Jump to content

Photo

Hoffes bildtråd


  • Please log in to reply
662 replies to this topic

#76 Spidde

Spidde

    Rear Admiral

  • Members
  • 3,747 posts
  • Location:Norrköping <-> Uppsala
  • Interests:Serietidningar, musik, film och litteratur.

Posted 03 October 2005 - 21:55

OK...tack för genomgången :D
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#77 Hofling

Hofling

    The Hoff

  • Moderator
  • 3,277 posts
  • Gender:Male
  • Location:Borås

Posted 03 October 2005 - 22:03

Det var så lite så :)

Min bildtråd - Min dA-sida - Min facebook-sida

>>Årets manlige medlem 2006<<


#78 Hofling

Hofling

    The Hoff

  • Moderator
  • 3,277 posts
  • Gender:Male
  • Location:Borås

Posted 01 January 2006 - 23:58

God Jul i efterskott :P


en julbild som inte kunde komma upp förräns nu :P

(ja, jag ska göra den mindre, men det får bli imorrn :) )

Idag var en underbar dag, för då blev man morbror till ytterligare en tös :)

Min bildtråd - Min dA-sida - Min facebook-sida

>>Årets manlige medlem 2006<<


#79 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 02 January 2006 - 12:19

(ja, jag ska göra den mindre, men det får bli imorrn )

Tills dess så rekommenderar jag mina med postare att klicka "Zoom Out" längst ned, då blir bilden mer överskådlig.

Snygg bild var det också, ser lite smått lustig ut över höfterna. :)

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#80 Hofling

Hofling

    The Hoff

  • Moderator
  • 3,277 posts
  • Gender:Male
  • Location:Borås

Posted 02 January 2006 - 16:40

Jo, jag hatar att rita nedre regionerna av kroppar, speciellt höfter och knän :P och fötter. och lår. och vaderna.

Och anklarna.

Kort sagt, jag hatar ben. Varför kan inte alla vara som Dr. Loveless i Wild wild west? :P

Men jag är nöjd med resultatet själv iaf :)

Han/den ska ju inte vara anatomiskt korrekt, utan bara.. cool :)

Nu är bilden drygt en tredjedel så stor :P

Edited by Hofling, 02 January 2006 - 16:48.

Min bildtråd - Min dA-sida - Min facebook-sida

>>Årets manlige medlem 2006<<


#81 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 02 January 2006 - 19:26

Kort sagt, jag hatar ben. Varför kan inte alla vara som Dr. Loveless i Wild wild west? :P

Det finns ju något som heter "konstnärlig frihet"... :D

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#82 Hofling

Hofling

    The Hoff

  • Moderator
  • 3,277 posts
  • Gender:Male
  • Location:Borås

Posted 02 January 2006 - 20:44

Äsch, du bör väl veta att jag alltid försöker rita realistiska bilder :whistle: :rolleyes:

Min bildtråd - Min dA-sida - Min facebook-sida

>>Årets manlige medlem 2006<<


#83 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 02 January 2006 - 21:05

Äsch, du bör väl veta att jag alltid försöker rita realistiska bilder :whistle: :rolleyes:

*Tittar på "Hoffy - the thread sperm"* Hehe... OK. ;) Dessutom, med tanke på att jag gillar Scifi/Fantasy, så kan jag inte säga att jag egentligen "hänger upp mig" på små petiteser som anatomi. (Dvärgar, Alver, Trollocker, Drakar, Zombier, Enhörningar och Män av Ull och Kvinnor av Stål tillhör min vardag! :P :lol: )

Edited by XC-SE, 02 January 2006 - 21:05.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#84 Hofling

Hofling

    The Hoff

  • Moderator
  • 3,277 posts
  • Gender:Male
  • Location:Borås

Posted 02 January 2006 - 21:26

Vaddå? Hoffy är väldigt realistisk! Se på ögonen! Man kan se att hon har lidit under sitt liv tack vare hennes utseende!

