Jump to content

Photo

No Retreat, No Surrender (Kampsportsmarathon)


  • Please log in to reply
63 replies to this topic

#26 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 19 November 2014 - 04:17

 

Jag har nu dragit ner The King of the Kickboxers I och The King of the Kickboxers II, så jag hänger med och ser dom två med.


Verkar som att ni har bättre tur är jag har för jag har destu svårare att hitta dem mer än på YouTube.

 

 
Jag drog ner dom från tuben, det finns ju inte så mycket att välja på till sådana filmer. Skulle man hitta dom på något annat ställe så lär det väl vara VHSRip i alla fall.
 
 
--__--

 

No Retreat, No Surrender 3: Blood Brothers (1990)
 
Ett litet lyft från den förra filmen då jag tycker att den här var helt OK. Jag gillar kanske inte att filmen staplar en hel del klyschor på varandra, men filmen var ju underhållande i alla fall. Och det var rätt kul att para ihop två bröder som söker hämnd för pappans död. Jag måste dock säga att den äldre (var han väl) av bröderna; Casey, var rätt så enerverande i sitt sätt att vara. Och jag är nyfiken på om det bara var bra skådespel eller om skådespelaren Keith Vitali var/är lika uppblåst som sin karaktär.
 
Både Keith Vitali och Loren Avadon är ju väldigt bra fighters och det märks att dom har tränat och utövat kampsport ett bra tag. Det är ju alltid ett plus när en sådan här typ av film ska göras, än att man tar med en novis och eller stuntpersoner för att sälja in det hela. Och dom har båda två flera riktigt häftiga fighter i filmen.
 
Filmens antagonist, Franco, var rätt häftig. Det märks även där att skådespelaren Rion Hunter har tränat och utövat kampsport ett bra tag. Gillar hans utseende med det blonda håret. Detta blev extra påtagligt i slutstriden i flyghangaren där han och hans hantlangare, vars namn jag inte minns, båda är klädda i vitt och fajtas mot Casey och Will. Filmens mest coola och fjantiga scener måste vara den då Franco kastar iväg den där pilen som sedan en av bröderna blockerar och sparkar tillbaka så att Franco får den i bröstet. :fniss:
 
Observerade att CIA måste ha anställt en vaktmästare med synfel eller att pengarna inte räckte till förr i tiden. Något sådant där hittar du nog inte i dagens CIA-högkvarter. Kolla in hur skylten in till John sitter. :lol:
 
På tal om John så var han rätt blek som skurk. Det hade räckt med Franco om jag ska vara ärlig, ibland är det bättre än att det måste finnas en ännu större skurk i bakgrunden.

 

Filmen var kanske lite för lång för sitt eget bästa, man kunde nog ha kapat 10 minuter utan att det hade påverkat den negativt. Framförallt så tyckte jag att det tog ett tag innan den kom igång ordentligt. Det var ju nästan 20 minuter i början av filmen som enbart ägnades åt att följa pappan och hans födelsedagskalas, innan det började att ta fart.


Edited by Garm, 19 November 2014 - 04:26.


#27 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 19 November 2014 - 18:20

Mina ... kommer inte från tuben ... mer än så minns jag ärligt inte. :P


*

 
No Retreat, No Surrender 3: Blood Brothers (1990) [NRNS#03] [HK]
≈ John Alexander är superspionen som dragit sig tillbaka och ser fram emot att spendera pensionen med att medla fred mellan de bägge sönerna. Han mördas på sin födelsedag av sin ärkenemesis Franco och nu börjar sönena strida inbördes över att komma först fram till hämndens timme...
+ Storymässigt ett lyft från förra filmens sega Rambo-taffel.
- Fortfarande samma stela och konstlade dialog. Alla snackar dock god Karate.
҉ Lite småtrist foto som inte bjuder på några snyggare vyer, man försöker visserligen liva upp det hela med lite bikinibrudar. Men det vet vi ju hur det brukar funka.
♪ Kul soundtrack, gillade låten som spelades i eftertexterna.
∴ Med den här filmen försöker man hitta tillbaka lite till grundkonceptet i första filmen, och sålunda slopar man mer övergripande intriger som kommunism, revolutionism och även automatkarbiner i närbild. Och det funkar riktigt bra, bitvis blir brödernas rivalitet lite påfrestande men inte någon omfattning så det stör helhetsuttrycket. Dialogen är dock bitvis så plastig och nyanslös att jag lockas till att misstänka att den är delvis dubbad. Annars tycker jag intrigen funkar fint och fighterna är rätt bra koreograferade (även om det blir lite dansant här och där) och det märks att de inblandade överlag vet vad de sysslar med. Karaktärerna känns mer genomarbetade och inte bara inkastade som plotdevices, även om skurken bitvis känns lite halvfånig (men det beror nog på dialogen). Twisten om vem Francos "chef" var kom inte som någon större överraskning, av rövslickeriet på födelsedagsfesten att döma var det rätt självklart att det skulle vara en "intern" på firman.


*


@Garm: Jag håller med om Casey, antagligen filmens sämsta karaktär. Tror mycket är regi och dialog. Kanske ville man påtala att Casey alltid haft en fördel i att själv följt pappas fotspår. Och att Pappa John dessutom inte haft vett att stoppa översittarfasonerna (utan snarare understödja dem).

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#28 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 19 November 2014 - 18:33

Jaaaa! Där kom omdömet vi väntat på sedan... typ det förra. :D

Min version av filmen bröt precis när eftertexterna började att rulla så jag blev snuvad på musiken. :lol:

Kul att du också hade en mer angenäm upplevelse med den här filmen än den föregående.

Jag kan sakna dom mer exotiska miljöerna från förra filmen. Florida i den här filmen framstod som vilken stad som helst och det blev rätt anonymt efter ett tag.

Kan hålla med om att en del av fighterna blev lite dansanta ibland, men det är fortfarande bättre än den konstgjorda "wire-fu" som moderna kampsportsfilmer ofta envisas med att använda.

#29 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 19 November 2014 - 18:38

Mmm. Märker att du satt i tråden och väntade. :) Kanske får ni vänta lite på nästa film, den krockar med mitt skiftschema.

Håller med om miljöerna, men de var väl rätt billiga i första filmen också.

Det är alltid bättre med folk som vet vad de sysslar med, men wire-fun utvecklades väl i Hongkong om jag inte minns fel? :)

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#30 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 19 November 2014 - 21:30

Dina åsikter är värda att vänta på, så den som väntar på något gott. :)

Givetvis ser jag fram emot Cruz omdömen med. :)

Mmm. Men i första filmen var allt sådär underbart amerikansk småstads-aktigt á la 1980-talet, att jag köper att det egentligen inte var så påkostat.

