Jump to content

Photo

Senast sedda film #7


  • Please log in to reply
1026 replies to this topic

#976 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 06 September 2016 - 17:19

Lights Out har visst blivit lite av en sensation. Kritiker kallar den för vår tids The Shining och en film som kommer att blir ihågkommen i historien. 76% på Rotten Tomatoes. Det hela får mig att undra om jag gjorde en rättvis bedömning av filmen. Kanske mina förväntningar av en väldigt skrämmande skräckfilm med många skrämselstunder fick mig att kritisera den mer än den förtjänade? Hmm, jag kanske får se om den vid ett senare tillfälle med nya ögon.
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#977 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 06 September 2016 - 20:00

Jag gillade den inte alls. Varken kortfilmen eller långfilmen. Förstår inte alls vad det är som andra tycker är så bra med den. Handlingen var inte speciellt originell eller bra och man förlitar sig alldeles för mycket på jump scare-tekniken.

#978 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 24 September 2016 - 01:23

Jag gillade den inte alls. Varken kortfilmen eller långfilmen. Förstår inte alls vad det är som andra tycker är så bra med den. Handlingen var inte speciellt originell eller bra och man förlitar sig alldeles för mycket på jump scare-tekniken.

Nja, jag håller inte med där. Jag tycker att filmen använde rätt lite Jump Scares och jag tycker att handlingen kändes rätt fresh. Lite av det som var problemet för mig att den inte var alls som jag hade väntat mig.


The Magnetic Monster (1953)

Dr. Jeffrey Stewart är ledare över A(Atom)-Men på OSI (Office of Scientific Investigation), en orginisation vars uppgift är att utforska atomens krafter och bekämpa de nya vetenskapliga hot som mänskligheten står inför. 18 Juli åker han till jobbet som vanligt men är orolig över sin fru, Connie, som är gravid i 4:e månaden men fortfarande mager. När mystiska magnetiska händelser inträffar i en affär så skickar OSI-chefen Dr. Allard A-Men till platsen och det blir upp till Jeff och hans assistent Dr. Dan Forbes att utreda händelsen. Extrem radioaktivitet visar snart på ett nytt okänt radioaktivt ämne som är mycket instabilt, har bara en pol och livnär sig på elektrisitet men ämnet är inte längre kvar. Nu måste de hitta det innan det blir hungrigt igen och använder sin magnetism mot omgivningen, och sedan måste de hitta ett sätt att förgöra det. Det här är krisen som OSI skapades för men hotet visar sig snart vara värre än de någonsin hade kunnat ana och frågan är om de kan hitta en lösning innan det är försent.


Sci-Fi Mysterie Thriller och första filmen i Ivan Tors' OSI trilogi. Richard Carlson spelar huvudrollen och i den fristående uppföljaren Riders to the Stars (1954) så gör han regidebut. Som skådespelare så blev han bäst känd för filmerna "It Came from Outer Space" (1953), "The Maze" (1953), "Creature from the Black Lagoon" (1954) och den kultförklarade TV-serien "Thriller".

För att vara en banbrytande vetenskaplig orginisation så är de verkligen dåligt utrustade. Måste låna saker från affären för att kunna göra sitt jobb. :P

I filmen använder de en elektronisk hjärna (flera ihopsatta datorer) kallad M.A.N.I.A.C. för att lösa problemet. M.A.N.I.A.C. fanns på riktigt och användes för att göra filmen mer vetenskapligt trovärdig.

Så vad är det för hot som de måste stoppa? Jo, en galen vetenskapsman har skapat ett hitils teoritiskt enpoligt ämne och har genom att bombardera det med radioaktivitet skapat något helt nytt som växer av sig själv och använder extrema magnetiska krafter när den blir hungrig för att få näring. Det hela visar sig vara början på ett nytt universum som växer och formas. Enligt filmen så ska det här vara hur universum skapades.

Filmens titel är lite missvisande. Även då de kallar det för ett monster i filmen så är det aldrig ett monster i den klassiska bemärkelsen. Jag tror att titeln valdes för att locka fler att se filmen.

Lite överaskande så får filmen en mänsklig skurk i slutet när de ska använda ett nytt super-elverk i Kanada för att förgöra monstret och elverket's skapare, Dr. Benton, försöker sabbotera det hela då han är rädd att de ska förstöra hans livs arbete. Han går så långt att han förstör portarna som ska skydda arbetarna från maskinen för att tvinga Jeff att stänga av den. Jeff, som vet att det här är mänsklighetens ända chans, vägrar ju givetvis (inte för att det skulle gå att stoppa) och måste laga portarna.

Mäst överaskande är att filmen har sluttexter istället för att visa rollistan i början som man traditionellt gjorde på den tiden.

En spännande och bra vetenskaplig Sci-Fi thriller.

Betyg: 7 A-Men av 10 (Bra)
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#979 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 27 September 2016 - 11:08

Nu var det ett tag sedan jag loggade ut härifrån senast. Och vad jag kan komma på, har jag sett två långfilmer sedan dess. Ghostbusters på bio, och Sköna Susanna och gubbarna på SvT Play.

 

Den ena har jag redan yttrat mig om i annan tråd. Den andra erinrar jag mig att jag hade något att säga om när jag just sett den, men vad det eventuellt kan ha varit, har jag lyckats glömma bort vid det här laget.



#980 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 28 September 2016 - 02:46

Blair Watch (2016)

1994 så försvann 3 filmstudenter, Heather, Josh och Mike, i skogarna utanför Burkittsville, föredetta Blair, medans de gjorde en dokumentär om den lokala legenden "Blair Witch". 20 år senare dyker plötsligt en video upp på nätet och Heather's bror, James, är säker på att kvinnan i filmen är Heather. Tillsammans med bästa vännen Peter och hans flickvän Ashley, och dokumentärfilmaren Lisa Arlington så beger sig James till Burkittsville för att leta efter hans syster. Först ska de träffa Lane och Talia som var de som hittade videon på en DVD i skogen och la ut den på nätet. Planen är att de bara ska visa James var de hittade den men de kräver att får följa med. Tillsammans ger de 6 sig ut i skogen dit ingen har gått på många år. Frågan är, kan James hitta sin syster efter alla dessa år? Kan han lita på Lane och Talia? Och kommer någon av dem att ta sig ut ur skogen igen?

2:a uppföljaren till "The Blair Witch Project" (1999). Filmen var först känd som "The Woods" men titeln ändrades sedan under premiären på Comic-Con (de gick in för att se "The Woods" men när de kom ut så hade skyltarna bytts ut) för att hålla projektet hemligt av rädsla att internet skulle starta en hat kampanj.

När "The Blair Witch Project" kom så blev den en stor succé och sensation. Inte minst för dess lyckade marknadsföring i att lura folk att tro att det hela hade hänt på riktigt och att videoklippen var riktiga. De skapade en ny genre, "Found Footage", även då de inte var de första att göra den här typen av film så blev det de som gjorde den berömd.
Tyvärr så har inte mycket ändrats i genren. Budgeten har vuxit men konseptet är i de flesta fall detsamma. Framförallt sluten är något som genren har problem med då de flesta filmerna har nära identiska slut. Ett annat problem är att de har fastnat i skräck om det övernaturliga. Det här har orsakat att många har tröttnat på genren. Känslan är ofta att har man sett ett par stycken så har man sett de flesta. Jag hade förhoppningar att "Blair Witch" skulle vara filmen som förnyade en nu uttröttad genre, visa hur man gör det. Tyvärr så blev det inte så.
Inte bara följer den här filmen genren till punkt och prickar som om de hade en lista där de bockade av, den följer dessutom handlingen i originalet mycket väl. Faktum är att Blair Witch är mer som en remake än en uppföljare. Den börjar på ett liknande sätt som första filmen, utvecklingen är den samma (och många av händelserna) och, tyvärr, så slutar den även likadant. Visst, vi får veta mer om Blair Witch legenden och kan slutligen räkna ut lite vad som händer, men där är inte mycket nytt. Dessutom är filmen mycket förutsägbar. Man vet vad som ska hända innan det händer, man vet när det är dags för en karaktär att dö och liksom bara väntar på det. Filmen gör det klassiska misstaget att visa en karaktärs öde, sedan gå till nästa osv., och inte låta någon av dem klara sig undan. Jag, och säkert många andra, hade uppskattat om en karaktär hade lyckats klara sig lite till när det verkade vara kört. Det hade överaskat och gjort filmen bättre. Nu känns det mer tråkigt för man visste vad som skulle hända, och inte alls spännande.
Underligt nog så var original idén till filmen, som Lionsgate kom med, värre då den mer eller mindre var en direkt kopia av första filmen och manusförfattaren säger att han la till fler karaktärer. Med andra ord så har vi honom att tacka att filmen inte var helt en direkt kopia av första filmen och Lionsgate att beskylla för att den till störe delen var. Saken är väl tyvärr den att de igentligen ville ha en remake/reboot.

Mendans den här filmen inte nämner något av händelserna i "The Book of Shadows: Blair Witch 2" (2000) säger regisören att det inte betyder att de inte ägde rum. Problemet är bara att den filmens handling bygger på att filmen "The Blair Witch Project" blev en stor hit och fick nyfikna att undersöka legenden. Men den här filmen, "Blair Witch" (2016), verkar ha ändrat på en sak från originalet. I början av originalet berättas det att det som Heather, Josh och Mike filmade hittades och klipptes ihop till en långfilm, "The Blair Witch Project". Men i "Blair Witch" så hände det aldrig för de klipp som hittades i skogen 2014 verkar det första som hittas av dem. Faktum är att de nämner aldrig en film i den här filmen och säger att folk började leta på andra ställen för de tog förgivet att Heather och de andra hade gått någon annanstans och började leta på andra ställen.

Så vad är legenden? 1785 i byn Blair blev Elly Kedward anklagad av barn att vara en häxa. Hon bands fast högt i ett träd med stora tyngder på sina armar och ben för att stekas i solen. När de sedan skulle hämta hennes kropp så var den borta. Barnen som anklagade henne började försvinna tillsammans med deras familjer och efter ett antal försvinnanden så flyttade resten av byborna från Blair. 1824 kom nya nybyggare till platsen och grundade byn Burkittsville. 1940-talet kidnappade Rustin Parr 8 barn och tog ut dem till hans hus i skogen. 2 och 2 ledde han ner dem i källaren där han tvingade en att stå med ansiktet mot ett hörn medans han slog ihjäl den andra. Sedan övergav han sig själv till polisen och sa att Elly Kedward's spöke sa till honom att göra det. De arga byborna brände ner hans hus och Blair Witch legenden kom ut i ljuset. Om man övernattar i skogen så fastnar man i häxans våld och lämnar aldrig mer skogen.
Så hur mycket av legenden är san? Inte ett skit. :P Allt är påhittat av skaparna till första filmen. Det enda som är sant är Burkittsville existerar och gillar inte alls uppmärksamheten de har fått.
Så ändrar den nya filmen något? Förutom vissa nya detaljer (som att de band tyngder på henne) så har häxan gått från spöke till ett rosa naket monster med extremt långa armar och ben. Det gör att alla sägner om folk som har sett hennes vålnad inte längre verkar vara sanna, samt beskrivningarna av hur hon såg ut. Likadant så ska man vända sig mot ett hörn för häxan dödar bara de som ser henne (de blir offrade till henne), inte att de blir tvingade att göra det i en ritual (vilket ställer frågor om Josh i slutet på första filmen där han stod mot ett hörn). Streckgubbarna av pinnar är nu inte bara en symbol för att man är i häxans våld utan är voodoo dockor kopplade till ens liv. Jag minns inte om det redan i första filmen var så att när man fastnar i häxans värld så blir det evig natt, eller att tiden blir konstig.

Slutet är liknande första filmen. Häxan jagar dem (och man får faktiskt se henne lite här) genom huset och de vänder sig mot hörnen för att enlig legenden så dödar häxan bara de som ser henne. En efter luras de som är kvar att vända sig om. Vi får lära oss en viktig ny detalj (såvidar den inte nämns i böckerna eller serietidningarna) att orsaken ingen kan hitta huset är för att det inte längre finns. Seriemördaren Parr lurade på 1940-talet ut barn i skogen och dödade dem i sitt hus och sedan brändes huset ner av invånarna. De som fastnar i Blair Witch's förbannelse åker alltså tillbaka i tiden. Det visar sig också att den video som lades upp på nätet inte var den som Heather filmad utan det var den som Lisa filmade och kvinnan i videon var en smutsig Lisa.

The Blair Witch Project blev en stor sak när den kom. Merchandise, ett par falska dokumentär böcker, serietidningar och 3 dator spel (som jag tyvärr aldrig har haft möjlighet att spela då jag saknade en dator som kunde spela dem på den tiden) som kopplar samman Blair Witch med spelet "Nocturne" (samma utvecklare). Men Blair Witch dog sedan rätt snabbt. Efter den första uppföljarens flopp så svalnade intresset rätt snabbt. Lite underligt att det tog så här långt tid innan de gjorde en ny film. Och synd att de inte gjorde den bättre.

Filmen är helt OK och nästan bra men inte mer än så. Har man inte sett originalet och inte har sett så mycket Found Footage så kommer man nog att få ut mer av filmen än om man har.

Betyg: 6,5 ungdomar vilse i skogen av 10 (Bra-)
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#981 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 01 October 2016 - 06:49

Jag ser fram emot att se den filmen när en vettig version finns tillgänglig. Jag läste dock inte ditt omdöme så noga då jag försöker att undvika spoilers. Jag gillade verkligen The Blair Witch Project när den kom. En mäktig filmupplevelse. Fortfarande en bra film, men inte lika bra som den första upplebelsen. Nu ska man ju inte förvänta sig en lika bra film, för den lär dom ju omöjligen överträffa. Men jag hoppas i alla fall på en bra film som bygger vidare på dess mythos. Med tanke på hur hajpad filmen blev och hur många sedan blev besvikna så är det nog bara bra att ha lågt ställda förväntningar. Ditt omdöme verkar understryka det.

#982 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 29 October 2016 - 03:05

Frankenstein 1970 (1958)
 
Baron Victor von Frankenstein är gammal och den sista i släkten Frankenstein. Han är smått missbildad efter den tortyr som Nazisterna utförde på honom under Andra Världskriget i ett försök att få veta släktens vetenskapliga hemligheter. För att kunna ha råd med material till hans hemliga experiment så tvingas han hyra ut sitt slott till ett filmteam som ska göra ett TV-special för 230-årsjubileet av den ökända Frankenstein-händelsen. Men hans bästa vän, advokaten Wilhelm Gottfried, är orolig för honom och vad är för experiment han planerar.

Klassisk Independent lågbudget skräckfilm med bla. Boris Karloff, Don 'Red' Barry och Tom Duggan. Boris Karloff behöver man inte introducera. Han blev känd när han spelade monstret i Frankenstein (1931) (samt Bride of Frankenstein (1935) och Son of Frankenstein (1939)), mumien i The Mummy (1932) och Fu Manchu i The Mask of Fu Manchu (1932). Han hade en strålande karriär inom både film och TV (mest inom skräck genren) som varade till hans död, 1969, 81 år gammal. Tom Duggan var egentligen ingen skådespelare utan radiokommentator (mest inom sport) och var bäst känd för att han vågade stå upp mot gangstrarna i Chicago och kritiserade deras inblandning i sporten. Han hade dock roller i en hel del filmer och TV-serier till hans död i en trafikolycka 1969, 53 år gammal. Don Barry (kallad 'Red Barry', ett smeknamn han fick efter att han spelade huvudrollen i Adventures of Red Ryder (1940)) var mest en TV-skådespelare (fast gjorde också en hel del filmer) som brukade dyka upp som gäst i olika TV-serier (framförallt Western). 1980 hamnade han i bråk med sin fru efter att hon hade lämnat honom och tog sitt liv med en pistol, 68 år gammal.

Filmen hade först titlar som "Frankenstein's Castle", "Frankenstein 1960" och "Frankenstein 1975" innan de beslutade sig för "Frankenstein 1970".

1740 är tiden då den ökända Dr. Frankenstein (här kallad "Richard Freiherr von Frankenstein") skapade sitt monster, enligt den här filmen. Lite tidigt kan man tycka. 1770 hade passat bättre IMO.
Här så kunde Frankenstein inte förstöra sitt monster utan begravde den istället.

Den här filmen är för mycket ibland. Som när den kusliga gamla Frankenstein börjar spela orgel. :P Eller att hans munskydd ser ut som om han har ett stort ondskefullt grin. Att han hypnotiserar folk. Eller när monstret (som ser ut som en mumie med ett gigantiskt huvud) skrämmer en person (fel person dessutom) till döds. Eller när monstret råkar öppna den hemliga gången medans det är fullt med folk runt den. Och när hans gamla butler råkar på att hitta hans hemliga labb och står där och ber för sitt liv medans Frankenstein berättar om att han ska döda honom. Som ni kanske förstår så är den här Frankenstein väldigt ondskefull som mördar för hans experiment. Det är lite så att man skakar på huvudet när han råkar på att tappa de ögonen han skulle använda och därför måste be monstret mörda igen får att få tag på nya, sedan dödar monstret en vars ögon är fel, sedan en cars blodtyp inte passar. Det hela blir löjligt. Att han är så kall och mördar de enda vänner han har går lite emot det som man får veta om honom (t ex att han emot Nazisterna och de hemskheter de gjorde, och hans vänner ser honom som en hjälte), och när han berättar saker som visar att han kanske var en galen mördare hela tiden och chockerar en gammal vän så känns det underligt att de inte skulle känna till den sidan av honom efter alla dessa år. Eller blev han helt enkelt galen?

Boris Karloff spelar Victor von Frankenstein fantastiskt bra men karaktären är lite dåligt skriven och stämmer inte. Han är inte logisk och inte heller hans handlingar. Visst kan det förklaras med att han är galen men det är en dålig och alldeles för enkel ursäkt. Det finns en orsak varför galna vetenskapsmän eller onda personer oftast bor ensamma och saknar vänner, för det är inte troligt att de kan ha den sociala kontakten om de samtidigt inte bryr sig om liv vilket krävs för att de ska göra det de gör. Boris Karloff försöker att en att tycka om Frankenstein och visa att han känslor som t ex när han blir lite skakig efter att ha dödat sin bästa vän för hans ögon men det hjälper inte.
När det gäller experimentet så går det emot poängen med originalet. Där så använder Frankenstein redan döda saker för att skapa liv, det är hela poängen med experimentet, att skapa nytt liv av döda ting som aldrig tidigare har varit ett liv. Men i filmen så för han över delar från sin butler medans butlern fortfarande lever och håller dem vi liv i den nya kroppen. Visserligen så är hans mål ett annat än i boken. Här vill han skapa en ny kropp åt sig själv och kroppen av orgiginalmonstret fanns redan (fast det är lite oklart om han använde originalmonstret eller skapade ett nytt). Och monstret är dessutom riktigt fult och tråkigt.
Ett annat problem med filmen är att där finns få karaktärer att gilla. Man har egentligen ingen att heja på mer än den snälla flickan som knappast är en hjälte (för det saknar filmen lite). Man lär heller inte känna karaktärerna så värst bra och de två manliga huvudrollerna försöker mest bara förföra de två kvinnliga (en ena mannen och den ena kvinnan är dessutom gifta så det blir en omoralisk såpa). Om bara tjejen behöll skinnet på näsan som hon hade i början men hon blir snabbt en vimsig typisk scream queen som flörtar med alla män.

Slutet var inte heller sådär jättebra. Jag antar att tanken var att monstret blev förvirrat när tjejen började prata med den och kom ihåg lite av vem den egentligen var så den anföll Frankenstein. Varför Frankenstein sedan satte igång maskinen så att han och monstret dog, förstår jag inte.

Jag ville verkligen att den här filmen skulle vara bra men inte ens Boris Karloff kunde få mig att tycka den var mer än OK. Och monstret var verkligen tråkigt.
frankenstein-1970.jpg
 
Betyg: 6 bortkastade ögon av 10 (OK)
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#983 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 01 November 2016 - 07:06

THEM! (1954)

Poliserna Ben Peterson och Ed Blackburn hittar en liten chockad flicka vandrandes ensam i New Mexico öknen. Längre bort hittas en övergiven husvagn som har slitits sönder och en affär som har gått samma öde till mötes, det enda som har stulits från platserna är socker, det enda fotavtrycket verkar komma från något okänt djur och den enda kroppen som hittas visar sig ha enorma mängder med myrsyra. När husvagnen visar sig tillhöra en semestrande FBI agent så kallas Agent Robert Graham in och efter att bevisen har skickats till Washington anländer myrexperterna Dr. Harold Medford och hans dotter Dr. Pat Medford som är hemlighetsfulla men genast kopplar samman det med ett atom bomb test i området 1945. När den lilla flickan vaknar upp från chocken så skriker hon THEM!

En klassisk monsterfilm och en personlig favorit! En av de första "nuclear monster" filmerna och den första "gigantiska insekter" filmen. Det här är filmen som inspirerade alla andra filmer med gigantiska insekter. Och som med de flesta filmer i den här genren så varnar den om hur farligt det är med atombomber.

Med bla. James WhitmoreJames Arness och Edmund Gwenn i huvudrollerna. James Whitmore's stora genombrott var Battleground (1949) som han dessutom blev Oscarsnominerad för. Han hade många stora roller genom åren och även en kort karriär som apa i "Planet of the Apes" (1968). Han hade en lång film- och TV-karriär där hans sista filmroll var i "Fun with Dick and Jane" (2005) och hans sista inom TV var ett avsnitt av C.S.I. 2007, samma år som han blev känd för att öppet stödja Barack Obama som President. Han dog 2009 i Lung Cancer, 87 år gammal. Hans son James Whitmore III för hans namn vidare som en rätt känd TV-regissör (ni har utan tvekan sett någon serie han har varit inblandad i) under namnet James Whitmore, Jr.. James Arness kräver ingen större presentation här i Sverige men medans han är mest känd här som Zeb Macahan så var han i USA mest känd för att spela Matt Dillon i TV-serien Gunsmoke (1955-1975) samt i 5 filmer under 80-90-talet (en roll han fick pga att John Wayne gillade honom i just den här filmen, något som gjorde dem till väldigt goda vänner). Någon annan som tittade på honom för en roll genom den här filmen var Walt Disney när han skulle göra Davy Crockett men han var inte imponerad av Arness utan föll istället för Fess Parker som hade en mindre roll i den här filmen. Arness var mest känd för Western och gjorde bara 2 Sci-Fi filmer, den här och som 'The Thing' i The Thing from Another World (1951), en film som fick ett kultstatus och sedan överglänses av en remake 1982 vid namn The Thing som senare fick en prequel vid samma namn (jag har länge planerat att ha en filmfest med de 3 Thing-filmerna). Han var bror till skådespelaren Peter Graves (känd från "Mission: Impossible" TV-serierna) Utöver skådespeleri så var han även en WW2 hjälte som skadades i strid och fick men för livet som blev värre ju äldre han blev (därför haltade han). Han var också, tvärt mot hans karaktärer, en väldigt känslig, blyg och privat person som gillade poesi, segling och surfing (något hans son blev världsmästare i)  och han kallades skämtsamt för "The Greta Garbo of Dodge City" då han avskydde journalister och berömmelse. Trots det så hade han en rätt lång karriär (till 1994, fast han tog en paus under nästan hela 60-talet) och skrev sina memoarer 2001. Han dog 2011 av naturliga orsaker. När det gäller Edmund Gwenn så var det här en av hans sista filmer efter en lång karriär med många filmer (1916-1956). Han dog 1959, nästan 82 år gammal. Mest känd blev han nog som Jultomten i Miracle on 34th Street (1947).

Filmen var planerad att vara i färg och 3D men 3D kamerorna gick sönder vilket tvingade dem att göra filmen svart vit istället. Dock valde de att fortfarande ha filmens titel i skrikande röd färg för effekt.

Filmen inspirerade äventyrsspelet It Came from the Desert (1989) som i sig nu är påväg att bli film. :P

Ljudet som myrorna gör kommer från en blandning av flera sorters grodor och en hackspett.

Jag hade starkt för mig att man fick se en av de stora myrorna flyga i filmen men det minns jag visst fel.

Slutet överraskade mig första gången jag såg den här filmen då en av filmens huvudroller dog i slutet. Jag kom ihåg det nu men kom ihåg fel om vem det var som dog. Jag minns att jag annars tyckte att filmens slut var lite antiklimax men jag känner inte likadant nu.

Det här är en fantastiskt bra film som jag har sett flera gånger och kommer att se flera gånger till. :)

Betyg: 9,5 gigantiska myror av 10 (Awesome+)


Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#984 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 23 December 2016 - 02:16

Silent Night, Deadly Night III: Better Watch Out! (1989)

Laura Anderson är blind sedan hon var barn och har en gåvan att hon är synsk något som Dr. Newbury utforskar genom att se om hon kan få kontakt med någon som ligger i koma genom hennes drömmar. Personen han vill att hon ska få kontakt med är mördaren Ricky Caldwell som har legat i koma i 6 år efter att han blev skjuten av polisen. Över hans skalle så har de placerat en glaskupa för att fixa hans skadade skalle. Efter några riktigt hemska mardrömmar på Julafton så är Laura tveksam om hon vill fortsätta eller inte och väljer att inte berätta om drömmarna för Dr. Newbury. Men medans Laura, henne bror Chris och hans flickvän Jerri åker till Granny Anderson för att fira Jul så vaknar Ricky från hans koma när sjukhusets tomte går in på hans rum och gör narr av honom. Förvirrad men fortfarande i kontakt med Laura så följer han efter henne. Lt. Connely, som var den som sköt Ricky till att börja med, tar upp jakten men kommer han att hinna i tid?

Den 3:e filmen i Jul-slasher serien om mordiska tomtar. Som Ricky ser vi den här gången Bill Moseley (som har gjort sig känd för att spela just psykopater). En ung Laura Harring är också med. Och en alltid lika underbar Robert Culp.

Som traditionen nu är (eller blir med den här, för det krävs 3 gånger för en tradition har jag för mig? :P ) så ser jag på en av Silent Night, Deadly Night filmerna även det här året. Även om traditionen höll på att ta slut förra året efter den urusla "Silent Night, Deadly Night: Part 2" som var så dålig att jag tappade all lust att se fler Julskräckfilmer och var tveksam till om jag skulle strunta i att fortsätta se serien. Ni kan läsa vad jag tyckte här! Första filmen var betydligt bättre även om det inte var perfekt. Vad jag tyckte om den kan ni läsa här!
 
Jag var tveksam till den här filmen efter förra filmens fiasko, speciellt när de hade valt att ha med övernaturligt i den här. Och att de fortsätter att använda Ricky.

Ricky är tillbaka (fast spelade av en annan skådespelare) och mer skadad än han var i slutet på förra filmen för nu har överdelen av hans skalle ersatts med en glaskupa. Han fick ingen skallskada i förra filmen men det förklaras att han blev skjuten i huvudet så antagligen så hände det efter förra filmen slutade (man fick se honom öppna ögonen i slutet på den ). Orsaken är bara att de tycker att han skulle vara kuslig om man kunde se hans hjärna. Och han går och beter sig som en zombie eller Frankenstein's Monster. Men lifta och köra bil kan han.
Förutom Ricky så återvänder Lt. Connely som jagade honom i förra filmen (fast med en annan skådespelare).

De luras i den här filmen genom att få det att verka som att Laura ser Ricky's minnen från när hans föräldrar blev mördade då saken är den att han bara var ett spädbarn och det var hans bror, Billy, som såg det. Det verkar som att de försöker att få folk att tro att det var han själv som upplevde det och radera förra filmen (vilket jag visserligen kan förstå). De verkligen undviker att nämna något konkret om hans bakgrund. Men de har kvar att han dödar alla som har något rött.

Blev besviken när Ricky inte tog Jultomtedräkten på sig. Varför gör de om samma misstag som i förra filmen? En serie om en mördande tomte... som inte ser ut som en tomte. Sedan måste jag undra varför receptionisten inte reagerar på en man med en glaskupa på huvudet där man ser hjärnan och som beter sig som en zombie (ingen verkar reagerar mycket på det). Och varför hon hade en skapel på skrivbordet. :P Det är inte det enda obegripliga. T ex hur kom Ricky före Laura och de andra till Granny när han först vandrade längs med vägkanten i timmar innan någon plockade upp honom? För att inte glömma scenen när en av karaktärerna ska leta under en säng och han redan är där under. Jag tror inte att de ens försökte göra filmen trovärdig.

Laura är lite väl bitchig ibland. Som när hon träffar sin brors flickvän för första gången. Hon verkar tycka att det är roligt att vara det. Men hon ber om ursäkt sedan.

Scenerna mellan Lt. Connely och Dr. Newbury är det bästa i filmen. Framförallt när de sitter i bilen och letar efter Ricky. De diskuterar vetenskap, Ricky och teknik (Lt. Connely försöker att få Dr. Newbury att köpa något då han tjänar $100 per köp :P ).

En sak jag reagerade på var naturligt kolsyrat vatten. Jag visste ärligt talat inte att det fanns. Fast det förklarar väl hur drycken kom till.

Slutet var väl lite sådär. Onödigt att de dödade Chris... igen. Sedan så var slutstriden dåligt gjord. Meningen var att hon skulle använda sina krafter att bekämpa honom men det blev inget med det för hon klantade till det. Slutet blev väl lite mer "jaha".

Regissören var väldigt stolt över filmen och ansåg att det var hans bästa jobb (men inte bästa film). Lite för att de gjorde den så snabbt. Orginalmanuset kastades ut (men blev sedan grunden till 4:e filmen) då regissören hatade det och skrevs om på en vecka.

I slutändan så är det en OK film. Inget märkvärdigt och väldigt ologisk (ibland rent korkad) men ändå underhållande och OK. Jag kan förstå att de ville undvika fiaskot med förra filmen genom att inte göra Ricky till en galning som skriker en massa oneliners (i den här filmen så säger han bara "Lauraaa") men att inte ha någon tomtekostym på honom tar bort så mycket.

Betyg: 6 tomte-mardrömmar av 10 (OK)
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#985 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 23 December 2016 - 13:29


 

En sak jag reagerade på var naturligt kolsyrat vatten. Jag visste ärligt talat inte att det fanns. Fast det förklarar väl hur drycken kom till.

 

Tyckte det lät bananas, men läser följande på Wikipedia:

  • »Naturally occurring processes also produce effervescent mineral water similar to carbonated water in artesian wells, such as in Mihalkovo in the Bulgarian Rhodope Mountains, in Medžitlija in Macedonia, or most notably in Selters in the German Taunus mountains.«[Källa]
.


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#986 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 01 January 2017 - 03:28

The Plank/Plankan (1979)

Stum remake av klassikern från 1967. Den här visades varje NyÅr när jag växte upp. Jag skrattar lika mycket varje år. Underbar klassisk Brittisk komik.

Betyg: 10 plankor av 10 (Awesome)




Agatha Christie's Dead Man's Folly (1986)

Hercule Poirot träffar av en händelse på sin vän deckarförfattarinnan Ariadne Oliver som ska ordna en Mordjakt där man ska leta ledtrådar till ett mord som hon har hittat på. Men hon har en otäck känsla av att det kommer att ske ett riktigt mord och ber Poirot att komma och hjälpa henne. Tillsammans med hans goda vän Captain Arthur Hastings så beger sig Poirot till gården där det ska utspela sig och får veta att ägarens fru har lagt sig i Mordjakten och övertalat Ariadne att ändra saker, något hon misstänker att någon på gården har lurat henne att göra pga egna mordiska planer.

TV-deckare baserad på Agatha Christie's bok vid samma namn. 4:e filmen i serien med Peter Ustinov som den Belgiska Privatdetektiven Hercule PoirotJonathan Cecil återvänder som den aviga socialt inkompetenta naiva och stela Captain Arthur Hastings. Jean Stapleton spelar deckarförfattarinnan Ariadne Oliver.
Även den här utspelar sig i modern tid, precis som den förra.

Heh, Hercule Poirot är på fiskmarknad och vill ha fiskar som ser glada ut eftersom han tycker att alla de han tittar på ser så deprimerade ut. :P Och Hastings som mot all förmodan har haft problem med en kvinna men vägrar att prata om det. Och Poirot som förgäves försöker att bli av med romanen som han fick av Ariadne Oliver. :D

Namnet har dubbel betydelse. "Folly" är en liten byggnad som byggs bara för dekoration men ser ut att ha en funktion. Men det betyder också "dårskap". "Dead Man's Folly" betyder alltså både att den lilla byggnaden har med mordet att göra men också "död man's dårskap" som skulle tolkas som någon som gör något extremt dåraktigt. Som en tredje betydelse så heter familjen som huset tillhörde Folliat.

Jag började att se den här för något år sedan men slutade i början. Varför minns jag inte. Troligen var jag för trött.

När det gällde lösningen så hade jag räknat ut en del men jag hade en hel del detaljer fel. Ett av orsakerna var att man inte fick alla pusselbitar som behövs för att lösa fallet. Framförallt en stor del fattades. Men det var en bra och underhållande film.

Betyg: 7,5 dolda ledtrådar av 10 (Bra+)
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#987 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 03 January 2017 - 17:13

Nocturnal Animals

 

Tom Fords andra film (efter "En Ensam Man" - se den!) är nästan lika vacker som debuten och nästan lika njutbar att se. Mycket mer obehaglig ton, bara. Direkt efter rycker man bara på axlarna och tänker "bra film", men den lever kvar i minnet långt efter. Svårt att säga nu om denna också blir en klassiker.


"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#988 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 13 January 2017 - 23:18

Varn!ng för Jönssonligan (1981)

Klassisk Svensk komedi när den är som bäst!

Betyg: 9 perfekta stötar av 10 (Fantastiskt Bra)
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#989 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 21 January 2017 - 00:41

Jönssonligan & DynamitHarry (1982)

Klassisk Svensk komedi som är tillochmed bättre än originalet!

Betyg: 9 dynamiter av 10 (Fantastiskt Bra)
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#990 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 23 January 2017 - 11:50

THEM! (1954)

 

...eller Spindlarna som den lär ha fått heta i svensk översättning. Totalt logiskt namn på en film om myror.



#991 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 27 January 2017 - 18:47

Ja, det hette den de första gångerna jag såg filmen också. :P
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#992 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 28 January 2017 - 00:03

Jönssonligan får Guldfeber (1984)

Min favorit i serien och rätt mycket en perfekt komedi. :)

Betyg: 10 guldtackor av 10 (Awesome)


Edited by Crusader, 03 February 2017 - 21:36.

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#993 Libby

Libby

    Senior Commander

  • Members
  • 357 posts
  • Gender:Male
  • Location:Lilla huset på Prärien

Posted 29 January 2017 - 21:07

Har just sett Salt (2010) med Angelina Jolie för tredje eller fjärde gången. En väldigt bra film men det känns det lika snopet varje gång jag ser den när filmen verkar sluta mitt i handlingen.

Är det någon som vet varför det inte blivit någon uppföljare?


Edited by Libby, 29 January 2017 - 23:59.


#994 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 29 January 2017 - 22:55

Snappade upp en rysk (!) trailer för en animerad film som jag tycker ser helmysig ut. Gillar stilen.

Trailern för Sylvain Chomets film The Illusionist

L'illusionniste

Som Wylie tidigare nämnt så baseras filmen på det oproducerade manuset av Jacques Tati. Karaktären heter Jacques Tatischeff (Tatis riktiga namn) och är en animerad version av honom.

Lågmält berättad med sparsam dialog. Otroligt vacker och välgjord film där inget lämnats åt slumpen. Gillar scenen på biografen där filmen som visas på vita duken är en icke-animerad sådan och t.o.m en Tati film, närmare bestämt Mon Oncle (1958). Musiken passar väldigt bra in och förstärker stämningen. Det som drar ner betyget i mina ögon är själva berättelsen som är lite väl långsamt framförd och (vilket även Wylie är inne på) dialogen som var lite väl sparsmakad och gärna fått utökats. Och den sparsmakade dialogen och huvudkaraktärens gester och person får mig att tänka på en viss mr Bean... Men hur kul var han i långfilmsformat? Så jag tror att L'Illusionniste i denna tappning fungerat bättre som en kortfilm.

3/5


 

L'Illusionniste

Sylvain Chomets andra långfilm efter den utmärkta Triplettes de Belleville är minst lika snyggt gjort om inte snyggare. Chomet har ett fantastiskt sinnelag för både storslagna vyer och läckra detaljer. Manuset som är baserat på ett oproducerat manus av Jacques Tati är en ganska enkel och tragisk historia. Dialogen är precis som i Tatis filmer väldigt sparsam vilket antagligen är vad som inspirerat Chomet som i stort sett inte hade någon dialog alls i Belleville. Här känner jag dock att det kunde ha behövts lite mer. Det blir lite för konstlat ibland även om det funkar. Jag kan tycka att storyn är lite för lättviktig men det vägs upp av att filmen är så pass vackert gjord. Slutet är väldig fint och tragiskt.

4/5

L'illusionniste (2010)

Jag gillar nog "Trion från Belleville" bättre. Men den här filmen var inte så tokig den heller. Den är utsökt animerad och jag gillar att hela filmen, mer eller mindre, är helt befriad från dialog. Har man bara en bra handling och vet hur man vill berätta den så behövs egentligen inte en massa dialog. Filmens karaktärer är intressanta och så även handlingen som är riktigt fin och tänkvärd. Musiken är även den ljuvlig och passande. Och intressant det där med att filmens originalmaus var skrivet av självaste Jacques Tati.

L'illusionniste (2010)

En gammal Fransk Trollkarl åker till England på turné i hopp om att lyckas bättre där. På en Pub i Scottland träffar han en fattig ung servitris som genast blir väldigt fasinerad och följer med honom ut på hans turné.

Väldigt fin och trevlig film och ganska rolig. Ibland skrattar man riktigt ordentligt. Den är långt ifrån tråkig iallafall. Men även lite sorglig då det handlar om hur showartister inte längre kan försörja sig på det de gör.
En film jag klart kan rekomendera till alla som gillar animerade filmer för vuxnare publik. Och låt inte det faktum att det är en Fransk film skrämma er. De pratar inte mer än enstaka ord då och då och oftast på Engelska. Om där är någon film man inte behöver text på så är det den här.

8/10


Lite trivia: De som ägde rättigheterna till filmen blev stämda av de som ägde rättigheterna till The Illusionist (2006) för att ha gjort en film med samma namn och samma handling.


Nu har även jag sett denna. Den fanns på SvT Play, så jag passade på. Nu tycks den dock ha hunnit bli bortplockad därifrån.

 

Snygg film. Tempot är lågt, vilket det är lätt att förstå om inte alla uppskattar. Men det finns ju redan så många filmer med högt tempo, så vi kan väl unna oss en med lågt ibland. I det här fallet tycker jag ju att det låga tempot är lite själva grejen. Och jag tycker att det funkar bra. Så även avsaknaden av repliker. Huvudpersonerna kommer från olika länder, så det är hyfsat logiskt att de inte pratar så mycket med varandra. Det mesta av det som ändå sägs är sådant man som publik inte heller behöver förstå, eftersom saker berättas på annat vis än med ord. Det är praktiskt taget en stumfilm. Någon enstaka replik innehåller relevant information, men jag tror aldrig att det är fråga om information som har någon betydelse för handlingen i stort. Och att titelfiguren, som påstås ovan, skulle påminna om mr Bean, var inget som slog mig över huvud taget. Inte heller när jag tänker på det i efterhand lyckas jag få ihop det.



#995 Sparks

Sparks

    Commander

  • Members
  • 238 posts
  • Gender:Female

Posted 30 January 2017 - 01:21

V för Vendetta (2005)

Såg denna filmen första gången ett par år efter att den kommit ut. Tycker fortfarande den är väldigt bra.

Edited by Sparks, 30 January 2017 - 01:22.

Hokey religions and ancient weapons are no match for a good blaster at your side, kid.


#996 Libby

Libby

    Senior Commander

  • Members
  • 357 posts
  • Gender:Male
  • Location:Lilla huset på Prärien

Posted 03 February 2017 - 11:07

Magnificent Seven (2016)

 

Av ren nyfikenhet kunde jag inte låta bli att titta på den här filmen. Och ja, det är en modifierad handling på en ny plats och ett annat år. Nya namn på huvudrollerna och nya skådespelare (naturligtvis), men det är ändå samma historia som i klassikern från 1960. En gruvstad terroriseras av ägaren till en guldgruva som vill tvinga till sig all mark i trakten. För att få hjälp kontaktar stadsborna delgivningsmannen Sam Chisolm (Denzel Washington) som i sin tur tar hjälp av 6 andra hårdingar. Återigen bäddat för ett formidabelt blodbad.

 

Lite märkligt kan man tycka att man gör en nyinspelning av den här historien, det finns ju hur många bra westernböcker som helst som ännu inte har filmatiserats. Nyinspelningen är inte bättre än originalet annat än på det rent tekniska planet. Westerngenrens popularitet är också bara en skugga av vad det en gång var, så nog kan man tycka att lite mer nytänkande vore på sin plats. 

 

Gillar man western och aldrig har sett originalet så kan väl filmen för all del ändå vara värd att se. 



#997 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 03 February 2017 - 23:48

Jönssonligan Dyker Upp Igen (1986)

Under ett inbrott på IKEA så snubblar Charles-Ingvar 'Sickan' Jönsson över en internationell spionaffär och ser chansen att göra en miljonkupp.

Kanske lite svagare än de första 3 men ändå riktigt underhållande och fantastiskt bra. Det bästa (utöver Johannes Brost) är nog när försvaret jagar ubåten i slutet. :P

Betyg: 9 ubåtar av 10 (Fantastiskt Bra)


Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#998 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 09 February 2017 - 01:34

Rings (2017)

Julia her ett långdistansförhållande med pojkvännen Holt som har börjat på College. När han plötsligt försvinner spårlöst så ger hon sig av för att leta efter honom och upptäcker snart att han är inblandad i något väldigt farligt. Innan han åkte så lovade de varandra att de skulle åka till helvetet för varandra men de hade aldrig kunnat ana just hur bokstavligt det skulle bli.
Samara är tillbaka och den här gången är hon förbannad!


Tredje filmen i serien och en så kallad "soft reboot". Den är gjord för att locka nya till serien men samtidigt en uppföljning på de första två filmerna för gamla fans. Man behöver inte ha sett de första två filmerna (det kan tillochmed vara en fördel att inte ha sett dem då filmen lånar handling från båda) och inga av karaktärerna från de är med i den här (med undantag för Samara och karaktärer som hör till hennes ursprung). Filmen förklarar bra hur allt ligger till när det är dags att veta det. Men samtidigt så bygger den vidare på det man har fått veta i de första två filmerna.

Filmen är välgjord och trots en blygsam budget på $25 miljoner så ser allt snyggt ut. Skådespelarna är helt OK och handlingen är intresant, spännande och bra.

Att filmen är bra är nog inget ni får höra från kritikerna. Faktum är att kritikerna har risat den här filmen riktigt ordentligt som en nästan osebar film. Tillsammans med filmbolaget att flytta filmens premiär från Halloween till Februari trots att den redan var färdig (för att inte glömma en dålig trailer) har gjort att de flesta har valt att skippa den här. De som sedan såg den upptäckte snabbt att kritikerna hade överdrivet riktigt ordentligt och att filmen inte alls var så dålig som de sa utan helt OK.
Tyvärr så var det försent för filmbolaget bestämde sig för att redan efter några dagar (den hade premiär 3/2) inte bara slopa alla planer på en uppföljare utan dessutom skrota den nya "Friday the 13th" filmen (som skulle börja filma bara 6 dagar efter beslutet togs) och alla planer på att göra uppföljare/reboot/remake på klassiska skräckfilmer. Med andra ord, katastrofalt för alla fans som ville ha mer av klassiska skräckfilm serier.
Det här är tyvärr inte en enskild utan sådant här har hänt flera gånger på sista tiden med kritiker som risar en film som sedan visar sig vara bra med resultatet att det går dåligt för dem på bio. De har kritiserats mycket för det här och anklagas för att medvetet sabotera skräckfilmer eller att personer som inte gillar skräckfilmer får uppdraget att recensera dem. Vissa filmbolag börjar med att inte låta journalister se filmerna i förhand pga det vilket inte heller är bra.

Slutet var förutsägbart i att något skulle hända men inte exakt vad som skulle hända. Medans en del av mig önskar att de skoppade den sista biten så passade det verkligen med filmen och var i samma anda som originalet. Och en av twisterna i slutet var dessutom samma som i originalet (att Samara inte vill vila i frid utan helt enkelt är ond och njuter av vad hon gör). Det hade varit intresant att se hur de hade tänkt följa upp allt som hände. Men tyvärr så kommer det nog aldrig att hända med undantag för möjligen en direkt till DVD film (vilket sälla blir bra).

En bra uppföljning och soft reboot av The Ring som tyvärr har fått oförtjänt mycket negativ kritik. Gillade ni de första två eller helt enkelt gillar mysiga skräckfilmer om mysterium och onda spöken så ska ni ge den här en chans.

Betyg: 7 ringar av 10 (Bra)


Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#999 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 10 February 2017 - 23:57

Jönssonligan på Mallorca / La banda de Jönsson en Mallorca (1989)

"Per favore..." "De har karta på Favör! Kom!"

Utan giltigt pass så blir Charles-Ingvar 'Sickan' Jönsson ensam kvar i Stockholm medans resten av ligan har semester på Mallorca och det hela har gjort honom lite smått galnare än vanligt. Men när Wall-Enberg erbjuder honom ett jobb på Mallorca så kan han inte tacka nej till chansen att tjäna pengar och göra narr av de andra ligamedlemmarna som övergav honom. Men som vanligt så går inget som planerat.


Sorgligt nog den sista i serien med Gösta Ekman som Charles-Ingvar 'Sickan' Jönsson. När beslutet gjordes att massproducera filmerna så valde Gösta Ekman att hoppa av då han samtidigt hade fått rollen som Martin Beck i 6 filmer, trots försök från de andra att övertala honom att stanna kvar. Någon massproduction blev det inte. Det tog 3 år att få ihop en ny film utan honom och sedan gjordes en till 2 år senare för att sedan ta en 6 års paus innan en sista gjordes 2000. Efter det så vägrade de andra att göra fler utan Gösta Ekman. De ville göra en sista återföreningsfilm (arbetet på den pågick tills 2011 när rättigheterna såldes) och men bara om Gösta Ekman var med och Gösta Ekman är en väldigt envis typ som om han har bestämt sig för något så kan ingen övertala honom. Dessutom hade han då dragit sig tillbaka.

Det här är den filmen i serien jag har sett minst. Delvis för att den inte visas lika ofta som de andra och delvis för att jag aldrig gillade den som barn.

Det här är första filmen i serien utan Jönssonligan titelsången i början. Orsaken är att när filmen börjar så är Jönssonligan separerade så de valde att spara titelsången tills de är återförenade.

Början är rätt fin när de inser hur mycket de bryr sig om varandra och väljer att frita Sickan för att de inte vill se honom inlåst. Sedan pratar de såklart skit om honom men den här gången så blir han förbannad och skäller ut dem för det. :P

Doris har fått lite mer under pannan och fått mer av en personlighet. Den här Doris styr och ställer, hon är sur och hon avskyr Sickan.

Som vanligt så tas mycket inspiration från utländska filmer. T ex så är den korta Ödlan och stora Brorsan med sina cowboyhattar uppenbart inspirerade av Little Enos Big Enos från "Nu Blåser Vi Snuten" filmerna.

Den här gången är inte Wall-Enberg huvudskurken utan får sällskap av Margaretha Krooks karaktär. Poliserna Persson (2:a gången med Kent Andersson) och Gren (3:e gången med Dan Ekborg) är däremot med i hela filmen men för sista gången, men en bra avslutning.

Det här är den sämsta filmen i serien enligt mig men jag vet att många anser att det är den bästa. Men att den är den sämsta betyder inte att den är dålig.

Betyg: 8,5 Kungakors av 10 (Mycket Bra+)
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#1000 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 03 March 2017 - 23:56

The Naked Gun: From the Files of Police Squad! / Den Nakna Pistolen (1988)

När hans bästa vän Nordberg hittas skjuten så återvänder Frank Drebin från Dubai och får veta att Nordberg misstänks vara korrupt. Tillsammans med Kommissarie Ed Hocken så bestämmer sig Frank för att bevisa hans oskuld och snart är han övertygad om att den mäktiga affärsmannen Vincent Ludwig är inblandad. Under utredningen så faller han för Ludwigs assistent Jane Spencer utan att veta att hon har fått i uppdrag att spionera på honom.

Klassisk komedi/deckarparodi och uppföljare på den kortlivade komediserien Police Squad! (1982). Med bla. Leslie NielsenPriscilla PresleyRicardo MontalbanGeorge Kennedy och O.J. Simpson.
Både filmen, dess uppföljare och TV-serien var gjorda av David Zucker, Jerry ZuckerJim Abrahams och Pat Proft. Om ni känner igen de namnen så beror det på att de ligger bakom komedier som Airplane! (1980), Police Academy (1984), Top Secret! (1984), Hot Shots! (1991), Hot Shots! Part Deux (1993) och Scary Movie 3-5.
Trots att det är en uppföljare på TV-serien så har de flesta skådespelarna bytts ut. De som är kvar är Leslie NielsenEd Williams (vetenskapsmannen) och Tiny Ron (den långa mannen man aldrig får se ansiktet på). Orsaken de andra byttes ut vet jag inte. Peter Lupus byttes troligen ut mot O.J. Simpson pga det komiska med att karaktären plötsligt blev svart. Varför Alan North byttes ut kan ha varit att de ville ha en mer känd skådespelare.

Filmen fick 2 uppföljare, The Naked Gun 2½: The Smell of Fear (1991) and Naked Gun 33⅓: The Final Insult (1994). Så varför har de så konstiga nummereringar? Jo, filmkritikern Roger Ebert gav första filmen 3½ så de bestämde sig för attd driva med honom.

Frank's flickvän Veronica blev han ihop med i sista avsnittet av TV-serien. Där är säkert fler skämt kopplade till TV-serien.

En klassisk komedi som är väldigt underhållande och rolig.

Betyg: 8,5 nakna pistoler av 10 (Mycket Bra+)


Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif