Jump to content

Photo

Wars eller Trek?


  • Please log in to reply
172 replies to this topic

Poll: Vad anser just DU är bäst?

Vad anser just DU är bäst?

You cannot see the results of the poll until you have voted. Please login and cast your vote to see the results of this poll.
Vote Guests cannot vote

#51 Snälle Hulken

Snälle Hulken

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 3,861 posts
  • Location:Trånkan City (den exklusiva stadsdelen)
  • Interests:Mest Science Fiction och skräck/splatter/gore

Posted 15 September 2005 - 17:12

Den var förresten 19 km. Källa.

The surface of the Executor was dotted with all sorts of weaponry. Its front arc was covered by 200 heavy and light turbolaser batteries, 50 concussion missile launchers, 100 ion cannons, and 20 tractor beam projectors. Its side arcs each boasted coverage by 75 light turbolaser batteries and 50 heavy turbolaser batteries, as well as 75 missile tubes, 50 ion cannons and 10 tractor beam projectors. The rear arc, traditionally the least defended area of a vessel, had an impressive weapons array of 50 heavy turbolaser batteries, 50 missile tubes, and 50 ion cannons.

Heh, Enterprise håller nog i... 30 sek?  :P

Mer utvecklad teknik. Kiss my yellow butt, Enterprise behöver en person på [många] och ett gigantiskt system för att gå in i Hyperspace. Falcon gör det med en smugglare, en wookie, en prinsessa, en unge från ingenstans och en gammal gubbe.  :lol:

Överdrivet? Hah, bara för att SW-galaxen har nått så mycket längre i tekniken måste det ju inte vara överdrivet!

<{POST_SNAPBACK}>


ang. hyperspace så har du helt fel! de ökar nämligen hastigheten till warp och färdas i ljusets hastighet... ;)

så du tycker inte att det är överdrivet med 19km långa skepp och allt det där du sa? dessutom står jag fast vid att star trek har mer utveklad teknik, där star wars istället har oförklarlig fantasy-liknande element.

Så min gamla fråga fick nytt liv...

enterpris e (sovereign class) är 685 m (says the nerd), och visst, star destroyern och allt vad de nu heter är mycket större, men size doesn't always matter. enterprise har ju NÅGOT mer utveklad teknik och jag tror inte att destroyerns sköldar kan hålla så länge mot det (om inte annat går de säkert att "bypassa"), och sen är det bara att beama in ett boarding team som tar över bryggan och sätter skeppet på self destruct :D

<{POST_SNAPBACK}>


Riktigt så enkelt är det nog inte att ta över ett slagskepp. Officerarna på bryggan är inga paficistiska forskare och inte heller stormtrupperna. Hur pass bra bra skulle ett boarding team vara i närstrid mot strormtrupper som sedan födseln är programerade för strid? Hur skulle boardingteamet hanterat Lord Vader med Sith-strypning, blixtar och ett hans något taskiga humör.. ;)

<{POST_SNAPBACK}>

äh, är han där också? :P men jag trodde inte det stog så många stormtroopers på bryggan. så om boarding-teamet tar ut de få som finns där och sedan lyckas stänga bryggan från resten av skeppet är ju saken biff. det är väl så jag tror att starfleet skulle skött det. förutsatt att de bara hade enterprise ja. för annars när de går in i strid (vilket dom som sagt inte bygger sina skepp för) har de många många fler skepp. och om man skiter i vad starfleet gjort kan dom alltid beama ut hela besättningen (några i taget) från executor, och sedan beama ut dom i rymden.

och som jag sa för länge sedan tycker jag att ska star wars få skicka sin executor kan star trek få skicka en scimitar eller tactical borg cube, så kan enterprise få möta något rebell-skepp, en x-wing eller så :P
The sky's the limit.

Jon var namnet:

#52 Ned Flandiddelianders

Ned Flandiddelianders

    Fleet Captain

  • Members
  • 1,027 posts
  • Location:Karlstad
  • Interests:Film Serier Tv-spel Vänner Party

Posted 16 September 2005 - 10:54

Vad tycker Trekkies att man bör börja med som oerfaren Star Treak tittare, filmerna eller serierna, i så fall, vilka filmer och vilka serier (finns väl ett gäng med serier?!?)
I love the smell of napalm in the morning

#53 Snälle Hulken

Snälle Hulken

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 3,861 posts
  • Location:Trånkan City (den exklusiva stadsdelen)
  • Interests:Mest Science Fiction och skräck/splatter/gore

Posted 16 September 2005 - 17:47

en film är ju lättare att börja med, eftersom serierna tenderar bli liiiite längre :P men samtidigt är ju pilotavsnitten gjorda för att introducera nya tittare. film skulle jag nog rekomendera first contact, då det är min favorit, väldigt bra film och inte uråldrade sfx :P
vad jag har hört är ds9 den bästa serien enligt många så det kanske är värt att kolla in den piloten?
finns fler trekkers här som kan fylla i bättre är jag säker på :)
The sky's the limit.

Jon var namnet:

#54 Jaja

Jaja

    Lieutenant

  • Members
  • 80 posts
  • Interests:Starwars och LEGO. Och rock/punk/hårdrock/vad det nu är, såsom The Hives, Green day och Teddybears Sthlm.

Posted 18 September 2005 - 13:08

Om borgerna skickar en sån där jädrans kub skickar Imperiet Dödsstjärnan... :evil:

X-wingen är ju bara en fighter, den Här skulle nog rebellerna skicka... B)

Mystiken är ju bara bra, skulle SW (som ST?!) avslöja allt om SW galaxen skulle 1) Det ta lång tid. 2) SW skulle bli i princip lika uselt som ST.

Wrap och Hyperspace är samma sak, bara det att ST inte är tillräckligt sofistikerat att använda den bättre metoden.

#55 Walker

Walker

    Rear Admiral

  • Aktiv member
  • 3,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:Dodge City

Posted 20 September 2005 - 09:45

Eftersom det var jag som startade frågan som ni bråkar om får jag komma med ett avgörande. Förhoppningsvis ett rättvist beslut.

StarTrek vinner på mer avancerad teknik. Känns både futuristisk och realistiskt på samma gång. Skeppen i StarWars är om jag ska vara lite elak "bara" 2:a världskrigsfartyg med rymdraketer.

Däremot vinner StarWars när det kommer till närstrid/slagsmål osv. Jedi/Sith som tränat kampsport och andra stridstekniker sedan födseln, detsamma med stormtrupperna. Dessutom lär Han Solo och Boba Fett osv inte backa för ett slagsmål.

Resultat 1-1. Kan vi enas om att de stora drakarna är bra men på olika saker?

#56 Jaja

Jaja

    Lieutenant

  • Members
  • 80 posts
  • Interests:Starwars och LEGO. Och rock/punk/hårdrock/vad det nu är, såsom The Hives, Green day och Teddybears Sthlm.

Posted 23 September 2005 - 18:46

Splittring... mjaej, det är väl mer de som gillar PT, de som lever med det, och de som hatar det... <_<

Shit, ni borde rensa lite moderatorer... :P

#57 Walker

Walker

    Rear Admiral

  • Aktiv member
  • 3,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:Dodge City

Posted 23 September 2005 - 19:23

Splittring... mjaej, det är väl mer de som gillar PT, de som lever med det, och de som hatar det...  <_<

<{POST_SNAPBACK}>


Ja det är en slags splittring eller mer exempel på osämja mellan fansen. När jag skrev splittring så tänkte jag främst på de "ortodoxa" som t.o.m hatar Special Edition från 97. Endast orginalversionen är de "riktiga" StarWars ingen förändring får ske. De är den den gruppen som samlar in namnunderskrifter för att Orginal-versionen från 70/80-talet ska släppas på DVD...eller på hemsidor skriver "Lucas raped my childhood" när spyr galla över Special Edition och Prequell Triology. De tillhör lyckligtvis en alltmer bortynande minoritet, de stora flertalet är nöjda att sagan är fulltalig.

