Jump to content

Photo

Eurovision Song Contest 2007


  • Please log in to reply
144 replies to this topic

#76 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 13 May 2007 - 16:09

Nu är ju Finnarna dessutom skylldiga oss 4 poäng. Vi fick bara 8 av dem medans vi gav dem 12. ;)

Edited by Crusader, 13 May 2007 - 16:09.

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#77 Mjolnir

Mjolnir

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,000 posts
  • Gender:Male

Posted 13 May 2007 - 16:15

Jag stämmer in. Vissa reagerar som om den västerländska civilisationens fall är förestående pga det här (det kan iofs stämma men ESC är inte ansvarigt ;) ). "Öststatsfenomenet" är inget som började i år och ändå lyckades Finland kamma hem segern i fjol. Serbiens låt gör inget för mig men tydligen tilltalar den många och resten av fältet höll inte måttet helt enkelt. Det är en sångtävling, inte världsdelarnas krig.

lolz åt de som säger att de aldrig ska titta igen men kommer sitta där nästa år och göra precis det. Om inte annat så för att kunna bitcha om att fel låt vann. :lol:

#78 Marie Morot

Marie Morot

    Deputy Admiral

  • Members
  • 10,069 posts
  • Gender:Female
  • Location:Lerum
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 13 May 2007 - 16:16

Gillar man percussion rekommenderar jag också japanska kodo-orkestrar. Jag skulle gärna gå på en sådan konsert också någon gång.

Angående att fattiga länder vinner tävlingen (Serbien är förhållandevis fattigt också) så brukar väl EBU och medlemsländerna bidra med både pengar och expertis för att sätta upp tävlingen där. När Ukraina (?) vann för ett par år sedan skickade Sverige/SVT både folk och teknik har jag för mig.
Support your local search and rescue unit - get lost.

#79 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 13 May 2007 - 16:19

Mjolnir: (det sista) Så har det väl varit i alla tider - både MFV och ESC? "Ingen tittar" men "alla har en åsikt" och "fel låt vann". :lol:

Visst känns det som att man aldrig vill se spektaklet igen, men jag vet ju hur det blir - det slutar med att man sitter där igen. ;)

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#80 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 13 May 2007 - 16:32

Intresant att de föredetta Soviet staterna vägrade rösta på Serbien (Eller iallafall ge dem högt poäng). De gav alla Ryssland det högsta. :P

Det var rätt kul när man satt framför TVn och alla sa på kör vad landet skulle rösta på innan de själva sa det för alla visste redan. :D

Jag brukar inte se ESC (Ärligt) längre. Har inte på många år. Ända igentliga orsaken jag gjorde det nu var för vi var hos min syster (Som fyllde år) och de skulle se det. Känns nu som bortkastad tid förutom ett par bra låtar och några snygga tjejer. Fast samtidigt så hade jag inte sett det så hade jag missat de bra låtarna också. Men av vissa låtar så hade jag alvarligt hemska mardrömmar av inatt (Ukraina och nån annan) och deras bidra önskar jag att jag aldrig sett.
Plus att den sista timmen var riktigt tråkig.
Sen känns det meningslöst att se på det om skräp ska hamna i topp och de bra hamna längre ner. (Och då menar jag nödvändigtvis inte Sveriges)
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#81 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 13 May 2007 - 16:48

Besviken utav bara den... :( Trodde vi skulle slå finnarna åtminstone, men icke, en placering under.

Sen att Ukraina blev 2'a, är ju MONSTRUÖST! Det där är inte musik! Jag håller med Islands bidrags sångare: FRYGTELIGT.

Att Serbien vann vette sjutton... tjejen kan ju sjunga, men ändock är både hon och låten ohyggligt tråkiga..

#82 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 13 May 2007 - 16:49

Word
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#83 Walker

Walker

    Rear Admiral

  • Aktiv member
  • 3,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:Dodge City

Posted 13 May 2007 - 19:02

Att folk är så besvikna beror nog inte främst på att The Arks dåliga placering utan den totala Östifiering av Eurovision. Den har mycket riktigt pågått ett tag men år blev den extra tydlig. Många saknar säkert den gamla hederliga festivalen då nästan bara västländer deltog. Mer klassisk schlager, kanske även ett större engagemang bland länderna eftersom man inte skickade iväg vilket skit som helst..fanns givetvist undantag. Fler halv-kända artister deltog t ex Cliff Richards, Celine Dion, Claes af Geijerstam :whistle: På "Jurassic-eran" var Eurovision en av de få möjligheter som fanns för artister att nå en internationell publik, detta utnyttjades inte minst av ABBA.

Låtarna var kanske inte alltid bättre på den tiden, fanns mycket skit redan då men på den tiden hade aldrig de rena plojlåtarna inte en chans att nå medaljplats, de har dom idag. På den gamla goda tiden låg inte makten hos tittarna, istället var det mer eller mindre kvalificerade jurygrupper som bedömde låtarna. Tror att det finns en stor saknad hos schlagernördiga svenskar och andra nordbor för den här gamla goda tiden...men den kommer aldrig igen.

Det handlar inte längre om vilket land som har bästa låten. Frågan är om det nånsin har gjort det, men i kväll får den diskussionen inte plats här.

Det handlar om att vara ett land med många grannar.
Alla röstar på varandra, inklusive de nordiska länderna.
Undantagen är i alla fall få.
Därför kommer alltid bidragen från forna Jugoslavien eller forna Sovjetunionen eller Centraleuropa ha en enorm fördel, oavsett hur de låter.

-Aftonbladet

Edited by Walker, 13 May 2007 - 19:03.


#84 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 13 May 2007 - 19:13

Kan säga att Ukrainas kombination av bidrag och placering får mig nästan att omvärdera min syn på telefonröstningen. Dock så skall det nämnas att trots att tittarna hade sista ordet så var det jurygrupperna som ville ha Stenmarck - inte tittarna. ;)

Edited by XC, 13 May 2007 - 19:13.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#85 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 13 May 2007 - 19:17

Själv såg jag detta spektakel på finsk tv (var på en finlandskryssning) och en sak jag märkte var att vissa låtar textades till finska? :blink: Det som var ännu märkligare var att engelska låtar översattes ej förutom den irländska av nån anledning.
Jag fann detta extremt irreterande.

Winter is Coming


#86 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 13 May 2007 - 19:27

Haha. Det måste vara som att se Saltkråkan dubbad till tyska. :lol: *Minns den gamla goda Astra-parabol tiden*

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#87 Darth Wiggy

Darth Wiggy

    Captain

  • Members
  • 458 posts
  • Location:Helsingborg
  • Interests:Film, musik, star wars replicas, damer

Posted 13 May 2007 - 23:10

Det är dags att lägga ner den där skiten nu. Det är för många öststatsländer som sjunger massproducerade jalla-jallasånger som ingen förstår. Alternativet är att dela upp tävlingen i en öst och en västdel. Det är för stora kulturkrockar mellan öst och väst.
Posted Image

I'm a stormtrooper, yes I am! And I'm proud of it! In a SCOTTISH way! Posted Image

#88 Freja42

Freja42

    Senior Commander

  • Members
  • 369 posts

Posted 13 May 2007 - 23:38

Det är dags att lägga ner den där skiten nu. Det är för många öststatsländer som sjunger massproducerade jalla-jallasånger som ingen förstår. Alternativet är att dela upp tävlingen i en öst och en västdel. Det är för stora kulturkrockar mellan öst och väst.


Wow. Såg du samma tävling som jag? Massproducerad jalla-jalla sånger? Serbien som vann sjöng en helt vanlig ballad. På serbiska iofs men hallå, Tyskland sjöng på tyska, Frankrike sjöng på franska. (Eller ja, det skulle vara franska iallfall)! Några jalla-jalla sånger hörde jag inte men jag vet inte exakt vad du menar heller med det...

Jag ser inga kulturkrockar alls. Bara svenskar som inte tål att The Ark inte var uppskattade. Det var förväntat, jag tyckte redan från början att de inte passar in alls i Eurovision Song Contest. Och hela Sverige blir på dåligt humör och säger Nej, vi vill inte vara med när ni är dumma och inte röstar på oss. Så otroligt barnsligt så jag vet inte vad det är. Hela tidningarna är fulla av det idag. Katastrof? Nej, det var inte sämre än förra året. Men då vann ju Finland så då är ju allt bra! För Finland är ju vår kompis! :rolleyes:

Och alla som klagar på att Ukraina var utflippat, det var ingen som klagade när Lordi vann för det var det ju SVERIGES GRANNE! :D
Snacka om partiskhet... :rolleyes:

Kanske är det dags för väst-länderna att skärpa sig lite? Vi verkar bortskämda som små barn och tror att leksakerna är våra automatiskt. Nu när det är större konkurrens så blir vi sura när inte alla avgudar oss.

Men nåra kulturkrockar förstår jag inte. Tycker det mesta låter som fånig väst-pop... Jag saknar när musiken faktiskt lät som dom kom från olika länder.

Å andra sidan är det ju inte min tävling alls. :D Nu ska jag lyssna på Roger Cicero igen. Han är tamigfan så jävla bra så det är inte sant. Och jag hade aldrig vetat om honom om jag inte hade sett ESC! :lol:
--Freja
**************
Daniel Jackson: "Haven't you ever had a feeling that made absolutely no logical sense and it turned out to be right?"

*
Jack O'Neill: "Does it say 'colonel' anywhere on my uniform?!"

*

#89 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 14 May 2007 - 06:55

Nej, det var inte okej att Lordi vann för att de var våra grannar. Det var okej, för att de inte var ett spektakel utan var musiker. Kompententa sådana. Under monstermaskarna fanns det seriösa musiker, till skillnad från fallet Ukraina. Det är skillnad mellan en gimmick och ett spektakel. Sedan kan man givetvis få tycka vad man vill om hårdrocken - att den är dålig eller bra - men att det finns musiker där går det inte att sopa under mattan. Det är inte som fallet med Ukraina att allt hänger på spektakel.

Om du inte ser kulturkrockarna är du både naiv och blind, för det är klart och tydligt att de finns där. Det fanns där under tidigare år, men det blev betydligt tydligare i år. Andreas Nunstedt skrev en mycket tänkvärd krönika om problemet med det här kulturröstande (både varför det är ett problem, att alla gör det och att det underminerar tävlingen). Marie har också ekat hans krönika med sitt blogginlägg - om än med ett annat perspektiv. Sammanlagt tydliggör båda att det var ett tämligen idiotisk beslut att blanda in tittarna i röstandet. Jag sa det då, liksom jag säger det nu... Tittarna är för dumma (det här gäller de flesta gnällfisar som klagar hos Expressen och Aftonbladet som bara är bortskämda som du säger Freja) för att rösta på bra låtar framför kompisar och liknande. Att Ukraina hade en chans att vinna visar bara på hur fel upplägget är. Det är ett sjukdomstecken, en varböld på en tävling som sakta håller på att kväva sig själv.

Efter förra årets revoltuionerande nyskapande hade jag förväntat mig att tävlingen skulle utvecklas ytterligare, vilket jag tyckte att det var bra att skicka the Ark. Men det var en felkalkyl - nu blev det snarare återgång till mer konservativa sånger (för Molitva var det). Det är synd - även om låten är helt okej och jag inte har något emot den som segrare. (Tvärtom, mycket glad övert den vann istället för Ukraina.)
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#90 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 14 May 2007 - 08:53

Lordi må varit utklädda men de byggde inte hela sitt framträdande på spex - det gjorde Ukraina.

Edited by XC, 14 May 2007 - 08:55.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#91 Walker

Walker

    Rear Admiral

  • Aktiv member
  • 3,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:Dodge City

Posted 14 May 2007 - 10:39

Upprördheten över ESC´s Östifiering är inte enbart ett svenskt..eller ens nordiskt fenomen.

Italien redan gjort det, Belgien, Holland, Schweiz och Storbrittanien överväger att lämnar ESC. Danskarna verkar klart uppgivna.
Vi kan inte vara med i den här tävlingen längre, säger danske DQ., den Isländske s.k schlagerexpertern och Rockern går ett steg längre; Nu måste vi fan bara rösta på Sverige och Finland och inte någon annan. Vi måste stå enade. Det här är ett litet krig, säger Eirikur. - Aftonbladet.

Nej upprördheten finns knappast bara i Sverige, den här typen av inlägg är klart dominerande på BBC´s schlager-forum.

IT IS THE WORST BLOCK VOTING IVE EVER SEEN IN THIS CONTEST. Almost all of ex-russia's points consisted of :moldova, bulgaria, hungary, ukraine, russia, belarus etc. EVEN THE REST OF EUROPE HAVE NOW REALISED THAT THIS BLOCK VOTING COMPLETELY SPOILED THE SHOW. I am soo glad that the crowd were vocal about it and that they booed whenever these countries' representatives came on screen to read their cloned results. HOW COULD SERBIA WIN??? their song was a big pile of s@@@e, just proving that no matter what east europe countries send, they are bound to win from now on (and i hated the smug look he/she had on its face when they won, so arrogant). i think they should just have their own contest, and have a separate one for west europe.

Även tyskarna var upprörda östländernas fördel med fler grannländer=fler röster. Efterlyser ett återinsättande av det gamla jurysystemet.

Es muss wieder eine professionelle Jury her!!!
Es war wieder einmal typisch: Alle Nachbarländer haben sich gegenseitig Punkte geschenkt

Edited by Walker, 14 May 2007 - 10:41.


#92 Freja42

Freja42

    Senior Commander

  • Members
  • 369 posts

Posted 14 May 2007 - 13:34

Nej, det var inte okej att Lordi vann för att de var våra grannar. Det var okej, för att de inte var ett spektakel utan var musiker. Kompententa sådana. Under monstermaskarna fanns det seriösa musiker, till skillnad från fallet Ukraina. Det är skillnad mellan en gimmick och ett spektakel. Sedan kan man givetvis få tycka vad man vill om hårdrocken - att den är dålig eller bra - men att det finns musiker där går det inte att sopa under mattan. Det är inte som fallet med Ukraina att allt hänger på spektakel.


Men de som tyckte att låten var bra då? Den var synt/techno eller vad man nu kallar det, kanske inte alla gillar det men jag och andra tyckte den var rolig och enkel att dansa till. Jag gillar ingen hårdrock och tyckte inte Lordi var bra. Alla får väl ha sin smak och jag förstår inte vad det har med länder att göra.

Om du inte ser kulturkrockarna är du både naiv och blind, för det är klart och tydligt att de finns där.

Du behöver inte kalla mig naiv och blind bara för att jag inte håller med dig och andra, det är väldigt onödigt att använda såna ord och känns förolämpande.
Jag ser inga kulturkrockar. Jag är helsvensk, född och uppvuxen i Sverige. Om jag gillar en låt för att den är bra så spelar det ingen roll att den är från Bulgarien eller Ungern. Eller vad som nu räknas som öststater...



http://www.expressen...debatt/1.678336
--Freja
**************
Daniel Jackson: "Haven't you ever had a feeling that made absolutely no logical sense and it turned out to be right?"

*
Jack O'Neill: "Does it say 'colonel' anywhere on my uniform?!"

*

#93 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 14 May 2007 - 13:52

En bra låt är en bra låt oavsett språk, genre eller ursprungsland. Jag gillade vinnar låten, men anser att Ukrainas bidrag inte hade i festivalen och göra. Varför? För att dess syfte var inte en melodi eller sång som är festivalens grundsten utan ett spexat framträdande som bättre hör hemma i Talang 2007.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#94 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 14 May 2007 - 13:57

Men de som tyckte att låten var bra då? Den var synt/techno eller vad man nu kallar det, kanske inte alla gillar det men jag och andra tyckte den var rolig och enkel att dansa till. Jag gillar ingen hårdrock och tyckte inte Lordi var bra. Alla får väl ha sin smak och jag förstår inte vad det har med länder att göra.


Här ville jag klargöra en stor sak som du missar - man kan gilla skräp och brist på kvalité. Bara för du gillar något betyder det inte att det blir bra. T.ex. så älskar jag Resident Evil-filmerna - men är de bra? Nej. Men det hindrar inte mig från att gilla dem. Man får skilja sin egen smak från faktisk kvalité.

Säger jag att Lordi är bästa kvalité? Nej. Men till skillnad från Ukraina så har de lite mer än sina monsterdräkter att förlita sig på. (EDit: Det här går in lite på syftet med tävlingen, vilket XC också noterat.)

Du har helt rätt i att alla får ha sin smak, det är inte det någon som sagt emot och inte heller vad det hela handlar om.

Du behöver inte kalla mig naiv och blind bara för att jag inte håller med dig och andra, det är väldigt onödigt att använda såna ord och känns förolämpande.

Jag ser inga kulturkrockar.


Det handlar inte om att hålla med - det handlar om att inte blunda för faktum och låta okunskap leda ens åsikter. Visst, du får tycka att det inte är en kulturkrock - lika gärna som att vårt solsystem har två solar - men det förändrar itne faktum att det föreligger på så sätt.

Tanken var inte att förolämpa dig - tvärtom, för din skull satt jag och omformulera om inlägget två gånger för att du skulle tolka det som mindre antagonistiskt (eftersom du tagit illa upp i tidigare diskussioner).

http://www.expressen...debatt/1.678336


Den där artikeln är felkonstruerad så det skriker. Först och främst, jag håller med om att Serbiens låt är en godkänd vinnare (det är Ukraina jag stör mig på av de konkreta bidragen). Sedan går den i klinch med vad jag redan tidigare sagt är idioterna som svarat. Visst, det finns gnällpersoner som inte ser den egentliga sakfrågan, utan bara är besvikna på att The Ark inte vann. Men det är inte det som jag propagerat för i tidigare tråden.

Läs istället Andreas Nunstedts (sp?) krönika i Expressen rörande just Melodifestivalen. Den är betydligt "on topic" på det som jag klagat på. Och kompletera den läsningen med Maries blogg.
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#95 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 14 May 2007 - 14:22

En uträkning gjord på "annat forum" (önskar jag kunde referera, men min "källa" är även den en kopia... :blush: ) ger lite perspektiv på 'öststatifieringen':

Så här blev årets slutställning:
1. Serbien 268
2. Ukraina 235
3. Ryssland 207
4. Turkiet 163
5. Bulgarien 157
18. Sverige 51

Om bara de 23 länder som deltog 1999 (då Sverige senast vann) hade fått rösta hade slutställningen blivit så här:
1. Serbien 144
2. Ukraina 126
3. Turkiet 107
4. Ryssland 99
5. Bulgarien 83
16. Sverige 41

Och om inga gamla östländer alls fått rösta (bara sjunga):
1. Serbien 128
2. Ukraina 111
3. Turkiet 111
4. Ryssland 84
5. Bulgarien 80
11. Sverige 51


"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#96 Freja42

Freja42

    Senior Commander

  • Members
  • 369 posts

Posted 14 May 2007 - 15:48

Du behöver inte kalla mig naiv och blind bara för att jag inte håller med dig och andra, det är väldigt onödigt att använda såna ord och känns förolämpande.

Jag ser inga kulturkrockar.


Det handlar inte om att hålla med - det handlar om att inte blunda för faktum och låta okunskap leda ens åsikter. Visst, du får tycka att det inte är en kulturkrock - lika gärna som att vårt solsystem har två solar - men det förändrar inte faktum att det föreligger på så sätt.

Tanken var inte att förolämpa dig - tvärtom, för din skull satt jag och omformulera om inlägget två gånger för att du skulle tolka det som mindre antagonistiskt (eftersom du tagit illa upp i tidigare diskussioner).


Det är säkert inte din mening, men jag tvivlar på att du skulle uppskatta att bli kallad "naiv och blind". Att kulturkrockarna är ett faktum får du gärna bevisa. Jag förstår inte hur du nånsin ska kunna bevisa att det handlar om kvalitet eller smak. För kvalitet är också så otroligt personligt.
Visa mig gärna en vetenskaplig utredning som handlar om Eurovision Song Contest så ska jag behandla det som fakta.
Tills dess är det åsikter, inget annat.

Dessutom om en tävling som jag inte ens är särskilt intresserad av.

Och det jag tar illa upp över, är precis detta. Att du alltid jämför fakta med åsikter och det oftast är DU som har rätt fakta och andra har åsikter grundade på felaktiga fakta. Jag kallar inte det för en diskussion men jag har säkert fel i det som i allt annat.

Och jag har insett att detta forum är inte för mig. Det måste vara nåt fel på mig för det verkar som om folk (och då menar jag naturligtvis inte bara Sentinel utan flera andra) missförstår mig hela tiden. Jag passar helt enkelt inte in.

Så nu tror jag vi säger adjö och tack för fisken och tiden som varit. :)

Jag deletar min profil och tackar för mig.
--Freja
**************
Daniel Jackson: "Haven't you ever had a feeling that made absolutely no logical sense and it turned out to be right?"

*
Jack O'Neill: "Does it say 'colonel' anywhere on my uniform?!"

*

#97 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 14 May 2007 - 16:03

Det är dags att lägga ner den där skiten nu. Det är för många öststatsländer som sjunger massproducerade jalla-jallasånger som ingen förstår. Alternativet är att dela upp tävlingen i en öst och en västdel. Det är för stora kulturkrockar mellan öst och väst.


Vaddå jalla-jalla sånger som ingen förstår :unsure:
Tävlanden i Eurovision har (innan dom ändrade reglerna) alltid sjungits på sitt hemspråk, med influenser från sin egen kultur.
Bara för 5-6 år sedan (osäker på år) så fick ingen sjunga på engelska om det inte var officiellt språk i landet.
Vi vann i Italien & i Israel? med svensk låttext, som sedan sjöngs på engelska efter vinsten. Så har det alltid varit. Vinnande bidraget kunde bara då sjunga låten på engelska.

Det är bra att vissa länder fortfarande sjunger på sina egna språk, sen om man förstår eller inte är sak samma,, för det har förlorats mycket när alla helt plötsligt ska sjunga på engelska och låta som rena rama euro-discon.

Kulturkrockar? Jag har inte lyssnat på bidragen i år, men tidigare år när öststater varit med, har det låtit relativt europeiskt tycker jag. Skulle nog kalla de grekiska och cypriotiska bidragen för mer kulturkrock (inte nu men då det var originalspråk som gällde) för de har alltid (tidigare alltså) haft det klassiska grekiska soundet med bouzoki i musiken.

Edited by Georgia, 14 May 2007 - 16:35.

Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#98 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 14 May 2007 - 16:45

Bara för 5-6 år sedan (osäker på år) så fick ingen sjunga på engelska om det inte var officiellt språk i landet.
Vi vann i Italien & i Israel? med svensk låttext, som sedan sjöngs på engelska efter vinsten. Så har det alltid varit. Vinnande bidraget kunde bara då sjunga låten på engelska.

Reglerna släpptes 1999. Så i istrael så vann Charlotte Pirelli (då Nilsson) med "Take me to your heaven" (sv: "Tusen och en natt").

Language

The rule requiring countries to sing in their own national language has been changed several times over the years. From 1956 until 1965, there was no rule restricting the languages in which the songs could be sung. However, in 1966 a rule was imposed stating that the songs must be performed in one of the official languages of the country participating.[12]

The language restriction continued until 1973, when it was lifted and performers were again free to sing in any language they wished.[12] Several winners in the mid-1970s took advantage of the newly-found freedom, with performers from non-native-English-speaking countries singing in English, including ABBA in 1974.

In 1977, the EBU decided to revert to the national language restriction.[12] However, special dispensation was given to Germany and Belgium as their national song selection procedures were already too advanced to change.[31]

In 1999, the rule was changed again to allow freedom of language once more.[12] This linguistic freedom led to the Belgian entry in 2003, Sanomi, being sung in an entirely constructed language.[36] In 2006 the Dutch entry, Amambanda, was sung partly in English and partly in an artificial language.[37] (Källa)


Sverige har vunnit 4 ggr:

1974 - Abba (engelska)
1984 - Herreys (svenska om man skall tro klippet)
1991 - Carola (svenska)
1991 - Carlotte Pirelli (engelska)

Edited by XC, 14 May 2007 - 16:47.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#99 GaterGirl

GaterGirl

    never bore your audience

  • Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Gender:Female
  • Location:In your computerscreen
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 14 May 2007 - 16:53

Det var väl i den svenska uttagningen hon sjöng på svenska men de ändrade till engelska i ESC?
Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#100 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 14 May 2007 - 17:02

Charlotte Pirelli? Stämmer. Det var samma år som Martin kom 4a med "Du är så yeah yeah, wow wow".

Edit: Tillägg.

Edited by XC, 14 May 2007 - 17:03.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)