Jump to content

Photo

Justified - Säsong 1


  • Please log in to reply
84 replies to this topic

#51 Wylie Times

Wylie Times

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,204 posts
  • Gender:Male
  • Location:Location Location

Posted 25 May 2010 - 21:57

Ja ibland är det lite kusligt hur polariserande det kan vara en vecka för att tycka helt lika nästa. :)

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter


#52 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 25 May 2010 - 22:38

Spooky indeed. :)

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#53 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 03 June 2010 - 21:38

11 Veterans

Goggins gör en strålande insats som den smått knasige religiöse ledaren, leader of the pack so to speak. Boyd mao. Undrar om han verkligen är seriös eller har han en hidden agenda? Än så länge håller han oss på halster och man har ingen aning om var man har honom. Gillar även scenen när de förhör honom och Art reagerar över Boyds religiösa hänsyftningar och går efter en bibel och säger att han ska peka ut var i bibeln det står som han pratar om.
Riktigt familjeavsnitt var det också med sönerna Raylan och Boyd och dess fäder. Och bra var det.

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#54 Wylie Times

Wylie Times

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,204 posts
  • Gender:Male
  • Location:Location Location

Posted 03 June 2010 - 22:13

111

Jag gillar också att vi fick ett helt avsnitt med fokus på Crowders och Arlo. Det var förstås givet att det skulle komma men jag hade inte trott att det skulle komma så här tidigt och det vore konstigt om dom inte fortsatte med det i säsongens två sista avsnitt. Nu tycker jag ändå att Justified haft riktigt bra CotW avsnitt men det är givetvis det här som man helst vill ha.

Jag gilladr också att Art har en större roll här och att vi fick se Tim igen om än lite. Men seriöst, när var Rachel med senast? 104? Tim och Rachel borde få mer screentime.

Dewie är en komisk guldgruva. :) Jag blev lite glad när Boyd lät honom gå. Nu finns det ju chans att han dyker upp igen. :)

Edited by Wylie Times, 03 June 2010 - 22:14.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter


#55 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 03 June 2010 - 22:14

Koppy å pejstat, Wylie? ;) Andreas? Busted! hihi

Edit: jaså, du märkte det...?

Edited by Synon, 03 June 2010 - 22:14.

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#56 Wylie Times

Wylie Times

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,204 posts
  • Gender:Male
  • Location:Location Location

Posted 03 June 2010 - 22:17

Jepp I'm too fast for you. :P

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter


#57 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 07 June 2010 - 12:09

12 Fathers and Sons

Mycket passande titel.

Underbart avsnitt med så många sidestories som flyter på i så härligt tempo med underbara dialoger, kan inte annat än älska det!
Uppenbart att det är karaktärerna Raylan-Arlo-Boyd-Bo som bär hela serien. För när de är med så blir det full fart och härlig underhållning med överraskningar som bjuds på runt hörnet. Och en njutning att se relationerna mellan fäder och söner, oj oj.

Goggings är helt outstanding när han tar över i kyrkan inför hela församlingen! Pastorna är chanslös. Hihi. Wow. He rocks :D Och Bos min som sitter där och får ta emot pikar från sonens predikan.

Scenen med Raylan och Winona på motellrummet var riktigt bra genomförd. För övrigt så måste jag tyvärr säga att både Winona och Ava känns lite old news. Det negativa med serien att de ej lyckas få till en lika bra kvinnlig karaktär som de lyckats med de manliga. Enda som håller måttet är väl Arlos fru, men hur stor roll har hon?

Passar på att slänga in en känga åt serien Generation Kill: här har vi en scen med en soldat som sitter med en granat i en bar och pratar med Arlo och den här scenen ger så mycket mer än alla de sex avsnitt jag sett av GK. Se och lär, GK, se och lär.

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#58 Wylie Times

Wylie Times

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,204 posts
  • Gender:Male
  • Location:Location Location

Posted 07 June 2010 - 12:14

112

Ännu ett riktigt bra avsnitt. Saker från förra avsnittet trappas upp. Bo försöker återetablera sig genom en deal med Miami som i sin tur går i stöpet då Boyd spänger lastbilen. Allt är upplagt för en väldigt explosiv final där Miami kommer att skicka män efter Bo och Boyd (jag tror knappast att dom bryr sig om att det var Boyd som sprängde lastbilen) Raylan & Co är också ute efter Crowders och Bo kommer att gå efter Boyd. Väldigt snyggt upplagt.

Jag gilade Arlos dubbelspel. Inte speciellt oväntat men det bygger också mot en intressant final. Jag gillade faktiskt scenen i veteranklubben. Jag tror att det var ett sätt att visa hur lika far och son kan vara och jag tycker det funkade väldigt bra.

Däremot kan jag tycka att scenen i kyrkan med Boyd var lite för utdragen även om den hade en klar poäng.

Jag börjar vara less på Ava nu. Jag hoppas att det är en karaktär som försvinner mellan säsongerna. Wynonna börjar också ha spelat ut sin roll men jag tyckte ändå att det funkade när hon kom till Raylans hotell. Det var inget romantiskt där utan bara ett behov som behövde tillfredsställas.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter


#59 Wylie Times

Wylie Times

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,204 posts
  • Gender:Male
  • Location:Location Location

Posted 11 June 2010 - 22:24

113

En riktig krutdoftande final med en rejäl shoot out i slutet i klassisk Western stil precis som serien byggt mot. Det är helt briljant måste jag säga.

Walton Goggins gör ännu en strålande insats. Jag väntade mig hela tiden att han hade ett äss i rockärmen, att någonstans bakom det religiösa svammlet fanns en master plan. Därför blev det ruskigt effektivt för mig när han bryter ihop i lägret efter att Bo dödat hans flock. Frågan är efter allt som har hänt vart han tar vägen nu.

Verkar som Wynonna är på väg tillbaka till raylan också torts allt som hänt. Frågan är vad som händer med Ava nästa säsong. Jag tycker hon har spelat ut sin roll.

Men hur kommer nästa säsong att utvecklas? Jag tror ju inte att Boyd åker in i finkan igen. Flyr han eller låter Raylan bli honom?

Mitt val av musik efter att ha sett finalen: http://open.spotify....n/Taneytown/313 :)

Edited by Wylie Times, 11 June 2010 - 22:25.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter


#60 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 11 June 2010 - 22:41

13 Bulletville

Japp, håller med dig, Wylie: magnifik avslutning på säsongen. Inte en sekund som de tappade greppet om en som tittare må jag säga. Och ja, det som utspelade sig i lägret med Boyd och hans far... Kan inte annat än ge stående ovationer. Överlag i detta avsnitt får jag ständigt samma en tanke i mitt huvud och det är: "faderskärlek". Och skakar på huvudet. Här togs den verkligen till sin yttersta spets.

Winona är lite smålurig. Ska det bli de två igen månntro? Och Ava? Dags att förpassa henne ut i periferin kanske?

Gillar även jag slutet som sådan perfekt avrundning. Härlig dialog mellan Raylan, Boyd och Ava där de är belägrade i huset. Jag blev lite smått rörd av Boyds slutreplik om att Raylan var hans enda vän. Och sista bildrutan med Raylan i närbild som ser Boyd försvinna och musiken därtill: strålande! Så jäkla snyggt.

Ja, det blir intressant att se hur förhållandet mellan Raylan och Boyd ter sig i nästa säsong. Ser fram emot det.

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#61 Wylie Times

Wylie Times

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,204 posts
  • Gender:Male
  • Location:Location Location

Posted 11 June 2010 - 22:52

Mycket av säsongen har handlat om fäder och deras söner. Det lustiga eller tragiska rättare sagt är väl att Bo är en bättre far än Arlo. (although not by much)

Jag gillar också att Boyd vänder sig till Rayalan när alla andra vägar tagit slut. Man börjar inse att han förmodligen genuint gillat honom hela säsongen tvärtemot vad Raylan trott.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter


#62 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 11 June 2010 - 22:59

Jo, en av styrkorna med den är just förhållandet fäder-söner. Och Raylan och Boyds relation som blev särskilt tydlig i sista avsnittet. Och alla skådespelarna, dialogerna, foto, musiken... Fantastisk serie helt enkelt. Ska helt klart inhandlas på DVD och ses om. :)

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#63 Wylie Times

Wylie Times

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,204 posts
  • Gender:Male
  • Location:Location Location

Posted 11 June 2010 - 23:05

Då får du dessutom höra introlåten som den ska låta. Älskar baskaggen i början. ;)

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter


#64 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 01 December 2010 - 11:41

Första säsongen finns ute nu: play.com €40.49. Importen finns att beställa från discshop 3 december (prel. release), 479:-. Totally worth it! :thumbsup:

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#65 Insert Username

Insert Username

    Lieutenant Junior Grade

  • Members
  • 61 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 01 December 2010 - 16:46

Tack för tipset. Jag skulle vilja se serien någon gång så den där boxen kanske man skulle satsa på att köpa. :)
Hell doesn't want them. Hell doesn't need them. Hell doesn't love them. This world rejects them. - The Devil's Rejects

"Boy, the next word that comes out of your mouth better be some brilliant fuckin' Mark Twain shit. 'Cause it's definitely getting chiseled on your tombstone." - Otis B. Driftwood

#66 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 07 February 2011 - 07:37

För er som missat denna fantastiska serie hoppas jag att ni sett att TV 6 körde igång den i fredags. Tyvärr utan vare sig repris eller TV 6 Play. :rant:

Del 2:13
En fånge flyr från fängelset och börjar leta efter sin fru och sitt begravda byte. Raylan är snabb på jakt efter honom.

Fredag 11/2 kl 23:05


Pst. Kan någon vänlig själ flytta den från spoilerforumet?

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#67 Marie Morot

Marie Morot

    Deputy Admiral

  • Members
  • 10,069 posts
  • Gender:Female
  • Location:Lerum
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 07 February 2011 - 09:30

Flyttat.

Jag började se den för några månader sedan, men kom aldrig in i den. Såg om från början i julas och bara älskar serien nu. Uppmaning till alla: Se den!
Support your local search and rescue unit - get lost.

#68 Wylie Times

Wylie Times

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,204 posts
  • Gender:Male
  • Location:Location Location

Posted 07 February 2011 - 12:33

Kul att du gillar den Marie. :) I veckan sätter säsong 2 igång.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter


#69 Marie Morot

Marie Morot

    Deputy Admiral

  • Members
  • 10,069 posts
  • Gender:Female
  • Location:Lerum
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 07 February 2011 - 15:02

Japp. Jag ser fram emot s. 2. :D
Support your local search and rescue unit - get lost.

#70 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 07 February 2011 - 18:41

Och vi ser fram emot ditt besök i tråden... ;) Nej, skämt åsido: tycker också det är kul att du upptäckt denna kanon-serie! Yay!

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#71 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 25 February 2011 - 13:38

Fire in the Hole

Man lyckas bra med att introducera Raylan i serien genom det här avsnittets start. Man får följa honom från en uppgörelse som han anser vara rättfärdigad och hur han sedan blir omplacerad från Miami "A sunny place for shady people" till Kentucky. Timothy Olyphant spelar sin karaktär med bravur och tack vare honom så sitter man som klistrad för att se vad som kommer att hända med honom. Väl i Kentucky så stöter han på en bekant i Walton Goggins karaktär Boyd. Samspelet mellan dessa två karaktärer, även skådespelare om ni så vill, är en fröjd att se. Deras återförening visar sig bli riktigt intensiv och dramatisk.

Riverbrook

Det här avsnittet gillade jag mycket. Väldigt tät och spännande handling och det märks att man sätter ribban högt från start i den här serien. Asvnittet börjar med att Raylan besöker den skottskadade Boyd på sjukhuset och det är en bra och välgjord start på avsnittet. Det märks att man kan finna ett band mellan dom, men även att dom har en viss kyla och distans till varandra. Raylan är sedan ute på ett uppdrag då några fångar lyckas att rymma från en övervakad musikalisk tillställning som dom är ute på. Redan tidigt så springer Raylan på rymlingarna men överbemanad som han blir, så skiljs deras vägar åt. Men bara för stunden. Istället för man följa den ena rymlingen Cooper när denna letar upp en gammal flamma för att se hur hon har det. Det visar sig att hon har stadgat sig och det är Cooper inte alltför förtjust i. Sanningen är den att Cooper har gömt pengar efter ett rånarbyte i ett villaområde. Problemet är bara att när han gömde pengarna så hade man precis börjat att bygga det bostadsområdet och nu har han svårigheter med att lokalisera vilket hus det var. Coppers ex flickväns nya kille har en egen angenda och det är att ta pengarna själv. Det hela esaklerar och urartar flera gånger om innan avsnittet går mot sin täta upplösning.

Fixer

Raylan ska leta upp informatören Pinter som polisen har använt sig av i åratal. Pinter tipsar polisen om några rymlingar och Raylan besöker Pinter för att kolla upp om tipset verkar ha grund. Det visar det sig ha och dessa rymlingar grips. När Raylan dagen efter besöker Pinter igen för att ge honom betalning för tipset så är Pinter spårlöst försvunnen. När Raylan börjar göra efterforskningar i var Pinter kan ha tagit vägen så springer han på den något udda mannen med det ännu mer udda namnet Travis Travers. Det ena leder till det andra och snart så är Raylan mitt uppe i ett fritagningsförsök av den kidnappade Pinter. Avsnittet är bra och fartfyllt, men jag skulle nog ranka det här som det svagare hittills. Mycket beroende på att hanlingen inte engagerar lika mycket som dom två tidigare avsnitten och det känns även som att man stressar sig igenom manus på ett ansträngt sätt. Men det håller fortfarande en hög nivå och jag ser fram emot kvällens avsnitt som TV6 ska visa.

#72 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 28 February 2011 - 13:47

Long in the Tooth

Kul att få se Alan Ruck i den här typen av roll. Han var riktigt bra som Rollie. Det här avsnittet bjöd även på mycket humor med flera minnesvärda scener. Andra bra scener involverar dom med Raylan, som när han anar att mannen som har hjälpt Rollie och hans flickvän att komma över gränsen till Mexico, i själva verket har haft helt andra saker i åtanke. En annan bra scen är den där Rollie ber dom två torpeder som är på jakt efter Rollie, att lägga ned sina vapen och gå sin väg. Hur han varnar dom att han kommer att skjuta om dom inte lyder, hur dom trotsar honom och han sedan genomför exakt det som han sade att han skulle göra. Man kan ju inte påstå att Raylan bryter sina löften. ;)
Slutet på avsnittet var bra tycker jag. Rätt väntat, men samtidigt passande och väl utfört.

#73 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 28 February 2011 - 13:59

Vad roligt att du gillar Justified och att du kommenterar avsnitten. Jag kanske inte är så duktig alla gånger på att lämna respons, men jag läser det du skriver och minns tillbaka med glädje när jag själv lärde känna Raylan och Boyd. Jag föll direkt för Olyphant som är alldeles lysande (iom denna serie som jag upptäckte den mannen) och personkemin med Walter Googings sitter som ett smäck och är en njutning att se.

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#74 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 28 February 2011 - 14:47

Jag hade så mycket annat att se då den här serien visades, att jag sköt upp det hela. Nu när TV6 visar serien och det är färre serier att följa så tyckte jag att det var dags att stifta bekantskap med Raylan och hans vänner och fiender. Jag har sett lite av Timothy (främst i Deadwood och några filmer) innan den här serien och jag har alltid tyckt att han är en duktig skådespelare. Walton Goggins har jag sett i The Shield innan. Jag tycker att den här serien mixar väldigt bra av sådant som man vill se, men även med en hel del nytänk. Sedan så tycker jag om det här formatet (13 avsnitt) bättre än när dom skall dra ut saker och ting mer än vad som är nödvändigt. Så det skall bli väldigt trevligt att se resterande avsnitt i både den här och framtida säsonger och jag har tänkt att skriva lite kommentarer kring det som jag ser. :)

Och det är alltid trevligt att få respons på det som man skriver, om och när det väl händer. Det är ju en grundpelare för forum. Att diskutera med andra. :)

#75 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 02 March 2011 - 17:22

The Lord of War and Thunder

Ett mycket bra avsnitt. :D Dom manusförfattare som man anlitar till den här tv-serien är väldigt duktiga på inte bara handling och karaktärer, utan även på dialogen i avsnitten. Det här avsnittet var verkligen tipp-topp ur alla avseenden. Huvudsakligen så brukar ju tyngdpunken i handlingen ligga i att lösa någon form av brott och under avsnitten så har vi bjudits på små glimtar ur Raylan och hans vänner och fienders liv. Här har man till min stora glädje kastat om det hela och lagt fokus på Raylan och hans pappa. Något som visar sig vara en riktigt komplex historia må jag säga. Man kan ju faktiskt förstå båda parter och både ha överseende med vad dom säger och gör mot varandra och andra människor i deras omedelbara närhet, men även motsatsen där man tycker att dom borde veta bättre än att hålla på så här för det leder oftast ingenstans.