Edited by Walker, 23 September 2005 - 19:27.


#58 Supertreck

Supertreck

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,113 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrtälje

Posted 23 September 2005 - 21:58

hördu, på det här forumet (och säkerligen på alla andra) har alla rätt att uttrycka sina åsikter fritt, men det betyder absolute inte att man har rätt att hacka så på något annat.

<{POST_SNAPBACK}>


Kan nog hålla med. Även fast att jag gjort bort mig 98 tusen gånger
så ligger det väl en aning sarkasm.

Att poängsätta med stickuttryck för sin egen skull är väl också fel
att använda inför andra där säkert någon kan känna sig träffad.

Men i SW är det ju meningen att det ska krigas och därför kan
det ju inte handla om så mycket annat.
Ärligt talat så gillar bättre dom gamla SW. I dom nya är det överdrivet
med effekter och uppmärksammar en eftersom sådant inte sker i dom
gamla filmerna.

SW väl något för sig. Det är ju inga upptäcksresande som besöker
andra planeter och andra för att bekanta sig i fredligt syfte.

#59 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 25 September 2005 - 16:01

Och så styr vi in forumet på dess egentliga syfte tack.

Star Wars vs. Star Trek - vad är egentligen bäst???

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#60 Ned Flandiddelianders

Ned Flandiddelianders

    Fleet Captain

  • Members
  • 1,027 posts
  • Location:Karlstad
  • Interests:Film Serier Tv-spel Vänner Party

Posted 25 September 2005 - 16:50

Jag har tänkt att göra ett seriöst försök (!?!) att se alla Star Treakfilmer, och även ta en titt på serierna för att få mig en helhetsbild. Kommer att uppdatera min resa...

Men först...

Kommer jag köra en Star Wars maraton denna vecka, börjar med episode ett och fortsätter igenom serien resten av veckan. Där vet jag vad jag får och att jag fullkomligt älskar det!

Edited by Ned Flandiddelianders, 25 September 2005 - 16:57.

I love the smell of napalm in the morning

#61 Forever Xena

Forever Xena

    Warrior Princess

  • Moderator
  • 10,223 posts
  • Gender:Male

Posted 25 September 2005 - 16:51

Jag har ingen aning vad som er bäst.

De er väl begga bra på deras sätt ?

Xena doesn't just have a warcry. She made war cry. Just ask Ares

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

If you're going through hell, keep going.Winston Churchill

Combat Information Center

Min avatar samling


#62 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 25 September 2005 - 17:05

Nu har jag flyttat bort en massa tjafsposter från det här topicet. Har jag missat nåt, PM:a mig.

Please continue, men inom ämnet, tack.

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#63 Walker

Walker

    Rear Admiral

  • Aktiv member
  • 3,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:Dodge City

Posted 25 September 2005 - 18:05

Det är svårt att ge ett objektivt svar på frågan StarTrek vs StarWars, kanske kommer man fram till svaret genom mäta dessa giganter inom olika kategorier.
Jag har tidigare tagit upp teknik och stridsförmåga men de finns säkert fler områden.

StarTrek vinner på mer avancerad teknik. Känns både futuristisk och realistiskt på samma gång. Skeppen i StarWars är om jag ska vara lite elak "bara" 2:a världskrigsfartyg med rymdraketer.

StarTrek vs StarWars 1-0

Däremot vinner StarWars när det kommer till närstrid/slagsmål osv. Jedi/Sith som tränat kampsport och andra stridstekniker sedan födseln, detsamma med stormtrupperna. Dessutom lär Han Solo och Boba Fett osv inte backa för ett slagsmål.

StarTrek vs StarWars 1-1

Ålder , Den första StarTrek-serien kom redan på 60-talet medans StarWars kom i slutet på 70-talet.

StarTrek vs StarWars 2-1

To be continued...

Edited by Walker, 25 September 2005 - 18:05.


#64 Snälle Hulken

Snälle Hulken

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 3,861 posts
  • Location:Trånkan City (den exklusiva stadsdelen)
  • Interests:Mest Science Fiction och skräck/splatter/gore

Posted 25 September 2005 - 18:17

antal serier/filmer/böcker/whatever: star trek vs star wars 3 - 1
The sky's the limit.

Jon var namnet:

#65 Walker

Walker

    Rear Admiral

  • Aktiv member
  • 3,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:Dodge City

Posted 26 September 2005 - 14:15

Mest ikoniserade skurk. Darth Vader hamnar alltid på top-tio-listan över de mest populära skurkarna. Alla vet vem han är oavsett om man gillar Sci-Fi eller ej. Han är en självklar del av det populärkulturella arvet precis som Beatles och Elvis.



StarTrek vs StarWars 3-2

#66 Supertreck

Supertreck

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,113 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrtälje

Posted 26 September 2005 - 18:53

Vi får inte glömma helheten när det gäller Star Trek.
Än kan det inte vara rättvist när Star Wars-serien inte är klar.

I Star Trek händer det massvis med olika saker där krig och stora
redogörelse i konflikter. Upptäckter på en massa saker och
undersökningar.

Att jämföra Star Wars med Star Trek är enligt mig fel
i och med att Star Trek inte grundar sig på att just kriga.

Det är ju bara i nödfall i speciella tillfällen det sker när dom
i Star Trek blir tvugna att använda vapen. Men helst vill dom ju
undvika det.

Det här låter princip konstig jämförelsen som att jämföra serien
Texas ranger med typ Fredag den 13. Vem är bäst?

Edited by Supertreck, 26 September 2005 - 18:57.


#67 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 26 September 2005 - 19:14

Men grunden i Star wars är knappast bara att kriga heller. Det är mer en familijesaga. Eller helt enkelt saga.
*Hockey och superhjältar*

#68 Walker

Walker

    Rear Admiral

  • Aktiv member
  • 3,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:Dodge City

Posted 26 September 2005 - 19:50

Vi får inte glömma helheten när det gäller Star Trek.
Än kan det inte vara rättvist när Star Wars-serien inte är klar.

I Star Trek händer det massvis med olika saker där krig och stora
redogörelse i konflikter. Upptäckter på en massa saker och
undersökningar.

Att jämföra Star Wars med Star Trek är enligt mig fel
i och med att Star Trek inte grundar sig på att just kriga.

Det är ju bara i nödfall i speciella tillfällen det sker när dom
i Star Trek blir tvugna att använda vapen. Men helst vill dom ju
undvika det.

Det här låter princip konstig jämförelsen som att jämföra serien
Texas ranger med typ Fredag den 13. Vem är bäst?


Är du StarTrek-fan eller StarWars-fan? Svårt att gissa vilket när man läser ditt neutrala inlägg. Hmmm sorry vilken dum fråga...läste bara ditt inlägg och inte ditt namn Supertrek... :blush:

Edited by Walker, 26 September 2005 - 19:58.


#69 SavedByZero

SavedByZero

    Fleet Captain

  • Members
  • 1,173 posts
  • Location:Linköping
  • Interests:musik, film TV böcker, fotboll. ishockey, fri idrott<br />Allt som har med SF att göra.....<br />Arthur.C.Clarke<br />Isaac Asimov<br />Greg Bear<br />Peter Nilsson<br />Clifford D Simak<br />Poul Anderson<br />mm<br />-----<br />Babylon 5<br />Star Trek- alla<br />Firefly<br />Lost<br />The 4400<br />Arkiv X<br />MilleniuM<br />Surface

Posted 26 September 2005 - 20:01

Egentligen är det som att jämföra äpplen o päron...
Star Trek bygger på, och vinnlägger sig om att bygga på vedertagna vetenskapliga principer för att få det rätt, men att man sen tar ut svängarna och extrapolerar lite för att testa gränserna vilket gör ju att det blir Science Fiction av det hela.
Star Wars är en klassisk saga om gott och ont med fantasyinslag som mystiska "The Force" som råkar utspela sig i rymdmiljö.
Håller på Star Trek :D
"It's a whole new world."
"Laura Daughtery" -Surface
My name is John Loengard. I'm recording this because we may not live through the night. They're here, they're hostile, and powerful people don't want you to know about it. History as we know it is a lie ......
"John Loengard"-Dark Skies
I'm federal agent Jack Bauer, and today is the longest day of my life.
"Jack Bauer"-24

#70 Jaja

Jaja

    Lieutenant

  • Members
  • 80 posts
  • Interests:Starwars och LEGO. Och rock/punk/hårdrock/vad det nu är, såsom The Hives, Green day och Teddybears Sthlm.

Posted 27 September 2005 - 13:53

Alltså, den egentliga likheten mellan SW och ST är att det utspelar sej i rymden. (Vilket dock SW inte gör i alla lägen...) och namnet "Star". Hade ST hetat... Trek Voyage hade det inte alls blivit samma spänning i banden så att säga. Då skulle man kunna gilla både SW och ST utan att förrå någon av de...

#71 Dan-Arsel

Dan-Arsel

    Cadet First Year

  • Members
  • 6 posts
  • Location:Stockholm

Posted 18 October 2005 - 23:03

Jag tycker World of Warcraft är bra. Jag fick inte se Star Wars för min mor, det var för mycket stridigheter i den. Men jag har hört att Star Träk är jättebra. Fast jag tycker de där klingon-gubbarna är läskiga. Så ibland vågar jag inte kolla.
"mummel"

#72 Snälle Hulken

Snälle Hulken

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 3,861 posts
  • Location:Trånkan City (den exklusiva stadsdelen)
  • Interests:Mest Science Fiction och skräck/splatter/gore

Posted 18 October 2005 - 23:06

tycker inte du eller din mor att wow är läskigt då? :)

Edited by Thrai, 18 October 2005 - 23:07.

The sky's the limit.

Jon var namnet:

#73 Hofling

Hofling

    The Hoff

  • Moderator
  • 3,277 posts
  • Gender:Male
  • Location:Borås

Posted 18 October 2005 - 23:17

Jon, nejn nej nej nej... WoW är inte det minsta läskigt, man stöter bara på skelett, zombies, spöken hela tiden om man är i western och eastern Plaguelands. Inget läskigt med det ;)

Min bildtråd - Min dA-sida - Min facebook-sida

>>Årets manlige medlem 2006<<


#74 Aztecface

Aztecface

    Commodore

  • Members
  • 1,336 posts

Posted 18 October 2005 - 23:19

Jag tycker World of Warcraft är bra. Jag fick inte se Star Wars för min mor, det var för mycket stridigheter i den. Men jag har hört att Star Träk är jättebra. Fast jag tycker de där klingon-gubbarna är läskiga. Så ibland vågar jag inte kolla.



:blink:

EEEEEEEEEHHHHHHHHHH??????????????
"There once was a man from Nantucket..."

#75 Snälle Hulken

Snälle Hulken

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 3,861 posts
  • Location:Trånkan City (den exklusiva stadsdelen)
  • Interests:Mest Science Fiction och skräck/splatter/gore

Posted 18 October 2005 - 23:31

Jon, nejn nej nej nej... WoW är inte det minsta läskigt, man stöter bara på skelett, zombies, spöken hela tiden om man är i western och eastern Plaguelands. Inget läskigt med det ;)

och då är warcraft ändå inte i närheten av så "läskigt" som diablo (och även starcraft)
The sky's the limit.

Jon var namnet: