Jump to content

Photo

Dexter - Säsong 1


  • Please log in to reply
134 replies to this topic

#51 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 24 September 2007 - 23:00

Ja, verkligen. Men samtidigt så kan jag inte låta bli att gilla honom. Han är inte en hemsk eller ond person på det sättet.
Men jag måste säga att det känns lite kusligt hur jag känner igen mig i honom lite... fast bara i de icke psykopatiska delarna. :D
Undrar om han är Psykopat eller om det är något annat som ligger till grunden.
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#52 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 25 September 2007 - 07:00

Men jag måste säga att det känns lite kusligt hur jag känner igen mig i honom lite... fast bara i de icke psykopatiska delarna. :D


Yeah, right. Erkänn nu. Du gillar att ta "hand om" de elaka personerna i samhället... ;)
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#53 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 25 September 2007 - 12:33

This is it! :thumbsup:

wow!

Låt mig ta det igen.

WOW!

Dexter = Patrick Bateman light. ;)

Utan tvekan en serie helt i min stil. Första avsnittet var riktigt bra och jag tycker man direkt fick en inblick i hur komplex Dexter är. Han har ju svårt att föra sig i vissa situationer medans han i andra är riktigt skicklig. Det märks ju att "hissen inte går hela vägen upp" och trots att det nu ser ut som att Rita och Dexter kompletterar varandra så känns det på förhand som att en del komplikationer i deras förhållande kommer uppstå.

Extra kul var det att en av mina favoritskådespelare, James Remar hade en roll i första avsnittet. Hoppas att han återkommer i flera avsnitt framöver.

Jag kommer absolut att fortsätta att följa serien. Den största utmaningen nu kommer vara hur jag ska klara av att följa serien på TV6 som jag tänkt mig och hålla mig från att skaffa resterande avsnitt på annat sätt. ;)

Kan någon ge mig uppgifter om vad böckerna om Dexter har för titlar och kanske till och med ISBN?

#54 Corto Maltese

Corto Maltese

    Lieutenant Commander

  • Validating
  • 160 posts

Posted 25 September 2007 - 15:48

Första avsnittet var bra. Kan hålla med om att det rör sig mer om psykologisk thriller/drama mer än renodlad skräck som jag först fick intrycket av.

Men vad har Dexter gjort med läpparna, dom ser ju ut att vara blekta. Missade jag något i det första avsnittet?

Kan någon ge mig uppgifter om vad böckerna om Dexter har för titlar och kanske till och med ISBN?


Författaren heter Jeff Lindsay

3 böcker har jag hittat. Antar att du är ute efter dom billigare utgåvorna? Sökte dom billigaste priserna via adlibris.

Darkly Dreaming Dexter
ISBN: 9780752865744 (finns även översatt till svenska med titeln: Dexters dunkla drömmar ISBN: 9789132331237)

Dearly Devoted Dexter
ISBN: 9781400095926

Dexter in the Dark (inte släppt än)
ISBN: 9780752885094

#55 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 26 September 2007 - 11:58

Tack för hjälpen. Ska köpa första boken och prova hur den är. :)

Tänkte även meddela att det första avsnittet går i repris nu på Fredag 28 September klockan 00-01.

#56 Restless

Restless

    Captain

  • Members
  • 554 posts
  • Gender:Female
  • Location:Tv-land
  • Interests:TV-serier
    Böcker
    Naturvetenskap

Posted 27 September 2007 - 21:44

Första boken spoilrar hela säsong ett (särskilt seriefinalen) - och det här är ett av de fallen där filmen serien är bättre än boken... inte så att boken är dålig, det är bara det att Dexter blir lite extra creepy med en så bra skådespelare i rollen. VO-bitarna, dvs. Dexters alla små iaktagelser och kommentarer, är jag klyven över huruvida de är bättre i boken eller serien (kan ju bero på att de ofta tagit repliker från boken ordagrant till seriens VO), men alla dramatiska scener... jag föredrar serien.
Det är nog väldigt individuellt vad man gillar bäst (och därmed, vad man borde uppleva först - serien eller boken) men jag tänkte att jag skulle varna dig i alla fall.
"So... This is engineering, huh? Engineering. Where the noble semi-skilled laborers execute the visions of those who think and dream... hello, oompa-loompas of science!"
Sheldon, The Big Bang Theory

Heisenberg blev stannad av polisen för att han körde för fort.
"Vet du hur fort du körde?!" frågade polisen som stoppat honom
"Nej, men jag vet exakt var jag är," svarade Heisenberg.

#57 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 28 September 2007 - 12:10

Tack för varningen, har inte fått hem den första boken än men jag hade nog börjat läsa den om det inte hade varit för att den spoilar handlingen i första säsongen. Om jag klarar av det så tror att jag väntar med att läsa boken tills jag sett hela säsongen.

#58 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 02 October 2007 - 12:47

Hey Dexter, take a walk on the wild side... B)

Avsnitt två var bra om inte ännu bättre än det första. Risken är stor, känns det som, att man kommer tycka att Dexter's beteende är helt normalt och accepterat efter att ha fått stiftat bekantskap med honom under 12 avsnitt. ;)

Sedan känns det redan nu som att jag inte alls skulle ha någonting emot att Dexter snarast avlägsnar Doakes då han känns som en riktigt enerverande karaktär, men antar att det mycket väl kan vara så att han kanske får reda på mera om Dexter's hobby längre fram under säsongen. Det är också en annan fråga som jag har, kommer inte någon förr eller senare att fatta misstankar mot Dexter alternativt komma på honom av misstag? Fast å andra sidan känns Dexter som ett proffs och det ska väl mycket till innan han begår ett misstag som kan leda till att någon utomstående får en hint om vad han pysslar med efter arbetsdagarnas slut.

Igår var det återigen både intressant men även jobbigt värre att beskåda Dexter och Rita i deras relation, snacka om att båda är minst lika "skadade" och att dom passar varandra. skillnaden är väl att Dexter säkert kommer få svårt att "utvecklas" i deras relation som Rita säkert kommer göra, undrar hur hon upplever Dexter då?

Jakten på "mördaren" tog en ny vändning igår och det känns som en härlig "katt-och-råtta" lek mellan mördaren vs. Dexter vs. polisen. Vem hinner först?

Hoppas att denna mördare gäckar både Dexter och polisen ett bra tag framöver, gärna genom hela första säsongen.

Detta avsnitts handling kretsade även kring två andra intressanta fall utöver "mördaren" och Dexters sociala problem. Först ett där han "tog hand om" ett rattfyllo på ett väldigt utstuderat och brutalat sätt men även ett fall där en polis och hans fru blev mördade.

Båda fallen var intressanta och spelades upp på ett riktigt fyndigt sätt i avsnittet. Måste säga att manusförfattare tillsammans med regissör och skådespelare visar upp en enorm professionell sida då jag inte ens hittar fel om jag så skulle leta efter dom med ficklampa, förstoringsglas och pincett.

För övrigt är jag så såld på serien efter två avsnitt jag jag numera har beställt första säsongen på DVD samt dom två första böckerna om Dexter av Jeff Lindsay. Underbart när en serie är bra. :thumbsup:

#59 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 02 October 2007 - 16:34

Tja, övermod går före fall. Jag känner att Dexter anser sig lite väl bra på det han gör och anser att ingen har nån chans att komma på honom. Sådant brukar leda till misstag eller att någon kommer på personen. Men samtidigt så tog han inte hand om gangstern som låg bakom polismordet för han ville inte riskera att åka fast så han är försiktigare än vad de, som brukar åka dit, är.

Bra avsnitt iallafall. Även den här gången vissade sig "offret" vara en extremt farlig och okänslig person. jag hoppas att det inte alltid är så. Jag hoppas att det kommer någon gång då man känner tvekan om personen verkligen förkänar det.

Göra sig av med Doakes? Nja, Dexter är ju inte den typen som mördar folk bara för att de är irriterande. Hade han börjat med sånt så hade man ju genast börjat tycka mindre om honom. Men frågan är ju om Dexter kommer mörda någon om den kommer på hans hemlighet? Doakes känns lite som personen som kommer komma Dexter på spåret. Det jag undrar lite över är: Hatar Doakes Dexter för att han är anorlunda (Så som jag vet att vissa inte gillar mig för jag är anorlunda) eller är det polisinstinkterna som gör att han misstänker Dexter för något och känner av att något inte stämmer?
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#60 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 02 October 2007 - 16:49

Göra sig av med Doakes? Nja, Dexter är ju inte den typen som mördar folk bara för att de är irriterande. Hade han börjat med sånt så hade man ju genast börjat tycka mindre om honom. Men frågan är ju om Dexter kommer mörda någon om den kommer på hans hemlighet? Doakes känns lite som personen som kommer komma Dexter på spåret. Det jag undrar lite över är: Hatar Doakes Dexter för att han är anorlunda (Så som jag vet att vissa inte gillar mig för jag är anorlunda) eller är det polisinstinkterna som gör att han misstänker Dexter för något och känner av att något inte stämmer?


Det var mest ett önsketänkande från min sida. Är rätt övertygad om att Doakes hänger kvar ett tag till.

Intressant spekulering där om hur Dexter skulle göra i en situation där han blir påkommen. Mitt spontana tips är att han avlägsnar den personen för i grund och botten är han en kallblodig mördare som inte tar några risker och inte vill åka dit.

Den andra frågan var lite knivigare, för mig känns det lite som att Doakes ogillar Dexter för att hans polisinstinkt säger honom att det är något lurt med Dexter och hela hans attityd skriker "jag har mina ögon på dig, gör ett misstag och jag är på dig som en hök".

Men det är bara så som jag tolkar det. :)

Edited by Cartman, 02 October 2007 - 17:02.


#61 Illyria

Illyria

    Commodore

  • Members
  • 1,533 posts
  • Gender:Male

Posted 03 October 2007 - 01:21

Den där avataren känner jag igen, Cartman. ;) :thumbsup:

Risken är stor, känns det som, att man kommer tycka att Dexter's beteende är helt normalt och accepterat efter att ha fått stiftat bekantskap med honom under 12 avsnitt. ;)

Risken är extremt stor kan jag säga, fast det känns inte rätt att benämna det som en risk, det är snarare en chans. Det är ett plus att ha sett serien och verkligen satt sig in i den och karaktärerna jämfört med att inte ha sett den.

Och gillar du serien så här mycket efter bara två avsnitt, vänta bara... det blir bara ännu bättre.

Edited by Illyria, 03 October 2007 - 01:22.


#62 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 03 October 2007 - 12:15

Den där avataren känner jag igen, Cartman. ;) :thumbsup:


Det tog ett tag att leta genom den första tråden med avatarer men jag visste att mitt letande skulle bära frukt. Det var riktigt fina avatarer du har skapat. :thumbsup2:

Risken är extremt stor kan jag säga, fast det känns inte rätt att benämna det som en risk, det är snarare en chans. Det är ett plus att ha sett serien och verkligen satt sig in i den och karaktärerna jämfört med att inte ha sett den.

Och gillar du serien så här mycket efter bara två avsnitt, vänta bara... det blir bara ännu bättre.


Det låter ju oerhört lovande. Då har jag mycket bra att se fram emot. Härligt! :)

Har du läst någon av böckerna?

#63 Corto Maltese

Corto Maltese

    Lieutenant Commander

  • Validating
  • 160 posts

Posted 03 October 2007 - 15:36

Även den här gången vissade sig "offret" vara en extremt farlig och okänslig person. jag hoppas att det inte alltid är så. Jag hoppas att det kommer någon gång då man känner tvekan om personen verkligen förkänar det.


Jag undrar om han skulle kunna döda en kvinna eller ett barn. Barn har han ju tydligen en speciell relation till så det låter kanske osannolikt att han skulle göra, men om det var ett barn som begått ett, enligt Dexter, allvarligt brott, hur gör han då? Samma sak med kvinnor, han verkar vara något av deras skyddsling (iaf har jag fått det intrycket) men skulle han mörda en kvinna om hon begått ett, enligt Dexter, allvarligt brott?

Mycket intressant.

#64 Illyria

Illyria

    Commodore

  • Members
  • 1,533 posts
  • Gender:Male

Posted 03 October 2007 - 20:32

Har du läst någon av böckerna?

Nej, nångång ska jag väl men inte ännu. Jag har bara läst om vilka skillnader första boken vs första säsongen har och serien låter mycket bättre. Du bör också verkligen hålla dig ifrån spoilers och böckerna, annars blir nog de kommande avsnitten inte lika bra/spännande.

Samma sak med kvinnor, han verkar vara något av deras skyddsling (iaf har jag fått det intrycket) men skulle han mörda en kvinna om hon begått ett, enligt Dexter, allvarligt brott?

Han gör inga undantag för kvinnor. Barn däremot skulle vara intressant om han kom i kontakt med någon allvarlig brottsling i väldigt ung ålder, skulle han göra vad Harry gjorde med honom?

#65 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 04 October 2007 - 13:06

Nej, nångång ska jag väl men inte ännu. Jag har bara läst om vilka skillnader första boken vs första säsongen har och serien låter mycket bättre. Du bör också verkligen hålla dig ifrån spoilers och böckerna, annars blir nog de kommande avsnitten inte lika bra/spännande.


Även om jag beställt dom två första böckerna och första säsongen på DVD så tänker jag vänta med dom bitarna tills TV6 visat färdigt första säsongen. Kanske att jag kollar på veckans avsnitt på DVD istället för TV för bättre bild och ljudupplevelse men extramaterial och liknanande tänkte jag vänta med, även med böckerna.

Är det mycket som skiljer första boken med första säsongen?

Han gör inga undantag för kvinnor. Barn däremot skulle vara intressant om han kom i kontakt med någon allvarlig brottsling i väldigt ung ålder, skulle han göra vad Harry gjorde med honom?


Det där låter väldigt intressant. Jag har lite svårt att tro att han verkligen skulle döda ett barn även om han fick reda på att barnet var en riktigt stor brottsling. Däremot låter det som en intressant tanke om han skulle "ta hand om" barnet och lära upp honom och ta barnet under sina vingar.

Edited by Cartman, 04 October 2007 - 13:08.


#66 GaterGirl

GaterGirl

    never bore your audience

  • Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Gender:Female
  • Location:In your computerscreen
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 04 October 2007 - 16:39

Det jag ogillar med Dexter är när han äter, speciellt när han pratar mellan tuggorna. <_<
Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#67 Illyria

Illyria

    Commodore

  • Members
  • 1,533 posts
  • Gender:Male

Posted 04 October 2007 - 16:51

Är det mycket som skiljer första boken med första säsongen?

De stora dragen från boken är med, men de har ändrat på vissa saker, både större och mindre, och säsongen följer inte helt utvecklingen i boken. Med det menar jag att om något händer i mitten av serien behöver det inte vara från mitten av boken.

Läs inte ens baksidan/beskrivningen på andra boken, jag tror den avslöjar större saker från säsong 1.

Vissa övriga frågor som tagits upp ovan kan komma att behandlas snart i serien, kanske redan nästa vecka. ;)

#68 blodeuedd

blodeuedd

    Captain

  • Members
  • 419 posts
  • Location:Finland - på Pampas slätten
  • Interests:Böcker, tv-film, musik etc

Posted 05 October 2007 - 12:55

Ahhh Dexter, min favvopsykopat. Jag blev fast efter första avsnittet då han så liket och sa att det inte fanns nåt blod. Sättet han sa det på, nice.

Så länge han nu dödar folk som förtjänar det kan jag gilla honom men om han går över gränsen så vet jag inte.
"You're like a drug to me. Like my own personal brand of heroine."

#69 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 06 October 2007 - 12:41

De stora dragen från boken är med, men de har ändrat på vissa saker, både större och mindre, och säsongen följer inte helt utvecklingen i boken. Med det menar jag att om något händer i mitten av serien behöver det inte vara från mitten av boken.

Läs inte ens baksidan/beskrivningen på andra boken, jag tror den avslöjar större saker från säsong 1.

Vissa övriga frågor som tagits upp ovan kan komma att behandlas snart i serien, kanske redan nästa vecka. ;)


Okej. Hörde av en vän att säsong 2 dock inte ska baseras på bok 2 av Jeff Lindsay. Stämmer det och vad är anledningen till det?

Det ska bli intressanta att se vilka frågeställningar som vi tagit upp och som kanske snart dyker upp i serien. :D

#70 Illyria

Illyria

    Commodore

  • Members
  • 1,533 posts
  • Gender:Male

Posted 07 October 2007 - 11:29

Hörde av en vän att säsong 2 dock inte ska baseras på bok 2 av Jeff Lindsay. Stämmer det och vad är anledningen till det?

Det stämmer, ivarjefall inte på samma sätt som bok 1 var modell för säsong 1, men de kan ju fortfarande välja att ha med vissa smådelar från bok 2. Jag har egentligen inte läst något alls om bok 2 men förstår att serien vill/kan gå sin egen väg, det finns dessutom en större (eller väldigt stor) skillnad i hur säsong 1 avslutades jämfört med boken och här väljer de att bygga vidare på den också/istället.

#71 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 07 October 2007 - 13:01

Okej, det förklarar ju en hel del. :)

Jag fick en till fix idé om det här med om han skulle mörda kvinnor eller ej. Jag undrar om han kulle han kunna mörda sin halvsyster Debra, sin flickvän Rita eller sin chef LaGuerta som han har svårt för? Dessa kvinnor finns ju in hans omedelbara närhet och han har ett förhållande till dom alla. Tänk om någon av dom skulle komma honom på spåren och mer eller mindre säga rakt ut att dom ska avslöja honom. Undrar vad han gör då? :)

Interseting. Most interesting.

Edited by Cartman, 07 October 2007 - 13:01.


#72 Illyria

Illyria

    Commodore

  • Members
  • 1,533 posts
  • Gender:Male

Posted 08 October 2007 - 20:25

Det hela beror på ju på hans kod, han skulle aldrig göra dem något om de var oskyldiga, och det gäller vem som, däremot om någon skulle komma på honom skulle det bli mer intressant att se vad han hittar på. Lite svårt för mig att säga så mycket mer då jag redan sett hela säsong 1, men efter kvällens avsnitt tror jag du kommer få något litet uppklarat och ämnet lär (minst) snuddas på under säsongen. :)

#73 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 08 October 2007 - 23:01

Hmm, verkar som att Dexter träffar/har träffat på ett flertal som är som han. Är det Psykopatism eller är det något helt nytt? Mycket stämmer in på Psykopatism men jag är osäker på hela grejen med att drivas efter att döda.

Vet inte vad jag ska tycka om Harry. På ett sätt känns han helt vrickad men han älskar sin son och vet vad som är tvunget för att hans son inte ska döda oskylldiga. Han vet att Dexter inte kan hjälpa det. Så han måste ju ha själv kommit i kontakt med dem förut. Men hur visste han att Dexter var sån? Känns som att det ligger mycket mer till det.
Sjukskötorskan var visst som Dexter men valde att döda döttsjuka för att lindra deras smärta. Det kan ju diskuteras om han hade rätt att döda henne. Det hon gjorde var inte mycket annorlunda än det Dexter gör. På ett vis.

Tänkte på diskutionen om han skulle ge sig på ett barn. I det här avsnittet höll han ju på att göra sig av med ett barn. Fast ni kanske inte räknar tonåringar till barn?
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#74 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 09 October 2007 - 12:55

Är det Psykopatism eller är det något helt nytt?


Dexter har ju klara drag av att vara en psykopat men han har även drag av att vara sociopat och narcissist. Flera av dessa drag går ju in i varandra och det är i verkligheten rätt svårt att ställa diagnosen psykopat på en person.


Arrgh! Jag som trodde att det skulle bli två "slick kills" i gårdagens avsnitt och så slutade det med att man "bara" fick se ett "retrokill" från när Dexter var ung. Kul att en annan kändis (Denise Crosby) dök upp i rollen som sjuksköterskan som vårdade Harry. Intressant att se att hon var Dexters första offer och att han var rätt så slarvig och osmidig i början. Han har tränat en hel del för att bli så skicklig som han är när serien började. Så jag antar att frågan om han skulle mörda kvinnor nu är besvarad. :)

Trodde ett bra tag att den där unga killen skulle stryka med och att vi skulle få ett svar på även den frågeställningen. Men även om han skonade killen så tar jag det för givet att han inte bryr sig om ifall det är ett barn eller ungdom som har begått ett brott, han straffar nog alla som förtjänar det. Satt och tänkte på om Dexter skulle ta killen under sina vingar och läsa honom det han har lärt sig eftersom dom båda är av samma natur. Nu fick man ju inte se något som tyder på det i detta avsnitt men det ser ju inte ut som att Dexter vill ha en lärling utan mer bara gav killet ett råd.

Intressant också att han känner igen flera som är som honom, sjuksköterskan var ju av samma natur och det fanns ju även drag hos killen på att så skulle vara fallet även med honom.

Utöver detta fanns det flera sidospår i handlingen som var intressanta att följa "Ice truck killer" slog till igen och fortsätter att gäcka polisledningen. Det mest anmärkningsvärda är att Debra tillsammans med Dexter och Angel fick möjlighet att sätta press på LaGuerta. Risken är väl dock att lika stor chans som det finns att LaGuerta gör bort sig på Debra's bekostnad så kan hon även vända det till sin fördel och få Debra att komma i mindre bra dager.

Som vanligt var det även intressant att få lite tillbakablickar på Harry och Dexter's förflutna. Ju mera man får se av hur Harry "lär upp" Dexter ju mera inblick och till viss del förståelse får man för Dexter.

Avslutningsvis fick Doakes visa upp vad han går för och det fungerade ju bra till en början då han lyckades få upp ögonen på Guerrero. Men av slutet på avsnittet att döma efter så verkar det inte som att Doakes är så populär bland sina egna och inte heller Guerrero verkar ha mycket till övers för honom.

EDIT: Kom på att jag även uppskattade scenen där den där killen kommer hem till Rita och vill ha pengar av henne. Var rätt övertygad om att Dexter senare skulle ta hand om honom men det kanske kommer i ett annat avsnitt?

Sedan var det så gulligt att se scenerna mellan Dexter och Rita's barn, han verkar ju väldigt barnkär på ytan men vi vet ju vad som döljer sig där under. :lol:

Edited by Cartman, 10 October 2007 - 13:08.


#75 Corto Maltese

Corto Maltese

    Lieutenant Commander

  • Validating
  • 160 posts

Posted 10 October 2007 - 13:12

Håller mer eller mindre med om Cartmans inlägg. :)

Det visade sig att en vän till mig har den första boken som säsong ett bygger på i svensk översättning. Har lånat den oc funderar på att börja läsa den då jag nog inte är lika spoilerkänslig som andra är. Det jag satt och funderade på är om bokens titel har en avgörande roll i serien. Boken heter ju som bekant Darkly Dreaming Dexter och på svenska Dexters dunkla drömmar. Jag funderar över vad ordet dreaming/dunkla drömmar har för budskap och om detta är något som återkommer i serien, att han drömmer allt, eller vad? :)