;)

Om det är någon som gillar glada hundar ska de kolla in denna :P

Min bildtråd - Min dA-sida - Min facebook-sida

>>Årets manlige medlem 2006<<


#85 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 02 January 2006 - 21:41

Om det är någon som gillar glada hundar ska de kolla in denna

Posted ImageSå sant...Posted Image

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#86 Hofling

Hofling

    The Hoff

  • Moderator
  • 3,277 posts
  • Gender:Male
  • Location:Borås

Posted 02 January 2006 - 21:57

De som spelar(/spelat) wow bör fatta vad det handlar om :)

Min bildtråd - Min dA-sida - Min facebook-sida

>>Årets manlige medlem 2006<<


#87 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 02 January 2006 - 22:00

Spelar inte WoW men fattade ganska bra ändå. :)

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#88 Imperator Yax

Imperator Yax

    Commander

  • Members
  • 192 posts
  • Gender:Male
  • Location:Helsingborg

Posted 11 January 2006 - 07:39

Lite återgång till "ritteknikfrågor" från min sida.

I din guide så skriver du att det är främst i punkt 10 som du använder ritplattan. Hur pass lång tid tar det att vänja sig vid att man inte ser det man ritar på samma ställe som själva ritandet görs?

Jag ritar själv och använder mycket layers för webgrafik etc men har inte sån rutin som du och känner att det hade varit på sin plats att utveckla tekniken lite.
/Yax av klanen Yax, född på Heera år 12345 e.a.u - den yngsta Cam-Haar mästaren av första graden genom tiderna år 12406 vid den ringa åldern av 61 år - grundare av det triponska imperiet år 12487 (eller år 0 e.t)

#89 Hofling

Hofling

    The Hoff

  • Moderator
  • 3,277 posts
  • Gender:Male
  • Location:Borås

Posted 15 May 2006 - 22:19

Ojsan hoppsan, har inte sett att du frågat detta. Förlåt för att jag inte svarat förräns nu.

Hur som haver...

Hur pass lång tid tar det att vänja sig vid att man inte ser det man ritar på samma ställe som själva ritandet görs?


Som jag ser det är det ingen större skillnad mellan att använda ritplatta och mus.(LÅter dumt, men läs vidare så förstår du nog hur jag menar :P ) Jag sitter ju inte och kollar på ritplattan när jag färglägger eller så, utan jag följer ju den på skärmen, precis som jag gjorde med musen. Det enda jag behövde vänja mig vid var att ritytan på plattan var ganska så liten (12.5 cmx9.5 cm) och denna lilla yta representerar ju min 19"skärm.

Så mitt svar på den frågan blir nog "väldigt snabbt". Är man någorlunda hemma med att färglägga i ett ritprogram såsom Photoshop med mus, så blir hoppet från mus till ritplatta ganska litet.
sen beror det ganska mycket på vad för ritplatta man köper. Det finns ju ritplattor med en större yta. Min WACOM var den som fanns tillgänglig för mig. (Som jag säkert skrev i ett tidigare inlägg så litar jag inte på Claes Ohlsson-butiken, det är för billigt där :P )
Hur som helst; Det gick ganska snabbt för mig iaf. en vecka eller så tog det, gissar jag på. Då räknar jag med inställningar jag gjorde i Photoshop för att få till mina penslar.

Jag ritar själv och använder mycket layers för webgrafik etc men har inte sån rutin som du och känner att det hade varit på sin plats att utveckla tekniken lite.

Jag använder också ganska många lager när jag färglägger.

Kan använda bilden jag postade senast som exempel:

Först funderar jag på vad för saker det finns att färglägga på den.
-Vi har en hund/varg.
Den kommer behöva flera olika lager.
Ett för grundfärgen (grå)
Ett för de ljusare stråna i pälsen
Ett för de mörkare stråna i pälsen
Sen har vi var skuggor kastas på hundvargen
Och var ljuset träffar hundvargen.
Ett för öronen, dvs det rosa innanmätet.
Först en grundbas. Rosa
Sen ett lager för skuggan i örat, dvs. en mörkare ton av rosa
Sen har vi där ljuset träffar i örat. dvs. en ljusare rosa

Bara för vargen har jag 9 lager :P

För en människa skulle jag ha 3 lager per sak på honom/henne;
Ansiktet
Kroppen
De olika klädesplaggen som inte har samma färger.

