Jag tycker mig känna igen det där. Själv läste jag det mesta av Tolkien när jag gick på gymnasiet, inte för att jag var speciellt imponerad av hans värld, mer då för att veta vad alla andra pratade om. Jag tyckte att det stundtals var ganska segt att läsa och i det fallet så föredrar jag filmerna som är mycket sevärda. Man kan ju undra om Sagan om Ringen verkligen fått sånt stort genomslag om den skrivits exempelvis på 80-talet. Tolkien var först och jag tror nog att det var mest därför hans verk blev ett riktmärke. Jag är glad att jag läst böckerna, men jag tror inte att jag någonsin kommer att göra om det. Där kan man jämföra med Wheel of Time som jag hunnit läsa tre gånger vid det här laget...
Game of Thrones kommer jag säkerligen att läsa om också någon gång när serien är avslutad, förmodligen då kombinerat med att jag ser TV-serien.
Shannara-serien var ju lättlästa böcker även om dom inte var särdeles orginella. Jag tror på TV-serien, kanske mest för dom vackra vyerna som man såg på trailern.