Jump to content

Photo

Deadwood


  • Please log in to reply
68 replies to this topic

#1 Forever Xena

Forever Xena

    Warrior Princess

  • Moderator
  • 10,223 posts
  • Gender:Male

Posted 16 April 2005 - 08:03

Nån som såg första avsnittet i går ?

Jag missade det :( såg på Xena och glömde bort den.

Vad handlade avsnittet om ?

Xena doesn't just have a warcry. She made war cry. Just ask Ares

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

If you're going through hell, keep going.Winston Churchill

Combat Information Center

Min avatar samling


#2 Jazzdevil

Jazzdevil

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,298 posts
  • Location:Sverige
  • Interests:1. Lee Van Cleef<br />2. The Dude<br />3. John Constantine<br />4. Dale Cooper<br />5. Charles Mingus<br />6. Scott Walker<br />7. Frank Miller<br />8. Nancy Sinatra<br />9. Barry Adamson<br />10. Serge Gainsbourg <br />

Posted 16 April 2005 - 08:19

Spelade in det...jag hoppas på något riktigt bra! Men kommer säket bli lite besviken eftersom den är så uppskriven...

#3 Marie Morot

Marie Morot

    Deputy Admiral

  • Members
  • 10,069 posts
  • Gender:Female
  • Location:Lerum
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 16 April 2005 - 08:52

Underbar "ny" serie från HBO! :D

Skitigt, mustigt och osentimentalt, som jag skrev på Tv-land. ;)
Lovande med ett nät av intriger redan från början och intressanta karaktärer.

Roligt med reaktionen hos folket när Wild Bill Hickock kom till stan, jag undrar om samma reaktioner skulle visa sig om t ex Tony Olsson kom vandrande ned längs gatan ... :P
Support your local search and rescue unit - get lost.

#4 Jazzdevil

Jazzdevil

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,298 posts
  • Location:Sverige
  • Interests:1. Lee Van Cleef<br />2. The Dude<br />3. John Constantine<br />4. Dale Cooper<br />5. Charles Mingus<br />6. Scott Walker<br />7. Frank Miller<br />8. Nancy Sinatra<br />9. Barry Adamson<br />10. Serge Gainsbourg <br />

Posted 16 April 2005 - 10:11

Underbar "ny" serie från HBO! :D

Skitigt, mustigt och osentimentalt, som jag skrev på Tv-land. ;)
Lovande med ett nät av intriger redan från början och intressanta karaktärer.

<{POST_SNAPBACK}>



Instämmer! Redan i första avsnittet visade sig karaktärerna vara riktigt lovande...skitigt är det fast det kunde ju vara lite skitigare, jag väntar fortfarande på den ultimata tv-serien i spaghettiwestern stil...

#5 Walker

Walker

    Rear Admiral

  • Aktiv member
  • 3,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:Dodge City

Posted 16 April 2005 - 13:37

DeadWood var ju kanon! Äntligen en western-serie som inte är polerad, barnvänlig och tillrättalagd som Dr Quine, Familjen Macahan mfl. Serien går att sammanfatta med ett enda ord - skitig.

Dvs - skitigt språk, skitiga karaktärer och skitig moral.

Påminner lite grann om de bättre och grymmare serierna i tidningen Western om någon minns den.

Nej Jazzdevil detta var inte en spaggetiwestern möjligen en corned beef-western ;)

#6 Forever Xena

Forever Xena

    Warrior Princess

  • Moderator
  • 10,223 posts
  • Gender:Male

Posted 16 April 2005 - 15:12

Okay men handlingen då ?

Vilka er huvedkaraktärarne ? Vem skal man hålla ett öga på ? vem är " ond " och vem er " god "

Xena doesn't just have a warcry. She made war cry. Just ask Ares

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

If you're going through hell, keep going.Winston Churchill

Combat Information Center

Min avatar samling


#7 Walker

Walker

    Rear Admiral

  • Aktiv member
  • 3,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:Dodge City

Posted 16 April 2005 - 15:18

Okay men handlingen då ?

