Jump to content

Photo

Bästa Starwars-filmen


  • Please log in to reply
108 replies to this topic

#101 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 15 May 2009 - 18:24

Konstigt att jag missat den här tråden, så här ser min lista ut även om den varejerar en del från år till år.

1. Episod VI - Return of the Jedi (Lite överraskande kanske?)
2. Episod III - Revenge of the Sith
3. Episod V - The Empire Strikes Back
4. Episod II - Attack of the Clones
5. Episod IV - A New Hope (Den av orginalfilmerna som har åldrats mest)
6. Episod I - The Phantom Menace (Ingen överraskning där inte ^_^ )

Winter is Coming


#102 Walker

Walker

    Rear Admiral

  • Aktiv member
  • 3,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:Dodge City

Posted 15 May 2009 - 19:15

Konstigt att jag missat den här tråden, så här ser min lista ut även om den varejerar en del från år till år.

1. Episod VI - Return of the Jedi (Lite överraskande kanske?)


Inte så konstigt att du missat tråden, den har varit bortglömd i flera år :rolleyes: Jo Episod VI ser jag som ett överaskande val, men det räcker att skriva golden bikini som motivering :P

kanske dags för en sentida uppföljare till den här tråden. "Bästa StarWars-scenen"? ;)

#103 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 15 May 2009 - 22:08

Har också missat den här tråden, inte så konstigt i och med att den hade somnat in innan jag kom med här. Har ju nyligen sett "makeover"-varianterna av IV-VI tillsammans med sonen. Nu har jag inte sett I-II på ett gra tag, men jag skulle nog ändå köra den här ordningen:
1. V
2. IV
3. III
4. VI
5. II
6. I

Rätt "klassisk" alltså. Möjligen kan II och VI byta plats, var så länge sedan jag såg den första av dessa.

Och för att kommentera laserduellerna. De som anser att de är "lame" i de tidigare filmerna har inte fattat nåt: i de filmerna sker duellerna alltid lika mycket på ett psykologiskt plan såväl som fysiskt, vilket gör dem alla bättre än de senare. Från dem är det bara de i episod III som kan mäta sig, som också har det draget.

Kan också tillägga at berättelsen om hur de skapades fick mig att höja ögonbrynen lite, att de faktiskt växte fram med tiden mer än jag hade fått höra när jag såg dem först.
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#104 Walker

Walker

    Rear Admiral

  • Aktiv member
  • 3,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:Dodge City

Posted 15 May 2009 - 23:51

Och för att kommentera laserduellerna. De som anser att de är "lame" i de tidigare filmerna har inte fattat nåt: i de filmerna sker duellerna alltid lika mycket på ett psykologiskt plan såväl som fysiskt, vilket gör dem alla bättre än de senare. Från dem är det bara de i episod III som kan mäta sig, som också har det draget.


Jag var också fascinerad av den första duellen när jag som barn såg den på tv på 80-talet, och visst kan man väga in mer psykologiska undertoner i den. Mark Hamills insats som fäktare har jag inget att invända mot, han ville t.o.m göra mer coola grejer som enhandsfattning, hopp osv. men förbjöds av "the maker" ;)
Däremot var Alec Guiness (hur fantastisk och värdig han är i övrigt som Jedi) en ganska medioker fäktare, även Ian Mc Diarmind hade senare samma problem.

Det har inget att göra med att det är 70-tal och att tekniken skulle vara underutvecklad. Se bara på vilka sköna fäktscener som finns i 70-talets musketör-rullar, handlar mer om talang & "fightingspirit" och alla har inte det, lika lite som alla kan dansa eller har fantastisk bollkänsla.

Om jag tillåts spekulera i lite fantazycasting (vet att detta är hädiskt) så hade Christopher Lee även fungerat som en värdig Obi-Wan, men även bidragit med bättre fäktscener. Fast den ultimata drömkandidaten hade varit en åldrad Errol Flynn, en gammal matinéhjälte från 40-talet som verkligen kunde fäktas. Spelade Robin Hood, Kapten Blod och liknande roller.Tyvärr dog han i förtid (endast 50 år).

#105 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 16 May 2009 - 00:05

Om jag tillåts spekulera i lite fantazycasting (vet att detta är hädiskt) så hade Christopher Lee även fungerat som en värdig Obi-Wan, men även bidragit med bättre fäktscener. Fast den ultimata drömkandidaten hade varit en åldrad Errol Flynn, en gammal matinéhjälte från 40-talet som verkligen kunde fäktas. Spelade Robin Hood, Kapten Blod och liknande roller.Tyvärr dog han i förtid (endast 50 år).

Hädare! ;) Alec Guiness är en av förra århundradets bästa skådisar - och, tror jag, lyfte hela första tre filmerna ett snäpp. Men okej, någon fäktare var han inte.

Lite kul läsning på Wikipedia:

Guinness' role as Obi-Wan Kenobi in the original Star Wars trilogy, beginning in 1977, brought him worldwide recognition by a new generation. Guinness agreed to take the part on the condition that he would not have to do publicity to promote the film. He was also one of the few cast members who believed that the film would be a box office hit and negotiated a deal for two percent of the gross, which made him very wealthy in later life. His role would also result in a Golden Globe Nomination and Academy Award Nomination for Best Supporting Actor.

Despite this, Guinness was never happy with being identified with the part, and expressed dismay at the fan following that the Star Wars trilogy attracted. In the DVD commentary of Star Wars: A New Hope, director George Lucas says that Guinness was not happy with the script re-write in which Obi-Wan is killed. However, Guinness stated in a 1999 interview that it was actually his idea to kill off Obi Wan, persuading Lucas that it would make him a stronger character. Lucas agreed to the idea, but Guinness confided in the interview, "What I didn't tell Lucas was that I just couldn't go on speaking those bloody awful, banal lines. I'd had enough of the mumbo jumbo." He continued by saying that he "shrivelled up" every time Star Wars was mentioned to him. Despite his dislike, fellow cast members Mark Hamill, Harrison Ford, Anthony Daniels, and Carrie Fisher (as well as Lucas) have spoken highly of his courtesy and professionalism on and off the set, wherein he did not let his distaste for the material show to his co-stars. Lucas credited him with inspiring fellow cast and crew to work harder, saying he was instrumental in helping to complete filming of the movies.

Guinness was quoted as saying that the royalties he obtained from working on the films gave him "no complaints; let me leave it by saying I can live for the rest of my life in the reasonably modest way I am now used to, that I have no debts and I can afford to refuse work that doesn't appeal to me". In his autobiography, Blessings In Disguise, Guinness tells an imaginary interviewer "Blessed be Star Wars!", while in the final volume of the book A Positively Final Appearance (1997), he recounts grudgingly giving an autograph to a young fan who claimed to have watched Star Wars over 100 times, on the condition that the fan promised to stop watching the film, because as Guinness put it "this is going to be an ill effect on your life". The fan was stunned at first, but later thanked him. Guinness grew so tired of modern audiences seeming to remember him only for his role of Obi-Wan Kenobi that he would throw away the fan mail he received from Star Wars fans without reading it.


"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#106 Walker

Walker

    Rear Admiral

  • Aktiv member
  • 3,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:Dodge City

Posted 16 May 2009 - 01:00

Om jag tillåts spekulera i lite fantazycasting (vet att detta är hädiskt) så hade Christopher Lee även fungerat som en värdig Obi-Wan, men även bidragit med bättre fäktscener. Fast den ultimata drömkandidaten hade varit en åldrad Errol Flynn, en gammal matinéhjälte från 40-talet som verkligen kunde fäktas. Spelade Robin Hood, Kapten Blod och liknande roller.Tyvärr dog han i förtid (endast 50 år).

Hädare! ;) Alec Guiness är en av förra århundradets bästa skådisar - och, tror jag, lyfte hela första tre filmerna ett snäpp. Men okej, någon fäktare var han inte.


Visste väl att det skulle reta upp någon ;) Jag gillar också Guiness, speciellt i Bron över floden Kwai. Synd att han hade problem med StarWars senare i livet. Det är ett märkligt öde om man jämför Ian McKellen som stormtrivs både som Gandalf/Magneto och i Shakespeare-roller, en man som inte har några problem med fansen. Man skulle kunna skylla det på att de tillhör olika generationer, fast en viss Christopher Lee är bara några år yngre än Guiness och han har inte heller några problem med fanboys?! Måhända är det Kenobi-rollens förbannelse ;) , Ewan McGregor har redan visat på begynnande tendenser; klagat på SW-fans, uttalat sig offentlig att StarWars-filmerna är de han gillar minst av sina filmer. Fast det är nog mest prat, han såg alldeles för nördigt lycklig ut när han i dokumentärer från 1999 berättar om första gången han fick slåss med lasersvärd :)

En gång StarWars-fans alltid StarWars-fan!

Edited by Walker, 16 May 2009 - 01:07.


#107 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 16 May 2009 - 08:41

Alla som har använt ordet "lame" här i tråden har nog gjort det med en ironisk touch. Visst förstår man att det är väldigt psykologiskt laddat när Luke möter Darth Vader. Samma med Obi-Wan vs Vader också såklart, men Yoda tar sig trots allt an sin gamle elev Dooku i Episod II. Sen går det inte att komma ifrån att det är enormt häftigt när Qui-Gon och Obi-Wan fäktas med Darth Maul... :rambo:
*Hockey och superhjältar*

#108 Loch Lomond

Loch Lomond

    Lieutenant

  • Members
  • 88 posts

Posted 16 May 2009 - 10:06

Lite kul läsning på Wikipedia:


det här är också rätt kul
http://kulturarbete....n-mckellen.html

Sir Alec Guinness, klassisk brittisk skådespelare med Shakespeare och auktoritära officersroller bakom sej, tackade otippat ja till att agera mot robotar och gnuttar i Star Wars.

Under viss tvekan drog han på sej ett stycke säckväv och ställde sej att låtsasfäktas med ett handtag i handen. Han höjde väl ena ögonbrynet på ett avmätt brittiskt vis när George Lucas exalterat förklarade att Sir Alec skulle heta Ben (Obi-Wan) Kenobi. Men hellre än att ta en strid med en man som av allt att döma var från vettet, bet Sir Alec ihop.

Då och då mellan tagningarna sprang han troligen ut till sin trailer, slet åt sej sitt kontrakt, tittade på alla nollorna, log och tryckte det hårt mot sitt bröst. Och så mässade han mantrat: om några dagar ska det här vara färdigt, om ett halvår är det ingen som minns eländet.

Det här skulle bli några veckors betald semester i leksaksaffären, ett vänsterhandsjobb mellan några Tunga och Krävande Tolkningar.

Döm om Sir Alecs häpnad när han, varje dag, år ut och år in, fram till sin död 2000, mötte unga människor på stan som inte hade nån aning om att han någon gång gjort nånting annat än hoppat omkring med lasersvärd.

Döm om hans förvåning när han såg en hel generation IT-bubblare spendera sina ärligt försnillade miljoner på små replikor av Sir Alec i kåpa. Döm om hans frustration när en roll han lär ha hatat så till den milda att han själv tog initiativet till Obi-Wans död, blev Hans Livs Roll.



#109 Walker

Walker

    Rear Admiral

  • Aktiv member
  • 3,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:Dodge City

Posted 16 May 2009 - 10:45

Lite kul läsning på Wikipedia:


det här är också rätt kul
http://kulturarbete....n-mckellen.html


Kul formulerat, absolut!, däremot tog Kalle Lind bort den här texten från sin roman "Människor det varit synd om" när han efter feedback från vänner men även bloggkommentarer förstått att han överdrivit McKellens bitterhet över Gandalf-rollen..vilket resterande text handlar om. Men rekomenderar Kalles blogg till alla, roliga formuleringar och observationer som faktiskt handlar om något; oftast en känd men bortglömd mediapersonlighet.

Edited by Walker, 16 May 2009 - 10:48.