Jump to content

Photo

Watchmen


  • Please log in to reply
3 replies to this topic

#1 super85

super85

    Forward Admiral

  • Moderator
  • 4,705 posts
  • Gender:Male

Posted 14 March 2009 - 10:39

Watchmen
Regi: Zack Snyder. Manus: David Hayter&Alex Tse , I rollerna : Billy Crudup,Malin Åkerman,Matthew Goode,Jackie Earle Haley,Jeffrey Dean Morgan,Patrick Wilson

Den här recensionen innehåller några spoilers :batman:


Zack Snyder förtjänar applåder och en klapp på ryggen för att göra en så här bra ”Watchmen” film. På 2 timmar och 43 minuter får Snyder in det bästa i Watchmen, dock kompromissar han, och förkortar mycket av boken men i ärlighetens namn så tror jag inte att många andra regissörer skulle ha lyckats få det så här troget och bra.Ellers ha velat göra en en så här trogen film. Innan jag såg filmen så tänkte jag att det blir den typen av recension där jag säger ”Snyder gör bra ifrån sig,men så mycket saknas, framtida directors cutten lär förbättra..etc etc”. Visst saknar man några scener, något som klart drar ner betyget och gör att filmen inte blir perfekt. Men den är hursomhelst jäkligt bra.


Jag har alltid tyckt att mycket av Watchmens storhet ligger i alla de detaljer Alan Moore la fram med hjälp av David Gibbons väldigt proffessionella teckningar, varje gång man läser boken så lär man sig något nytt. Själva handlingen är inte så svår. Det är ett mordmysterium, som maskerade ”superhjälten” Rorschach försöker lösa, en ”Who dunnit” fast fylld med allt, dekonstruktionen av superhjältar och deras mytolgi, kalla kriget, symbolism, politik, allt möjligt i en till grunden vanlig handling.

Snyder förtjänar applåder, men det gör även manusförfattarna David Hayter och Alex Tse. Sällan är Hollywood adaptioner så här trogna originalförlagan, och när det gäller filmatiseringar av superhjältar så är det här hittils det närmaste man kommit. Man förkortar mycket, men ”köttet” av historien finns kvar.


För det första så är skådespelarna väldigt bra valda för den här filmen. Ingen av dem var speciellt kända för mig innan filmen, men alla gör ett värdigt jobb. Ett av grunderna att en film om ”Watchmen” ska fungera är skådespeleriet.

Jackie Earle Haley är helt lysande so Rorschach.Han är just den anti-hjälten som vi minns från boken och alla scener med honom är bra. Han är riktigt bra som Rorschach, men scenerna där han är utan mask så är han brilliant. Snyder och manusförfattarna gör ett lysande jobb med den här Steve Ditko inspirerade anti-hjälten som aldrig kompromissar. Han har ju länge varit fansens favorit, och av att tolka från biopublikens jubel under visningen idag så har han även blivit de civila åskådarnas favorit. Haley insats bör ses i kategorin ”de bästa superhjälte castingarna”.


Billy Crudup som Dr.Manhattan är även han väldigt bra som Supermannen som tappat kontakten med mänskligheten. Crudups röst är helt underbar och passande för karaktären. Och rösten är viktig eftersom majoriteten av filmen är han en naken cgi animation.I de få scener där han är Jon Osterman så är han trovärdig. Sen fattar jag verkligen inte grejen med att folk har probem att Dr.Manhattan är naken. Jag förväntade mig småroliga provokationer från regissören där man typ zoomar in på hans paket,men fan, jag märkte inget sådant. Han är naken. Precis som i serietidningsversionen. Inget märkvärdigt och inget att haka upp sig på.

Jeffrey Dean Morgan gör också ett starkt jobb som The Comedian, mannen som har knappt några sympatiska drag blir i Morgans tolkning någon man ändå tycker synd om. Han gör hemskheter, brutala grejer tagna direkt från serierna, men ändå på något sätt känner man för honom. Igen lysande casting från Snyders sida.


Patrick Wilson är på många sätt hjälten av filmen, även om Rorschach (med all rätt efter den lysande tolkningen) är den man kanske mest diggar, så ger Wilson rollen en fin mänsklig touch. Jag gillar hur dräkten är i filmen ännu mer lik Batman (serieversionen var ju som en blandning av Adam West Batman och Blue Beatle) och hur löjlig den egentligen är. Första gången man ser dräkten så ser den ju Übercool ut, men vid närmare eftertanke så är det ju nästan som om en 12 åring som läser ”Youngblood” och ”Shatterstar” valt att ”förbättra” Batmandräkten från The Dark Knight. Wilsons stela och naiva superhjälte repliker tillhör också filmens höjdare. Han låter helt perfekt när han pratar med civila.

Wilson har bra kemi med Malin Åkerman som spelar Silk Spectre II, Åkerman fick i vissa recensioner, både från fans och kritiker en hel del dålig kritik. Jag tycker att Åkermans tolkning och sättet karaktären är skriven gör henne mycket trevligare. Kanske inte var Moore’s poäng riktigt, men här gillar jag karaktären verkligen, förutom att hon är vacker och överdrivet het i den här löjligt överdrivna och totalt opraktiska dräkten så ger Åkerman rollen ett hjärta. Sen klarar hon actionscenerna med bravur också. Jag gillar Malin Åkerman i den här filmen.


Matthew Goodes version av Ozymandias är inte heller så tokig. Han har inte extremt många scener i filmen,men jag tycker han ”registrerar” hos åskadaren. Han är kanske inte helt lik serieversionen men hursomhelst så är han bra.Dräkten som Snyder och hans designers valt att använda i filmen är faktiskt rätt smart. Den ser ut som en hemsk George Clooney Batman-dräkt med bröstvårtor och allt men sen är den ju samtidigt lite lik de uniformer man använde under Alexander Den stores tid med just..bröstvårtor och allt. Kanske en grej som jag inte gillar är att i boken var ”Ozzy” en man med perfekt fysik, här är han en rätt smal kille som ser bara stark ut när han har på sig dräkten. Förstår vad Snyder är ute efter men jag tror att jag skulle ha föredragit en Ozymandias som någon med i mer ja ”perfekt” fysisk form.



Birollerna är castade rätt bra, Carla Gugino är riktigt bra när hon spelar den första Silk Spectre som ung, dock känns hennes skådespel lite sämre när hon ska spela karaktären som gammal. Nixon (Robert Wisden) är lite av en karikatyr men rätt kul sådan.Stephen Mchattie är bra som Hollis Mason, men tyvär får vi bara se honom i en scen i Snyders bioversion. Kul också att ”Moloch The Mystic” (Matt Frewer) är såpass lik serieversionen.Med öron och allt :) .


Vissa recensioner som i överlag varit positiva har sagt att Snyder inte tillför filmen nånting. Det skriver jag verkligen inte under på. Att filmen är så lik serieförlagan är tack vare Snyder, som ändrade filmen från en PG-13 film med franchise potential som utspelade sig i nutid till att bli en hård R-rated film, som utspelar sig 1985 precis som boken.

Det visuella är också fantastiskt i den här filmen. Öppningssekvensen som är Snyders egen idé är perfekt och ger tittaren chansen att förstå vilken typ av universum det handlar om.Hyllningen till Batman är underbar. Tack Zack ”fanboy” Snyder. Även om filmen på många sätt följer boken väldigt noga (fast förkortat givetvis) så tycker jag att filmen inte är svår att följa för den civila delen av biopubliken.Finns mycket hopp mellan flashbacks och sådant och man måste märka detaljer och följa händelserna noga,men det är väl bara en bra grej? Att man måste koncentrera sig på det man ser? Snyder ger filmen djup genom att vara så trogen till boken det går. Det finns en hel del ”ultravåld” men jag tycker att för det mesta så passar det in här, det här är annorlunda än det man är vant vid av superhjältefilmer.Den omtalade sexscenen är rolig. Musiken passande eftersom vi redan tyckt synd om Dan/Nite-Owls problem...så Hallelujah gör hela grejen väldigt rolig, och så som scenen är strukturerad så är det ju meningen att vi ska garva. Jag förstår inte riktigt hur någon kan dissa den som ”löjlig” när det är halva poängen. Lite likadant som de problemen vissa hade med att Dr.Manhattan gick runt naken.



Musiken av Tyler Bates är cool, det låter ibland lite som något ur Vangelis musik i Blade Runner, jag gillar det.Jag gillar också hur musiken förändras till t ex Batman/Superhjälte liknande när vi för första gången ser Silk Spectre II och Nite-Owl i sina dräkter.Coolt.

