Jump to content

Photo

Serier på svensk tv


  • Please log in to reply
73 replies to this topic

#26 Wylie Times

Wylie Times

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,204 posts
  • Gender:Male
  • Location:Location Location

Posted 08 January 2007 - 20:42

Illyria tog upp Carnivále, sen tog du upp det där med att TV-kanaler köper upp serier men inte visar dom för att jävlas med andra kanaler.

Edited by Wylie Times, 08 January 2007 - 20:42.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter


#27 Illyria

Illyria

    Commodore

  • Members
  • 1,533 posts
  • Gender:Male

Posted 08 January 2007 - 21:20

Traveler hypad? Baserat på vad? Den har inte ens en plats i tablån och har blivit nedskuren till en miniserie på 8 avsnitt. Och det verkar ju dessutom som 5an inte köpt in serien. I don't get it.

Att sen Tv4 är idioter är väl ingen nyhet, hellre inte att SVT väntar länge med att visa serier.

#28 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 08 January 2007 - 21:34

Tja, TOM på TV4 skrev det som svar när någon frågade varför TV4 köper in serier som aldrig visas. Att det gör alla kanaler för att serierna inte ska kunna visas på andra kanaler och ta tittarsiffror. Kanaler kan gå rätt långt för att förstöra för andra kanaler.


Jag är också skeptisk där, precis som Illyria. Jag tror de kan tävla om att köpa in serier, men bara för att jävlas? Det tror jag inte kan motiveras rent ekonomiskt i Sverige. Men jag är inte insatt i hur stark ekonomisk resurser de har så d kan mycket väl ha rätt. :)

Vad jag däremot vet (Källa: Malte Svensson (?, osäker på efternamnet) som arbetar på TV4, minns inte titeln heller :( ) sade att program i bland inte köptes in enskilt, utan de köpte paket. Om de t.ex. ville köpa en åtråvärd serie så fick de med några mindre åträvärda serier på köpet. Att då dessa hamnar på hyllan och inte visas är fullt naturligt.
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#29 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 08 January 2007 - 21:37

Vad jag däremot vet (Källa: Malte Svensson (?, osäker på efternamnet) som arbetar på TV4, minns inte titeln heller sad.gif ) sade att program i bland inte köptes in enskilt, utan de köpte paket. Om de t.ex. ville köpa en åtråvärd serie så fick de med några mindre åträvärda serier på köpet. Att då dessa hamnar på hyllan och inte visas är fullt naturligt.

Det där minns jag också. Var inte det i samband med att 4an visat ett 100tal avsnitt av en dagsåpa som sedan droppades?

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#30 Marie Morot

Marie Morot

    Deputy Admiral

  • Members
  • 10,069 posts
  • Gender:Female
  • Location:Lerum
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 08 January 2007 - 23:06

Att de köper serier i paket är vanligt. Om de mindre önskvärda serierna visas eller ej kan ju vara optional, så länge de får visa den serie de köpte paketet för. Jag läste nyligen att kanadensiska CTV tvingades köpa in ett paket med mest sk*t för att få Studio 60.

Att kanalerna skulle välja att inte alls visa serier de trots allt köpt även om det är sk*t tror jag dock inte på, sen får du säga vad du vill Crusader. Sånt skräp som följer med mer attraktiva produktioner är ju sånt de fyller ut tablåerna med på sena nätter och dagtid, beroende på vilka serier det är.

Att driva tv-kanal är idag en strid på kniven om de mest attraktiva serierna för att locka tittare och få in mera reklampengar och göra aktieägarna nöjda. Att köpa in material och lägga på hyllan för att man vill räcka lång näsa till konkurrenterna är ren kapitalförstörelse och ekonomiskt vanvett och fullständligt osannolikt i dagens mediavärld. Jag tror inte på det en sekund.
Support your local search and rescue unit - get lost.

#31 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 08 January 2007 - 23:31

Det där minns jag också. Var inte det i samband med att 4an visat ett 100tal avsnitt av en dagsåpa som sedan droppades?


Du tänkerp å Glamor, men nej det var itne det har jag för mig. Jag har för mig det var i samband med en tittarfråga rörande Ally McBeal då det sändes (visar på hur länge sen frågan ställdes). Inget säger dock att det dykt upp fler än en gång.
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#32 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 09 January 2007 - 00:40

Illyria tog upp Carnivále, sen tog du upp det där med att TV-kanaler köper upp serier men inte visar dom för att jävlas med andra kanaler.

Jag menade på det Illyria skrev om Kanal 5 och Traveler där de hade sagt "Vi har inga planer på det." och uppfattade som att det var vad ni diskuterade att de köpt in Traveler men inte tänkte visa den. Om jag har missuppfattat det så ber jag om ursäckt.

Jag har inte sagt nåt om att de gör det för att j*vlas utan det har ju med affärer att göra. Att se till så att konkurenterna inte får en serie som kan ge dem bättre tittarsiffror.

Traveler har ju blivit rätt hypad. Iallafall i USA. Det är ju därför det är så förvånande att den blivit nerklippt till 8 avsnitt.

Det där med paket köp stämmer. Det var så TV4 fick Angel säsong 1.

Iallafall, jag tvingar ingen att tro på mig. Det är vad jag har läst om samt vad TOM på TV4 har sagt (Fast SVT ligger på en helt annan bollplan så de är jag säkra på att de inte sysslar med sånt) så det är inte lönt att försöka övertala mig om att jag har fel för, som sagt, det är inget jag har hittat på. Jag bryr mig inget vidare hur det är heller. Jag vet bara att kanaler kan gå rätt lång när de vill sabba för andra. T ex minns jag ett tillfälle där Kanal 5 sände en populär Svensk dramaserie som sedan TV3 köpte. TV3 visade första avsnittet av den nya säsongen samma dag och samma tid som Kanal 5 visade det sista avsnittet av förra säsongen så fansen fick välja mellan 2 avsnitt av samma serie som de inte hade sett.
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#33 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 09 January 2007 - 01:13

Det är vad jag har läst om samt vad TOM på TV4 har sagt [...]så det är inte lönt att försöka övertala mig om att jag har fel för, som sagt, det är inget jag har hittat på.


Ingen som är ute efter att övertyga dig om något annat. Vad vi vill veta är vad du har för beläg för det här? Ge oss en källa till dina påstående. T.ex. där du säger TV4 har sagt - var har de sagt det? Vem uttalade sig? Var det på nätet och i så fall har du en direktlänk?
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#34 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 09 January 2007 - 01:30

TOM sa jag ju. Tittarombudsmannen på sin sida TV4.se. Det var för ett par år sedan så jag vet inte om svaret finns kvar.
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#35 Wylie Times

Wylie Times

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,204 posts
  • Gender:Male
  • Location:Location Location

Posted 09 January 2007 - 02:02

Jag har inte sagt nåt om att de gör det för att j*vlas utan det har ju med affärer att göra. Att se till så att konkurenterna inte får en serie som kan ge dem bättre tittarsiffror.

Ok, fast det kallar jag ändå att jävlas. Även om dom gör det av affärsmässiga skäl.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter


#36 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 09 January 2007 - 02:20

TOM sa jag ju. Tittarombudsmannen på sin sida TV4.se. Det var för ett par år sedan så jag vet inte om svaret finns kvar.


Kopplade inte ihop akronymen med honom. Men okej, då vet jag i alla fall vad för källa du citerar. Tack. :)
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#37 Illyria

Illyria

    Commodore

  • Members
  • 1,533 posts
  • Gender:Male

Posted 10 January 2007 - 17:29

Nu har Kanal 5 ursäktat sitt otydliga mail och bekräftar att både TBD och Traveler är inköpta, men att det inte finns datum för när de börjar visas.

#38 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 10 January 2007 - 17:42

Det där minns jag också. Var inte det i samband med att 4an visat ett 100tal avsnitt av en dagsåpa som sedan droppades?

Du tänkerp å Glamor, men nej det var itne det har jag för mig. Jag har för mig det var i samband med en tittarfråga rörande Ally McBeal då det sändes (visar på hur länge sen frågan ställdes). Inget säger dock att det dykt upp fler än en gång.

Nej. Inte Glamour - det som jag tänker på går längre tillbaka än så, "Glamour" förpestade kanal 5s tv-tablå då. Fast nu när jag tänker efter så var det nog en fråga i Aftonbladets TV-Bilaga. :unsure:

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#39 Marie Morot

Marie Morot

    Deputy Admiral

  • Members
  • 10,069 posts
  • Gender:Female
  • Location:Lerum
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 10 January 2007 - 17:51

Nu har Kanal 5 ursäktat sitt otydliga mail och bekräftar att både TBD och Traveler är inköpta, men att det inte finns datum för när de börjar visas.

De ursäktade sig? :o Imponerande. Kul att de köpt in TBD. Traveler vet jag inget om alls. De kanske avvaktar tablåläggning tills de ser om det blir mycket snack om serierna dels i USA, dels här. Mycket snack = bättre sändningstid.
Support your local search and rescue unit - get lost.

#40 Forever Xena

Forever Xena

    Warrior Princess

  • Moderator
  • 10,223 posts
  • Gender:Male

Posted 10 January 2007 - 17:54

TBD = ????

Xena doesn't just have a warcry. She made war cry. Just ask Ares

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

If you're going through hell, keep going.Winston Churchill

Combat Information Center

Min avatar samling


#41 Marie Morot

Marie Morot

    Deputy Admiral

  • Members
  • 10,069 posts
  • Gender:Female
  • Location:Lerum
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 10 January 2007 - 17:59

TBD = The Black Donellys. En serie om en irländsk maffiafamilj om jag förstått saken rätt. Piloten finns ute sedan länge, men serien har ännu inte börjat visas på amerikansk tv. Först sa de att den skulle komma i januari, men nu har de skjutit fram premiären till mars av ngn anledning.
Support your local search and rescue unit - get lost.

#42 Illyria

Illyria

    Commodore

  • Members
  • 1,533 posts
  • Gender:Male

Posted 10 January 2007 - 18:13

Jag är lättare att skriva TBD och eftersom den diskuteras tidigare i tråden skrev jag nu förkortningen. ;)

Den skulle ha tagit ER:s plats i tablån nu i januari när ER skulle ta paus, men sen beslutades det att ER inte ska ta paus, så nu börjar den i mars istället, kommer visas efter Heroes på måndagar. Handlar om fyra yngre bröder som är "Black Irish" och bor i Hell's Kitchen i New York och som dras in i maffiavärlden. Den är skapad av Paul Haggis, som skrivit filmen Crash, och pilotavsnittet i sig är som en liten perfekt film. :)

#43 Johannes NA

Johannes NA

    Commodore

  • Members
  • 1,437 posts

Posted 10 January 2007 - 18:42

Sentinel (deja vu ;) ): Jag tror det var i samband med att Angel gick över till Kanal 5 som frågan diskuterades. Fyran hittade ingen tid till serien och släppte den därför till Kanal 5. Mao stämmer nog inte snacket om att tv-bolagen medvetet håller undan serier från konkurrenterna.

Edited by Johannes NA, 10 January 2007 - 18:42.

------>Sci-Fi Nytt <-------

#44 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 10 January 2007 - 18:43

Nej. Inte Glamour - det som jag tänker på går längre tillbaka än så, "Glamour" förpestade kanal 5s tv-tablå då. Fast nu när jag tänker efter så var det nog en fråga i Aftonbladets TV-Bilaga. :unsure:


Okej, då har jag ingen aning om vad för såpa. Kan det vara General Hospital?

I alla fall, det var inte i Aftonbladets bilaga (Pravda köps sällan till det här huset) - utan till den lokala tidningen.
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#45 Illyria

Illyria

    Commodore

  • Members
  • 1,533 posts
  • Gender:Male

Posted 10 January 2007 - 18:46

Johannes: du menar Buffy? För Angel gick vidare till ZTV/TV6.

#46 Forever Xena

Forever Xena

    Warrior Princess

  • Moderator
  • 10,223 posts
  • Gender:Male

Posted 10 January 2007 - 18:53

tack marie och Illyria för förklaringen :) My bad , jag checkade inte i tråden först :)

men den låter lite intressant denna serie :)

Xena doesn't just have a warcry. She made war cry. Just ask Ares

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

If you're going through hell, keep going.Winston Churchill

Combat Information Center

Min avatar samling


#47 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 10 January 2007 - 18:58

Sentinel (deja vu ;) ):


Yes. Back to the Beginning! :)

Jag tror det var i samband med att Angel gick över till Kanal 5 som frågan diskuterades. Fyran hittade ingen tid till serien och släppte den därför till Kanal 5. Mao stämmer nog inte snacket om att tv-bolagen medvetet håller undan serier från konkurrenterna.


De nhar nog diskuteras ett flertal omgångar skulle jag tro - och i flera olika sorters källor. Därför vi alla har en bild av det - och som du skriver så finns det här ytterligare ett argument till varför det troligen inte alls sker det som sägs om att man sabbar för varandra.

Visst, konkurens finns det - men att likställa det med sabotage är ett rätt långt steg.
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#48 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 10 January 2007 - 18:58

Hmm. Jag vill minnas att den engelska titeln på såpan liknade "Days of Our Lives"... :unsure:

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#49 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 10 January 2007 - 19:06

Johannes: du menar Buffy? För Angel gick vidare till ZTV/TV6.


För Johannes är det samma sak... ;)

Hmm. Jag vill minnas att den engelska titeln på såpan liknade "Days of Our Lives"... :unsure:


Den vill jag minnas inte ha gått på TV4. Det är väl en femman eller trean-såpa.
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#50 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 10 January 2007 - 19:11

Nej. Det var inte Days of out lives - men hade en liknande titel....

Tror det var den här: As the World Turns

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)