Där har vi minst 9 lager. Är det en person med väldigt mycket kläder... ja då har jag att göra :P

Denna tekniken (dvs många lager per sak) verkar vara ganska standard.
Åtminstonde så använder många på deviantART denna metoden. I alla fall om man utgår från de flesta tutorials.Det finns ju en del som använder burn/dodge-tool i Photoshop direkt på färglagret, men jag gör inte det då jag är smått orolig över att allt blir så fel så jag måste göra om allt.
Hellre för många lager än för få.

Just det, kanske skaa nämna det att jag alltid lägger in de olika sakerna i mappar i Photoshop. en mapp för hud, en för kläder etc. Det gör att dte inte kännslika rörigt i lagerfliken, då man enkelt kan stänga dme så man inte ser lagren.

Hoppas detta inlägget ursäktar dröjesmålet. :P
(Och att det besvarar dina frågor med då :D )

Edit; Förresten, borde inte denna tråd flyttas till 'Skriv, rita och berätta'? När jag gjorde denna tråden så var ju den enbart för de som skrev :P

Edited by Hofling, 15 May 2006 - 22:21.

Min bildtråd - Min dA-sida - Min facebook-sida

>>Årets manlige medlem 2006<<


#90 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 15 May 2006 - 22:58

Nejmen, se en så rolig liten tråd! :) Här var det mycket skoj, stor entusiasm.

Hrrm, själv har jag en något annorlunda teknik då det gäller färgläggning förresten. :D

Jag börjar ju som Hofling med en gråskalebild på 300 dpi, sedan tar jag och använder kanaler/channels och kopierar gråskale kanalen, och ställer in den på att märka svarta färger. Sen går jag tillbaks till den gamla kanalen och fyller allt med vitt! Vips så har man alla svarta linjer ovanför allt man färgar.

Sen använder jag bara ett lager för färger, använder helt enkelt polygonlasson och färghinken så blir det totalt rena fält med färg.

För mig brukar det ligga på några lager mindre än för Hofling, 4-5 lager, beroende på hur många galna grejor jag kommer mig för att göra.

Efter färgen så skapar jag liksom hofling 2 andra lager, ett för skuggor och ett för ljus. Sen under det, så kan det hända att jag gör ett texture-lager, och hämtar in former och bilder som jag lägger ovanpå färgen så att den ändrar karaktär.

Då detta är färdigt lägger jag på ett lager som heter effekter, och där brukar det alltid vara väldigt ljusa saker, som blixtar och dylikt.

När jag har kommit så långt, så kan jag få för mig att göra colour-holds, att ändra färg på linjerna i teckningen från svart till nåt annat. Då går jag tillbaks och släcker min kanal med linjer, och gör ett nytt lager som jag slänger överst på dom andra, detta döps till lineart eller skiss o dylikt. Jag väljer sen markering - ladda markering, och väljer där kanalen med teckningens linjer som källa och sen så syns det en markering på mitt nya lager, format som linjerna. Markeringen fylls, och så har jag linjerna som ett lager istället för en kanal.

Då kommer sista steget... jag gör ytterligare ett sista lager som döps till colour-holds, där färgen som ska ersätta det svarta på lagret nedanför fylls i, och trycker 'alt' mellan colour-holds lagret och linjelagret, då länkas dom så att vad helst jag gör med colour-holds så syns resultatet enbart på Linjelagret. Och då får man röda, gröna och gredelina linjer på sin teckning. :)

#91 Hofling

Hofling

    The Hoff

  • Moderator
  • 3,277 posts
  • Gender:Male
  • Location:Borås

Posted 16 May 2006 - 11:50

Det är alltid roligt att se skillnaderna mellan stilarna/teknikerna :)

Då det var ett jäkla tag sen jag la upp en bild här nu, så ska ni få se hur roligt man kan ha på rasten i skolan :P
Posted Image

Min bildtråd - Min dA-sida - Min facebook-sida

>>Årets manlige medlem 2006<<


#92 Hofling

Hofling

    The Hoff

  • Moderator
  • 3,277 posts
  • Gender:Male
  • Location:Borås

Posted 17 May 2006 - 17:32

Mark Brooks, tecknare av bl. a New X-MEn har tydligen fått i uppdrag att designa nya Sentinels och när jag såg den kände jag bara "wow! Jag *måste* färglägga den!"

Så jag har (nästan) gjort klart basfärgerna, men funderar på om några färger ska flyttas/bytas ut, och jag vet inte riktigt vad för färg "bössorna" ska ha :P

Några förslag?

Posted Image

Edited by Hofling, 17 May 2006 - 17:32.

Min bildtråd - Min dA-sida - Min facebook-sida

>>Årets manlige medlem 2006<<


#93 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 17 May 2006 - 20:09

En ljusare gråblå på bössorna, sen kan du även byta färg på patronbältena från ljuslila till samma grå som bössorna har just nu.

Vill du vara riktigt äventyrlig använder du vinröd på bössorna istället, men behåller sagda grå på patronbältena. :)

#94 Hofling

Hofling

    The Hoff

  • Moderator
  • 3,277 posts
  • Gender:Male
  • Location:Borås

Posted 17 May 2006 - 23:28

Måste tacka och bocka för förslaget om vinrött på bössorna, ser riktigt häftigt ut som kontrast till det lila/blåa :D

Posted Image


en liten update, ska noglägga till sånadär gulsvarta streck på det röda :P

Edited by Hofling, 17 May 2006 - 23:42.

Min bildtråd - Min dA-sida - Min facebook-sida

>>Årets manlige medlem 2006<<


#95 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 18 May 2006 - 08:09

:thumbsup: Ser bra ut.

Edited by XC-SE, 18 May 2006 - 08:10.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#96 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 18 May 2006 - 15:40

Måste tacka och bocka för förslaget om vinrött på bössorna, ser riktigt häftigt ut som kontrast till det lila/blåa :D

Varsågod. ;) Jag är ytterst klok, jag vet. :P

#97 Hofling

Hofling

    The Hoff

  • Moderator
  • 3,277 posts
  • Gender:Male
  • Location:Borås

Posted 19 May 2006 - 19:58

Lagt till skuggorna, inte helt säker på hur jag ska göra här dock

Posted Image

Det är ju ganska mycket fler saker som sticker ut mot vad jag är van vifd på mina muskelknuttar i tights :P

hmm, kom visst med lite mer än vad det skulle ha gjort, men men, ingen större skada skedd :P

hur som haver så har jag inte jämnat ut skuggorna/det ljusa än, bara ritat grovt var de ska gå.

Edited by Hofling, 19 May 2006 - 19:59.

Min bildtråd - Min dA-sida - Min facebook-sida

>>Årets manlige medlem 2006<<


#98 Hofling

Hofling

    The Hoff

  • Moderator
  • 3,277 posts
  • Gender:Male
  • Location:Borås

Posted 21 May 2006 - 22:58

Är nästan klar med shadings på det lila och blåa nu.
Sen är det ju "bara" resten kvar :)

Som jag skrev i förra inlägget är jag inte riktigt van vid att skugga maskiner,m då de har en massa saker som sticker ut överallt ( :P ), men jag tror jag lyckades ganska bra.

Så, vad tycks? Något som bör ändras?
Posted Image

Min bildtråd - Min dA-sida - Min facebook-sida

>>Årets manlige medlem 2006<<


#99 Spidde

Spidde

    Rear Admiral

  • Members
  • 3,747 posts
  • Location:Norrköping &lt;-&gt; Uppsala
  • Interests:Serietidningar, musik, film och litteratur.

Posted 22 May 2006 - 08:19

Tycker det ser riktigt bra ut. Bra jobbat! :D
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#100 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 22 May 2006 - 08:51

Kanske skulle testa att göra färgen på fästena på kanonerna något snäpp mörkare? Ett förslag, bara... :)

Men förresten, borde inte den här tråden vara under "Skriv, rita visa och berätta" eller vad den heter, Predabots liknande tråd finns ju där...
*Hockey och superhjältar*