 posts
  • Gender:Male
  • Location:Borås

Posted 15 August 2007 - 18:04

.. Pekulator? Ursäkta den oinvigde, känner bara till sorten man brygger, kokar och snabbkaffe :P

Min bildtråd - Min dA-sida - Min facebook-sida

>>Årets manlige medlem 2006<<


#58 Marie Morot

Marie Morot

    Deputy Admiral

  • Members
  • 10,069 posts
  • Gender:Female
  • Location:Lerum
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 15 August 2007 - 18:29

Perkulatorbryggare:
Posted Image
Support your local search and rescue unit - get lost.

#59 Hofling

Hofling

    The Hoff

  • Moderator
  • 3,277 posts
  • Gender:Male
  • Location:Borås

Posted 15 August 2007 - 18:36

:blink:
Jag tycker det ser ut som en vattenkokare :P

Min bildtråd - Min dA-sida - Min facebook-sida

>>Årets manlige medlem 2006<<


#60 Snälle Hulken

Snälle Hulken

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 3,861 posts
  • Location:Trånkan City (den exklusiva stadsdelen)
  • Interests:Mest Science Fiction och skräck/splatter/gore

Posted 16 August 2007 - 15:33

Jag tycker det låter som ett sci-fi begrepp :P "Vi är under attack! Modulera perkulatorn innan vi får en härdsmälta!"
The sky's the limit.

Jon var namnet:

#61 Supertreck

Supertreck

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,113 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrtälje

Posted 19 August 2007 - 21:45

Jag tycker det låter som ett sci-fi begrepp :P "Vi är under attack! Modulera perkulatorn innan vi får en härdsmälta!"


Men hej. Har du rest tillbaks i tiden. Du skrev ditt inlägg den 16 augusti?

#62 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 14 January 2008 - 12:17

Handpresso - portabel espressomaskin | Prylfeber

Drick espresso i skog och mark
Är du en riktig espresso-junkie så är den här lilla uppfinningen som kan fixa till espresso i stort sett var som helst något för dig.

[img]http://imgred.com/tn/http://feber.se/article_images/42321.jpg[/img]

Man behöver dock tillgång till varmt vatten så en termos ser det ändå ut som om man måste bära med sig. Cirka 100 euro kostar en Handpresso. Under "Läs mer" finns en kort video på det lilla underverket.

Läs mer: handpresso.com

Missförstå mig inte... jag ser det som ett fördelaktigt alternativ till snabbkaffe. Och espresso är faktiskt riktigt gott!

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#63 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 14 January 2008 - 14:49

Det var rätt läcker design på den där lilla prylen. :)

#64 Snälle Hulken

Snälle Hulken

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 3,861 posts
  • Location:Trånkan City (den exklusiva stadsdelen)
  • Interests:Mest Science Fiction och skräck/splatter/gore

Posted 14 January 2008 - 18:07

Alldeles för mycket teknik och resurser satsas på kaffe :P
The sky's the limit.

Jon var namnet:

#65 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 14 January 2008 - 20:35

Alldeles för mycket teknik och resurser satsas på kaffe :P

Ta det lugnt. Nu har vi haft kaffetrend, sockertrend sedan salttrend. Någon gång blir det dags för tétrend. Och då kommer prylarna också :)
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#66 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 14 January 2008 - 20:38

Japp. Men jag förutspår att det kommer en vattentrend först innan te trenden. (Det känns så iaf. ;) )

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#67 Snälle Hulken

Snälle Hulken

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 3,861 posts
  • Location:Trånkan City (den exklusiva stadsdelen)
  • Interests:Mest Science Fiction och skräck/splatter/gore

Posted 14 January 2008 - 21:25

Jag klarar mig utan alla de trenderna :P Inte för att jag vill verka negativ alltså :D
The sky's the limit.

Jon var namnet:

#68 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 11 June 2008 - 22:49

Get your lazy father a Gevalia Self-Stirring Mug this Sunday

Okay, okay, maybe your father isn't lazy. Maybe you're pretty mad at me right now. But, hey, he's a hard worker, right? And a hard worker shouldn't have to work hard to stir a cup of coffee, or cocoa, or what have you. That's why he'd appreciate one of these Gevalia Stir Mugs — y'know, unless he looks at it and thinks you're trying to tell him he's lazy.

The mug is insulated stainless steel and really knows how to sell its self-stirring gimmick. It comes with a see-through cap so you can watch your beverage whirl around even when it's covered. It all happens at the push of a button at the top of the handle, but just be sure you steer clear of it when you go to take a drink.

The Gevalia Stir Mug takes two AA batteries and sells for $19, or get two for $33.

Gevalia, via Everything Below $29.99


Posted Image
Gevalia kaffe är visst ett lyxkaffe over there med en hel del tillbehör som man kan införskaffa.
7 dollar paketet :o de är ju 42~45kr st nästa dubbelt så dyrt som här hemma.

Edited by Georgia, 11 June 2008 - 22:53.

Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#69 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 11 June 2008 - 22:57

I USA sägs det ju att det bara finns skräpkaffe (vet ej, aldrig köpt amerikanskt kaffe), så de kanske gillar "vårt"... :P

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#70 Darth Wiggy

Darth Wiggy

    Captain

  • Members
  • 458 posts
  • Location:Helsingborg
  • Interests:Film, musik, star wars replicas, damer

Posted 20 June 2008 - 18:31

Jag dricker inte kaffe! Jag dricker te!
Posted Image

I'm a stormtrooper, yes I am! And I'm proud of it! In a SCOTTISH way! Posted Image

#71 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 26 June 2008 - 12:07

Vet inte om detta redan varit uppe i tråden men jag postar det i vilket fall som helst. Läste det i den lokala tidningen och höll på att sätta kaffet (nej, inte det min post handlar om) i luftstrupen.

Corren

Exklusivt Bajskaffe

Det här lär vara världens mest exklusiva kaffe, Kopi Luwak. Det produceras i Sydostasien med hjälp av ett djur, en indisk palmmård. Mården äter frukter från kaffebuskar och bajsar sedan förstås ut det hela. Men mårdens mage har tagit handl om bönorna på så sätt så att bitterheten i kaffet bryts ned och ger en unik smak. Sedan steriliseras de utbajsade bönorna, rostas och blir ett jättedyrt kaffe.

57 gram utbajsat, fint malet kaffe till ett kilopris av 6100 kronor. Finns att köpa hos coolstuff.se


Inget jag skulle vilja testa, ens om jag fick betalt för det.

Edited by Cartman, 25 August 2008 - 13:40.


#72 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 26 June 2008 - 12:14

Jag har hört talas om det där kaffet. :urk:

Vill jag ha ett mindre bittert kaffe så köper jag nog det obajsade milea. :)

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#73 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 26 June 2008 - 12:20

Synd vi inte kan ta med det i omröstningen: undrar hur många som hade röstat på "mårdfermenterat kaffe" :P
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#74 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 26 June 2008 - 12:22

Tja... det är ju 5 stycken som röstat blankt. :whistle: (Och 15 som röstat blankt i nej-pollen).

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#75 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 25 August 2008 - 13:15

Drick kaffe med gott samvete - Allt om Mat

Sju myter om kaffe som INTE stämmer. Här är undersökningar forskarna nu sticker hål på.

Uttorkning

* Man trodde länge att drycker med koffein var urindrivande, med de senaste studierna visar att folk som dricker upp till 550 milligram koffein inte fick en urindrivande effekt, däremot om koffeinhalten låg på över 575 milligram så producerades mer urin. Så även om du tar en stor kaffe så betyder inte det att du behöver springa på toaletten.


Hjärt- och lungsjukdom

* Hjärtpatienter, speciellt dem med högt blodtryck, råds ofta att undvika koffein eftersom det kan stimulera blodtrycket. Samtidigt visar en genomgång av tio olika studier på 400 000 personer att det inte fanns något ökat antal sjuka i hjärtsjukdomar bland dagliga kaffedrickare. Forskare vid UCLA menar att det finns lite bevis för att en daglig dos, en till tre koppar per dag, skulle öka risken för hjärtsjukdomar.


Högt blodtryck

* Koffein leder till en liten tillfällig ökning av blodtrycket. Men studier på runt 155 000 sjuksystrar visar att dagliga kaffedrickare under en tioårsperiod inte leder till konstant högt blodtryck. Däremot har man funnit att det fanns en högre risk hos Coca Cola-drickare.


Cancer

* 1981 släppte Harvard en studie som kopplade ihop kaffedrickande med cancer i bukspottkörteln. Kaffedrickandet sjönk, tills man såg att det snarare hade att göra med rökningen och inte kaffedrickandet hos de testade.
* I en internationel undersökning av 66 olika studier förra året visade det sig att kaffedrickande innebar lite, eller ingen, ökad risk för cancer i bukspottkörteln eller njurcancer.
* Och en studie i Sverige på 56 000 kvinnor visade att kaffe hade inget att göra med utvecklingen av bröstcancer.


Benskörhet

* Vissa studier visar på en ökad benskörhet hos personer med ökat koffeinintag, men man har senare reviderat resultatet till att det snarare beror på att dessa personer dricker mindre av andra drycker som innehåller mer kalcium, såsom mjölk. Koffeinet i sig påverkar inte kalciumet i benen.


Viktnedgång

* Koffein ökar visserligen på ämnesomsättningen, men några långsiktiga vikteffekter har koffeinet inte. Snarare har studier visat motsatsen. En undersökning på 58 000 personer under 12 år visade att de som ökade sitt kaffeintag också ökade sin vikt mer än de som inte drack mer koffein.


Hälsovinster

* Koffein påverkar humöret, till det bättre visar det sig, du kan känna dig piggare, gladare och mer social. Det gäller bara att hålla kaffedrickandet på en normal nivå, annars kan det leda till magproblem och oro. För att uppnå bästa effekt, menar Roland Griffiths på John Hopkins School of Medicine, ska man hålla sig till några koppar kaffe per dag.


Källa: Times Online


Så mycket koffein innehåller kaffet

En kopp bryggkaffe (ca 15 cl) innehåller 50-85 g koffein.

Espresso innehåller mer koffein men totalt sett dricker du mindre mängd och får därför i dig mindre mängd koffein också.

Coca-Cola innehåller 50 mg koffein.

En stor kopp te (från påse) innehåller ungefär 30 mg koffein. Bryggt te innehåller ungefär 40 mg.


Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.