Sen är låtvalen av Snyder helt perfekta. Vem kan inte gilla hur han använder ”All Along The Watchtower” eller ”Sounds of Silence”? T om 99 Red Balloons låter passande på något konstigt 80-talssätt. Finns mycket unikt i den här filmen för att vara en ”dussinrulle” som vissa recensenter skrev.

Fotot av Larry Fong är bra. En del filmnoir, en del ”serietidningskänsla” etc, som alla Snyders filmer så är även den här väldigt snygg.


De förkortningarna jag saknade då? Jag väntar med stort intresse på hur Snyders Directors Cut, och sen senare den där ultimata versionen med Black Freighter kommer att vara. Av saker som jag saknar tillhör Hollis Masons öde, en av de scenerna i boken som jag alltid blir ledsen av, finns andra grejer, jag hoppas en av de kommande versionerna har lite mer om Rorschachs ursprung t ex, önskade att en viss del av hans dialog skulle vara kvar från boken, men Snyder får in rätt mycket bra i den. Jag gillar också hur Nite-Owl och Rorschach är mer av en dynamisk duo än i boken. Jag gillar hur de är vänner och hur svårt det är för Dan att vara kompis med någon som han. Scenen där Rorschachs förklarar hur han blev den han är och man får en flashback till scenen med hundarna och skurken är väldigt brutal. Lite ändrad är den, men ändå väldigt passande. Sen förstår jag att regissören väljer att göra den lite annorlunda eftersom orginalet var ändå något Alan Moore hade tagit från första Mad Max filmen

Slutet fungerar bra fast den är lite annorlunda. Jag gillar Snyders version. Jag föredrar att se Nite-Owl reagera starkt på vad som händer med Rorschach. I överlag så är det här så otroligt mycket bättre än vad som kunde ha blivit av en Watchmen film om någon annan skulle ha regisserat den. Man kanske kan också säga att man inte känner lika mycket för New Yorks vanliga människor eftersom Snyder klippt bort t ex Black Freighter scenerna som då också innehåller scener mellan tidningsförsäljaren och han som läser serien, och just att birollerna klippts ner som då kanske gör att man inte kan känna av katastrofen på slutet på samma sätt.

Flera regissörer försökte, Terry Gilliam, Paul Greengrass, Darren Aronofsky etc utan att ge oss någon film. Man kan sitta och debattera att alla de här tre regissörer är lysande regissörer och kunde ha gjort en bättre Watchmen film. Men det gjorde de inte, och Snyder knäckte koden på att hur man ska göra film av serietidningarna. Han var så trogen som möjligt till originalet.


4 Stjärnor av 5.

Edited by super85, 13 July 2009 - 17:07.

Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#2 Mjolnir

Mjolnir

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,000 posts
  • Gender:Male

Posted 18 March 2009 - 16:35

Utmärkt recension, super85. Jag håller med om i princip allt.

Zack Snyder gjorde helt rätt när han kämpade för att hålla filmen så trogen serien; eftersom narrativet är så tajt plottat går det inte bara att stuva om det hur som helst. Den har fått en del kritik för att vara alltför svårgenomtränglig och obegriplig om man inte har läst förlagan men det säger nog mer om hur vana folk är vid att bli skedmatade när de ser film. Ta till exempel Bubastis - filmen ger ingen direkt förklaring till varför Ozymandias har ett lila lodjur med antennliknande utskott på huvudet men tidigare nämns att genteknik är en verksamhet som han sysslar med. Den som är uppmärksam klarar nog att knyta ihop trådarna där och minns man inte så upptäcker man det när man ser om filmen. Det är det främsta tecknet på att Snyder har lyckats adaptera Watchmen - i båda medierna är det ett verk som uppmuntrar till återupplevelse och analys.

Vare sig man gillar den eller ej så är Watchmen en väldigt vågad film för att vara en så påkostad produktion i en genre som traditionellt är kommersiell ut i fingerspetsarna. Snyder ska ha beröm för att ha gjort den så icke-mainstream, för det vore inte Watchmen annars.

#3 super85

super85

    Forward Admiral

  • Moderator
  • 4,705 posts
  • Gender:Male

Posted 18 March 2009 - 18:22

Tack Mjolnir, kul att få kommentarer på sin recension och speciellt positiva sådana :) .


Och håller med dig om just det där att när man ser filmen så får man hänga med från första början och om man missar något så får man väl se om det för att fatta. Jag gillar det, för att det är just den känslan som man har ofta när man läser boken att man missat något och bläddrar tillbaka. Att någon gör en väldigt dyr Hollywood produktion som kräver och vill att man ser på den åtminstone två-tre gånger för att fatta den helt, ja då har man lyckats få filmen att även kännas som Watchmen.

Det är precis som du säger om Bubastis också.Tror nog att jag skulle ha blivit lite irriterad över Snyder om han skulle ha använt typ 5 minuter av filmtiden för att göra "Bubastis:The Origin" i filmen ;) .

Sen undrar jag om Rorschach mask förklaras i Directors cutten? det handlar ju delvis om en sann historia och jag vet inte om man får använda det ämnet eller om Snyder ens filmat den delen? kanske har han,men ändrat namnet på den människan som nämns i boken?.

Edited by super85, 18 March 2009 - 18:24.

Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#4 super85

super85

    Forward Admiral

  • Moderator
  • 4,705 posts
  • Gender:Male

Posted 13 July 2009 - 17:02

Lite tankar om Directors Cut versionen med spoilers.


Såg Directors Cut versionen av filmen häromdagen och på vissa ställen så är det en förbättring på bioversionen. Bioversionen är bra, men jag tycker att på något sätt så funkar tempot bättre i Snyders långa version, bioversionen ger ibland en sån känsla att regissören försöker trycka in allt han kan från ursprungsmaterialet, medan den biten känns mindre stressig här.Extra scener med Laurie är bra och ger lite mer kött till hennes karaktär och sen är det bortklippta med Hollison Mason lysande.Just den scenen är vackert regisserad även om den är tragisk, scenen som följer därefter i baren mellan Night Owl och Rorschach är även den rätt bra. Scenerna i fängelset mellan psykologen och Rorschach är längre här, och man för höra lite mer om hans funderingar på livet och det är ju kul att se.Jag vet inte riktigt om jag tycker att det är en stor förbättring på bioversionen eftersom jag tyckte Snyder lyckades klippa den scenen så proffsigti bioversionen att man fick veta "det viktigaste", men å andra sidan kan ju den här längre versionen vara bättre för de civila som hade svårare med att fatta allt i bioversionen.

Tror att många av oss fans hade lättare att överse det som klipptes bort eftersom vi har läst serieversionen så många gånger att man liksom tänkte "jaja, han har klippt det där,men det gör inget eftersom jag vet den grejen redan". Det som jag inte speciellt tycker gör Directors Cut versionen bättre är våldet som ökats i ett par scener.Mest för att det helt enkelt inte behövs och det gör inte filmen mer "vuxen" alls tycker jag. Serieversionen var på vissa ställen rätt brutal, och när den kom ut så var det ju betydligt våldsamare än vad övriga DCs och Marvels monthlies var under mitten av 80-talet.Snyders ultra-våld funkar i den scenen där de spöar upp ett gäng knot-tops (nästan identisk med bioversionen) eftersom han tar upp en rätt kul grej om hur Hollywood skildrar superhjälteslagsmål där det ofta är överdrivet och explosivt men sen får karaktärerna knappt ett blåmärke eftersom det är PG-13. Där funkar det,lite kul dock att Snyder gör sen en liknande "PG-13 fight" grej (som han själv är så emot) i slutet av filmen där Rorschach blir kastad mot diverse väggar och monitorer av skurken men får bara några små sår i ansiktet.

Finns ställen där våldet blir bara för överdrivet, jag tyckte att scenen mellan Rorschach och skurken med hundarna var tillräckligt våldsamt i bioversionen, här får man se det betydligt mer erm "tydligt" och det blir lite Ichy&Scratchy av det.Och scenen i fängelset med motorsågen är här ännu blodigare, biovarianten var liksom överdrivet x2, det här är överdrivet x10.


Rekommenderar att folk ser den här versionen också. Som helhet så tyckte jag verkligen om den. Precis som med bioversionen.

Edited by super85, 13 July 2009 - 17:07.

Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight