Jump to content

Photo

Vilken konsol ska du köpa?


  • Please log in to reply
101 replies to this topic

#1 Snälle Hulken

Snälle Hulken

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 3,861 posts
  • Location:Trånkan City (den exklusiva stadsdelen)
  • Interests:Mest Science Fiction och skräck/splatter/gore

Posted 12 November 2006 - 12:08

Jag tycker också att du ska prenumerera. Men angående prioriteringen bör du köpa en Nintendo Wii och ingen PS3 ;)
The sky's the limit.

Jon var namnet:

#2 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 12 November 2006 - 12:13

Precis - eller köpa båda ;)
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#3 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 12 November 2006 - 12:21

Jag kommer givet vis köpa båda. Men Wii ligger lååångt ner på min lista med tanke på att PS3 är 10 gånger bättre. ;)
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#4 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 12 November 2006 - 12:29

Bröt ut det här till ett eget ämne och flyttade det till spelforumet. Tänkte vi kunde bredda frågan lite - vilken av den nästa generationens spelmaskiner är vi intresserade av? Varför? Och i vilken ordning kommer vi skaffa dem?

Med nästa generationen syftar jag främst på X-Box 360, Wii och PS3.
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#5 Snälle Hulken

Snälle Hulken

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 3,861 posts
  • Location:Trånkan City (den exklusiva stadsdelen)
  • Interests:Mest Science Fiction och skräck/splatter/gore

Posted 12 November 2006 - 12:52

Wii är självklart intressantast eftersom det är Nintendo ;) Varken 360 eller PS3 verkar kunna skryta med så mycket mer än "råstyrkan" i maskinerna. PS3:an använder ju dessutom ett system som är svårt för tillverkarna att använda... Vi är alla jättesugna på wii-mote:n också, att svinga svärd, sikta med pistoler, fiska... :D :P
The sky's the limit.

Jon var namnet:

#6 Mjolnir

Mjolnir

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,000 posts
  • Gender:Male

Posted 12 November 2006 - 12:55

Ingen, då jag tycker TV-spel är lättviktig barnunderhållning, med spel som kostar typ tre gånger vad de är värda. Ska det spelas så ska det göras på datorn.

#7 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 12 November 2006 - 12:56

Vad jag har hört är det Wii som sitter på pottan, inte PS3:an. Exempel kan spel från Ps3:an och X-Box 360 konverteras mellan varandra. Det går inte göra så till Wii, utan man får bygga upp spelet från början eftersom det har helt annan sätt att skapa spelen på.

Wii-mote:n verkar riktigt ball så det är vad jag tycker verkar intressantast med spelkonsolerna. Dock är det vanliga problemet med Nintendo att de inte får de speltitlar som jag är mest intresserad av. Men jag ser fram mot ett RE-spel till Wii:n och den nya kontrollen. Kan blir intressant :)
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#8 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 12 November 2006 - 15:59

Att PS3 är svår att göra spel till är en myt som kommer från det faktum att det bygger på samma som PS2, som i sig var svårt att utveckla. Men de har ändrat på det en hel del. PS3 ska vara väldigt enkelt att utveckla till.

Wiis stora svaghet är klart styrkan och grafiken (Som inte är i samma skala som Game Cube). Trots att alla säger att grafiken inte är det viktiga så kommer nog många ändå att bli besvikna.
Wiis stora plus är ju alla coola grejor som den har och som kan ge en massa häftiga effekter samt nya sätt att spela på. Men jag tror att folk förväntar sig för mycket av det.

PS3s stora minus är priset, hur prisvärt maskinen än är, som kommer göra att många inte kommer ha råd med den i början.

Trots många experters påstående att Wii kommer vara konsolkrigets stora förlorare så tror jag inte riktigt på det. Jag tror att det blir XBox 360. PS3 kommer nu med allt som XBox 360 har fast också mycket mycket mer och dessutom mycket bättre. Bara en sådan sak som att man kan spela online gratis.
Dessutom kommer PS3 ha en komplett Mediacenter för nästan alla video/ljud/bild format samt alla sorters CD/DVD (Inklusive ROM). De verkar ha lärt sig från misstaget med PS2 och verkligen lagt in en massa coola saker i Mediacentert.
Dessutom har PS3 en massa efterlängtade spel (Minst 4 styck Final Fantasy XIII, Metal Gear Solid 4, Final Fantasy VII Remake (Visseligen bara hintad om just nu)) och kommer släppa 30 PS3 spel innan Jul vilket är många fler än XBox 360gjorde. (Eftersom många av dem var färdig utvecklade inför den förra releasen som skulle ha varit i våras).

Iallafall, jag är minte anti Wii eller anti XBox 360 eller någoting sådan. Faktum är att jag äger ett XBox 360 och kommer så småning om köpa ett Wii med.
Först så trodde jag att XBox 360 skulle sopa golvet med alla men det verkar som att de kommer bli sopade istället. Ironiskt med tanke på vilka smutsiga taktiker som M$ har kört för att smutskasta Sony. ;)

Jag postar här en liten guide till PS3 som jag har gjort. ;)
(OBS! Jag försöker inte trycka ner XBox 360. Komentarerna i guiden är ändast som gämförelser!)

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Posted Image


Lite info om PS3 inför världssläppet (Om världen består av alla utom Europa och Australien som får vänta tills Mars). En massa viktig och totalt oviktig info:

Region: PS3 spelen blir regionsfria. Det betyder att vi kommer kunna impotera spel från hela världen utan att behöva chipa först. Men filmerna kommer fortfarande ha regioner. Fast i form av bokstäver istället för siffror. T ex Amerika/Asien (Utom Kina) blir Region A.

Bakåtkompatibel:
PS3 kommer vara helt bakåtkompatibel med PSOne och PS2. Inte bara vissa spel (Som XBox 360) utan alla. Sparade filer kan man överföra med en speciell Minneskort adapter som finns att köpa för ca 100 kr.

2 versioner av konsollen: PS3 kommer släppas i 2 versioner. Basic och Premium version.
Basic kommer att ha en 20GB Hårddisk och kosta 4999 kr medans Premium kommer ha en 60GB Hårddisk och kosta 5999 kr. Vissa tycker att priset är dyrkt på PS3 (Med tanke på XBox 360 med HD kostar 3995 kr.) men experter har räknat på matrialet (Som är mycket högre kvalitet är XBox 360s matrial) och vad som ingår och kommit fram till att PS3 är mycket prisvärd och billigare än den igentligen borde ha blivit.
Dessutom är det enkelt för spelutveklare att göra spel till PS3.

Hårddisk: Som sagt, HD kommer finnas som 20GB och 60GB. Hårddisken kommer vara lätt att flytta och uppgradera. Man kommer kunna använda vilken 2.5" SATA notebook hard drive som helst till PS3 (Som dessutom inte är så dyra). HD kommer även korta ner laddningstiderna till ca 2-3 sek och i vissa fall 7 sek.

Nvidia RSX GPU: "Reality Synthesizer". 500MHz, 300-miljoner-transistor grafik chip baserat på GeForce 7800 GTX grafik teknologi.

Cell processor: 3.2GHz. Består av 1 PowerPC-baserad kärna med 7 "synergistic processing units".

The Cell processor will be powerful enough to drive a new class of gameplay physics impossible to run on older console hardware, including cloth and fluid simulations, as well as large-scale rigid-body interactions with hundreds and thousands of objects colliding onscreen. Today's PCs in comparison will need a physics add-on card or find a way to tap the GPU for physics processing to run PS3-level physics effects. Additionally, developers will be able to use the Cell's SPEs to give games new audio effects previously only available on the PC with dedicated audio processing.


Kylsystemets ljud: PS3 kommer inte låta mycket mer än PS2 utom vidd vissa korta stunder då den känner av hetta.

Vikt: PS3 kommer bli den konsollen som väger mest. Mer än den gammla XBox.

Stå: PS3 kommer kunna stå horizontalt och vågrätt. Och man kan byta ställning på den utan att spelen hänger sig.

Minne: System minne: 256MB XDR, Grafik minne: 256MB GDDR3, Sammanlagt minne: 512MB.

The increased graphics-memory bandwidth and storage space will let developers use high-resolution textures and enable antialiasing to provide detailed, jaggy-free graphics. The RSX's programmable shader capabilities greatly increase graphics efficiency and will let game developers use advanced effects such as subsurface scattering to simulate human skin.


Ethernet: 1 port i båda versionerna. I Premium versionen kommer det finnas en inbyggd 802.11 b/g Wi-Fi. (Ni som inte vet: Ethernet port är Bredbands anslutning)

Bluetooth 2.0 EDR

USB portar: 4 st.

Andra portar: Memory stick, Compact flash och SD card. (Ändast 60GB versionen)
HDMI Port, Digital Optical Out.

Resolutions: 480i, 480p, 720p, 1080i, 1080p.

Blu-ray: PS3 använder Blu-ray. Blu-ray skivor kan innehålla upp till 54GB.
Utöver Blu-ray skivor kommer den även kunna spela: CD-ROM, CDR+W, DVD, DVD-ROM, DVD-R och DVD+R. (Men det är osäkert om man kommer kunna se på filmfiler (T ex AVI) genom dem.

Six-axis Bluetooth wireless Controllers: Ser ut som den traditionella Dual Shock handkontrollen (Efter att "Rymdbananen" blev utmobbad). Med L2/R2 knapparna lite förstorade. Den har också six-axis motion-sensing som gör att spelet känner av hur man håller och vrider på kontrollen (Sex grader). Man kommer t ex kunna flyga flygplan genom det (Lutar kontrollen uppåt så flyger man uppåt, lutar den nedåt så flyger man nedåt). Man kommer också t ex kunnas spela Tennis med kontrollen UTAN att trycka på några knappar.
Kontrollen kommer inte ha Dual Shock. Orsaken är att Dual Shock förstör six-axis. Dessutom börjar folk tröttna på Dual Shock så jag tror inte det går så mycket.
Kontrollen kommer ha 30-timmars batteri. Och man kommer enkelt kunna ladda det genom att koppla en vanlig USB sladd till konsollen. (Ingen köpande av laddare som man måste till XBox 360)
Man kommer också kunna koppla nbort kontrollen från spelet utan att hela systemet fryser, som på XBoc 360.
Det ända dåliga är att bateriet inte går att byta om det skulle gå sönder. Då får man köpa ett nytt eller skicka kontrollen till Sony och få ett nytt bateri. Men det borde hålla i många år.
Den trådlösa kontrollen kommer ha en räkvid på 20-meter.

Spel 2006: 30 spel kommer släppas år 2006 (Alltså mellan 17 November och 31 December) Några av spelen är: Resistance: Fall of Man, The Elder Scrolls IV: Oblivion (Med extra grejor som inte finns till XBox 360, samt allt nerladdningsbart som finns till XBox 360 och PC), F.E.A.R., Call of Duty 3, Marvel: Ultimate Alliance (över 140 Marvel karaktärer i detta gigantiska action-RPG).
2007 kommer det sedan kommma bla Killzone 2, Final Fantasy XIII (Vilka av de 6 spelen vet jag inte), Splinter Cell 4, Assassin's Creed, Resident Evil 5, Grad Theft Auto 4 (Med 2 nerladdningsbara delar exlousivt till PS3, XBox 360 kommer få 2 egna exlusiva delar).

Nätverket: Inbygt nätverk. Man behöver inte köpa till grejor som man gjorde med PS2.
Nätverket fungerar rätt likt det i XBox 360 och kommer ge community features som:
Personal login accounts
Friends lists
Avatars
Matchmaking
Messaging
Voice chat
Video chat


PlayStation Store: Kommer fungera som Xbox Marketplace. Men man betalar med riktiga pengar, inga points. Man kan köpa kort i affärer och ladda upp pengar på sitt konto, precis som med XBox Live.
En cool grej är att man kommer kunna köpa saker från PlayStation Store innuti spelen. T ex du spelar Final fantasy XIII. Där finns en affär för Weapons, en för Magic och en för PlayStation Store där du inne i spelet kan köpa nerladdningsbart matrial för det spelet som direkt läggs till.
Det kommer finnas en massa matrial att ladda ner, enligt Sony. Mycket kommer vara gratis och vissa kommer kosta. Till t ex Grand Theft Auto 4 kommer det finnas 2 långa uppdrags delar att ladda ner. Och med vissa spel (T ex Gran Turismo) så kommer en kortare grund del av spelet släppas billigt och resten får laddas ner.

Online multiplayer gameplay: Allt online gaming kommer vara totalt gratis (Vissa spel,T ex MMORPG, kräver subscription). Man behöver aldrig köpa något Guldmedlemskap som man behöver med XBox 360.
Där kommer finnas ett stort lobby system med buddy lists, parties, clans, stats och persistent experience levels.
Man kommer också kunna sköta MMORPG subscriptions visa nätverket på PS3 och betala där. Alltså slipper man syssla med kreditkort och fixa med subscriptions via datorn.

Media meny: PS3 kommer använda "Xross Media Bar" meny system, det system som Sony använder i PSP och sina TV-aparater. Man kommer kunna växla horizontalt mellan users, system settings och media options som photos, music, videos, games, network och friends.
I users så kan man göra nya users eller växla accounts, föräldrar kommer kunna göra accounts till sina barn där de bara kan spela tillåtna spel.
I photo kan man välja Slide show i många roliga varianter. T ex en cool där pusselbitar av bilden ramlar ner tills bilden blir hel.
I music kan man lyssna på musik. Man kan lyssna på musik medans man tittar på Slide show. PS3 kan spela upp MP3, ATRAC, AAC och WAV.
Man kan impotera musik genom flash memory card eller USB. Man kan också rippa låtar från en CD skiva.
PS3 har en video meny men en Next-Gen kännsla. I menyn så kommer alla video klipp synas som tumnaglar av 15 sek. långa rörliga delar (Låter väldigt snyggare än en massa stillbilder).
Man kommer inte kunna föra över film-filer direkt från PC (Tack för det. Microsoft) utan man får använda flash memory cards eller genom USB. Jag vet ännu inte vilka filmfiler som kan köras på PS3 eller om man kan rippa dem från skivor. Men man behöver inte chippa PS3 för att se dem (Som med XBox 360).
Maskinens network meny ger tillgång till en Webbrowser, PlayStation Store och PSP Remote Play (Man kan streama filmer från PS3 till PSP. Man kommer även kunna använda PSP som backspegel i vissa bilspel.)
Webbrowser kommer ha alla tillbehör som behövs för att surfa (Inklusive Flash program). Man kommer kunna surfa på Internet via PS3 och kunna ha flera Webbrowser uppe samtidigt. Hur pass mycket av internet man kommer kunna ta användning av är oklart men de demonstrerade genom att gå in på Youtube.com och visa ett film klipp, så man kan nog anta att man kommer komma åt hela internet (Man kan koppla i ett USB keyboard). Men hur det kommer bli med nerladdningar och virus är oklart.

Linux
Man kommer kunna instalera Linux på hårddisken och göra om den till en vanlig dator. Och antagligen antivirus program med det.


Det där var det lilla jag vet just nu. :) Trevlig läsning. :P

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Jag kan göra en guide till Wii också, om ni vill. :)

Edited by Crusader, 12 November 2006 - 21:46.

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#9 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 12 November 2006 - 16:16

Grym genomgång Crusader - du rockar! Jag ser gärna en genomgång till Wii eftersom det är den jag är mest intresserad av :)
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#10 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 12 November 2006 - 16:46

Det var en guide som heter duga :)
Själv funderar jag på att köpa Xbox 360 :P

Winter is Coming


#11 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 12 November 2006 - 16:51

Crusader kan ju inte övertyga alla om sanningen. Några vet ju trots allt inte bättre - eller hur Rick? ;)
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#12 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 12 November 2006 - 20:51

Hmm, Wii var ju lättare sagt än gjort. Trodde aldrig det skulle vara så ont om fakta men Nintendo håller verkligen stenhårt i konsollen. De har vägrat ge ut ingående fakta om konsollen (Antagligen för att undvika att folk gemför med de andra konsollerna) Jag hittar nästan inget alls.

Men jag skriver vad jag hittar. ;) Tyvärr så kan det inte bli så ingående eftersom den informationen inte finns. Så jag gemför med PS3 de saker som går att gemföra, istället. :)

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Posted Image

Släpp datum EU: 9 December.

I Boxen:
1 Wii-mote (Fjärrkontrollen)
1 Nunchuk (Spak)
1 Wii ställ
1 Ställ platta
1 AC adaptor
1 AV kabel
1 Sensor bar
1 Sensor bar ställ
2 AA baterier (Till Wii-mote)
1 spel (Wii Sports: Wii Sports Tennis, Baseball, Bowling, Golf, Boxing)

Pris: Konsoll: 2649kr. Spel: Runt 600kr.

Storlek: Lång och small (157mm x 215.4mm x 44mm.) och svagt genomskinlig (Typ som PS3). Färgen är Vit och inte svart som först visades. (men fler färger kommer säkerligen finnas tillgängligare vid ett senare tillfälle)
Den ger från sig ett svagt ljusblått sken när den är igång.

CPU/GPU: 729 MHz IBM PowerPC "Broadway" CPU (Ca 1/4 av PS3), 243 MHz ATI "Hollywood" GPU (Ca 1/2 av PS3).

Styrka: 2x GameCubes styrka (Strax över gammla XBoxs styrka men långt från XBox 360).

Bluetooth Wii-mote controller: Kan koppla upp till 4 trådlösa kontroller (10 meters räckvid) samt 4 Game Cube kontroller.
Wii-mote är klart det viktigaste på maskinen eftersom det är i den alla finesser sitter.
Kontrollen, som ser ut som en fjärrkontroll, kommer ha:
1 D-pad
A-knapp (Trigger)
B-knapp
1-knapp
2-knapp
Home knapp
Power knapp
+ -knapp
- -knapp
Den har dessutom en liten högtalare som kan ge små ljudefekter i spel fast till en väldigt låg kvalitet.
Kontrollen har också rumble, fast bara i en svag grad.

En av de stora grejorna är klart accelerometer. Den saken som gör kontrollen riktigt cool.
En accelerometer känner av kontrollens rörelser och använder den informationen för att styra saker i spelet.

Wii-mote uses a built-in accelerometer and other motion detection hardware to judge motion, pitch, tilt and depth inside a 3D space.

Kontrollen blir vad den behöver vara i spelet.
Med andra ord:
I Metroid Prime så kommer man kunna sikta med kontrollen genom att peka på skärmen med den och trycka på en knapp för att skjuta där (Som de klassiska Duck-Hunt Pistolerna).
I Red Steel så blir kontrollen ett svärd och du svingar den för att få svärdet i spelet att slå.
I Wii Sports Tennis så slår man bollen med en slående rörelse av kontrollen.
En Sensor bar sätts framför TV-skärmen.
Nunchuk är en av de tillbehör som kan kopplas till kontrollen. (Fler sorter kommer släppas senare)
Den påminner lite om en Datormus och har en analogspak samt 2 hörnknappar (C,Z).
Den kommer ofta användas för att kontrolera karaktärer i spelen där man använder Wii-mote till annat.
Det kommer släppas spel som kommer kräva andra tillsattser till Wii-mote som man tyvärr måste köpa till.

Classic Controller: Påminner om Super Nintendos kontroll fast med 2 analoga spakar. Har de vanliga 4 knapparna samt axelknappar. Kontrollen måste köpas seperat vilket är synd eftersom många spel inte kommer kunna spelas med Wii-mote. (T ex Super Smash Bros. Brawl samt de flesta Virtual Console spelen)
Kontrollen kopplas till Wii-mote och är trådlös genom den. Tyvärr betyder det att man måste ha Wii-mote hängandes och dinglandes när man spelar.


Stå:
Horizontalt eller vertikalt.

Minne: 24MBs "main" 1T-SRAM + 64MBs other 1T-SRAM + 3MBs texture memory på GPU.

Hårddisk: Ingen. Istället används 512MBs internal flash memory för att spara t ex nerladdade spel.

Ethernet: 802.11b/g Wi-Fi. (Samma trådlösa uppkoppling till internet som PS3)

Skivor: 12cm Wii och 8cm GCN skivor. Men inte DVD.

Memory Slots: 2 GameCube Memory Pak slots. 1 SD memory card bay.

USB 2.0 portar: 2.

AV multi-port: S-video samt andra kompatibla.

Analog (vänster/höger) audio/DPLII

WiiConnect24: Håller maskinen alltid igång, även över nätterna. Maskinen är fortsatt kopplad till Ethernet även när den är avstängd och uppdaterar automatiskt.

Wii Channel: Wiis meny system samt motsvarighet till XBox 360 XBox Live och PS3 Playstation Network. Genom den kommer man få senaste nyheterna, den senaste väderraporten, nerladdningar till spel, nerladdningsbara spel osv. Allt man köper kommer kosta "Points" (Som med XBox Live) som fylls på.
Där ska även finnas en Web browser som låter en surfa på nätet men i hur stor utsträkning är ännu okänt.
Allt är trådlöst men om man inte kan använda trådlöst så kommer det finnas USB 2.0 LAN adapter att köpa.
Wii Channel att på en skärm kunna välja en massa olika "kanaler". Från början så kommer man bara kunna använda 48 Channels men det kommer man kunna uppgradera vid senare tillfälle genom att köpa SD card.
Channel ser alltså ut som 48 TV-rutor (Ca 12 syns på skärmen åt gången) med en bild på varje som hintar om innehållet. Alla kanaler kommer ligga huller om buller men det har hintats om att man kanske kommer kunna sätta ordning på dem.
Inga undermenyer utan allt kan nås från huvudskärmen. Detta är också det första som man ser när man slår på konsollen. Bild
Väldigt rörigt men på ett rätt kul sätt.
Olika Channels:
Disc Channel: Visar vad för skiva som för tillfället sitter i maskinen.
Wii Shopping Channel: Motsvarigheten till XBox Marketplace och Playstation Store. För att köpa bla Virtual Console spel. Man kan också köpa "points" att köpa för med kredit kort eller förbetalda kort. (Som med PS3 och XBox 360)
Photo Channel: För att med SD memory card kunna titta på bilder på TV-skärmen samt manuplera dem ( T ex ljus/färg), göra puzzel av dem, Slideshow osv. (Video guide) Man kan även skicka sina bilder via medelanden till andra Wii konsoller över Ethernet.
Internet Channel: Används för att surfa på Internet via en Web browser. Web browsern (Opera Browser) har flash och man kan Zooma in och ut med den men Opera browsern är inte gratis och kommer tyvärr kosta points att ladda ner.
Forecast Channel: Visar vädret.
News Channel: Visar de senaste nyheterna. Uppdateras automatiskt men kräver att man alltid är uppkopplad.
Mii Channel: Här kan man skapa sin egen Avatar som sedan används i vissa spel (T ex Wii Sports). De kan laddas till Wii-mote för att sedan laddas över till en annan konsoll.
Virtual Console Channels: För att spela Virtual Console spel (T ex NES, SNES).
Message Board: Används för att lämna medelande till andra familjemedlemmar (T ex "Jag har gått på Bio. Kommer igen kl. 23.". (Konsollen är, som sagt, tänkt att aldrig stängas av) Man kommer även kunna fästa bilder till medelanden samt SMSa. Samt man kan dela ut koder till vänner via internet och låta dem se medelanden.

Virtual Console: Med Virtual Console kommer man kunna ladda ner classiska spel från bla NES, SNES, N64, TurboGrafx 16 och Sega Genesis. Spelen kommer kosta mellan 30 kr och 100 kr.
30 spel kommer finnas att ladda ner vid starten. Bla The Legend of Zelda, Super Mario World, Super Mario 64 från Nintendo. Bonk's Adventure från Hudson. Sonic the Hedgehog, Ecco the Dolphin, Altered Beast, Golden Axe, Columns, Ristar och Toe Jam & Earl från SEGA.
Dessutom lovar Nintendo att 10 nya spel ska göras varje månad.

Nintendo DS: Man kommer trådlöst kunna koppla samman Wii med DS.

Spel: Wii kommer ha en del stora titlar som The Legend of Zelda: Twilight Princess, Metroid Prime 3: Corruption, Super Smash Bros. Brawl samt en egen Final fantasy serie.
Över 30 spel beräknas släppas under vintern.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------

Wii utvecklades för att vara så billig som möjligt. Och det märks verkligen. Det är rätt tydligt att så gått som alla pengarna gick till att utveckla Wii-mote kontrollen (Som verkligen verkar vara så fantastiskt otrolig att man kissar på sig lite när man tänker på den) för själva konsollen verkar i större grad vara billigt värdelöst skräp.
Hade det inte varit för Wii-mote kontrollen och att man kan spela alla gammla Nintendo/Sega spel på den så hade jag ALDRIG ens funderat på att köpa den och jag tror nog att många håller med om det.
Men Wii-mote gör ju att man verkligen vill spela de spelen som kräver det. (Tillochmed sport spel som jag annars hatar) Det låter verkligen kul, trots den gammla dåliga grafiken. Dessutom kommer den ha ett otroligt biblotek med classiska spel. Men sedan kommer där bara finnas 512 MB att spara spelen och sparfiler på så i slutändan kommer man ha samma problem som med Game Cube. Att det inte räcker till.
Men jag tänker satsa på PS3 först för den känns klart bäst som konsoll och mediacenter. Dessutom är Wii på tok för dyr om man tänker på vad man får för pengarna.
Dessutom är det nästan ett krav att man har ett bredband kopplat till konsollen helatiden för att den ska funka som det är tänkt.

Edited by Crusader, 12 November 2006 - 21:31.

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#13 Chrille

Chrille

    Senior Captain

  • Members
  • 769 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 12 November 2006 - 21:01

Jag siktar på en PS3 för jag har sett speltitlar som verkligen intresserar mig. Dock är den ju väldigt dyr i jämförelse med de andra konsolerna. :(

#14 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 12 November 2006 - 21:39

ÅTerigen stort tack för en genomgång med mycket fakta. Strålande jobb Crusader!
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#15 Snälle Hulken

Snälle Hulken

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 3,861 posts
  • Location:Trånkan City (den exklusiva stadsdelen)
  • Interests:Mest Science Fiction och skräck/splatter/gore

Posted 12 November 2006 - 21:41

Jag håller med om att det är Wii-moten och bakåtkompatibiliteten (jag ska köpa Goldeneye :D ) som lockar mest, men även de spel som Nintendo utvecklar, vilket alltid har varit fallet. Mario, Metroid, Zelda, Smash Bro's, Resident Evil osv. :)
The sky's the limit.

Jon var namnet:

#16 Hofling

Hofling

    The Hoff

  • Moderator
  • 3,277 posts
  • Gender:Male
  • Location:Borås

Posted 13 November 2006 - 00:54

MGS 4 - Only for PS3. 'nuff said :P

Min bildtråd - Min dA-sida - Min facebook-sida

>>Årets manlige medlem 2006<<


#17 Illyria

Illyria

    Commodore

  • Members
  • 1,533 posts
  • Gender:Male

Posted 13 November 2006 - 01:13

Jag förstår inte dagens spel/grafik, jag gillar pixelgrafik och mitt Nintendo 8-bitars, men jag har funderat på att köpa ett litet Nintendo DS.

#18 Mjolnir

Mjolnir

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,000 posts
  • Gender:Male

Posted 13 November 2006 - 01:21

Det är förståeligt. Många nutida TV-spel är bara versioner av gamla reliker från 8-bitarseran ändå, fast med snyggare presentation.

#19 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 13 November 2006 - 01:26

Då skulle jag nog snarare rekomendera Wii för dig, Illyria eftersom du kan spela alla gammla Nintendo 8 och 16 bitars spel samt Sega 8 och 16 bitar för ett billig peng per spel. Dessutom kommer de utveckla 10 pixel spel i månaden till kpnsollen. :)
Fast det är ju klart, vill man spela medans man t ex åker buss eller är ute på stan eller på jobbet/skolan så är ju DS att föredra (Eller igentligen PSP, tycker jag, men DS är nog mer din typ).
Sen är ju DS rätt billig med.

Mjolnir: Det märks verkligen att du inte spelar så värst mycket för du vet verkligen inte vad du talar om. :D

Edited by Crusader, 13 November 2006 - 01:28.

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#20 Tom_Hell

Tom_Hell

    Senior Commander

  • Members
  • 300 posts
  • Location:Vintergatan, Jorden, Europa, Sverige, Örebro
  • Interests:Kiss, Star Trek, Spel, Film, Sci-Fi, Fantasy

Posted 13 November 2006 - 02:28

Det är förståeligt. Många nutida TV-spel är bara versioner av gamla reliker från 8-bitarseran ändå, fast med snyggare presentation.


Nja, det stämmer att flera av dagens storsäljare har sin grund i gamla 8 elelr 16-bitars spel. Men det är långt mer än grafiken som förbättrats. Bara det faktum att tekniken möjliggjort spel i 3D har gjort att nästan helt nya spelidéer poppat upp.
MGS har t ex väldigt lite att göra med sin föregångare på NES:en. Super Mario är inte i närheten av de första spelen på samma maskin. Så är det även med en drös andra "återanvända" spel på marknaden idag. Ofta är det namnet som är den gemensamma nämnaren. Lite som i filmindustrin idag med s k "re-makes" som ofta är något helt annat än föregångaren...

Själv är jag dock fast i Retro-träsket. Jag kör PSOne för fullt liksom 8/16-bits spel på min PC. Jag har så smått börjat smida planer på att köpa en PS2:a då både maskinen och framförallt spelen går att få tag i nu för en rimlig penning.
En annan intressant detalj om spelen idag är att priserna på spel till konsoller faktiskt har sjunkit. (Minns att jag köpte Phantasy Star 2 till mitt SEGA 8-bitars för 600SEK i början på 90-talet nån gång. )
PC-spelen har sjunkit mer och därför "känns" konsollspelen dyra.
"Var får US Gold alla galna namn till spel ifrån? Jo, varje gång ett obetitlat spel dyker upp håller de en företagstävling med ett lämpligt pris. Det var så Psycho Pigs UXB fick sitt namn, och priset var ett kilo prima bacon."
/Nyhetstext i den engelska tidningen Crash, nr 57 1988

--> Retroguiden - ger dig mervärde på dina gamla spel

#21 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 13 November 2006 - 03:59

Ja, så låga som priserna är till konsoller nu har de aldrig varit innan. De flesta ligger på 499 (549-599 om du köper i matafärer) och ibland under.
T ex Final Fantasy 7: DoC som precis släpts kostar bara 340 kr.
När XBox och PS2 började så kostade spelen 699.
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#22 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 13 November 2006 - 09:01

Jepp, det stämmer. Eftersom det inte gick att göra RE5 till Wii så valde de att göra ett annat RE spel istället.


Ah, tack för screen shotet - det hade jag inte sett. Hade inte hört något alls om det sedan dess. Det här är ju goda nyheter :)

Och skälet till varför man måste köpa både Wii och PS3. :)

Jag hoppas vi får ett spel med Jill i huvudrollen igen...

Mjolnir: Det märks verkligen att du inte spelar så värst mycket för du vet verkligen inte vad du talar om. :D


Instämmer. Ett sådant här uttalande som Mjolnir gör är grundlöst och visar på att man inte satt sig in i spelet. Den narrativa utvecklingen inom dataspelen är enorm gentemot de tidigare spelen och att säga något annat visar på hur lite man egentligen vet. Du kan för övrigt dra starka paralleller mellan filmens historiska utveckling. Jag gjorde en del research inför min D-uppsats och även om det inte var huvudsyftet med uppsatsen så var jag tvungen att beröra området eftersom jag studerade just skillnaden mellan spel och film. Så om Mjolnir vill ha vidare lästips i frågan, så är det bara att be om hjälp. :)

Lite som i filmindustrin idag med s k "re-makes" som ofta är något helt annat än föregångaren...


Mer korrekt vore att jämföra med kortfilmerna från 1800-talet och dagens filmer. ;)
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#23 Erika

Erika

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,783 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Trollhättan
  • Interests:Böcker, serier, film, TV-serier, TV-spel m.m.

Posted 13 November 2006 - 09:05

Ja, så låga som priserna är till konsoller nu har de aldrig varit innan. De flesta ligger på 499 (549-599 om du köper i matafärer) och ibland under.
T ex Final Fantasy 7: DoC som precis släpts kostar bara 340 kr.
När XBox och PS2 började så kostade spelen 699.


Dessutom dröjer det inte länge förrän vissa spel säljs till ett (mycket) billigare pris.

#24 Mjolnir

Mjolnir

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,000 posts
  • Gender:Male

Posted 13 November 2006 - 10:01

Mjolnir: Det märks verkligen att du inte spelar så värst mycket för du vet verkligen inte vad du talar om. :D

Nej? Jag har varit gamer sen 4 års ålder och har prövat spel till varje konsol från de stora utvecklarna sen 8-bitarseran. Mitt problem med TV-spel är detta: spel har funnits på den kommersiella marknaden i 35 år men har fortfarande inte accepterats som en seriös hobby bland allmänheten, utan ses som något småbarn och arbetslösa slackers fördriver sin tid med. Särskilt i media är denna nidbild förankrad; i P3 går ibland ett program där spel recenseras. Tyvärr så går det ut på att en vuxen man ställer frågor till nån snutig liten unge som får dela med sig av sina prepubertala insikter. Trots att verkligheten ser annorlunda ut är det medias porträtt av gaming i ett nötskal, även om det förekommer undantag (jag minns ett program på SVT där Leif Pagrotsky var med och diskuterade om spelutveckling skulle få statligt stöd, som en kulturverksamhet). En stor anledning till att det ser ut så här anser jag vara TV-spelens dominans på marknaden, i deras nuvarande form.

När ens interaktivitetsverktyg med spelet är en handkontroll med några knappar och ett styrorgan på så bäddar det liksom för simplicitet. Men företag som Sega försökte iaf driva konceptet till högre nivåer med spel som Shen Mue. Nintendos konsoler har alltid haft en kiddieprofil så dem kan man väl inte klandra för att de håller uppläget simpelt. Men under andra halven av 90-talet när PSX slog igenom så öppnades Hades portar. Alla ville ha en del av kakan och miljarder spel föstes ut på löpande band. Dessutom fylldes de med FMV-sekvenser som låtsades berika storyn men bara försökte dölja faktumet att själva speldelen sög för att den var repetitiv, tråkig, whatever. Sega och Nintendo hade varit i branschen sen dess vagga och hade en känsla för vad som gjorde ett spel kul. De såg till att ge tredjepartsutvecklade spel till deras konsoler en kvalitetsstämpel som de förtjänade. Inget sådant från Sony, för vilka intäkterna var viktigast och att marknaden var översvämmad med värdelösa spel till deras maskin bekymrade dem inte.

Jag påstår inte att PC-marknaden är något himmelrike för gamers. Men där kan iaf vem som helst med programmeringskunskaper utveckla och distribuera ett spel. Det möjliggör en kreativitet som märks även på den kommersiella marknaden, om man letar sig bortom Topp 20-listan. Spelupplevelsen man kan få när man inte begränsas av en klumpig handkontroll är fantastisk. Elitism tycker ni kanske, men det funkar för mig.

Den narrativa utvecklingen inom dataspelen är enorm gentemot de tidigare spelen och att säga något annat visar på hur lite man egentligen vet.

Ja, jag vet. Men nu var det TV-spel jag pratade om.

#25 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 13 November 2006 - 10:28

Ja, jag vet. Men nu var det TV-spel jag pratade om.


Det gjorde jag med.

Angående nidbilder så ter det sig uppenbart att den som har den största av alla inte är allmänheten. :rolleyes:
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«