Jump to content

Photo

X-Men: First Class


  • Please log in to reply
174 replies to this topic

#101 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 03 March 2011 - 16:42

Kanske att kristallrummet är en prototyp till Cerebro? Skulle ju kunna vara en kul detalj. =)

#102 super85

super85

    Forward Admiral

  • Moderator
  • 4,705 posts
  • Gender:Male

Posted 16 March 2011 - 18:15

Ryska trailern till X-Men: First Class. Dubbningen funkar ju rätt bra :)

http://www.bleedingc...ce-new-footage/
Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#103 super85

super85

    Forward Admiral

  • Moderator
  • 4,705 posts
  • Gender:Male

Posted 16 March 2011 - 21:59

Bryan Singer svarar på frågor om filmen.

http://www.comicbook...s/news/?a=32017
Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#104 super85

super85

    Forward Admiral

  • Moderator
  • 4,705 posts
  • Gender:Male

Posted 29 March 2011 - 20:42

Två olika omslag till nästa Empire, med X-men: First Class.

http://blog.newsaram...ast-in-costume/

Edited by super85, 29 March 2011 - 20:43.

Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#105 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 01 April 2011 - 14:20

Så kanske Emma Frost, Azazel och Magneto allierar sig om man ska spekulera ifrån omslagen? Lite fundersam på hur gamla t. ex Beast eller Xavier ska vara i X-Men-filmerna. Kort sagt, kommer den här filmen verkligen gå ihop med dem, eller tänker de sig att skapa en ny kontinuitet?
*Hockey och superhjältar*

#106 super85

super85

    Forward Admiral

  • Moderator
  • 4,705 posts
  • Gender:Male

Posted 01 April 2011 - 20:10

Det är ju inte en Reboot eller något, men visst blir (och den är väl det redan) kontinuiteten rätt konstig när man tänker på alla filmerna som gjorts i X-men franchisen. Någon kommer säkert dyka upp med en tidslinje hur allt funkar lysande (det är trotts allt sådant som seriefans älskar att göra) men mycket av delarna är lite si och så om man tänker på karaktärernas ålder etc.
Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#107 super85

super85

    Forward Admiral

  • Moderator
  • 4,705 posts
  • Gender:Male

Posted 03 April 2011 - 16:35

Total Films X-Men: First Class omslag.

http://www.bleedingc...agazine-covers/
Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#108 super85

super85

    Forward Admiral

  • Moderator
  • 4,705 posts
  • Gender:Male

Posted 10 April 2011 - 20:15

Internationella Teaser Trailern på engelska.

Edited by super85, 10 April 2011 - 21:19.

Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#109 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 10 April 2011 - 20:24

Konstigt att se Magneto med pistol. Men det ser lovande ut iallafall.
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#110 SwedishSuperhero

SwedishSuperhero

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,175 posts
  • Gender:Male
  • Location:Sandviken
  • Interests:Serier, tv, film, spel. Gillar även att skriva och ämnar att bli författare. Gör mina egna videor: http://youtube.com/user/dakostro http://dakostro.blogspot.com

Posted 08 May 2011 - 07:54

Nu finns det minitrailers, där varje handlar om en figur:

Beast

Havok

Mystique

Banshee

Min personliga favorit är den med Mystique, mest för läxan Magneto lär ut till henne.
"Nu blir jag upprörd! Min sambo och jag brukar ibland äta fil och flingor till frukost. Vi samsas då om ett paket fil. Nu måste vi köpa två paket fil och ha varsin. Varför då undrar ni kanske? Jo för jag har hört att Antipiratbyrån har polisanmält folk för fildelning så nu törs vi inte göra det längre."
Insändare ur Gefle Dagblad 17/10 2005.



"Tyvärr förvandlas han ideligen till en löjligt brinnande dödskalle"
Filmrecensenten Kristian Ekenberg om Nicholas Cage som Ghost Rider, ur Gefle Dagblad 17/3 2007

#111 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 09 May 2011 - 10:33

Ser ju ganska häftigt ut ändå... kan det bli nåt det här, måntro?

#112 SwedishSuperhero

SwedishSuperhero

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,175 posts
  • Gender:Male
  • Location:Sandviken
  • Interests:Serier, tv, film, spel. Gillar även att skriva och ämnar att bli författare. Gör mina egna videor: http://youtube.com/user/dakostro http://dakostro.blogspot.com

Posted 04 June 2011 - 20:46

Såg filmen idag, och jag tyckte den var hemskt bra, trots att det är gjord av 20th Century Fox. :P Kanske är det hädelse att säga detta, men jag undrar om jag inte gillade den här mer än nån av de andra filmerna. Det omdömet skulle ju kunna bero på kvaliteten på X3 och X-Men Origins: Wolverine iofs, plus att jag aldrig såg de två första filmerna på bio, utan såg dem första gången på VHS och DVD. Bio är ju en helt annan upplevelse.

Vad jag gillade med den här är i alla fall att det fanns mycket av sånt som jag tycker de tidigare filmerna saknat, som att man fick se betydligt mer av X-Mens värld och hur Xavier upptäckte och tränade sina elever. Ettan och tvåan tyckte jag hade för lite av det, medan det i trean och Wolverine var för många mutanter som man fick se för lite av åt gången. Här var det betydligt jämnare. En del figurer hade förstås kunnat få mer att göra här också, men det var väldigt kul att se dem interagera/fajtas med varandra.
En annan grej jag tyckte om var att det här var en period movie, något som jag vill se mycket mer av i superhjältefilmer. Att den utspelar sig på 60-talet gör saken bara bättre, eftersom jag gillar stilen från det decenniet. Föredrar det faktiskt framför hur hi-tech en del saker såg ut i de tidigare filmerna. Dräkterna är en sån sak som är klart bättre.

Sen tycker jag att de flesta i rollistan var riktigt bra (de jag gillade minst var nog de som fick minst att göra). Trodde först att jag skulle ha svårt att se James McAvoy som Xavier och att jag skulle jämföra honom med Patrick Stewart, men han lyckades övertyga mig. Michael Fassbender var rysligt bra som Erik Lensherr och det var uppfriskande att se honom som en antihjälte innan han blir Magneto. Kevin Bacon imponerade mig rejält, speciellt i första scenen när han är med Erik som barn. Det var också kul att se Rebecca Romijn som en "äldre" Mystique och Hugh Jackman som Wolverine (skitrolig scen) . En grej som är rätt ironisk/sorglig är att Jackman var mer Wolverine i den cameon än han var i hela X-Men Origins: Wolverine .

Det här ser ut att vara en bra start på en ny trilogi och jag hoppas de fortsätter i den här stilen, dvs om det blir några uppföjare.
"Nu blir jag upprörd! Min sambo och jag brukar ibland äta fil och flingor till frukost. Vi samsas då om ett paket fil. Nu måste vi köpa två paket fil och ha varsin. Varför då undrar ni kanske? Jo för jag har hört att Antipiratbyrån har polisanmält folk för fildelning så nu törs vi inte göra det längre."
Insändare ur Gefle Dagblad 17/10 2005.



"Tyvärr förvandlas han ideligen till en löjligt brinnande dödskalle"
Filmrecensenten Kristian Ekenberg om Nicholas Cage som Ghost Rider, ur Gefle Dagblad 17/3 2007

#113 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 04 June 2011 - 21:10

Håller med dig i typ allt du säger här, som det känns nu överträffar X-Men: First Class alla de tidigare filmerna! Visserligen håller jag X-Men 2 väldigt högt, men den här var ju på sätt och vis närmare serierna, även om den vågade ta sig många friheter också. Tycker också att McAvoy och Fassbender bär den här filmen, och det är väl meningen också. Men det är kul att såna som Mystique (tänkte på scenen i ettan när hon infiltrerar Xaviers hem och "smittar" Cerebro, klart hon hittar där, hon har ju bott där!) får mer utrymme också. :)

Hoppas verkligen att det blir flera filmer, och egentligen hoppas jag mest av allt att det blir en liten reboot av det här, så att vi får se Cyclops, Jean, Angel och Iceman som de ska vara! :)
*Hockey och superhjältar*

#114 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 04 June 2011 - 23:01

Man blir ju sugen nu alltså! :D

Winter is Coming


#115 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 05 June 2011 - 09:11

Ja, hoppas du går och ser den. Jag var en som hade låga förväntningar på den här, vågade inte hoppas på något eftersom X-Men 3 och Wolverine var sådana besvikelser. Och man ser ju på den här tråden att intresset inte har varit skyhögt direkt, men oj vad First Class återupprättar X-Men för mig. Fick till och med lust att läsa lite serier med X-Men igen. :thumbsup:
*Hockey och superhjältar*

#116 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 05 June 2011 - 16:07

Det här låter ju inte riktigt klokt? Kan det faktiskt vara en såpass bra film? :mellow: Får nog gå och kika på den då, men man tillhör ju dom lägsta bland dom lägsta angående denna film just nu. :P

Så killen som gjorde Lager-kakan, deckarfilm, är alltså bra på seriegubbar också...

Läste dock igår att den inte gick såpass jättebra första dagarna dock, att Thor sålde bättre under sin öppningsperiod. Gissar att det är ett allmänt lågt intresse som ligger bakom, pga tidigare lågvattenmärken.

#117 super85

super85

    Forward Admiral

  • Moderator
  • 4,705 posts
  • Gender:Male

Posted 05 June 2011 - 21:38

Så killen som gjorde Lager-kakan, deckarfilm, är alltså bra på seriegubbar också...



Sen har han ju regisserat "Kick Ass" och "Stardust" också. Jag skulle ju inte nämna Quentin Tarantino som "snubben som var statist i ett avsnitt av Pantertanter" eller Christian Bale som "lilla killen från Mio min Mio" nödvändigtvis heller ;).



X-Men: First Class. Regi: Matthew Vaughn, Manus: Jane Goldman, Matthew Vaughn med flera. I rollerna : James McAvoy, Michael Fassbender,January Jones,Kevin Bacon,Jennifer Lawrence, Rosa Byrne m fl.



X-Men: First Class är ett bra exempel på vilken stor potential X-men har som franchise, och hur man kan faktiskt göra bra filmer hos FOX. Matthew Vaughn lyckas regissera en spännande, snygg film med hjärta och hjärna och med en hel del riktigt häftig action. Som många säkert vet så hoppade Vaughn av X-Men 3 på grund av hur snabbt Fox ville stressa fram den filmen. Det är inte på något sätt så att Fox totalt ändrat sig och gav fria tyglar och gott om tid till Vaughn med den här filmen, man fick läsa och höra att det var samma problem under produktionen av den här filmen, regissören själv bekräftade en del av de rykten.

Manuset håller hela vägen. Det är inte något helt fantastiskt, en del av dialogen kan man gissa, och vissa scener känns lite förutsägbara, men sen är ju inte serietidning/superhjälte-genren nödvändigtvis en "överrasknings-genre" där allt som händer är oväntat. Filmen är en halv-prequel (half-prequel låter som ett ord Hollywood kan börja använda snart) till de tidigare X-men filmerna, och vissa grejer hänger ihop med de filmerna, vissa grejer gör det inte.

Huvudskådespelarna är ju givetvis Charles Xavier (McAvoy) och Erik Lenhsherr(Fassbender) som två mutanter som möter varandra och blir vänner, Xavier mer som en fredsälskande humanist, och Lennsherr som en man driven av hämnd för de hemskheter han och hans familj utsattes för under andra världskriget. Charles och Erik har inte samma ideologi,men de jobbar ihop för att rekrytera och hjälpa andra mutanter, och de har en del gemensamma fiender.

Att filmen utspelar sig under det tidiga 60-talet är lysande. Hela grejen med Missil-krisen funkar så bra med filmens handling, och sen ser allt så snyggt ut. Man ser att Vaughn väldigt gärna skulle vilja regissera en James Bond film, kanske med Fassbender som Bond?

Av de två huvudrollerna så är ju Fassbenders roll som en ung Magneto "roligare". Eller han får mer att göra och både tyngre, häftigare och mer känslosamma scener än vad McAvoy har. Det är inget fel med McAvoy, han levererar sina repliker bra och har väldigt fin komisk timing, men det känns som Lehnsherr är den karaktär som manusförfattarna och regissören gillat mest, och gett honom därför såpass många tunga scener. Det är dock ändå delat betydligt jämnare än vad det var med de tidigare X-men filmerna där Wolverine fick majoriteten av uppmärksamheten. Ingen av skådespelarna är dåliga, och man kan köpa alla i sina roller.

"tonårsmutanterna" känns som tonåringar, men de känns inte specifikt som just tonåringar från 60-talet. Känns lite som om den grejen är från Fox. Att kidsen inte skulle klara av tonåringar som ser ut och beter sig annorlunda än vad de gör. Annars känns ju filmen väldigt 1960-tal, men tonåringarna skulle lika gärna kunna vara från 2011. Det är en av de få grejerna som påminner mig lite om Wolverine-filmen. Den var ju också menad att vara en "period piece" men var så otroligt anonym i sättet filmen såg ut, att den lika gärna kunde ha utspelats sig i nutid.

En kul grej att filmen utspelar sig under det tidiga 60-talet är ju också att det är då när serietidningen skapades av Stan Lee och Jack Kirby, det är en kul detalj, men inte så att hela filmen är extremt trogen de serierna. T ex så är ju Azazel(Jason Flemyng) en karaktär skapad av Chuck Austen, och sen är väl Kevin Bacons karaktär Sebastian Shaw en karaktär skapad för filmen?. Det funkar dock, Shaw är en riktigt manipulerande, sliskig,evil skurk, och det är en bra prestation av Bacon. Vet inte om jag är så imponerad av "Riptide" (Alex Gonzales) men det är inte skådespelarens fel, tycker bara att karaktären känns väldigt tunn. January Jones som Emma Frost var betydligt mer underhållande än vad jag tänkte mig, sen gillade jag också den unge Mystique spelad av Jennifer Lawrence. Är kanske äktheten hos dem (och majoriteten av skådisarna) som jag fastnade för mest.

Det är klart att Vaughn haft nytta av att det redan gjorts lyckade och mindre lyckade filmer i X-Men världen, men det känns som att Vaughn lyckats välja det som fungerat och lagt sin egen touch till den. Actionscenerna är de bästa i franchisen, känns som att han hanterar action betydligt bättre än vad någon av de tidigare regissörerna gjort. Musiken av Henry Jackman är riktigt bra, "den fungerar med filmen" är en tråkig komplimang, men det gör det ju verkligen,likaså de låtar man hör. Fotot av John Mathieson(Gladiator,Robin Hood) är djävulskt snyggt likaså Chris Seagers production-design. Specieleffekterna är gjorda av John Dykstra som klassas som en av de bästa i Hollywood. Där har vi en stor skillnad till t ex Bryan Singers första X-men film som kändes betydligt mer "Riktigt bra pilotavsnitt till en TV-serie" än som en Hollywoodrulle. Vaughn har garanterat haft nytta av att Singer varit en av producenterna till den här filmen, men mycket här känns betydligt färdigare och snyggare än i de tidigare filmerna. Sen hjälper det ju att "kändis-cameon" är så otroligt lyckad.


Saknaden av vissa karaktärer från Postern och de inte så uppskattade X3 och Wolverine filmerna kanske gör att filmen inte blir en kioskvältare FOX hoppas på, men jag hoppas innerligt att de har tålamod att låta Vaughn göra åtminstone en film till. Underhållande och riktigt bra det här.


4 stjärnor av 5.

Edited by super85, 05 June 2011 - 21:38.

Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#118 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 06 June 2011 - 08:39

Det är ganska mycket som de tar sig friheter med här, men Sebastian Shaw finns i allra högsta grad med i serierna. Även där är han "kung" över Hellfire Club och även där han samma krafter som i filmen. Däremot har han aldrig haft sån status som ärkeskurken numero uno (det är lätt drag av Apocalypse här) och han var ju inte heller den som hade Magnetos hjälm först.

Jag gillar förresten att även om Xavier j har lite ädlare drömmar och mål men är ganska manipulativ och "full of himself" många gånger, medans Magneto är helt öppen med vad hans mål är hela tiden. Tror till och med att han säger något i stil med det i slutet av filmen - och genom att de visar Xaviers och Magnetos historia såpass tidigt så ser man verkligen att båda två har "rätt" och "fel" på samma gång.

Jag tycker den här filmen kändes mer välgjord än någon annan även om jag också har hört om stressat schema och sådär. Men de mutanter som inte får så mycket tid (typ Riptide) är inga jättefavoriter ifrån serien heller, det kanske gör att man har lite mer överseende, så att säga.
*Hockey och superhjältar*

#119 super85

super85

    Forward Admiral

  • Moderator
  • 4,705 posts
  • Gender:Male

Posted 06 June 2011 - 09:14

Ah bevisar lite av min okunskap om X-men, borde ha kollat upp lite mer noga. Kom dock ihåg Azazel karaktären eftersom jag minns att X-men fans inte var sådär jätteimponerande av karaktären när han blev introducerad. Tror att mycket av filmen kändes mer färdigt eftersom filmskaparna visste vad de skulle göra. Välproducerat. Och visst såg dräkterna betydligt roligare ut här än i de tidigare filmerna.
Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#120 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 06 June 2011 - 09:30

Kanske Bryan Singer passar bra i en producentroll här? Han har väl haft en hel del input i handlingen i alla x-filmer han har varit inblandad i och det finns ju bevisligen andra regissörer som hanterar action bättre än honom. Det får ju mig bara att tycka det är ännu mer synd att de inte ville vänta med X-Men 3, men å andra sidan så är det en del saker som inte stämmer in med de filmerna här.

Tyckte bara det var lite lustigt att du kände till obskyra figurer som Azazel och Riptide (om du minns honom från serierna?) men inte Shaw. Fast då fick jag min förklaring då. :)
*Hockey och superhjältar*

#121 super85

super85

    Forward Admiral

  • Moderator
  • 4,705 posts
  • Gender:Male

Posted 06 June 2011 - 10:05

Kan ju vara att jag t om läst serier med Shaw men inte kom ihåg det. Men jo, Riptide kom jag ihåg, likaså Azazel. Säkert bra med den rollen Singer har, han är ju även creddad som en av manusförfattarna, eller han har en "Story By" credit. Får hoppas att filmen drar in tillräckligt med pengar, så som Fox har tidigare gjort är ju att bestämma över grejer själva och ta större kontroll. Så som rätt många filmstudior arbetar.
Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#122 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 06 June 2011 - 10:08

Han har varit med en hel del ändå, särskilt när Claremont och Byrne var verksamma. Riptide var lite läskigare i serierna vad jag minns, den första riktiga gången jag fastnade för X-Men var när jag läste Mutant-massakern, där Riptide själv snurrar och dessutom kastar knivar på det. Colossus fick en hel del stryk av honom, minns jag.

Ja, det vore askul om de fortsatte på det här spåret, det känns som att X-Men görs rätt igen. Men jag fick intrycket att de låter Singer vara lite mera fri nu?
*Hockey och superhjältar*

#123 super85

super85

    Forward Admiral

  • Moderator
  • 4,705 posts
  • Gender:Male

Posted 06 June 2011 - 10:23

Här var ju Riptide lite av en action-figur för det mesta :).

Jo jag är rätt så säker att Singer har det något lättare med FOX nu, även om jag tvivlar att det är lika fritt som t ex Christopher Nolan har det med Warner Brothers. Vaughn själv var dock ovanligt öppen med hur stressigt och svårt han tyckte det var att göra filmen.
Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#124 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 06 June 2011 - 10:45

Precis. Men han är såpass anonym i serierna att de ändringar de har gjort på honom här inte gjorde så mycket alls. :)

Förhoppningsvis är det tillräckligt fritt för Singer, Shuler-Donner och de andra i alla fall. Den här filmen hade ju inte så mycket publikfrierier med en massa Wolverine och annat, det var mer fokus på relativt okända karaktärer.
*Hockey och superhjältar*

#125 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 11 June 2011 - 22:40

X-Men: First Class (2011)

Erik Lehnsherr är en överlevande av Judeförintelsen. Charles Xavier är ett akademiskt geni. Båda är de mutanter med otroliga krafter. När en grupp mutanter visar sig försöka starta ett nytt världskrig så måste Charles och Erik, i sammarbete med CIA, samla ett team likasinnade mutanter för att bekämpa det nya hotet.

Det här är sammanslagningen av 2 tidigare planerade filmer. X-Men Origins: Magneto och Bryan Singer's X-Men 3. Den ena skulle handla om hur Erik Lehnsherr blev Magneto, träffade Charles Xavier och hur de sedan gick sina skillda vägar. Den andra skulle handla om hur X-Men kämpade mot Emma Frost och Sebastian Shaw.
Bryan Singer's X-Men 3 skrotades när han fick sin chans att göra sitt drömprojekt, Superman Returns. X-Men Origins: Magneto hamnade långt bak på preoriteringen då filmbolaget ville ha en X-Men film hellre än en originhistoria om ett par enskillda karaktärer. Idén till X-Men: First Class skapades. En film om hur Erik och Charles träffades och startade X-Men. När Bryan Singer kopplades till projektet så satte han till sina planer för X-Men 3 och när sedan Matthew Vaughn tog över som regisör så satte han till sina idéer som han hade när han skulle regisera X-Men: The Last Stand, och resultatet blev det jag såg ikväll.

Det här är en film som uppenbarligen är gjort av folk som älskar att göra film, älskar action och dramatik och superhjältar! Filmen var en fröjd att se och innehöll allt jag ville ha i en X-Men film och mycket mer. För det första gjorde de Charles Xavier till en intresant karaktär utan att ta bort kärnan av vem han är, något jag nästan trodde var omöjligt. De lyckades också få samman en grupp udda mutanter och få dem att passa trotts att många av dem igentligen inte hör till den här tidens X-Men. Visst finns där några saker som är extra förvirrande. Angel, t ex, är ond här vilket hon inte är i serietidningarna och har aldrig heller varit, vad jag vet. Samma gäller Mystique som här är Charles Xavier's adoptivsyster, något hon aldrig har varit i serierna. Fast hon var hans älskarinna i Ultimate X-Men.
För det mästa så var filmen bra och få saker tyckte jag var dåliga. Några saker jag inte gillade var t ex att Charles skickar Mystique med Magneto i slutet filmen. Hur Xavier skadar ryggen. Jag tyckte också att hela splitrandet mellan Xavier och Magneto kom lite fort. Jag hade gärna sett det inte hände fören i en senare film.
En mycket bra X-Men film som alla borde se.

9,5/10
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif