Jump to content

Photo

Millennium trilogin som TV serie i 6 delar


  • Please log in to reply
72 replies to this topic

#1 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 18 March 2010 - 19:46

På lördag börjar SVT visa Millennium trilogin som TV serie.
Filmerna är uppdelade i 2 delar var.

Millenniumtrilogin | svt.se


Serien bygger på författaren Stieg Larssons böcker Män som hatar kvinnor, Flickan som lekte med elden och Luftslottet som sprängdes. En trilogi som gjort ett närmast osannolikt segertåg både i Sverige och utomlands, både som böcker och som långfilm. Tv-serien är drygt en och en halv timme längre än filmerna och bjuder på fördjupning av både historier och karaktärer:
Del 1-2: Män som hatar kvinnor
Del 3-4: Flickan som lekte med elden
Del 5-6: Luftslottet som sprängdes


lör 20 mar
21:00 Seriestart: Millennium

Svenskt drama i sex delar efter Stieg Larssons trilogi. Del 1 av 2: Män som hatar kvinnor. Lisbeth Salander är inte som andra. Geni och olycksbarn i en och samma person med ett mörkt förflutet. Journalisten Mikael Blomkvist anlitas av Henrik Vanger, tidigare en av landets främsta industriledare, för ett annorlunda uppdrag. Lisbeth och Mikaels vägar möts och tillsammans gräver de djupt i familjen Vangers historia som är mörkare och blodigare än någon av dem kunnat ana. Regi: Niels Arden Oplev. I rollerna: Michael Nyqvist, Noomi Rapace, Lena Endre, Sven-Bertil Taube, Peter Haber m.fl. * Även i SVT24 21/3 och SVT1 26/3 * Textat sid. 199

lör 27 mar
21:00 Millennium

Svenskt drama i sex delar efter Stieg Larssons trilogi. Del 2 av 2: Män som hatar kvinnor. Lisbeth Salander är inte som andra. Geni och olycksbarn i en och samma person med ett mörkt förflutet. Journalisten Mikael Blomkvist anlitas av Henrik Vanger, tidigare en av landets främsta industriledare, för ett annorlunda uppdrag. Lisbeth och Mikaels vägar möts och tillsammans gräver de djupt i familjen Vangers historia som är mörkare och blodigare än någon av dem kunnat ana. Regi: Niels Arden Oplev. I rollerna: Michael Nyqvist, Noomi Rapace, Lena Endre, Sven-Bertil Taube, Peter Haber m.fl. * Även i SVT24 28/3 och SVT1 2/4 * Textat sid. 199

lör 3 apr
21:00 Millennium

Svenskt drama i sex delar efter Stieg Larssons trilogi. Del 1 av 2: Flickan som lekte med elden. Lisbeth Salander blir anklagd för trippelmord och dras in i en härva som leder tillbaka till hennes förflutna. Enligt Säpo är hon ett hot mot rikets säkerhet. Mikael Blomkvist gör allt som står i hans makt för att bevisa hennes oskuld. Regi: Daniel Alfredson. I rollerna: Noomi Rapace, Michael Nyqvist, Lena Endre, Peter Andersson, Per Oscarsson m.fl * Även i SVT24 4/4 och SVT1 9/4 * Textat sid. 199

lör 10 apr
21:00 Millennium

Svenskt drama i sex delar efter Stieg Larssons trilogi. Del 2 av 2: Flickan som lekte med elden. Lisbeth Salander blir anklagd för trippelmord och dras in i en härva som leder tillbaka till hennes förflutna. Enligt Säpo är hon ett hot mot rikets säkerhet. Mikael Blomkvist gör allt som står i hans makt för att bevisa hennes oskuld. Regi: Daniel Alfredson. I rollerna: Noomi Rapace, Michael Nyqvist, Lena Endre, Peter Andersson, Per Oscarsson m.fl * Även i SVT24 11/4 och SVT1 16/4 * Textat sid. 199

lör 17 apr
21:00 Millennium

Svenskt drama i sex delar efter Stieg Larssons trilogi. Del 1 av 2: Luftslottet som sprängdes. Lisbeth Salander är fortfarande misstänkt för trippelmord och har hamnat, hårt bevakad, på sjukhus i väntan på rättegång. Mikael gräver i Lisbeths förflutna för att hitta sanningen och bevisa hennes oskuld. Under hot undersöker tidningen Millenniums redaktion den hemliga grupp inom polisen som låg bakom beskyddet av Lisbeths pappa. Regi: Daniel Alfredson. I rollerna: Noomi Rapace, Michael Nyqvist, Lena Endre, Annika Hallin, Michalis Koutsogiannakis m.fl * Även i SVT24 18/4 och SVT1 23/4 * Textat sid. 199


Edited by Georgia, 18 March 2010 - 19:47.

Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#2 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 18 March 2010 - 19:57

Ska ses såklart, de är ju trots allt bland de bättre som producerats i Sverige någonsin faktiskt :)

Winter is Coming


#3 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 18 March 2010 - 20:24

Har varken sett filmerna eller läst böckerna (fast jag har dom) så de här ska jag nog se.

Edited by Georgia, 18 March 2010 - 20:24.

Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#4 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 18 March 2010 - 21:36

Kommer TV-serien att släppas på DVD eller får vi nöja oss med filmerna tro?
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#5 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 19 March 2010 - 06:38

De borde ju släppa tv-serien på DVD, det skulle nog generera många sköna extraslantar. Precis som de gör i USA, först bioversionen och sen den förlängda versionen... :popcorn:
*Hockey och superhjältar*

#6 Marie Morot

Marie Morot

    Deputy Admiral

  • Members
  • 10,069 posts
  • Gender:Female
  • Location:Lerum
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 19 March 2010 - 08:38

Jag har heller varken läst böckerna (äger dem inte heller) eller sett filmerna. Man kanske skulle ge dem en chans? Inte för att jag tror att de kommer att leva upp till den hysteriska haussen, men ändå.
Support your local search and rescue unit - get lost.

#7 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 19 March 2010 - 19:57

Jag såg en rubrik om att det ska göras engelskspråkig film av dem också. Med tanke på hur titlarna har översatts, tänker jag hoppas på att Goldie Hawn får spela Lisbeth.

#8 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 20 March 2010 - 19:46

Eftersom Stieg är en gammal SF-fan (han var till och med ordförande för Skandinavisk Förening för Science Fiction en vända) så skall jag se detta.

Inte läst (ja, lyssnat då) böckerna än, men det kanske är lika bra att se TV-serien först...

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#9 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 20 March 2010 - 19:48

Jaså var han? Kanske därför man får såna superhjältevibbar av Lisbeth Salander! :thumbsup:
*Hockey och superhjältar*

#10 dukeofnewyork

dukeofnewyork

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,140 posts
  • Gender:Male

Posted 20 March 2010 - 20:21

Absolut, Stieg var en välkänd person i svensk fandom.

Jag tänkte nog också se detta "fenomen" som hajpats så enormt. Samtidigt är det ju inte utan viss sorg när man tänker på att Stieg Larsson själv inte fick uppleva den monumentala framgång böckerna fått. Förtjänt eller inte, det hade varit honom väl förunnat.
"I mean, violence is a big problem in our society today and I will not support it. That is the primary reason why I won't do anal. " – Krysta Now, Southland Tales

"Ingen magi, ingen profil, ingen stil, bara tjong i tvättbrädan och morr i mustaschen. " – Göran Sommardal om Xmen Origins: Wolverine (Kulturnytt 20090430)

"There is hopeful symbolism in the fact that flags do not wave in a vacuum." – Arthur C. Clarke

---

--- | filmtipset | ---


#11 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 20 March 2010 - 20:26

Det jag gissar skulle göra honom mest ledsen är nog hur släktingar bråkar med hans sambo om rättigheter... :(
*Hockey och superhjältar*

#12 dukeofnewyork

dukeofnewyork

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,140 posts
  • Gender:Male

Posted 20 March 2010 - 20:41

Sannerligen. Det smutsar ner det hela rejält. Inte minst behandlingen av hans sambo, även om jag inte har insyn nog att bedöma sakfrågan.
"I mean, violence is a big problem in our society today and I will not support it. That is the primary reason why I won't do anal. " – Krysta Now, Southland Tales

"Ingen magi, ingen profil, ingen stil, bara tjong i tvättbrädan och morr i mustaschen. " – Göran Sommardal om Xmen Origins: Wolverine (Kulturnytt 20090430)

"There is hopeful symbolism in the fact that flags do not wave in a vacuum." – Arthur C. Clarke

---

--- | filmtipset | ---


#13 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 20 March 2010 - 20:56

Har inte heller särskilt mycket insyn. Men hade jag haft en sambo i flera år, och jag plötsligt gått bort, så hade jag i alla fall självklart velat att de pengar ens verk drog in skulle gå till henne, eller i alla fall delvis. Det var ju hans livskamrat trots allt.
*Hockey och superhjältar*

#14 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 20 March 2010 - 22:35

Första avsnittet avklarat, inte mycket nya scener alls. Det skall väl vara en halvtimme mer matrial per film tror jag. Kanske blir desto mer nytt i andra avsnittet. Men bra är det fortfarande :)

Winter is Coming


#15 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 20 March 2010 - 22:37

Det här var ju riktigt bra, för att vara svenskt.

Fast det klagades framför TVn att jag inte hade läst böckerna än :lol:
Blev beordrad att göra det innan nästa avsnitt.

Edited by Georgia, 20 March 2010 - 22:37.

Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#16 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 20 March 2010 - 22:42

Det här var ju riktigt bra, för att vara svenskt.

Det verkar vara ett vanligt uttalande efter att ha sett Millennium-filmerna :P

Winter is Coming


#17 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 20 March 2010 - 22:46

Största skillnaden är nog sättet det är filmat på.
Svenska filmer (TV-Serier) brukar kännas så platt inget liv i bilden (grått och trist) men inte här.
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#18 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 20 March 2010 - 22:49

Såg en del nya scener, bland annat den omtalade sexscenen mellan "Kalle" Blomkvist och Erika Berger. Som väl inte var särskilt chockerande, lite fin sådär. Sen några smågrejer som att Lisbeth tatuerar sig och frågar om nålar och sådär innan hon beger sig till Niels Bjurman. :evil:

Förresten. Älskade de nya förtexterna! De ekade lite Spider-Man 2 faktiskt, och ger mycket stil till verket. :)

Edited by Kermit, 20 March 2010 - 23:00.

*Hockey och superhjältar*

#19 Walker

Walker

    Rear Admiral

  • Aktiv member
  • 3,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:Dodge City

Posted 20 March 2010 - 23:28

Tänkte också på Spider-Man när jag såg förtexterna, snygga målningar men lite udda motiv ibland t ex Bjurman i aktion :lol: "Tavlorna" avslöjade lite för mycket, fast det kanske man bara tänker på när man läst böckerna sett filmerna.
Trevligt att avsnittet var så pass långa som 1, 5 timme! Det enda jag saknar är bakgrundstoryn med Sauks karaktär (glömt namnet) och för den delen förklaringen till namnet "Kalle Blomkvist" som Sauk nämner på presskonferens.

#20 Marie Morot

Marie Morot

    Deputy Admiral

  • Members
  • 10,069 posts
  • Gender:Female
  • Location:Lerum
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 21 March 2010 - 00:53

Hade berättartempot (för att inte tala om förtexterna!) varit en aning långsammare hade det hela inte fått kallas film, utan betecknats som en serie stillbilder.

Storyn i sig är habil, men inget märkvärdigt. Überhaussat som vanligt, men vad kan man annars vänta sig av svenska medier.
Support your local search and rescue unit - get lost.

#21 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 21 March 2010 - 07:09

Tycker förtexterna var mycket snygga och gör att jag förstår lite mer av varför t.ex Quentin Tarantino ryktades vilja filma detta. Och det där med att de avslöjade för mycket, det är nog som du säger, Walker. Man tänker nog bara på det om man redan läst böckerna eller sett filmerna. Annars ser man bara en bild på en man som brinner osv. Och ju längre serien går desto mer kan man ju helt enkelt känna igen scenerna där. :)

Sen vad gäller storyn, utan att avslöja för mycket, så är själva hitta Harriet Vanger-biten en tråd, sen går det andra spår "bredvid" som t.ex vem Lisbeth är, hennes bakgrund osv.
*Hockey och superhjältar*

#22 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 21 March 2010 - 13:56

Missade avsnittet igår men då har vi ju alltid SVT Play att ta till :) Kollade lite snabbt på den och med filmen i färskt minne så känns det här som extended version av den. Kan tillägga att jag ej hängt med i diskussionerna så när jag först såg denna tråd så trodde jag först att det handlade om en nyinspelning, anpassad för tv. Men så verkar inte fallet vara. Därav kvaliteten ;)

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#23 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 21 March 2010 - 14:02

Del två och tre var väl inte ens tänkt för bio från början, utan bara som tv-serie. Kanske därför de kändes lite...tunna ibland.
*Hockey och superhjältar*

#24 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 21 March 2010 - 14:05

Del två och tre? Menar du Flickan som lekte med elden och Luftslottet, eller? :unsure: (Har ej sett dem)

Edited by Synon, 21 March 2010 - 14:05.

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#25 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 21 March 2010 - 14:06

Läste artikel häromdagen i tidningen att första delen/filmen är inspelad för både film och TV medan resten egentligen bara var inspelad för TV. Men pga succén av första filmen fick de klippa om resten för att passa bioformatet plus spela in nya scener.

Millennium - från biosuccé till SVT - Tv - Expressen Nöje | Nöjesnyheter Musiknyheter Filmnyheter
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.