Jump to content

Photo

Bästa Stephen King film


  • Please log in to reply
29 replies to this topic

Poll: Bästa King Film

Bästa Stephen King Film

You cannot see the results of the poll until you have voted. Please login and cast your vote to see the results of this poll.
Vote Guests cannot vote

#1 Forever Xena

Forever Xena

    Warrior Princess

  • Moderator
  • 10,223 posts
  • Gender:Male

Posted 10 November 2006 - 11:17

Vilken er bäst ?

Minns faktisk inte om jag gjort en poll om detta förut , sökte men hittade inget , så jag gjorde en poll :)

Edited by Forever Xena, 10 November 2006 - 11:17.

Xena doesn't just have a warcry. She made war cry. Just ask Ares

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

If you're going through hell, keep going.Winston Churchill

Combat Information Center

Min avatar samling


#2 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 10 November 2006 - 11:23

Salem's Lot och IT är tekniskt sett miniserier ;)
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#3 Aztecface

Aztecface

    Commodore

  • Members
  • 1,336 posts

Posted 10 November 2006 - 11:37

Shawshank Redemption.
"There once was a man from Nantucket..."

#4 Forever Xena

Forever Xena

    Warrior Princess

  • Moderator
  • 10,223 posts
  • Gender:Male

Posted 10 November 2006 - 11:43

Salem's Lot och IT är tekniskt sett miniserier


:P typiskt , men der er i alla fall inte serier som så ?

Jag tycker Misery er bäst :)

Xena doesn't just have a warcry. She made war cry. Just ask Ares

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

If you're going through hell, keep going.Winston Churchill

Combat Information Center

Min avatar samling


#5 Wylie Times

Wylie Times

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,204 posts
  • Gender:Male
  • Location:Location Location

Posted 10 November 2006 - 11:47

The Shining. (Har dock inte läst boken som Kubrick tydligen tog sig stora friheter med)

Shawshank Redemption kommer close second.

Edited by Wylie Times, 10 November 2006 - 11:48.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter


#6 Tom_Hell

Tom_Hell

    Senior Commander

  • Members
  • 300 posts
  • Location:Vintergatan, Jorden, Europa, Sverige, Örebro
  • Interests:Kiss, Star Trek, Spel, Film, Sci-Fi, Fantasy

Posted 10 November 2006 - 12:13

Nyckeln till frihet eller Lida.
Sedan gillar jag Kings egen version av The SHining men det är ju en tv-serie egentligen.
"Var får US Gold alla galna namn till spel ifrån? Jo, varje gång ett obetitlat spel dyker upp håller de en företagstävling med ett lämpligt pris. Det var så Psycho Pigs UXB fick sitt namn, och priset var ett kilo prima bacon."
/Nyhetstext i den engelska tidningen Crash, nr 57 1988

--> Retroguiden - ger dig mervärde på dina gamla spel

#7 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 10 November 2006 - 13:40

:P typiskt , men der er i alla fall inte serier som så ?


Det är en väldigt skillnad mellan filmer och miniserier - Kings filmer är generellt mycket sämre än hans miniserier. Om du ser till miniserier så har du ju IT, The Stand, Storm of the Century, Langoljärerna och så vidare. Där har du de bra King-filmatiseringarna.

ÄSch, nu måste jag starta en poll om det här :P
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#8 rino

rino

    First Engineer

  • Moderator
  • 2,122 posts
  • Gender:Male
  • Location:Härnösand
  • Interests:Science Fiction, Fantasy, Depeche Mode

Posted 10 November 2006 - 13:50

Nyckeln till frihet, överlägset bäst!
Att bli gammal är obligatoriskt, att bli vuxen är valfritt... :P

Okänd?

#9 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 10 November 2006 - 13:56

Sådär. Omröstningen är uppe nu!

Finns här: http://www.scifinytt...h...ic=5574&hl=
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#10 Hofling

Hofling

    The Hoff

  • Moderator
  • 3,277 posts
  • Gender:Male
  • Location:Borås

Posted 10 November 2006 - 15:58

Min röst går till IT, även om det nu är en miniserie :)
Jag lånade den av en klasskamrat när jag gick i 5an, och tja, jag mådde ju inte så psykist bra efter at ha sett den :P
Mysko clownmonster + gigantisk spindel = Rädd miniHofling.

Min bildtråd - Min dA-sida - Min facebook-sida

>>Årets manlige medlem 2006<<


#11 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 10 November 2006 - 17:55

Nyckeln till frihet, överlägset bäst!

Sant

Winter is Coming


#12 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 10 November 2006 - 19:46

Röstade Annan när jag skulle rösta Carrie.
Missade att den stod med på listan.
Finns det någon möjlighet att ändra det?

Fast Carrie har ett par år på nacken så håller den än.
Morsan är ju riktigt creepy :ph34r:
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#13 Tom_Hell

Tom_Hell

    Senior Commander

  • Members
  • 300 posts
  • Location:Vintergatan, Jorden, Europa, Sverige, Örebro
  • Interests:Kiss, Star Trek, Spel, Film, Sci-Fi, Fantasy

Posted 10 November 2006 - 20:45


:P typiskt , men der er i alla fall inte serier som så ?


Det är en väldigt skillnad mellan filmer och miniserier - Kings filmer är generellt mycket sämre än hans miniserier. Om du ser till miniserier så har du ju IT, The Stand, Storm of the Century, Langoljärerna och så vidare. Där har du de bra King-filmatiseringarna.

ÄSch, nu måste jag starta en poll om det här :P


Tja, smaken är som baken, men jag tycker det finns minst lika många dåliga mini-serier av Stephen King som det finns filmer av honom. Det finns ett flertal serier som bara når upp till betyget "Nja, ok": Storm of the Century, Red Rose-spektaklet, Kingdom Hospital-katastrofen, The Stand (skulle kunna ha gjorts mycket bättre).
Jag skulle åtminstone kunna räkna upp fler bra filmer än serier...
"Var får US Gold alla galna namn till spel ifrån? Jo, varje gång ett obetitlat spel dyker upp håller de en företagstävling med ett lämpligt pris. Det var så Psycho Pigs UXB fick sitt namn, och priset var ett kilo prima bacon."
/Nyhetstext i den engelska tidningen Crash, nr 57 1988

--> Retroguiden - ger dig mervärde på dina gamla spel

#14 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 10 November 2006 - 20:55

Mer bra filmeR? Nja, Running Man, Night Flier etc. Det finns några välproducerade högbudget filmer, men mestadels består det av B-filmer.

Sedan var Kingdom Hospital en teveserie, inte en miniserier. Red Rose och Storm of the Century är både bra i min mening så det är en fråga om tycke och smak (visst, SotC är svag - det köper jag).
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#15 Tom_Hell

Tom_Hell

    Senior Commander

  • Members
  • 300 posts
  • Location:Vintergatan, Jorden, Europa, Sverige, Örebro
  • Interests:Kiss, Star Trek, Spel, Film, Sci-Fi, Fantasy

Posted 10 November 2006 - 21:08

Mer bra filmeR? Nja, Running Man, Night Flier etc. Det finns några välproducerade högbudget filmer, men mestadels består det av B-filmer.

Sedan var Kingdom Hospital en teveserie, inte en miniserier. Red Rose och Storm of the Century är både bra i min mening så det är en fråga om tycke och smak (visst, SotC är svag - det köper jag).


Lida, The Dead Zone, Carrie, Hearts in Atlantis (skaplig iaf), Den gröna milen, Dolores Claiborne, Stand by me etc. Bra filmer även om långt ifrån alla förtjänar absoluta toppbetyg! Det finns fler men jag orkar inte tänka just nu...

Kingdom Hospital listades som en mini-serie på IMDB, därför tog jag med den. Red Rose kan vara det värsta skräpet på länge vad det gäller King-filmatiseringar. Klyshor och återanvända slitna och typiska King-karaktärer. Slapp regi och flera skådisar som går på tomgång eller överspelar. Tyvärr, Red Rose slåss om jumbo-platsen på min King-lista...

En outsider är dock det magnifika första-avsnittet till serien "Nightmares & Dreamscapes". Har bara sett det än så länge men det var så fruktansvärt bra gjort allting även om jag sett själva storyn förut.
"Var får US Gold alla galna namn till spel ifrån? Jo, varje gång ett obetitlat spel dyker upp håller de en företagstävling med ett lämpligt pris. Det var så Psycho Pigs UXB fick sitt namn, och priset var ett kilo prima bacon."
/Nyhetstext i den engelska tidningen Crash, nr 57 1988

--> Retroguiden - ger dig mervärde på dina gamla spel

#16 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 10 November 2006 - 21:26

Kingdom Hospital är en teveserie, en kortlivad teveserie men ändå en teveserie. The Dead Zone är ingen höjdare som film heller, och Rose Red är full av klichéer men lyckas ändå generera en god stämning.

Däremot har du helt rätt i att Nightmares & Dreamscapes första avsnitt var riktigt härligt. Mitt filmvetenskapliga området ligger ju just inom skräck och ljud, så det var ett underbart studieobjekt också. :D

Bäst i Nightmares & Dreamscapes torde dock vara avsnitt två - korsning mellan Cthulhu-skräck och Silent Hill-stämning gör sig mycket väl :)
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#17 Tom_Hell

Tom_Hell

    Senior Commander

  • Members
  • 300 posts
  • Location:Vintergatan, Jorden, Europa, Sverige, Örebro
  • Interests:Kiss, Star Trek, Spel, Film, Sci-Fi, Fantasy

Posted 10 November 2006 - 22:11

Kingdom Hospital är en teveserie, en kortlivad teveserie men ändå en teveserie. The Dead Zone är ingen höjdare som film heller, och Rose Red är full av klichéer men lyckas ändå generera en god stämning.

Däremot har du helt rätt i att Nightmares & Dreamscapes första avsnitt var riktigt härligt. Mitt filmvetenskapliga området ligger ju just inom skräck och ljud, så det var ett underbart studieobjekt också. :D

Bäst i Nightmares & Dreamscapes torde dock vara avsnitt två - korsning mellan Cthulhu-skräck och Silent Hill-stämning gör sig mycket väl :)


Som jag skrev utgick jag bara snabbt från uppgifterna i IMDB:s databas. Vi kan väl ta diskussion om vad som definierar en mini-serie eller varför vi ska särskilja miniserierna från serierna någon annan gång i någon annan tråd?

I egenskap av amatörskådis så föll jag mest för William Hurts fantastiska skådespel. Och det faktum att det går att prestera ett så fantastiskt avsnitt nästan helt utan repliker. I övrigt ligger "skräck" ganska långt ifrån mina preferenser, men detta var bra! Kanske för att det trots all "action" faktiskt är mer av psykologisk skräck...

Ok, kanske ska satsa på att försöka se klart serien då, eller iaf ett par avsnitt till...
"Var får US Gold alla galna namn till spel ifrån? Jo, varje gång ett obetitlat spel dyker upp håller de en företagstävling med ett lämpligt pris. Det var så Psycho Pigs UXB fick sitt namn, och priset var ett kilo prima bacon."
/Nyhetstext i den engelska tidningen Crash, nr 57 1988

--> Retroguiden - ger dig mervärde på dina gamla spel

#18 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 10 November 2006 - 22:39

Det är lugnt (jag har legat i diskussioner om film, teveserier och miniserier på Helgon nyligen så jag slipper gärna den igen :P ) :)

Som du säkert lagt märke till så är skräck det som jag verkligen brinner för - allt från psykologiskskräck till riktigt splatteraction. Sedan blir jag ju inte rädd av allt. :P

Jaggillade inte så mycket Hurts skådespel (det är helt okej), som den lekfulla ljudbilden (dvs. helt utan dialog, vilket är ganska tufft att börja hela serien med just ett sådant avsnitt!).

De två första är bäst, tre till fem helt okej men inte i samma klass.
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#19 Tom_Hell

Tom_Hell

    Senior Commander

  • Members
  • 300 posts
  • Location:Vintergatan, Jorden, Europa, Sverige, Örebro
  • Interests:Kiss, Star Trek, Spel, Film, Sci-Fi, Fantasy

Posted 10 November 2006 - 22:45

Jaggillade inte så mycket Hurts skådespel (det är helt okej), som den lekfulla ljudbilden (dvs. helt utan dialog, vilket är ganska tufft att börja hela serien med just ett sådant avsnitt!).


Som sagt, som "skådis" ser jag kanske lite "mer" i Hurts agerande där.
Men med tanke på ljudbilden som du nämner är det riktigt vågat att lägga det som första avsnitt. Som producent skulle jag aldrig vågat göra det!
"Var får US Gold alla galna namn till spel ifrån? Jo, varje gång ett obetitlat spel dyker upp håller de en företagstävling med ett lämpligt pris. Det var så Psycho Pigs UXB fick sitt namn, och priset var ett kilo prima bacon."
/Nyhetstext i den engelska tidningen Crash, nr 57 1988

--> Retroguiden - ger dig mervärde på dina gamla spel

#20 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 10 November 2006 - 22:59

Jo, givetvis är det naturligt att vi med våra intressen dras till två olika saker :)

Ser man till produktionskontexten är det en annan sak. Man har redan producerat alla avsnitt och det skall bara sändas sex stycken. Kanalen den går på (TNT) är väldigt liten, vilket gör att man får en annan sorts frihet. Men jag skulle inte heller valt det som första avsnitt om jag varit producent - vågat och stort pluspoäng!
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#21 Ola Larsson

Ola Larsson

    Cadet Fourth Year

  • Members
  • 25 posts

Posted 22 November 2006 - 13:29

David Cronenburgs filmatisering av Kings "The Dead Zone" toppar min lista.

#22 TerrorTub

TerrorTub

    Senior Commander

  • Members
  • 261 posts
  • Gender:Male
  • Location:Uppsala
  • Interests:Skräck.

Posted 24 November 2006 - 00:53

Röstade inte, då annan känns lite lönlöst och mina favoriter är :

1. Pet Cemetary!!!!
2. The Shinning (kubricks)

#23 Tom_Hell

Tom_Hell

    Senior Commander

  • Members
  • 300 posts
  • Location:Vintergatan, Jorden, Europa, Sverige, Örebro
  • Interests:Kiss, Star Trek, Spel, Film, Sci-Fi, Fantasy

Posted 26 November 2006 - 16:37

2. The Shinning (kubricks)


Hehe, med den stavningen kunde man annars tro att du menar Simpsons-versionen, och den är inte så dum den heller... :P
"Var får US Gold alla galna namn till spel ifrån? Jo, varje gång ett obetitlat spel dyker upp håller de en företagstävling med ett lämpligt pris. Det var så Psycho Pigs UXB fick sitt namn, och priset var ett kilo prima bacon."
/Nyhetstext i den engelska tidningen Crash, nr 57 1988

--> Retroguiden - ger dig mervärde på dina gamla spel

#24 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 05 December 2006 - 23:19

1. Storm of the Century (Jag hyrde den och där var hela från början till slut utan paus, alltså ingen serie. ;) :P )
2. The Shining (Stephen Kings. Kubricks version i all ära men den riktiga versionen som Stephen King själv gjorde slår den)
3. IT
4. Dream Catcher
5. Green Mile

Föresten: "Rose Red" är ingen filmatisering av en Stephen King bok utan Stephen King hittade på historien och skrev manuset direkt för miniserien.
Jag tyckte den var bra... iallafall tills mot slutet.
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#25 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 06 December 2006 - 00:00

Jag hyrde den och där var hela från början till slut utan paus, alltså ingen serie. ;) :P


Det gör den ändå inte till en film. Det är sändnings- och produktionskontexten som avgör det. Men titta gärna in och rösta på Storm of the Century i tråden för King-serier istället... ;)
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«