Vilka er huvedkaraktärarne ? Vem skal man hålla ett öga på ? vem är " ond " och vem er " god "

<{POST_SNAPBACK}>


En svår fråga..de beror helt på var du har för moral :D Nej skämt och sido, det är meningen att vi ska hålla på den f.d Marshallen i Montana Seth Bullock och hans polare Sol Star (De driver en järnhandel tillsammans). Andra "goda" karaktärer är revolvermannnen Wild Bill Hichoc (eller hur man stavar de..), spejaren Camality Jane. någon blond prostituerad.

Resten är väl mer eller mindre "onda". Det finns ett rikt persongalleri i DeadWood.
Den mest karismatiske "skurken" är den skumme brittiska saloon/bordell-ägaren.

Edited by Walker, 16 April 2005 - 15:22.


#8 Jazzdevil

Jazzdevil

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,298 posts
  • Location:Sverige
  • Interests:1. Lee Van Cleef<br />2. The Dude<br />3. John Constantine<br />4. Dale Cooper<br />5. Charles Mingus<br />6. Scott Walker<br />7. Frank Miller<br />8. Nancy Sinatra<br />9. Barry Adamson<br />10. Serge Gainsbourg <br />

Posted 16 April 2005 - 15:19

Nej Jazzdevil detta var inte en spaggetiwestern möjligen en corned beef-western ;)

<{POST_SNAPBACK}>


det var ju det jag menade, jag väntar fortfarande på en spaghettiwestern serie men i väntan så duger deadwood bra...

gillade karaktärerna, särskilt mr bad gay och doktorn...

#9 Walker

Walker

    Rear Admiral

  • Aktiv member
  • 3,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:Dodge City

Posted 16 April 2005 - 15:28


Nej Jazzdevil detta var inte en spaggetiwestern möjligen en corned beef-western ;)

<{POST_SNAPBACK}>


det var ju det jag menade, jag väntar fortfarande på en spaghettiwestern serie men i väntan så duger deadwood bra...

gillade karaktärerna, särskilt mr bad gay och doktorn...

<{POST_SNAPBACK}>


Förmodar att du menar att Mr bad guy är den skumme engelsmannen. Doktorn var också en kul karaktärer, men scenen när han opererade bort kulan var lite magstark... :blink:

#10 Forever Xena

Forever Xena

    Warrior Princess

  • Moderator
  • 10,223 posts
  • Gender:Male

Posted 16 April 2005 - 15:35

Så där är inte redan nån kärlekshistorie på gång ?

Och vad er karaktärernas namn ?

Xena doesn't just have a warcry. She made war cry. Just ask Ares

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

If you're going through hell, keep going.Winston Churchill

Combat Information Center

Min avatar samling


#11 Walker

Walker

    Rear Admiral

  • Aktiv member
  • 3,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:Dodge City

Posted 16 April 2005 - 15:42

Så där är inte redan nån kärlekshistorie på gång ?

Och vad er karaktärernas namn ?

<{POST_SNAPBACK}>


Kärlekshistoria?! Camality Jane och Hickock var ett par i verkligheten..men om du kan dina westernlegender så vet du att Hickock drabbas av ett tragiskt öde i staden DeadWood.


Timothy Olyphant .... Seth Bullock
Ian McShane .... Al Swearengen
Molly Parker .... Alma Garret
Jim Beaver .... Ellsworth
W. Earl Brown .... Dan Dority
Kim Dickens .... Joanie Stubbs
Brad Dourif .... Doc Cochran
Anna Gunn .... Martha Bullock
John Hawkes .... Sol Star
Jeffrey Jones .... A. W. Merrick
Robin Weigert .... Calamity Jane
Paula Malcomson .... Trixie
Leon Rippy .... Tom Nuttall
William Sanderson .... E.B. Farnum
Dayton Callie .... Charlie Utter

#12 Sir-L

Sir-L

    Captain

  • Members
  • 426 posts
  • Gender:Male
  • Location:Alingsås

Posted 16 April 2005 - 16:41

Sades det inte att de var nygifta? Har för mig att jag hörde Charlie Utter nämna att Hickock var nygift.

Suveränt skitig serie som sagt var. Tycker definitivt detta är i spagettiklass, även där är ju "hjälten" "polerad".

[Edit]
En liten resum´e

Man har hittat guld i Black Hills, ett stycke land som enligt avtal med regeringen tillhör Indianerna. Detta tar förhoppningsfulla guldletare ingen notis om och invaderar stället. Staden Dead Wood växer upp ur myllan, en skitigt, primitiv och laglös håla. Strax innan har det 8:de kavalleriet, ledda av General Custer, "massakrerats" när de försökte stävja ett indianuppror. Hit flyttar Seth Bullock och hans polare Sol Star.

Seth avslutar abrupt en karriär som sheriff i Montana och ger sig av till Dead Wood för att öppna järnvaruhandel. Samtidigt anländer Wild Bill Hickock till staden tillsammans med sin nyblivna fru Calamity Jane. Dead Wood styrs av Al Swearengen, den lokala bar-/horhus-ägaren,som har sina smutsiga händer i allas byk. På stället finns också en prostituerad som man inte jävlas med ostraffat, hon har en förkärlek för derringers.

En främling rider in till staden och berättar att en familj massakrerats av Indianer, utanför staden. Bullock, Star och Hickock rider ut för att undersöka.

Edited by Sir-L, 16 April 2005 - 16:59.


#13 Marie Morot

Marie Morot

    Deputy Admiral

  • Members
  • 10,069 posts
  • Gender:Female
  • Location:Lerum
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 16 April 2005 - 16:46

Hon heter Calamity Jane ... ;) (calamity = kalabalik)

Ian McShane som spelar ägaren till saloonen och som i första avsnittet antyds vara ngn sorts aspirerande boss över hela stan kunde för ett antal år sedan ses i den brittiska deckarkomedin "Lovejoy" där han spelade en nästan ärlig antikhandlare.
Han vann en Emmy för sin roll som Al Swearengen i Deadwood. :)
Support your local search and rescue unit - get lost.

#14 Walker

Walker

    Rear Admiral

  • Aktiv member
  • 3,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:Dodge City

Posted 16 April 2005 - 16:57

Hon heter Calamity Jane ... ;) (calamity = kalabalik)

Ian McShane som spelar ägaren till saloonen och som i första avsnittet antyds vara ngn sorts aspirerande boss över hela stan kunde för ett antal år sedan ses i den brittiska deckarkomedin "Lovejoy" där han spelade en nästan ärlig antikhandlare.
Han vann en Emmy för sin roll som Al Swearengen i Deadwood. :)

<{POST_SNAPBACK}>



Värdelöst vetande...i Dallas spelade han SueEllens pojkvän Don Lockwood

#15 Marie Morot

Marie Morot

    Deputy Admiral

  • Members
  • 10,069 posts
  • Gender:Female
  • Location:Lerum
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 16 April 2005 - 17:29

Aha. Mera trivia att samla på. Tack! :D
Support your local search and rescue unit - get lost.

#16 Spidde

Spidde

    Rear Admiral

  • Members
  • 3,747 posts
  • Location:Norrköping &lt;-&gt; Uppsala
  • Interests:Serietidningar, musik, film och litteratur.

Posted 16 April 2005 - 17:47

Jag tyckte inte det var någon höjdare...så jag har alltså inga planer på att följa den här serien. :(
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#17 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 16 April 2005 - 17:58

Minns att jag laddade ner den när den kom, men gillade den inte speciellt mycket då. Så nu tänkte jag ge den en andra chans, det slutade med att jag satt och sorterade en massa papper istället :rolleyes:
Får se om jag tittar på den nästa vecka.
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#18 Forever Xena

Forever Xena

    Warrior Princess

  • Moderator
  • 10,223 posts
  • Gender:Male

Posted 17 April 2005 - 08:38

Jo jag skal def försöka hänga med i serien , även om jag tvingas köpa dvd erna :lol:

Hoppas pilot avsnittet kommer i repris snart :)

Xena doesn't just have a warcry. She made war cry. Just ask Ares

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

If you're going through hell, keep going.Winston Churchill

Combat Information Center

Min avatar samling


#19 Jazzdevil

Jazzdevil

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,298 posts
  • Location:Sverige
  • Interests:1. Lee Van Cleef<br />2. The Dude<br />3. John Constantine<br />4. Dale Cooper<br />5. Charles Mingus<br />6. Scott Walker<br />7. Frank Miller<br />8. Nancy Sinatra<br />9. Barry Adamson<br />10. Serge Gainsbourg <br />

Posted 17 April 2005 - 18:40

Suveränt skitig serie som sagt var. Tycker definitivt detta är i spagettiklass, även där är ju "hjälten" "polerad".



Visst är det en suverän serie och i den meningen är det faktiskt spaghetti klass men lite mer öde spökstäder och lite morricone musik hade suttit som hande i handsken!

#20 Walker

Walker

    Rear Admiral

  • Aktiv member
  • 3,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:Dodge City

Posted 17 April 2005 - 18:48

Suveränt skitig serie som sagt var. Tycker definitivt detta är i spagettiklass, även där är ju "hjälten" "polerad".



Visst är det en suverän serie och i den meningen är det faktiskt spaghetti klass men lite mer öde spökstäder och lite morricone musik hade suttit som hande i handsken!

<{POST_SNAPBACK}>


Endast Sergio spaghetti-western kan göra rättvisa.

Det hade kännts som en billig efterapning om DeadWood skulle sett ut som "För en handfull dollar" akompanjerat av psykadelisk morricone-musik. Amerikanarna gör Western på sitt sätt och europeer på sitt sätt.

#21 Jazzdevil

Jazzdevil

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,298 posts
  • Location:Sverige
  • Interests:1. Lee Van Cleef<br />2. The Dude<br />3. John Constantine<br />4. Dale Cooper<br />5. Charles Mingus<br />6. Scott Walker<br />7. Frank Miller<br />8. Nancy Sinatra<br />9. Barry Adamson<br />10. Serge Gainsbourg <br />

Posted 17 April 2005 - 18:52

du har nog rätt till stor del även om jag tycker sam raimi lyckades halv bra i sin quicker than the dead liksom robert rodrigues med sina el mariachi filmer...

#22 Walker

Walker

    Rear Admiral

  • Aktiv member
  • 3,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:Dodge City

Posted 17 April 2005 - 19:31

Någon som vet om DeadWood fortfarande går i USA? Det hade varit intressant att se klassiska Western-aktörer som Clint Eastwood, James Garner eller James Coburn om han hade levat ha gästroller i DeadWood.

Längtar redan till nästa fredags krutröks doftande avsnitt..

#23 Marie Morot

Marie Morot

    Deputy Admiral

  • Members
  • 10,069 posts
  • Gender:Female
  • Location:Lerum
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 17 April 2005 - 19:48

Serien är mitt i s. 2 i USA just nu och har redan fått okej för en tredje säsong. HBO ... :wub:
Support your local search and rescue unit - get lost.

#24 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 17 April 2005 - 19:48

Jodå, säsong 2 sänds för tillfället i USA.

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#25 Walker

Walker

    Rear Admiral

  • Aktiv member
  • 3,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:Dodge City

Posted 23 April 2005 - 13:20

Deadwood fortsätter i samma sköna skitiga stil. Tänk att doc vågade utmana gangsterbossen Swearengen och försvara den svenska flickan (de kallar henne norska men i avsnitt 1 pratade hennes föräldrar svenska), keep up the good work doc. :rambo:

Seriens stora mysterium är vad Hickock ser i sin fru Calamity Jane? Jämfört med hennes svärande oborstade machostil känns Bullock & Co som välpolerade Fab5-killar :D

Edited by Walker, 23 April 2005 - 13:49.