Jupp. Wire-fu föddes i Hongkong. Tror det tog ett bra tag innan det började att införlivas i amerikansk film. Men nu användes det rätt flitigt. Och det kan bli bra, jag har sett flera exempel på det, men överlag ogillar jag företeelsen oavsett var i filmvärlden det används. Det ser så onaturligt och överdrivet ut. Hellre att man fightas på traditionellt sätt men att det kanske ser lite taffligt gjort ut. Det lär kännas mer realistiskt om inte annat.

Edited by Garm, 19 November 2014 - 21:34.


#31 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 19 November 2014 - 22:35

Och den här gången hade jag inte tänkt tvinga er att vänta tills någon gång mellan 3 och 6 på morgonen. :P För en gångs skull har jag fått tummarna ur att börja se filmen redan nu. :D

Jag har nu dragit ner The King of the Kickboxers I och The King of the Kickboxers II, så jag hänger med och ser dom två med.


Verkar som att ni har bättre tur är jag har för jag har destu svårare att hitta dem mer än på YouTube.

 
Jag drog ner dom från tuben, det finns ju inte så mycket att välja på till sådana filmer. Skulle man hitta dom på något annat ställe så lär det väl vara VHSRip i alla fall.

OK, men då ska jag inte vara finare utan kör med YouTube jag också. :D Lär inte se så värst snyggt ut på TVn, bara. :P
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#32 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 20 November 2014 - 02:05

Den som väntar på något gott...
 
 
No Retreat, No Surrender 3: Blood Brothers (1990)

Will Alexander är en tuff men fattig Karate lärare med en mindre än bra kontakt med sin pappa, föredetta CIA agenten John Alexander, som ständigt försöker få dem att umgås med den ena utflykten efter den andra tillsammans med Will's bror, den framfångsrika CIA agenten Casey Alexander som lever ett Bond-liv med snabba bilar och snabbare brudar mellan sina uppdrag som han alltid klarar galant, och är någon som Will inte står ut med.
När John blir brutalt mördad så ger sig Casey av utan CIA's tillåtelse för att hitta mördaren, en mystisk man vid namn Franco som John hade jagat länge, och ber Will att hålla sig undan. Men Will vägrar hålla sig undan och är fast besluten att själv hitta mördaren för att hämnas. Men Franco planerar något stort och om de ska lyckas stoppa honom så måste de båda brödrarna lära sig att sammarbeta, precis som deras pappa alltid ville.

Spion-Action Kampsportfilm och helt fristående uppföljare. Även den här skulle ha regiserats av Corey Yuen men han blev tvungen att lämna projektet och den helt oerfarne Lucas Lowe fick hoppa in i sista stunden. Loren Avedon, som tillskillnad från huvudrollerna i första filmen inte bröt sitt kontrakt, spelar huvudrollen igen som en helt annan karaktär än i förra filmen.
Den här filmen fick den minst sagt förvirrande titlen "Kick Boxer 2" i Europe (däribland Tyskland, som jag nämde när jag skrev om första filmen), problemet är bara att där aldrig släpptes en "Kick Boxer 1". :P

Lite underligt att Will och John ska ha en dålig relation när det verkligen inte känns så från telefonsamtalet. Destu sämre mellan bröderna men det verkar rätt ensidigt. Han betedde sig rätt illa mot sig bror när han var glad att se honom och inte ville skämma ut honom och därför gav en present från dem båda. Dessutom försöker han och försvarar sin bror när hans överordnader vill annat. För att inte tala om jackan med sina kommunist-lappar som Will bara var tvungen att ha på sig på en fest full med CIA-agenter. Jag fattade aldrig varför han hatade sin bror så mycket. Därimot förstår jag att andra har en orsak att hata honom, så han utnytjar Maria och behandlar henne när han är klar med henne är verkligen svinigt. Visst, det är ett spel för att hon ska dansa efter hans pipa men ändå.
Jag gillade hur de visade skillnaden mellan brödernas liv i början. :P

Tuff gubbe, John Alexander. Jag gillade hur han kämpade mot mördarna. Jag önskar att fler filmer gjorde så istället för att göra det så enkelt och rent. Det mäst imponerande var nog hur han lyckas byta hårfärg under striderna och se 20 år yngre ut ibland. :D

Jag gillar sådant som när Maria skjuter Will. Allting går inte alltid som planerat. Men hon gottgjorde det minst sagt sedan. ;)
Tur också att de lämnade en skurk levande annars hade de ju inte kunat förklara vad som pågick. :D
Fast de lämnade en plothole: Hur gick det för den stackars ambasadören som skickades iväg på en egen åktur? :P

Blandad kvalitet på skådespelare. Bra för det mästa med undantag för han som spelar Casey Alexander som spelar över väldigt mycket och verkligen inte kan hantera drama scener och har uppenbart fått jobbet mer pga sina kampsport förmågor än sin skådespelar tallang. Fast det kan också ha med att han inte var tränad skådespelare heller och mäst hade gjort action scener tidigare.

Lite trivia: Orsaken att Casey har armen gipsad genom hela filmen är för att skådespelaren hade brutit armen under sin audition.

Titlen "Blood Brothers" har en dubbel betydelse

Spioner, tuff action, coola strider, Florida, heta tjejer i bikini... allt man kan bergära. ;) En väldigt bra, underhållande och spännande film. Jag har alltid gillat den här typen av filmer (fast de brukar inte ha så mycket kampsport) så det här var trevligt.

Betyg: Trevlig Underhållning


 

No Retreat, No Surrender 3: Blood Brothers (1990)
 
Jag måste dock säga att den äldre (var han väl) av bröderna; Casey, var rätt så enerverande i sitt sätt att vara.

Ja, han var storebrorn.
 

Filmens antagonist, Franco, var rätt häftig. Det märks även där att skådespelaren Rion Hunter har tränat och utövat kampsport ett bra tag. Gillar hans utseende med det blonda håret. Detta blev extra påtagligt i slutstriden i flyghangaren där han och hans hantlangare, vars namn jag inte minns, båda är klädda i vitt och fajtas mot Casey och Will. Filmens mest coola och fjantiga scener måste vara den då Franco kastar iväg den där pilen som sedan en av bröderna blockerar och sparkar tillbaka så att Franco får den i bröstet. :fniss:

Ja, han var det. Håller med om pil-scenen. Hantlangaren hette Russo.
 

Observerade att CIA måste ha anställt en vaktmästare med synfel eller att pengarna inte räckte till förr i tiden. Något sådant där hittar du nog inte i dagens CIA-högkvarter. Kolla in hur skylten in till John sitter. :lol:

Måster erkänna att jag inte ser det roliga. Står Jack Atteron på skyllten, vilket var skurkens namn.
 

På tal om John så var han rätt blek som skurk. Det hade räckt med Franco om jag ska vara ärlig, ibland är det bättre än att det måste finnas en ännu större skurk i bakgrunden.

Jack, tror jag du menar. John var pappan. ;) Jo, kanske det. Framförallt så var det uppenbart redan från början att han låg bakom det.
 

Filmen var kanske lite för lång för sitt eget bästa, man kunde nog ha kapat 10 minuter utan att det hade påverkat den negativt. Framförallt så tyckte jag att det tog ett tag innan den kom igång ordentligt. Det var ju nästan 20 minuter i början av filmen som enbart ägnades åt att följa pappan och hans födelsedagskalas, innan det började att ta fart.

Där håller jag inte med. Jag tycker 1h38min var helt lagom. Du verkar helt vilja se kortfilmer du har sagt det om flera filmer som alla ligger runt 1h30min. :P ;)

 

No Retreat, No Surrender 3: Blood Brothers (1990) [NRNS#03] [HK]

҉ Lite småtrist foto som inte bjuder på några snyggare vyer, man försöker visserligen liva upp det hela med lite bikinibrudar. Men det vet vi ju hur det brukar funka.

Kan verkligen hålla med där. När de kom till Florida så trodde jag vi skulle få se lite mer av Florida men det blev det verkligen inte. De första 2 filmerna var betydligt bättre på att visa miljön.
 

♪ Kul soundtrack, gillade låten som spelades i eftertexterna.

Där håller jag inte med. Jag tyckte det var ett rätt typiskt standard för låg budget action från början av 90-talet. Och slutlåten tyckte jag var pinsamt dålig och passande inte alls in. Smaken är som baken, antar jag. :P ;)
 

Dialogen är dock bitvis så plastig och nyanslös att jag lockas till att misstänka att den är delvis dubbad.

Ja, ibland var det rätt dåligt, måste jag erkänna. Möjligheten till dubbning finns då jag vet att många asiatiska filmer gör så dels för att inte behöva köra med mikrofoner och dels för att göra det lättare att dubba till olika språk. Vet inte om de gjorde så här därimot.

 

Kan hålla med om att en del av fighterna blev lite dansanta ibland, men det är fortfarande bättre än den konstgjorda "wire-fu" som moderna kampsportsfilmer ofta envisas med att använda.

Ja, speciellt i slutstriden som blev en aning tröttsam tillslut. För att inte glömma överdriven då de tog löjligt mycket stryk, framförallt Casey som nyss hade blivit halvt ihjälslagen av ett gevär i bröstet och måste ha haft brutna revben och inre blödningar. Han kollapsade säkert och dog påväg in till sjukhuset precis efter filmens slut. ;)
Och ja, wire-fu saknar lite charm. En orsak jag gillar Jackie Chan för han kör aldrig med sådant. :D
 

Dina åsikter är värda att vänta på, så den som väntar på något gott. :)

Hmmm... <_< 
 

Givetvis ser jag fram emot Cruz omdömen med. :)

Menar väl det. ;)  :D 
 

Jupp. Wire-fu föddes i Hongkong. Tror det tog ett bra tag innan det började att införlivas i amerikansk film.

"Crouching Tiger, Hidden Dragon" vill jag minnas var filmen som blev teknikens genombrott över världen även om en betydligt enklare versioner av den användes redan i "The Matrix" året innan (fast det var inte riktigt wire-fu utan mer en illution) så användes den inte lika fritt i strider innan.
 

Men nu användes det rätt flitigt. Och det kan bli bra, jag har sett flera exempel på det, men överlag ogillar jag företeelsen oavsett var i filmvärlden det används. Det ser så onaturligt och överdrivet ut. Hellre att man fightas på traditionellt sätt men att det kanske ser lite taffligt gjort ut. Det lär kännas mer realistiskt om inte annat.

Sant. Föredrar också för det mästa traditionellt.
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#33 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 20 November 2014 - 15:48

@Garm: tycker också det var kul att höra om din historia som kampsportare. Har ju själv tränat aikido i omgångar och även karate (Goju-Ryu) några år. Det senare kan jag liksom du längta tillbaka till ibland.
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#34 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 20 November 2014 - 15:50

Den som väntar på något gott... 
No Retreat, No Surrender 3: Blood Brothers (1990)
För att inte tala om jackan med sina kommunist-lappar som Will bara var tvungen att ha på sig på en fest full med CIA-agenter.

Den jackan fick mig att höja på ögonbrynen med, troligtvis har det med kommunistjakten i Usa att göra -- ett hån mot de församlade helt enkelt.


Fast de lämnade en plothole: Hur gick det för den stackars ambasadören som skickades iväg på en egen åktur? :P

Speciellt sedan man i första hand försökte springa ifatt planet. :P


Observerade att CIA måste ha anställt en vaktmästare med synfel eller att pengarna inte räckte till förr i tiden. Något sådant där hittar du nog inte i dagens CIA-högkvarter. Kolla in hur skylten in till John sitter. :lol:

Måster erkänna att jag inte ser det roliga. Står Jack Atteron på skyllten, vilket var skurkens namn.

det är inte skylten i sig, utan hur den sitter... Lite långt ned kanske för en utstickande skylt. Den där lär man runda innan man går in igenom dörren.
 

Dialogen är dock bitvis så plastig och nyanslös att jag lockas till att misstänka att den är delvis dubbad.

Ja, ibland var det rätt dåligt, måste jag erkänna. Möjligheten till dubbning finns då jag vet att många asiatiska filmer gör så dels för att inte behöva köra med mikrofoner och dels för att göra det lättare att dubba till olika språk. Vet inte om de gjorde så här därimot.

Samtidigt syns ju en mikrofon-bom i bild någinstans i slutfighten... Kanske är ljudmixen ännu billigare än resten av filmen. :) Å andra sidan kan man ju gjort röstpålägg efteråt för att få dialogen tydligare.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#35 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 21 November 2014 - 22:52

@Garm: tycker också det var kul att höra om din historia som kampsportare. Har ju själv tränat aikido i omgångar och även karate (Goju-Ryu) några år. Det senare kan jag liksom du längta tillbaka till ibland.

Blir alltid överaskad (possitivt) när jag märker att någon läser vad vi skriver här. :P



Den som väntar på något gott... 
No Retreat, No Surrender 3: Blood Brothers (1990)
För att inte tala om jackan med sina kommunist-lappar som Will bara var tvungen att ha på sig på en fest full med CIA-agenter.

Den jackan fick mig att höja på ögonbrynen med, troligtvis har det med kommunistjakten i Usa att göra -- ett hån mot de församlade helt enkelt.

Antagligen, med tanke på att han kallade dem för "babie-killers".

 

Fast de lämnade en plothole: Hur gick det för den stackars ambasadören som skickades iväg på en egen åktur? :P

Speciellt sedan man i första hand försökte springa ifatt planet. :P

Ja, det såg minst sagt koiskt ut. :P

 

Observerade att CIA måste ha anställt en vaktmästare med synfel eller att pengarna inte räckte till förr i tiden. Något sådant där hittar du nog inte i dagens CIA-högkvarter. Kolla in hur skylten in till John sitter. :lol:

Måster erkänna att jag inte ser det roliga. Står Jack Atteron på skyllten, vilket var skurkens namn.

det är inte skylten i sig, utan hur den sitter... Lite långt ned kanske för en utstickande skylt. Den där lär man runda innan man går in igenom dörren.

 
Nu såg jag dessutom att skylten var sned. :P Jag skyller på tiden när jag kollade den sist. ;)
 

Dialogen är dock bitvis så plastig och nyanslös att jag lockas till att misstänka att den är delvis dubbad.

Ja, ibland var det rätt dåligt, måste jag erkänna. Möjligheten till dubbning finns då jag vet att många asiatiska filmer gör så dels för att inte behöva köra med mikrofoner och dels för att göra det lättare att dubba till olika språk. Vet inte om de gjorde så här därimot.

Samtidigt syns ju en mikrofon-bom i bild någinstans i slutfighten... Kanske är ljudmixen ännu billigare än resten av filmen. :) Å andra sidan kan man ju gjort röstpålägg efteråt för att få dialogen tydligare.

Just den detaljen missade jag. Men filmen hade också en massa sådana fel. :D Jo, det kan ju vara så som du säger. :)


Nu ska jag se nästa film. Är lite förvånad att ni inte har postat vad ni tycker ännu, ni brukar jag vara betydligt tidigare med det. ;)

Edited by Crusader, 21 November 2014 - 22:54.

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#36 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 22 November 2014 - 03:21

First! :D Händer aldrig så jag undrar, har jag tagit fel på dagen eller missat något? :huh: 


The King of the Kickboxers: No Retreat, No Surrender 4 (1990)
 
1981 i Bangkok, Thailand, vinner den Amerikanska Kickboxern Sean Donahue ett mästerskap, något som inte uppskattas av de Thailands Kickboxers. Framför ögonen på sin lillebror, Jake Donahue, så misshandlas han till döds av Khan och hans gäng som sedan sparkar ner Jake.
1991 så är Jake en halvgalen helvild vapenvägrande undercover polis som kämpar för att göra staden säkrare för barn men helatiden tar onödiga rikser och har ett beroende av att slåss, fortfarande ärrad både i ansiktet och själen efter mötet med Khan.
Efter ett av hans galenskaper så beordrar Captain O'Day honom att jobba med Interpol där han ska gå undercover som en Kickboxer i Bangkok och få ett jobb i filminspelningen av "The King of the Kickboxers", senaste delen i Big Boss' snuff-film serie "No Retreat, No Surrender" där de på riktigt dödar utländska fighters. Först är han väldigt motvillig tills han märker att Khan kommer vara med i filmen. När han nu äntligen har möjligheten att hämnas sin bror så ger han sig av till Thailand där han möter Interpol agenten Anderson som har förlorat ett flertal agenter i undersökningen och skådespelerskan Molly som har fått sina drömmar krossade. Nu måste Jake skapa sig ett rykte i Thailand så att filmteamet's talangscout Mr. McKinney söker upp honom men han måste också söka upp den legendariske Kickboxer-mästaren Prang för att lära sig riktig Kickboxing innan han går upp mot Khan.

Kriminal-action kamsportfilm och en helt fristående uppföljare på de andra filmerna, och Loren Avedon's sista film i serien eftersom med den här så var hans 3-filmers kontrakt slutfört och tillskillnad från huvudrollerna i första filmen så bröt han inte sitt kontrakt.
I filmen så ser vi också Don Stroud som har varit med i alla möjloga TV-serier och filmer under åren men som är mäst känd som poliskaptenen i "The New Mike Hammer" från 80-talet.

Jag gillar att Jake ska vara med i en uppföljare till No Retreat, No Surrender 3. :P

Lite trivia: Karaktären Khan var inspirationen till karaktären "Dee Jay" i spelet "Super Street Fighter II".
Khan's bakgrunds historia är, enligt manusförfattaren, att hans pappa var en Amerikan's soldat (troligen svart) som gjorde hans mamma gravid och sedan övergav henne vilket var orsaken till Khan's vrede ( :D).
 
En bra och spännande film med en hel del action, tuffa strider och en liten dos av kärlek. Jag vet att filmen blev väl motagen när den kom och det kan jag förstå. Samma regisör som i förra filmen och han verkar ha blivit varm i kläderna nu för den här var mycket bättre producerad. Bra skaådespeleri och inga direkt misstag jag märkte. En intresant handling då filmer om snuff-filmer inte det så vanligt.
 
Vet inte vad mer jag ska säga. Gillar man Kampsportfilmer från den här tiden så kommer man säkert gilla den här.
 
Betyg: Plågsamt bra.

Edited by Crusader, 22 November 2014 - 03:32.

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#37 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 22 November 2014 - 09:38

Nejdå, du ligger helt rätt i tiden. Jag jobbade igår och hade inte riktigt tid. Jag har lite saker idag med som måste prioriteras och kan inte garantera att jag hinner se nästa film idag heller. Men i morgon borde jag hinna på den -- allra senast.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#38 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 22 November 2014 - 18:32

Ah, OK. Eftersom varken du eller Garm har haft tid så kanske vi skulle flytta sista filmen till Tisdag istället?
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#39 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 22 November 2014 - 19:47

Jag hann på den idag, prioriterade det när jag kom hem framför "dega vid datorn och inte göra något produktivt alls".
 

*

 
King of the Kickboxers, the (1990) [NRNS#04] [HK/US]
Äv: No Retreat, No Surrender 4, äv. Karate Tiger 4, äv. Karate Tiger V, .
≈ Nyblivne ThaiBoxaren Sean Donahue blir brutalt mördad på en gata i Bangkok inför sin bror Jake. Jake Donahue är undercover-polisen som får i uppdrag att återvända till Thailand, och hans uppdrag sammanfaller kusligt väl med hans hämndbegär...
+ Med den här filmen tar man ytterligare ett kliv närmare originalfilmen … och Karate Kid förståss.
- Loren Avedon (inte Alvedon som min hjärna ständigt läser) är skrämmande stel och platt inledningsvis i filmen. Om det beror på honom eller regissören låter jag vara osagt men han slappnar av en bit in i filmen när han inte behöver spela polis hela tiden.
҉ Tillbaka till Thailand, vilket givetvis innebär några läckra miljöer. Gillar verkligen arenan mot slutet. Och var det samma restaurang som i NRNS#02?
♪ Vet inte vad jag skall säga om musiken, bortsett från eftertexterna (där den var klart godkänd) tänkte jag inte så mycket på den.
∴ Inledningen med Seans död är kanske lite småfånig mycket pga. "du förtjänar inte att vinna för att du är amerikan"-ursäkten. Missförstå mig inte jag hade en idrottslärare som sade något liknande på fullt allvar till min högstadieklass, men för ett mord? Kul dock att de flesta minions i gruppslagsmålen snällt väntar på sin tur.
Jake är inledningsvis en rätt jobbig karaktär, bokstavligt talat så är han en överlägsen skitstövel och uppe på det polisens guldgosse om ständigt kommer undan med nya regelbrott. Men jag antar att man tyckte referensen till Snuten i Hollywood var kulig? Det där med "stöddig och ständigt redo på en fight" blir kanske lite tradigt under första halvan av filmen. Men det är ju välkommet med en mer kampsportsbetonad storyline.
Dock trollar man in förra filmen rätt kul: här som en film Jake tittar på. Nu vet jag inte om jag kände att NRNS#03 kändes som en Bruce Lee-film (men då har jag inte sett mycket med honom heller) och man undrar ju lite: har alltså NRNS#03 aldrig hänt?
Dialogen är lite rasslig igenom filmen, något manusförfattar Keith W. Strandberg inte blir bättre på mellan filmerna. Speciellt tydligt blir det under några av samtalen mellan "Eremiten" och Jake. Mycket av det är överdramatiskt pladder som skall låta väldigt filosofiskt och livsåskådande. Dock så talar man inte ut i tomma luften som jag upplevde många gjorde i förra filmen.
Sedan kan man väl tycka som man vill att Jakes uppdrag i Thailand sammanfaller med hans hämndbegär OCH att det dyker upp ett blont bombnedslag värt att överleva hela pärsen för. Men slutfighten är ju rätt snygg och Jakes upplärningsperiod påminner lite om hands-on-approachen man körde i Karate Kid. (Men det fick mig att fnissa att "Eremiten" snackade perfekt engelska).
Explosionen på slutet var väl rätt trevlig, dynamit Harry skulle säkert ge den tummen upp. Dock ställer jag mig frågande till varför, kändes som en rätt onödigt inslag och dem pengarna hade kunnat användas till något bättre.
Klart en underhållande film, och titelbytet signalerar rätt tydligt vad det här är: en nystart på en filmserie där kanske titeln förlorat sin innebörd.
 
Edit: Ännu en film jag förde anteckningar under... Sablar vad text det blir. :blink:  531 ord.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#40 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 22 November 2014 - 20:28

Jag sov igenom större delen av filmen under gårdagen. ;) Så jag antar att jag får börja om. Får se om jag hinner med det i helgen, annars så dyker det upp så snabbt som det är bara är möjligt. Fick lite annat att ta hand om, två busiga och övernattande syskonbarn Critters.

#41 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 22 November 2014 - 21:48

@Garm: tycker också det var kul att höra om din historia som kampsportare. Har ju själv tränat aikido i omgångar och även karate (Goju-Ryu) några år. Det senare kan jag liksom du längta tillbaka till ibland.

Blir alltid överaskad (possitivt) när jag märker att någon läser vad vi skriver här. :P

Låt oss stanna vid att jag är ...selektiv i vad jag läser ;)
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#42 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 22 November 2014 - 23:12

Jag hann på den idag, prioriterade det när jag kom hem framför "dega vid datorn och inte göra något produktivt alls".

Duktigt! :thumbsup: 
 

҉ Tillbaka till Thailand, vilket givetvis innebär några läckra miljöer. Gillar verkligen arenan mot slutet. Och var det samma restaurang som i NRNS#02?

Ja, skön variation från 3:an. :) Hmm, tänkte inte på resturangen men det är mycket möjligt.


∴ Inledningen med Seans död är kanske lite småfånig mycket pga. "du förtjänar inte att vinna för att du är amerikan"-ursäkten. Missförstå mig inte jag hade en idrottslärare som sade något liknande på fullt allvar till min högstadieklass, men för ett mord?

Fast sedan så var det också en psykopat som älskade att döda och gjorde snuff-filmer. Och hans hat ligger, som sagt, i hans bakgrund som halv-amerikan.

Jake är inledningsvis en rätt jobbig karaktär, bokstavligt talat så är han en överlägsen skitstövel och uppe på det polisens guldgosse om ständigt kommer undan med nya regelbrott. Men jag antar att man tyckte referensen till Snuten i Hollywood var kulig? Det där med "stöddig och ständigt redo på en fight" blir kanske lite tradigt under första halvan av filmen.

Loren Avedon håller nog med lite. Han var kritisk till hur de ibland säkte de alvarligare scenerna för att göra parodi på andra filmer, t ex. när han skriker i luren till sin chef som var en parodi på Stallone i Rambo.

Dock trollar man in förra filmen rätt kul: här som en film Jake tittar på. Nu vet jag inte om jag kände att NRNS#03 kändes som en Bruce Lee-film (men då har jag inte sett mycket med honom heller) och man undrar ju lite: har alltså NRNS#03 aldrig hänt?

Verkar så. Och de som dog i den dog visst på riktigt. :P

Explosionen på slutet var väl rätt trevlig, dynamit Harry skulle säkert ge den tummen upp. Dock ställer jag mig frågande till varför, kändes som en rätt onödigt inslag och dem pengarna hade kunnat användas till något bättre.

Jag håller fullständigt med. Likadant att spränga en träarena. :P 

Edit: Ännu en film jag förde anteckningar under... Sablar vad text det blir. :blink:  531 ord.

Ja, det har en förmåga att bli det. ;) 
 

Jag sov igenom större delen av filmen under gårdagen. ;) Så jag antar att jag får börja om. Får se om jag hinner med det i helgen, annars så dyker det upp så snabbt som det är bara är möjligt. Fick lite annat att ta hand om, två busiga och övernattande syskonbarn Critters.

Bra likelse där. :D Som sagt, vi kanske ska vänta med nästa film till på Tisdag istället?
 
 

@Garm: tycker också det var kul att höra om din historia som kampsportare. Har ju själv tränat aikido i omgångar och även karate (Goju-Ryu) några år. Det senare kan jag liksom du längta tillbaka till ibland.

Blir alltid överaskad (possitivt) när jag märker att någon läser vad vi skriver här. :P


Låt oss stanna vid att jag är ...selektiv i vad jag läser ;)

Jag känner mig hedrad. :D
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#43 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 23 November 2014 - 02:27

@Garm: tycker också det var kul att höra om din historia som kampsportare. Har ju själv tränat aikido i omgångar och även karate (Goju-Ryu) några år. Det senare kan jag liksom du längta tillbaka till ibland.


Häftigt att det finns fler kampsortare på forumet! :D

Aikido har jag bara bevittnat inom vår budoklubb, inte utövat själv. Otroligt intressant teknik som känns som både en lugn, harmonisk men samtidigt explosiv kampform. Jag hade en i min Kendogrupp som tränade aikodo parallellt och av det som han berättade så blev man sugen på att testa. Det föll väl lite mellan stolarna då intresset och fokus låg på annat håll och att jag inte heller kände mig fysiskt smidig nog att vpga testa. Det sistnämnda kanske bara var något som jag hade fått för mig. ;)

Goju-Ryu har jag aldrig hört talas om. Nyfikenheten gjorde en Google-Fu och det var en tilltalande stil. Något som jag skulle kunna tänka mig att testa själv. Vet dock inte om just den stilen utövas i närheten av där jag bor.

Man vet att man är biten av Kendo när man många år efter att man senast tränade kan recitera hela Tokyopolisens joggingramsa som vi använde oss av vid uppvärmningen. Samt alla andra japanska ord och fraser som vi använde oss av. På Iaidon var upplägget lite annorlunda så där kommer jag mer ihåg träningen som sådan. Fördelen med att ha tränat så länge som jag gjorde är att det nog är rätt lätt att komma in i det igen, så att säga. Plus att jag har kvar all utrustning.

Kendo och Iaido gav mig mest för att det var fokus på sig själv och vad man ville uppnå. All träning gjorde i grupp, men det fanns möjlighet att individuellt anpassa den så att målet med träningen sattes av dig själv och gruppen hjälptes åt att nå resultatet. Ville du tävla så fanns det spetskompetens i föreningen för att du skulle kunna nå det. Ville du träna mest för att motionera och träffa nya bekantskaper så var ett sådant fokus lika mycket värt. Även om du hade andra önskemål med vad du ville uppnå med din träning - inga problem.

Jag blev tillfrågad om jag ville delta på en landslagsträning vid ett tillfälle för att se om jag kunde ta en plats, men hur kul det än var att tävla emellanåt så aspirera jag aldrig på att tävla i större utsträckning än vad jag gjorde. Men i efterhand kan jag fortfarande känna mig smickrad över att över huvud taget ha fått en sådan förfrågan. Jag är dock glad att jag tacka ja till att gå en tränarutbildning så att jag sedan kunde vara med och leda gruppen tillsammans med dom tränare som vi redan hade. Det var jag och en tjej som fick den förfrågan och det var väldigt givande att ta steget fullt ut.

Jag tränade mest för att finna min inre balans och för att det gav mig en sådan harmoni att träna. På köpet fick jag även röra på både kropp som knopp och det tackade man inte nej till. Och så var gemenskapen i gruppen riktigt bra. Mitt intresse för Japan och dess historia i tidiga tonåren gjorde att jag föll pladask för landets feodala historia och samurajer. Det var nog en bidragande orsak till att jag i slutänden kom att fastna mer för Kendo och Iaido än vad jag gjorde med andra kampsporter som jag utövade.

Som en liten fotnot kan jag tillägga att jag har tränat fotboll och tennis utöver kampsport. Fotboll ett väldigt bra tag, men intresset dog ut i tidiga tonåren strax innan jag började att träna kampsport. Mycket för att det gick från glad knattefotboll till att man verkligen fick slåss om att över huvud taget ta en plats i laget. Inget konstigt egentligen, men jag tappade suget när det blev en sådan typ av träning. Tennis fastnade jag aldrig för. Vet inte riktigt varför, det var väl mest något som jag var sugen på att testa och när jag hade gjort det något år så gick jag vidare till mer intressantare saker.

 

 

Observerade att CIA måste ha anställt en vaktmästare med synfel eller att pengarna inte räckte till förr i tiden. Något sådant där hittar du nog inte i dagens CIA-högkvarter. Kolla in hur skylten in till John sitter. :lol:

Måster erkänna att jag inte ser det roliga. Står Jack Atteron på skyllten, vilket var skurkens namn.

 

 
Du kom själv underfund med det sedan. Dels det som XC skrev, att skylten var stor, var placerad på ett märkligt ställe och sätt. Att den liksom stack ut och mest verkad vara ivägen. Men även det som du själv skrev, att den satt rätt så snett. Inte en skylt man hade förväntat sig att se inne på självaste CIA, med andra ord. ;)

 

Edit: Ännu en film jag förde anteckningar under... Sablar vad text det blir. :blink:  531 ord.


Trevligt att du också har (åter)funnit att det kan vara rätt så bra och trevligt att föra sådana under en filmtitt. Många gånger gagnar det ju än själv när man sedan ska skriva sitt omdöme.


---'-'-'---


Jag hann att se filmen efter att småttingarna hade somnat.


The King of the Kickboxers (1990)

En bra film måste jag säga. Kanske rent av en av dom bättre bland dom filmer som vi hittills har sett i den här filmdejten. Men jag måste slänga in att det fortfarande kanske är en bit kvar upp till det som vi idag kallar för en bra film. Men det beror lite på vad man använder för måttstock och vad man har för smak. Jag gillar ju den här typen av filmer och tycker att dom är underhållande på sitt egna sätt. Så jag kan köpa att filmerna inte lär vara mycket i andras ögon.

Jag håller helt med XC om att Jack bitvis är rätt så enerverande i filmen. Han framstår, mer än en gång, som en självupptagen uppblåst skitstövel och någon som det är svårt att sympatisera med. Som tur är så stilar han till sig lite under filmens gång.

Khan är en rätt så cool skurk. Mycket för att han är färgad (afrikan) vilket är rätt ovanligt i den här typen av filmer. Dessutom så är han ju rätt så biffig om man säger så. Och han kan det här med att utöva kampsport. Detta tillsammans gör att han blir rätt så minnesvärd som skurk och därmed passande. Sedan kanske skådespelandet är lite svängigt, men det kan man ta.

Jag gillade scenen med filminspelningen i själva filmen. Jag tänker på båda två, men kanske speciellt den första. Det är ju också ett sätt att göra sig av med folk på samt få det att se realistiskt ut i filmen som dom spelar in. ;)

Prang (även känd som eremiten av XC ;)) och Jacks första möte var rätt kul. Snacka om att börja tvivla på om man har kommit rätt när man möts av en suput. Träningen som Prang ger Jack är rätt häftig. Den skulle nog bryta ner även den starke, så det är väl bara dom allra bästa som klarar av en sådan. Prangs träningsmetoder är ju något kontroversiella om man säger så.

Molly som karaktär och hennes roll i filmens handling var mest en gäspning eller som bäst ett :rolleyes:.

Spliten som Jack gör i sin träning från som där två små träflottarna var rätt imponerande. Alvedon (skönt att även XC har tänkt i samma banor :D) besitter en hel del smidighet tack vare sina kampsortskunskaper.

Slutfighten med Jack och Kahn är häftig. Häftig arena. Mycket snyggt koreograferad. Överlag så var filmens alla fighter bra och coola.


Edited by Garm, 23 November 2014 - 02:30.


#44 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 24 November 2014 - 17:49

American Shaolin (1991) [NRNS#05] [US/HK]
Äv: No Retreat, No Surrender 5, äv: King of the Kickboxers II, äv: Karate Tiger 5.
≈ Efter ett förödmjukande nederlag reser Drew till ett kinesiskt Shaolin-tempel för att finputsa sin kampsportsteknik...
+ Kina känns avgjort som ett uppfriskande miljöombyte!
- Säckiga uniformer, påslakan/lakan-stilen och den mörkaste baksidan av 80-talsmodet (seriöst? avklippta mjukisbyxor ovanpå mjukisbyxor?). Sällan har jag haft så mycket garderob att anmärka på.
҉ Man har iaf hittat några riktigt läckra platser att filma på, utan att det känns om en turistguide.
♪ Jag som är lite halvsvag för panflöjt hittade avgjort några trevliga spår på soundtracket.
∴ Med den här filmen sluter man sålunda cirkeln och står stadigt med bägge fötterna i samma koncept som första filmen. Dvs. det ogenerade Karate Kid-plagiatet. Och inledningsvis känns det väldigt mycket som Karate Kid 3, till och med skurken Trevor påminner om Thomas Ian Griffiths "Terry Silver".
Den här filmen vill väldigt gärna vara en "coming of age"-historia; men huvudpersonen är svårt att tycka om när han ständigt studsar runt och spenderar mer tid att bryta mot regler och glida runt än ta del av de lektioner han jobbade så hårt med att få rätt till. Det är som om han inte riktigt brydde sig om vad han gav sig in på och tar lite för lätt på det hela. Trots det så marknadsförs han i filmen som en naturlig ledare.
Iofs så är det ännu svårare att inte tycka illa om Trevor, och är det verkligen tillåtet att tillskansa sig vinsten genom att dra ned byxorna på motståndaren?
Grundstoryn är det egentligen inga fel på, och det hade kunnat bli riktigt bra om man inte tagit lite småtrista beslut. Som att munkarna skulle vara så brutala och korta i hur de inledningsvis kastar ut Drew eller den lite småunkna humorn i "Playboy"-tidningen. Eller fräschigheter som "stum inte dum", "kväva protesten på förhand med en lätt oskyldig min" och seriens lilla grundtes: stöddiga påfåglar som trotsar det mesta av ren princip.
Dialogen är förvånansvärt bra, om man bortser från de bitvis lite udda kombinationerna av kinesisk och engelsk dialog. Men det filosofiska pladdret förblir filosofiskt pladder med fraser vi hört i varianter förut.
Sedan kan jag tycka att det är märkligt att skolans rektor (eller om hon bara var lärarinna) kan gå in i templet och bara ställa krav. Och nog himlar man med ögonen lite när Drew till sluts kastas ut och det visar sig bara vara en test för att se om han var beredd att vakna och växa upp.
Scenen med "träkrigarna" både en kul idé och snyggt designad, synd att den är så underligt klippt bara. Överlag är det tjusiga och välkoreograferade fighter.
I slutsats är det här långt ifrån den bästa av filmerna, men heller inte den sämsta. Lite för lång kanske och jag har dock svårt att ta till mig huvudpersonen som till och med efter att han "växt upp" känns aningen falsk och föga genuin.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#45 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 25 November 2014 - 01:21

Seriöst, jag kan inte ha sett samma film som XC. Inget av det XC skriver stämmer in på det jag såg. :blink:

Läser sedan kommentarerna på tuben i anslutning till den film som jag drog ner för att se och inser att den i original heter Fighting Spirit (1992) och läser sedan vidare under "Release Info" på filmens sida hos IMDb, att när den gavs ut på DVD i USA så kallade man den för The King of the Kickboxers II.

Fan så krångligt allt helt plötsligt blev. :P

Men men, jag river av ett omdöme för den filmen som jag såg och får väl skylla mig själv att jag ibland bara ninjar filmer rakt av utan att göra vissa efterforskningar om huruvida jag verkligen har fått rätt film eller ej. ;)

Och nej, även om filmen som XC har sett verkar cool och mycket väl kan vara bra mycket bättre än det jag själv har sett, så orkar jag nog inte leta upp och se den. Börjar få viss träningsvärk av allt kampsportande. :P


`´`´`´`´`´`´`´

Fighting Spirit (1992)

aka The King of Kickboxers II - aka No Retreat, No Surrender 5.

 

Man vet att något är fel på filmen (eller kanske den som tittar ;)) när man ska sammanfatta sin filmupplevelse och kommer på att det bästa är allt som är fel med filmen.

 

Som t.ex. dom patetiskt överdrivna ljudeffekter när varje slag och spark träffar sitt mål. Tror fan inte att det låter så i verkliga livet. Men vad vet jag, jag har aldrig gett något spö.

 

Eller som när man i en scen får se hur vår hjälte söker upp en elaking som han tror kan leda vidare till den stora fula fisken i sammanhanget. Han klappar till elakingen som sedan stapplar in genom i en dörröppning till ett rum, vidare fortsätter slagsmålet inne i rummet och vi får bara bevittna det hela utanför bild, med fjantiga ljudeffekter när slag/sparkar träffar och så :trumvirvel: flyger det ut diverse delar av möblemanget. Det roliga där är att man kan se skuggan av den som står där inne och formligen kastar ut möblerna. Tror inte riktigt att man tänkte till där när scenen filmades. :lol: Det syntes även en och annan mikronfonbom i bild, sådant är aldrig fel.

 

Roligast var nog "skådespelet" som verkligen låg på en ny form av bottennivå. Det är inte många av dom som verkar ha någon större erfarenhet. I ett par scener när diverse karaktärer jagas av andra, så kan man bevittna hur dom liksom stannar till varje gång deras sprint ska ta en ny riktning. Liksom för att understryka "hej, kolla, det är hitåt som jag ska springa" ifall nu någon av dom andra eller vi som tittar inte skulle förstå det själva. Det här såg vi även prov på i föregående film, bara att det är mycket mer påtagligt här.

 

Handling finns men jag struntade ärligt talat i den en bit in i filmen och övergick mer till att (o)roas av alla fånigheter som filmen erbjöd.

 

Musiken var väldigt anonym, om det ens fanns musik. Minns knappt det.

 

Fightingen kändes väldigt slarvig och dansant. Vid en del tillfällen känns det som att ingen över huvud taget vet något om kampsport och så finns det scener som känns mer övertygande. Men det är väldigt mycket " person 1: veva i luften och person 2: kräng din kropp åt valfritt håll".



#46 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 25 November 2014 - 17:01

Det låter ju som du hittat en pärla. Om jag ser den tittar du på American Shaolin då? :P

Vi får vänta och se vilken film Crusader sett, vi har kanske inte sett samma film allihopa. :lol:

 

Jag tror jag hittade din version och tror det stod i kommentarerna att det var fel film.


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#47 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 25 November 2014 - 18:36

Jag har samma fel film. :P Jag kan gå med på att se båda om du letar upp den rätta åt mig, XC. ;)


Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#48 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 25 November 2014 - 19:27

Jobbar på det...


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#49 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 25 November 2014 - 21:34

En sidonot bara: det finns en överhängande risk att jag inte får tid att se någon film förrän på fredag. :)

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#50 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 25 November 2014 - 23:27

Jag ser den filmen vi skulle se ikväll och ser sedan den andra sedan när XC ser den. :)
 

Seriöst, jag kan inte ha sett samma film som XC. Inget av det XC skriver stämmer in på det jag såg. :blink:

Läser sedan kommentarerna på tuben i anslutning till den film som jag drog ner för att se och inser att den i original heter Fighting Spirit (1992) och läser sedan vidare under "Release Info" på filmens sida hos IMDb, att när den gavs ut på DVD i USA så kallade man den för The King of the Kickboxers II.

Fan så krångligt allt helt plötsligt blev. :P

Jag reagerade som tur är på att du inte kallade filmen för "American Shaolin", annars hade jag gjort samma miss.

 
 
 
 
 
 
 
 

Och nej, även om filmen som XC har sett verkar cool och mycket väl kan vara bra mycket bättre än det jag själv har sett, så orkar jag nog inte leta upp och se den. Börjar få viss träningsvärk av allt kampsportande. :P








Verkligen? Jag som tänkte föreslå att vi såg "Kickboxer" serien också. Bara 4 filmer. ;)
 

Observerade att CIA måste ha anställt en vaktmästare med synfel eller att pengarna inte räckte till förr i tiden. Något sådant där hittar du nog inte i dagens CIA-högkvarter. Kolla in hur skylten in till John sitter. :lol:








Måster erkänna att jag inte ser det roliga. Står Jack Atteron på skyllten, vilket var skurkens namn.

 
Du kom själv underfund med det sedan. Dels det som XC skrev, att skylten var stor, var placerad på ett märkligt ställe och sätt. Att den liksom stack ut och mest verkad vara ivägen. Men även det som du själv skrev, att den satt rätt så snett. Inte en skylt man hade förväntat sig att se inne på självaste CIA, med andra ord. ;)

Jo, du har allt rätt i att det såg inte så där värst välgjort ut, precis.
 

Edit: Ännu en film jag förde anteckningar under... Sablar vad text det blir. :blink:  531 ord.









Trevligt att du också har (åter)funnit att det kan vara rätt så bra och trevligt att föra sådana under en filmtitt. Många gånger gagnar det ju än själv när man sedan ska skriva sitt omdöme.

Välkommen till klubben, XC. Tar dina filmer också dubbel så lång tid att se? :D


 
 
 
 
 
 
 

Jag hann att se filmen efter att småttingarna hade somnat.








Erkän, du "hjälpte" dem att sova. ;)


 
 
 
 
 
 
 

The King of the Kickboxers (1990)

Jag håller helt med XC om att Jack bitvis är rätt så enerverande i filmen. Han framstår, mer än en gång, som en självupptagen uppblåst skitstövel och någon som det är svårt att sympatisera med. Som tur är så stilar han till sig lite under filmens gång.








Du är inte heller något vidare på att komma ihåg namn, har jag märkt. Tror inte att "Jake" tar illa upp. ;) Själv så minns jag knappt mitt eget. :P

 
 
 
 
 
 
 

Khan är en rätt så cool skurk. Mycket för att han är färgad (afrikan) vilket är rätt ovanligt i den här typen av filmer. Dessutom så är han ju rätt så biffig om man säger så. Och han kan det här med att utöva kampsport. Detta tillsammans gör att han blir rätt så minnesvärd som skurk och därmed passande. Sedan kanske skådespelandet är lite svängigt, men det kan man ta.







Ja, han fungerade bra som skurk. Måste ha varit på hans fars sida som han har sitt afrikanska ursprung.

 
 
 
 
 
 
 

Jag gillade scenen med filminspelningen i själva filmen. Jag tänker på båda två, men kanske speciellt den första. Det är ju också ett sätt att göra sig av med folk på samt få det att se realistiskt ut i filmen som dom spelar in. ;)








Om du någonsin ska göra en film och erbjuder mig en roll, påmin mig att tacka nej. ;)

 
 
 
 
 
 
 

Prang (även känd som eremiten av XC ;)) och Jacks första möte var rätt kul. Snacka om att börja tvivla på om man har kommit rätt när man möts av en suput. Träningen som Prang ger Jack är rätt häftig. Den skulle nog bryta ner även den starke, så det är väl bara dom allra bästa som klarar av en sådan. Prangs träningsmetoder är ju något kontroversiella om man säger så.








Det kan man minst sagt säga. Jag tvivlar på att de flesta hade ens överlevt den. Kände du igen några av teknikerna från din tid i kampsport? :P

 
 
 
 
 
 
 

Molly som karaktär och hennes roll i filmens handling var mest en gäspning eller som bäst ett :rolleyes:.








Jag tyckte hon var rätt intresant, fast de lämnade lite luckor öppna. T ex hur blev hon en av Khan's val? Och hur skulle hon hämna genom att starta bråk när hon aldrig visar någon som helst kunskap i att slåss?
 

Spliten som Jack gör i sin träning från som där två små träflottarna var rätt imponerande. Alvedon (skönt att även XC har tänkt i samma banor :D) besitter en hel del smidighet tack vare sina kampsortskunskaper.

Klart imponerande, ja. Fast jag tvivlar på att det går att lära ut genom att tvinga fram det med tyngder uppe i ett träd. :P Minns när jag en gång gjorde en ofrivillig sådan (isfläck) och inte kände jag mig precis vigare efter det. :P

 
 
 
 
 
 
 

Slutfighten med Jack och Kahn är häftig. Häftig arena. Mycket snyggt koreograferad. Överlag så var filmens alla fighter bra och coola.








Ja, där kan jag också hålla med. Väldigt snygga strider och väldigt cool slutstrid.




Så, nu ska jag se American Shaolin. (Jäkla emoticon-limit!!! Och quote-problemen som uppstår ibland!)

Edited by Crusader, 25 November 2014 - 23:31.

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif