Jump to content

Photo

No Retreat, No Surrender (Kampsportsmarathon)


  • Please log in to reply
63 replies to this topic

#51 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 26 November 2014 - 03:05

American Shaolin: The King of the Kickboxers II - No Retreat, No Surrender 5 (1991)

Den egotrippade Trevor Gottitall och den traditionellt tränade Drew Carson möts i en Kickboxing final där Trevor totalförnedrar Drew med sina fula trix där han visa publiken hela Drew's "paket". När Drew totalt tappar självförtroendet om att någonsin bli lika bra som sin lärare, den gammla Shaolin Krigareen Master Kwan, så erkänner Kawn att allt han har berättat var påhittat och att han själv misslyckades med att bli en Shaolin. Det hela inspirerar Drew att åka till Kina för att träna så att han blir en Shaolin och sedan kan besegra Trevor och föra ära till sin mästare.
Väl i Kina så klampar han in i templet där han gör sig snabbt hemma och kräver att bli tränad, något som inte uppskattas av munkarna. Eftersom han inte är en Kines och dessutom är väldigt otrevlig samt störande så kastas han snart ut ur templet men Drew är envis och har bestämt sig för att han ska bli en Shaolin munk.
Skolflickan Ashena och den gammla munken San De ger honom ett råd att visa munkarna just hur stark hans vilja att bli munk är och visa stort tålamod, ett råd han tar väldigt bokstavligt och sätter sig framför porten till templet tills de släpper in honom, och Munkarna, säkra på att han snart kommer ge upp, låter honom vara. Men att bli av med Drew när han har bestämt sig för något är lättare sagt än gjort, och efter över en vecka så ger de med sig och låter honom komma in med de andra nya eleverna. Snart har han's underliga sätt gjort honom populär bland andra eleverna, utom den amerikan-hatande Gao, och blir snabbt bästa vän med den nervösa Li. Drew har redan lärt sig mycket men snart inser han att han har mycket mer kvar och det kommer vara en tuff tid i templet. Som tur är så får han extra hjälp från den snälla stuma munken Yaba och han måste träna mer än alla de andra innan han blir en full Shaolin!

Kampsportskomedi och sista filmen i NR,NS serien, och det finns frågetecken om den ens tillhör serien eller bara är ett påhitt när den släpptes i USA. Haqr en hel del käna TV-skådespelare. Bla. en ung Daniel Dae Kim, ca: 10-3 år innan Angel och LOST gjorde honom känd.

Filmen börjar som en klar parodi på Karate Kid. Och seriöst, "Trevor Gottitall"? :P Sedan måste jag erkänna att jag förstår inte orsaken att sedan visa Drew som ett drägg när han klampar in i templet, är otrevlig, störig och kräver att de tränar honom medans han visar ungefär lika mycket respekt som en Sverigedemokrat i en Moské. För att inte glömma att det första han gjorde var att förolempa deras ledare genom att säga till honom att han behöver putsa skallen mer för den skiner inte tillräkligt.

Trevor var verkligen odräglig, han tillochmed lyckades få Shaolin mästaren att bli så irriterad att han låter Drew banka skiten av honom. :D

Jag gillar den här filmen. Jag har hört mycket gott om den och jag vet att den blev en stor hit i USA och det kan jag förstå. Jag var väldigt tveksam i börja men lärde mig verkligen att uppskatta filmen. Som en klassisk High School komedi möter kampsports action. Drew går med i ett tempel och börjar lära de andra hans amerikanska sätt och ständigt lockar dem in i trubbel samtidigt som de har en sträng lärare som han ständigt försöker lura och inte har respekt för.
Det ända problemet är väl att de alla har samma kläder och är skalliga så det blir svårt att känna igen vem som är vem ibland. Faktum är att jag bara känner igen 3 av eleverna utöver Drew.
Men jag tycker på många sätt att den här är en av de bästa filmerna i serien.

Trivia: Trotts att de hade tillåtelse att filma en hel dag i Den Förbjudna Staden så blev de utkörda därifrån och han inte filma allt de skulle. Orsaken var masakern på Himmelska Fridens Torg 2 år tidigare och rädslan för nya demonstrationer.

En film om vänskap, kamratanda, bus och kampsport, och en hel del komik. Gillar man kampsport och teen-komedier så kommer man gilla den här.

Betyg: American Teen Shaolin: Bringing the party to the Temple



American Shaolin (1991) [NRNS#05] [US/HK]

- Säckiga uniformer, påslakan/lakan-stilen och den mörkaste baksidan av 80-talsmodet (seriöst? avklippta mjukisbyxor ovanpå mjukisbyxor?). Sällan har jag haft så mycket garderob att anmärka på.

Fast jag tyckte det kändes rätt så genuint. Det ska ju förställa vara blivande munkar och de visas ofta upp på film i sådana kläder.

Man har iaf hittat några riktigt läckra platser att filma på, utan att det känns om en turistguide.

Ja, det var verkligen uppfriskande.

♪ Jag som är lite halvsvag för panflöjt hittade avgjort några trevliga spår på soundtracket.

Själv så uppskattade jag rocken. :P

∴ Med den här filmen sluter man sålunda cirkeln och står stadigt med bägge fötterna i samma koncept som första filmen. Dvs. det ogenerade Karate Kid-plagiatet. Och inledningsvis känns det väldigt mycket som Karate Kid 3, till och med skurken Trevor påminner om Thomas Ian Griffiths "Terry Silver".

Ja, du har en poäng där. Lite full circle.

Den här filmen vill väldigt gärna vara en "coming of age"-historia; men huvudpersonen är svårt att tycka om när han ständigt studsar runt och spenderar mer tid att bryta mot regler och glida runt än ta del av de lektioner han jobbade så hårt med att få rätt till.

Jo, jag kände lite likadant i början men sedan när jag upptäkte att de gick för en mer Teen-komedi så började jag gilla det. Är lite svårt innan man inser vad för typ av film det är men sedan inser man att den är väldigt typisk.

Det är som om han inte riktigt brydde sig om vad han gav sig in på och tar lite för lätt på det hela. Trots det så marknadsförs han i filmen som en naturlig ledare.

Sant. Fast sedan förklaras det när han nästa blir utslängd att han inte har givit allt ifall han inte skulle klara det och undermetvetet försökt att ge dem en ursäkt att kasta ut honom för att han inte trodde att han kunde klara det och ville kunna skylla på templet istället för han själv. Shaolin-mästaren säger till honom precis samma saker som du skriver.

Iofs så är det ännu svårare att inte tycka illa om Trevor, och är det verkligen tillåtet att tillskansa sig vinsten genom att dra ned byxorna på motståndaren?

Jag undrade också det. Likadant så undrade jag om folk verkligen hade skrattat och gillat det eller om de hade blivit äcklade av vilket as Trevor var.

Grundstoryn är det egentligen inga fel på, och det hade kunnat bli riktigt bra om man inte tagit lite småtrista beslut. Som att munkarna skulle vara så brutala och korta i hur de inledningsvis kastar ut Drew eller den lite småunkna humorn i "Playboy"-tidningen. Eller fräschigheter som "stum inte dum", "kväva protesten på förhand med en lätt oskyldig min" och seriens lilla grundtes: stöddiga påfåglar som trotsar det mesta av ren princip.

Fast jag tycker det hör till den här typen av komedi.

Dialogen är förvånansvärt bra, om man bortser från de bitvis lite udda kombinationerna av kinesisk och engelsk dialog. Men det filosofiska pladdret förblir filosofiskt pladder med fraser vi hört i varianter förut.

Jag blev också possitivt överaskad av filmens dialog, speciellt med tanke på hur det har varit i de tidigare filmerna.

Sedan kan jag tycka att det är märkligt att skolans rektor (eller om hon bara var lärarinna) kan gå in i templet och bara ställa krav.

Andra tider, antar jag. Man såg ju när de var ute att Shaolins inte fick någon respekt längre och några av busarna visste inte ens vad en Shaolin var.

Och nog himlar man med ögonen lite när Drew till sluts kastas ut och det visar sig bara vara en test för att se om han var beredd att vakna och växa upp.

Jag är inte helt säker på att det var ett test utan mer att de blev imponerade över hur de andra var villiga att ställa upp för honom. Eller kanske det var ett test för att se om Drew skulle fortsätta envisas om att stanna kvar eller ge upp.

Scenen med "träkrigarna" både en kul idé och snyggt designad, synd att den är så underligt klippt bara. Överlag är det tjusiga och välkoreograferade fighter.

Den var snygg fast jag var inte like övertygad av den. Lite för "fantastiskt" för min smak.

Lite för lång kanske och jag har dock svårt att ta till mig huvudpersonen som till och med efter att han "växt upp" känns aningen falsk och föga genuin.

Där hgåller jag inte med. Jag gillade hur han hade växt upp och inte längre ville ta till våld. Kanske hade jag velat se lite mer innan slutproven för det blev lite som om det kom bara ett par dagar efter att han nästan åkte ut när det säkert ska ha varit månader.
En sak jag saknade i slutet var att ge Shaolin mästaren en humoristiskt oväntad komentar som att säga till Drew "Now kick his ass" efter att han sa till honom att han kunde slåss. :P
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#52 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 26 November 2014 - 09:53

Verkligen? Jag som tänkte föreslå att vi såg "Kickboxer" serien också. Bara 4 filmer. ;)

:fniss: Och du skojar inte bara med det va? :P

 

Edit: Ännu en film jag förde anteckningar under... Sablar vad text det blir. :blink:  531 ord.

Trevligt att du också har (åter)funnit att det kan vara rätt så bra och trevligt att föra sådana under en filmtitt. Många gånger gagnar det ju än själv när man sedan ska skriva sitt omdöme.
Välkommen till klubben, XC. Tar dina filmer också dubbel så lång tid att se? :D

Jag är ju tjej: kan göra två saker samtidigt! :D

 

Jag gillar den här filmen. Jag har hört mycket gott om den och jag vet att den blev en stor hit i USA och det kan jag förstå.

Produktionsmässigt sett så är den avgjort den vassaste i serien. Även om jag kanske inte uppskattade slutprodukten lika mycket som du. (Det bror nog på att mycket av humorn passerade över huvudet på mig).
 

 

 

- Säckiga uniformer, påslakan/lakan-stilen och den mörkaste baksidan av 80-talsmodet (seriöst? avklippta mjukisbyxor ovanpå mjukisbyxor?). Sällan har jag haft så mycket garderob att anmärka på.

Fast jag tyckte det kändes rätt så genuint. Det ska ju förställa vara blivande munkar och de visas ofta upp på film i sådana kläder.

Kläderna munkarna har på sig är säkert så autentiska som det är möjligt... Men det betyder inte att jag måste tycka om dem. :P


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#53 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 26 November 2014 - 17:07

Verkligen? Jag som tänkte föreslå att vi såg "Kickboxer" serien också. Bara 4 filmer. ;)

:fniss: Och du skojar inte bara med det va? :P

:whistle: 

 

Edit: Ännu en film jag förde anteckningar under... Sablar vad text det blir. :blink:  531 ord.

Trevligt att du också har (åter)funnit att det kan vara rätt så bra och trevligt att föra sådana under en filmtitt. Många gånger gagnar det ju än själv när man sedan ska skriva sitt omdöme.

Välkommen till klubben, XC. Tar dina filmer också dubbel så lång tid att se? :D

Jag är ju tjej: kan göra två saker samtidigt! :D

:P

 

Jag gillar den här filmen. Jag har hört mycket gott om den och jag vet att den blev en stor hit i USA och det kan jag förstå.

Produktionsmässigt sett så är den avgjort den vassaste i serien. Även om jag kanske inte uppskattade slutprodukten lika mycket som du. (Det bror nog på att mycket av humorn passerade över huvudet på mig).

Antagligen. Själv så växte jag upp med sådana här filmer. :P 
 
 

- Säckiga uniformer, påslakan/lakan-stilen och den mörkaste baksidan av 80-talsmodet (seriöst? avklippta mjukisbyxor ovanpå mjukisbyxor?). Sällan har jag haft så mycket garderob att anmärka på.

Fast jag tyckte det kändes rätt så genuint. Det ska ju förställa vara blivande munkar och de visas ofta upp på film i sådana kläder.

Kläderna munkarna har på sig är säkert så autentiska som det är möjligt... Men det betyder inte att jag måste tycka om dem. :P

Heh, nej, givetvis inte. :D
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#54 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 27 November 2014 - 01:15

American Shaolin (1991)
 
aka ... whatever.

 
Tre höjdpunkter ur filmen.
 
"Titta vi är allt representerade"
 
"For Those About to Rock (We Salute You)"
 
"Vänta ett tag, en sådan där tror jag att jag har sett tidigare"
 
 
Man får försöka att koppla bort allt som har med logik att göra när man är inne på femte (eller rättare sagt sjätte) filmen där det mesta är sig likt och alla gör allt dom kan för att roffa åt sig pengar genom att flirta med den första filmen, trots att många av dom inte har speciellt mycket med varandra att göra.
 
Jag tror att den här filmen hade tjänat lite på att vara något mer seriös, för det blev lite väl mycket flams och trams för min del. Munkar och Nunnor världen över samt i den här typen av sammanhang är något jag beundrar. Här är det ju menat att det ska vara roligt, även om jag inte uppfattar det som speciellt roligt. Men jag hade gärna sett att Drew och dom andra hade vuxit mer med uppgiften istället för att vara pajasar nästan hela filmen ut.
 
Fighingen i filmen var godtagbar och ibland helt OK. Men inte överdrivet spektakulär om man säger så.
 
Skådespelarna var sådär. Jag tycker att Daniel Dae Kim (Gao) var rätt bra och jag tyckte att Kim Chan (Mäster Kwan) också var rätt bra. Drew (Reese Madigan) var lite av en besvikelse och bidrog till att jag hade svårt att uppskatta filmen som helhet. Han var lite enerverande, precis som sin karaktär. Bra på sitt sätt, men inget som jag uppskattar hela filmen ut.

Handlingen. Ja, den var väl inte mycket att hänga i granen om ni frågar mig. Den hade, som sagt, kunnat få vara aningen mer seriös för att riktigt kunna fånga min uppmärksamhet.

Trevliga inspelningsplatser som passande som fond till handlingen.

Har väl inget mer att säga, gick inte direkt igång på det här, men blev väl något underhållen för stunden i alla fall.

 

 

`´`´`´`´`´`´`´

 

Nu ska i alla fall jag inte se några fler kampsportsfilmer mer på ett tag. :P Jag har mer intressanta filmer som pockar på min uppmärksamhet som jag vill se. Men jag är inte helt främmande för att se fler kampsportsfilmer vid ett annat tillfälle. Det finns ju mycket att välja bland. Kickboxer 1-5 (första är i alla fall bra), Bloodsport 1-4 (har för mig att jag gillade den första), Best of the Best 1-4 (första är en personlig favorit). Men man skulle även kunna blanda lite och inte bara se en och samma filmsvit åt gången. Typ välja ut filmer av lite olika kampsportsutövande skådespelare. Finns ju lite att välja mellan där med.



#55 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 27 November 2014 - 02:51

Visst kan vi ta oss an lite fler Kampsport-filmer senare. :)

Så vad ska vi se nu? Kanske lite Julfilmer nu när det närmar sig den tiden, som "Silent Night, Deadly Night"-serien? ;)
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#56 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 27 November 2014 - 08:33

@Crusader: Har du förslag färdiga och bara dra fram? Frågan är om det kanske är på plats med ett litet uppehåll?

 

Jag är hur som haver inte främmande för fler kampsportsfilmer. Kanske bara inte direkt på nu. :)

 

@Garm: Jag tror jag såg den svenska flaggan 2-3ggr under slutfighten, en kul detalj. Och jag tror jag gjorde samma associationer som dig med den där mössan ... den är lite ... speciell.


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#57 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 27 November 2014 - 13:18

@Crusader: Har du förslag färdiga och bara dra fram? Frågan är om det kanske är på plats med ett litet uppehåll?

Skämtar du? Jag har en lista lika lång som tomtens! :P

Jo, om ni känner ni vill ta en paus så får vi givetvis ta det. :) Själv så är jag alltid redo för mer. ;) :D
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#58 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 27 November 2014 - 16:54

Jag kommer, som sagt, att se lite av alla filmer som jag har liggandes och som jag vill se. Jag ser gärna mer film tillsammans mer er andra, bara att det behövs ett uppehåll så att man även hinner med andra filmer också. :)



#59 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 27 November 2014 - 22:19

Givetvis. :) Jag har lite att göra med Dragon Age: Inquisition också. ;) Samt alla de Julfilmer jag skaffar år efter år men aldrig hinner se innan Jul. :P
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#60 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 28 November 2014 - 09:32

 

@Crusader: Har du förslag färdiga och bara dra fram? Frågan är om det kanske är på plats med ett litet uppehåll?

Skämtar du? Jag har en lista lika lång som tomtens! :P
Jo, om ni känner ni vill ta en paus så får vi givetvis ta det. :) Själv så är jag alltid redo för mer. ;) :D

 

Garm? Vi har skapat ett monster. :P

 

Finns det en deadline på den också eller? Efter jul isf hoppas jag. :lol:

 

 

Jag kommer, som sagt, att se lite av alla filmer som jag har liggandes och som jag vill se. Jag ser gärna mer film tillsammans mer er andra, bara att det behövs ett uppehåll så att man även hinner med andra filmer också. :)

 

Min tanke med. Jag fick tag på en filmserie jag letat ett tag efter nyligen och börjar bli sugen att ta itu med den. Men annars är jag givetvis intresserad för de här virtuella filmkvällarna.

 

 

Givetvis. :) Jag har lite att göra med Dragon Age: Inquisition också. ;) Samt alla de Julfilmer jag skaffar år efter år men aldrig hinner se innan Jul. :P

 

Skönt att du inte sitter i sjön iaf. :)


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#61 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 28 November 2014 - 17:25

Garm? Vi har skapat ett monster. :P


Icke! Jag är helt oskyldig. :whistle: :P
 

Min tanke med. Jag fick tag på en filmserie jag letat ett tag efter nyligen och börjar bli sugen att ta itu med den. Men annars är jag givetvis intresserad för de här virtuella filmkvällarna.


Mmm. Högen med osedd film minskar ju inte direkt bara för att man deltar i virtuella filmkvällar. :lol2:

Vad är det för filmserie som du har hittat och ska se? Eller visst är det så att jag måste vänta på svaret tills du serverar dina omdömen? :eeh:  ;)

Jag är fantastiskt dålig på att skriva sådana. :blush: Är bara när vi ser film tillsammans som det är roligt att skriva sådana. Enklast är nog att kolla in min profil på filmtipset (se signatur) för att få reda på vad jag ser. Sifferomdömet ger väl en indikation på om jag gillar det jag ser, eller ej. Även om jag har lite svårt för det där med betyg nuförtiden. Ska försöka att bättra mig och leverera något omdöme ibland. :)


Edited by Garm, 28 November 2014 - 17:25.


#62 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 28 November 2014 - 19:43

Fighting Spirit (1992) [US]
aka "den andra" King of the Kickboxers 2.
≈ När Judith skadas fatalt efter ett våldtäktsförsök kastas hennes bror in i en farlig våldsspiral både för pengar och hämnd...
+ Risig som få men är iaf mer underhållande än American Shaolin...
- Ljudeffekterna tar överhanden... Ligger som en filt över allt annat.
҉ Billigt foto, men ett par intressanta platser har man iaf lyckats hitta.
♪ Filmen igenom gör man udda musikval, när Judith rullas in på sjukhuset t.ex. spelas en slinga som jag mer associerar med biljakter. Och jag svär på att det var några takter Disney där i början av sex-scenen.
∴ Den är nästan så dålig så den blir bra, dåligt koreograferade fighter där man ser att de flesta snällt väntar på sin tur och underligt komponerade scener (speciellt i början) gör slutresultatet rätt komiskt och underhållande. Att skurkarna så genomgående är småbarnsliga och löjliga förstärker det intrycket. Någon hårdkokt action är det svårt att se den som. Dialogen är väldigt tonlös (men hörbar), och här och där känns filmen nästan dubbad och uppe på det ligger de aningen överdimensionerade och smattrande ljudeffekterna. Men det finns en del detaljer som jag uppskattade också: tjuvlarmet med nallen mot slutet var faktiskt trevligt och basebollträet som oförhappandes bara råkar finnas där det behövs fick mig att fnissa rätt högt. Det går bara att kalla det här dåligt, men i ärlighetens namn så är det så dåligt (och seriöst) att det blir nästan bra.

 

*

Det är Josh Kirby... Time Warrior som jag ämnar ta itu med. :) Vi får se om det blir omdömmen, jag skriver nästan alltid men det är inte alltid jag publicerar dem.


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#63 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 28 November 2014 - 22:18

Mmm. Samma här med, jag för en sorts filmdagbok men publicerar rätt sällan mina omdömen här. Uttryckte mig lite luddigt.

♪ Filmen igenom gör man udda musikval, när Judith rullas in på sjukhuset t.ex. spelas en slinga som jag mer associerar med biljakter. Och jag svär på att det var några takter Disney där i början av sex-scenen.


:rotflmao: :lol2: Det där tänkte jag aldrig på, men som du beskriver det hela så låter det väldigt kuligt. Kanske att hörseln hade blivit tillfälligt nedsatt på grund av dom där ljudeffekterna. Dom var verkligen :blink: och tog tyvärr överhanden.

Trevligt omdöme och jag kan nästan hålla med om att det är så dåligt att det är bra. Kanske att det här är en sådan där film man uppskattar mer när det har gått ett tag. Och att man blir sugen på att se om den. Blir intressant att se om man vill det.

#64 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 30 November 2014 - 04:31

Fighting Spirit / King of the Kickboxers 2 (1992)

När David Carster blir anfallen och misshandlad av en grupp rånare så rycker hans kompis Billy Edwards in och räddar honom med resultatet att Billy blir sen att hämta sin syster Judith Edwards från jobbet som slutar med att hon blir grovt misshandlad av en grupp väldtäktsmän ledda av gangstern Tony. Som en räddare i nöden dyker Russell upp och hjälper Billy att föra henne till ett sjukhus och betala för vården. Men vad Billy och David inte vet är att Russell är Tony's storebror och snart dras Billy in i en värld av olagliga slagsmåll där stora pengar är involverade, samtidigt som han även jaga de som gav sig på hans syster för att ge en blodig hämnd. Men snart blir han ett problem för Russell som avslutar deras sammarbete på ett brutalt sätt. Nu blir det upp till David att hämnas, guidad av Billy's ande måste han lära sig att slåss med hjälp av Billy's tränare Murphy och besegra Russell och Tony så att hans vän äntligen kan få ro.

Kampsport action spök film.

Det här var verkligen en dåligt gjord film. Lågbudget så det sjunge rom det, många dåliga strider (seriöst, folk blir slagna och faller på motsatt håll (om man får ett slag på vänster kind hur kan man då falla åt vänster?), för att inte glömma att Billy blir slagen så han åker ur sin tröja. :P ), dåligt ljud (är filmen dubbad?), dåligt klippt, minst sagt underlig musik (som ofta är som från ett avnitt av "Love Boat" där den skär sig med scenerna), dålig continuitet (som Murphy's magiska mustage som är borta i vissa scener och den varrierande längden på hans hår. :D ) och dåligt foto. Och skådespeleriet är verkligen botten där de andra får Loren Avedon att se ut som skådespelare i världsklass och många gånger räddar han scenerna med sin rikemans-son karaktär som inte riktigt kan slåss men coolt hjälper till där han kan (en minst sagt underlig roll för honom) men sedan blev han en slagskämpe i världsklass väldigt snabbt. :P

En film som är väldigt rolig att se pga saker som inte var menade att vara roliga som t ex när David slåss mot de maskerade männen bara för att man inte skulle se att det var samma skådespelare som man har sett i andra roller (t ex kände jag igen killen som spelar Tony) och där en kille vara 2 olika bara det att de hade bytt jacka och mask på honom. :P Sedan får vi inte glömma Murphy's magiska mustage, som jag nämde innan. :P Visst är tanken intresant att Murphy har en lös-mustage som han har på under vardagarna men tar av vid speciella tillfällen. ;) :D

Måste säga att jag förstår inte vissa saker som hur den spruckna fotot visade David vart hans skulle gå. Och aå har vi Tony's flickvän som David aldrig fick veta dog och henne's mördare kom undan. Och hur kunde Tony vara en så tuff fighter i slutet när Billy enkelt slog ner honom i början?

En väldigt dålig film rakt igenom. Är ibland så dålig att den blir rolig men inget man ser om precis... eller ens borde se en gång. :P

Betyg: Nej


 




Fighting Spirit (1992) [US]

- Ljudeffekterna tar överhanden... Ligger som en filt över allt annat.

Ja, nog överdrev de det allt.
 
 
 

♪ Filmen igenom gör man udda musikval, när Judith rullas in på sjukhuset t.ex. spelas en slinga som jag mer associerar med biljakter. Och jag svär på att det var några takter Disney där i början av sex-scenen.

För att inte glömma kärleks-dansmusiken som spelades när David berättade för Judith om Billy's död.

 

Fighting Spirit (1992)

aka The King of Kickboxers II - aka No Retreat, No Surrender 5.
 
Man vet att något är fel på filmen (eller kanske den som tittar ;)) när man ska sammanfatta sin filmupplevelse och kommer på att det bästa är allt som är fel med filmen.

Precis. Jag t ex kommer aldrig glömma Murphy's magiska mustage. :P
 
 
 

Som t.ex. dom patetiskt överdrivna ljudeffekter när varje slag och spark träffar sitt mål. Tror fan inte att det låter så i verkliga livet. Men vad vet jag, jag har aldrig gett något spö.



Men låter det inte automatiskt så när man slår ett slag? :P
 
 
 

Eller som när man i en scen får se hur vår hjälte söker upp en elaking som han tror kan leda vidare till den stora fula fisken i sammanhanget. Han klappar till elakingen som sedan stapplar in genom i en dörröppning till ett rum, vidare fortsätter slagsmålet inne i rummet och vi får bara bevittna det hela utanför bild, med fjantiga ljudeffekter när slag/sparkar träffar och så :trumvirvel: flyger det ut diverse delar av möblemanget.



Tror det var menat som en humoristisk scen som i teknade filmer och sedan hur man får se att det är hjältren som fick stryk istället.
 
 
 

Musiken var väldigt anonym, om det ens fanns musik. Minns knappt det.



Seriöst, hur kan du missa musiken? Den stod ju ut som en clown på en begravning.
 
 
 

Fightingen kändes väldigt slarvig och dansant. Vid en del tillfällen känns det som att ingen över huvud taget vet något om kampsport och så finns det scener som känns mer övertygande. Men det är väldigt mycket " person 1: veva i luften och person 2: kräng din kropp åt valfritt håll".



Ibland åt fel håll dessutom. :P

Edited by Crusader, 30 November 2014 - 04:34.

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif